Z hlavní silnice ve Stříteži musíte uhnout a po tomhle gravelu urazit asi 1,1km.
Pak se teprve dostanete na tu slavnou cyklostezku :) sjízdné pouze pro bike a gravel. Silnice, brusle, kočárky bez šance.
Tak nám včera poblíž Jihlavy slavnostně otevřeli novou cyklostezku. Z průmyslové zóny Pávov, do nedaleké obce Střítež. Akorát, že vůbec…Ráno sem na cestu do práce vzal krosku a jelikož jezdím právě na Pávov přes Střítež, ječel sem nadšením :)
No výsledek je takový, jaký je. Cena 62 milonů, rok výstavby, délka 1,3km (to mě mělo trknout). 3 propustky kvůli močálům, mostek, úprava koryta potoka, náspy a podobně. Stezka totiž končí uprostřed lesa a ne přímo v obci. Důvodem je údajně vysoký provoz zemědělských strojů, které by stezku zničili. Pak mi ale moc nedává smysl, proč se taková stezka vůbec budovala :)
(vloženo 20.6.25)
Projektanti prý používají program BIM. Ten rovnou po projektování vyčíslí cenu po zadání všech hodnot.
Projektant s rozpočtářem připraví pro stavbu soupis prací a rozpočet. Rozpočet je včetně cen a soupis prací obsahuje jenom potřebná množství materiálů a položek, ale ceny jsou nulové. S rozpočtem pracuje jenom investor aby věděl, kolik stavba bude cca stát. Přestože se ceny berou z nezávislých cenových soustav, kde se snaží nezávisle ocenit jak cenu za materiál, tak i práci, tak stejně vysoutěžené ceny jsou tak na 70 % ceny stanovené projektantem.
Chlupaté číslo za stavbu vznikne proto, protože v soupisu prací jsou hodnoty množství v desetinách, někdy i setinách. Nakonec se ale stejně vyfakturuje skutečně provedené množství prací.
@Cave : no na hrubý odhad mi to právě přijde hodně konkrétní a přesný číslo :-)
Když ty ceny vidím, tak si vždycky říkám, že místo štěrku použili zlaté nugety.
Kouba: to je možná nějaký hrubý odhad :) ale konečný to určitě nebude :D
62 milionů za kilometr asfaltu? Dobře, propustky, úprava koryta … ale i tak.
Teď nám tu dělají opěrnou zeď, piloty hluboko, ultrahustej betonovej taras 2m pod zem, nová silnice, takže práce mraky na hodně dlouho … a na tý ceduli, aby lidi věděli, co se tam děje, jsou náklady na realizaci vyčíslený do poslední koruny (něco jako 160.238.524,– Kč). Jak to kua dělaj? :-D To přece nemůže nikdy sedět. Jo, kdyby to zaokrouhlili na miliony, tak možná, ale asi ani tak by se netrefili.
Dle vyjádření radnice další stavba není možná kvůli zemědělcům. Takže tam v budoucnu žádný další asfalt nebude. To opravdu mohli udělat nějakou zpevněnou mlatovou cestu a mnohem víc by to odpovídalo napojení na ty lesní cesty a stalo by to třetinu :/
De2nis, já tedy asfalt považuju ze nejlepší povrch pro dopravní stezky, dá se po tom jet ve skoro každém počasí a dá se to nejlíp uklízet. Pokud to ale dál pokračuje mlatovou stezkou bez toho, že se to výhledově dodělá cvelé v asfaltu, tak to ztrácí smysl a jsou to prostě vyhozené peníze.
To raději ať tam je štěrková cyklotrasa, než aby se asfalt budoval někde uprostřed polí k ničemu. Proto jsme tam, kde jsme.
Denis: jinak v pořádku? Tobě přijde ok vyhodit 60 milionů za 1,3km dlouho a v podstatě k ničemu cyklostezku? Jestli ty nebudeš z Jihlavské radnice :)))
Za mě je tato tato stezka v poho, nechápu proč autor tohoto příspěvku brečí nad tím jak vypadá a kolik stála, tak pokud tě to až tak se*e, tak tam prostě nejezdi. Takový lidí fakt nechápu, typický Čech, pořád si bude na něco stěžovat ????????
Podobně končila dva roky cyklostezka Olbramovice – Votice. Z cca 3km byl poslední půlkilometr rozbitá polní cesta. Vždycky mi bylo silničky líto když jsem po tom jel. Minulý týden to konečně doasfaltovali.
Na té druhé fotce už k dokonalosti chybí aby ta protažená čára byla přes přejetýho ježka – vítězství zmaru nad čímkoliv…nebo alespoň nad ježkem.
Tyhle hurá cyklostezky jsou divný. Jedna věc je to postavit a druhá věc údržba. Na MTB taková nouzovka když chci / musím být rychleji doma a na silničce to bývá dost o hubu protože se o to často ( asi) nikdo nestará a že tam kořeny udělaly 5cm retardéry nebo tam na jaře dohnívá extrémně kluzká vrstva listí z podzimu nikdo neřeší ( Prčice – Jesenice).
míťo: No mě je úplně jedno, že se nepoužívala :) mám malé ruce a potřebuji odřazovat palcem. Vtipný je to už jen pro tebe no. Když to člověk poslouchá už x let, tak se už moc nebaví :)
Cave, co se škádlívá… ;-) Byl to jen vtip.
(ale ona se Campa v cyklokrosu fakt moc nepoužívala)
Hustý, to jsou vyhozený prachy do kanálu. Jinak mně nedává smysl ani ta Campa na štěrku. Promiň Cave ;-)
Je to kilometr po polňačce s docela ostrým štěrkem. I na té krosce sem se moc dobře necítil :/
Se silnicí bych to ani nezkoušel no. Škoda, mohla to být super cesta no. Asi bylo potřeba něco vyprat :)
Za mě totál nesmyslný úlet! Mezi Skalicí a Jabloňanama máme též stezku půl napůl, ale tak, že je rozdělená na dva pruhy, to mi dává větší smysl! ;-)
To je dobrá past, ale je to i jinde, zažil jsem to loni v Rakousku, jedeš si po hezkým asfaltu a pak najednou konec, dál kamenitá cesta, s naloženou silnicí to nebylo úplně ideální, ale nic jiného než jet dál stejně nezbývalo.
Ta cesta je dobře useklá :) to vypadá spíš jako photoshop. No, co se dá dělat, snad si za ty prostavěný prachy aspoň někdo udělal radost novým kolem ;)
vapes: Pokud není možné spojit bod A s bodem B, tak by se ani nemělo s ničím začínat. Nechápu, k čemu takováhle stavba vlastně je :(
Souhlas, hezdím z Jihlavy přes Pávov na Střítež. Jel jsem tudy jednou a naposledy..
Klasika, včera jsem něco podobného potkal mezi Žířčí a Stanovicemi, perfektní cyklostezka, pak najednou konec a ještě horší štěrková cesta než u vás. Takovou stezku radši ani nestavět, za mokra je to past. Projektanti by se měli povinně po svém díle projet. Ale chápu, že je to mnohdy těžké, finance, majitelé pozemků, různé zájmy…