Těsně po vybalení a přehození gum
Zadní 52z vyprošťovák je mazec.
Vidle se zdá se povedla - vzhledově i funkčně.
První km v jarním lese.
Po asi deseti letech nový kolo. Už jsem si delší dobu říkal, že si ho snad i zasloužím, k tomu došel nějakej „menší“ přeplatek za plyn, tak nebylo už moc co řešit…
Pokukoval jsem i po celopéru – trailbiku typu Canyon Neuron apod., ale na to jsem škváru dohromady nedal, takže trochu skromnější varianta – trailovej hardtail. Ve hře byl tenhle Radon, koukal jsem taky na Canyona Grand Canyon, teď nedávno přišel Kellys s celkem pěkným „down country“ kolem Gate X 30, ten ale ještě není k mání. Takže poté, co jsem na webu Bike Discount sledoval, jak se postupně jednotlivý velikosti vyprodávají, a zůstává jenom „moje“ M-ko, jsem toho praštil. Minulou noc ze čtvrtka na pátek jsem objednal, teď v pátek přivezl kurýr DHL, takže za týden.
Krabice byla obrovská, kolo v ní bylo v podstatě komplet složený, akorát řídítka byly otočený o 90°. Po jejich narovnání, nastavení výšky sedla a pootočení brzd jsem zjistil, že mechanici v Radonu tomu celkem péči věnovali – všechno bylo podotahovaný, přehazka nastavená přesně, nebylo potřeba nic řešit. Pouze jsem přehodil dodaný pláště Maxxis Minion DHF/DHR za trochu jezdivější Rekony, a mohl jsem si dát narychlo prvních zkušebních 20 km po místních lesích. První dojmy byly „no doprdele, to je krátký, ach jo, to budu asi vracet…“, ačkoliv jsem v číslech geometrie ležel snad měsíc a srovnával s kde čím, včetně svýho stávajícího CTM Slash z roku 2015 (ke kterýmu se geometrie už sehnat nedá, ani z fabriky mi ji nebyli schopní poslat, takže jsem pěkně v gimpu kótoval a měřil :-)). No a podle těch čísel je ten Radon stejnej, nebo spíš i o nějakej ten chlup delší, navíc má samozřejmě širší řídítka, takže mě asi jenom zmátlo to, že ty řídítka jsou taky o nějakej mm výš. Po pár km už jsem si ale ideální polohu našel a docela se s kolem sžil. Možná ještě budu trochu laborovat s jejich výškou, zkusím, co to udělá, když je dám o podložku níž, ale to bude možná tak všechno. Na cestě mám ještě 34z převodník místo originálního 32z, ale po vyjížďce si říkám, že možná tomu menšímu dám i šanci a nebudu se unáhlovat. Brzdy se tváří, že s mýma cca 100 kg komplet včetně výbavy moc práce mít nebudou, a vidle je žehlička a chodí krásně. Prvotní nastavení podle manuálu trochu zdlouhavý – jsem spíš příznivce „nastav a zapomeň“, takže jsem nacvakal a nafoukal plus mínus doporučený hodnoty, a pokud vyloženě nepřijdu na nějakou nekázeň, tak to tak nechám pokud možno nafurt :-). Po asfaltu to tak neupaluje, jak klasický XC s Mezcalama, ale s tím jsem počítal, a ten rozdíl není zas tak tragickej. Udaná hmotnost 13,46 kg je zvážená na rybářské váze sakum prdum tak, jak je kolo na fotkách. Už se těším, až to někde proženu v trochu složitějším terénu. PS: ta modrá vidle je ukrutně pěkná, su fakt rád, že není černá, jako na 99 % dalších kol…
(vloženo 14.4.25)
Značka | Radon |
Model | Cragger 8.0 |
Modelový rok | 2023 |
Velikost | M |
Hmotnost | 13,46 |
Rám | Alu, výrobce udává hmotnost 1850 g |
Vidlice | DVO Sapphire 34 D1, Boost, 130 mm |
Hlavové složení | VP, ZS44/ZS56 |
Kliky | SRAM Descendant Eagle 6k, 32T, Boost, 170mm |
Středové složení | SRAM DUB, Pressfit, 92mm |
Měnič | SRAM GX Eagle, 12-speed |
Řazení | SRAM GX Eagle, Shiftmix |
Převodník | SRAM 32z Eagle |
Kazeta | SRAM GX Eagle XG-1275 Eagle, 10-52 |
Řetěz | SRAM NX |
Náboj přední | Newmen Performance 30, boost 110 mm |
Náboj zadní | Newmen Performance 30, boost 148 mm |
Brzda přední | Magura MT5, kotouč Magura Storm HC 203 mm, 6 bolt |
Brzda zadní | Magura MT5, kotouč Magura Storm HC 180 mm, 6 bolt |
Brzdové páky | Magura MT5 |
Ráfek přední | Newmen Performance 30 |
Ráfek zadní | Newmen Performance 30 |
Dráty | Newmen straight pull |
Pedály | GUB (Aliexpress) - provizorní, co se mi válely nevyužitý doma. Na cestě jsou jiný. |
Řídítka | e*thirteen Base, 35 x 800mm, 20mm rise |
Představec | e*thirteen Base, Ø35mm, 40 mm |
Sedlovka | e*thirteen Infinite Vario Dropper, Ø30.9mm |
Sedlo | SDG Bel Air V3 |
Pláště | MAXXIS Rekon 29x2.40WT kevlar EXO/TR/TANWALL |
Pichymon: spokojenej zatím dost, na to, že jsem do toho šel bez vyzkoušení, jenom podle čísel z netu. Zvykl jsem si rychle.
Klady: kolo je tichý – neřachtá řetěz, vidle je vynikající – první třetina žehlička, druhá třetina slušná opora, třetí třetina krásně pobere i ty největší žuchance. SRAM GX řadí rychle a přesně, gripy, ač jsem k nim měl zpočátku trochu nedůvěru, jsou celkem pohodlný (su zvyklej na molitanový), celý kolo je relativně lehký a s Rekonama i slušně jede – dle Stravy jsem oproti předchozímu CTM zpomalil neznatelně, a když už, tak hlavně na silnici, a taky na to možná mají vliv platformy místo SPD.
Zápory: trochu divná ergonomie řadicích páček SRAM GX – nahoru OK, ale páčka pro řazení dolů na menší pastorky je umístěná jaksi divně – schovaná pod řídítkem, že musím vytočit ruku jak když točím plynem na motorce, abych mohl zařadit. Ještě se na to musím podívat, přijde mně, že to přece nemůže být takto normální. Na dlouhý štreky po asfaltu to fakt moc není – jede to, ale člověk se unaví. Ale to je asi logický a na to jsem si to ani nekupoval. Sedlovka mohla mít klidně 175 mm, nebo možná i 200, vešla by se. Ale i s tou 150 mm se dá v pohodě jezdit, se sedlem dolů je místa dost. A poslední – i jsem to tu někde řešil – originální brzdový kotouče při prudkým brždění dělaly zvuky (hlavně přední, na kterým je většina síly) jako když má vlak na kole vybržděnou plošku – klepavej zvuk spojenej s lomcováním vidlicí. Pořídil jsem kotouče Avid a nespravilo se to sice úplně, ale téměř ano. Měl jsem za to, že to je způsobený nestejně širokou brzdnou plochou těch maguráckých kotoučů – Avidy mají ten okraj daleko rovnoměrnější, bez jakýchkoli vybrání, ale i tak se to občas trochu rozklepe, naštěstí ne moc. Uvidíme, jestli se to bude nějak vyvíjet… A poslední drobnost – originální ochrana zadní stavby se celkem rychle začala odlepovat, tak jsem ji utrhl úplně a namotal starou duši. Estetika jakž takž, ale funkčnost a trvanlivost 200 % :-)
Hadato: Na L bych se určitě taky vešel, ale orientoval jsem se jednak podle doporučení výrobce, kde jsem spadal do obdélníčku pojmenovaného „M“ :-). A pak taky poměřením se stávajícím kolem, který je taky cca M / 18". U některých značek mi vychází L, u jiných M… První dojem po nasednutí byl sice „ježiš to je krátký“, ale řekl bych, že jsem si na to tak nějak bez problémů zvykl a už mi to ani nepřijde…
…a jak jsem tu koupi furt tak nějak zvažoval a poměřoval, tak se L vyprodalo a zbývalo jenom M, tak už nebylo co řešit :-D
Kolo je moc pěkný. Přijde mi to takhle podle popisu dost krátký. Mám stejnou výšku a inseam, a kdybych bral, tak L. Ale zas chápu, že mají jen M. Hodnoty posedu mezi současným a 10 let starým kolem srovnávat téměř nelze , hlavně ne reach.
Cragger je fajn za ty kačky a nemá prakticky žádno větši slabinu. Jen by Ti asi více sedělo L? Ten rám není ani v M přehnaně dlouhý. Mám to s kratší vidlicí (což natahuje reach), se stejnou délkou představce, a i na mých ca. 174 cm mi to přijde už docela krátké. Jinak ta barevná kombinace je super.
Váha rámu docela sedí. Odlakovaný rám z roku 2020 v M (ještě měl navářku na přesmyk – ca 30 g rozdílu) měl těsně pod 1900 g. S z roku 2021 v jednobarevném laku měl taky pod 1900 g, pokud is dobře vzpomínám. Jako základ na univerzální kolo je to opravdu hodně fajn. Navíc teď měli tyhle rámy v Německu vy výprodeji za 100eur/kus…
Podívej se na to video..
Ano, samozřejmě že jakékoliv zvýšení zkrátí posed…
Jde o to, ze když chceš sedlo/ riditka v rovine a bez dropu (ponevadz mit vysoko ruce je lepší na strmym nebo pro hraní s kolem) tak podlozkama pod predstavcem to zkratis vic,nez kdyz jen zvednes riditka
Gripy budou ve stejně výšce,ale blíž k sedlu s podlozkama
Hey guys, tomu snad nevěříte, že když zvyšujete řídítka, nezkracuje se vám posed. :) Co je pro vás délka posedu? Pro mě je to špička sedla – libovolný bod na řídítkách. A tahle vzdálenost se mi jejich zvýšením zkrátí…
Geo kola se pochopitelně nemění…bavíme se o tom, když se chce vejít a ma pocit že je to krátké
https://youtu.be/JKjgmptltXw?…
1:52 tam začíná řešit svůj cockpit setup…a má to tam potom i v cadu nakresleny o kolik se zkrátí reach s podložkama, které posunují vse směrem k tobě na slack vidlici.Narozdíl od toho riditka se zdvihem jedou jen nahoru kolmo
Jakou logikou jste prisli na to, ze podlozky zkracuji a riditka se zdvihem nezkracuji? Proc to neni stejne?
Kolo je fajn, ale tech podlozek je tam nesmyslne moc. Osazeni DHF/DHR na tohle kolo je nesmysl.
Hodne povedeny a ta kombinace stribrneho ramu a modre vidle je fakt super.
Presne jak pise Jan…podložky zkracují reach.Chce to jednu podlozku a riditka se zdvihem…dnes není problém rise 40/50/60 (PNW, Deity, OneUp atd)
Tím si zachovas délku reache
Podložek máš pod představcem celkem dost. Ono by se to o fous prodloužilo, kdybys je vyházel a dal řidítka s nějakým větším zdvihem.
Jinak 32z převodník na toto kolo je tak akorát, bych řekl.