Rocky Mountain Element
V záplavě moderních “downcountry” kol na 120 mm zdvihu je Element pořád dost odlišné kolo. Unikátní kombinace nespojitelného – geometrie all-mountain kol a odpružení, které se pocitově blíží XC světu. Rám, co je klasický horst link, váží 2,400g s tlumičem a vejdou se do něj dva 750ml bidony s rezervou. Kolo, které zvládne lehký bikepark i pořádný XC maratonský závod. Unicorn.
Technika
Element je průměrem trubek dost chrtí rám a navíc bez nějakých velkých blbin. Působí to celkem archaicky a přitom svěže v dnešním světě všeho oversize. Vedení hadic a bowdenů je tube-in-tube, a to včetně teleskopu. Protažení hadic je otázkou dvou minut – jediné, co je třeba, je uvolnit hlavní čep, aby se hadice napojily mezi hlavním a zadním trojúhelníkem. Zadní brzdu lze pak protáhnout napravo i nalevo – kdyby někdo měl chuť vozit brzdy moto-style. Patka pokus o unikát z dílen Rocky Mountain, ale dá se tam šoupnout i klasická UDH patka – takže je rám i kompatibibilní se sadou Transimission od SRAMu.
Na XC poměry je na potřebných místech celkem bohatě gumová ochrana, včetně spodní rámové trubky (tam je na vás, zda si ochranu nalepíte, nebo necháte bez). Výsledek je naprosté ticho. Asi jediná zvláštnější věc je sedlovka o průměru 30,9 mm. Její zasunutí je pak dostatečné, ale já na XLku 210 mm OneUpku celou do rámu nerval a myslím, že zůstávalo cca 2–3 cm nad zámkem – pro mě akorát, abych měl sedlo na svou délku.
Flip chip je osekaná verze Ride-9, tady je Ride-4 – podle názvu asi každému dojde, že existují čtyři různé polohy. Kdo chce, nastuduje si. Nejvíc slack poloha je zároveň nejprogresivnější a s každou další pozicí se progresivita zmenšuje. Výhoda je, že změna flip chipu je otázkou pár vteřin a použitelná je i venku – potřebujete k tomu akorát 5mm imbus.
Jak to jede nahoru?
Není to žádný pohodlný kočár a do Tallboye to má daleko, naopak Top Fuel je pohodlný o něco méně. Zamykat Element až na výjimky není třeba, ale virtual to není. Celé je to hodně progresivní, a kvůli tomu je potřeba tlumič foukat jako hovado, jinak má tendenci kinematika sedět víc ve zdvihu, než by se dalo čekat. Element jako platforma je koncipována na nějakých 20–25 % SAGu.
Jak se tomu přizpůsobí tlak, tak to začne celkem letět a Element působí dost živě, to kolo prostě jede. Kdo rád kopce, tak tady bude určitě spokojený. Pomoc se tomu dá ještě přes použití nejvíc XC pozice na flip-chipu, kdy kinematika omezuje houpání a kolo sedí méně ve zdvihu oproti jiným režimům.
Trakce je neskutečná a je jí určitě víc, než by se dalo na nepohodlnost a menší SAG čekat. I s menším vzorkem typu Wicked Will stačí šlapat a Element přejede skoro všechno. Ani v prudkých stojkách zadní kolo skoro vůbec neprokluzuje.
Ve zkratce: moje první volba na nějaký short-track závod by to určitě nebyla – na to jsou jiná kola. Bral bych Element na závod s delšími kopci. Stejně tak na celodenní ježdění v horách, vůbec všude, kde se nejezdí shuttlem a je třeba šlapat za své. Ideálka pro někoho, kdo si užívá i kopce a chce být nahoře co nejrychleji. Pro lidi, kteří chtějí něco pohodlného a je jim jedno, za jak dlouho vyjedou nahoru, existují lepší volby.
Jak to jede dolů?
Lidi na to rvou piggyback tlumiče a Lyriky. Takže na poměry své kategorie neskutečně. Geometrie je někde na úrovni all-mountain kol a na schopnostech kola je to znát. Vyšší stack oproti XC světu pomáhá se cítit jistě i v hodně prudkých věcech, kde většině downcountry kolům dochází dech. Pocitově je to víc trail bike s váhou XC kola než XC kolo s pár trail komponenty.
Přestože při jízdě nahoru působí odpružení hodně XC dojmem (speciálně proti trailbikům), tak dolů naopak rádo chodí do zdvihu a generuje dost trakce. Je to mega progresivní a tak je dost rezervy i na tvrdší terén – samozřejmě optikou konkurence na 120 mm zdvihu.
Není to extra hravé kolo a nepřišlo mi, že by mělo tendenci nabírat výšku – moc poppy není. Naopak je tam celkem opora ve středním zdvihu a generuje se dobře rychlost pumpováním.
Element je kolo, co zbožňuje rychlost – na pomalé, technické a rozbité sjezdy je trochu tvrdší projev odpružení znát. Jakmile se ale nabere rychlost, kolo si sedne do zdvihu a všechno začne parádně fungovat. Rozvor je dlouhý a stabilita je parádní.
Můj Rocky měl Foxku 34 GRIP2 a jako celek to bylo opravdu boží. Oproti Top Fuelu jsou schopnosti sjet nesmysly o pořádný kus dál. Až na hranu schopnosti nějakého komponentu – brzd, plášťů nebo ráfků… V Tatrách jsem rozsekal ráfek, protože to kolo dolů letělo i přes šutry jak hovado a neměl jsem důvod zpomalovat.
Závěr
Element je kolo kompromisů. Mix protichůdných vlastností. Carte blanche, kde si můžete z platformy vytvořit, co potřebujete pro to, co jezdíte. Element může dobře fungovat s adaptérem hlavového složení (zachovává geometrii u kratší vidlice) a 120tkou SIDkou jako maratonská střela, nebo z toho přes Float X a Dissector combo udělat skvělý trail bike.
Oboje ale posouvá pomyslnou ručičku na hranu toho, co je pro toto kolo ideální. Příliš XC komponentů a geometrie vás občas dostane do úzkých. Příliš trailové pláště a plnotučná vidlice s tlumičem zase kolo otupí a přijde o ten pocit lehkosti a akcelerace. Při správně nastaveném mixu je to ale “one bike to rule them all” a asi jediné kolo, co opravdu potřebujete.
Jen škoda, že se nedělá v nějakých zajímavých barvách. To bych si ho koupil znovu.
Insights
Focené na originálním osazení XO, potom sem prohazoval za XX. Funkčně stejné, v hospodě větší credit :) Manželka moc neocenila. Jinak Transmission je mega a vracet k lanku a hlavně patce bych se nechtěl.
Kombinace Purgatory T9 a T7 už ten rám – aspoň pro mne – celkem zabíjela. Aspoň na zadek to chtělo něco jezdivějšího a potencionál sem stejně nevyužil. Delší dobu ježděno na Schwalbe Wicked Will v nesehnatelné směsi Addix Soft a Super Race bočnících. Pro mne to byla ideálka a skvělý kompromis pro tohle kolo – gripu na mokru bylo na rozdávání.
Kolo šlo/jde o dům dál, protože velikost mi nesedla. Sem přesně na rozmezí a tohle byl pro mne autobus. Lko by bylo lepší- škoda, že sem to při statickým osahávání cejtil jinak.
(vloženo 6.6.24)
Značka | Rocky Mountain |
Model | Element |
Modelový rok | 2023 |
Velikost | XL |
Hmotnost | 12.5 |
Vidlice | Fox 34 Factory GRIP2 130 |
Tlumič | Fox DPS LV 190x45 Factory |
Hlavové složení | Cane Creek Hellbender 70 ZeroStack |
Kliky | SRAM XX, 170mm |
Středové složení | SRAM DUB |
Měnič | SRAM Transmission XX |
Řazení | SRAM Premium POD |
Převodník | SRAM XX 32 |
Kazeta | SEAM XG-1299 T-Type 10-52 zubů |
Řetěz | SRAM Transmission XX |
Brzda přední | SRAM Level Stealth Silver 4P / 200 |
Brzda zadní | SRAM Level Stealth Silver 4P / 180 |
Ráfek přední | NEWMEN Advanced SL X.A.30 |
Ráfek zadní | NEWMEN Advanced SL X.A.30 |
Pedály | Shimano XTR SPD |
Řídítka | Rocky Mountain 35 Alu Rise 25 780 |
Představec | Raceface 35 40mm |
Sedlovka | OneUp v2 210 |
Sedlo | Fizik Volta |
Pláště | Schwalbe Wicked Will Addix Soft Super Race 2.4 |
18.8.24 11:17
Nevim proč, ale nejde mi od včera odpovídat na zprávy, tak píšu sem.
Float X 190/45 jsem vyměnil za DPS na Ripleyi.
Mám ho v profilu.
28.6.24 10:18
Chápu, jen pak zjistíš, že to nějak samo zrychluje dolu, a pak tam musíš dát alespoň Dissectory(nebo HR nebo DHR dopředu), páč to na těhle pláštích neudržíš ve stopě.
Hádej, kolik tam má zdvihu…
Nenimito: Ta vidle je fakt fantastická :) Vyházel sem z ní jeden token, foukám na cca 15% SAGU a využiju krásně celej zdvih. Dobře si vypíchnul tu měkčí zadní stavbu, která má trochu tendenci se kroutit a není to tak živý zesedla.
Ten rám mám pořád doma a nakonec to možná dopadne, že tam narvu nový FOX Float nebo Float X, udělám z toho lehčí trailbike a nechám si ho. Na XC bude Fourstroke a na blbnutí Rocky :)
27.6.24 13:58
Na první pohled hezkej bike:-)
Na druhý je na tom zajímavý vlastně jenom ta vidle, co fakt pobere cokoliv i na 130 zdvihu, hazka a ty dva bidony…
Zřejmě už nějak nepobírám biky s čepem vzadu, přijdou mi nestabilní, hlavně v hodně rychlejch zatáčkách jedou trochu jinou stopu. Ještě tak Trek, ale ten má čep v ose, což mi pocitově přišlo dostatečně tuhý.
A to, proč FOX vyřadil DPS a DPX z výroby a teď se jich všude všichni zbavujou za 1/3 nebo 1/4 ceny, je asi zřejmý, to foukání jak hovado není kvůli progresivitě… nahrazoval jsem DPS za předražený FloatX(na asi 2/3 tlaku), taky na 120zdvihu, což z toho udělalo úplně jinej bike, ale úplně. Jakoby tím „naskočily“ 2–3cm zdvihu vzadu.
Dubo: Kecáš. Co třeba sedlo? :D
Jinak pěkný bike. Pár detailů mi nelahodí (kashima + oranžový sticker, pouťové logo RM, potrubí vizuálně asi až moc subtilní) ale jsou to vesměs blbiny a osobní preference, jako celek to vypadá a určitě i jezdí prima.
7.6.24 18:03
GGW: máš recht, je ti velký. Mám Elementa XL se 189 cm a zhruba 83 nohy – velikost mi sice sedí, ale taky cítím, že to je těsně (představec 50, sedlo na max dopředu). I když můj koment není úplně relevantní, protože je to minulá generace, takže jiná geo ;)
wilda81: Mám 185cm, výška sedla CT je 80cm. Takže dlouhé nohy, krátky trup :) Představec mám 40mm, kratší už je pak jenom 35. Neměl sem pocit, že bych si tím pomohl tak aby to bylo nějak podstatně cítit. Celkově sem měl pocit, že mám málo váhy na předním kole a nějak sem neměl chuť s tím dál moc laborovat, když sem se na Lkách připadal lépe.
Kolik měříš? Podle sedlovky mi nepřijde, že bys potřeboval Lko, ale možná máš jen dlouhé nohy a krátký trup. Zkoušel jsi kratší představec, dát výš řídítka popř. s vyšším zvednutím apod? I nepatrné zvednutí ovlivní posed i reach a pocit na kole bude dost jiný. Pokud jsi na rozhraní velikostí, tak věřím, že doladěním bys měl zvládnout menší i větší rám.
Pěkný kolo, ale unikátní na tom jsou teda jen ty dva košíky nad sebou
Podpořit prodej je třeba ????
Konečně se našel nástupce RB IQ, to zase jelo jako silnička
„Kolo, které zvládne lehký bikepark i pořádný XC maratonský závod. Unicorn.“
Azmir: Na váze – ale byl to setup jak je na té první fotce – tedy XX věci, lehké XC Newmen XA 30 ráfky a Wicked Will pláště. Ale váženo doma na digitální váze, žádná origo Parktool. Ale lehký to bylo :)
DePax: Psal sem já, měl sem pocit, že si to kolo zasluží něco delšího. Top Fuel sem měl na týden doma a je to jeden z konkurentů. Tak mi dávalo smysl tam pár přirovnání dát.
Tu recenzi jsi někde zkopčil nebo pracuješ v cyklo byznysu?
Co ty narážky na Top Fuela? :)
Osazení super, fotky taky, ale jako celek se mi to moc nelíbí, asi to dělá ta velikost. Těch 12,5 kg střílíš nebo si to měl na váze?