Tak po letech dokončen další projekt. Řada AX mi učarovala už dávno, takže z tohoto Holandsko-Japonského křížence mám velkou radost. Nebudu se rozepisovat, kolik úsilí dalo poshánět všechny komponenty včetně rámu. Hodně moc. Vše je v původním stavu a 100% funkční, ještě bych rád časem doplnil originální řemínky klipsen a láhev.
(vloženo 30.1.25)
Značka | Koga Miyata |
Model | Full Pro Dura-Ace AX |
Modelový rok | 1983 |
Velikost | 57 cm |
Hmotnost | 9,9 kg |
Rám | CrMo, Superlite Tange Champion |
Vidlice | CrMo, Superlite Tange Champion |
Hlavové složení | Shimano Dura-Ace |
Kliky | Shimano Dura-Ace AX |
Středové složení | Shimano Dura-Ace |
Přesmykač | Shimano Dura-Ace AX |
Měnič | Shimano Dura-Ace AX |
Řazení | Shimano Dura-Ace AX |
Převodník | Shimano Dura-Ace AX 52/42 |
Kazeta | Shimano Dura-Ace AX, 7spd 11/24 |
Řetěz | Shimano UG |
Náboj přední | Shimano Dura-Ace AX |
Náboj zadní | Shimano Dura-Ace AX |
Brzda přední | Shimano Dura-Ace AX |
Brzda zadní | Shimano Dura-Ace AX |
Brzdové páky | Shimano Dura-Ace AX |
Ráfek přední | Martano Grand Primo |
Ráfek zadní | Martano Grand Primo |
Dráty | Berg Union |
Pedály | Shimano Dura-Ace AX |
Řídítka | Shimano Dura-Ace AX |
Představec | Shimano Dura-Ace AX |
Sedlovka | Shimano Dura-Ace AX |
Sedlo | Koga Miyata Ergo (SelleSan Marco Rolls) |
Pláště | Gommitalia Champion, galusky |
Nádhera, takové kolo jsem viděl kdysi v katalogu. Já si v těch 80 tych aero letech pořídil ty brzdy, ale Adams, první tenkrát v Ostravě bez bowdenu, ostatní se mi smáli. Měl jsem Campy, ty jsem prodal, no aero blbec, Shimana nebrzdily, ale byl jsem in. Mám je dodnes, ty Dury možná brzdí, závodníci je měli, tak asi ano.
Obecne u AX pocitali s extra ramy, proze potrebuje vedeni nad stredem a nedohledal jsem, ze by soucasti sady byla voditka na sedlovou trubku. I to podle me dost ovlivnilo jeji pouziti. Ale je to proste krasna sada.
Neber to s tim lankem nijak zle. Myslel jsem to spis tak, ze AX proste neni pro bezny ram. Fungovat to bude. Jen se to bude do toho dorazu zarezavat.
Je to tak, ta sada předběhla svou dobu, nebyla pochopena. Kladl se důraz na aerodynamiku, tu nikdo v té době moc neřešil. Tady mají i řídítka zploštělý průřez (z foto to není vidět).
Je to první sada s kazetou a 7mi kolečkem uvedená na trh, D-A před tím (ř.7200) měla ještě šroubovací 6tikol.
Sady AX byly tři, Dura-Ace, 600 (Ultegra) a Adamas (105), přičemž jen D-A měla 7kol a možnost 11z pastorku. Bylo to dáno tím, že ořech (Uniglide) měl na konci vnější závit, na který se našrouboval poslední pastorek a celou kazetu stáhl. U D-A měl ten závit s osazením a menším průměrem, aby ta se 11ka vlezla. A strašně blbě se to shání :)
To lanko mě nedošlo, zkusím ještě poladit :)
KUBULA: Dost možná dorazem lanko provlečené být nemá. Nebo je tam nechat a zkusit trochu otočit po směru hodinových ručiček s vodítkem lanka, které je na patce. Pokud je to teda technicky možné.
Koukam na uz asi po 5 a je to uzasne. Jedine co mi trochu nesedi je vedeni lanka na retezove vzpere. Predpokladam ze k AX tam ten doraz na bowden byt spis nema. Nebo se pletu?
Je to hodně dobré, hlavně díky sadě. Je až neskutečné, co před 45. lety Shimano uvedlo na trh. Bohužel je též neskutečné, že díky zabedněnosti a konzervatizmu tehdejších silničních cyklistů tahle sada byla totální obchodní propadák a na trhu k mání méně jak pět let- to samé se dá říct o sadě Santé, uvedené o pár let později. Následovníka tyhle sady neměly a Shimano se muselo potupně vrátit ke klasickým tvarům a systémům. Z dnešního pohledu předběhli o desítky let dobu. Z mého pohledu jsou tam nějvětší kuriozita pedály. Je tam dosaženo ideálního stavu, tedy, že, kufr výškově dosedá přímo doprostřed(v úrovni) otvoru pro pedál v klice. Dnešní terminologií řečeno – stack je 0 mm.
Člověk se opravdu učí celý život. Do ted´jsem žil v domnění, že pastorek 11 z. tehdy ještě neexistoval a že se začal vyrábět až o téměř deset let později.
To je šperk, těžko uvěřit že je vše původní když vidím ten stav dílů po těch letech .
Tak tohle je nádhera! O téhle sadě jsem si kdysi povídal s panem Kovaříkem a on řekl, že „tam bylo všechno naopak“. Podívej třeba na šaltr, on tak skutečně vypadá. Pedály s ložisky v klikách. No a tyhle brzdy používal Lance na koze ještě v devadesátkách.
PS: už chybí jen oblečení jezdce na fotce :-)
Díky za reakce, zuby jsou 52/42 vpředu a 11–24 vzadu (doplněno). Sedlovka prasklá není, je to jen poškrábaný elox.
Špica !!!
André, tak to je velkoparáda, líbí moc, ať dělá radost, dávám jasných pět! ;-)
Nadhera, pred lety mi jeden krasny kousek s AX na ebay utekl. Ta sada je proste nadherna!
Krasa strida nadheru. Poslintal jsem si display. Kogu bych strasne chtel a ta Dura, to je proste bomba.
Teda to je něco. To bych bral všema 10. To muselo dát makačku zkompletovat.