• JakeBambitka

    Zdarec!

    Úvodem přiznávám, že témat o změně zdvihu vidlice jsem zde našel mnoho, nikde však nějaké zhodnocení po dlouhodobějším provozu.

    V rychlosti popíšu mojí situaci.

    Na vzduchové vidlici SR Suntour XCR (100mm zdvih) mi klekla olejová patrona. Vidlice má hrozně pomalý odskok.

    Dostal jsem se tedy před rozhodnutí, zda koupit patronu za 1500, novou stejnou vidlici za 3500 a nebo upgrade na nějakého levnějšího Rock Shoxe, to jsme tak 6000 start.

    Zvolil jsem tu nejlevnější variantu s tím, že případně časem koupím novou vidlu – tedy nejdražší variantu :-D

    Při googlení článků a videí k demontáži vidlice jsem víc a víc narážel na zmínky o změně zdvihu a případném předělání mazání na olej. Jak už jsem ale zmínil v úvodu, nikde jsem se nedočetl jak upravená vidlice funguje např po sezoně provozu.

    Hlavní věc, co mě trochu zaráží je délka nohou zasunutých ve vidlici po úpravě zdvihu. Mám možnost změnit ze 100mm na 120. To znamená, že ve vnějších mohách bude bez zatížení zasunuto o 20mm méně materiálu. I tak ho zbývá celkem dost ale přeci jen…nemůže časem chytit nějaké vůle?

    A druhá otázka směřuje k mazání olejem. Proč se v návodech doporučuje promazat i pravou nohu s olejovou patronou? Nestačilo by pohyblivý pístek patrony namazat jemnou vazelínkou? Moc nevěřím v nějaký značný rozstřik oleje v pravé noze.

    Samozřejmě počítám s molitanovým kroužkem pod guferem, zatěsněním šroubů a i se změnou geometrie po zvýšení zdvihu.

    Díky za odpovědi, rady, poznatky a zkušenosti.

    0 0
    • allrose  
      1. ta vidle na změnu je stavěná,tak ji nic nehrozí (pokud není přetěžovaná dle určení)
      2. mazání olejem má smysl,samozřejmě v obou nohách
      3. hustý olej nad píst má smysl,lepší mazání i zatěsnění
      1 0
    • JakeBambitka  

      Tak mi přišla nová patrona, bohužel na menší zdvih. Po dlouhém výzkumu vidlí a jejich cen od RS jsem se rozhodl pro lowcost úpravu mojí Suntourky.

      Pro SR Suntour XCR air/oil 100mm zamykání z řídítek jsem zvolil následující úpravu:

      Byla odstraněna plastová vložka pružiny pod vzduchovým pístem pro změnu zdvihu na 120mm

      Namontovány molitanové kroužky od Rock Shoxe na nohy 32. Vnitřní průměr sedí, vnější je větší. Kroužek je pak pod guferem v Suntouru trochu pomačkaný. Rozdíl v cenách Suntour vs RS asi 80Kč/ks…příště bych bral originál.

      Množství oleje do nohou vidlice se v návodech značně liší. Uvádí se od 5ml do 35ml. Dal sem 30 a docela šplouchá. Malinko mi propouští stírací kroužky, takže možná k dobru :-D Na plně těsnící vidlici bych příště dal tak 20–25ml do nohy, za mě musí stačit. Nohy jsem namazal obě.

      Do vzduchového pístu přišlo 2ml oleje. Na vše byl použit stejný olej – SAE30 od Mogulu. Relativně řidký, v motoru určený pro letní provoz (nad 5C).

      Spodní šrouby jsem těsnil hlavně u patrony a průchodky k pístu. Nicméně po dotažení bez těsnění mi v klidovém stavu olej neunikal. Časem ještě vyměním nepříliš vhodné gumové O kroužky za těsnící podložky (asi pryž).

      Odezva vidlice se zlepšila přibližně o miliardu procent. Takhle nešlapala ani nová. Zvýšení zdvihu je teochu kompenzováno větším sagem, ale na geometrii není nic znát. Střed víceméně stejný, předek se dá ladit představcem. Na vidlici jsou drobné vůle, ale toho jsem si pravděpodobně před opravou jen nevšiml.

      Nevím, zda toto téma bude někoho zajímat. Ale z vlastní zkušenosti nenávidím listování v archivech fór, kde jsou k problémům otázky a ne odpovědi. Proto téma uzavírám pro budoucí hledače ;-) Ještě co uvidíme, co ukáže dlouhodobý provoz, ale na vidlici za 3,5tis tuhle úpravu doporučuju každému!

      0 0
      • novas752  

        Oleje tam máš moc, když to půjde hodně do zdvihu, může ti to vystřelit gufero jak ve vidlici s omezeným ovjemem vrzoste tlak. V 32mm vidlici úplbě stačí 15ml fo každé nohy. A vzhledek k tomu že jsou patrony zatěsněné jen jednosměrně, nedoporučuje se do pravé nohy davat víc než 5–8ml. Když si to patrona přisaje tak se přeplní a udělá se v ní hydraulický doraz = omezí se zdvih.

        1 0
    • JakeBambitka  

      Vypuštěno, upraveno. Levá noha 15ml, pravá 5ml. Je pravda, že před úpravou byl doraz trochu blíž než původně.

      0 0
    • JakeBambitka  

      Tak po pár měsících provozu opakovaný únik vzduchu + úvahy o návratu k 100mm zdvihu. Únik vzduchu je jasný, rozeberu a přetěsním. Změna zdvihu je pocitová. Ty 2cm určitě geometrii trochu pozmění. Vidlice se malinko předkopne, hlava jde překvapivě výš a sedlo jakoby dozadu. Ze začátku mi kolo přišlo stabilnější a ovladatelnější. Nicméně při delších cestách mi šlapání přijde hodně neefektivní.

      Závěrem tedy olejové mazání super, pokud se udělá správně. A pro delší xc výlety asi vidlici nezvedat. Nemluvě o tom, že ty 2cm navíc nejsou na komfortu moc znát, nejvíc udělá olej.

      0 0
      • Smazaný účet  

        Zdvih vidlice se stejně volí podle geometrie rámu daný výrobcem, ne podle pocitu, ne?

        1 0
        • Tomcat  

          taky

          0 0
        • JakeBambitka  

          A výrobce tu geometrii ladí nejspíš pro dobrý pocit na biku, ne? Já si na to radši vždy přijdu sám. A zrovna v tomhle případě jsem prověřil, že výrobce měl pravdu ???? Přemýšlel jsem o tom a změny zdvihu budou výrazně méně ovlivňovat geometrii na sjezdových kolech a výrazně předkopnutou vidlicí. Na XC to prostě nedoporučuju…kdyby někdo zvažoval.

          Jinak už mám sestaveno na 100mm, čekám na nová gufera a ventil komory. Co jsem nakoukal videa, z gufera se sundá pružný kroužek a v pohodě se nalisuje i přes tu vystouplou stírací gumu? Gufer jsem vyměnil hodně, ale jen na motorovém víku, kam se dá v klidu naklepat gumovou paličkou.

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.