průmyslová ložiska vs. kluzná ložiska

52 nepřečtených
  • BB

    mám kolo, kde čepy zadní stavby jsou řešeny jako kluzná ložiska (všechny firmy koncernu Trek užívají tento systém). Zatím jsem neshledal funkční chybu a proto by mě zajímalo, proč třeba v testech oceňují, že je použito průmyslové ložisko. Nejsem expert, ale připadá mi logické, že kluzné ložisko musí být mnohem tužší v bočním namáhání. Průmyslová ložiska snad původně byla konstruována na jinou zátěž než jakou představují pivoty zadní stavby fulla. Váha je určitě větší u průmyslových než u kluzných ložisek. Možná životnost a náklady na servis mluví pro průmyslová ložiska, ale to zatím nemohu posoudit, mám fulla jen třičtvtě roku. Takže jaký máte názor ?

    0 0
    • marhi  

      Kluzná ložiska jsou předchůdci kuličkových atd. Na kole mají smysl tam kde je potřeba aby se něco otáčelo, ale ne moc. Obvykle to bývají brzdy. Je v nich větší vůle. Průmyslová ložiska jsou hlavně vyráběna v menších tolerancích vůlí. Tak např, u kul. náboje je třeba seřizovat konusy, a i tak to nikdy nesešteluješ tak, aby se to točilo lehce a nebyl tam vakl. U průmysláků když jsou nový tak tam vůli ani nepoznáš. Ona se tam sice udělá, ale s tím se počítá aby to správně fungovalo. Ona je tam ta vůle důležitá kvůli opotřebení. Nesmí to být na fest, ale ani se to tam viklat. Hlavní vÿhodu spatřuji v tom že se používají jako gufera. Tam se voda a jiné nečistoty prostě nedostanou. Jediná možnost jak je mazat je když mají vyůstění na tlakovou maznici. A to dobrý maj. Příklad kde se používají je třeba pračka. Sám uznáš že když to tam vydrží roky tak to samé na kole je skoro nezničitelné. To spíše ohneš, nebo zlomíš osu. Jejich relativní nevýhoda je hmotnost. Jsou bytelnější a težší. Já osobně to na kole chci. Takhle s levnými náboji se bavím tím že stále seřizuji. S průmyslákama pak už jen meješ. A také mají krásně jemmný chod. Moje kuličkový náby takhle hladce nechodí. Zkrátka bezůdržbové. Jdi do nich.

      0 0
      • blue  

        hezky si to popsal, ale zrejme si nepostrehnul, ze rec nebyla o loziscich v nabojich, ale predevsim o kluznych pouzdrech na cepech kyvky u odpruzenyho ramu

        0 0
        • marhi  

          Ach tak. Tak to se omlouvám. Do toho nevidím. Špatně jsem pochopil otázku. Nekamenujte mě.

          0 0
        • BB  

          dík, ale jinak ta obsáhlá odpověď mnohé vysvětluje, já taky souhlasím s tím, že do nábojů ano, ale do pivotů zadní stavby klidně kluzné ložisko proávě proto že se to tam „netočí moc“.

          0 0
          • TinkTink  

            Moc se toho netoci, ale zas je tam vic neporadku a tydle loziska nejsou vubec nejak utesneny..proto bych volil prumysla…sou utesneny…max. to namaznes nejak z vnejsku…proste jsem pro prumysla…

            0 0
            • blue  

              no ja vzhledem k velikosti kluznejch cepu a k jejich stavu po dvou sezonach taky moc nevidim duvod davat tam tezsi prumyslovy loziska

              0 0
            • BB  

              prumyslova loziska taky musi sajrajtem zakonite trpet ? Navic si myslim, aby to melo dostatecnou tuhost, tak dve nestaci a mely by byt 4. A to uz je o dost velke vaze.

              0 0
              • TinkTink  

                No trpet trpi vsechno…kdyz se to tak veme…ze jo :)…

                Ale 2 musi stacit – mas snad 4 konusy??? Ale samozrejme ze se nekam strkaj i 4 – ale ja jsem pro dve ze to MUSI stacit – kdyz budou kvalitni – protoze kdyby nestacili, tak nestaci ani konusy…

                0 0
                • BB  

                  nekde jsem cetl, ze DT do HUGI zadnich stredu dava 4 loziska, aby to bylo dostatecne tuhe. Kdyz to plati pro stredy, musi to same platit i pro cepy zadni kyvky.

                  0 0
                  • TinkTink  

                    Jo…4 tam davaj…do tech nab…

                    No – zadni kyvka je imho neco jinyho…

                    0 0
                  • Palo TT  

                    Zadny naboj spravidla ma 4 loziska (konusy). 2 pre koleso a 2 pre orech (volnobezku). 0, 2 alebo vsetky 4 z nich mozu byt „priemyselne loziska“.

                    0 0
    • JD  

      kluzné ložisko pro čep kyvné vidlice rámu je lepší v mnoha ohledech. Větší styčná plocha, snese větší zatížení, vydrží rozhodně déle než kuličkové, které se navíc z průmyslových ložisek hodí nejméně (existují přece ložiska válečková a jehlová…)A dá se u něj velice jednoduše opravit vzniklá vůle – prostě tam strčíte proužek něčeho. Stačí alobal nebo igelit. Měrné tlaky čepů u jízdních kol opravdu patří do kategorie „nestojí za řeč“. Kuličkové ložisko je kromě toho i výrazně těžší.
      Jediná nevýhoda kluzných ložisek je nutnost slícování při výrobě a to je vůbec slabou stránkou cyklistických výrobců. Proč např. i ty nejdražží V-brzdy mají na čepu vidlice nebo rámu vůli jak prase? Stačí přece dodržovat uložení h8 u čepu a H7 u otvoru v čelisti a ta vůle tam prostě nebude… Tedy bude, ale stačí 0.05–0.1mm, a ne 5× tolik…
      No a kuličkové ložisko se prostě nakoupí a namontuje, upraví se jen otvor, kam se lisuje. Kluzné ložisko si na kole musí navrhnout každý výrobec sám. A navrhnout osu a pouzdro.

      Na svém péráku jsem po rozviklání kuličkoložiska, toto vyhodil, nechal udělat hliníkovou osu, pouzdro z teflonu, naklepnul to tam, a drží… cena? flaška fernetu…

      0 0
      • Lišák  

        O tom vaklu na čepech brzd sem , mám pocit, kdysi četl v Pelotonu, (ale to se ještě používaly kantíky a véčka vyráběl akorát Mrazek) že ta vůle tam je proto, že se špalky štelují mírně do šípu, takže při začátku brzdění se opře začátek špalku, který je pak ráfkem posunut, právě díky tomu vaklu a opře se celej a pak to nepíská a nevibruje…

        0 0
      • Máca  

        Promiň, některé Tvé postřehy mě rozesmály: větší životnost kluzného ložiska, než např. jehlového, které je těsněno – asi těžko; úprava vzniklé vůle mezi čepem a pánví ložiska alobalem nebo igelitem?????????­???slušně řečeno – nechápu. Alobal nebo igelit snad mezi osu a rameno – to ale neřeší vakl vzniklý opotřebením, ale do ložiska samotného asi těžko. O váze by se v konkrétních případech taky dalo spekulovat.

        Můj full – čtyřčep, výhradně na kluzný ložiscích po třech letech intenzivního používání i přes neustálou kvalitní údržbu a starostlivost vykazuje vůle, které se blíži hranicím použitelnosti tohoto rámu. Sháněl jsem nějakou náhradu – výrobce nic, dovozce no ani slyšet. Tak jsem zkusil sehnat jehlová (později jakákoli průmysl. ložiska) na ty moje rozměry – nemám nárok, nevyrábí se. Pokud by tam bylo průmysl. ložisko – tak má nějaký číslo (příp. rozměr), podle kterýho se dá sehnat, takhle si s kluzným ložiskem můžu akorát trhnou nohou a rám, až to nepude vyhodit. Takže jedna rada na závěr: Pokud někdo jde do rámu s kluznýma ložiskama, a? kvůli hmotnosti, designu atd., měl by se včas zajímat o to, jestli je za pár let taky někde sežene! U průmyslových ložisek je toto riziko (díky normalizaci a používání obvyklých typů a rozměrů – jsou levnější – pro výrobce rámů a kol ekonomičtější- než atypy a spec. rozměry) podstatně menší. Své názory nikomu nenutím, jen jsem se chtěl podělit o praktickou zkušenost. Neměl jsem v úmyslu nikoho urážet.

        0 0
        • Pá-dlista1  

          Taky jsem mel 4 cep na kluznych loziskach a po roce jsem se ho radsi za mrsky peniz zbavil. Vule strasna a loziska nebyla k sehnani. Ja kluznym loziskum tedy rozhodne nefandim, ale nerikam, ze nekdo muze vyrobit dobry ram na kluznych a dodavat je jako nahradni dil.

          0 0
        • JD  

          Kluzné ložisko samozřejmě potřebuje určitou plochu, aspo 2× větší, než odpovídající rozměr kovového ložiska. Pozor. Mám na mysli normální Teflon. Z mosazi by to neměl být problém. Mě to, co jsem si sám navrhl a nechal udělat místo kuličkovejch ložisek, normálně funguje a to jsou z teflonu. Ten igelit taky, konkrétně jsem takhle přetěsnil všechny pantíky na vahadlové vidlici Pro Flex Vector. Samozřejmě, že pokud se to na těch vašich předražených křápech viklá jak prase, tak pomůže jedině nějaká humpolárna. A u made in USA bacha na palcové rozměry, vůbec neodpovídají evropské normalizaci v mm. Pak se divte, že nejdou sehnat ložiska.

          Plastové kluzné pouzdro, opakuji, když je udělané pořádně, drží, když je niněrné, vyběhá se. jakou měly vůli ty vaše ložiska, když jste to kupovali? Správně by to mělo jít trochu ztuha. Důležitá je tuhost hlavního čepu, na kterém visí kyvka, to ostatní je jen pákový převod k tlumiči, tam se to trochu kejklat může. Pokud se kejklá hlavní čep, celé kolo se pak zalamuje do strany

          Změř když tak ty tvoje průměry a šířky dosedacích ploch. Všechno jde udělat. Hromada rámů ale dává na kyvku děsně niněrný průměry, pak tam nevydrží ani ň. Kámošovi odešly ložiska na Marinu, naprosto zadřený, No bodejt ne, s průměrem cca 20mm…

          0 0
    • Žanek  

      Průmyslová ložiska se používají hlavně u kol, kde je předpokládané vyšší zatížení a větší pohyb kyvky (FR, DH…). U těchto kol je prioritní pevnost a životnost, vyšší hmotnost až tak nevadí.

      0 0
    • peo  

      Zapomínáte na jednu věc. Průmyslová ložiska se daj sehnat všude ale kluzný si dělá výrobce sám a seženete je jedině u něj. A pokud máte starší bajk tak je už neseženete a někdy je neseženete ani když ho máte novej. Já mám Mongoose Triomphe z roku 2002 a půl roku se je marně z dovozce (Pells) snažim dostat…

      0 0
      • Santus  

        Kluzny loziska koupis stejne jako „prumyslovy“ ne? Ja teda nevim jestli tam celopera maji nejaky specialni kluzny ktery si vyrobce kol dela schvalne v jinym rozmeru nez je normalizovanej , aby se na tom napakoval a chtel za lozisko petikolo misto normalnich 50kc. Vyprdni se na dovozce a zmer si rozmery loziska a zeptej se v prodejne lozisek. Pokud nekterej rozmer nebude sedet (dira by sedet mela), tak ti ho za par korun nejakej soustruznik doladi. Nebo si to nech z bronzu cely vysoustruzit. Pokud jsi z Brna a nic se ti nepodari, tak bych jako posledni zachrana pomohl.Ahoj

        0 0
        • MARIN  

          teda ve strojarine delam dlouho ale o normalizovanch kluznych loziscich slysim poprve :)

          na druhou stranu je pravda ze kdo ma kontakty s nejakou firmou kde je soustruh atd. neni problem jakakoliv kluzna loziska vyrobit

          0 0
          • Santus  

            No ja se strojarinou zivim taky hodne dlouho. Tak to jsem rad ze ti o nich rikam jako prvni. Kluzny loziska jsou vyrabeny seriove a normalizovany stejne jako loziska kulickova, valeckova a pod, stejne jako srouby, matice, podlozky a jine, vyrobce napr.SKF, ZVL (SK). Muzes nahlednout do Strojiranskych tabulek pro SPS. Jinak jsou to normy CSN 023481,023495­,023496,023497,023499­. Nevim jestli nejsi s ISOpakarny ja jedu jeste ve starych normach(prevod CSN-ISO nekde najdes) Jinak k otazce prum.loziska vs. kluzna co pisi chytry knihy Kluzna loziska: Kluzna loziska slouzi pro zachyceni velmi vysokeho zatizeni pri male obvodove rychlosti a pri male narocnosti na presnost chodu. Jsou vhodna zvlaste tam, kde je z hlediska zatizeni velmi malo prostoru na odpovidajici valive ulozeni. Kluzne loziska mohou byt bezudrzbova. Muj nazor nekonstruktera je, ze kluzny lozisko je vhodnejsi k tomuto ucelu nez kulickovy,vydrzi daleko vetsi tlaky, ale nebezpeci je ze se do neho dostane sajrajt a ryhle ho vydre.Dobre ho utesnit a vydrzi dlouho. Ahoj

            0 0
            • enjoy  

              hele ty tabulky mam(jsou teda minimalne 4 vydani,ale to je jedno) a kluzny loziska jsem tam nenasel.

              0 0
              • kOmE  

                Ja je ve svejch tabulkach mam ,je tam o tom asi sest stran hned pred valivymi lozisky ,ale to neznamena ,ze vyrobce pouzil normalizovana loziska ,jelikoz neni jejich vyroba narocna tak si je muze nasekat sam ,ale potom je treba nabizet je jako nahr. dil

                0 0
            • MARIN  

              Tak sem ty normy taky nakonec nasel. No skoda jen, ze se tim neridi vyrobci narozdil od prum.lozisek.

              0 0
            • Joseph de Sax  

              hned po mně na to máš nejvíc mentálně ty…protože zde zatím nikdo ještě ani nepochopil, že kluzná a valivá ložiska jsou zřejmě všechna průmyslová, protože jako domácí ložiska by se to nikomu nevyplatilo vyrábět..ale to je povědomí celého národa, že když někdo plácne blábol, tak ostatní to sežerou i s navijáky…a­votomtoje.

              0 0
    • BoB  

      tak jsem si tu pročetl, že vlastně nemají kulčková ložiska na čepech co dělat. Dovolím si přispět s vlastní troškou do mlýna. Konkrétní srovnání Já jezdím GT i-drive 2.0 na kuličkovém ložisku čepu idrivu (jestli je v tom druhém taky kulička nevím, ale myslím že ano. Váha 80–85kg. Můj synek jezdí na Scottu Octane Jr – tedy „sjezďáku pro děti“ – kola 24" jednočep, kluzné ložisko. Najezdí asi polovinu toho co já a váží asi 30kg. Chápu že je to vlastně dětský kolo, kde se nepočítá se zátěží ale je to značkový a stálo to dost. „Vůle“ na zadní stavbě je cca 3mm v čepu, takže asi 2 cm na kole. Určitě je to ložisko snadno udržovatelný a dá se vyměnit ale já jaksi nemám v okolí žádného soustružníka a nic takového. Podle mě dobré kuličkové nebo válečkové ložisko daleko líp rozkládá tlaky a zachovává otáčení. kluzné se spíš vymačká

      0 0
      • JD  

        Samozřejmě že hlavní čep kyvky by měl mít průměr osy alespoň, v rychlosti odhaduju, 15mm a šiřku pouzdra 2× 15mm. A od výroby by mělo mít jenom tak malou vůli, aby šlo trochu ztuha. 0.1mm max.Pokud tam je už od výroby vůle větší, tak se to samozřejmě vykvrdlává před očima. S těma svýma samodělkama tyto problémy nemám…

        Jinak návod na opravu vašeho čepu. (fakt je tam 3mm vůle? Nebude to tak 1mm?) Zkuste tam strčit pruh teflonu ale nepočítejte s přesnou polohou zadní vidlice. Jinak by to měli umět vytočit v jakékoli dílně, náročnost odpovídá 1.ročníku učiliště.

        0 0
    • Nikovlas  

      Nevím, jestli se to hodí do tohohle vlákna, ale abych nezakládal nové.

      Mám kola Sunringlé Rhyde XMB (na kole Cube LTD Race 2009). V nábách by snad měla být průmyslová ložiska, ale jistý si nejsem. V zadním kole jsem teď objevil vůli a celkem mě překvapilo, že tak výraznou. Teda alespoň mi přišla výrazná – na obvodu kola je možný boční pohyb cca 1mm. Zítra na tom ještě chci objet Lost in Prague, ale pak to začnu řešit. Pokud tam mám průmysly, tak by měly jít vyměnit, ne? Kolik si za to v servisu můžou říct? Nebo jaká vás ještě napadají řešení? Zaplétat nový náboj je asi zbytečně drahý, ne? To už bych možná kouknul po nových kolech…

      Dík.

      0 0
      • Nikovlas  

        Teď koukám, že jsem asi neměl psát do prvního vlákna, který mi to našlo pro slova vůle v ložiscích… no tak pro jistotu ještě zopakuju – můj problém se týká náboje, ne zadní stavby. Tak sry, za špatné zařazení.

        0 0
        • Atilla  

          Udělej si to doma sám. Stačí ti k tomu šroubovák, kladivo a dřevěný špalíček. Naposledy jsem takhle doloval ložiska z předního náboje na 20mm osu. Pár dobře řízených ran a bylo venku. Pak do speciálky na ložiska a dovnitř to jde samo. Jen mě překvapila cena ložisek. Pán mi řekl, že namá tak kvalitní jako jsem tam měl, ale o něco horší. Cena 450kč/ks!!! Potřeboval jsem 2 a náboj mě stál 1000kč, takže jsem vzal chiny na 170kč/ks a půl roku v klidu.

          0 0
          • Nikovlas  

            Nevím, jestli na to mám koule… no uvidím, co si řekne v servisu, jinak asi posbírám odvahu, snad i šikovnost.

            0 0
          • Joseph de Sax  

            pokud to tam šlo samo tak to lituji už nyní…protože uložení ložiska je H6/js6 až k6…a to samo je zřejmě jako zmetek…

            0 0
          • mr.antik  

            Ta cena může být. Chce to oběhat víc prodejců/výrobců a dostaneš se třeba o stovku za kus níž. To záleží jestli se vyplatí někde startovat auto a trávit tím odpoledne.

            0 0
      • pepek  

        Vůle je důležitá strojní součástka. Já bych se jí radši nezbavoval.

        0 0
    • Joseph de Sax  

      mentálně nejsou kluzná ložiska průmyslová??? nebo je vyrábí někdo v obýváku pod fíkusem??

      0 0
      • Georrge  

        to víš, průmysl nemá kluzná ložiska rád, a tak se jich zřekl :)

        0 0
      • mr.antik  

        no a proč by nemohl někdo jezdit vývojové typy ložisek, na který nikdo jiný mentálně nemá?

        0 0
    • se-se  

      Dovolím si poopravit termíny – ložiska se dělí na kluzná a valivá (jsou i další ale to sem nepatří). Termín „průmyslová ložiska“ je zřejmě výsledkem mizerného překladu.

      0 0
    • richard_majer  

      …asi by to chtelo kluzna loziska rozdelit na moderni a zastarala…

      Mel jsem Klein Palomino s kluznymi lozisky a ty se vydrely a kolo melo vakl. Nastesti se delal kit a tam byly prumyslova loziska a oprava byla mozna. Klouzaly tam dva kovy po sobe..

      Ale na dalsim kole (Merida 96, nebo Scott Spark)uz jsou loziska jine… Nejsem expert, ale vypada to na polymery.

      http://www.igus.com/…default.aspx?…

      Bergamont patri BMC…asi vi co pouzit…

      0 0
      • Georrge  

        igus dělá luxusní pouzdra, mám je ve vidli jako náhradu za poškozené originály, jestli jsou lepší nevím, jestli jo tak jen o trochu, horší ale nejsou. Ale ta cena, ta je docela drastická :) holt za kvalitu…

        0 0
      • Hnoj  

        Který Scott Spark? Ten první je komplet na ložiskách…

        Jinak M96 má v hlavním čepu ložiska, vzadu u patek tuším taky a jen vahadlo je uložené na pouzdru.

        0 0
        • richard_majer  

          ano, nejsou vsude, jen nekde, ale pouzivaji se… (a treba ja blbec jsem si myslel ze je to spatne, ze nam navic cpou nejake plastove ucpavky) Scott Spark 29 RC… (zadni stavba, ale ted resim jak to opravit, proto jsem se dostal na igus a budu objednavat…)

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.