Jak poznat, ktera stred. miska je L a P?

73 nepřečtených
  • WRCfan

    Ahoj,

    koupil jsem si ram NS Decade a k nemu stred Dartmoor https://allegro.cz/…-13562380041?… . Problem je ten, ze na stredovych miskach neni nikde oznaceno L a P. Nejaka rada, jak to zjistit? Pridam i nejake fotky, jen moc nevyslo svetlo, tak ty zavity nejsou buhvijak detailne videt. Kdyztak nafotim jeste detailneji a lepe. Diky

    0 1
    • kubad  

      nejde to prohodit, miska u klid má obrácený závit

      0 0
    • novas752  

      Podle zavitu, kazda ma jiny, j3dna pravotocivy a druha levotocivy.

      1 0
    • xtonda  

      5 odpovědí, ale nikdo nenapsal jak konkrétně. Pravá miska se šroubuje proti směru hodinových ručiček, levá po směru, neboli obě se instalují proti směru šlapání.

      Video https://youtu.be/xUtOeFJJycg?…

      6 1
    • Georrge  

      Prostě to zkus, ale hlavně ne silou a před montáží závity pořádně vyčisti a promaž. Jednu misku zkus na jedné straně rámu, když nepůjde, tak na druhé straně rámu a to by v tom byl čert, aby jeden z pokusů nevyšel :)

      0 0
    • Cen da H  

      U sroubovacich stredu British BSA je u klik s prevodniky levy zavit a u samostatne kliky pravy.

      Vyjimkou byl francozsky a italsky stred ktere mely oba zavity prave, takze v tomhle by to mela byt jistota.

      Pokud jsou zavity ciste, neporusene a namazane tak by mely jit misky nasroubovat jen rukou bez velke sily, takze by nemel byt problem zjistit ktera kam patri aniz bys to rval klicem proti zavitu.

      Nejlepsi jak zacit sroubovat je otocit o pul otacky proti smeru zavitu aby si miska sedla na zacatek stredove trubky kolmo a pak zacit zasroubovavat po smeru zavitu.

      Pokud nepujdou lehce rukou tak stejne asi budes muset do servisu aby ti zavit ve stredove trubce protahli a tam ti to rovnou i spravne namontuji.

      Kdyztak zde je hezky prehled https://www.sheldonbrown.com/bbsize.html

      1 0
    • JSt  

      je to proste. podivas se na jeden zavit stredu ramu abys videl, jaky ma smer stoupani, pak se podivas na zavit jedne misky. pokud ma stoupani stejne, nasroubujes ji. pokud opacne, nasroubujes tu druhou. pro druhy zavit na stredu ramu jiz nemas volbu a nasroubujes zbylou misku. ;-)

      0 0
    • WRCfan  

      Diky za rady, poradil jsem si. Kazdopadne, to nic nemeni na tom, ze by to mel vyrobce misek uvadet, usetri pak cloveku nervy, pac nikdo nechce na novem ramu znicit zavit…

      0 1
      • xtonda  

        Sis měl koupit Shimano, tam je označeno L/P i směr utahování.

        3 0
      • JSt  

        urcite se oznacenim nic nepokazi, ale je, jak sis sam overil, zbytecne. ;-)

        0 1
      • ememem1  

        nic v zlom, ak mas problem s tym ze pozres na zavit a nevidis co je lavy a co pravy tak si nehavaj robit veci v servise radsej, skor ci neskor neco nenapravitelne pokazis

        0 8
        • Florenc  

          Tak to jsi dobrej ostříž :) Já to teda jen tak od oka nepoznám

          0 0
          • Vilém  

            Ti s horsim zrakem si holt vezmou lupu.

            0 0
            • Alojs01  

              Ti s horsim zrakem zabori nehet do zavitu, parkrat miskou otoci a maji jasno :-)

              8 0
          • kubad  

            to fakt nepoznáš kam se točí závit, pokud máš oba vedle sebe?

            0 0
            • J1RKA  

              iTy lumpe jeden, ze jsi to otocil < fotku > schvalne

              0 0
              •  jarek1  

                Někteří ještě netuší, že zadřený ložisko se jízdou povolí, takže …

                0 0
                • Mr.Duck  

                  On ten obraceny zavit je tam kvuli necemu jinemu. Zadrene lozisko se spis rozpadne nez povoli.

                  Ten zavit se slapanim utahuje, ale na obrazek neni cas a bez nej to neumim vysvetlit :)

                  0 1
                  • Vilém  

                    V dobach, kdy tento standard vznikl, se zadna prumyslova loziska nepouzivala.

                    0 0
                    • polo  

                      To nesouvisí s průmyslovými ložisky, ale s otáčením kuliček (ať už v ložisku nebo ve věnečku na ose). Je to obdoba toho, proč je u pedálů pravý a levý závit. Je to z důvodu, aby se pedály nepovolovaly.

                      1 0
                      • Vilém  

                        Narazel jsem na to rozpadnuti loziska, ne na smysl pouziti L/P zavitu.

                        0 0
                      • J1RKA  

                        a neni to nahodou obracene?

                        1 0
                      • ememem1  

                        hosi hosi, vy tu v tom viaceri lietate,slapanim sa zavity.povoluju a ne utahuju, ak to logicky hned ne hapes pri pohlade na zavit a smer otacania a chces to skusit, tak si zavity na pedalocb povol.a davam ti tak do 200m jazdy kym ich vytocis von.

                        2 2
                    • Mr.Duck  

                      A jak to s tím souvisí?

                      0 0
                  • tompca  

                    Závit se šlapáním neutahuje, závity vycházejí z logiky, že když se Ti zadře ložisko, tak se pedál vyštoubuje (aby sis nerozbil ústa).

                    1 0
                    • psbiker  

                      Právě že se musí utahovat, protože logicky jinak by se povoloval a upadlo by ti časem šlapátko. Zadřené ložisko je mýtus :)

                      2 3
                      • tompca  

                        Pravý pedál se otáčí při šlapání proti směru hodinových ručiček, takže když by se netočil, tak se povolí (pravý závit), levý naopak (levý závit).

                        0 0
                        • psbiker  

                          To je pravda, ale jde o utahování při normální funkci ložisek.

                          0 0
                          • tompca  

                            To máš pravdu, ložiska se při šlapání točí vlivem mechanické precese obráceně a dotahují pedál do kliky, ale ten „utahovací moment“ bude minimální.

                            0 0
                          • ememem1  

                            tak urcite

                            0 1
                      • tompca  

                        Mýtus to není, stalo se mi to na dráhovém kole na Třebešíně, byl jsem „*****“ rád, že se u festky pedál vyšrouboval.

                        0 0
                        • psbiker  

                          Stát se to asi může, ale vidím že jsou tu 2 tábory – 1. závity jsou tak jak jsou, aby bylo možné pedál snadno jízdou odšroubovat. 2. závity jsou tak jak jsou, aby se pedály šlapáním dotahovaly a neupadly při jízdě. Nechce někdo udělat anketu?

                          2 0
                          • xtonda  

                            Proč anketu, snad bylo jasně napsáno, že tak jak to je to precese utahuje a zadřené ložisko povoluje. Kdyby byl závit naopak, tak by i ty síly působily naopak. Proto se to taky celkem fest utahuje (35 – 50 Nm).

                            Můžeš provést experiment, utáhnout pedál jen tak prstama a zkusit jestli převládne precese a pedál se utáhne nebo převládne odpor ložiska a pedál se povolí.

                            1 0
                            • psbiker  

                              Mě je to jasné, ale ta záhada se tu pravidelně řeší, upadávající pedály prý už řešili známí cyklomechanici bratři Wrightové kolem roku 1900 :)

                              0 0
                          • Lišák  

                            Tak se taky přidám.

                            Pokud se pedál normálně točí, tak se utajuje. Pokud se zadře. Tak se povolí. Jako kdybys chytil samotnou osu do kleští a točil klikama.

                            Může být?

                            1 0
                        • Jason Voorhees  

                          Dá se tam ještě kroužit? Potřeboval bych si zjistit hodinku.

                          0 0
                          • tompca  

                            Stalo se mi to před 35 lety, jestli se tam dá teď kroužit po dráze pro volně příchozí netuším.

                            0 0
                          • Kouba_2005  

                            Sice ti to nikterak nepomůže, ale před 16 lety, když jsem vedle pracoval, tak mě tam nechali kroužit a nikdo po mně nic nechtěl :-)

                            0 0
                  • xtonda  

                    Máte štěstí, že jdu kolem.

                    Naivní přístup by skutečně člověka vedl k tomu myslet si, přidrhávající ložisko by mělo závit pedálu, středu utahovat, nicméně z důvodu mechanické precese je to přesně naopak.

                    http://bit.ly/3HnfM2Z – nepovedlo se mi najít v rychlosti smysluplný článek v češtině.

                    Bohužel u přetaženého/vad­ného pedálu to pak může vést k jeho povolení a upadnutí, mě takhle v 6. třídě Ježíšek nadělil Vánoce na Bulovce.

                    3 0
          • JSt  

            i z te mizerne fotky tady vlozene to je zrejme. ;-)

            0 0
        • Orfi  

          Jo presne tohle me napadlo kdyz jsem cetl dotaz .

          0 0
        • Jason Voorhees  

          A teď si představ, že jsem jednou dával babettu do servisu (na nějaký menší zákroky včetně výměny pedálů a klik – byly zarostlý) a ten blbej mechanik mi na tý fungl nový klice ztrhnul závit, protože jaksi nevěděl, že je opačně. Takže servis taky neni všelék. Už jsem tam nikdy nešel.

          0 0
          • J1RKA  

            jj povolovani klik, musim mit kolo vzhuru nohama abych vedel jak na kterou :D

            0 0
            • Jason Voorhees  

              To u babetty nejde, vytekl by benzín a taky se bojím nevyžádanýho dobra, má to přes 50 kilo :-D. On mi právě strhnul závit na novým pedálu, kterej rval přes závit do druhý kliky a ještě měl pak kecy a ani nedal novou. Hlavně, že to vlastní jeho fotr, nějaká bejvalá Mototechna.

              1 0
              • J1RKA  

                nj vytek, a u babety jeto velka skoda, protoze tam najare nalejes 3l a napodzim 2l vypustis :DDD

                0 0
          • mech1  

            Asi dva roky zpátky mi přišel pán, co si kupoval u místního Babeta servisu nové kliky a pedály. Pedály nešly našroubovat. Dal je tam na cca tři závity a konec. Pravá do pravý, vše v pořádku. Zkusil jsem ty jeho pedály dát do jiný kliky a ono to šlo krásně volně. V klikách byly ty závity menší. Asi po půl roce další, tak to už nebylo co zkoumat… Byl potřeba závitník a vše dopadlo.

            0 0
        • Georrge  

          Na misce to jde poznat docela dobře (pokud jsi v rozumně osvětlené místnosti), ale poznat závit v rámu není tak jednoduché (je tam blbě vidět + oxidace, bordel, mazivo atd.) a pokud servisuješ misky jednou za hodně dlouhou dobu, tak si třeba hned nevzpomeneš, jaké závity v rámu jsou. Dá se to samozřejmě vygooglit, ale rychlejší je prostě to zkusit a pokud nemáš vyloženě olšové ruce, tak se ti během chvilky jedna z misek chytne a máš vyřešeno.

          3 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.