• kokabura

    Ahoj,

    Na podzim mě čeká pár akcí a chci přejít z hardtailu na celoodpružené XC/XCM kolo.

    Jezdím rád svižně, dlouhé tratě, spíš „hltání kilometrů“ než technické výjezdy. Sjezdy už si moc neužívám – spíš naopak mám trochu respekt.

    Můj současný bike je Ghost Lector SF. Na to, co jezdím, mi vyhovuje, ale na delších vyjížďkách cítím, že nohy by ještě měly sílu, ale už se jim nechce moc jezdit ze sedla. Říkám si, že odpružený rám by mohl pomoct udržet pohodlí a energii.

    Favoriti:

    • Specialized Epic 8

    • Specialized Epic 8 Evo

    • Orbea Oiz

    • Scott Spark RC

    • Trek Supercaliber

    Problém:

    • Můj současný Lector SF je extrémně dlouhý.

    Mám na něm ještě 60mm představec a rovná 760mm řídítka bez zahnutí.

    • Osedlat uvedené modely je skoro nemožné – nejsou kola ani termíny

    • Jediný, co jsem zkoušel, byl Scott Spark RC a tam mě docela vyděsilo, jak krátké to kolo je – pocitově jsem měl řídítka skoro u kolen.

    • Podle geometrie jsou všechny zmíněné modely ± stejně dlouhé, ale výrazně kratší než můj Ghost.

    • Zároveň chci co nejméně řešit zamykání zadního tlumiče – vidlici mám teď stejně pořád odemčenou.

    Otázky na vás:

    1. nevím co mám vybrat :D

    2. Jaký z nich má nejlépe vyřešené odpružení pro efektivní jízdu bez častého zamykání?

    3. Případně tip na jiný model, který má delší reach, ale zůstává v XC/XCM kategorii?

    0 1
    • jonti  
      1. žádným z těch kol neuděláš chybu
      2. žádný, všechno to houpe, Trek o něco míň díky menšímu zdvihu
      3. BMC Fourstroke, Canyon Lux Trail

      Taky není zřejmé, jestli ti kratší rám vyhovuje nebo nevyhovuje.

      0 0
    • Tomcat  
      • zvlažní když koukám do tabulek tak Lector XL je snad o 10cm kratší než XL Epix 8 ?…
      • buď ty kola mají extra laděné tlumiče nebo lock

      1 Pokud by bylo možný volil bych Spešl který mě teda kratkej nepřijde

      2 Spešl stím dost ladí

      3. 500mm reach na světový pohár i nic krátkého nepřijde

      0 0
      • kokabura  

        Epic vyhrává ale v xl neni ani v Německu za dobrý koruny a u to evo nevím.

        Vidlici, kola, pohon si budu brát ze současného kola, takže by evo bylo do xc ale, nerad bych pořídil lenocha.

        0 0
    • cft  

      to ze ti dlouhy posed ted po trech letech vyhovuje, neznamena ze je to pro tebe idealni. zkousej a nebran se individualnimu nastaveni posedu.

      0 0
      • kokabura  

        Není ani jiná cesta.. kratší kolo bude. Jen teda vybrat nějaký co bude splňovat ty ostatní parametry.

        0 0
    • ZdeNECK1  

      Bacha evo ma i vic relax tlumic, ram je stejnej

      0 0
    • kokabura  

      Tak já to ještě trochu shrnu

      Epic 8 asi nejideálnější stav ale nejde sehnat v xl a má problémy s 2,4 plášti, které vozím a jsem s nimi spokojený.

      Epic 8 evo víc na cestu dolů, jinák laděný tlumič, víc to bude houpat, když se to osadí xc věcmi bude to xc?

      Orbea oiz tu chválí snad úplně všude, extrémně citlivé tlumení, nutnost používat zamykání. Dlouho to byl favorit

      Scott spark rc nemůžu si pomoct ale působí na mě těžkým dojmem, hodně do trailova, nutnost používat tlumení. Dá se přirovnat k epic evo?

      Trek supercaliber prý raketa, nejblíže k ht. Nikdy sem ho snad neviděl. Ale má to zase ten netradiční tlumič.

      Cannondale scalpel taky ho dost chválí i tady v okolí zdvihy “jen” 100/100, stejně jako u Treka, netradiční pružení.

      To zamykání řeším i z důvodu, že mám reverba axs a ten čudlík tam potom není kam narvat.

      0 0
      • Azmir  

        Scalpel se dělá i ve verzi 120/120, většinou(nevím jestli vždy) bývá označený jako Scalpel SE.

        Za mě je to super raketa s dobrým pružením. Jede když chceš jet, ale není to vyloženě XC mašina co z tebe vyklepe duši.

        0 0
      • Sinpa  

        Ještě bych přihodil MONDRAKER F-Podium :)

        1 0
      • jonti  

        Všechna kola ve výběru jsou zeropivot jednočepy, tam to při 120mm bude houpat a chce to nějaké zamykání. Omezovat se ve výběru rámu/kola se kvůli sedlovce je blbost, Rockshox twistlock jde použít s AXS, nebo nová sedlovka Uneup V3 stojí 300 Eur, je lehčí než Reverb a funguje výborně.

        Kolik měříš a vážíš? Jestli pro tebe nebude při vyšší hmotnosti lepší právě ta odolnější verze kol.

        K jednotlivým kolům ve výběru:

        Epic 8/Evo – fajn kolo. Ve slevě zatím moc nebývá, to Evo na bike24 byla výjimka. Na svěťáku vozí pláště Captain 2,5. Když chceš svižné rychlé kolo, proč se nedíváš na Epic WC? Ten je nejbíž Supercalibru od Treku.

        Spark RC – spíš k Epic 8, má nižší těžiště. Epic Evo bych srovnal spíš se Sparkem bez RC. Za mě super kolo.

        Trek – když vybíráš 120mm fully, proč se spíš nedíváš na Top Fuel.

        Scalpel – současný model je 120mm, jsou i modely bez Lefty.

        Ohledně délky kola, i 1cm změna je pocitově dost, vyměnit přestavec za delší není problém.

        0 0
      • filipino_23  

        Supercaliber v XL (teda aspon myslim) ma kamarat

        0 0
      • tomxxx  

        Epic 8 v klidu, jedno jestli klasiku nebo Evo, je skoro fuk. Ladění tlumiče…chápu, že na bikeforu to pozná stoprocentně každý, ale reálně bude víc záležet, jak ho nastavíš. Jinak to kolo má vše standartní, ložiska jsou už velká (epic dřív trpěl na pidi ložiska ve vahadle)

        Orbea oiz – předchozí verze praskala v čepu vahadla, takže jsem jí třeba pro sebe zavrhl, aktuální je snad vyřešená

        Scott Spart – tlumič v rámu mi přijde jako kardinální hovadina, která jen dělá problémy ohledně servisu.

        Trek – měl jsem epica s brainem, už bych nechtěl kolo s nestandartním tlumičem – oser na servis, náhradní díly, furt musíš hrotit přeš Trek a doufat, že nenapálej cenu ND nebo servisu, což se u spešlu stalo.

        Cannondale – co má na pružení netradiční?

        Co BMC Fourstroke? Dal se sehnat super levně a měl by být méně houpavý. Kupoval bych jeho levnější varianty s normální teleskopkou a né jejich integrovanou. Sice je to hodně fajn, že jejich sedlovka umí i sama zajet, ale zase servisní peklo.

        0 0
      • JakeF  

        K těm problémům s 2.4" u Epica 8… Řešili jsme to tady pár lidí, co ale zároveň jezdíme na endurech a docela tomu umíme dát za uši. Místa tam je dost, ale zadní stavba není extra tuhá a širší guma si pak umí škrtnout. Pokud sjezdy nehrotíš, tak s tím nebudeš mít problém, i když stejně bych preventivně na tu zadní stavbu dal folii.

        Epic 8 Evo má co vím stejnou zadní stavbu, takže ten problém nijak neřeší, spíš naopak.

        Jinak je Epic 8 úplně geniální kolo, nicméně bez zamykání ho nechceš, to pružení je hodně aktivní. Většinu doby ho vozím na prostřední mód.

        0 0
    • TK75  

      Sviznej bude na karbon vypletech a xc obuti

      Na nejakym tovarnim 2.5 kg vypletu je to xc jen nazvem )

      1 0
      • gemini  

        Já na Sparku RC vyměnil kola za karbony, nahodil bezduše a to kolo výrazně ožilo…

        0 0
    • nomecz  

      pokud budes nechavat neco ze stavajiciho kola tak mrkni jeste na tohle

      https://www.gocycle.de/…FS-5-Rahmen/

      pokud si vezmes 100 mm variantu se 120mm predkem tak budes nekde mezi Epicem a Epicem Evo

      XL ko ma reach 525 mm coz neni malo, vazi to jak HT a z kopce je to fakt hodne dobre

      0 0
    • Karaxy  

      Jestli chceš rychlé xc tak buďto nějaký hardrail, z fullů supercaliber ,nebo specialized WC epic, cokoli s brainem,ale málo komu to sedí.

      Já bych se díval i na kola s live valve od foxu nebo flight attendant od RS

      Ve výběru máš epic EVO ,což je víc trailové kolo , to bych hned vyřadil.

      0 2
    • ZdeNECK1  

      ještě jedna uvaha:

      • pokud tě láká technika a fun factor, hledej moderni xc/dc full – uz bych šel do 120mm, da se to vetsinou zamknout a jede to velice slušne, a bude si to držet cenu, asi bych shanel i udh rám pro moznou konverzi na udh a cenu do budoucna, 100/100 bez udh uz nikdo moc nechce
      • pokud chces svizné, obratné xc na maratony, volil bych klidne oldschool, ale pohlidal bych si sirsi rafky, a klidne koupil za dobre old fashion 100/100, nepoložená hlava atd
      • délka, resp delka představce, v prvním případe nedopočuju dlouhej forbec, v druhym pripade neni problem
      0 0
    • snas89  

      Z toho, co pises bych sel do epica evo.

      Body 2,3: mrkni na muj intense v profilu.

      Nehoupe, je to super zabavny kolo.

      Ale uz ho mam par let a jsem s tim mega spokojeny. Ale i kdyz bylo tehdy hodne napred a trh to kolo podle me spis dohnal, tak muze pusobit moralne zastarale:)

      1 0
      • tomxxx  

        Intense se v evropě už koupit nedá.

        0 0
      • Strejdin  

        Připojuji se k Epic Evo, nezamykám ani do kopců a směrem dolů je taky super a trochu vyšší zdvih se hodí.

        0 0
    • kokabura  

      Pokusím se odpovědět tak nějak hromadně.

      • Scalpel 100/100 je ve výběru jen proto, že tu má jeden klučina hi-mod 1 a nejspíš by ho prodal, jinak mě to kolo nijak zvlášť neláká. Děsí mě servis a cena vidlice.
      • supercaliber / epic wc má taky ten jejich tlumič, asi už nechci nic atypického. Na lectoru jsem měl integrovanou sedlovku a spíš s tím byli starosti.
      • top fuel na mě už působí jako moc dolekopcem
      • cervelo a f-podium jdu nastudovat
      • Obecně se také přikláním k současným trendům 120/120 a udh
      • Od začátku je vize taková, že seženu něco levně, nižší řádu a hodím si na to své karbon kola, eagle axs a případně vidlici.
      • sedlovka mi leží v hlavě neboť sem nyní pořídil nového reverba za 15k a bude to evidentně další problém. Protože aby výběr nebyl úplně jednoduchý, všichni mají průměr sedlovky 31,6 jen specialized 30,9.
      • v září se možná zadari testovacka sparka tak uvidím, zda prvotní pocity přetrvají.
      • epic se mi líbí moc ale sedlovka, nejde sehnat, místo pro plast se vyřešil, já tomu tak asi nakládat nebudu.

      Z toho eva mám strach, určitě nechci kolo směrované vic směrem dolů.

      Teďka sem se vrátil z vyjížďky 75/1300, je prostě boží rvát to nahoru, cítit tuhost a odezvu toho kola a chuť zrychlovat a jet. Dolů to pustím ne že ne ale není to jako dřív, nechci to rozmlátit o kámen v trávě, klacek nebo nějakého chudáka na turistické trase v zatáčce.

      Nechci aby to působilo, že hledám problémy kde nejsou. Mám představu, že diskusi se tak nějak dopracuju ke dvou kandidátům které bych pak projel, někde..

      Je tu někdo z vysočiny, kdo by byl ochotný ukázat svůj stroj ve velikosti xl a ze seznamu kandidátů?

      0 0
      • Tomcat  

        Možná chápu, co tím chceš říc. Takže čtu v tom svoje staré zkušenosti a „strachy“ nejen z atypických dílů jako Lefty, integrovaná sedlovka apod.i do současný nabídky, Tedy předpokládám že nesáhneš po něčem z modelového roku 2023 a starší.

        Scalpel 100/100 už je fakt minulost, A nejen Scalpel má moderní geo a je to XC, prostě běžně 120 mm vpředu i vzadu a přitom se pořád chová jako závodní kolo. Vývoj geometrie, kinematiky a tlumení udělal za posledních 5let dost i bez locku. Takže kolo s 120/120 dnes působí rychleji, lehčeji a jistěji než starý 100/100 „chrt“.

        Drahý špás u Scalpelu byla hlavně Lefty vidlice a atypické díly. Není problém scalpel se SIDem . Ona ta tvoje Foxa není taky velká hitparáda.

        Pocit „rychlosti“ u tvrdšího „málozdvihu“ je dost zrádnej . Víc cítíš terén, takže máš dojem, že jedeš ostře. Jenže na segmentu můžeš být pomalejší než někdo na trailovém kole s otevřeným tlumičem.

        Strach z toho, že by 120/120 bylo „moc dolekopcem“, je spíš historický předsudek. Dnešní XC rámy mají i s tímto zdvihem stále geometrii a váhu pro maraton/olympijské XC, jen jsou schopnější a bezpečnější z kopce.

        Jediné, co u něj vnímám jako reálně podložené, je ta úvaha, že když už má kola, pohon a sedlovku, může tím při upgradu ušetřit a nemusíš.

        0 0
        • kokabura  
          • to si špatně rozumíme nemyslím si, že je 120\120 moc dolekopcem ale nějaké rámy k tomu budou mít blíž, některé méně. No a já hledám ty méně, neboť předpokládám, že co získají pro cestu dolů ztratí pro cestování po rovinách a nahoru.
          • Pocit „rychlosti“ u tvrdšího „málozdvihu“, to právě nedokážu zhodnotit a rozhodnout ale myslím, že některé ty kola půjdou za pedálem lépe než jiné.

          a to je suma sumárum to co se snažím rozhodnout a nějak zakončit.

          0 0
          • Cryzyy  

            Presedlal jsem z OIZ na Epic 8 a nemam pocit, že by to bylo do kopce pomalejsi a to mam o 150g tezsi kola a cele to vazi o vic jak pul kila vic

            0 0
            • kokabura  

              v tomhle případě jsem mluvil spíš o epic 8 evo.

              u klasického epica 8 asi není o čem

              0 0
    • Pytlik  

      Bych nevylucoval ten OIZ. Mel jsem podobny vyber a u me vyhral, i kdyz objektivne i diky tomu, ze v roce 2023 nebyly velikosti a nic moc slevy. Je rychle, agilni (M10), 120 neni vic houpave, spise vice zehli. Zamykani 0-half-full funguje vyborne. V te M10 mas slusne hotove kolo, nemusis nic menit. Na tu ne tolik peknou zelenou (vec nazoru) navic byvaji zajimave slevy… Na prvni dobrou napr. u Kyjovskyho za 112k

      0 0
      • kokabura  

        orbea je stále v top 2 společně s tím epicem. ono to budou asi ve finále dost podobná kola

        0 0
        • Pytlik  

          Presne tak, mel jsem ve finale epic 8 evo a OIZ M10 nebo vyssi. Epic nebyl, tak mam M10 ;-)

          Zpocatku jsem byl nadseny schovanym tlumicem ve sparku, zadnej bordel na nem, ale prislo mi takovy nemotorny…

          0 0
    • ZdeNECK1  

      Spešl bude ve vývoji trochu dál, promin,

      0 0
    • LM  

      Velikost hledáš XL?

      V nizozemském e-shopu jsem zahlédnul základní Mondraker F-Podium Carbon DC (zdvihy 120/115mm) za 2850 euro

      • Rockshox SID Select+ RLR DebonAir, 185×50mm
      • Rockshox SID SL Base RL 29, 120mm, DebonAir
      • Sram Level T „Brakes“
      • Mavic Crossmax 29, 25mm internal width
      • Sram GX groupset
      0 0
      • kokabura  

        nenín to pěkné kolo a není možnost dvou bidonů.

        ale děkuji za doporučení!

        0 0
    • dejf6  

      https://www.sportokay.com/…-526873.html#…

      V akci –15%. Minulý týden mi od nich přišla v bílé barvě a všechno v pořádku. Za mě parádní kolo a jsem s ním moc spokojen.

      2 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse