Já
Začátek projektu se datuje na přelom století kdy jsem poprvé v prodejně spatřil vystavený rám Morati a nadčasová elegance tenkých trubek, čistota ryzího kovu a kouzlo ručně svařovaných trubek mě okamžitě uchvátilo. Začal jsem sledovat globální titanovou scénu a jakmile to finance dovolily tak jsem postupně z bazarových dílů koupených po celém světě poskládal komplet Morati HC 1.4, které ale bohužel jako 26ka následně morálně velmi rychle zastaralo.
Padlo tedy rozhodnutí, že až jednou budu nahrazovat karbonovou silnici tak to bude titan, protože to bude poslední silnice v životě a v tu dobu honění KOMů a hraní si na závodníka bude dávno pryč takže nějaké to kilo navíc k tomu co mi mezitím naroste na břiše už nebude hrát zásadní roli.
Krom větších výrobců (Moots, Mosaic, Merlin, Litespeed, Reilley, Baum, Enigma, Triton…) jsem sledoval i kdejakého garážmistra (např. Darrena Crispa, Dana Binghama) a mimo jiné i Toma Sturdyho, který už v té době začínal experimentovat s 3D tiskem. Vyráběl pouze rámy a to v provedení hrubé 3D spojky spojující lesklé trubky což i na milovníka industriálního funkčního designu bylo trochu moc a klonil jsem se spíše ke klasice. Nicméně Tom postupně k rámu doplnil i vidlici, kliky, převodníky, řídítka a nesmyslné leč pro nás titanové závisláky neodolatelné detaily jako kladky, záslepky do řídítek, brzdové páky a zapracoval na povrchové úpravě. Svařit pár trubek dohromady umí kde kdo, ale vytvořit homogenní celek kdy to spolu všechno ladí dohromady a vypadá jak kovový monolit a kombinuje klasiku kulatých trubek s 3D tiskem, to byla v mých očích naprosto unikátní záležitost. Pro mě jako manuálně nezručné nemehlo o to více, že to dokázal navrhnout, otestovat a realizovat jako one man show v zahradní boudě někde ve střední Anglii.
Následoval tedy telefonní hovor s Tomem a po zhruba 2 letech čekání způsobeným jednak mojí nerozhodností ohledně geometrie, specifickými požadavky jako vývoj dětských převodníků, výrobní kapacitou a problémy způsobenými charakterem kusové malovýroby se letos konečně podařilo ten nesmysl (ne, nedává to opravdu žádný smysl…) dokončit. Odolal jsem pokušení barevné anodizace a nakonec se rozhodl pouze kombinovat povrchové úpravy a jen velmi decentní prakticky neviditelnou bronzovou anodizaci. Komponenty co šlo Anglie, původně i pseudoanglické Hunty, ale na(ne)štěstí se asi po 300km povolil drát čímž jsem okamžitě záminku je vyměnit za stříbrnou limitku DT Swiss, která tam sedí mnohem víc. Pouze se objevil jediný problém a to nekompatibilita Sturdyho prý na setinu přesných titanových pevných os s údajně normám odporujícími nábami DT Swiss ????. Designově to není pro zdaleka každého, obyčejná nudná šedivka což je fajn páč kdybych ho zapomněl před hospodou tak to tam za týden nejspíš najdu. Tady by to ale pár lidí zaujmout mohlo…
(vloženo 25.10.24)
Značka | Sturdy |
Model | Fiadh |
Modelový rok | 2024 |
Velikost | Custom |
Hmotnost | 8.2 |
Rám | TI |
Vidlice | Sturdy Ti |
Kliky | Sturdy Ti |
Středové složení | Sturdy Ti |
Přesmykač | Force AXS D2 |
Měnič | Red AXS Sturdy Ti kladky |
Řazení | Force D2 |
Převodník | Sturdy Ti 43/30 |
Kazeta | SRAM RED 10/33 |
Řetěz | SRAM Force |
Náboj přední | DT 180 30y anniversary limited |
Náboj zadní | DT 180 30y anniversary limited |
Brzda přední | Hope X2 Sturdy Ti lockring |
Brzda zadní | Hope X2 Sturdy Ti lockring |
Brzdové páky | Sturdy Ti |
Ráfek přední | DT Swiss 38 |
Ráfek zadní | DT Swiss 38 |
Pedály | XPedo Ti |
Řídítka | Sturdy Ti / Brooks |
Představec | Sturdy Ti |
Sedlovka | Sturdy Ti |
Sedlo | Bjorn Setka 3D |
Pláště | Schwalbe 28 |
Šroub je zespoda horní rámovky stejně jako třeba na mém Tospstonovi. Ale vzhledem k tomu, že se ani nemusím zvednout z gauče tak to rád vyfotím ;-)
Díky všem za většinou pozitivní ohlasy, to jsem ani nečekal, protože to není prvoplánova líbivka, ale produkt jednoho titanem posedlého inženýra kde prvotní je funkce, pak až design a navíc jsou tam určitá priznaná technologická omezení, proto ty svary uprostred vidlice a vzhled těch 3D části atd.
No zkoušet ho nechat před hospodou dávám mu max pár minut, krása, jen prosím doplnit foto vyřešení a upnutí sedlovky a to hlavko, super, klidně bych ho snesl i s mechanikou:) Ať dělá jen radost.
Budu dělat, že se na to kolo dívám poprvé a napíšu to samé jako kluci přede mnou. Krása a jedna z top silnic na fóru. Chybí tomu jen Garmin Explore 2 z Mallu. :-)
Hlasuju pro Corimy mcc. Kola delaj auto a plati to i pro bicykly. Uznavam, ze naby tam mas paradni, ale je skoda, aby neco tak specialniho stalo na esteticky zcela tuctovych rafcich. Aspon ty napisy..
Mají 28/38/50. Stránky strašné, o tom žádná. Mám představec a ródla a nemá to chybu. Někdo řeší techniku a ne web, někdo naopak (Festka kupříkladu).
LW jsou svoji. Nestavějí to na aerodynamiku, ale na maximální tuhost. Pozérská značka je pro mě teď spíš Enve (Moots, Chris King atd., pokud to nebude jen v rámci probíraného).
LW zamrzlo před x lety a je to pro mě taková pozerská značka. Grigio Carbonio jsem neznal a díky za tip, ale pokud jsem něco na jejich dost strašnejch stránkách nepřehlédnul tak nejvyšší profil je 31mm což je dost málo.
No pokud hotová kola, tak z té dnešní nudy mě napadají jen Corimy s výpletem z trubek a LW. Obojí není moc lehké, ale oboje je díky lepenému karbonovému výpletu velice pevné. A designem to není takováto (čínská) nuda. Aneb něco, co si takováto stavba zaslouží.
Pokud zachovat stříbrné náby a dráty, čemuž plně rozumím, tak tu jsou i výjimečné ráfky, jako třeba Grigio Carbonio. V 38 mm mají nějakých 265 g, jsou bez hmotnostního omezení a do kopečků jak dělané. A podle referencí a mých zkušeností s jejich jinýma věcma jsou i zatraceně tuhé.
Enve bych na to taky necpal ( zajímavě věci už dávno nedělají). Stejně tak Zipp atd. Tahle stavba není konfekční nuda, tak bych na to taková kola nedával.
Koment na prevody tady vzdy pobavi ;)
Jako kdyz se jezdi 1 az 3 hodiny, pripadne trasy 100/1000m, tak se da urvat cokoli. Ale na nase 200+km akce, casto v kopcich, tak to bych chtel videt kdo by to jezdil 8+ hodin na wattazi odpovidajici klasice nebo semi.
Jo a ještě drobnost – jak je to všechno sladěný tak všechny šrouby v rámu a komponentech jsou na jeden stejnej torx. Drobnost, ale potěší :-)
@kubula sedlovka je uchycena sroubem zespoda takze to vypada skoro jako kdyby ta sedlovka byla integrovana. Barva koncovky riditek je skutecne jina – koncovky riditek, logo, drzak na garmin, osy, zamek sedlovky, lockringy jsou maji bronzovou anodizaci protoze jsem to tak chtel.
Svary bych nerejkl jsou odflaknuty, jsou jiny, tim se to lisi od ostatnich titanovych ramu vcetne levne cinske produkce, je to zkratka jine celkove uplne jine pojeti. Puvodne jsem chtel klasiku jako Merlin, ale pak mi to najendou prislo vlastne hrozne nudny a nezajimavy a stejny jako x dalsich znacek. Tohle je jiny pojeti a chapu, ze nekomu se to nelibi a sel by v teto cenove kategorii radsi treba do Bauma nebo No22
ad cena – platil a komponenty jsem kupoval postupne rozlozeno do nekolika let, ale ve finale to opravdu nestalo vic nez kdybych si sel koupit top Madonu. Rozhodne cenovka nezacina 4kou ale trojkou.
ad Hogi – opravdu by me zajimalo co je za tebe exkluzivni karbonovy rafek, by me zajimalo co bys tam dal ty. Za me DT Swiss ARC 1100 je top vyrobek jak co do vahy i funkce a abych si koupil treba Enve co vypadaji vlastne stejne a stoji skoro 2× tolik, to mi prijde vyhazovani penez. To mi prisel i saltr RED, ale ten bohuzel tam musel byt z designovych :-)
Sny se mají plnit!
Single, waters: mea culpa – ale obecně je to tady takovej oblíbenej kolorit, takže ve mě zašplouchal zas nitrák, když jsem přečetl slovo “cena” :)
Greyhound: víc mi jízdně sedí titan a ocel, tak gramařím tam, kde mě to baví. A lehčí bakelit tu budeš hledat těžce.
Stříbrné náby i dráty tam patří. Ráfky prostě ne. Alespoň ty nápisy to chce sundat. Asi jako když si dáš na Porsche kola ze Škodovky, tak sundat znaky Škoda :-)
Jo a omotávku bych dal shora dolů. Vypadá to mnohem čistěji a tady by to bylo opravdu žádoucí.
Jinak obecně vzato, ty svary mě nijak nepobuřují a beru pozitivně, že není nějaká snaha je zabrušovat a je vše přiznáno. Vidlici svařuje takto třeba i Nevi, kteří měli asi první vidlici z 3D tisku. Ty tiskárny mají pořád omezenou velikost a takto si můžeme stěžovat, že ten rám má svary také. Spíš bych jen ten svar na vidlici dal výše, kde by byl pevnější (zas větší páka, vím).
hovado_cz: Přečetl jsem si pozorně celou diskuzi a vůbec nikdo se nepozastavuje nad tím, že si Greyhound pořídil kolo za půl mega. Vidím jen zasloužený obdiv a respekt. Asi sis spletl diskuzi nebos něco silnějšího požil. Prober se, chlape.
Vlastně jsem našel jednu vizuální věc, kterou já bych si tam nedal, i když jsem stále v úžasu – sundal bych ty polepy na ráfcích DT swiss :-D To jak se k tomu vracím, tak mi tam přijde zvláštní …
Kouba_2005: taky jsem tady žádný remcání o ceně nečetl ale možná nečtu vše..
Kouba_2005, jasný, ale i když si někdo koupí nějakej stroj prémiový značky nikdo nikomu nemá právo kecat do toho, kolik za to kdo dal :)
KUBULA: Ty svary uprostred vzper/vidlice, imo je to kvuli 3D tisku, asi mu to vcelku nevejde do stroje.
KUBULA: ano, presne tak, ty svary, jejich provedeni a i umistneni mi na tom kole vadi nejvic. Na mem lowend Van Nicholas mam v porovnani s tim svary krasny, nerozumim, proc to tak “odflakli”
Jsem tady už asi po 10 a pořád nějak neumím vyjádřit svůj názor, nebo si ho spíš neumím utřídit. Je to pro mě neotřelé, exotické ale jak říká Švejk “ je tak ošklivý až je hezký”. Titan je materiál který mi v mém portfoliu stále chybí a ještě dlouho bude. Prostě jsem k němu ještě neuzrál. Každopádně tento kousek ve mě evokuje spoustu pro a proti. Celkový design je díky 3D tisku super. Ovšem některé detaily mi vůbec nedávají smysl. Řetězová vzpěrak jak na enduro, svár uprostřed nohy vidlice, jiná barva koncovky omotávky (možná klame fotka) a detail na špatně utaženou omotávku u té koncovky. Co mě ale opravdu udivuje je vizuální stránka těch přiznaných svarů. Vím že se titan celkově špatně zpracovává a opracovává ale viděl jsem spoustu titanových věcí sovětské výroby a pohledové svary se prostě udělat dají.
Nádherné jsou převodníky, kladky a páky. U sedlovky a řidítek nedokáži posoudit zda by karbon nefungoval lépe ale chápu že nezapadá do konceptu.
Celkově to působí úžasně a hrozně zajímavě jenže na to jak exluzivní to celé je to pro mě je tak to má moc ale…
Na druhou stranu úplně chápu, když si někdo postaví kolo presně tak jak chce a ostatní to vůbec neakceptují. Takže za mě 5*, velký respekt za zhmotnění snu.
Na závěr mám otázku, jak je uchycená sedlovka? Nikde nevidím šroub ani zámek.
@hovado_cz : je logický, že když sem dá kdokoliv takovou pecku, tak vyvstanou otázky o ceně. to mi přijde úplně logický a normální. někdo si koupí auto, někdo kolo, každýho věc. nevšiml jsem si, že by tu někdo takovýhle stavby odsuzoval, že je majitel magor a k čemu mu to bude a podobný bláboly.
Asi se sem budu častěji vracet a koukat na to :-D O 3D tisku titanem jsem doteď neměl ani tušení :-) Je parádní, jak to všechno do detailu navazuje, hlavně, aby všechny ty custom věci majiteli seděly, ale to má předpokládám předem zmáknutý. Těžko hledat nějakej hajlajt, je to komplet krásná práce.
Jinak si teda lehce rejpnu, mně přijde zas uplnej nesmysl gramařit jak to děláš ty a začínat přitom s titanovým rámem. To mi přijde jak koupit si drahej těžkej Mercedes S klassu a pak ho začít strašlivě tunit aby byl co nejlehčí a nejrychlejší :-) Ale naprosto chápu tvoji koncepci a jaká kola stavíš, líbí se mi to moc, jen bych na tom už nechtěl jezdit.
Jo a jestli myslíš svařovanými klikami EWings tak ty nejsou jediné. V galerii kopomentů mám vyfocené 5DEV laserem svařované titanové kliky, ty by na Sturdyho šly, ale čekají už na další projekt…
Poprvé jsem na to kolo sednul přímo v AlpedHuez a další den jsem na něm jel Marmotte s 5000up a jak McBlacky potvrdí, dětský převody jako když najdeš. Stejně tak když jsem letos dohromady jezdil 5 dnů bikepackingu s Tailfinem v kopcích. A těžší převody mi nikdy nechyběly. Není to žádná leštěnka do vitríny a do kavárny, reálně na tom jezdím a to skoro vždy v kopcích.
Kola se mi líbí, stříbrné dráty a náby k tomu sedí perfektně, na černém ráfku neníá vo vymýšlet a váha i cena je velmi dobrá, kamarád si na Sturdyho pořídil nějakou německou garážovku a krom toho, že ty kola byly asi o 100g těžší než inzerováno tak je už musel 2× reklamovat, u kol jsem vsadil na jistotu.
Já u titanu chápu plně 3D tisk u vidlice a částečně i klik (byť funkční svařované jsou jen jedny a ty sem prostě nejdou) a u rámu bych to kousal asi jaky ty, či spíše ještě hůře. Ponechme stranou ty opravdu dětské převody, i pro mě nesmyslné detaily z titanu. Na to už i moc gramařím a může to být imho i hezčí. A kde je vlastně titanová kazeta? :-). Přejdu i to nepěkné sedlo a přejdu ke dvěma věcem, které mi tam fakt vadí. S jednou nenaděláš nic, aneb řetězová vzpěra je opravdu příšerná. S tou druhou se něco dělat dá. Ty kola jsou na to hrozná nuda. Náby ještě dejme tomu, pokud by člověk nechtěl jít do nějakého hodně zajímavého celku, ale ty ráfky jdou fakt mnohem zajímavěji a lépe.
Držák na pumpičku sundej a zahoď někam hodně daleko, či ho rovnou rituálně spal.
Každopádně jsem moc rád, že tady něco takového je (myšleno i rámci ČR), neb tady potkat opravdu zajímavé kolo je téměř nemožné.
Nechápu, proč se zas musí řešit cenovka. Když někdo vysype x mega za sporťák, je pomalu hrdina, ale když někdo dá pár set tisíc za kolo tak je to nerozum :)
Greyhound: tak to jsem koment s kolem na celý život a seriovka za 1/2 ceny netrefil :D
Krasny a zaslouzeny na vsech frontach.
Jeste ze jsi nezanevrel na plastovy plebs a dal s nama jezdis ;)
Sice v kategorii “jezdim kdyz mam vyjimecne cas a nic me neboli” ale clovek nemuze mit vsechno.
Doufam, ze na nem padne jeste mnoho monumentů!
Sturdy jsou v ČR minimálně 3. Jeden můj kamarád, jen je linej to nafotit, a druhej to po roce prodával za polovicku PC v komisi v jednom bajkshopu na P6.
Tvl Sturdy v česku!? Mazec! Kolo je neskutečná bomba! Nevím co napsat, všechno už tu padlo.
A přestože to není můj šálek kávy a sám bych si to nekoupil, tak to nemění nic na tom, že to je naprostej top a dohromady se všema těma pitchovinama to skvěle funguje.
A respekt za vidlici.
Konecne jsi ho sem vylepil. Paradni kousek :-) asi ani ta dvouleta anabaze az tak nevadi :-)
Kouba_2005: je to drahé ale přesně jak uvádí majitel… Za tyhle peníze top Treka nebo Sko.. Tohle by mělo být kolo na celý život.
Seriovky se mění rychleji..a pak se prodávají za 1/2
Tvl, to je ale vymazlený ! 5*+
Věřím, že kdyby Morati neskončilo, bylo by teď někde na téhle úrovni. Paráda!
Moc pěkný. Ty cena na webu jsou teda celkem brutus, ale co už, žádná tuctovka :-)
Pár lidí jo??? ????????
NADHERA!!! ????%
NA něco tak exklusive asi nikdo jen tak nezapomene.
Jak píšeš. U velkých značek jsou podobný částky neodpovídající, ale tady zákazník skutečně vidí, za co platí.
Super, že to není ošizené nějakou běžnou karbonovou vidlicí, ale je to titan skutečně v plné palbě.
...... nemám slov a jsem v úžasu… neskutečně elegantní přechody a těch krásných detailů… prostě šperk mimo hranice hodnocení … spadlá brada a stránka do oblíbech, abych se k tomu mohl vracet … uffff… hustě mega krásná šílenost
Konečně kolo, na který se stačí dívat a jezdit na něm už je jen takový bonus navíc -) hezky vymazlené, má to duši, samozřejmě top
Živě si to představuji, jak na tom jedeš po těch liduprázdných luxusních šumavských route forestiere vylitých dokonale jemným asfaltem, je trochu pošmourno, mlhy se rozplývají, barvy vyblité… To prostě sedí! Nádhera.
Krása, toho bych si rozhodně před hospodou všiml! U mě máš též plný a hvězdu navíc za prosazení držáku do obýváku! Nechť dělá jen a jen radost! ;-)
Ad držák – tento jsem zvolil z důvodu, že když na něm kolo není tak nevypada vůbec jako držák, ale kovové srdce. A kolo tam bude jen přes zimu, od jara do podzimu bude na chalupě, protože silniční cyklistika je v Praze a okolí mrtvá disciplína
Ad cena – cenikova cena je strašna, ceny na netu jsou bez DPH…ale nakonec to stalo jak top seriovka od Ska nebo Treku coz je za mě proti nudnemu plastaku z Ciny mnohem lepší poměr cena výkon.
Tak to mě po.er… Rozhodně tady hezkčí silnička nebyla. Taky se přímlouvám za jednodušší neviditelný držák na zeď… sklo, dřevo.
Hodně bych hodně zvažoval jestli nedat někam místo titanu černou (karbon košíky, kotouče), ale přesně chápu proč to takhle je.
No doprdele… Tak tohle je jiná liga fak neskutečný krasavec… Ať slouží a ještě nám řekni cenu dokud to nečte manželka…
Jedina vec ktera mi k tomu nesedi je barva toho drzaku na zdi! :) Poprosil bych ramare at mi dodela jeste drzak na zed z titanu a ve stejne povrchove uprave jako je ram.. :)
Přišla mi rámová sada a kvůli vážení jsem to nerozebíral. Ale podle me to bude podobný jak jiné titanový rámy (snad s výjimkou Litespeed) tj. -+ 1500g.
Vtipný přirovnání k bambusu, to je trefný. Měl jsem s provedením svárů dlouho problém a dokonce už měl zaplacenou zálohu za jiný, klasický rám, ale pak když k tomu vznikly další komponenty tak mi to jako celek začalo dávat smysl, je to zkrátka jine pojetí než klasické značky.
Jinak díky za ohlasy, dám to ženě přečíst až začne pyskovat proč nám musí viset kolo v obývaku na zdi :-)
Kolo petiletky, a to mame teprv 2024.....kolik vazi ram?
sturdy se mi nelíbí. právě díky 3d tisku, těm spojkám atd. se mi prostě nelíbí. jenže musím uznat, že takhle osazený to vlastně velmi dobře funguje, i s těma hnusnýma klikama, který tam vlastně perfektně padnou. a že dělá i páčky, to mi uniklo, to je moc pěkný :-)
Titan miluji, ale tady tyhle sváry na rovných trubkách mi připadaj jako bambus…. Ale šperk to samozřejmě je
Moc hezký. Rád bych na tom teda viděl nějaký zajímavější záplety. Na to jak je to technologicky i designově netradiční, zajímavý a nesmyslný, sou ty záplety až moc tradiční, konzervativní a racionální.
Normálně PORNO! Boží.
Tak to mi spadla brada. Paràda. Díky za osvěžení zdejší galerie.
Nemam slov a na tu zed se to hodi. To je uplna bomba. Co me to malinko rusi je jiny odstin vidlice u ramu, ale to je drobnost.
Jestli je tohleto umělecký dílo tvoje, tak tiše závidím! Nad touhle značkou slintam na instáči už dlouhou. Takže plnej