• Kucci

    Ahoj.

    Nedávno jsem si, řekněme impulzivně, koupil entry level silničku se sadou Shimano Claris a mechanickýma kotoučovkama Tektro C550, že bych mohl zkusit i silniční cyklistiku, hlavně na dny, kdy si naplánuju trasu vedoucí komplet po asfaltu.

    S nášlapama (dřív jsem je nepoužíval, nahodil jsem spd pro mtb, protože nepoužitý pedály mě ležely doma ze staršího kola, zbývalo sehnat jen tretry co mě alespoň trochu budou sedět, což byl i tak problém) jsem zatím spadl jen jednou, po rovině s jízdou žádnej problém není (jen pokud to nevzdám úplně, a kolo neprodám, to bude chtít bike fit, protože mě po hodině dost bolí dlaně), jen brzdy nejsou při držení zeshora žádnej zázrak (musím si dávat hodně bacha dopředu na vše co mě může donutit brzdit), zespodu sice brzdí jak je třeba, ale zase nevidím kam jedu.

    Naposled jsem ale jel při návratu skrz https://mapy.com/s/kucukonopo (úsek jsem v minulosti jel možná jednou), kdy už začínala být tma, z kopce dolů a zatáčky. Na výběr jsem měl buď pořádně nevidět kam jedu, nebo nedokázat brzdit. S jen trochou nadsázky jsem to sjížděl se staženýma půlkama a krokem, a seznal jsem že tudy cesta (obecně, nemyslím tenhle konkrétní úsek) úplně nevede.

    Jsou ty brzdy prostě slabý (pro kontext, mám aktuálně cca 112kg; počítám že s hydraulikama by se dalo zabrat i zeshora, ale to je buď na to kolo prodat a sehnat jiný, nebo vše komplet vyměnit), nebo je nevhodná poloha mýho držení, že zeshora nedokážu za brzdy pořádně zabrat, nebo se jen prostě čeká že jezdec, pokud bude potřebovat intenzivněji brzdit, bude držet řidítka zespodu, a doufat že mu nic nevjede nebo nevběhne do cesty, a dokáže periferně zaregistrovat blížící se zatáčku?

    0 0
    • Chlebovnik  

      Jsou ty brzdy prostě slabý

      Ano.

      nebo se jen prostě čeká že jezdec, pokud bude potřebovat intenzivněji brzdit, bude držet řidítka zespodu

      Na těchto brzdách ano.

      0 0
    • novas752  

      Ano levný mechanický kotoučovky jsou prostě hodně slabý. Hydraulický brzdy jsou úplně někde jinde. Bohužel je tu drobný problém v tom že hydraulické páky se dělají pouze s 10 a více rychlostním řazením = musela by se vyměnit celá sada brzdy + řazení což je vůči ceně takovýho kola dost nákladný.

      0 0
      • Kucci  

        Jj, vím, po dílech jsem se už díval. Našel jsem třeba https://www.bike-discount.de/…-140/140mm-1 (jsem teď mírně zmaten kompatibilitou dílů – kolo má uvedený ořech Shimano Freehub 11s, předpokládal jsem že by tam neseděla, ale některý eshopy ji popisují jako kompatibilní s 11s i 12s ořechy, a web Shimana v tom má sám guláš).

        Cenově mě ponechání současnýho + přestavba vychází velice zhruba jako ztráta z prodeje + kolo s lepší sadou

        0 1
        • gersa  

          Shimano 12sp kazetu normálně nasadíš na silniční 11sp ořech

          0 0
          • VojtaXY  

            A ma 11sp orech, kdyz ma sadu claris, kde byva orech na 10sp?

            0 0
            • gersa  

              To opravdu netuším

              0 1
            • Vilém  

              Musi holt omerit, rozmery jsou dohledatelne, pripadne muze delku porovnat s MTB HG orechem.

              0 0
            • jonti  

              kola jsou vetsinou univerzalni, poslednich 15 let se kratky orech na silnicni kola nedava. Pro min prevodu se pouzije podlozka.

              1 0
            • gerrard  

              Sada a ořech nemají přímou spojitost. Na nových kolech starý 10 speed ořech už ani nebývá, jen se tam použije podložka, která je většinou přiložená a tu by měl za kazetou vidět.

              0 0
    • Daf  

      Nové kotoučovky je potřeba trochu zajet. U silničky to může trvat dýl, zejména pokud jezdíš po rovině kde se většinou jen přibržďuje. Máš 160 kotouče na obou kolech, a nemohou být umaštěný? Nakonec můžeš ještě zkusit jiné brzdové destičky. Dál už nezbývá, než jiný brzdy.

      2 0
      • Kucci  

        Jo, jsou tam 160 kotouče. Nejsem si vědom z čeho by se mohly umastit, s kolem jsem nakládal stejně jako zatím s každým kolem co jsem měl a co mělo kotoučovky, stejně tak jsem přistupoval stejně k zajíždění destiček.

        Když za to pořádně chytnu při úchopu zespodu, tak se mě brzdí, řekněme, dobře. Brzdnej účinek se při tom jeví lepší, než u ráfkových brzd. Ale při té pozici nemám dobrej rozhled (a zdá se mě že i balanc? ale to je možná ještě věc zvyku), a pokud bych to držel zeshora, tak buď brzdit slabě, nebo ztratit čas (a případně rovnováhu) přechytnutím dolů abych mohl pořádně brzdit mě nepřipadá jako udržitelný řešení.

        0 1
        • Daf  

          No jezdit například rychlé sjezdy s úchopem nahoře je podle mě dost o hubu i s hydraulikama. Jasně, držení za páky je pohodlné, nakonec i profíci takhle stráví naprostou většinu času. Neumožní ti to řekněme kritické brždění když jedeš třeba 60km/h z kopce. Jestli je pro tebe spodní úchop nepoužitelný, něco je špatně. Někdy třeba jen špatně natočená řídítka. Můžeš taky řídítka vyměni za nějaká s malým dropem.

          2 0
    • skaj  

      Ty konkretni brzdy neznam, takze jen obecne bych doporucil overit, ze jsou dobre zajete. Imho i mechanicka kotoucovka by mela jit zmacknout dvema prsty pri drzeni za paky tak, ze zablokuje kolo. Sice nepohodlne, ale i presto – zvlast od chlapa…

      Nicmene bych se zameril i na problem cislo dva – jak je mozne, ze nevidis pred sebe pri spodnim uchopu? Tam mas neco spatne nastavene/vybrane na kole, i v dolnim uchopu musis videt uplne normalne pred sebe. Mozna te po chvili bude bolet za krkem, ale urcite musis byt schopny takhle jet deset minut a vic.

      3 0
      • Kucci  

        Zajížděl jsem jako zatím každý další, a při držení zespodu myslím kola dokážu i zablokovat (teď jsem na něm asi dva týdny neseděl). Ale držení zespodu není způsob, jakej by mě vyhovoval pro větší část jízdy.

        Nevidění před sebe – měl jsem se asi líp vyjádřit, když zakloním hlavu co nejvíc to jde, tak v podstatě vidím, ale pro můj krk to není udržitelný + mám pocit nejistoty z hlediska rovnováhy. Deset minut bez přerušení bych asi nedal.

        0 1
        • LM  

          Kdybys nechal hlavu normálně kolmo k trupu a jenom zvednul oči, tak taky neuvidíš? Nebo ti ve výhledu něco vadí? (horní rámeček brýlí, kšilt přilby).

          0 0
        • novas752  

          To je ale spíš o nastavení posedu resp. výběru parametrů komponentů.

          0 0
        • skaj  

          Tak to musis zkratit/zvysit posed, mozna jinak natocit riditka. Kdyz sem das fotku kola, jak ho mas nastavene a treba na nem i sedis, urcite se nekdo najde, kdo doda zakladni pohled, zda neni neco spatne.

          Jasne ze drzeni zespoda nebudes jezdit 80% a mozna vic. Ale pojedes tak prave sjezdy, ve kterych potrebujes hodne na brzdy.

          0 0
    • Jáchym 1  

      Ještě je varianta semihydraulik a opletené bowdeny,které snižují ztráty.

      Ale hydraulika je hydraulika.

      Jestě by napověděla fotka nastavení řídítek a. pák na nich.

      0 0
      • vaclaw  

        Já nevím, semihydrauliky od TRP jsem měl a za mě žádná sláva, i když spíš co se týče spolehlivosti a komfortu než síly. Teď bych radši šel do kvalitních mechanik, jako TRP Spyre, pokud hydraulika nedává smysl. Ale levný to není, no.

        0 0
    • K0cour  

      Na svém all road „silničce“ mám Shimano 2400 Claris a mechanické brzdy Tektro. Když jsem na něm začínal měl jsem dost podobné problémy, a uvažoval jsem že to vzdám. Měl jsem ale příliš dlouhý představec a špatnou polohu brzd. Vyměnil jsem představec za výrazně kratší, a polohu brzd a najednou to šlo o dost lépe. Ten skokový přechod byl pro tělo zvyklé na vzpřímenou polohu byl pro tělo příliš velký.

      S bržděním výrazně pomohla také výměna brzdných destiček na nové semi-metalické, důkladné očištění kotoučů, výměna bowdenů a lanek a seřízení brzd (mám rád když to reaguje celkem prudce).

      Jezdím drtivou většinu času s horním úchopem, a brzdí to fakt dobře, problémy jsem měl jen v prvních třeba 14 dnech než jsem to seřídil a zvyknul si. Mám 78 kg, ale někdy mám dalších 10–15 kg v nákladu a úplné v pohodě.

      Ještě mě napadá, nemáš hodně krátké prsty? To může být celkem problém u pák kde se nedá páka přiblížit. Před upgradem bych zkusil přenastavit poset do více vzpřímeného, vyměnit destičky a vše očistit a seřídit. Máš to hotové raz dva a třeba budeš spokojený.

      2 0
    • jonti  

      Jak se uz pise nahore, na silnicce se sjezduje ve spodnim uchopu. Kdyz to nejde, je problem v nastaveni kokpitu nebo posedu.

      Na co nikdo nereagoval je hmotnost 112kg – to zakladni silnicka moc neubrzdi. I kdyz to daji brzdy, nemusi to zvladat trakce plaste. Navic kdyz mas 112kg, bude tezsi se na silnicni kolo poskladat.

      3 0
      • gerrard  

        Jen tak pro zajímavost kolik vážíš? Jen abych věděl co máš z vlastní zkušenosti a kolik sis toho vyfabuloval. :)

        0 0
        • jonti  

          Vážím 76kg, výrazně víc jsem nikdy neměl. To neubrždění jsem „vyfabuloval“ z toho jak to brzdilo když jsem tahal za kroskou charriot s dítětem. Stačil třeba prudký sjezd na začátku prokopáku.

          0 0
          • kOmE  

            S charriotem tam chybí přítlak té váhy navíc, takže se to nedá porovnávat. Nehledě na to, že každý plášť má jiné vlastnosti.

            0 0
          • gerrard  

            No jo, ale být těžký a tahat za sebou těžký vozík to není to samé. Fakt z toho nedělejte drama, ještě když jste to reálně nezažili. V tomto případě platí, že strach má velké oči.

            0 0
    • Kucci  

      Doplňuju fotky (jakkoliv mě moc dobrou reklamu neudělají) posedu a sebe na kole, ve spodní poloze jak když se dívám před sebe jak to jen jde, tak s hlavou v přirozeným úhlu, a ještě řidítek samotných.

      1 0
      • novas752  

        Pane vy se hrbíte :-)

        Řídítka natočit trošku níž, takhle máš tendenci na páky sahat jakoby zespoda což situaci jen zhoršuje

        0 0
      • raschi  

        Sundej ten kšilt z helmy a hned uvidíš o pár stupňů výš.

        7 0
        • Kucci  

          I abych se vůbec díval na hranu kšiltu, musím oči otočit tak že mě do půl minuty nepříjemně tahají/bolí oční svaly. Helma bez kšiltu to nezachrání, jen zhorší jízdu proti slunci.

          0 0
          • skaj  

            Helma bez ksiltu je na silnicnim kole zaklad, ver zkusenejsim. Ostatne, podivej se, kolik silnicnich helem prodavaji s ksiltem.

            Jako prvni a nejlevnejsi upravu bych byt tebou otocil predstavec do pozitivu – tim dostanes riditka nahoru. Schvalne zkus pozorovat, co to udela. V pripade ze pomuze, ale nebude stacit, tak koupit predstavec s vetsim uhlem a kratsi je otazka par stovek. Zase pozor na radikalni zmenu treba o pet cm najednou, rozhodis tim znatelne rizeni kola.

            Posed bych vyladil predtim, nez budes vubec resit jine investice. Protoze pojkud nedokazes na tom kole pohodlne sedet a jezdit, nema brzdy zlepsovat vubec smysl…

            9 0
            • Kucci  

              Možná mě něco uniká, ale pokud otočím řidítka víc nahoru, nebude brždění (to jak dobře se mě daří za brzdy zabrat) horší, než dosud, tím že se zvětší jejich úhel v nezmáčknuté poloze vůči prstům/dlaním/ru­kám?

              0 0
              • skaj  

                Ne otocit riditka, ale otocit predstavec. Ted ti miri trochu smerem dolu (negativni uhel), kdyz ho otocis tak bude mirit o kus nahoru – pozitivni. Pozice riditek je na tomhle nezavisla, ty si pak natocis, jak ti bude pohodlne.

                Hlavne se vyhni nastavovani posedu podle poucek typu – riditka maji byt v zakrytu s nabojem nebo ze neco ma byt vodorovne. Tak se nastavovalo kdysi, kdyz se delala jedna geometrie a jeden typ riditek. Realne si to nastav tak, aby ti bylo pohodlne se drzet ve vsech moznych uchopech a na vodorovne apod. kasli. Ona to do zakladu zas takova veda neni, nechas povolena riditka i paky a postupne si je budes posunovat a natacet. Posed je individualni vec, kolo se ma prizpusobit tobe a ne ty jemu.

                5 0
            • Chlebovnik  

              Jako prvni a nejlevnejsi upravu bych byt tebou otocil predstavec do pozitivu – tim dostanes riditka nahoru.

              Když koukám na ty bowdeny a sklon představce, tak si úplně nejsem jistý tou „levností“ takové úpravy. =)

              0 0
              • LM  

                Pokud by měnil řídítka, tak si s vnitřním vedením taky užije :-)

                0 0
              • skaj  

                Proc? Tenhle konkretni predstavec neznam, ale bowdeny vedou z riditek do hlavka, ne?

                0 0
      • jIrI___  

        Jako první krok vyzkoušej sundání kšiltu z helmy. Mnohdy právě on tě nutí zaklánět hlavu více, než je nutno. Ne nadarmo pro něj silniční helmy nemívají ani přípravu. Mechanické kotoučovky samy o sobě nejsou žádnou extra výhrou a přechod na hydrauliku bývá finanční nesmysl. Existují dva mechanické modely, které se maximálním brzdným výkonem blíží hydraulikám – Avid BB7 Road a TRP Spyre, ale komfortem jsou samozřejmě pořád vzdálené.

        4 0
      • Sulka  

        Pokrcil bych ruce ve spodnim uchopu. Aby predlokti bylo v ose smerem k zapesti/prstum co brzdej. Podobne jak na MTB.

        0 0
      • jan.pernik  
        1. berany musí být vodorovně. Tzn. pootočit dolů
        2. Zahoď helmu/kup si silniční/vyhodď ten motokrosový štítek

        Hele brzdit to musí, ráfkové jsou ještě horší a jezdí se na nich a brzdí to.

        4 0
      • kOmE  

        To to tak špatně brzdí, že používáš 3 prsty? Já mám aktuálně asi 107kg a jedním prstem na páce jsem ubrzdil Lysou nebo třeba velký Javorník na 160/140mm kotoučích, dobrždování do zatáček ze 70+ kmh, samozřejmě s hydraulikou Shimano GRX. Claris je 2×8?

        0 0
        • keymaker  

          Jo ty semi jsou na prd. Jednak je musíš doštelovávat a brzdí na pikaču. Myšleno u nás střízlíků :-D. Přechod na hydry je nebe a dudy. Na CruXu jsem to tak udělal. Koupil jsem bazarový páky a třmeny a vyměnil.

          0 0
          • kOmE  

            Je to tak, nevím o nikom, kdo by si na hydrauliku stěžoval.

            0 0
        • jIrI___  

          To je právě ten rozdíl v komfortu mezi mechanikou a hydraulikou. Prošel jsem si mechaniky od Shimana, TRP Spyre, BB7, hydrauliky Ultegra, GRX400, 600 a nakonec zakotvil u Sramu Rival a Force. Troufám si říci, že maximální brzdný účeinek Spyre a BB7 a všech hydraulik je srovnatelný, ale rozdíl je v komfortu, jakým způsobem toho brzdného účinku dosáhneš – u mechaniky je potřeba zabrat více prsty, u hydrauliky stačí jeden prst. Zcela propastně se chleba láme v rozbitých terénních sjezdech, kdy na mechanice prsty odumírají a na hydraulice stále pohodlně stačí jeden prst bez jakýchkoliv křečí a bolestí. Taky patřím mezi metráčky :)

          2 0
          • kOmE  

            Já být tazatelem, našetřím na sadu s hydraulikou a pak to celý předělám.

            1 0
            • jIrI___  

              To se pravděpodobně finančně nevyplatí. Když jsem byl v podobné situaci a zapojil matematiku, tak ve výsledku lépe vyšel prodej celého kola na mechanice a nákup nového kola na hydraulice. Samozřejmě kolo je potřeba prodávat nedočkavcům na jaře a nové koupit v podzimních výprodejích :)

              1 0
              • keymaker  

                Tu semi s pákama jsem celkem dobře prodal a koupil hydry. Celé to vyšlo na cca 4 tisíce. To mi přišlo jako hratelný :-) Mám tam ale post mount. To by také mohlo hrát roli .-)

                0 0
              • kOmE  

                Když jsem upgradoval z 10s na 12s tak jsem měl docela kliku na nový díly na bazaru, ale za moc z krámu to bude fakt drahý, ale za kolik se dá ten jeho model prodat fakt netuším, MOC je kolem 25 tis., jestli to prodá za 20 bude asi rád.

                0 0
                • Kucci  

                  Sám jsem ho kupoval za 19,8k, s tím že silniční cyklistiku vyzkouším, a pokud bych zjistil že to není pro mě (na což by mě pujčení na pár hodin asi nestačilo, to bych si sotva stihl zvyknout na řízení, řazení, posed, atd.), přinejhorším bych ho mohl být teoreticky schopnej za třeba 18k prodat?

                  0 0
                  • kOmE  

                    Já bych to viděl tak na 15tis. je to hodně entry level.

                    0 0
                  • PLATYPUS3  

                    Brzdí se jedním nebo dvěma prstama, je docela možný že budeš muset sundat omotávku a zkusit jít s pákama trochu dolů a najít si úchop, který Ti bude vyhovovat. Spodek drž jenom ve sjezdech.

                    1 0
                  • Sigina  

                    nech si jí do trenažeru, prodávat to nemá smysl …

                    2 1
                  • jan.pernik  

                    Když budeš opravdu jezdit, tak shodíš a ono to začne brzdit i tak. Naložený náklaďák se vždy brzdí blbě. Prosím neber to jako nějaký hejt. To je prostě fyzika.

                    1 0
              • krabica  

                Přesně tak, když jsem přecházel na hydry, tak jsem ti taky střelil celé kolo na mechanikách. :-)

                1 0
                • jIrI___  

                  2016 léta páně, tehdy byl svět ještě v pořádku a člověk gravel potkal jen výjimečně :)

                  1 1
    • mtbiker798  

      V rámci mechnických brzd lze vyzkoušet ještě BB7. Hydrauliky jsou ale samozřejmě lepší.

      0 0
    • brizak  

      Než začneš vymýšlet hydrauliky, tak bych zkusil nejdřív ty absolutní základy, tzn. vyhodit stávající bowdeny a vyměnit za „bezkompresní“ Jagwire KEB-SL, což tě zbaví většiny té „houbovitosti“ páky. No a pak samozřejmě mrknout na to, jestli máš ty brzdy taky pořádně nastavený a případně je pořádně doladit. Já teď třeba jezdím nejvíc kolo, který má mechanický jendopístky, mám 115kg a když na to přijde, tak to kolo dokážu postavit na předek. Jen to celkový nastavení je prostě výrazně větší oser, než na hydraulikách.

      A na bolest krku jen to, co už tu bylo zmíněno, čili nahradit MTB helmu silniční. Taky jsem se tomu bránil, protože v tom člověk vypadá jak žalud,ale ten rozdíl je fakt propastný, když nemusíš zvedat hlavu tak, aby ti nepřekážel štítek.

      2 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
VIP CZ Promo

Extra slevy jen pro bikeforisty

Jěšte větší slevy až o 15 % na kola i vybavení. Využij do 23.11. na mtbiker.cz