• Lokotka

    Předpokládám, že narazím na odpor, ale přesto jsem si dovolil otevřít staronové téma v novém, protože to staré se od silničních klik silně odklání.

    Navíc jsme se v něm nikde nedobrali k tomu, zda je zkrácení klik vhodné i pro jezdce, kteří vyšší kadenci šlapání ve stoupání nepoužívají a snad i záměrně šlapou silově při kadenci 60–70ot./min., i když na rovině v pohodě 90ot./min. točí i na neúměrně dlouhých klikách.

    2 4
    • stumpfsr  

      Vingegaard na 150mm klikách :)

      https://road.cc/…ranks-312761

      0 0
    • ms82  

      Kdyz slapes do kopce silove, tak to delas blbe. Jestli pojedes na kadenci 60–70 Teide dve hodiny, tak to dalsi den nedas. To ze to jde neznamena, ze je to optimalni. A ze vozi kratsi kliky nove profici neni nutne duvod s tim zacit. Ze jsou kratsi kliky lepsi se vi uz dlouho a nikoho to nepresvedcilo :D

      0 3
      • andy97  

        To že jsou kratší kliky lepší bych neřekl, že se ví dlouho. To až teď poslední dobou se o tom dost mluví. Hlavně až po tom zkráceni u Pogačara. A teď postupně přecházejí i další profíci.

        1 1
        • ms82  

          Protoze ses o to nezajimal. Clanku vedeckych i laickych bylo dost, ale nikdo to nepopularizoval.

          0 0
          • Lokotka  

            Moc rád bych si ty články přečet.

            Nemáš náhodou pár odkazů?

            Hlavně na to zdůvodnění, nikoli jen konstatování, proč, nebo díky čemu neklesne produkce výkonu?

            0 0
            • ms82  

              Zduvodneni nema nikdo. Pozorovani ano.

              Precti si Applemana a fitguru a budes vedet vse. Zvlast, kdyz si projdes i ty vedecke clanky.

              2 0
        • ms82  

          Abych to upresnil – vi se, ze to neni horsi z hlediska produkce vykonu. A vyhody plynou z mensich naroku na rozsah v kycli. Je tedy dostupny vetsi rozsah pripustnych poloh. Pro nekoho muze byt vyhoda lepsi aero, pro jineho konecne pohodlny a stabilni posed.

          0 0
    • kubad  

      založ ještě 5 vláken, pak to třeba vyzkoušíš a zjistíš sám co ti vyhovuje :D

      0 1
      • Lokotka  

        Postupně se tu občas najdou dobrý podněty a odkazy.

        Vyměnit kliky s wattmetrem není zrovna láce.

        Takže troška získávání info předem, nikoli od profíků, určitě neuškodí.

        Zatím jsem nečet ani jeden odbornej článek ve spešl časopisech, kterej by to nějak detailně popisoval.

        Na druhou stranu výsledky nejlepších mluví jasně. Pro špičku to funguje. Otázka je – proč?

        0 0
        • andy97  

          Musíš hledat na internetu, takových článku je hodně. A ne v časopisech :D

          0 0
        • kubad  

          kecy, vyzkoušet jde i na levných a pak se rozhodneš, ale někdo potřebuje rok debatovat

          1 1
          • Lokotka  

            Pokud chci něco vyzkoušet nikoli jen pocitově, tak to musím změřit. Aby to měření bylo relevantní, tak musí bejt stejný vše, krom tý dylky klik, tedy i stejný měřící zařízení, takže mně napadá využít nikoli wattmetr v klikách, ale chytrej trenažér.

            0 0
            • ms82  

              power2max – do nej muzes dat rotor kliky ruznych delek a mas porad stejny wattmetr.

              0 0
            • kubad  

              past vedle pasti, máš to těžké, přesně tuhle odpověď sem čekal,

              0 1
              • Lokotka  

                Těžký? Proč?

                Mě vcelku baví dopracovávat se k jádru pudla a rád k tomu využívám zkušenosti a přešlapy druhých. Sám jsem jich už nadělal dost a nikoli jen těch levnejch.

                Ale diskuse tímto směrem nikam nevede.

                Tvá rada vyzkoušet doplněná o exaktně nikoli pocitově porovnat samozřejmě funguje.

                0 2
            • gerrard  

              Naprosto vážně myšlená otázka. Co přesně si myslíš, že změříš?

              0 0
              • kubad  

                no přece ten 0,0×xx% přínos, jde o čísle né o pocit

                0 0
                • Lokotka  

                  Pokud jedeš sám, tak je to víceméně jedno, hlavně, že člověka nic nebolí a tudíž z toho má dobrej pocit.

                  Pokud jedeš v partě a nejseš zrovna leader, ale zároveň ne outsider, tak Ti tj. třebas úplně jedno, ale mnozí by se chtěli k tomu leaderovi posunout, nebo ho i pokořit a tak hledají cesty.

                  No a pak je to vždycky o čase a úspoře energie.

                  Zaplať pánbůh, že to není krasobruslení, či jiný disciplíny, kde se hodnotí plynulost, umělecký dojem, obtížnost atd. Tam i u rozhodčích hrají roli mnohdy neadekvátní pocity, či profláknutost a dřívější úspěchy sportovce.

                  Navíc, pokud jde konkrétně o mne, tak mě ty pocity velmi často klamou a nemůžu se na ně spolehnout, přičemž jiným je neberu, je to jejich věc.

                  0 0
                  • kubad  

                    tak na levných klikách vyzkoušíš pro pocit, a pak se můžeš rozhodnout zda experimentovat dál s watmetrem, jinak chápu tvůje důvody proč to chceš, ale nechápu ten cirkus, a vymýšlení a zjišťování kolem když to jde relativně levně a rychlevyzkoušet

                    0 0
              • Lokotka  

                Otázka by měla znít: " Co bych změřit pro podporu kratších klik měl?"

                Měl bych za stejnou (nikoli krátkou) dobu ujet větší vzdálenost, nebo vyjet stejný (nikoli krátký) stoupání za kratší čas.

                Pokud by byl spoleh na měření výdeje energie, což myslím není, tak by na schodný trati měl bejt menší energetickej výdej.

                Vidle do toho určitě hodí zvyklosti a pohybovej stereotyp.

                0 0
                • gerrard  

                  Moje otázka je položená přesně tak jak je, protože píšeš: " .. musím to změřit." Tak bych čekal nějakou jasnou a jednoduchou metodiku, aby nakonec to stejně nebylo metodika podle pocitů.

                  0 0
                  • Lokotka  

                    Jasnou a jednoduchou metodiku jsem nad Tvým dotazem popsal, jenže ty vidle zvyku a vcelku nemožný zajištění toho, že k tomu testu nastoupíš ve stejný situaci (kondice, rozpoložení) jsou mírně řečeno hodně ovlivňující.

                    Běžně se to eliminuje velkým počtem měření a statistickým průměrováním, což dá vcelku relevantní výsledky, ale už tam vůbec není jednoduchost ve smyslu rychlosti a naopak je to nejen časově hodně náročný.

                    Přes přesný měření energetickýho výdeje, tedy efektivity to jde snáz, ale nikoli v domácích podmínkách. Taky se pak dá měřit rozdíl zakyselení, či saturace svalů kyslíkem.

                    Pomoci by mohlo udržovat výkon někde pod hranicí FTP, či na hranici ANP aby se to měření dalo po určitým odpočinku zopakovat a tím se eliminovala únava z předchozího intervalu. Nemyslím si, že by to ti profíci dělali jinak. Jiný možnosti má jen pár teamů cestou měření aerodynamickýho odporu, kde je přínos krátkejch klik neoddiskutovatelnej stejně jako u lidí, který při jízdě bolí klouby.

                    Takže v tomto nepomůžu ani sobě a ani nikomu jinýmu.

                    0 0
                    • gerrard  

                      Chápu, že zajištění stejné kondice a rozpoložení při každém testu může být náročné, ale nesouhlasím s tvrzením, že to znemožňuje smysluplné testování.

                      Existuje několik způsobů, jak zajistit relevantní výsledky, aniž by bylo potřeba velkého počtu měření. Měření energetického výdeje a zakyselení svalů lze provést i v domácích podmínkách pomocí dostupných zařízení, jako jsou měřiče výkonu a monitory srdečního tepu.

                      Navíc, udržování výkonu pod hranicí FTP nebo na hranici ANP je praktická metoda, kterou lze použít k opakovaným měřením s minimální únavou. Profesionálové nemusí mít nutně přístup k pokročilým měřicím zařízením, aby dosáhli relevantních výsledků. Důležité je spíše správné plánování a postup měření.

                      0 0
                      • Lokotka  

                        Měřit a spolehnout se na měření energetickýho výdeje v domácích podmínkách je dle mýho utopie. V tom je Garmin a jemu podobný udělátka spíš odhadcem, než měřitelem.

                        Zakyselení svalů můžeš pouze odhadnout na základě měření, kde Ti udělají laktátovou křivku z krve a pak doufat, že to měření se díky tvýmu tréninku a odstupu od zátěžovýho testu nikam moc neposunulo.

                        A ano o měřeních a jejich možnosti opakování na nižších intenzitách jsem výše psal, ale třebas to měření energetickýho výdeje ten Garmin nakonec dá. Vona není důležitá ta přesnost, ale snad bude pro porovnání stačit stále stejná chyba, páč jede z TF kontra hmotnost.

                        0 0
                        • Raf  

                          Ale tak z kontinuálního měření kyslíku v krvi, výkonu na klice, kadenci, množství vzduchu co nadechneš/vydechneš, množství glukózy v krvi a tepu se z delších intervalů už něco dá poznat, ne? To by za to lidi neplatili při testech :D

                          1 0
                          • Lokotka  

                            Samozřejmě, ale to nejsou domácí podmínky a už vůbec to není levný.

                            Navíc ani neznám místo, kde by se daly měnit kliky a aby je tam měli.

                            Znám bikefitingy, kde jdou vcelku rychle (né za pohybu) nastavit různý dýlky klik, ale tam změřej max. výkon a tep a je to k ničemu, pokud na ty kratší nejseš zvyklej.

                            0 1
                    • KRoser  

                      Nechci ti brát nějaké iluze, ale ty kliky opravdu nejsou žádná magie a rozhodně ti to najednou 50w nepřidá.

                      https://www.youtube.com/watch?…

                      Má tam v popisku uvedené studie.

                      Jedna studie kterou uváděl našla rozdíl v maximálním výkonu 1% (statistická chyba) mezi klikami 150–200mm takže rozdíl vlastně žádný.

                      Závěr videa takový, že ztráta výkonu se na kratších klikách nekoná a že kratší kliky jsou opravdu jen kvůli aero a bike fitu (pohodlí posedu), případně může pomoct s nějakými bolesti (kolen atd.) to je vlastně celé, žádná věda.

                      Jednoduše když kratší kliky, žádný negativní vliv na výkon nemají a prostě se ti s nimi bude lépe sedět na kole, a snadněji držet aero pozice tak vlastně není vůbec žádný důvod k používání delších klik.

                      Taky tam uváděl, že ideální volba klik by měla být podle výšky rozkroku (inseamu) a to 18–20% inseamu.

                      18–20% je při mém inseamu celkem rozdíl.

                      Osobně mi při mém inseamu 94.5cm vychází 18% na 170mm (používám 165mm), tak bych v klidu bral těch 18–19% a pohoda.

                      1 0
                      • Lokotka  

                        Tvl., u Tebe to dělá 2cm rozdílu, mezi 170 – 190mm!!! Proč si šel ještě níž, než to jejich doporučení?

                        0 0
        • gerrard  

          Buď chlap a spolehni se sám na sebe. Prostě si nějaké levné pořiď a otestuj sám na sobě, jak ti budou vyhovovat. Po otestování je v klidu prodáš na bazaru. Osobní zkušenost je nepřenosná!

          0 0
          • Lokotka  

            Jinak sehnat levný 160, či 165mm dlouhý kliky je nyní vcelku problém, pokud nechci překopat celej řadící systém.

            0 1
    • Charles2k  

      Tohle mne zajímá. Je fakt, že asi před 3 lety mi na bikefitingu v Triexpertu na silničce doporučili 165mm místo stávajících 172,5 a já i cyklisté v mém okolí tehdy nechápavě kroutili hlavou. Na MTB mám 175 a nepřijde mi to jako problém. Na rovině a v mírných stoupáních nemám problém točit vyšší frekvenci, takže tam by kratší nevadily, ale při větším stoupání vyšší kadenci prostě nedám. A nedávám to ani na trenažéru. Aktuálně mám nejslabší převod 34–32 a na vyšší kadenci bych potřeboval tak alespoň 34–36. Lepší formu mít již nebudu, loňský nájezd 9 tisíc a neplánuji opakovat, budu se motat reálně tak kolem 6. A asi také již na ty kopce nezhubnu…

      0 0
      • Lokotka  

        Přesně na to, co popisuješ narážím!

        Taky nemám problém vyvíjet i dlouhodobě sílu při nižších otáčkách, ale pokud v kopci podřadím, tak ty vyšší točky pro udržení stejný rychlosti za chvíli neudržím, páč to neudejchám a otáčky mně klesnou asi třebas i pro synchronizaci s dechem, tak jak to je v posilovně, tedy do tlaku výdech.

        Prostě že mně ty stejný watty při vyšších otáčkách tak nějak nelezou.

        0 0
        • ladys  

          Pokud je pro tebe vyšší kadence problém, tak ten problém ještě zvětšíš. Kadence ti stoupne na stejný výkon… Jakou kadenci běžné jezdíš a při jaké nastává v kopci problém?

          0 0
          • Lokotka  

            Píšeš: „Pokud je pro tebe vyšší kadence problém, tak ten problém ještě zvětšíš“

            Trošku se v tom Tvým vyjádření ztrácím. Jakej problém a čím zvětším?

            0 0
            • ladys  

              Kadence ti na stejný výkon stoupne.

              0 0
              • Lokotka  

                Ona sama těžko stoupne, já ty kratší kliky musím pro stejnej výkon víc roztočit a právě z toho mám obavy.

                0 0
                • KRoser  

                  Právě, že ta kadence půjde nahoru více méně sama. Jak píšeš kratší kliky potřebuješ pro stejný výkon více roztočit, ale zapomínáš na obvodový kruh samotného pedálu, na kratších klikách noha opíše menší kružnici jak na dlouhých, tak noha vlastně fyzicky cestuje kratší dráhu a tím tedy metabolický vliv na tělo je stejný při vyšší kadenci na krátkých klikách a na nižší kadenci u dlouhých klik.

                  Při 80 kadenci na 175mm klikách máš stejný tep jak na 90 kadenci na 165mm klikách při stejném výkonu.

                  0 0
                  • KRoser  

                    rozdíl ve vzdálenosti obvodu kruhu s poloměrem 175 a 165 je 5.9% tak ten rozdíl kadence nebude tak velký jak jsem nadhodil, ale rozdíl bude o těch 5.9%

                    175mm 80 kadence

                    165mm 85 kadence

                    stejný výkon, stejný tep

                    0 0
                    • ladys  

                      Při takto nízké kadenci nemám rozdíl v tepu ani na stejně dlouhých klikách. Jak to funguje u kadence 100/105? To už u mne rozdíl je.

                      0 0
                      • Lokotka  

                        Otázkou je, zda na rovině, či do kopce.

                        0 0
                      • KRoser  

                        Tam už je rozdíl spíš v intenzitě, jak kadenci. Asi Z2 nepojedeš na 105 kadenci a taky Vo2max nepojedeš na 80 kadenci.

                        Kdyby jsi jel vo2max na 80 kadenci tak věřím, že ten rozdíl uvidíš, fyziku člověk neoblafne :)

                        Taky záleží na člověku, né každý může jet 105 kadenci aniž by mu vystřelil tep klidně i na 120mm klikách :).

                        0 0
                        • Lokotka  

                          Tak nějak.

                          Mně od mládí maximální kadence samozřejmě klesla, ale je to spíš díky tomu, že už nedokážu včas přepínat svalový napětí a zapojení jednotlivých svalů. Dřív (hodně dávno) jsem dával i 160ot./min. bez toho, že bych na sedle začal nervózně poskakovat. Teď se to poskakování začíná dít už při 120–125ot./min.

                          100, či 105ot. na rovině v háku bez nějakýho většího výkonu utočím, ale s požadavkem na výkon ani náhodou.

                          80–85ot. je na rovině komfort klidně i na 1/2 dne. Ale na FTP do kopce se mně nejlíp jede a zároveň dejchá při cca 65ot./min. Jakmile podřadím, tak neudržím rychlost ve stoupání, páč to neudejchám a tepovka nesmyslně vzroste, což má samozřejmě souvislost.

                          0 0
                        • ladys  

                          Tak 105 je u mne v Z2 blbost, bude zbytečně vyšší tep. V Z3 už točím 95–100, přes 100 už začíná tep lézt zbytečně nahoru. VO2max do kopce bude průměr 80(pokud budu muset ze sedla) na rovině 95

                          Těch lidí co beztrestně točí 105 moc nebude. Hádky o ideální kadenci již zde také proběhli :)

                          0 0
                  • Lokotka  

                    vzhledem k tomu, že používáš na svý dlouhý nohy ultrakrátký kliky, tak nemám důvod Ti nevěřit. Jen se prostě bojím síly svýho zvyku a věku.

                    0 0
                    • KRoser  

                      Nemusíš věřit mě, je to jen jednoduchá matika :).

                      Koupil jsem 165mm ještě před tím, než jsem na to doporučení narazil (to video je celkem nového data), jsem s nima maximálně spokojený tak nač měnit :).

                      0 0
    • Raf  

      Tohle téma jsem nějak nestudoval, u kratších klik tedy budu mít při stejné rychlosti a W menší tlak na pedál (vyšší kadenci)? Jezdím ultra závody a prostě po pár dnech víc wattů urvat nejde a žádný převod není nakonec do kopce dostatečně lehký (při 4 – 8 km/h).

      0 0
      • jonti  

        Smysl to ma predevsim na silnici, kde mas otevrenejsi uhel stehna a trupu nebo pri stejnem uhlu sedis vic aero.

        U profiku je sila na pedal ten nejmensi problem, tam maji takove rezervy, ze je to vubec neomezuje.

        0 0
        • Lokotka  

          V tom aero bych jádro pudla viděl, páč se jezdí čím dál rychlejc. A buď se stejnou námahou (výdejem energie) pojedu rychleji, nebo s menším výdejem stejně rychle.

          Tam mně je ta změna jasná.

          Ale druhá stránka je, že potřebuješ na styku kola se zemí mít pro stejnou výslednou rychlost pohybu stejnou výstupní silu.

          No a díky kratší páce to můžeš dosáhnout jedině podřazením a zvýšením otáček, což vlastně znamená, že je sice kruhová dráha, kterou opisuje noha na pedálu kratší, ale musí se ta noha otočit vícekrát za stejný čas.

          Tudíž by práce, tedy vydaná energie, měla bejt stejná.

          Ale píše se o větší efektivitě, takže nebude, páč by ta změna jinak nedávala smysl.

          Takže ta větší efektivita dlí v lepším silovém diagramu?

          Dokážou se svaly díky tomu menšímu úhlu kyčle rychleji přepínat a tudíž tlak na pedál začne po horní úvrati dřív a probíhá dýl k ty spodní, čímž se nejen eliminuje, ale i celkově sníží ztráta plynoucí z menšího točivýho momentu díky kratší páce a celkovej moment v průběhu otáčky kliky o 360° bude nakonec větší?

          0 1
          • ladys  

            K Aeru si propočtů nižší váhu klik :)

            0 0
            • Lokotka  

              Tj. samozřejmě pravda, ale vcelku marginální, i když je to rotační hmotnost mající vliv na rychlejší zrychlení.

              0 1
    • pheno  

      Jak moc je realne si v domacich podminkach navrtat delsi kliky a udelat si z nich napriklad ty 150mm? Mozna ne uplne doma, ale dat to treba nekomu do dilny at tam navrta diry a vykrouzi zavit, je to realne? Nemam tuseni jake jsou tolerance na presnost a jestli tam je nejaky specialni zavit (krome opacneho zavitu na kazdem pedalu samozrejme). Chapu, ze u karbonu to bude asi problem, ale u beznych kovu by to snad mohlo jit a nemuselo by to byt ani uplne o hubu, nebo…?

      0 0
      • kubad  

        lepší kliky jsou duté, obyčejnější odlehčené, není tam do čeho udělat závit,

        2 0
        • Lokotka  

          Navíc je tam mnohem větší problém a tím je minimální osová vzdálenost novýho otvoru. Při průměru závitu 14,28mm a nějaký nutný bezpečný mase okolo něho bude změna minimálně o 17mm.

          A to nemluvím o nutným dodržení souososti, aby ten pedál nešmajdal.

          0 0
    • Eseker  

      Trošku mi vrtá hlavou ta výška sedla.. když mám podle metody a různých kalkulaček na netu (třeba canyon velikosti) nastavit sedlo jen podle délky rozkroku od středu klik, ale absolutně se tam nebere v úvahu velikost klik.. když tu řešíte při zkrácení klik i centimetry změnu výšky sedla, ale podle výše zmíněné metody na to délka klik nehraje roli?

      0 0
      • Eseker  

        Odpovím si sám, je to asi výchozí hodnota a sem tam nějaký centimetr je o osobní preferenci, nicméně mám rád věci přesně..

        0 0
        • ms82  

          Je to z dob, kdy se delka klik neresila. Ale ano, spravna pripominka. Pro jine kliky je vyska sedla jina.

          0 0
        • Lokotka  

          V dřevních dobách cyklistiky se výška sedla neurčovala výpočtem, ale šlapáním s patou na pedálu tak, aby se nepřesejpaly boky na sedle. To jednoznačně pokrylo jakkoli dlouhý kliky a dokonce i různě vysoký pedály.

          Pak se taky řešila předozadní pozice sedla pomocí olovnice, která se nejdříve spouštěla ze špičky kolene přední nohy a později trošku víc vzadu z tybie tak, aby při vodorovnejch klikách protnula osu pedálu. To už u moderních rámů téměř nikdo nenastaví, páč se vše posouvá vpřed a tím i trochu nahoru.

          0 0
    • andy97  

      :D

      1 0
      • Lokotka  

        Tohle mě z tý diskuse vcelku oslovilo:

        „I have an trainer with multiple crank length options and have changed crank length a few times to experiment. 170 for higher sustained cadences is good but 175 is best for higher power outputs at lower perceived exertion and heart rates i.e. for time trialling and when cadence drops i.e. on a rolling hill for example the difference is huge i.e higher torque, less fatigue and better recovery over the other side. The short crank thing is ridiculous for most. Just train and pedal, stick to what you are familiar with.“

        2 0
        • ms82  

          To je nesmysl.

          2 3
          • polo  

            Pro něj to nesmysl být nemusí, protože mu to tak vyhovuje. Je to prostě individuální.

            Z toho co píše platí, že kratší kliky jsou vhodné, když jezdec jezdí vyšší kadencí, a to i v kopcích.

            Jinak tam přínos kratších klik nebude a spíš to bude naopak.

            1 1
          • jonti  

            Jen proto že tobě sedí velmi krátké kliky nemusí být nesmysl, že jiným lidem, co jezdí jinak než ty, tolik nesedí?

            1 0
            • KRoser  

              smazáno sorry

              0 0
            • ms82  

              At si kazdy jezdi, co chce. Ale logika te citace je spatne a zaver je nesmysl. Zkratil jsem tu odpoved, protoze jsem myslel, ze se vetsina lidi orientuje. Pise hlavne o kadenci, ale ta se da modulovat prevody. Ano, kdyz mas nizsi kadenci, je pocitove nizsi usili, ale taky vetsi svalova unava a kratsi vydrz. Jsou to zavery nekoho, kdo o tom nic nevi.

              1 1
              • Elektronik743  

                Tak tak, tu nižší svalovou únavu můžu potvrdit po přechodu ze 175 na 170 na HT29. Na gravelu jsem přešel ze 172,5 na 170, rozdíl samozřejmě menší, ale pořád citelný.

                Druhá věc co můžu potvrdit, že pokud má někdo tělesné dysbalance, tak kratší kliky je částečně potlačí.

                0 0
              • ladys  

                Píše hlavně o časovce, ta se jezdí trochu jinak, něž jízda na 250km. Stačí se kouknout na to jaké vozí obr převodníky.

                Při nižší kadenci cítím pocitově vyšší úsilí. Asi to má každý jinak :)

                0 0
                • Lokotka  

                  Ty poznatky ten človíček z ty face skupiny nevztahuje jen k časovce, ale i při jízdě do kopce a po překonání vrcholu stoupání.

                  A vcelku jasně popisuje nejen vnímání nižší námahy, ale hlavně nižší tepovou frekvenci. Počítám při stejný dosahovaný rychlosti.

                  0 0
              • Lokotka  

                Modulovat kadenci převodama samozřejmě lze, jenže…

                Pro lidi kteří nemají nijak skvělý W/kg a ani vysoký FTP nastává problém už i u nijak strmých kopců.

                Aby mohli točit frekvence k 90ot./min. i v kopci, tak by museli vzadu mít kazety z horskýho kola a ten rozsah by silniční házka často vůbec nebyla schopná dát.

                1 0
    • krokus  

      Dotaz: pokud bych přešel ze 170 mm na 160 mm, měl bych převody 52–36 vyměnit za 50–34, když mi s aktuálními klikami 52–36 vyhovuje?

      0 0
      • kubad  

        info najdeš tady :D

        v principu budeš točit vyšší frekvence, takže asi lehčí převody, ale to je tak individuelní, že si na to asi musíš odpovědět sám, ale spíš jo

        0 0
        • jonti  

          Záleží jakou máš ještě rezervu v lehkých převodech.

          1 0
          • krokus  

            Tak převod 36–34 už je do našich podmínek většinou lehký dost, spíš se bojím, abych nemusel častěji řadit mezi převodníky (kdybych neměnil převody). Jezdím i kombinaci 52 – druhý největší pastorek, někdy i za cenu toho, že kadence spadne třeba na 75 (když to je kratší brdek).

            0 0
      • KRoser  

        Právě, že tou lehce vyšší kadencí kratší kliky vykompenzuješ.

        Přecházel jsem z 175mm na 165mm a nepoznal jsem sebemenší rozdíl v převodech.

        Jen prostě třeba v kopci kde máš nejlehčí převod a stejný výkon tak točíš namísto 90 otáček tak možná 94.

        0 0
        • Elektronik743  

          Pokud na stejný převod točíš o 5ot. víc, tak logicky pojedeš rychleji. Tzn buď přidáš na výkonu, nebo ubereš na převodníku :) 50/34 mi přijdou adekvátní pro takovou změnu, případně kombinace 50/36 mi přišla nejlepší z toho co jsem jezdil.

          1 0
          • KRoser  

            Kurňa to je fakt, máš recht :).

            Jsem na klikách nepoznal rozdíl tak jsem to nijak extra neřešil, tak teda to co jsem psal můžete klidně ignorovat :).

            0 0
            • krokus  

              Jestli to chápu dobře, tak u kratších klik bude jiné (o něco vyšší) pásmo optimálních otáček. No a aby člověk mohl točit víc při stejném výkonu, potřebuje lehčí převody. Nebo se zlepšit.:-)

              0 0
              • Lokotka  

                Já to chápu tak, že pro stejný výkon na zadním kole a stejnou dosaženou výslednou rychlost je potřeba jet lehčí převod, ale vyšší frekvencí.

                Jestli pak tato frekvence bude pro jezdce optimální, či utočitelná už je věc jiná.

                0 0
                • rejdy  

                  Tak to platí i beze změny délky klik.

                  0 0
                  • Lokotka  

                    Samozřejmě!

                    Jenže díky pákovýmu poměru je jezdec k tý vyšší frekvencí donucen, když už výší tlak na pedál nezvládne.

                    A při shodným tlaku na pedál a stejných otáčkách má u kratších klik výsledný výkon na zadním kole nizs.i.

                    Otázkou je, zda pri vyšších otáčkách je jezdec schopen ten tlak na pedál zachovat, či ne.

                    0 0
                    • ms82  

                      Nemyslim, ze by velikost sily na pedal byla limitujici. Pri trenincich s nizkou kadenci jedes typicky o 20–30% nizsi nez beznou kadenci, to je jako bys kliky zkratil o 20–30%, tj. 3–5 cm.

                      Ja zkratil kliky vyrazne a kadence mi zazracne nevyskocila. Musim ji trenovat. Ale jsem schopny jet vyssi kadenci, aniz bych v sedle poskakoval. A lehci prevody jsem resil az po asi 3 letech, co mam kratsi kliky. Abych vyjel kopec, co jsem jeste nejel (15%+ na 5km).

                      0 0
                      • Lokotka  

                        Netuším, jestli je samotná síla na pedál limitující.

                        Každopádně souhlasím s tím, že když trpaslík používající dlouhé kliky zestárne, tak díky zmenšující se ohebnosti, ale hlavně díky zhoršené neurosvalové koordinaci začne při vyšších frekvencích na sedle poskakovat.

                        Vidím to sám na sobě. Při 110ot./min. to lehce začíná a při 120 už je to více než zřetelné.

                        To pořád prohlubuje můj teoretický zájem o tuto problematiku s tím, že sice maximální okamžitej točivej moment je v určitým úhlu klik jednoznačně větší s delšíma klikama, tak je ale asi dost dobře možný, že za celou otáčku se to může nejen srovnat ve prospěch kratších klik.

                        Nemám o tom info, ale mít bych ho chtěl, jen tak tuším, že díky kratším klikám a díky těm příznivějším úhlům v kloubech, by mohlo docházet ke snazšímu a rychlejšímu přepínání a zapojování svalů tak, že by ta síla během otočky mohla působit ve větším rozsahu úhlové kružnice.

                        Třeba to tak i je a třebas na to jsou i nějaký studie.

                        0 0
                        • Jason Voorhees  

                          Větší páka / menší páka. Fyzika. Ale centimetr? To asi nikdo nepozná.

                          0 0
                          • Lokotka  

                            Při přesednutí z jednoho kola na druhý okamžitě poznám i 2,5mm.

                            4 0
                            • Jason Voorhees  

                              Já to nezkoušel. Obojí 172,5. Fakt je to tak poznat? Točim tak 80–90.

                              0 0
                              • ladys  

                                Mám na jednom kole kratší kliky a nepoznám vůbec nic. Točím 90–100. Ale jsou lidi které rozhodí každý detail.

                                0 0
                                • Lokotka  

                                  Nooo, mě to sice nerozhodí, ale když jsem závodil na silnici a zároveň na MTB, tak jsem nakonec sjednotil kliky podle MTB i když to má silnici bylo spíš k horšímu.

                                  Když jsem měl totiž na silnici kratší kliky, tak jsem na horní úvrať furt čekal, i když jsem v ní už byl.

                                  0 0
                              • Singlespeed  

                                Já koupil kolo se 172,5 mm klikami a myslel jsem si, že to nepoznám (vozím 175 mm). Po dvou týdnech už jsem měnil za 175 mm, prostě mně chybějící milimetry vadily.

                                0 1
                              • DaD  

                                Mě osobně je zcela jedno, jestli jedu 175, 172,5 a nebo 170mm. Momentálně to mám takhle na zimáku, dvojce a na jednici. I když změním v jeden den kolo, ráno do práce a z práce na zimáku či dvojce a odpoledne jedu švih na jedničce, tak to vůbec nepoznám. Ani v kadenci, rychlosti a nebo výkonu. Je mi to naprosto buřt, naštěstí:)

                                0 0
    • ra.ma1  

      Co se stane s pozicí jezdce při změně délky klik? Trocha teorie od Road Cycling Academy..

      https://m.youtube.com/watch?…

      0 0
      • tomvv  

        Trošku nechápu , že když zkoušel 172,5mm kliky, tak si stěžoval že jsou řidítka moc daleko a musel se natahovat.

        To trošku protiřečí tomu, že když dal kratší, tak musel dát sedlo nahoru a ještě 9mm dozadu. Logicky by teda měl být na kratších klikách ještě dál od řídítek.

        Že by to bylo kompenzovány tím, že na kratších klikách můžeš být víc natažený bez toho aby to bylo nepohodlný ?

        0 0
        • ra.ma1  

          …a možná jen zapomněl sedlo posunout dopředu ;)… už jen při představě setupu: delší kliky, sedlo jde níž a pedál na delší klice v pozici na 90° (na 3. hodině) je prostě dál..a úhel torsa vs (teď přední) nohy je trochu menší…čímž se musíš víc natáhbout???…anebo chápu špatně?

          0 0
          • tomvv  

            Jedině že už se kvůli tomu menšímu “hip angle” prostě v reálu nedokážež tak ohnout a tím pádem i když je to proti logice, je to s delšíma klikama pro tebe už moc dlouhé, i když celkově by jsi měl být víc ve předu .

            0 0
        • Jason Voorhees  

          Logicky, nekopeš se kolenama do pupku = můžeš se víc natáhnout.

          1 0
    • gersa  

      Nám dotaz, žena má 160cm a krátké nožičky. Existují nějaké kliky délky 160, nebo ještě lépe 155mm, použitelné s Ultegrou 2×12?

      0 0
    • krokus  

      Pořád uvažuju o té výměně klik, pročítám diskuse a pořád váhám. Přijde vám obecně přechod z 170 mm na 160 mm jako dobrý nápad, když měřím 169 cm a inseam mám cca 79 cm?

      0 0
      • gemini  

        Já nedávno absolvoval změnu délky klik ze 175 mm na 165 mm ( při výšce 195 cm ) a nemůžu si to vynachválit…Prvních pár minut jsme měl pocit, že nevyvinu takovou sílu na pedál, ale to se postupně vytratilo a naopak se mi teď daří jezdit rozumnou kadenci i v situacích, kdy nohy s delšíma klikama na kruhové šlapání rezignovaly…Jen teda teď tou změnou trošku laboruju s posedem ( jsem schopný se víc natáhnout, tak zvažuju níž představec a kapku výš sedlo ), ale to se za pár jízd vychytá…

        0 0
        • krokus  

          Jakou jezdíš cca průměrnou kadencí pro zajímavost? Před a po výměně.

          0 0
          • gemini  

            Něco kolem 90 v rovinatém terénu na jihu Brněnska…Nejsem moc kadenční typ a s delšíma klikama mi šla s únavou kadence dolů – s kratšíma ji udržím podstatně déle. Ale hlavní benefit ( i důvod změny ) je pro mě spíš komfort a stabilita posedu – blbej centimetr na klice mě zbavil občasné bolesti kyčle a okopanýho břicha od kolen:-) Ono se to těžko vysvětluje, ale na silničce se teď cítím o kus pohodlněji…

            1 0
        • TheJD  

          S kratsima klikama by melo jit sedlo automaticky nahoru alespon o rozdil klik a dozadu alespon o to, co ti da uhel sedlovky.

          0 0
          • gemini  

            Předozadní polohu sedla budu ještě ladit – podvědomě se cpu ke konci sedla, takže nějakej milimetr půjde dozadu. Výšku sedla jsem měl na původním nastavení asi o něco výš, než mělo být – asi právě proto, abych eliminoval přílišný uzavření kyčlí při horní úvrati. Do toho jsem ještě nedávno měnil sedlo za jiný model a jinou šířku, takže těch změn bylo hodně. Každopádně to všechno byly změny k lepšímu a řekl bych, že stačí vše doladit v řádech milimetrů, abych byl co nejblíž ideálu…:-)

            0 0
        • zirecek  

          Můžeš mi vysvětlit formulaci: „kdy nohy s delšíma klikama na kruhové šlapání rezignovaly“?

          Mně se s delšími klikami daří lépe šlapat do kruhu díky delší dráze pedálu. Je to pro dlouhé nohy přirozenější, pro mozek je to jednodušší šlapací vzorec.

          0 0
          • gemini  

            Asi mi vyhovuje vic kruznice s mensim polomerem. U delsich klik jsem pri vyssi unave tahal tezsi prevod na mensi kadenci. Mozna to i souviselo s tim, ze kratsi kliky mi lip sedi do posedu a proto se mi slape proste lip.

            0 0
          • jonti  

            Ty budeš mít nejspíš dlouhé nohy a pro tebe jsou i 175 mm pořád dostatečně krátké kliky.

            Mě to i podle nových vzorců s inseam 91 vychází na 172,5 nebo 175.

            0 0
      • ms82  

        Nad tim bych nevahal. Mozna bych dokonce sel i niz. Mam 190 cm, 90 cm inseam a 155 kliky. Zkousel jsem i 172.5 a 165, ale pro Tebe bych se nebal 155.

        0 2
        • krokus  

          No jo, ale to už by nemohla být Ultegra.

          0 0
        • Elektronik743  

          Že většina lidí vozí zbytečně dlouhé kliky, to je fakt, ale všeho s Mírou. Popravdě bych tě docela rád viděl, jak s těmito tělesnými parametry šmrdláš kliky 155, to musí být šicí stroj :-)

          0 0
          • ms82  

            Docela dobre, neni treba mit strach. Klidne bych zkusil i kratsi, ale to uz spise jen zkusil pro srandu. Co se tyce mych dojmu, tak jsou asi nejblize tomxxx. Cili prilis nepoznam, az na par vyjimek. Prevody jsou samozrejme tezsi, takze v nejprudsich kopcich to poznat bylo. A taky mi to pomohlo s problematickou kycli a umoznilo jit se sedlem dolu (stabilita), ale stejne musim vyresit cvicenim. A pri kadenci 110+ jsem jeste schopny mit chvili kontrolu a neposkakovat v sedle. Zbytek mi je sumak. A to mam najeto na kratkych (i dlouhych) klikach asi vice, nez recenzenti nebo Ti co o tom pisou slohovky.

            0 0
            • Vrci  

              Moment… S nasazením kratších klik jsi šel ještě se sedlem dolů? Tzn méně natažená (více pokrčená) noha v dolní úvrati a stejný úhel stehno – trup v horní? Proč takto? Čekal bych spíš sedlo ponechat a vyhnout se extrémním úhlům nebo jít naopak mírně nahoru a umožnit volnější dýchání díky méně svěřenému břichu nebo mírně snížit řízení pro lepší aerodynamiku.

              0 0
              • ms82  

                S brichem skutecne problem nemam :D Na cyklistickem foru mi to prijde usmevne, ze je to nejcastejsi vyhoda kratkych klik. Ano, sel jsem dolu. At uz jsou to zkracene hamstringy, prohnuti v bederni pateri nebo asymetrie panve, nemuzu jezdit s propnutymi spickami jako vetsina. ;-) A jit dolu pri predchozi delce klik uz neslo bez vyraznych problemu s kycli a bederni pateri.

                Jestli jsem ale kratsi kliky vyuzil pro snizeni sedla nebo zvyseni a vetsimu predklonu, neni tolik podstatne. Snad krome sprinteru to ma pro vsechny jen vyhody. Ano, asi budou vyjimky, ale bude jich malo.

                1 3
                • Lokotka  

                  Noo promiň, ale v tom, jaks k tomu přistoupil Ty, žádnou výhodu pro širokou cykloveřejnost nespatřuje.

                  3 0
                  • ms82  

                    Tohle je chatGPT odpoved? Vypada to sofistikovane, ale nic jsem se nedozvedel :D

                    0 0
                    • camillio  

                      Zkrátíš-li kliku, je noha v dolní úvrati výše, tj. flexe (v koleni či hleznu) je větší. Prostě noha je o to zkrácení kliky méně propnutá. Proto se jde se sedlem typicky výše, aby se tento jev kompenzoval. Sofistikovaného na tom nic není, je to základní geometrie.

                      0 0
                      • ms82  

                        Kliky se nezkracuji, aby sis dal sedlo vyse. Ano, je to jeden z moznych dusledku. Anebo si das sedlo nize, protoze muzes, protoze klika v horni uvrati je nize. Geometrii zvladam.

                        Kliky zkracujes, protoze chces mit pohodlnejsi posed. At uz ho mas nepohodlny porad, nebo v aerodynamicke pozici, kratsi kliky nabizi vetsi rozsah moznych vysek sedla, a tudiz vetsi rozsah pozic, ve kterych jsi schopny jet.

                        Mne se libi, jak jeste pred 2 lety nikdo nechapal, jak muzu jezdit tak kratke kliky a nyni me vsichni poucuji, k cemu je to dobre :D

                        0 0
                        • zirecek  

                          To je jen malá výseč, drobnohled. Vždy záleží na proporcích jezdce/kola, je jedno jestli řešíš polohu, rozměry či délku řidítek, klik, sedla, geo rámu, atd. Zobecnit kratší kliky s pohodlnějším posedem je jen jeden možný úhel pohledu. Když vezmeš poměr změny délky kliky a délku noh, tak je minimální záležitost do pohodlí, větší do přenosu síly.

                          1 0
                        • camillio  

                          Promiň, nerozumím, jak to souvisí s tím, co jsem napsal já.

                          A rozhodně tě nepoučuju, k čemu jsou dobré krátké kliky. Osobně si dokonce myslím, že jsou sice trendy, ale kdo to neutočí (kadenci a technicky), tak nemůže nic moc čekat.

                          0 0
                          • ms82  

                            A jaky je duvod mit stejne propnutou nohu? Rekl jsem Ti, ze tu vetsi volnost, kterou kratsimi klikami ziskas, muzes vyuzit ruzne.

                            0 0
    • tomvv  

      Konečně jsem sehnal 165mm, takže zkušenosti po přechodu z 172,5mm na 165mm po třech vyjížďkách:

      • sedlo šlo výš o 12mm, nejdřív jsem zkoušel o délku rozdílu mezi klikama, ale bylo to málo, šlapání bylo hodně divný , těch +12mm působí úplně přesně, ale pro zajímavost zkusím ještě 3mm přidat a uvidíme co to udělá
      • sedlo šlo změnou výšky o 5mm dozadu, i přesto mám pocit že jsem o dost blíž k řídítkům
      • rozdíl výšky sedlo-predstavec jsem vůbec nepostřehl, jen je cítít trošku vyšší těžiště, hlavně v zatáčkách
      • když jedu v dropech tak se o hodně, fakt o hodně líp dýchá
      • normálně jezdím průměr 79–80rpm, při první jízdě s 165mm sem to motal jak o život , už jsem se těšil jaký rozdíl vyhodí po jízdě garmin, odhadoval jsem tak 85rpm a výsledek – 80rpm …
      • míň mě po jízdě bolí nohy a bolest je trošku jiná
      • ve všech jízdách jsem měl o něco vyšší průměrnou rychlost, ale to může být jen náhoda
      • mám pocit že šlapu s menší námahou při vyšší rychlosti – ovšem jen po rovině ..
      • zkoušel jsem 4–7% kopec a bylo to fakt utrpení, i když jsem podřadil a točil 95rpm+ měl jsem pocit že nemám vůbec sílu v nohách, vypadlo to jako bych ten kopec měl 13%. Kopce moc nejezdím , možná to chce trošku zvyku a potrénovat, ale proti 172,5mm fakt hodně velký krok zpět . 160mm si nedovedu do kopce vůbec představit
      • při změně klik jsem dal i pláště 32mm místo 30mm, takže se o něco zvětšil obvod kola a tím pádem šly převody víc do těžka, to je aby jste měli komplet obrázek
      1 0
      • ladys  

        Kratší kliky můžou pomoci, ale nemusí to být řešení. Chce to vyšší kadenci trénovat. Pokud bolí nohy po tréninku, tak je otázka zda je správně nastavený.

        0 0
      • Jason Voorhees  

        Páka je páka. A ďycky bude.

        Pěkně popsáno.

        0 0
      • tomxxx  

        Mně přijde, že strašně záleží na člověku. Je to asi jako, že každému sedne jiné sedlo a jiné boty. Do terénu krátké kliky chápu, ale přijde mi až komický, jak po Pogačarovi najednou kliky 175mm jsou na silnici nepoužitelné i pro 190 cm čahouny a všichni začali jezdit 165 mm a méně. Stejný je to s gumama, na silnici se začalo jezdit i 32 mm a najednou pupíkům podhuštěný a velký gumy nevadí. Přitom už před 10 lety jsem nechápal, proč se hobíci na rozmidlených silnicích trápí na 23, 25 pláštích se 7 bary a všichni mi tvrdili, jak jsou ty moje balóny (28 a pak 30) pomalý.

        Já třeba poznám prd, kromě toho, že kratšíma klikama nesbírám v terénu šutry.

        1 1
      • benobiker  

        Já teda taky přispěju… 180cm, rozkrok asi 84cm. Na gravelu jsem měl origo 175mm kliky, docela mě to sr*lo, nešlapalo se mi v kadenci úplně pohodlně, občas zabolely kolena, štval mě i docela nízko pedál u země, ale prostě jsem s tím jezdil a nějak to moc neřešil, na to moje vejletění, přeci nebudu kupovat nové kliky…:-) Najel jsem s tím 4500Km. Všude na mtb mám 170mm kliky. Kupoval jsem teď konečně kliky kratší a řekl jsem si, že namísto 170mm zkusím rovnou ty 165mm. Bál jsem se toho, vzal jsem na test levné z Ali. Ale ono je to fajn :-) Na mou nejběžnější trasu, co jezdím prostě z práce dom 35Km, 400m stoupání po kopečkách nahoru a dolů je to super, šlape se mi po rovinách o poznání lépe, do kopců taky cajk, čekal jsem to horší, že prostě do kopce bude chybět páka, ale ono to zas tak drastické není… Sedlo jsem akorát povysunul o cenťák nahoru, předozadně nechal a prostě cajk, jede se mi na tom teď celkově vzato pohodlněji, takže 165mm kliky nechávám… Dokonce i tyhle levné z Ali, jsou kupodivu pěkně udělané… Toť vše, snad omluvíte můj laickej příspěvek od obyčejného gravelisty, co mu nevoní silniční kola.:-)

        4 0
      • Lokotka  

        No vona ta frekvence sama o sobě nic nevypovídá. Vždycky je důležitý vzít v potaz, jakej výkon se při ní podává a nejlíp ještě třebas v procentech FTP konkrétního jezdce.

        Nejsem zrovna klasickej případ (trpaslík -inseam 77,5cm, kliky 172,5mm), ale když budu mluvit za sebe, tak v 60-ti letech útočím na rovině a v háku omezenou dobu 120ot./min. 100 toček výrazně déle a 90 trvale a to i na špici. Jenže při 50 až 70% FTP.

        Jakmile přijde prudší a hlavně delší kopec a výkon se přesune k těm 90–100% FTP, tak vysokou frekvenci nad 80ot./min. prostě neudejchám, ale při 64ot./min. ten výkon na FTP 1/2 hoďky udržím.

        1 1
        • ladys  

          A proč jezdíš v háku kadenci 120? To se jede takové peklo?

          Při výkonu k FTP musím jet 90–100ot. Pod je to tepové lepší, ale nelíbý se to kolenům. Nad 100 leze tep nahoru, ale 64ot to pojedu ze sedla ;) To kolena nedají…

          0 0
          • Lokotka  

            Nepsal jsem, že ji jezdím, ale že ji dokážu jet a to bez poskakování na sedle a s pro moje krátký nohy na ultradlohých klikách.

            Spíš jsem chtěl naznačit, že jezdcům, co mají do prudších kopců problém s vyšší kadencí díky tomu, že ji neudejchaj, či neutepou, tak jim pravděpodobně kratší kliky prodělají spíš více starostí.

            0 0
            • ms82  

              Asi mas dobrou silovou vytrvalost a spatnou aerobni kondici. To nicemu nevadi, kdyz Ti to tak vyhovuje.

              Kratsi kliky neznamenaji nutne vyssi kadenci. Rekneme, ze zkratis kliky a chces jet do kopce stejny vykon. Tak kdyz pojedes na stejnem prevodu, pri stejne kadenci, budes muset vyvinout vyssi silu na pedal. Anebo si das lehci prevod, pojedes vyssi kadenci a budes mit treba stejnou silu na pedal. Nebo si hodis tezsi prevod, pojedes nizsi kadenci a vyrazne vyssi silu na pedal. Moznosti je tolik, kolik mas prevodu ;-)

              0 0
              • bara2  

                Problém je vždy potřeba řešit i v limitě. Pokud tam máš nejmenší převodník, největší pastorek a nesešlápneš kliku, je něco špatně…

                0 0
                • Lokotka  

                  V tomhle případě jsou špatně zvolený převody a chce to lehčí.

                  Je ovšem otázkou, co myslíš pojmem „neušlápneš“ a taky jak často k tomu dochází.

                  0 0
                • ms82  

                  Na rovine, do kopce, do prudkeho kopce? Vzdy existuje situace, kdy uz tu kliku neuslapnes. Prevody se resi zvlast, tak abys vyjel, co potrebujes.

                  1 0
              • Lokotka  

                Co v číselným podání znamená v šedesáti a více letech špatná aerobní kondice?

                0 0
                • Mikikuba  

                  Ze neujedes 400 za den:O

                  1 0
                • ms82  

                  Byt je to z te vety zjevne, klidne to vysvetlim. Relativne dobrou silovou vytrvalost a relativne horsi aerobni kondici. Cili se tyka jen Tebe. O absolutnich cislech jsme se nebavili. Nevim, kolik jedes na rovine, kolik do kopce. Vim, jen co jsi psal. A kadence 64 je nizka.

                  0 0
                  • Lokotka  

                    Mně to teda nijak zjevný nepřipadá.

                    Předpokládám, že aerobní kondici vyjadřuje určitá metrika, či více metrik.

                    Takže dle Tebe která, které? A jaký hodnoty těch metrik se už považujou za horší aerobní kondici.

                    Samozřejmě to určitě musí bejt vztažený k věku, páč i podle něj se dělí závodníci na kategorie.

                    Jinak nízký kadence v prudších stoupáních jsou hodně často vidět i v závodech Word Tour, ale nikoli u těch špičkovejch vrchařů.

                    V MTB XC je jezděj skoro všichni.

                    0 0
                    • bara2  

                      Zrovna takovej Pogačar jel svého času tuším na Tourmalet (?) na velkej talíř kadencí kolem šedesáti. I ve studiu na ČT sport si toho všimli :-D

                      Myslím, že ty nízké kadence dramatizujete. Mě třeba nejvíc vyhovuje 60–70 /v kopci klidně i na padesát) a 80 už mě příliš rychle unaví, dlouhodobě tak fakt jet nemůžu. Ale při té vyhovující vytrvalostní můžu jet klidně celej den. Limitující bude, co odsedí prdel.

                      0 0
                    • ms82  

                      Jeste jinak to zkusim. Existuje bezny rozsah kadenci. Kdyz pominu necyklisty, tak si myslim, ze je to neco mezi 80–90 ot/min. Pokud jsi mimo tento rozsah a je Ti to pohodlne, mas relativne lepsi silovou vytrvalost a relativne horsi aerobni kondici (protoze vyssi kadence Ti pohodlna neprijde). Relativne lepsi v jednom a relativne horsi v druhem vuci beznemu, tj. prumeru/medianu.

                      Abych hodnotil Tvoji aerobni kondici samu o sobe, tj. jeji absolutni uroven, musel bych ji znat. Muzes mit VO2max 90, cili elitni, ale stejne mit relativne horsi aerobni kondici v porovnani se silovou vytrvalosti (ale je to nepravdepodobne, protoze bys asi jezdil WT :-)).

                      To, ze neni optimalni jezdit takovou kadenci, Ti rikat nebudu. Staci si vyzkouset par hodinovych kopcu v jedne vyjizdce a zkontrolovat nohy druhy den. MTB XC nevyvracim, ale bavil jsem se o silnici.

                      0 1
                      • jonti  

                        Podle mě nemáš pravdu v tom hodnocení nižší aerobní výkonosti. Za mě od určité úrovně výkonosti má každý cyklista dostatečnou sílu i silovou vytrvalost a jediné omezení je co udýchá/utepe. Když máš dostatečnou silovou rezervu a nasadíš kratší kliky, nemusíš ani zvyšovat frekvenci a nasazovat lehčí převody.

                        0 0
                        • ms82  

                          Myslim, ze jsem o tom precetl a poslechl docela hodne. Ad absurdum, kdyby to byla pravda, staci fixka a vyjedes s tim kazdy kopec. To se asi shodneme, ze neplati a nebude to optimalni, ne?

                          0 0
                          • jonti  

                            Neplatí to ad absurdum, ale těch max 6,25% síly, kterou je třeba vyvinout navíc při změně 170/160, prostě profíci mají v rezervě bez problémů. Taky se dá předpokládat, že i na 170mm klikách jezdili vysoké frekvence, podobné nebo stejné jako na kratších klikách.

                            0 0
                            • ms82  

                              A myslis, ze procesy v tele funguji tak, ze +6% sily na klice je v pohode a +x% uz neni?

                              0 0
                            • Lokotka  

                              Zvýšit sílu na pedál o 6% krátkodobě ani nepoznáš.

                              Opak je ale při dlouhodobým požadavku na to zvýšení síly.

                              Jenže rychlost jízdy není jen o síle na pedál. Jde o výkon na zadním kole a tady do tý síly začínají mluvit otáčky.

                              0 0
                              • gerrard  

                                Vykon na zadnim kole? To se pouziva u motorek ne? :) Jinak mas pravdu. Na stejnem kole po stejne ceste s kratsima klikama na stejnou rychlost tedy i vykon musis bud zvysit silu na pedal nebo zvysit pri stejne sile otacky. Protoze prace je sila na draze a vykon je prace za cas. Takova elementarni fyzika.

                                1 0
                                • zirecek  

                                  A proto si dlouháni lebedí s klikami 165 mm, :-D.

                                  Jak to vozí profi peleton, tak se holt nedá svítit.

                                  Dlouhé kliky nebrat!

                                  0 0
                                  • jonti  

                                    Mě to pořád vychází, že s inseam 91 cm mám relativně kratší kliky než Pogačar, který při výšce 176 cm bude mít inseam přibližně 82,5 cm.

                                    I když vozím 175 mm.

                                    165×(91/82,5)=182

                                    0 0
                                  • gerrard  

                                    Kdyz mrknes na stare drahovky, tak maji vesmes 165mm kliky. Triatleti to vozi taky uz nejakou dobu, aby setrili vzdalenost co musi nohy urazit. Ja bych je nechal. Furt mne to prijde lepsi napad nez sedlo posedla za 15 000,– :)

                                    0 0
                                    • Jáchym 1  

                                      Nevím,jestli to u těch dráhovek není z důvodu sklonu.

                                      0 0
                                      • Lokotka  

                                        Je zvláště při pomalý jízdě v klopení, kdy se díky tomu nedá naklonit do zatáčky.

                                        Ale taky proto, že díky jedinýmu převodu se v závěru šlape až neuvěřitelnejma frekvencema. Teda, jak v který disciplíně.

                                        0 0
                                      • gerrard  

                                        Tady ani tak nejde o důvod, ale o to, že se to už dřív naprosto běžně používalo.

                                        0 0
                                • ms82  

                                  Zaciname se opakovat: ms82 25.8.2025 09:30

                                  0 0
                        • vrazdit  

                          to „co udýcháš“, to je právě ta aerobní výkonnost, tedy schopnost těla podávat určitý aerobní výkon…

                          0 0
                      • UHU  

                        zeptám se – jaký byl běžný rozsah kadence třeba před 30 nebo 50ti lety? Myslím, že to změnilo až příchod MTB – lehčí převody.

                        0 0
                        • ms82  

                          A proc se ptas? Abys vedel, ze kdysi se jezdilo neoptimalne? Ano, jezdilo :-)

                          0 0
                        • jonti  

                          Jezdil jsem jako kadet a junior před 27 lety a už tehdy se jezdili stejné kadence jako v současnosti, pod 80 bylo špatně, ve vyšším výkonu spíš k 90.

                          0 0
                      • Lokotka  

                        Pořád mně z Tvýho psaní tak nějak nevyplývá, na čem teda závisí ta aerobní kondice.

                        Na maximální spotřebě kyslíku na kg. hmotnosti to dle Tebe není.

                        Tak je to dle hodnoty TF na anaerobním, či laktátovém prahu v porovnání s maximální tepovkou jezdce. Tedy jak blízko má ten práh k maximálce?

                        Nebo nějakej jinej parametr?

                        Furt mě klidně i obecně bez konkrétního čísla zajímá název toho parametru, kterej o tý aerobní kondici rozhoduje.

                        0 0
                        • jonti  

                          Špatně to chápeš, že tě omezuje aerobní výkonost není nic špatného, je to u trénovaného cyklisty normální stav. I Pogačara omezuje, i když na trochu vyšším výkonu.

                          Nedostatečná silová vytrvalost nebo síla při cyklistice je spíš problém běžců, lyžařů nebo veslařů, když přesednou na kolo, mají super aerobní parametry díky jejich primárnímu sportu, ale nohy a celé tělo neumí šlapat.

                          0 0
                          • Lokotka  

                            Já nepíšu, co mě omezuje, to o mně píše jinej prřispívající a já se z něj snažím dostat odpověď, podle čeho se to pozná, podle jaký metriky, či parametru.

                            Ale klidně mi může odpovědět kdokoli, budu jen rád.

                            0 0
                        • ms82  

                          Jo, ja myslel, ze vis, co to je. Zkus google Na zakladni znalosti to neni spatne.

                          0 0
                          • Lokotka  

                            To určitě není, ale když už jsi to nakousnul, tak bych tu odpověď čekal od Tebe.

                            0 0
      • tomvv  

        Tak další poznatek, když je něco na posedu špatně, s 165mm se to projevuje dřiv a víc.

        S 172,5mm jsem měl ke změnám daleko větší toleranci (nižší citlivost)

        Jinak jízda do kopce už nebyla tak hrozná jak na první dojem. Buď si na kliky zvykám nebo jsem si ještě vzpomněl, že kliky jsem přehazoval zrovna když jsem byl nemocnej a první jízdy byly těsně po nemoci, což na to mohlo mít svůj podíl.

        0 0
        • zirecek  

          Při změně délce klik automaticky měníš posed v obou osách. Tedy za předpokladu, že si u původní délky klik měl posed nastaven dobře/vhodně. Je jedno, jestli prodlužuješ nebo aktuálně trendy zkracuješ.

          0 0
          • tomvv  

            To je mě jasný, jen tady nefunguje matematika v tom smyslu, že dám kliky o 7,5mm kratší, tak zvednu sedlo o 7,5mm a je to ok.

            Takže s nastavením musíš trošku experimentovat a co jsem tím chtěl říct je, že když třeba teď na kratších klikách posunu sedlo do předu o 3mm, tak ta změna co to udělá je daleko víc cítit než na delších klikách. Stejně tak výška sedla. Na delších klikach jsem toleroval větší rozmezí,kdy mě to připadalo ok. S kratšíma se posuneš o kousek mimo a hned poznáš, že je něco špatně, že to šlápní není ok.

            0 0
    • krabica  

      Není nějaký kalkulátor, který by spočítal potřebnou změnu převodu při změně délky klik za působení stejné síly na pedál?

      0 0
      • Vrci  

        Učebnice fyziky základní školy. Hledej kapitolu jednoduché stroje (páka, kladka, kladkostroj).

        0 0
        • krabica  

          Chtěl jsem jednoduché řešení, dnes je kalkulačka na kdejakou blbost, kdybych to chtěl počítat, tak to udělám…

          0 0
          • ms82  

            Je to nastesti linearni. Takze vezmes pomer klik, kratsi znamena, ze potrebujes lehci prevod. Staci Ti resit jen nejlehci prevod. A vezmes kalkulator na prevody a vyzkousis ruzne lehci dostupne pastorky, ktere budou lehci presne o ten pomer. Kalkulatory na prevody jsou.

            0 0
            • Lokotka  

              Musí to mít jeden trošku důležitější předpoklad a to ten, že musíš bejt schopnej tu stejnou sílu dlouhodobě podávat i při vyšších točkách. Pokud ne, tak ve výsledku zpomalíš.

              0 0
      • Lokotka  

        A chceš dosáhnout zároveň stejné rychlosti jiízdy, nebo jen stejné síly na obvodu zadního kola?

        0 0
    • krokus  

      Tak jsem vyměnil 170 mm za 160 mm. Měřím 169 cm. První dojmy jsou dobré, líp se mi točilo a cítil jsem se na kole tak nějak přirozeněji. Současně jsem vyměnil sedlo, Prologo M5 za Prologo Dimension. Možná byla trochu chyba, že jsem to neudělal postupně, protože takhle nevím, čemu ty pocity přesně přisuzovat. Sedlo jsem dal výš a snad i trochu dopředu, ale tohle Prologo má vcelku dost jiný tvar než to staré, takže těžko říct, jaká je současná předozadní poloha. Měl jsem pocit, že sedím trochu víc nad (nebo i před) osou pedálu. Trochu víc jsem cítil přední stranu stehen. Jestli je to dobře nebo špatně, netuším.

      Nemohl jsem si nevšimnout, že v kopcích jedu hodně nadstandardní watty na sebe. Říkal jsem si, jaká to je paráda, ale pak mě napadlo se v Garminu podívat do nastavení wattmetru (Favero Assioma) – bylo tam 172.5 mm. :-)))) Moje chyba to ale nebyla, předtím jsem si v mobilní aplikaci Favero tu délku nastavil správně. Předpokládám, že relevantní je to, jak je to nastaveno v Garminu. Snad tedy Garmin tu správnou hodnotu udrží.

      0 0
      • zirecek  

        Po přenastavení už byly watty klasické?

        0 0
        • krokus  

          Pak skončily kopce :-), ale asi byly. Koukal jsem teď do Stravy, ty watty na segmentech opravdu nesedí.

          0 0
      • ms82  

        Taky se mi to s Assiomama stalo (to nastaveni v aplikaci vs garmin), ty cisla pak potesi :D

        0 0
        • krokus  

          A nějak jsi to vyřešil? Divné bylo už to, že když jsem pedály připojil k aplikaci (po delší době), bylo tam nastaveno 172,5. Přitom jsem nastavoval 170, už někdy dávno. Bůhví tedy, s jakou hodnotou jsem v poslední době jezdil.

          0 0
          • rejdy  

            Už jsme to řešili někde v jiném vlákně, pokud umožňuje nastavení délky Garmin (ve kterém je tuším defaultně 172.5), přepíše nastavení v něm údaj z aplikace. Takže nastavovat v počítači, nikoliv v apce.

            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.