• TechDiver

    Na toto téma jsem tu příliš diskuse nenašel a proto si dovolím založit nové téma.

    Mám XC celopéro a řeším zda jít do zamykání vidlice z řidítek. Tomu však předchází úvaha – přinese mi vůbec něco zamykání vidlici (bez ohledu na to, zda z řidítek nebo přímo na noze vidlice) na celopéru? Chápu, že zamčená vidlice = méně houpání při jízdě po pevném rovném podkladu po rovině/z kopce i do prudkého kopce. Jak se ale bude chovat kolo se zamčenou vidlicí za situace, že zadní stavba zůstane odemčená? Nebude naopak její zamčení kontraproduktivní? Pokud chci uvažovat o zamykání vidlice z řidítek, tak není správnější přemýšlet o zamykání obou dvou tlumičů najednou? Díky za reakce

    P.S. Vím, že „zámek“ nemusí být " na tvrdo", ale že zámkem může být i jen „přituhnutí“ tlumiče

    0 0
    • kubad  

      tady pomůže jediné – vyzkoušet a pak se rozhodnout zda pro tebe má zamykání smysl

      za mě se hodí

      0 0
    • Mereck  

      Na XC bych do zamykání šel. Mně to fakt vyhovuje. Jestli se bojíš tlumiče, možná by šel upgrade na twin-lock (ale levné to nebude).

      Jinak já někdy na celopéru zamknu vidlici a tlumič ne a bez problémů, ale moje Reba nezamyká úplně natvrdo.

      0 0
    • novas752  

      Otevrena vidlice se pri bezne jizde po rovnem povrchu vetsinou ani nehne, tlumic se pohupuje malinko porad (otevreny). Ve stoupani se vic vahy prenese na zadek =vidlice se zase nema tendenci houpat (pokud clovek neslape hodne silove nebo ze sedla) a tlumic je zatizen vic = vic se propada do zdvihu coz je presne to co v kopci nechces.

      Takze kdyz uz nejake zamykani na riditkach tak zamykani tlumice. Zamykat vidlici vetsinou neni vubec potreba (pokud si zrovna nechces vyjet kopec spurtem ve stoje) = neni potreba ani zamykani na korunce.

      Ja nemam na riditkach zamykani zadny, vlastne ho ani nemam na vidlici a na tlumici. A vyhovuje mi to, bepremyslim porad nad chujovinama, nestane se ze bych ho zapomel otevrit, proste neresim a jedu. :)

      0 0
      • Mereck  

        Právě na XC se ten výjezd ve stoje někdy hodí, ale to už si každý musí vyřešit sám.

        0 0
        • MlokCZ  

          Ježdění ze sedla se hodí na každém kole, už jen kvůli změně polohy těla a protažení. Být nucen jezdit téměř pořád v sedle je pěkný opruz.

          0 0
      • MlokCZ  

        Nemám dálkáč ani u jednoho a ani se na něj nechystám.

        Když už bych ale nějaký u fulla dal, tak přesně naopak. Tedy na vidlici nebo případně obojí. Jen na tlumiči určitě ne.

        Sice souhlasím s prvním odstavcem, jenže bych na to navázal dále a jinak:

        • v dlouhém stoupání to chce omezit tlumič a to jak pohupování (to nemusí být ani potřeba, ale může, dle rámu, tlumiče a stylu šlapání jezdce), tak omezit nárůst sagu → tlumič do výjezdu přepnu na začátku kopce do střední omezující polohy, případně někdy i do skoro locku, když to není rozbitý terén
        • tlumič tak nechám po celý kope a neřeším, takže vůbec nevadí, že není zamykání na řídítkách
        • pokud by nebyl kopec dlouhý, ale jen pár metrů, tak na tlumič ani sahat nebudu
        • u vidlice chci zamknout v jediné situaci, do kopce pro jízdu ze sedla
        • v kopci (zvlášť delším) jedu ze sedla opakovaně vícekrát, takže u vidlice to v tom delším kopci můžu chtít přepnout mnohem víckrát než u tlumiče, tedy více se hodí dálkáč (mě to stačí i u vidlice bez něj, ale když už, tak u vidlice)
        • u vidlice v tom kopci cíleně nechci mít zamčeno, když jedu v sedle, jednak to není potřeba, nic se nepohupuje a pak rozhodně nechci zmenšovat sag do výjezdu (a při jízdě ze sedla se přenese více hmotnosti na přední kolo, takže tam ten lock a vliv na sag nevadí)
        • tedy u vidlice rozhodně nechci mít zamčeno celý kopec i když tam nebude pořádný terén a samotné pružení nebude potřeba

        A zadní stavba, pokud se aspoň trochu zamyká tahem řetězu, tak při silovějším záběru ze sedla se až tak moc nehoupe, zvlášť ještě s tlumičem s velkou negativkou (kde je velká podpora středu zdvihu a tedy i když se to začíná rozhoupávat, tak to nechodí do zdvihu moc).

        Oproti tomu každá fungující vidlice se při jízdě ze sedla rozhoupe dost a s narůstajícím zdvihem je to daleko výraznější.

        0 0
        • onuce  

          Mám to přesně tak, lock vidlice z řidítek a tlumič nezamykací. Zamykám vidlici nejen do kopce, ale i při jízdě na sfaltu po rovině. Omezením sagu vidlice totiž dojde k naklonění kola vzad a částečné kompenzaci nešťastně předsazené sedlové trubky… Ulevuji tak kolenům tím, že nešlapu tolik před sebe. Skoro bych si k páčce locku vidlice mohl dát symbol kolene, protože jiný význam ta páčka nemá.

          0 0
          • novas752  

            No nevím, ale skoro bych řekl že zamčenim vidle a nakloněnim kola vzad (sedlo jede dozadu) šlapeš před sebe ještě víc.

            0 0
            • onuce  

              Ano, omlouvám se, chtěl jsem napsat pod sebe. Děkuji.

              0 0
        • novas752  

          Vidiš a tohle já neřešim a prostě jedu. :)

          Pravda, do kopce jedu ve stoje opravdu málokdy, takže mi stačí ten slušně naladěnej rám. Tlumič mám normálního Deluxe R bez DebonAiru.

          0 0
          • MlokCZ  

            Jenže, když neřešíš vůbec zamykání/omezování tlumiče/vidlice (což je na každém co mu vyhovuje), tak pak těžko můžeš poradit v čem je lepší jaká varianta řešení když stejně žádné řešení nepoužíváš.

            0 0
            • novas752  

              žádné řešení taky řešení. :)

              0 0
              • MlokCZ  

                Rozhodně to ale není nic na co se tazatel ptal.

                0 0
                • novas752  

                  Jakto? Píše že řeší „zda jít“.

                  Já abych to shrnul, tak na pohodový ježdění je to zbytečnost, snad na tlumiči se to zamykání/přiškrcení čas od času hodí a je k němu mnohem horší přístup než k vidlici, takže tam má remote docela smysl.

                  Každopádně to je další serepetička na řídítkách navíc, další bovden/hadice…

                  0 0
                  • onuce  

                    A opravdu mi přijde, že zvětšením útlumu odskoku se ztuží celé tlumení a kolo se téměř nehoupe. Tedy nejen odskok, ale i přískok. Je to možné, či pouze můj dojem. Jedná se o nejlevněší RS Monarch. Děkuji.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Je to možné, ale je to zcela nesmyslné tak používat.

                      Když přetlumíš odskok, tak tlumič pak dynamicky drží více ve zdvihu. A následně jakýkoliv podnět pohne tlumičem méně, protože už ve zdvihu je (funguje to vlastně jako předepnutí pružiny). Proto se i méně pohupuje při šlapání.

                      A tím tedy jak zabiješ funkci pružení (odskok nemůžeš rychle přepínat sem tam, takže pro rychlé dočasné použití to je k ničemu) a navíc jezdíš s nesmyslně dynamicky navýšením sagem na tlumiči, což zejména do výjezdu potřebuješ přesný opak. Tedy omezovat kompresi a sag tak dynamicky co nejvíce snížit.

                      0 0
                    • allrose  

                      na fčním tlumáku máš několik možností skokového ovlivnění (výrobcem nasavené-modrá páčka) při stlačení,

                      odskok laditelný v určitém rozsahu (červené točítko)

                      při určitém naladění by mohlo dojít k podobnému průběhu při zkoušení,což se v terénu „nestane“

                      při přehnání nastavení odskoku jen dochází k „zatlučení“ tlumiče,kdy se nestačí vrátit do výchozí pozice,z toho ten pocit „stability“

                      0 0
                      • onuce  

                        Ale ten pocit je nakonec tedy skutečný, že? Děkuji.

                        0 0
                        • allrose  

                          :D dobře „pseudostability“

                          … pak stačí další náraz,ty letíš,či likviduješ materiál,nebo obojí :))

                          0 0
                  • MlokCZ  

                    Píše

                    Pokud chci uvažovat o zamykání vidlice z řidítek, tak není správnější přemýšlet o zamykání obou dvou tlumičů najednou?

                    Tedy řeší, jestli má smysl mít zamykání z řídítek jen u vidlice…

                    A je vidět, že nezamykáš, protože je to většinou přesně obráceně s tím zamykáním bez dálkáče. Závisí to sice na konkrétním rámu, jak moc dobře je dostupný tlumič.

                    Ale pokud není tlumič opravdu někde nezvykle, tak je tlumič vždy dostupnější než vidlice a k tomu navíc páčka tlumiče se přepínají téměř vždy lépe (jen ťukneš do páčky do další polohy), u vidlic je skoro vždy potřeba souvisle kus točit.

                    Už jsem jezdil mnoho fullů a vždy bez dálkáče a na všech kromě jednoho jsem vždy na tlumič dosáhnul, aniž bych musel pohnout tělem (tedy jen pohnout rukou). Na korunku vidlice bez pohnutí dosáhnu blbě (i když netřeba žádný velký pohyb těla).

                    Takže naopak tlumič je lépe dostupný než vidlice a ještě k tomu snažší cvaknutí páčkou.

                    Vyjímku jsem jezdil jen jednu a to Cube Stereo starší provedení. Tam byl tlumič dostupný blbě a bylo nutné pohnout tělem ještě o hodně více než pro dosáhnutí na vidlici.

                    A ještě shrnout, že na pohodové ježdění je to zbytečnost?

                    Tak to je zase zcela individuální. V partě jezdíme všichni pohodové nezávodní ježdění a zamykání nepoužívá pouze jeden a ten má ještě HTčko s Rebou, kterou má bez tokenou hodně lineární a nafoukanou, aby nechodil po dorazech. Tzn. v první polovině zdvihu mu moc nechodí a tedy ve stoje se houpe minimálně.

                    Tím netvrdím ani opak, tedy že to každý chce na pohodové ježdění. Ale dělat závěr, že je to pohodé ježdění zbytečnost je hodně mimo.

                    Nejvíc to souvisí s tím, jak kdo moc jezdí ve stoje a jak umí šlapat. Jezdil jsem několik let supercitlivého fulla s průběhem, kde to hodně (až skoro přehnaně) ochotně chodilo do zdvihu a tlumič neměl žádné omezení (ještě staré RP23 Foxi, který když byl interně nastavený na minimální kompresi, tak propedal v podstatě nefungoval vůbec).

                    A tam jsem byl nucen velmi omezovat jízdu ze sedla (rozhoupalo se to opravdu dost, tahem řetězu se ten rám nezamykal téměř vůbec).

                    A jsem rád, že už takovou kombinaci jezdit nemusím a můžu zase více jezdit ze sedla (tedy mít kombinaci skoro lock na tlumiči + současně citlivý tlumič v open modu). Na dlouhých vyjížďkách z toho pak bolí všechno (když se nejezdí vůbec ze sedla), jak se nemění pravidelně poloha těla

                    0 0
                    • novas752  

                      Ano, nezamykám. Skvělý postřeh. Jak bych taky mohl, když zamykání nemám…

                      (Teda až na nastavení komprese na RC Chargeru, to by se jako „zamykání“ asi dalo považovat)

                      0 0
    • MlokCZ  

      Kombinace úplný lock vidlice a plně otevřená zadní stavba je už při jízdě ze sedla trochu nepříjemné, ale většinou stačí mít tlumič jen třeba ve střední poloze, která to trošku omezí. Více jak reaguju na novase výše.

      Pokud bys zvažoval dálkové ovlávání vidlice i tlumiče současně, tak si rozmyslí jaký typ (tedy kolik má poloh a jaké kombinace nastavení tlumiče a vidlice to dává), aby pak nechyběla možnost, kterou bych chtěl použít a nešla tím duálním ovládáním nastavit, třeba:

      • omezený/zamčený tlumič + plně otevřená vidlice do prudkého výjezdu, tedy, abys na tlumiči co nejvíce snížil sag a na vidlici ho nesnížil vůbec → už i tak samotný kopec má negativní vliv na sagy (navyšuje sag tlumiče jak se těžiště posune dozadu a snižuje sag na vidlici), tahle varianta by mě chyběla hodně
      • více omezený tlumič a jen lehce omezená vidlice pro jízdu do prudkého kopce v sedě, tahle varianta by mě nechyběla vůbec, při jízdě v sedle nepotřebuju omezovat vidlici vůbec, tzn. stačí mi ta předchozí, ale někdo třeba šlape jak do zelí a citlivější vidlici rozhoupe i v sedě
      0 0
    • hfx9  

      Jsem rád, že tohle už za mě řeší Brain na Epicu (nejsem specialized ovce, otestoval jsem, funguje to, jezdím to).

      Na starém giant NRS jsem zamykal „přituhoval“ jen zadní tlumič a vidlici skoro vůbec. Víc mi vadilo, když se podemnou ve výjezdech kolo houpalo než když jsem párkrát šel ze sedla a houpala se vidlice. A to jsem střízlík s frekvenčním šlapáním.

      Takže za mě když lock na řidítka, tak zadního tlumiče.

      0 0
    • Mereck  

      Než to tu pod taktovkou Onuce opět zaplevelíme nesmysly, ptal ses „jestli do toho jít“:

      Z mé pozice určitě ano. Bez locku vidlice bych na XC být nechtěl. Jestli máš prostředky, dej tam twin lock a zamkneš vidlici i tlumič naráz. Ideál.

      Novas a Allrose tu se mnou souhlasit nebudou a to je dobře. Ono totiž záleží, jak kdo jezdí. To si musíš vyřešit sám. Jestli do kopců jezdíš i ve stoje, určitě sežeň lockout. Slušnej tlumič tě nezradí. Mám foxe a ve stoje na zavřené vidlici a tlumiči v režimu trail (napůl uzavřeno) jedu jak baron. Jestli si ale stoupneš jednou za uherskej rok, vybodni se na to – škoda peněz.

      0 0
    • MichaelSimek  

      Ja nikdy nic nezamykam a nikdy jsem nemel pocit ze by me to nejak zpomalovalo. Ale kazdy to citi trochu jinak. Vzdy jsem mel pocit ze to je dost o stylu slapani, resp drzeni tela behem slapu pak se to tolik nehoupe at delam co delam. Ale treba je to blbost a proste mi to jenom tolik nevadi.

      0 0
      • Mereck  

        Není to blbost. Styl šlapání vliv určitě má.

        Já řeším situace, kdy jdeš v kopci ze sedla. Ve stoje se o zamčenou vidlici lépe opřeš (např. asfaltový či štěrkový výjezd). Ale podobně jako styl šlapání je to každého věc. Někdo třeba ve stoje do kopce jezdí tak málo, že mu to může být ukradený.

        0 0
    • sodek  

      Zamykání určitě není špatná věc. Pokud zamykám vidlici, tak zpravidla přitvrzuji i tlumič. Otázka jestli z řidítek nebo přímo na jednotce asi záleží, jak moc jsi hračička. Z řidítek je to pohodlnější. Jezdil jsem oba systémy a moc jsem neřešil, jestli to na řidítkách mám nebo nemám. (z řidítek jsem zamykal jen vidli). Tlumič na jednotce. Twin lock nedokážu posoudit.

      0 0
    • Lachtis  

      Záleží, zda to využiješ. U mne byla jednou z podmínek, aby můj XC full, který je určen na závody a případně rychlou jízdu měl zamykání, jak tlumiče, tak vidlice v jednom (twin lock)

      Je to skvělá a návyková věc. Bez toho bych skutečně XC fulla nechtěl. Používám jej často, navíc mám tři polohy: lock, open a přitvrzeno a vše kombinuji. V těžkém terénu a při sjezdech je open, při svižné jízdě v méně rozbitém terénu mám přitvrzeno a silnice je lock.

      Nicméně pokud bys to chtěl dodatečně udělat nebude to asi levná záležitost.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.