• atomcze

    Všechny zdravím,

    Rozhoduji se nad koupí nového kola pro gravel právě od Canyonu.Zkouknul jsem spousty videí a pročetl několik článků, ale nemůžu se furt rozhodnout mezi těmito dvěma modely:

    Grail CF SL 7

    https://www.canyon.com/…-7/3095.html?…

    Grizl CF SL 8 – tohle už je cenový strop

    https://www.canyon.com/…-8/2713.html?…

    Jezdím zhruba tak 50/50 pokud to ale jde radši vyhledávám právě cesty pro gravel (polňačky, lesní cesty, štěrk apod) než silnice a města.

    Nemám úplně srovnání které komponenty jsou lepší nebo horší, určitě bych radši dvouplacku. Více se mi ale zamlouvá Grail i co se týče vzhledu. Bude pravděpodobně i rychlejší když už se dostanu na silnici oproti širším plášťům na Grizlu. Na druhou stranu Grizl bude v terénu asi pohodlnější a hbitější právě díky 40mm?

    Nejsem si ale jistý zda Grail zvládne v pohodě i horší terén. Traily s ním zrovna jezdit nehodlám, ale občas je potřeba sjet trochu horší terén než normální rozbitou lesní cestu.

    Dále pak otázka karbon nebo hliník? Cenový rozdíl je jasný, ale co odolnost? Kamarád mě od karbonu docela odrazuje, jelikož když s tím někde omylem člověk spadne nebo to o něco bouchne bude to asi větší problém i co se opravy týče než hliník.

    Na závody se s tím zrovna nechystám, bikepacking vyjížďky taky zatím úplně neplánuji. Rozpočet jak už je zmíněné je těch cca 80k. Doba dodání není zrovna stěžejní pro rozhodování, takže i začátek příštího roku je OK.

    Pokud tu někdo máte ať už Grizl nebo Grail budu rád za jakékoliv zkušenosti a postřehy.

    Díky!

    0 1
    • kadlec  

      Ja bych vzal carbon a pokud nechces kolo na bikepacking, vzal bych graila. Resil jsem to samy a mam Grail CF8 je doma a max spokojenost. Gumy 40mm to ma, riditka a sedlovka taky funguji, na silnici to je rychly a v terenu nemem problem. Nejezdim teda zadny brutal tereny, na to mam Luxe.

      0 1
    • MTBIKER doporučuje

      GT Grade Carbon Pro Skladem 1 kus

      GT Grade Carbon Pro

      80 090 Kč MOC 88 390 Kč -9%

      Giant Revolt Advanced Pro 1 Skladem 1 kus

      Giant Revolt Advanced Pro 1

      116 990 Kč MOC 122 990 Kč -5%

    • zirecek  

      Dle Tvého popisu doporučuji Grail.

      (mohl si vložit také hlasovací anketu)

      0 0
    • skaj  

      Kamarád mě od karbonu docela odrazuje, jelikož když s tím někde omylem člověk spadne nebo to o něco bouchne bude to asi větší problém i co se opravy týče než hliník

      Kamarad tomu rozumi jako koza petrzeli:) protoze to je uplne naopak. Karbon je ve srovnani s hlinikem vyrazne snaze opravitelny – relativne levne a bez vlivu na vlastnosti kola. Praskly hlinik je naopak na vyhozeni, opravy jsou marne a nemaji cenu (svarovani je tak technologicky narocne, ze je v podstate neproveditelne aby to za chvilickuy neprasklo hned vedle).

      11 0
    • TK75  

      Grizl…pneu si můžeš dát jaký chceš od třeba 36 po 50

      Je to lepší do budoucna, víc možností

      A není třeba se bát, jestli máš prachy kup v karbonu

      1 0
    • Pavell  

      Jdi do karbonu zcela urcite. Grail nebo Grizl vyber podle toho co se Ti libi vic. Casem poresis zaplety a plaste podle toho jestli budes jezdit vice silnicne nebo terene…ani s jednim neudelas chybu.

      0 1
    • rdx  

      Ja bral Grizlika (sl 7) primarne kvuli bikepackingu, ale uz jsem s nim odjel celkem uspesne i gr. zavod.

      Pokud neplanujes brasny, bral bych Graila v karbonu :)

      0 0
      • atomcze  

        Taky asi nakonec půjdu do Grizla :) Můžu se zeptat jakou velikost jste vybral?

        1 0
        • rdx  

          Mam Sko – 174cm. presne podle kalkulacky na webu

          0 0
    • Luboscykloamater  

      Zdravím, před rokem jsem koupil Cannondale Carbon 5, nelituju, je to moje kolo a hlavně to chce jít jezdit, ale např. v zadním kole jsem na limitu šíře pneu 43mm. Dnes bych vybíral z Canyonu, třeba Grizl CF SL 8 Suspension 1by vypadá zajímavě. Držím palce při výběru, zdrojem info může být třeba i youtube.

      0 0
    • strajk  

      Par veci ke Grizlymu ktery nevyctes z komponent:

      • standartni riditka – pasuje na ne kazdy svetlo, garmin mount, quadlock, brasna, aero riditka, proste cokoliv te napadne ted nebo v budoucnu vyzkouset
      • standartni predstavec – kdyz ti nebude pasovat, za ~800 koupis na bazaru jinak dlouhej a za podobnou cenu prodas puvodni
      • mounty na horni trubce – naprosto totalne nejlepsi misto na brasnu a mit ji pridelanou sroubama je uzasny https://share.cleanshot.com/YQVWwN
      • odpruzena „rozrizla“ sedlovka je na ceskych silnicich bozi
      • mounty zespodu na spodni trubce – idealni na „lahev“ s naradim nebo nenapadny fidlock s moznosti si vzit extra lahev na extra dlouhe vyjizdky
      0 0
      • Lister  

        Až na zkušenost se sedlovkou, je vše ostatní ze specifikace hned jasné. Ale jinak samozřejmě souhlasím. Šrouby že spodu dolní trubky jsem využil právě na montáž nářadí v boxu.

        0 0
    • Lister  

      Rozhodoval bych se čistě podle toho, jestli ti vadí nebo nevadí kokpit na Grailu a jak moc velké gumy tam chceš vozit. Rychlost bude jen o pláštích.

      Já se rozhodoval mezi CF Grizlem a AL Grailem, protože omezení při ladění kokpitu u CF Grafiku by mi hodně vadilo.

      Grizl je rychlé kolo, mám tam 44 mm pláště a nemám problém na tom dát 50km asfalt s průměrem přes 27km. Jezdím na tom pravidelně do práce, kdy ráno je to 100% silnice (35km) a odpoledne se toulám dle chuti – většinou je to v součtu přes 100km). Užší pláště bych tam nechtěl. Těch 44 by se do Grailu mělo dát nacpat, ale bude to tak tak.

      Geo je u obou kol hodně podobná, IMHO nehraje roli.

      AL nebo hliník? Grizl je tvrdý jak šutr, takže z této perspektivy může být klidně Grail v hliníku – horší v pohodlí nemůže být.

      Taky jsem chtěl 100% dvojplacku, protože jsem to kolo chtěl používat i jako silničního zimáka, ale čím víc na tom jezdím, tím víc bych tam chtěl jeden převodník.

      Osobně po zkušenosti bych si teď koupil hliníkového Graila na elektrickém Sramu a dal tam stejně pláště, jako mám teď.

      Takže sorry že jsem nepomohl, spíš to bylo na větší zamotání hlavy :-D

      1 0
      • TK75  

        Hliníkového Graila v té stříbrné raw barvě :-) jestli se ještě dělá

        0 0
        • Lister  

          Mně se líbí i ta zelená.

          Ale ve skutečnosti vlastně kecám – kdybych si měl znovu vybírat, tak si koupím Topstouna s lefty, na to kolo jsem vůbec neměl lézt a měl jsem se na něj jen dívat.

          Ale kdybych vybíral pevňáka od Canyonu, tak hliníkový Grail.

          0 0
          • TK75  

            :-D já hlínu Stormchaser s Rudy

            Ale na topstona koukám taky rád

            0 0
          • Radek Broz  

            Můžeš, prosím, rozvíst proč? Já o Grizzlu furt trošku uvažuju.

            1 0
            • grafik  

              .

              0 1
            • Radek Broz  

              Aha, vidím vejš. V tý záplavě „Gravel je na hovno, kup si xc s 250mm klikama“ jsem to neviděl :D

              0 0
              • Lister  

                V klidu. Ani já v tom vlastně nemám 100% jasno, nějak se pořád ve mě mele. Občas mám období více terénní, jindy zase silniční. Ted hodně brousím silnici, gravela a v terénu jezdím rychlou 27, za pár ěmsíců to může být zase naopak a budu drandit na hliníkovém enduru.

                Rád bych vozový park optimalizoval, ale ve skutečnosti vím, že se to asi nestane.

                Měl sjem možnost vyzkoušet Topstouna a to je kolo pro mne, to bych fakt chtěl.

                Pokud jde o Canyona, tak je to tak, že jsem to vztáhnul k rozpočtu – kdybych tam měl opět utratir 60 tis za gravela, tak bych vzal hliníkového graila na elektrice. Grizla sjem bral proto že je to karbon a čekal jsem pohodlí – to není, a chtěl jsem mít rezervu na široké pláště – ale teď už vím, že 50mm asi vozit nebudu. Dvojplacku jsme chtěl kvůli silnici, ale té je míň, než jsem plánoval – Grizl měl být i silniční zimák, ale pak jsem postavil i novou silničku a původní zabrala tohle místo.

                0 0
                • TK75  

                  Tohle období mám taky…teď bych rád ke grevlu a hardtailu pořídil něco na trial…na zahradu :⁠-⁠)

                  0 0
                • Radek Broz  

                  Chápu, já bych i endura potřeboval min. 2 a ještě je mít možnost měnit mezi trailama:)

                  0 0
                  • Lister  

                    Grizl není špatné kolo. To bych ho prodal. Jen bych od toho nečekal nějaké pohodlí.

                    Nevím, jak ho chce používat. Ale jestli by to mělo odpovídat moji představě o tvém ježdění, tak bych zvážil odpruženou vidlici. Protože já bych si příště Grizla bez ní už nekoupil.

                    0 1
                    • Foose  

                      A myslíš ze hliník by byl pohodlnější? A nebo kvůli podobné ceně by jsi vyměnil karbon za elektriku?

                      0 0
                      • Lister  

                        Ano kvůli podobné ceně bych vyměnil tvrdý karbon za teoreticky stejně tvrdý hliník s jiným osazením.

                        Reálné nedokážu porovnat. Je možnost že se na jaře na hliníkovém Grailu svezu, do té doby můžu jen teoretizovat.

                        2 0
      • pazda  

        Hodit na ALU Graila tu VCLS sedlovku by mohlo pohodlí slušně vyřešit :-) přesně o takové kombinaci uvažuji na zimu a trochu si zkrátit čekání na Grizla s budoucí 12s GRX Di2 sadou :-)

        0 0
      • atomcze  

        No máte pravdu, spíš mi to dost zamotalo výběr :D ale asi nakonec stejně Grizl :) Jakou velikost jste bral?

        0 0
    • Tomcat  

      Když to tak proč to tak začnu trochu heretickou otázkou A proč ne nějakého lehkého horáka, třeba na ocelovém rámu.

      V minulosti tady totiž padlo , že spousta lidí má v hlavě masírku o tom jak gravel k snídani, obědu i k večeři. Ale zapomene na to, že tady v republice máte krásné gravel až někam za obzor. Tady spousta lidí si v duchu říká jak bude jezdit gravel , ale nemá to základní. Nemá lokality které povrchem a profilem tomu vyhovují vyloženě gravelu.

      Tedy proč gravel a ne Exceed?

      3 2
      • pumpy  

        hele souhlasim s tebou ze HT se 100–120mm vidli je nejuniverzalnejsi kolo (s rychlymi plasti)

        Gravel je ale i tak fajn, a pokud zadatel uz vybira jen mezi dvema modely. Nejspis uz asi presne vi co chce.

        Nekde jsem to uz jednou psal. Mam Dartmoore primal na XC/trail kolo – a jezdil jsem Kellys Soot70 – kdyz jsem porovnaval casy na nejakem svem okruhu c jezdim casto (sotolina silnice kousek lesa, polnacka) tak casy se lisily minimalne ( spis jak dle toho jak jsem se vyspal)

        Kazdopadne pocitove jsem na gravelu letel a Ht jelo jak slimak – pouze pocit. Ted mam grizl a jsem zvedat az bude ostrejsi test.

        2 0
        • Peslezedirou  

          To jsem zvědavý na výsledek, mně poslední dobou tahle srovnání baví. Mám za barákem takový kopec, je hned na rozjetí, tvrdá cesty, chvilku šotolinka, vždycky si říkám, že musím být nahoře od baráku do 17 minut, najeto to mám na silničce, gravelu a fullu 120/120, nejrychlejší čas na silničce :-) nejpomalejší full a nepříjemněší na gravelu, ale je to tak srovnání pro mě a pro srandu…

          0 0
          • TK75  

            Já bych řekl že Pumpy naprosto geniálně vystihl hlavně tu pocitovou rychlost ..to je přesně to co grevl dělá :-)

            0 0
            • Peslezedirou  

              Chci prodávat carbon silničku, tak jsem ji připravil na prodej, nové pláště, omotávka, dal jsem poslední rozlučkovou jízdu a co se děje? Aaaaa jak jsem mohl jezdit na pláštích 25mm, ne vážně, už není cesty zpět, pokud silničku tak aspoň 30–32mm pláště, tak už chápu pocity lidí, když si najedou na gravelu pláště 40+ mm :-)

              2 0
        • Tomcat  

          No já právě o té jistotě tazatele mám trochu pochybnosti díky odstavci …Jezdím zhruba tak 50/50 pokud to ale jde radši vyhledávám právě cesty pro gravel (polňačky, lesní cesty, štěrk apod) než silnice a města…

          Nedávno jsem projížděl nějakou cyklotrasu na Hané a tam bych to tak viděl i na 130mm na 130mm. Celopevňák carbon by měl pružit i když i karbonový rám jde udělat špatně. A i tak něco celá pevného by bylo vyloženě za trest.

          A nebo žádný sportovní tempo , vzpřímený posed, kolo trek či cross a jako paní Radová v rychlosti pod 20 km v hodině a možná i min. Protože těch rovných šotolinových šest je v téhle republice docela dost málo A je to samý výmol , kámen, kořen což mnoho lidí na delší vyjížďky na gravelu nedává. Pravidelně potkávám jeden pár pacientů na gravelu od Canionu, který jezdí po místní 80% asfaltové cyklotrase a vyloženě pár technických úseků jim dělá problémy. Protože gravel berou pravděpodobně asi jako silnici po nekvalitním povrchu co spíš odkazuje na silnice 3. třídy než polní a lesní cesty.

          Osobně bych gravel pokud bych neměl v okolí 50 km a víc vhodných cest nebral. Podle pokud člověk nechce jezdit nějaké krátké okruhy, tak vhodných delších cest v téhle republice vyloženě na gravel je opravdu málo.

          0 0
      • cyklista86  

        Jenze vetsina lidi nebere gravel jako kolo vylozene na sterkove cesty. Berou ho jako hlavne silnici kolo, ktere je odolnejsi nez klasicka silnicka a na ktere proste nemusi resit teren na kterem zrovna jedou. Me osobne jezdeni na cistokrevne silnici neskutecne stresovalo. Ano na pekne silnici a na rovinach/do kopce to proste leti, ale pokud clovek ma v okoli spis nekvalitni silnice, tak za sebe muzu rict, ze si uzivam jezdeni po tech nekvalitnich silnicich vic na MTB nez na karbonove ziletce.. Ikdyz je me jasne ze MTB na to idealni neni. Ty rovna sirsi riditka a odpruzena vidle jsou zbytecna, takze gravel ideal a tak to ma urcite plno lidi.. Vetsina lidi se proste neradi mezi cistokrevne ziletkare nebo bikery co to hroti v terenu a neustale posunuji limity a pod.. Proto je gravel vic a vic popularni..

        1 3
        • Lister  

          Myslím že většina lidí tady vnímá gravela úplně jinak. Viz Singlovy výpravy apod.

          Na silnici patří silnice, na kratší rozbité vyjížďky možná fajn, ale nedokážu si představit svoji průměrnou silniční projížďku na gravelu – asi tak po 3 hodinách bych ho asi chtěl zahodit.

          0 0
          • cyklista86  

            Jinak logicky jsem mel na mysli gravel co ma bliz silnicce nez MTB. Tzn.. klidne silnicni sada a geo proste podobna silnicce. Jediny rozdil kola vic od sebe, mozna trochu masivnejsi vidle a vic prostoru na sirsi gumy… Jestli ty tu silnicku srovnavas s nejakym tezkym prasopsem na jednoprevodniku a drapakama, tak je jasny, ze to oproti ostre silnici nepojede.

            0 0
            • Lister  

              Tomu se ale říká Endurance silnice ne?

              0 0
              • cyklista86  

                Ne endurance ma vetsinou kratkej ram s vysokou hlavou. Ja mam na mysli treba gravel od scottu s dvouplackou. Jiste jestli chces maximalni vykon pouze na silnici vzdycky vezmes cistokrevnou ziletku. Tady jde ale o to, ze na tom gravelu to muzes „prasit“ mnohem vic a hlavne muzes si proste uzit trasu kde je mix silnice a off roadu. To na silnici nejde vubec a na MTB ve srovnani s gravelem do rychla to je za trest..

                0 1
              • virtualcop  

                Ne nutně. Gravel je označení kola v podstatě od Endurance silničky, až po ty zmíněné obludy se zdvihy na tlumičích a vidlích, s prostupností pro XC MTB gumy a defakto MTB převody.

                To znamená, že rozsah kategorií kol v téhle „škatulce“ je asi podobný, jako rozsah kol v kategorii celoodpružené MTB – od XC kol se zdvihy od 100mm a vahou klidně pod 10kg, až po sjezdové obludy s násobnými zdvihy i vahou.

                A to taky znamená, že se z téhle kategorie dá vcelku vybrat dobře kolo – zda chci „teréní“ silničku s trošku širšíma gumama a v podstatě silničními lehšími převody (ne nutně CX kolo), nebo naopak něco do těžšího terénu, lesa atd., kde to víc bude připomínat MTB s beranama – rámem, geometrií, převody.

                Já si tuhle kategorii nevymyslel, není asi nijak pevně daná (mimo těch beranů a kotoučů) a tím pádem si každej může vybrat.

                Diskuzi o „efektivitě“ těchto kol v různých površích bych nechal celkem stranou – to je opět každého věc, co chce a proč to chce.

                Každej nemá bohužel prostor, peníze nebo ochotu se starat o 3,4 kola – každé na specifický účel a zaměření :)

                0 1
                • orm  

                  Ani ty berany nejsou dogma pro oznaceni kola gravel :)).

                  0 0
                  • virtualcop  

                    Ano, na těch „gravelech“ určených pro bikepacking (nebo když to někomu vyhovuje i tak), tak už ty oblouky jsou taky hodně „specifické“.

                    Ale zase (alespoň pro mne – co si napíší prodejci či výrobci je druhá věc) to pro mne nejsou rovná řídítka – na to jsou (opět pro mé vnímání) kategorie fitness, cross atd.

                    Opět opakuji – gravel kategorie je tak široká, že se do ní vejde milion typů kol (geometrie, převody, odpružení/neod­pružení…) a je to vcelku úplně jedno.

                    Pokud někomu vyhovuje kolo s berany, kotoučema a prostupností, pro širší, než klasické silniční gumy, tak je to nějaká obecná definice gravelu, které bych se držel. Nic víc v tom nehledám a dále to nerozebírám.

                    Že tento princip kola má asi něco do sebe a není to úplně jen módní pársezóní záležitost, ukazujou jejich prodeje, počet uživatelů na celém světě a také to, že tenhle typ kol je tu už celkem dost let a v podstatě je stále na vzestupu (prodeje, počet modelů, snaha výrobců pro tuhle kategorii vyvýjet specifické součástky, sady atd.).

                    To si opět každý musí přebrat sám.

                    0 0
                    • TK75  

                      Perlička (k těm beranům)..Cinelli s hrdostí oznamuje svou podporu účasti ikonického amerického bývalého profesionála Taylora Phinneyho na ročníku 2022 Badlands (grevl závod)

                      Pojede na novém Cinelli Nemo s nějakou custom odpruženou vidlicí (na fotce vypadá jako takovej headshock) řidítka – vliv designu horských kol z konce 80. let a začátku 90. let

                      A 650b kola + co teda vypadají spíš jak 26" k tomu rámu :-)

                      Ale „grevlik“ zajímavej https://roadbikeaction.com/…-racing/amp/

                      0 0
                      • squalo  

                        Vidlice vypadá jako z BMC Urs.

                        Kolo opravdu nehezký.

                        0 0
                        • TK75  

                          Asi xxl… To bmc je vlastně dost možný…pokud si pamatuju tak to pro BmC navrhovala v Itálii firma HiRide…tohle bude stejný

                          0 0
                      • šlapatko  

                        Má to kule.

                        0 0
                      • prodi  

                        Super, mám ještě pár 56cm rovných řidítek i nějaké karbonové rohy, na HT s pevnou vidlí budu zase několik let “IN” :)

                        2 0
          • fred15  

            To je jak s SUVckama. Taky je jasny, ze na silnici je lepsi sedan, ze 95% majitelu to nikdy mimo silnici nevezme, ale stejne si to vsichni kupuji. A vyrobci to vi, takze dnes je za SUV oznacovany uplne vsechno. Od Kii EV6 po Land Cruisera..

            0 0
      • macebo  

        Další co má potřebu dělat z lidí nesvéprávné idioty :) To samé, co píšeš, platí o terénu a zásadní rozdíl je v tom, jak jede kolo po asfaltu a dalších, nejen šotolinových, cestách, na kterých i takovej XC biker tráví podstatnou porci času. Gravel je pořád víc silnice než bike a tak je k tomu třeba přistupovat a ne to neustále srovnávat na stejném principu užití. Geometrie gravelu a dynamika jízdy je úplně jiná než na XC, záplety jsou lehčí, máš víc převodů. Gravel je pro lidi co ví jak jezdí, ty masírko. Stejně tak můžu „snižovat“ rozum bikerů, co si nejsou schopni přiznat, že většinu času tráví na cestách, který by gravel zvládnul taky a třeba lépe.

        2 0
        • Tomcat  
          • gravel má víc převodů než XC MTB?
          • a jinou geometrii když některé firmy prodávají jeden a ten samý ram na XC nebo gravel?

          Jak je vidět masírka funguje :)

          0 2
          • macebo  

            Ano, dvoupřevodníkovej gravel, kterej je pořád preferovanější, má víc převodů. Divný co?

            Můžeš tyto firmy uvést?

            0 0
            • Tomcat  

              A v víte co znamená víc převodu? Pravděpodobně jste chtěl napsat úplně něco jiného blbý je že tu kravinu ještě zopakujete.

              0 0
          • Singlespeed  

            Když trošku zavzpomínáme, jak to bylo s gravelbiky, tak slovo „masírka“ není tak úplně na místě. Než oficiálně přišly gravelbiky, snažili se výrobci prosadit fatbiky. Byl to totální marketingový omyl. Nasypaly se do toho bambilióny, časopisy, weby a veletrhy byly plné fatbiků, které však zákazníci nechtěli. Za čas přišel na trh gravelbike v dnešním pojetí. Po krachu fatbiků už byla propagace gravelů mnohem střízlivější. Ovšem zákazníci byli nadšení. byla to trefa do černého, zaplněná díra na trhu. Po prvních várkách gravelů se okamžitě slehla zem. Sehnat třeba obyčejného Soota byl problém, celá první série zmizela téměř okamžitě. Gravelbiky prostě lidé chtějí, líbí se jim i bez masírky. Prostě nejpovedeněkší trefa do černého od vzniku mtb na konci 80.let.

            3 0
            • Tomcat  

              Ono když se prodá vše, protože je nedostatek tedy nejde říci že lidi co si kupuji gravely , mtb , silnici atd… kupují jen co chtějí a jen, protože přesně vědí co potřebují.

              Proti fatbike určitě ano a proti MTB to je takový úspěch? Máme tu dostatek těch dlouhých štěrkových cest , kde se to užije? Nebo snad každý chce někde přespávat v přírodě? A když tak bikepacking nešel aplikovat s croseem či trekem?

              Tedy ono se to nevylučuje. Ano prodejní úspěch a přesto si to mohou lidi pořizovat jako nedostatečnou náhradu buď silničky nebo XC MTB a pak to lámou přes koleno. To je ta masírka.

              Lidi co skutečně využijí gravel na +80% je minimum. A jeste jak tu padlo jaký gravel. Něco co je spíš endurace silnička? nebo CX zavoďák ? Případně něco co je jak 26" MTB s beranama? Nebo omezení , že každý nemůže mít víc kol?

              Trochu vic komplexní téma a masírka je třeba i to když někdo nechape že na MTB lze mít průměry vic něž 25km/h a hned jak papoušek na to reaguje koupit gravel , koupit gravel, gravel, gravel… :-/

              0 1
              • pazda  

                Ad. štěrkové cesty – na jih a východ od Brna je strašná spousta štěrkových polňaček, které jsou na gravel jak dělané. Nepředstavuj si to jako v US, kde máš jednu cestu dlouho stovky km. U nás je to spíš síť cestiček propojující malé vesnice mezi poli.

                1 0
                • Jezevec70  

                  V sobotu jsem jezdil v Chřibech. Najel jsem zhruba 100km po kombinaci asfalt různé kvality, šotolonové a štěrkové cesty, Na 40mm gumách úplně v pohodě, převody mi taky stačili. Ale zase protože to tam už trochu znám, tak jsem se vyhýbal vyloženě bajkovému terénu.

                  A jak píšeš, na jihu Moravy je taky na gravelu kde jezdit.

                  1 0
                • Tomcat  

                  Brno to je to město , který má počet obyvatel stejně velký jako přepraví za den jedna linka metra?… … uznávám že je to trošku jízlivý , ale většině obyvatel téhleté republiky může být úplně up_dele jaké jsou štěrkový někde na opačné straně státu.

                  Mimo Pokud vezmu Polabí tak takový ty cestičky spojující malé vesnice mezi poli občas potřebuji něco jako 130 na 130 full a je tam na gravelu je velice velice nekomfortní.

                  Tady nejde o matematický(lo­gika statistika pravděpodobnost) důkaz že jedna taková cesta existuje. Ale jestli těch cest dost aby někdo dal tolik desítek tisíc za kolo konkrétních vlastností a nebylo to jen drahý špás pro pár kilometrů které se vyskytují v jeho okolí , případně jednu dovolenou za rok.

                  0 8
                  • pazda  

                    Brnu je zase u p_dele názor Tomcata z Lysé. Jak souvisí přeprava metra z cyklistikou mi je záhadou, ale věř, že i v druhém největším městě v ČR se jezdí na kole. Navíc to byl pouze příklad, protože jinde to příliš neznám, ale např. Třeboňsko to má velmi podobně jako popisuji.

                    1 0
                    • Tomcat  

                      Třeba tak aby sis uvědomil kolik žije v Brně lidí v zbytek statu..... To co se týká lidí jižně pod Brnem , není žádný objektivní argument pro gravel. Pravidelně z Českých Budějovic, Karlových Varů, Liberce, třeba Ostravy si zajezdit někam pod Brno? To je výhoda těch lidi o tam prostě bydlí blízko a není to obecný argument proč se koupit gravel. Protože někde pod Brnem jsou nějaké stezky? sorry jako.

                      Ale jo vybavuji si Třeboňsko buď jako silnici na tu nepotřebuji gravel a nebo stezky lesem který byly samý kořen. A to fakt taky nebylo na gravel , pokud člověk chce jet rychle a dost daleko. Na trekové kolo a pomalý vyjížďky naprosto Ideál.

                      0 7
                      • pazda  

                        A co jako? To znamená, že si mám raději koupit Fulla, protože to chce většina? Buď tak hodný a nech lidem vlastní rozum se rozhodnout na čem chtějí jezdit.

                        Pro mě je to např. ideální kolo, protože nejezdím žádné těžké terény. Breč si tu jak chceš, gravel se prodává stále víc, tak asi nejsem sám.

                        5 0
                      • Cen da H  

                        Tak zrovna třeboňsko je gravelovy ráj, stačí zahnout z oficiálních cyklotras a vzít to kolmo na ně lužními lesy po obslužných cestách. Že by byly samý kořen napříč to teda ne, zpravidla jsou ve vlhkém a podmáčeném terénu podsypány jemným štěrkem. Pokud člověk nechce na asfalt tak fakt v těch krajích nemusí. Já čistokrevný gravel nemám, spíše touringa. Ale v Třeboni v lese je jak doma.

                        2 0
              • orm  

                Gravel = trek a pro trekova kola tu mas v CR skvelej teren. Staci si otevrit mapy.cz a naplanovat si trasu po cykloturistickych trasach a bum, mas idealni teren pro gravel. Jsou toho tu stovky a stovky km.

                4 0
                • Tomcat  

                  jenomže Trek = turistika a člověk jede za konkrétním cílem takže nejde ani o to jak si užívá samotnou jízdu , ale že dojede třeba na hrad , zámek , kopec, k rybníku , kempu a tak dál.

                  Tyhle cyklotrasy jsou často vedené právě po polňačkách, který jsou v rychlostech nad 20 km/h s něčím celopevným velice a velice nekomfortní zážitek. Představa po některých polňačkách někdo válí na gravelu 25 až 30 km v hodině , po něčem co člověka vyklepe i na XC fullu , to musí být zážitek opravdu hodně investované peníze dobrá gravelu :)…

                  0 1
                  • fred15  

                    Obecně by mě zajímalo, kolik lidí si kupuje kolo, aby byl jejich život komfortnější.. :)

                    1 0
                  • pazda  

                    Zvláštní, že si teda většina lidí nekupuje Full aby měli komfortní život..

                    0 0
                  • orm  

                    Gravel je pro vetsinu lidi stejna turistika jako trek. Je to jen o preferenci tvaru riditek. Pouziti je stejne.

                    0 0
                  • Pavell  

                    Moje investice do gravelu je jedna z těch nejlepších…parádní svezení o)

                    3 0
                  • šlapatko  

                    Na gravelu se dá jezdit všude. Někde rychle, pomaleji, nebo pěšo. Jezdím Olomoucko, Beskydy a neměnil bych. Jezdím i delší trasy kolem 200km a na biku mě nebaví. Klidně 100km může být asfalt, rozbitý asfalt. Zbytek polňačky a terén. Je to jen o nastavení hlavy. Nevadí mi kolo občas nést.

                    7 0
                    • TK75  

                      Ve Španělsku se jezdí závod Badlands.Je to 750 kiláků různym terénem, odlehlá místa v jižním Španělsku (poušť Gorafe, přírodní parku Cabo de Gata, průsmyk Veleta) https://bikepacking.com/…dlands-rigs/

                      Je vidět vše…grevl, ht, full, kola od 26" až po 29", levná z Dekáče až po drahej titan, převody cokoliv co jezdci funguje, klidně starej trojtác

                      Jde jen o to mít kolo obutý a přizpůsobeny tak, aby to jelo, bylo pohodlný na ruce, posed, mělo to kam dát vodu a věci......ty kola mají různý výhody, ale reálně se dají využívat ve stejném prostředí, na stejných cestách, jde jen o jezdce a co mu vyhovuje a co mu dělá radost :⁠-⁠)

                      7 0
                      • Tomcat  

                        V kontrastu s tím videem ze Slovenska které podle mě racionálně vysvětluje proč gravel a jak upravený. Příklad takových závodů je v kontrastu i s B-F marginální až úsměvný.

                        Jinak vlastně gravel jezdíme všichni :)

                        1 0
                        • TK75  

                          Ano…na jízdu mimo moderní a náročný mtb terén lze v klidu používat vše jmenované a nikdo s tím po celém světě nemá problém.Je jasný, že každý to kolo má nějaký výhody či nevýhody

                          Ale jinak jde opravdu o hovno

                          2 0
                      • šlapatko  

                        Viděl jsem už nedávno a baví mě to. Tam by se stratila i má Reta:-). Zde jsou lidi moc konzervativní.

                        0 0
                  • virtualcop  

                    Vážně je podmínkou využití gravelu jezdit 25 až 30km/h? :) (asi bych měl ten svůj zahodit :) )

                    Ne, není. Za mne jediná podmínka je to, že lidi, kteří si gravel koupí, to na něm baví, ať už jezdí jakékoliv terény či roviny, jakýmkoliv tempem, ať už jako výletník, dojížděč do práce atd.

                    Případně „kompromisní“ kolo, pokud díky prostorům, financím, času… mohou mít jen jedno kolo „na vše“. Můžeme tady do nekonečna diskutovat, jak efektivní vůči výkonu a rychlosti je zrovna kolo z kategorie gravel pro jednotlivé uživatele na jejich specifické využití.

                    Nicméně trh s těmito koly už pár let dokazuje, že lidi na těchto kolech jezdit baví a mají je ochotu kupovat. Bez ohledu na to, zda by byl reálně na jejich způsob využití pro jednotlivce lepší nějaký jiný typ kola. Rozhodně to není „slepá větev“, jak byly svého času třeba Fatbiky. A o masírce prodejců bych také pochyboval – komu gravel nesedl (po vyzkoušení), ten už ho nemá a nepoužívá, komu se to naopak zalíbilo (i ve srovnání s mnoha typy kol, co v životě jezdil nebo i souběžně jezdí), ten má gravel dál, případně kupuje novější, lepší model.

                    Fakt nějak nechápu, proč se někdo musí neustále vymezovat vůči něčemu, co pro opravdu velké množství lidí je z nějakého důvodu pro jejich potřeby, jejich zábavu a jejich prachy optimální vybavení a hlavně baví je na tom jezdit.

                    3 0
                    • orm  

                      Otazka kam ten trh poroste. Kdo chtel gravel, tak ho uz ma a kdo ho ma, tak jaky je duvod kupovat novy? Dost jsem nad tim premyslel. Mam gravel model 17/18 a vubec nevidim duvod proc kupovat novy, ikdyz bych treba chtel. Ta kola se nikam neposunula a ani nemaj kam se posunout, pokud pominem extrem na jednu ci druhou stranu. Rozdil je jen osa 15 vs. 12mm, trmeny pm vs. Flatmount a o neco vetsi pruchodnost. Je to rozdil oproti mtb, kde muj bike 2017 je uz dost obsolete, hlavne geometrii.

                      1 0
                      • TK75  

                        Oni se posunujou, akorát to stejně jako u mtb táhnou menší značky který se nebojí trochu experimentovat…vět­ší je postupně následují, ale ne ve všem

                        Když vezmu například Nukeproof Digger…tenhle rok velká změna v první řadě přidání Rudy a změna geo , hlavovku stará 71,5° na 69°.Stejne Sonder Camino taky k 68–69° nebo Vitus Substance HT (na 650b)

                        Je otázkou co z toho větší značky použijí

                        Taky nemám potřebu cokoliv měnit, ani geo…12s bych chtěl, ale jinak trochu souhlasím s tebou, u mého kola je limit a ten by se ani změnou geo a přidáním Rudy už nikam o moc neposunul.Porad tam budou berany, nízko předek..

                        0 0
                        • Tomcat  

                          Velké značky především nechtějí tak zvaně kanibalizovat portfolio. U malých značek co se týče experimentování jde přece jenom sehnat občas i velké exotiky.

                          0 0
                          • TK75  

                            U menších značek jako Nukeproof, Cotic atd si navrhnou grevl, potom na tom jezdí a chtějí od toho aby je to vzalo do práce, jelo to a dalo se potrénovat a aby v sobotu, když se nejede na trail, mohl jezdec objet kus přírody a když potká něco lákavého tak si zablbnout

                            Větší značky jako třeba Giant mají naopak tovární jezdce, což je často bejvalej silničář a taky mají ambice jezdit uci závody…proto se potom lehce stane že novej Revolt dostane strmější předek, protože je na to pan jezdec ze silnice zvyknutej :⁠-⁠)

                            Ale aspoň je výběr

                            0 1
                        • orm  

                          To radim do te kategorie extremu. Kdyz vezmes gravel mainstream, jako mam treba ja, tak ja v soucasne dobe nevidim pro sebe zadnej duvod si koupit novej gravel. Ano, mam 15mm osu misto moderni 12mm, ale to nepovazuji za nevyhodu, spise naopak, stejne tak postmount trmeny oproti flatmount. Za me bych u sveho kola uvital o neco vetsi prostupnost plaste. Ne kvuli tomu, ze bych chtel vozit sirsi plaste, se 40mm jsem spokojeny, ale kvuli blatu. To ale neni dostatecny duvod ke zmene kola. O 12s mozna, ale necitim, ze by me 11s 40×10–42 nejak omezovalo v tom co jezdim, takze zase by to nebyl duvod k prechodu. Kazdopadne soucasne kolo, jak ho uz mam dlouho, mne zacina nudit. Uz tam neni co ladit, vse funguje jak ma a je podle mojich predstav.

                          Za me je gravel kategorie, ktera po pocatecni evoluci ze silnicky/cx – kotouce, sirsi plaste, pevne osy, delsi geo – se uz nema kam posouvat. Pominme ty extremy, ktere jsi napsal jako je odpruzeni, polozene vidlice, mtb plaste. To je jen pro uzkou skupinu lidi, kteri vedi proc to chteji, a nikdy to nebude mainstream. Dole uz mas obsazeno silnickama a nahore mtb ht.

                          0 0
                          • pumpy  

                            mohu ti dat priklad kdyz se kupuje novy gravel:

                            1, koupis nejaky levny, chytne te to a chces si udelat radost a koupis si karabon s lepsi vybavou

                            2, mas obyc gravel ale zacnes jezdit bikepacking – potrebujes uchyty – kupujes novy model

                            3, koupis endurance silnicku a chces gravel – nebo gravel jeste s objemnejsimy plastemi

                            4, … chces si jen udelat radost novym modelem.

                            ber to jen jako napady – ne vzdy to tak je.

                            0 0
                            • orm  

                              Bohuzel nezapadnu ani do jedne skupiny a stale to nevylucuje to co jsem psal, ze se vyvoj gravelu zastavil a jde maximalne o drobnou evoluci, ktera neni podstatna.

                              0 0
                              • pumpy  

                                ano zastavil az na pra drobnosti. Ty jsi spokojen se svym a tak je to super, take bych chtel mit v hlave jasno a porad nekupovat/nepro­davat a byt spokojen – bych zajiste i usetril.

                                0 0
                                • orm  

                                  Abych byl spokojeny, tak me z puvodniho kola zbyl jen ram, razeni s brzdama a prehazka :-). Porad to ale beru jako kolo z roku 2017. Proste co jsem tim chtel napsat je to, ze u gravelu nevidim duvod proc si koupit nove kolo, ikdybych byl nespokojeny, zatim co u biku ze stejne doby uz pokukuji po jinem, protoze tam ten vyvoj byl – boost, tuzsi vidlice, geometrie.

                                  0 0
                        • cyklista86  

                          To je posun do terenu. V tom ja ten smysl moc nevidim. Je to furt dokola.. :D Jestli nekdo chce odpruzenou vidlu, teleskopku a pod. se mu mnohem lepe bude jezdit na poradnem MTB nez na takovem prasopsu. Jediny duvod proc na to davat berany vidim v tom jestli nekdo jezdit dlouhe trasy a potrebuje tu variabilitu uchopu. To je ale bych rekl male procento uzivatelu…

                          1 0
                          • TK75  

                            To je právě o tom, že to zvládne třeba víc v terénu (díky geo), ale nijak se tím nezhorší něco na cestách…ani rudy ( není dělaná jako něco do terénu, ale na komfort na cesty) a ani teleskop tě nijak nezpomalí, je to spíš rozšíření záběru toho kola..

                            .teda měl by být

                            Druhá věc je, jestli má cenu přidávat váhu a hlavně věci náročné na údržbu…pro mě třeba ne, já mám rád že to hodím do kouta a nestarám se, stejně tak pevnou vidlici a pružnou sedlovku

                            Jen jsem uvedl kam se to rozšiřuje

                            0 0
                            • virtualcop  

                              To je další celkem podstatná záležitost – servis.

                              U gravelu bez vzduchových tlumičů (ne, že by se nedělaly, ale prostě myslím klasické modely bez aktivního tlumení/pružení) je servis jen o tom, měnit a udržovat standardní věci (co většina dlouhodobějších cyklistů zvládá doma – maj za léta nakoupenej vercajk, maj s tím zkušenosti a znalosti). U kol s plynokapali­novejma tlumičema (HT se vzduchovkou, či fully) už bys měl servisovat tlumič/vidli u některých modelů po cca 25–50 motohodinách – to někdo najede na grevlu za dva, tři týdny. A servisovat si doma tlumiče/vidle už úplně každej neumí, respektive to chce další znalosti, další specifickej vercajk, těsnění, oleje atd.

                              0 0
                      • virtualcop  

                        Tak díky konceptu gravelu ten posun asi nemůže být toliko v geometrii, ale spíše v detailech, nových sadách atd.

                        Většina lidí, co jezdila na nějakém gravelu a chce nový, lepší, si spíše ověří a utřídí myšlenky, co po tom „novém“ kole chce – zda ještě větší rychlost, nebo naopak průchodnost terénem, zda maj pro něj smysl a chce nějaké prvky odpružení, jaké potřebuje či mu vyhovují převody atd. Prostor tam na změny či vylepšení vždycky je, proto se taky ty nové gravely prodávají :). Spousta lidí si na vyzkoušení „gravel“ kategorie kupuje ty vcelku základní „modely“ (hliník, levnější sady, mechanické brzdy…), po zjištění, že je to baví pak jdou třeba cestou karbonového rámu už se zaměřením rychlost nebo terén, podle toho převody na hydraulických sadách – tedy celkem významné změny, které to kolo posunou zase o kategorii či dvě výše.

                        0 0
                        • orm  

                          Kdyz si nekdo koupi levnej gravel, tak mozna, ale treba ja u sebe fakt nevidim duvod k tomu si koupit novej, protoze nevidim nic v cem by byl lepsi nez muj nebo je to tak mala zmena, ktera za to nestoji a nic mne neprinese (prechod z 11s na 12s napr.). Ja bych si fakt rad koupil novej gravel, ale musi to byt racionalni, musi byt duvod, musi mi to neco prinest.

                          0 0
                          • Tomcat  

                            a hádám že nějaký argument místní gravel fanatici určitě najdou , horší bude s tím racionální.

                            0 0
                            • orm  

                              Tak narozdil od tebe si myslim, ze gravel je super kolo a ze zkusenosti vim, ze se s nim da jezdit i jinde nez v okoli Brna ;-).

                              2 0
                              • Tomcat  

                                Já si ale taky myslím, že gravel je super kolo a že se s ním dá jezdit především jinde než v okolí Brna. Ona totiž naprostá většina firem, které vyrábějí jakékoliv kola, tak je nevyrábí pro něco takového jako je zaprděný malinký český trh.

                                Otázka jak nastavit onu metriku racionality pro pořízení a nebo pro pořízení lepšího. Kolik to musí být reálně využitelných kilometrů stezek, aby to bylo odůvodnitelné? Případně jak to neguje pokud přijde úsek, který je na gravelu skoro nesjízdný a kolo se musí nést/vést ikdyž XC MTB by tam projelo? Jak se hodnotí to pokud na konci nepřichází únava takzvaně v nohou , ale únava v rukou, že prostě už toho drcaní máte dost?

                                0 0
                                • orm  

                                  Moje zkousenost (po cele CR), ze pokud budes planovat po cykloturistickych trasach (ruzova trasa na mapy.cz), tak tlacit nebudes a na gravelu si to uzijes. Nebudu ti tvrdit, ze by to obcas bylo na mtb lepsi, zvlast z kopce, ale kdyz to vezmes jako celek, tak gravel vede. Pozor, neplati to pro Slovensko, tam jsou cyklotrasy ruzne kvality a obcas je to tak pro enduro, ale v CR je to ok.

                                  0 0
                                • Forester  

                                  Nejsem si jistý, zda většina lidí řeší před nákupem nějakou objektivní metriku racionality pro jeho pořízení (vyjma cenové hladiny). V mém okolí je to spíše otázka emocí či touhy :-).

                                  0 0
                                • Dan205  

                                  Je racionální koupit si SUV, když s ním člověk nevyjede mimo silnici? Pro někoho ano, protože sedí výš a cítí se bezpečněji, pro mě ne, protože koukám na jiné vlastnosti. Každý má svoje důvody.

                                  Nedávno jsem s gravelem jel naslepo a přijel v lesích na kamenitou cestu, kde bylo místy stoupání a klesání k 20%. Pak mě bolely ruce ještě několik dní, ale že bych si řekl „koupil sis špatné kolo, měl jsi uvažovat racionálně“? Ne :)

                                  0 1
                          • virtualcop  

                            Tak pokud necítíš potřebu něco měnit nebo zlepšovat, tak proč by sis kupoval novej? :)

                            Máš gravel z kategorie už celkem „dospělých“ a až na ty vyjmenované věci lehce starší koncepce (třeba PM či 15mm osa, které ale na ježdění nemají pražádný vliv) můžeš být spokojený.

                            Smyl to má pro lidi, kteří si chtějí polepšit z nějakého základního „zkoušecího“ gravelu, co má 12kg, je na 8sp.a má jednostranné mechaniky – tam je skok na nějakej karbon v 9kg, s 11/12sp. hydraulikou a třeba prvky s odpružením asi dostatečně znát.

                            0 0
                            • orm  

                              PM a 15mm osu povazuji spise za vyhodu :-). Kazdopadne pointa byla takova, ze soucasne gravely (stejne cenove kategorie) oproti gravelu 5 let staremu nemaji co nabidnout a nikam se to neposunulo, maximalne kosmeticky, coz je rozdil treba od mtb, ktere se za tech 5 let posunulo hodne.

                              1 0
                    • Tomcat  

                      a nebyla náhodou obhajoba právě gravelu, že na něm lze jezdit rychle a proto má třeba úzký nejen řídítka a protože máte menší čelní odpor?

                      Řekl bych že ta obhajoba gravelů se posouvá od objektivních počítatelných, nebo statisticky měřitelných věcí docela solidní subjektivní dojmologii. viz význam protože stezky pod Brnem.

                      Ano tohle pro mě je právě ta masírka že než marketing vytáhnout gravel tak někteří lidé nepochopili že tady máme něco jako trek cross fitness bike. a že co se týká některých mechanických fyzikálních měřitelné věcí to tak daleko od solidního XC MTB nebo silnice není. někdy až tím špatným směrem…

                      jinak slepá větev je jakákoliv vývojová větev která se nemá vyvíjet kam dál. to se netýká jenom kol

                      0 0
                      • virtualcop  

                        No, pro mne je hlavní argumentace ta, že někdo má problém pochopit, že někdy i věci objektivně „horší“, mohou svými dalšími vlastnostmi někoho uspokojovat více.

                        Pokud jseš závodník a cílíš primárně na zdolání nějaké trasy nejvyšší možnou rychlostí za nejmenší watty, pak to možná dává smysl. Ale ne každej chce stále závodit a honit průměrky a podřizovat tomu i primárně výběr kola dle tresy a terénu.

                        Tu obhajobu gravelu úzkými řídítky se dá brát různě – za prvé máš oblouky, které nabízejí více možností držení, než u rovných řídítek, teoreticky také vzhledem ke geometrii nataženějšího posezu nabízejí i menší aero odpor. Ale o tom to u mnoha uživatelů gravelu tolik není – jde o komplexnost faktorů – kdo chce, může na tom jezdit celkem rychle a svižně, daleko, nemusí se bát každé díry nebo polňačky, projede i terénem, kde by u silničky riskoval poškození kola. Ale opakuji – hlavní faktor je ten, že tenhle koncept prostě spoustě lidem vyhovuje a baví je.

                        Takže bych nechal svobodnou volbu lidí, kteří si za svoje prachy koupí to, co jim vyhovuje úplně na nich :)

                        Zvlášť pokud jde o lidi, co si kupujou třeba gravel číslo 2, protože na tom č. 1 už si ověřili, že jim to všestranně vyhovuje a že ten druhý bude po zkušenosti přizpůsobený optimálně tomu, co od toho očekávají a chtějí případně vylepšit.

                        0 0
                      • cyklista86  

                        Tak jasne ze to vyrobcum hralo do kater udelat novou kategorii tech sasku s plnovousem ve flanelove kosili. To me prijde taky trapny a vymysleni tech ruznych prasopsu to je proste zase pro ty co maji potrebu „byt jini“. Je jedno ze normalni MTB by bylo efektivnejsi/vhod­nejsi. Oni chcou byt proste jini, oblekat se jinak. Ja jsem proste gravel typek kdo jsi ty…? :D

                        0 0
                        • virtualcop  

                          Ale tohle nikdo nezpochybňuje, že nějaká „móda“ v tom je. Nicméně třeba já asi rozhodně nejsem příkladem týpka s plnovousem a flanelce, co s tím jezdí po městě na sojové latté – ostatně tihle týpci spíš řeší různé festky, furtošlapy bez brzd, skládačky, teď i elektro bazmeky a koloběžky – gravel už je u nich těžce „out“ :)

                          A novej vývoj u grevlů – proč jako ne? To jako kolo s obloukama už nejde zkoušet modifikovat a vylepšovat, protože už na něm bylo všechno vynalezený, zatímco u rovnejch řídítek ano?

                          Podivná logika :)

                          Ale vcelku to směřuje zase k tomu samému – proč nenechat žít a jezdit lidi na tom, na čem je jezdit baví? Proč gravel tolik lidí irituje? Sám jsem příkladem člověka, co jezdil na všem možným, při prvních gravel modelech jsem se smál, co že to za prasopsa ten cykloprůmysl vytvořil, pak jsem to vyzkoušel a dnes mohu říct, že je to pro mé potřeby naprosto optimální kolo, ze kterého mám při jízdě největší radost.

                          Kdo to tak nemá, tak si přece gravel kupovat nemusí a celkem je blbost o tom i diskutovat v threadu o výběru gravelu od Canyonu… :)

                          0 0
                          • orm  

                            Nejde to posouvat, protoze gravel je umisten mezi dve kategorie kol – silnicku a mtb. V tech vyvoj jde, ale kam chces posouvat gravel? Bud z toho budes delat silnicku nebo mtb.

                            2 0
                            • cyklista86  

                              To je dobrej a pravdivej postreh. Jinak hlavne u gravelu se nezamyslelo, ze to ma byt kolo do technickeho terenu. To uz prave zasahuje do te kategorie MTB a tam se ani trochu nechyta.. Proste uz z toho nazvu gravel to je kolo na nekvalitni silnice vseho druhu. Ne na singltreky plne sutru a korenu.. A nemeni to ani fakt, ze plno lidi tam na tom jezdi a pak rve hele co zvladnu na gravelu.. :D

                              0 0
                              • pazda  

                                Existuje i slavné video trialu se silničkou, otázkou je proč by to někdo normálně dělal :)

                                0 0
                              • TK75  

                                A on s tím někdo jezdí v těchnickem terénu??

                                To že si na delší cesty támhle bikepacking závody dávají na kola 2,1" ikony není o technických terénech…stejně tak nějaká Rudy atd

                                Stezky v lese není technickej terén, přes balvany??Na to to nemá geo, většina má nízko střed atd

                                To že někdo to vezme někam na singl zní možná jako bůhví co, ale realita je udusaná hlína pro rodinky :⁠-⁠D

                                Fakt jsem si nevšiml že by se někdo snažil vyrobit grevl do technického terénu

                                0 0
                                • cyklista86  

                                  Vzdyt si sem daval fotky prasopsu s teleskopkama a odpruzenyma vidlema ne? Kde s tim teda ti lidi jezdi?

                                  0 0
                                  • TK75  

                                    Normálně tam kde ostatní (včetně toho jak má na fotkách kolega nahoře), piditeleskop dobrej na sjezd včetně silnice, víc aero…rudy pro toho komu vadí diskomfort na šotkách, rozbitej asfalt atd…stejně jako Roubaix silnička s odpruženym predstavcem

                                    Stejně jako byl pro tebe prasopes třeba Cannondale Slate s lefty …přitom vyhrál Dirty Kanzu onehdy, což je šotolina, žádnej moderní terén

                                    0 0
                      • borda  

                        Covece, mě se taky nelíbí, že tady občas cpou gravela třeba klukovi, co zvažuje celopero…

                        Ale ty jsi opačný extrém.

                        Někde jsem to psal, třeba já to mám, vím proč to mám a vyhovuje mi to. A to má low end. V okolí HK, Pardubic můžeš na grevlu lítat do zblbnuti a naštvanej nebudes. Nebo třeba chvilku jo, po nějakým trošku“ vyzivnejsim“ kousku v lese, ale to nemá řešení. Když jedu na ziletce (a to mám 32mm pláště), taky spojovacka polnackou nepotěší. Jezdivý celopero by bylo super, ale stojí to jednak jiný peníze a člověka pak zase štvou silnicni přesuny.

                        Abychom se zas nedostali k tomu, že lidi nebudou jezdit na kolo do kdejakých prdeli (viz. výše, že) – lítat se na tom dá, při rozumném plánování cesty, bezpochyby všude. Poznámky o 25/30 km/h (snad průměrné rychlosti?) jsou nesmyslné. Proc? Nechápu.

                        Jo, pro mě třeba je to de facto krosovy kolo (i to tady už padlo). A určitě nejsem sám. A proč by nebylo? Svy místo a smysl to určitě má, jen je třeba na to jít trochu s rozumem, no.

                        0 0
        • orm  

          Kola jsou stejne tezka. Pokud nepouzivas na gravelu axs sram, tak mas na modernim gravelu 1×11 mene prevodu nez na modernim mtb 1×12 :-). Gravel je fajn kolo, ale zacalo se pouzivat tam kam nepatri. MTB HT je univerzalnejsi ko­lo.

          3 0
          • TK75  

            Ach, ty nekonečné debaty a tom kam patří to mýtické zvíře mnoha tváří a podob :-D

            Měj slitování a nezavírej ho pořád do klece :-)

            2 0
            • orm  

              Samozrejme at si kazdej jezdi kde chce, ale fakta jsou takova, ze gravel na silnici jako silnicka nepojede a v terenu, bez ohledu na to jake plaste tam das, to bude vzdy opruz oproti i tomu mtb ht, hlavne z kopce i po pitome rozbite sotce s kamenama. Jedine logicke pouziti gravelu tedy je jako turisticke kolo, kdyz chces primarne jezdit asfalt, stezky a tak a obcas prezit spojovacku v terenu a nebat se o kolo. Na vsechno ostatni je gravel tortura. To je fakt.

              1 0
            • zirecek  

              Tak už jsme se dozvěděli dříve, že gravel je vynikající i na enduro, když už jsme u té masírky a klecí.

              Gravel je pohoda, dlouhé štěrky, bez stresu, vzpřímenější posed, klid, brašna, volnější oblečení.

              Já jsem plně spokojen s Exceedem. Nemám čas, abych plně využil gravel. Třeba časem, jak odrostou děti, pak si rád koupím gravel, :-)

              1 0
              • JachymP  

                No vidíš, pro mě je gravel naopak rychlost, KOMy, aero oblečení a úplný vyšťavení ;)

                Ať si každý vybere co chce.

                0 0
                • TK75  

                  Mám to podobné…i když se to nezdá, minimálně na silnici a šotce makám jak blbej, ono to kolo k tomu samo svádí, navíc jsem starej blb soutěživej a mám na silnici snahu držet se někoho na silničce (což s nastavením mého kola je o infarkt) nakonec i v tom lese jedu málokdy v módu toulání a spíš co to dovolí :⁠-⁠D a mám helmu s aero ploutvičkou vzadu

                  1 0
                  • orm  

                    Tak makat muzes i na skladacce, ale stejne jako gravel, to jako silnicka nepojede.

                    2 1
            • Lister  

              Je potřeba si uvědomit, že je tu spousta jedinců, jejichž názor je za každých okolností 100% objektivní pravdou, o které se nediskutuje!

              1 0
    • jIrI___  

      Kdybych se teď rozhodoval u Grizlu nad materiálem rámu, tak zcela jistě vezmu hliník a raději si připlatím za osazení. Karbon v podání Grizlu je totiž tvrdý a nepohodlný jako hovado, předchozí hliníkový X-Road mi paradoxně připadal pohodlnější. Takže hlavní benefit, který jsem si od karbonu sliboval, se jaksi nedostavil. Hmotnost neřeším (to bych měl spíše začít u sebe :) ), takže jedinou výhodou karbonu zůstala možnost případně jednodušší opravy v případě poškození.

      0 0
      • Pavell  

        U Tvé SL6 tu tvrdost navíc umocňuje i pevná sedlovka. VCLS dost pomůže.

        0 0
        • jIrI___  

          Jo, o tom nepochybuju. Navíc místo původní karbonové kvůli neustálému křupání spojuje karbonová trubka/Al zámek vozím hlínu :). O té VLCS jsem uvažoval, ale když jsem mrknul na cenovku, tak jsem vyhodnotil, že to je pro mě neakceptovatelná cena za zvýšení pohodlí.

          0 0
          • Pavell  

            Ona ta absence 5 litrů navíc může zkazit tu radost z karbonových zápletů za15–20 litrů (?).

            0 0
      • macebo  

        No to je ale hovadina. Karbon rám> osazení. Protože i GRX RX400 je velmi slušný a funkční standart, zato karbonovej rám prostě táhne jízdní projev mnohem dál.

        0 4
      • Lister  

        Chudák grizl to tady schytává :-)

        0 0
        • zirecek  

          Přitom by většině udělal lepší službu Grail.

          0 0
          • Lister  

            Přitom by většina měla hodnotít pouze své požadavky na nezobecňovat na ostatní…

            Grail může být fajn pro spoustu lidí a naopak spousta ho nesnese. Chtěl bych Grail v karbonu, bez těch jejich řidítek a bezproblémovou průchodnosti pro 45mm pláště a navíc aby to nebylo za kilo. Tak si co rádi mistr teď?

            1 0
            • zirecek  

              Proto máš Grizl, tvé požadavky jsou jasné. Narážel jsem na to, že Grizl je jasně specifikovaný model – bytelný, těžší, tvrdý, brašny. Přitom většina chce jen normálně jezdit. Chápu, že řidítka jsou pro mnohé psychický problém.

              0 0
              • Lister  

                Pokud máš řidítka z jednoho kusu s jasně definovanou kombinaci délky, šířky a jejich natočení, tak jejich vhodnost samozřejmě s psychikou nemá nic společného.

                Ale je jasné, že je potřeba své názory podávat dostatečně efektně, aby se na to jiný chytil.

                1 0
                • zirecek  

                  Moje statistika: 8 lidí – řidítka se mi nelíbí, dvouplošník psychicky nedám, 2 lidi – řidítka neumožňují následnou změnu geometrie.

                  Kolik lidí vozí na Grizlovi brašny na více dní či dlouhé vyjížďky? Kolik lidí zde využívá Grizl v podobě, jak zamýšlel výrobce…

                  Tvé posuzování mé osoby je zbytečné. Končím diskuzi, když zde mají diskutovat jen vyvolení se správným názorem.

                  0 0
                  • Lister  

                    V tvém profilu žádné kolo s obllouky nevidím, sám jsi psal že vracela nemáš, takže mne zajímá, jestli jsi prostě jen vše prodal nebo je tvé přesvědčení opravdu jen teoretické?

                    Grizl není jen o bikepakingu. Myslím, že mi minimálně Single, a dovolím si tvrdit, že i já ho používáme odpovídajícím způsobem – a ani jeden z nás ho ověšený brašnama nevozí.

                    0 0
                    • Singlespeed  

                      Grizl je takový medvěd univerzál. Když nevím, co si mám koupit, tak koupím Grizla :-) . Asfalt, šotka, trail, kořeny, techničtější sjezdy, bikepacking, caféracing, vozba cyklistů necyklistické postavy (jako třeba mě), včechno zvládne s přehledem. Grail je jasný sportovec, strmější úhly, nižsí hmotnost, subtilnější stavba. Taky po něm pošilhávám, že bych si z něj udělal takovou endurance silničku s jednoplackou na elektrice za hodně dobrou cenu.

                      0 0
                      • Lister  

                        Tohle určitě nechci číst, protože jsem hodně začal uvažovat nad prodejem staré silničky a nákupu něčeho levnějšího na Shimano, kam půjdou hezky blatníky na ježdění v zimě a mokru. Grail mě původně vůbec nenapsal, ale asi by to dávalo smysl.

                        0 0
                      • cyklista86  

                        Plno borcu na tom grizlu i zavodi a pritom by si mohli vybrat treba toho graila.. Tim jak i ten grizl ma nizkou hlavu a je to tuhe, tak to asi leti dobre.. :) https://www.youtube.com/watch?…

                        0 0
      • Peslezedirou  

        Nechceš si tam dát tu hliníkovou sedlovku z testu future shock? Jsem docela zklamaný z recenzí Grizlu co se týče pohodlí, čekal jsem, že bude pohodlnější než hliník :-( no nic, nechám si endurance silničku s plášti 36mm :-)

        0 0
        • Singlespeed  

          Myslím, že je to dáno tím, že je rám Grizlu uzpůsoben pro těžkou bagáž všeho druhu, takže vidlice i rám jsou opravdu masivní a prostor na nějaké pružení nebo tlumení prostě není.

          2 0
          • Peslezedirou  

            Ale tebe to nezastaví a jezdíš trasy, kam bych se odvážil jen s fullem :-)

            Mohl bych tě poprosit, jestli bys nezměřil, kde se sedlovka canyon rozdvojuje, myslím od středu ližin, zvažuji, že si ji pořídím, ale nemám sedlovku v rámu moc vysunutou od vrcholu objímky ke středu ližin 175mm… tak aby nebyl problém, děkuji.

            0 0
          • TK75  

            Stopro… vidle s inzerty na bagaz jsou proti starý cx vidličce jak skála, ale má to taky svoje výhody

            0 0
      • TK75  

        Jiříku tak to ale není žádná novinka…v x recenzích a debatách na webech je to neustále.Jde o to jak se k danému materiálu postaví ten kdo to navrhne a co z toho vytěží a co vůbec chce vytěžit.Potom se dá číst že Al Chameleon je schovívavějsi než jeho karbon brácha, nebo že ocelak Stylus je tvrdej a naopak dural od Banshee funguje skvěle …vůbec neplatí automaticky že rám má tenhle materiál a tak to bude takové nebo makové :-) a navíc lidi mají různé potřeby

        0 0
      • Tomcat  

        Samozřejmě že záleží na konkrétní konstrukci a ne tak materiálu i karbonový rám jde vlákna má poskládat takže to bude prostě sbíječka ono se to někdy je hodí že jo třeba na dráze No ale u gravelu no to je docela fail.

        Jinak mám pocit že taky takový ty zastánci bezdušáky a ukrutně nízkých tlaku se v celku rekrutují z těch kdo právě mají velice nepohodlné rámy vlastně něco řeší oklikou.

        0 0
        • Singlespeed  

          Pokud má přední vidlice nosnost bagáže 30 kg, tak je jasné, že musí být z masivních nosníků a tudíž nemůže pružit.

          0 0
    • macebo  

      Grizla verze Suspention mám na profilu popsanýho. Grail zvažuju teď. Neuděláš chybu ani s jedním. Grail je skutečně větší raketa, Grizl má zas bytelnější (a těžší) kola, díky odpružený sedlovce a masivnější vidlici toho víc pobere.

      Jestli už máš rozpočet na karbon, tak je to jasný – ber! věř mi, jízdu na gravelu to posune výrazně dál, tuhost je hrozně znát. Obavy jsou blbost.

      0 0
      • atomcze  

        Už jsem pročítal minulý týden :D moc dobře napsáno! Díky za to! :) Koukal jsem že máte velikost M. Mně ta jejich tabulka vyhodila Sko při mé výšce 178/84, tak si říkám jestli to nebude malý. Doteď jsem jezdil na Lku (Triban 120)

        0 0
        • macebo  

          já to Mko nakonec vyhodnotil jako malý, i když jen o chlup. Dlouhý trasy bolely. Nejen proto jsem Grizla prodal a s Canyonem asi končím, protože být na pomezí velikostí je prostě na houby. Ja ti doporučím větší velikost.

          0 0
    • pumpy  

      Na porovnani je zatim malo casu, Graila jsem testoval 3 roky zpet v jedovnici a je paradne. Grail je designove moc pekne kolo (individualni nazor) ale na byvalem gravelu jsem si zvykl na riditka venture max a ty na Grail nejdou.

      Grizla jsem dostavel pred predevcirem (pordarilo se me sehnat jen ram) a zatim se projel jen 5km po vesnici. takze na soudy je brzo. Ale musim rici ze je pohodlne.

      Jinak jak tu asi uz dost lidi napsalo obe dve jsou super – Grail poku vyhovuji riditka, proc ne. Pokud vis ze budes je chtit zmenit Grizl.

      0 0
      • atomcze  

        Díky za reakci a fotky! :) Jakou jste bral velikost? mě ta jejich tabulka vypočítala že jsem na Sko, což mě trochu překvapilo

        0 0
        • pumpy  

          mam Sko, merim 173 cm a inseam mam 79cm. Sedlo mam vyrazene od stredu slapani na 70cm-71cm.

          a sedlovku mam 17,5cm vytazenou. snad ti to pomuze.

          0 0
        • Lister  

          Kolikrát ještě?

          Jejich S je klasická 54, teda dle všech jiných výrobců kolo velikosti M. Navíc ten rám je dlouhý protože počítat s krátkým představcem.

          Výška sedla kolem 70cm je u té velikosti to nejmenší co se dá rozumné nastavit. Takže pár cm nad bude jediné lepší.

          1 0
      • pazda  

        Normálně se mi ten Grail líbí čím dál víc :)

        0 0
    • fred15  

      Řešil jsem to samý a nakonec mám Grizla, přesně toho z odkazu. Líbí se mi na něm sedlovka, spousta úchytů a celková bytelnost. Nijak výrazně pomalý přitom není. Ty standard pláště jsou OK a má to i výhodu, že člověka po 100, 200km tak nebolí ruce a cítí se míň unaveně.

      1 0
    • Sla  

      Co je za “problém” s riditkama na grailu?

      Díky

      0 0
      • jIrI___  

        Jsou tam dvouplošníky integrované se specifickým představcem = v podstatě nemožné ladění šířky/tvaru řidítek či délky představce. Samozřejmě to platí jen u karbonového rámu, hliníkový už má klasiku.

        0 0
        • kadlec  

          Kazdymu to nesedne a hodne lidem se to nelibi, ale ja jsem spokojenej

          1 0
          • zirecek  

            Zatím jsem od většiny reálných uživatelů dvouplošníku slyšel, že je to dobrý. A většina neuzivatelů říkává, že je to ošklivé a nemožnost ladit posed je zásadní problém.

            Jenže on ten Canyon má ty kola celkem vyladěné, :⁠-⁠). Taky jsem s nákupem kola Canyon dal automaticky delší představec, abych za 2 roky se vrátil zpět a říkal si, proč jsem to dělal, vždyť ten Canyon to má v základu vlastně správě…

            0 0
            • jIrI___  

              Mně na Grizlu třeba absolutně nesedl tvar řidítek. Za litr jen koupil vyhovující a jsem spokojený. Pokud by mi tahle situace nastala u Grailu, tak jsem nucen vyměnit celé kolo…

              0 0
              • zirecek  

                Ano, pošleš to krabicí zpět a objednáš jiné…

                1 0
                • jIrI___  

                  Průs.er je, že to poznám až po pár desítkách kilometrů jízdy. Takže kolo by sice šlo do krabice, ale jako jeté už pouze na bazar se ztrátou nějakých 20–30 %. To by byla sakra drahá výměna řidítek :)

                  0 1
                  • orm  

                    Pri nakupu z netu mas pravo si to 14 dni vyzkouset. Klidne muzes najet najet desitky km kdyz to stihnes ve lhute. Ta vracena kola pak jdou do outletu, nic na bazaru prodavat nemusis. Oni s tim pocitaj a maji to rozpocitane v cene.

                    1 0
                    • jIrI___  

                      No vida, to je pro mě novinka že to funguje jinak než v českých eshopech, díky.

                      0 0
                    • kadlec  

                      Canyon ma dokonce 30 dnu na vraceni. A nekdempisou, ze neni problem vratit jety, samozrejme ne poskozeny. A co se tyka dvouplosniku, prijde me, ze nejvic nevyhovujou lidem, ktery to kolo v realu ani nevideli. Ale uznavam, ze vse, to sedet nemusi, ale kdo z odpurcu na tom kole jezdil…

                      1 0
    • Sla  

      Ahojte. Nenašel by se někdo z jižní moravy ( Breclav ) kdo má buď graila 6 nebo endurace 6 ve velikosti S? Rad bych se mrkl na živo. Díky. nesjarr@gmail.com

      0 0
      • Sla  

        Samozřejmě nemusí být přímo z BV. Klidně prijedu do nějaké rozumné vzdálenosti. Díky.

        0 0
    • Kartago  

      Ahoj já když viděl poprvé graila tak jsem byl nadšený z toho jak vypadá . Prostě moderní kolo které nevypadá jako všechny rovný trubky okolo . Aspoň pro mě . Jezdím po polňačkách super když jsou aspoň trochu rovné ale běda když před vámi jel traktor a zůstali tam vyjeté stopy od zadních kol. Potom když chcete jet rychleji tak máte vytlučené ruce jak prase. Koupil jsem lux trail a je to línější ale zase pohodlnější. Teď jsem na graila dal silniční pláště 28mm a používám ho jako silniční. Přemýšlím že ho prohodím za aeroad nebo ultimate ale je mi to trochu líto tak grail je zatím doma . Mirek

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.