Aerobike Professional

Přidat foto

Aerobike Professional je dalším příkladem české MTB historie.

Tyto rámy vznikaly malosériově ve Zdibech u Prahy, v části obce Přemyšlení, ve Výzkumném ústavu přístrojů jaderné techniky (VÚPJT) v letech 1992–93.

Aerobike používal metodu lepení do odlitých duralových spojek. Používaný materiál pocházel ze společnosti Aero Vodochody. Tyto superlehké duralové trubky, používané pro leteckou produkci továrny, se sice vyznačovaly pouze milimetr silnou stěnou a extrémní pevností, neumožňovaly však klasické svařování. Jedinou možností bylo proto lepení do spojek.

Tato stavba byla s cílem zachránit rám, ke kterému se podařilo sehnat i originální vidlici, postavit na kola a nenechat ho jen ležet. Ne vše je původní a dobově korektní, ale moc těchto kol již není.

(vloženo 29.10.25)

Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
matbiker
matbiker

3.11.25 07:11

Bráchovi se rozlepil…

Reagovat
raschi
raschi

30.10.25 13:22

No vždyt o tom mluvím, Mlho. Na zadním ráfku je teď nápis čitelný zprava a ventilek je vlevo od nápisu (foto 9 a 11), na předním je nápis čitelný zleva a ventilek je vpravo od nápisu (foto 17). Takže celé přední kolo je nasazené opačně.

Reagovat
Vilém
Vilém

30.10.25 12:45

raschi: Neresil jsem pozici ventilku, ale smer napisu.

Reagovat
raschi
raschi

30.10.25 09:30

Vilém: když se podíváš na pozici bílé nálepky na ráfku vůči ventilku (viz fotku 6), tak je teď na předním kole na druhé straně než na zadním. Přední kolo je tedy otočené komplet i s ráfkem. A s nápisem na nábě si děláš srandu, že jo? Myslíš, že jejich pozice při vyplétání ve fabrice někdo řeší?

Reagovat
Vilém
Vilém

30.10.25 08:43

raschi: Nj, ale co pak napisy na rafcich a nabach?

Reagovat
raschi
raschi

30.10.25 08:30

Je mi jasné, že ta kladka je tam původně od výrobce, asi někde nakoupili zásobu smyků se spodním tahem a potřebovali je využít.

Otočil bych jen přední kolo (celé, přezouvat netřeba :), aby byly nápisy na obou pláštích na pravé straně.

Reagovat
FreeBoy
FreeBoy

29.10.25 20:20

raschi – ona ta kladka už na tom rámu byla takže jsem ji tam nechal, i když máš pravdu, že horní tah by byl jednodušší.

Co se týká pláště, tak ten je pro použití dopředu i dozadu, ale opačným směrem. Chybička se vloudila a mám tedy směry prohozené. Kola jsem pořídil již obuté a musím směry prohodit.

Reagovat
raschi
raschi

29.10.25 18:49

A není obráceně přední kolo? Ten vzorek vypadá jako proti srsti…

Reagovat
raschi
raschi

29.10.25 18:46

Vilém: třeba zrovna ta použitá sada LX M560 (vydaná kolem 1992, tedy dobově tomu kolu odpovídající) má přesmyky ve variantě s horním i dolním tahem. Sám jeden s horním tahem doma mám.

Reagovat
Nimrod
Nimrod

29.10.25 18:21

super

Reagovat
Aduldinho
Aduldinho

29.10.25 14:29

Mazec kolo, díky za vhled do historie tohoto celkem vzácného kousku! Paráda! ;-)

Reagovat
Vilém
Vilém

29.10.25 14:08

raschi: A jsi si jisty, ze takove smyky v te dobe existovaly?

Reagovat
raschi
raschi

29.10.25 13:29

Ta tloušťka je třeba jen na krajích v místech závitů středového složení, uprostřed to může být klidně tenčí.

Mne tam zaujala ta kladka pro lanko smyku, jestli by nebylo jednodušší použít smyk s horním tahem :) Ale jinak tedy pěkná raritka.

Reagovat
Mamut
Mamut

29.10.25 12:45

K comu ma ta stredova spojka tolko „masa“ okolo stredoveho zlozenia (fotka 10)? Nahanaju co najlahsi ram a potom tam daju 10mm stenu stredovej mufne?

Reagovat

Další galerie z kategorie

Kamilac 5
dodoslovensko 6
roud 20
GrebFuf 5
lukash_82 15
gemini 13