• vojtechposmourny

    Ahoj,

    neměl někdo z Vás možnost porovnat starého Cube Fritzz (jako mám třeba já) s tím aktuálním? Konkrétně mi jde o to, jak moc je poznat o 15mm nižší střed, o 20mm delší rozvor a o 1 stupeň položenejší hlava (i když to se mi podle fotek moc nezdá, přijde mi to se starým shodné). Jestli má cenu inovovat či ne.

    Předem díky za postřehy.

    0 0
    • MlokCZ  

      Ne vše musí být úplně stejné, ale většina těch změn je nejspíš stejných jako nové x staré Stereo.

      U Sterea je jediný rozdíl, že nedošlo k položení hlavového úhlu. Tedy možná že papírově došlo (staré Stereo mělo možná psaných 68,5st; nové má 68st.), ale v praxi je stejné (porovnávána dvě kola přímo mezi sebou).

      Ale nějak se mi nezdá, že by došlo k položení hlavy u Fritzze. Nevím co bylo uvedeno ve staré geometrii, když má ale teď uvedeno 67st., tak to měl v praxi předtím nejspíš taky. Nemyslím, že by měl stejný hlavový úhel jako Stereo.

      Rozvor ale šel u nového Sterea mírně nahoru taky a je to tím, že nové Stereo je mírně delší. Udávaná délka je sice ± stejná, ale u tohoto rámu je ta délka horní rámové trubky velmi zavádějící.

      V praxi totiž vychází jinak sedlovka, takže sedlo vůči zámku vozím znatelně více vzadu (aby bylo stejně vůči středu) a proto je ten rám delší i při stejné udávané délce virutální horní rámové trubky.

      Tím má pak i mírně větší rozvor.

      Točivost je u obou ± stejná, drobný rozdíl rozvoru na to neměl žádný vliv.

      Kromě toho, že šel dolu střed, tak se ale také znatelně změnilo i chování zadní stavby. A myslím, že to u obou modelů měnili stejně.

      Novější rám je znatelně progresivnější. A má to i další vlivy (ty nebudou jen tou progresivitou, ale tou mírnou změnou přepákování).

      Nový rám je mírně méně pohodlnější (jak nepatrně menší ochota chodit do zdvihu, tak nepatrně menší citlivost). Zase jde ještě o něco lépe za pedálem.

      Tyhle rozdíly ale nejsou nijak extrémní.

      A možná je ještě jeden vliv u Sterea a to, že tam šel o pár mm dolů zdvih. Paradoxně starší Stereo mělo kdysi udáváno jen 130mm zdvihu a přitom mělo reálně dokonce 150mm (v testu naměřeno 152mm). U novějšího v testech naměřeno jen těsně přes 140mm.

      Střed níže znát je dost, lepší chování díky nižšímu těžišti. Na druhou stranu více musím dávat pozor na škrtnutí pedálem.

      Celkově se cítím na tom novějším rámu v těžším terénu jistěji. Ale zase starší rám je o chlup pohodlnější.

      A pak tu jsou další drobné změny, které se týkají verzí s RP23. Na starších verzích rámů nebylo dost místa na páčku (při propružení ke konci zdvihu), tak byla nestandardně otočená o 180st. nahoru. To byla velká komplikace pro řešení jiného Fox tlumiče.

      Ten prvek pod páčkou pro tu otočenou se nedá sehnat, tedy jedině si ho nechat vyrobit. Já teď vozím na starším Stereu RP23 klasiku (tedy standardní páčka). Použil jsem ten prvek pod páčkou z toho originál tlumiče, co byl na kole. Páčku mám tedy teď na správnou stranu. Ale ještě by bylo třeba i jiné kolečko přepínání poloh propedalu.

      Použil jsem to z toho původního (to nové by tam ani nešlo) a v tlumiči je ještě něco někde otočené, protože teď mi nesedí čísla. Takže nejvyšší hodnotu propedalu mám na dvojce, nejnižší na trojce a střední na jedničce. Ale to je detail, stačí s tím počítat.

      Na druhou stranu díky tomu, že byla ta páčka otočená, tak je o trošku lépe dostupná.

      Na novějším rámu je tlumič nepatrně výše, což to trošku kompenzuje, přesto se páčka přepíná mírně lépe na starém rámu.

      Jestli má cenu upgradovat, to si každý musí říct sám. Nejlépe si ten nový rám někde zkus.

      U Sterea byl ještě jeden zásadní rozdíl a velké plus nového rámu a to X-12 osa. Fritzz ale má pevnou osu i pro starší variantu rámu, takže toho se ta změna netýká.

      0 0
      • vojtechposmourny  

        Než to přečtu, tušil jsem, že jako první se ozveš Ty :-)

        Dík.

        0 0
        • MlokCZ  

          Kdyby ale někdo měl srovnání přímo pro Fritzze, tak by to bylo lepší.

          0 0
      • vojtechposmourny  

        No právě, vyzkoušej. Neznám nikoho v okolí, kdo by nového jezdil, abych mohl porovnat. Papírově má ten nový odstraněny ty dvě tři chybky, které na starém nemusím (nemá e-type smyk, x12 osa mi přijde lepší řešení z hlediska nasazování kola než maxle, je tam nižší střed…). Ale nevím, jestli je to dost na to, abych absolvoval prodávání starého rámu, ladění případných porodních bolestí nového kola (sem tam něco dře, skřípe atp.), předělávání náboje na x12 osu (i když to by mělo jít snadno, vzhledem k tomu, že mám hope pro II), shánění standartní komory na tlumič… Plus ten nový nebude tak hezky (subjektivní) barevný.

        Jinak starý fritzz měl od výrobce udávanou hlavu 68 stupňů, ale někde v německých testech naměřili 66,7 tuším.

        0 0
        • MlokCZ  

          E-type přesmyk mi nikdy v ničem nevadil.

          To nové řešení je přesmyku je ale velmi elegantní a dobře funční, tohle jsem zapomněl zmínit.

          Pointa té elegantnosti řešení není v tom, že to není e-type, ale v tom, že je uchycený na části rámu, který se při pružení pohybuje.

          A díky tomu se nepohybuje řetěz vůči přesmyku, což je super. Když se řetěz pohybuje vůči přesmyku, tak často dochází k tomu, že jak se při pružení dostane do jiné polohy, tak začne škrtat o část přesmyku, o které na nezatíženém nešrtal.

          Takže tohle řešení je i mnohem lepší než standardní na sedlové trubce.

          0 0
          • vojtechposmourny  

            Mě etype vadí kvůli klikám Middleburn s isis osou. Ta už se totiž blbě shání na domek 73mm plus etype. Takže teď to mám trochu vyosené.

            0 0
      • MlokCZ  

        Tak jsem našel jeden test Fritzze 07 s Lyrikem s Swingerem, tedy zřejmě přesně ten model co máš.

        A má naměřeno 67st. hlavový úhel a 1134mm rozvor a to pro 18tku velikost.

        Hlavový úhel je tedy pořád stejný. Bude to tedy stejné jako u Sterea, ten rám musí být i u Fritzze trošku delší (zadní stavba je pořád ± stejně dlouhá).

        Mně to pro velmi podobný posed vyšlo i s tím delším rámem. Na novém rámu vozím mírně větší sag vzadu než na starém, takže vozím mírně více dopředu posunuté sedlo (při měření na nezatíženém kole), tím posed nepatrně zkracuju a vyrovnávám delší rám. A pak mám o pár mm výše řídítka. Takže ve výsledku je to hodně podobné s posedem.

        0 0
        • vojtechposmourny  

          Jj, to je přesně on, akorát tam mám Van 36, ale ten má myslím stejnou výšku osa – korunka.

          0 0
        • vojtechposmourny  

          Plus jsem ještě někde na německém fóru našel fotky nového prasklého přesne v ohybu horní trubky zadní stavby…

          0 0
          • MlokCZ  

            Chtěl jsem napsat, že to bych vůbec neřešil zvlášť s pětiletou zárukou. Ale teď si uvědomuju, že na Fritzze se už nevztahuje.

            0 0
            • vojtechposmourny  

              Ne? Proč?

              0 0
              • MlokCZ  

                Zkusím dohledat ty podmínky. Jestli se nepletu (a nejsem si jistý úplně 100%), tak 5 let záruka je na všechny Cuby kromě pár modelů určených na agresivnější věci a to Fritzz a ještě nějaké HTčko na blbnutí (nevím jestli ho vůbec ještě dělají).

                0 0
              • MlokCZ  

                Takže je to tak. Cituji z jejich stránek:

                „Zusätzlich zur gesetzlichen Gewährleistun­gsfrist geben wir 5 Jahre Garantie auf Rahmenbruch (Ausnahmen: Fritzz, Hanzz, Drop Zone, Edge Zone, Flying Circus, Warrior, alle BMX: 2 Jahre) und 2 Jahre Garantie auf Beschichtung, Lackierung oder Eloxal der Cube Rahmen.“

                Takže to končí u fullů u Sterea.

                0 0
                • MlokCZ  

                  U modelů kde je 5-letá, tak to funguje dobře. Po třech letech bez problémů jsem reklamoval AMS Pro.

                  0 0
                  • vojtechposmourny  

                    Otázka je, jak to reklamovat z ciziny. Ale to už je riziko koupení nového rámu za nízkou cenu.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Pokud je to slušný prodejce, tak to, že je to z ciziny by neměl být problém.

                      0 0
            • vojtechposmourny  

              Ohledně záruky, za dobré peníze by byl jedině z Německa, takže případné reklamace nevím, jak bych řešil.

              0 0
      • vojtechposmourny  

        Btw, nevíš, kolik stojí normální (ne high volume) komora na RP23ku? Případně zda a kde se dá koupit? (Predpokládám že u Švece, jen se bojím, aby za ní nechtěl jako za nový tlumič.)

        0 0
        • MlokCZ  

          Loni na podzim jsem posílal jeden RP23 do Bikelive na výměnu komory. Včetně práce to stálo myslím 2200Kč (už nevim úplně přesně, každopádně něco málo přes 2000Kč).

          Tedy posílal jsem ho tam už v srpnu, ale pak čekal asi 2 měsíce. Komora nebyla hned k mání (brali ji zřejmě od Švece a ten měl nějaký čas prd).

          0 0
          • vojtechposmourny  

            Hm, nic levného. Co to nějak vyvložkovat?

            0 0
            • PatrikL  

              hej aj to je možnosť… Alebo vymeniť s niekým kto chce HV komoru a má normálnu :)

              0 0
            • MlokCZ  

              To umí v Bikelive taky a je to levnější, zhruba za půlku (možná ještě méně, cenu nevím přesně).

              0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.