Výroba vlastních rámů - TIG, pájení, materiál, rady, ...

981 nepřečtených
  • kamaro

    Na popud Cavendishe zakládám toto vlákno.

    Měli bychom se zde věnovat předávání zkušeností s vlastní výrobou rámů.

    Vzhledem k dostupnosti materiálu a potřebnému technickému vybavení předpokládám, že se převážně bude jednat o oceláčky, nicméně nezavrhuji ani jiné materiály.

    Takže dotazy ohledně nastavení TIGu, zajištění materiálu, problémy při výrobě a pod. můžeme konzultovat v tomto vlákně.

    Prosím, držte se tématu.

    *Stavba kola začíná od hromady trubek a dá se nazvat skutečným projektem. Sestavení kola z nakoupených dílů není stavba, ale montáž!

    Plamenu a oblouku zdar!*

    0 1
    • kamaro  

      Na úvod dám něco z vlastní zahrádky, moje svarcentrum – pojízdná věž s otočným svařovacím rámem, potřebami pro pájení (používám propan-butan – kyslík) a TIG svářečkou s lahví argonu.

      Dále doplňuji obráběcí centrum, tento menší soustruh s frézkou (spíše stojanovou vrtačkou) mě z hlediska přípravy materiálu a výroby různých přípravků vystřelil do jiné galaxie, dnes už zpětně nevím jak jsem se bez soustruhu mohl obejít.

      Dále v dílně používám pískovací box (na fotce vzadu) a za dveřmi je malá lakovna.

      V dílně je i kompresor v odhlučněné zástavbě (to aby byl slyšet jen v okruhu 200m od dílny) a rozvody tlakového vzduchu.

      Omlouvám se za fotky, jsou to mobilovky z dnešní meditace v dílně.

      0 0
      • Pedro404  

        Na soustruhu a frézce děláš ocel? Jaká je přesnost a opakovatelnost? Ve strojařský skupině na facebooku panuje názor, že na čemkoli menšim než komunistický soustruhy od půl tuny vejš se nedá pracovat, ale mám podezření, že maj jiný než hobby nároky. Já mám ten nejmenší nejfórovější mini soustruh a ocel, zvlášť 4130, byla dycky neřešitelný problém, dokud sem si neobjednal z číny nože s karbidovejma plátkama, a s těma sem normálně schopnej dělat vnitřní otvory pro vlisování ložisek , což je nádhera.

        Ale od nějakýho 10 mm vrtáku vejš nejsem schopnej udělat díru, která využije celou dýlku vrtáku, protože je lože moc krátký, tak přemejšlim o upgradu.

        0 0
        • kamaro  

          Tady toto má skoro půl tuny (tuším 475kg), točná délka 750mm. Jo dělám na tom i ocel, ale občas je to nad síly stroje. Zejména při upichování to vibruje. Většinou dělám přípravky z hliníku, to jde jak do másla. Ale chystám se teď dělat T47 domky z 4130, tak jsem zvědavý. Závit do oceli se mi už povedl, teď uvidíme jak si poradím s vnitřním závitem a vnitřním vybráním.

          Na fotce je na supportu namontovaný držák trubek pro odvrtání – do sklíčidla soustruhu upevním korunkový vrták, do držáku trubku (má to prizma čelisti a je to v ose soustruhu), natočím to kolem Z osy na požadovaný úhel a odvrtám – jde to pěkně, až jsem byl překvapený.

          0 0
        • Smazaný účet  

          No, to je takova klasima. Nic nez litinova stara masuna nema smysl. Kdyz sezenes mn80, tak vsechno spatne bo je to male a predrazene. Kdybys sehnal SM16, tak te budou bud chvalit, nebo hanit, zes to koupil draho nebo ze sv18 by byla lepsi…akorat za masinu v dobrem stavu bys dneska tal klidne 80–100…a netusis jaky stav. U ciny to mas podobne, bez cekani, dohadovani se a tak. Uz jsem jel peo SM16, ktera na mne cekala, dojedu na misto a ‚joooo, on si pro to dojel nekdo jeste vcera vecer‘…jel jsem z ovy nekam k Brnu…*****. Jestli se nekdy dokopu k soustruhu, tak to bude neco jako CJM250 a vic neresit. Ten unimax320 neni spatny, pokud na nem nedelas jak na dospele masine. Jenom to frezovani za moc nestoji…

          0 0
          • matbiker  

            Taky jsem řešil, jaký soustruh do dílny a skončil jsem u číny. Je to přesně jak píšeš, s těmi nákupy starých strojů, ale hlavně, jsou to strašlivá hebla – převoz, přemístění do dílny, opravy..... CjM250 jsem taky chtěl, ale borec z Vyškova, ač ho má pořád v nabídce, tak mi řekl, že je už nedodává, protože s tím měl spoustu práce, než to dostal do provozuschopného stavu a tak mi vnutil D280×700. Stroj je celkově lepší, má i širší lože apod, jediné mínus oproti té 250 je to, že nemá strojní příčný posuv. Ale ten jsem i tak na sedmnáctce skoro nikdy nepoužíval, takže mi to neva. A jsem spokojen.

            0 0
    • Pedro404  

      Kolik je tu vlastně aktivních rámařů? Ty, matbiker, easyrider, ještě někdo?

      0 0
      • Cavendish  

        easyrider alias Novák teď aktivní tuším není :(

        0 0
        • kamaro  

          Bohužel musím potvrdit, Jarda už nedělá.

          0 0
          • roud  

            Co se stalo dělal toho poměrně dost ? A samý hezky kousky :/

            0 0
            • Cavendish  

              Někde k tom byl tuším článek. Ale nebylo toho tolik, aby ho to uživilo a časové to bylo extrémně náročné.

              0 0
        • Pedro404  

          Myslel sem aktivní spíš na fóru, na předávání rad něco rozvařenýho momentálně mít nemusí:)

          0 0
        • matbiker  

          Já bych se taky za aktivního rámaře nepovažoval. Trubky sice nakoupené mám, geometrii mám taky nachystanou, ale nemůžu se nějak rozhoupat. Bude to teda zase dětský rám/rámy. Ale raději teď s malou chodím na skialpy a na lyže a jezdím do lesa na kole, než bych v dílně vařil rám. Ale to přijde!

          0 0
      • kamaro  

        Dále vím o Pietro – skupina lidí koupila od Petra vybavení a „značku“ a zkouší dělat své rámy, občas něco dají na facebook. Ale nejsou aktivní zde na fóru.

        0 0
        • Scottoo  

          Zdravím všechny! :-)

          Potvrzuji – Pietro stále existuje a společně s RichaDD se vyvíjíme ;o)

          Pomalu, ale jistě :-) Ono společně s prací to ani urychlit moc nejde. Bez technického vybavení, technologických znalostí, hodně pokažených věcí, není ani šance na myšlenku považovat se za aktivního rámaře :D

          Ale třeba jednou…

          0 0
    • kamaro  

      Materiál:

      většinou beru ze Ceeway (Anglie) – Peter má dost širokou nabídku různých potřeb (mufny, korunky, patky) a trubky Columbus (a něco málo okrajově z Dedy a Reynoldsu).

      pěkné patky dělá Paragonmachine­works (USA) – ale ještě jsem od nich nic nebral.

      Přímo od výrobců lze brát od Columbusu, Dedy a Reynoldsu. Ale vyplatí se to při větším množství, třeba dáme dohromady nějakou hromadnou objednávku.

      Na českém trhu vím pouze o Airoo, kde se dají koupit trubky Deda pro stavbu.

      Pokud víte o dalším zdroji materiálu, dejte tipy.

      0 1
    • Cavendish  

      Vidím tam správně svářečku Omicron? Já teď zvažuju nákup obyčejné Gamy 160K, možná 166 kvůli lepšímu zatěžovateli. Obě ale umí TIG. To znamená dokoupit hořák za cca 2500 a pro začátek 8l Agronu za 4000Kč? Potom by se asi dalo začít s vařením.

      Jen nevím, zda není i tak lepší dělat ocel jako 953 a XCR pájkou. To by mě také zajímalo, jakou sestavu by to chtělo pořídit, aby se s tím dalo rozumně pracovat.

      0 0
      • matbiker  

        Bacha, aby ta svářečka uměla s tigem bezdotykové zapalování oblouku.

        Budu teď taky kupovat svářečku, teda spíš šéf v práci mi ji koupí místo zvednutí platu, ale chci svářečku AC/DC bla bla bla, s flaškou, budíkama apod cca 25t.

        0 0
        • Cavendish  

          Jak moc velký problém je, když si ho musím zapálit dotykem. Do teď jsem dělal jen s klasickou MMA a Tig je pro mě novej. I otec, svářeč s 35letou zkušeností dělal jen s MMA

          0 0
          • matbiker  

            Ať napíše Kamaro, má s tím větší zkušenosti, v oblasti rámů. Já jsem jen svařoval letecké kontejnery a potom v současné práci nějaké nerezi a tlakové nádobky apod.

            Jde i to, že i během svařování potřebuješ občas vypnout, zapnout, abys uhlídal teplotu apod.. Nedokážu si představit, že bych po vypnutí oblouku zase ťukal elektrodou do trubky.....

            0 0
          • Smazaný účet  

            No opotrebovavas elektrodu naskrabavanni.. nekdy se naskrabava o Cu plisek…opuz. Asi fakt radeji HF TIG.

            0 0
        • Pedro404  

          Že naše svářečka neumí AC mě sere hodně, to by mi otevřelo takovejch možností.

          0 0
      • Pedro404  

        A chceš dělat rámy? Vůbec nevim, jak sou na tom takhle levný TIGy s využitelností na nízkejch proudech nebo přesností nastavenýho proudu, z informací na netu mám za to, že blbě, nám ve svářecím obchodě na rámy doporučili svářečku za cca 25k.

        EDIT Jo, ten bezdotykovej start bude taky asi důležitej.

        0 0
        • Cavendish  

          Říkal jsem si, že když bych už pořizoval svářečku, tak by ten Tig na případné samodomo rámy nemusel být špatný.

          Druhá věc je, jestli není jednodušší rámy pájet

          Vaření s Tigem asi bude vyšší dívčí. Prostě zjišťuji možnosti

          0 0
          • kamaro  

            Pájení je jednodušší a levnější na vstupní pořizovací náklady – komplet cca 8000,–

            Na TIG tě to vyjde dráž, řekněme kolem 18000,–

            Pájení se hodí i tak na návarky a podobně. Pokud však budeš výhradně svařovat TIGem, na drobnosti bude stačit menší pájecí sada za cca 2500,–

            Pájení je náročnější na čas, zejména finální broušení.

            Po pájení nepotřebuješ tak přesně slícované trubky. Přesné slícování je potřeba u TIGu, jinak to v místě širší spáry prostě propálíš. Pokud TIG tak k tomu ještě soustruh nebo frézu na odvrtávání. Pro pájení se to dá vybrousit za pomocí šablony vygenerované v nějakém prográmku.

            EDIT:

            Pájený spoj se mi osobně více líbí a považuji to za vyšší třídu při výrobě rámů, pracnost je prostě vyšší a pro mě je takový rám cennější a vzácnější.

            Nerez jde pájet stříbrnou pájkou (cca 45% Ag a více). Na povrchu však pájka časem zajde (ztmavne). Takže pokud nerezový rám bez povrchovky, tak je TIG lepší :-) Vytvořit pěknou housenku chce kumšt, který já zatím nemám. Nerez jde svařovat TIGem poměrně pěkně, řekl bych že možná lépe než Cr-Mo. Každopádně je TIG náročnější na udržení čistoty prostředí (řádně odstraněné okuje, odmaštěný povrch, čistá elektroda a přídavný materiál, dobrý ofuk inertním plynem) – na učení je tam daleko více parametrů, které ovlivní kvalitu práce. Ale když se to vše dodrží, tak je to celkem i rychlé.

            0 0
            • Pedro404  

              Já sem teda trubky na rám dělanej TIGem nevrtal, už z toho důvodu, že na všechny rozměry nejsou vrtací korunky. Takže sem to podle šablony vystříhal nůžkama a vybrousil dremelem.

              0 0
            • Cavendish  

              Tak nějak si pomalu říkám, že na domácí vaření si koupím obyčejnou Gamu 160K. Ta je včetně kukly a kabelu s 3 letou zárukou k mání za 5700 a spis zainvestuju do toho setu na pájení. Asi tohoto mě bude jednodušší cesta.

              Jakou má vůbec pájka pevnost v tom spoji?

              Kdy budu třeba pájet trubky typu 931 nebi Spirit.

              0 0
              • kamaro  

                Běžná mosazné pájka má kolem 400MPa, mosazná pájka se zvýšenou pevností má cca 700MPa. Touto pájkou jsi ale schopen pájet pouze ocel.

                931 je nerezový materiál, ten musíš pájet pájkou se zvýšeným obsahem stříbra, někde nad 45%. Tato pájka tě vyjde na cca 10 000,– za kilogram (jo, cena toho stříbra se tam zásadně projevuje), ale na rám budeš potřebovat cca 100g-200g a podaří se ti ji koupit i v menším množství. Pevnost této pájky bývá něco mezi, cca 500–550Mpa. Ale toto je dle zkušeností dostatečné, materiálu ve spoji je více než u TIG svaru.

                931 se objevuje v materiálech Reynoldsu, nemají ji ale v ceníku který mám k dispozici. Tam mají z nerezi jen 953 a 921. Možná tuto slitinu již nedělají, nebo ji nedrží skladem – nevím, nezjišťoval jsem to.

                Čísla tahám z hlavy, neberte mě přesně za slovo, prosím.

                0 0
                • Cavendish  

                  Právě jsem si říkal, jak je na tom pevnost spoje pájka vs tig. Takže asi nehrozí, že by pájený rám uletěl ve spoji.

                  0 0
                  • kamaro  

                    V pájeném spoji to nepovolí, kritické místo je za spojem. U TIGu je to podobně, kritické místo je cca 3cm od spoje (pokles pevnosti materiálu vlivem vysoké teploty při svařování).

                    0 0
                    • Prazak0  

                      Jak je to s navařovacími brzdovými pivoty na véčka/cantilever? Jsou navařovací, ale snad se pájí?

                      Teď odbočím, má cenu nechat napájet na nový rám, tj poškodit lak? Je to velké poškození laku, nebo jen kokálně?

                      0 0
                      • Smazaný účet  

                        Tak okolo mista, kde pracujes, musi lak dolu. Pak se trubky prohrejou a cast laku tonodnese. Pokud to chces mit tip top, tak novy celolak, jinak to klidne zamaskuj temperkama a neres…

                        0 0
                        • Prazak0  

                          Kolik laku to vypálí? Pás o šíři 10 cm?

                          0 0
                          • Smazaný účet  

                            Zalezi na sikovnosti…tipl bych klidne 8–10cm na stranu…

                            0 0
                            • Prazak0  

                              Takže spíš pruh do 20 cm.

                              0 0
                            • kamaro  

                              Pokud je to malý návarek tak možná i trochu méně, pokud to jsou ty třmeny na V tak to těch 8cm na každou stranu bude. Dají se i navařit TIGem, tam by to šlo ještě s menším zásahem do laku, ale stejně aby to vypadalo tak je potřeba počítat s opravou laku v pásu cca 20 cm. Stejná barva se ti nepodaří, takže buď nový lak komplet nebo v postiženém místě jinou barvou.

                              0 0
                              • matbiker  

                                Pokud to u tigu omotas mokrym hadrem a budes ho ooakovane otacet a prolevat studenou vodou, tak do 4–5 cm na kazdou stranu v klidu.

                                0 0
                              • Prazak0  

                                Díky všem za odpovědi, zkrátka tohle asi dělat, až bude rám zralý na přelakování

                                0 0
              • ZPetr  

                Nechci ti do toho mluvit, jen abys pak nebyl zklamaný z toho Tigu. To je opravdu jen nouzovka. Spíš bych ti doporučoval si to někde zkusit a pak se rozhodnout.

                0 0
                • Pedro404  

                  Nejdřív vyzkoušet je vynikající rada. Hlavně to neustálý ruční zapínání a vypínání plynu na hořáku bude neskutečnej voser, a HF start by mi asi taky chyběl.

                  0 0
                  • ZPetr  

                    Přesně a pokud se bude chtít posunout, tak stejně bude kupovat lepší.

                    0 0
                  • vilemx  

                    Aby to nebylo takové to: „nechci slevu zadarmo.“. Jestli pojede na argon, tak si ta automatika zapínání/vypínání plynu za chvíli na sebe vydělá.

                    0 0
      • Jakobo  

        To jsem se chtel taky zeptat, Gama to je, ale vypada to jako nejaky jednodussi model s naskrabovym startem?

        0 0
      • kamaro  

        Určitě bych si připlatil. Já mám tuto sestavu akorát s 20l flašou.

        Na té 160 nastavíš jenom proud a TIG. Ale nebude ti automaticky pouštět Argon při začátku svařování, budeš to muset pouštět nějak jinak (nožní ventil a pod.). Argon nejde přes svářečku, čili ventil není v ní.

        Aby jsi byl schopen svařovat tenké trubky bude se ti hodit pulzní TIG, což zase ta 160tka nemá. U té 1500 můžeš kompletně nastavovat frekvenci pulzu, jeho délku, vyšší a nižší proud, předfuk a dofuk plynu atd. Prostě všechno co potřebuješ. Akorát se to nenastavuje samostatnými točítky, ale postupně se jedním tlačítkem přepínáš mezi parametry a ty se nastaví točením hlavního kolečka, hodnota se zobrazuje na displeji.

        A vzal bych si svářečku s HF startem – bezdotykové zapalování – komfortní věc, nemusíš škrtat elektrodou.

        Vysoký zatěžovatel nebudeš pro rámy potřebovat.

        Kuklu jsem vzal z Ali s větším oknem a náhradními slídami – funguje perfektně (i na TIG). Předtím jsem měl z Lidlu a ta se mi posrala a měla malinkatý průzor, přes slídy nebylo za chvíli nic vidět.

        A občas se hodí nehořlavý návlek na prst, taky z Ali.

        0 0
        • Cavendish  

          Před chvíli jsem se má tu 1500HF taky díval. Ta cena není takovej rumpál, když si vezmu co už to všechno umí. Donutil jsi mě přemýšlet a asi budu muset rozbít prasátko. Chtěl jsem si koupit Forestera na ježdění ke včelám a tak, ale tohle asi vyhraje :)

          0 0
          • kamaro  

            Podle předního panelu to poznáš – ta TIG svářečka tam má dva porty na připojení kabelů (MMA), potom jeden mosazný šroubovací konektor (tam se přišroubuje TIG hořák – vnitřkem vede argon a venkovním obalem proud až k hořáku) a potom konektor na připojení tlačítka z hořáku (jak na starých zesilovačích). Ta 1500HF umí z hořáku jenom jeden povel (je tam jenom jeden mikrokontakt). Já jsem si k tomu dodělal nožní spínač (na foto s bílým kabelem), občas svařuješ v takových krkolomných polohách, že na to tlačítko na hořáku nedosáhneš, nebo chceš chytit hořák více u hubice a pod.

            U lepších (a dražších) svářeček bývá více možností ovládání, dá se k tomu dokoupit nožní pedál, kterým třeba i měníš proud (zezačátku větší na prohřátí materiálu, potom se dá trochu ubrat) a pod. U té 1500HF máš režim 4T – stiskem tlačítka zahájíš svařování, krátkým stiskem se přepínáš mezi dvěma dopředu nastavenými proudy a dlouhým stiskem končíš svařování. Takže si nastavíš třeba 40A jako proud 1 a 30A jako proud 2, zahájíš svařování na vyšší proud, potom klepneš na tlačítko, snížíš si proud a pro ukončení podržíš déle.

            0 0
          • vilemx  

            Jako totální svářečská lama jsem se před patnácti lety hecnul a koupil tohle:

            https://svarecky.heureka.cz/…specifikace/

            Obeslal jsem pár svářečských obchodů s tím, že chci AC/DC TIG sakum prdum včetně hořáku TIG i sady pro MMA, nějakých TIG AC i DC elektrod, kukly a rychlokurzu sváření jak AC, tak DC. Protože to šlo na firmu, tak bez budíků a lahve, komplet cena za vše musela být kvůli odpisům do 39.999 Kč.

            Od té doby už nejsem totální svářecí lama, ale jen lamička, sem tam něco svařím (20 litrová lahev argonu mi vydrží tak rok), ale hlavně investice 100 % navíc do AC verze vůbec nelituji!

            0 0
            • Smazaný účet  

              Na lamske lepeni pokukuju po cca tomhle :

              https://www.expondo.cz/…akt-10020125?…

              Maji vice verzi ve vice stupnich prislusenstvi…

              Argon pres chobolu, ktery meni lahve a neresi pronajem jako siad…

              0 0
              • vilemx  

                Bohužel tehdy byly ceny AC trošku jinde :(( Navíc na tom kurzu, který byl z části pojat i jako předváděčka, jsem si vybíral mezi tím Gysmi, nějakou Alfou a ještě jednou obrovskou škatulí. Nakonec jsem si vybral toho (z té trojice nejdražšího) Gysmiho, protože se s ním nejlépe svařovaly tenké věci. Plusem bylo i to, že byl nejmenší.

                0 0
        • Pedro404  

          Používáš takle velkej hořák? My sme dokoupili menší s ratingem tušim do 120A, kterej se dá pohodlně držet mezi ukazováčkem a palcem, tendle velkej, co byl u svářečky původně, mi přišel hrozně neohrabanej.

          0 0
          • kamaro  

            Je neohrabanej, ale držím ho většinou až u hubice. Při držení za držadlo jsem nebyl schopen jemně kontrolovat oblouk. Při držení u hubice nedosáhnu na tlačítko, takže jsem si k tomu udělal nožní spínač. Ale možná si časem koupím menší hořák.

            0 0
    • matbiker  

      A už mám taky sehnanou kyslíkovou flašku s novou tlakovkou, tak se Kamaro těš, budu z tebe tahat rozumy ohledně hořáku aspol!

      0 0
    • Kamikaze 591  

      Zdar vespolek! Výborné vlákno. Rád bych si dovybavil svou skromnou dílnu dalším kouskem. Chtěl bych si pořídit soustruh. Hlavně pro obrábění oceli, hliníku, případně jiné neželezné kovy. Se dřevem se nepočítá, ale kdyby to šlo, nevadilo by.

      Žádné velké kusy, spíše naopak – malé. Pouzdra na ložiska, řezání závitů, vrtání. Frekvence využití nízká – jednou měsíčně jeden den. Více to nevidím. Cenově okolo 20 k. Co by takový soustruh měl mít? Na co se dívat? Zaujalo mě tohle

      Možnost řezání závitů i podélného posuvu, váží 100 kg…

      Na bazar jsem se díval, ale jak je psáno výše, ty starosti okolo toho a velké heblo není kam dát. Co byste pořídili vy za tuto cenu a proč?

      Chtěl bych postavit velomobil na podobném základu jako je na fotce.

      0 0
      • Kamikaze 591  

        Plus kdyby bylo ještě v kombinaci s vrtačkou/frézkou, to by bylo skvělé. I za cenu vyšší ceny.

        0 0
        • Jakobo  

          Znate nekdo takovy ten vrtacko soustruh, ktery Narex sveho casu delal? Je to odlitek z hliniku, jen sloupek je tenkostenna ocelova trubka. Je to myslene jen pro drevo, ale drobne obrabeni mosazi uchycene ve sklicidle vrtacky se da. To jsem si jenom tak vzpomnel.

          0 0
      • kamaro  

        Fungovat to bude, na to domácí škrabání to bude dobré. Na oceli se o bude trápit, budeš muset ubírat postupně. V hliníku to bude ale fajn, ten se obrábí dobře. Nemělo by to mít problém s odvrtáváním trubek korunkovým vrtákem.

        Podélný posun a převody pro řezání závitů to má.

        Mrkni se, jestli nebudou mít něco jiného i s frézkou. Pokud ale máš prostor, tak je lepší samostatné zařízení, protože oblast lože soustruhu tě může omezovat při upínání něčeho delšího.

        Upozornění: Nástroje na soustružení jsou relativně levné, ale nástroje na frézování mohou vyjít poměrně draho.

        0 0
      • Smazaný účet  

        Ja mam u tehle strouhatek trochu problem s plynulou regulaci. Pri malych otackach mas maly kroutici moment, cili presny opak toho, co potrebujes..

        Pred par lety byl v kurzu sieg C6, ale j nejake bernardo ma prevodovku na vreteno.

        0 0
      • Kamikaze 591  

        Jeste jsem nasel tento kousek, je o 5000 kc levnejsi, dle parametru vypada srovnatelne. https://www.karas.cz/…-ed400fd230v Ktery z nich bude lepsi?

        0 0
        • Smazaný účet  

          Ona je to skoro ta sama cina…porad…bohuzel…

          Ja ted narazil na prodej nejakeho stolniho stareho soustruhu s prislusenstvim. Tak jsem nahodil cenu (25–30) no a prodavajici napred, ze uz mu nabizeli 35 a pak se neproda, bo cekal tak 50…ono se to na bazaru objevi za 50, ale to bude od nejakeho prekupnika no…nu coz, usetril jsem:)

          0 0
        • kamaro  

          Tak jak upozornil Lukáš, zkus se podívat na něco co bude mít motor o konstantních otáčkách a změnu rychlosti bude mít řešenu převodovkou. Tady u tohoto se nastavuje rychlost elektronicky a při malých otáčkách (řezání závitů) by tomu mohl docházet dech.

          0 0
        • Pedro404  

          Tyhle soustruhy můžou mít buď plastový nebo kovový převodový kola, což je dost zásadní, protože ty plastový se rozlámou (nevim, jestli u některejch bejvaj už z výroby kovový nebo ne, u tohodle levnýho očekávám plast), a taky se dělá upgrade ložisek vřetene z kuličkovejch na kuželový. Jestli to ten dražší má, to netušim.

          Jinak na těch fotkách nevidim žádnej systém na uzamčení pojezdu, bez toho se nedá dělat tak půlka operací.

          Nějaký relevantní weby:

          http://www.mini-lathe.com/Home/ (obří množství uživatelskejch informací)

          https://www.arceurotrade.co.uk/ (britskej web s dílama)

          A když na YouTube vyhledáš „mini lathe“, tak toho taky najdeš spoustu.

          0 0
          • Smazaný účet  

            Kovovy/plastovy kola se daji vykomunikovat, nektere ciny mivaj komplet kov, nektere maji nektera kola plastova. Pak nebrat, nebo si dopredu nekde domluvit sadu treba Tumlika: http://www.tumlikovo.cz ktery na soustruhy rady 300 vyrabi kde co…ale ceny neznam.

            Jinak tyhle cinske macinky jsou hodne dopodrovna rozebirane treba na cnc foru…

            0 0
            • Kamikaze 591  

              Našel jsem fotku kde kola vypadají kovově. Já si nebudu hrát na setinky, tak by to mohlo stačit a 5000 můžu investovat do příslušenství.

              0 0
              • Pedro404  

                To na tvojí fotce sou kola na zpřevodování lead screw, co ti posouvá pojezd, když chceš řezat třeba závity. Já vylámal kola HI/LOW převodu, kterej pohání vřeteno. Ale zase pokud sou kovový i ty na lead screw, tak snad uvnitř plasťáky nebudou.

                0 0
                • Kamikaze 591  

                  Ty jo tak to je síla! Já si teď navíc všimnul že těch 19 000 kč je bez DPH… takže oba dva vycházejí cenově nastejno…

                  0 0
    • Jakobo  

      Doufam, ze to sem take patri a nebudu zablokovan :-)

      Je to sice zabomysi zalezitost, ale pro me prave ted potrebna. Delam si jednoduchy nakladni vozik za kolo, neco jak v CR karka. V CR bych za 500 koupil na bazaru stary ram a jen natrel a dal nove bedneni, ale vozik potrebuju v zahranici a tam bohuzel nic takoveho neexistuje. Nosnost potrebuju aspon metrak. Mam k dispozici 2.5 mm L profil 50 × 50 mm, neni to ideal, ale mam to zadarmo, je toho snad kilometr. Uz mam nadeleny material a ocisteny od rzi. Nasledovat bude presne zarezani na pasove pile, svarovat budu MIGem, mame tu nejaky automat od Kempi.

      Spodni kostra bude 1100×700, horni ohradka pak bude ve vysce 150 mm. Kola budou zapletene do predni naby a bohuzel 26" pod spodnim ramem, teziste bude teda dost vysoko, ale jinak to s tim L profilem nevymyslim (idealne navarit uchyty pro kola na horni ohradku, ale celek by nebyl dostatecne tuhy nebo bych musel dat dalsi vyztuhy = tezke).

      Pac vozik bude ciste makacska zalezitost nebudu vymyslet zadne specialni uchyty k ose kola, ale osvedcenou rukojet jak u karky uchytim pres objimku k sedlovce. Nic jineho se moc vymyslet neda, pri te celkove vaze davat nejaky uchyt pd RU to by nemuselo dopadnout dobre. A toto funguje dobre.

      0 0
      • kamaro  

        Z profilu 50×50×2,5 to bude předimenzované jako prase. Vůbec bych se nebál uchytit kola na horní straně a snížit tak těžiště. Ale hodil by se nějaký nákres konstrukce s rozměry. Alespoň tužkou ať si to jsme schopni lépe představit

        0 0
        • Jakobo  

          Predimenzovane to bude, to souhlasim. Coz by nevadilo pokud by s tim umerne nerostla hmotnost, ta mi vychazi pres 25 kilo, to je hodne. Proto jsem uz serizl profil do horniho patra na sirku 25 mm.

          Ono to neni kovane elko, ale plochac zohly do L, kdo vi co myslim. Tim je to o neco lehci, ale take mene pevne. Dat osu do roviny s hornim ramem by vyznamne snizilo teziste a teda i stabilita by sla okamzite nahoru, ale obavam se, ze by se i pres tu bytelnost horni ohradka bortila. Musel bych varit vyztuhu od spodni ohradky. Nebo zaplest 16–20" rafky (ted nemam).

          Asi se na to vykaslu, vozik udelam z toho dostupneho matrose jak je to nakreslene, me hlavne tlaci cas, vozik musi byt hotovy v dubnu, coz se zda za dlouho, ale mam moznost na nem pracovat jen v nasi vyrobne a samozrejme po praci.

          Nedavno jsme tu daval dotaz ohledne voziku, ale nikdo se neozval. Ja si mohu casem koupit 25 mm tenkostenny 4hran, ktery bude neuveritelne pevny na ohyb i do krutu a z toho udelam lehky pevny vozik. Tm to pujde snadno i na horni ohradku.

          0 0
          • Jakobo  

            Rukojet trubka, spatne jsem to napsal. Asi palcova, stena tak 2 mm. Cekam, ze to nezohnu tak budu opet varit. Slo by naplnit piskem, zavarit konce a ohnout kolem nejakeho sloupu, snad. Uvidim az bude ram.

            0 0
          • Hroch obojzhivelnyj  

            Mam vozík s osou pod podlahou, trochu menší než plánuješ, s 20" kolama a je úplně parádně vyvážený za kolo i do ruky. Vozim v něm bordel i sut na sběrný dvůr, ideal. Bohužel nemám foto, je tma, zkusim vzpomenout rano.

            Nezapomeň na opěrné nožičky, když ho mas nalozeny a nepripojeny.

            Nekdo- noelgabriel? – ma v galerce svycarske vojenske koo s privesem na raneny. pro inspiraci.

            0 0
            • Jakobo  

              Na nozicky jsem myslel, ale dik za pripomenuti. Taky predni strana bude odnimatelna, aby se dalo snadno nalozit a vylozit neco vetsiho. Dno a bocnice budou z pevne 6 mm preklizky. Kola budou 26", nic jineho nesezenu a navic nejake predni mne doma prebyvaji, tak je aspon zuzitkuju. Ram mam nahrubo svareny, ale to je to nejmensi. Bedneni, rukojet, uchyt ke kolu, natrit… Ale je s tim zabava.

              0 0
              • Hroch obojzhivelnyj  

                z hromady bordelu kdyz bourali barak, za par petek, nekup to ;-) Krasna neni ale funkcni perfektne, uz toho odvezla…

                0 0
                • Jakobo  

                  Dobry makac. Co do hmotnosti asi to peri nebude, ale aspon se hned nerozlame.

                  Nevi nekdo jak mam zohnout takovou asi palcovou trubku aniz by se zbortila stena? A ohybac trubek nemam. Naplnit piskem?

                  0 0
                  • Cen da H  

                    za studena obtizne, zkusit zahrat, mohlo by stacit pouzit pb horak a ohybat okolo nejake dalsi trubky nejlepe daneho polomeru. co si vzpominam tak jako kluk jsem videl ohybacky co meli topenari, ale to fungovalo asi jen na olovene trubky …

                    0 0
                    • oddie  

                      S dostatečně velkým poloměrem zastudena v pohodě, výborně se jako kopyto hodí disk z auta…

                      0 0
      • Cavendish  

        Tak mě přijde že tyhle profily by měli stačit s prstem v nose.

        0 0
      • kyl  

        udělej to 1200 × 800 a můžeš na tom vozit i palety.

        0 0
    • kamaro  

      Zeptám se svářečů. Vyzkoušel jsem pájení mosazí (brazing) i svařování TIG. Nevyzkoušel jsem však prozatím TIG brazing čili takový průnik mezi metodami. V podstatě se spíše jedná o pájení (materiál je odlišný od základního, nedochází k natavení základního materiálu), ale jako zdroj tepla se používá TIG hořák a elektrický oblouk.

      Jako materiál se používá materiál označovaný jako „Silicon bronze“. Nevím kde to hledat u nás, ale na Ali to je.

      Nemáte někdo zkušenosti, nebo budu pionýrem slepých uliček opět já?

      Odpovědi na očekávané otázky:

      Ano, samozřejmě že jsem to zkoušel s běžnou mosaznou pájkou.

      Ne, s mosaznou pájkou to nefunguje, prská to jako prase :-)

      0 0
      • matbiker  

        Mam ho koupeny z ali a funguje to. Teda zatim jen housenka na trubce se stenou 0.45 a v pohode. Jak pises, absolutne to neprska, ma to ale jednu nevyhodu- podstatne mensi pevnost nez povnostni pajka na ramy

        0 0
        • kamaro  

          Chci vidět housenku!

          Jakou to má pevnost netušíš? Mosazná pájka na rámy má kolem 700MPa, běžná kolem 400MPa.

          0 0
          • matbiker  

            Čoveče, housenku bych musel udělat novou. Jak mi to došlo z ali, tak jsem udělal několik pokusů s velmi pozitivním výsledkem a měl jsem to odložené bokem, ale před svátky jsme dovezli 3 nové cnc a 3d měření a dělal se velký úklid…

            Pevnost píší kolem 500.

            0 0
      • Pedro404  

        Hehe, taky sem to teď zkoušel, když sem narazil v obchodě na mosaznou pájku. Připomnělo mi to, jak sme se snažili svařit prasklou konzolu z Ikey, a pak sme zjistili, že je ze zinku:D

        0 0
      • Jakobo  

        Je to asi hloupe sem davat odkaz na konkurenci, ale sam tam chodim, kdyz se chci neco dozvedet, jen teda ctu jinak se tam neangazuju. Svarforum.cz uz je mrtve, clanky sice zustavaji, ale forum tam funguje dobre. Je tam dost machru, kteri se svarovanim, pajenim, palenim zivi, takze bohuzel od BF konkurence nehrozi. Mrkni na toto http://www.svarforum.cz/…iewtopic.php?…

        0 0
        • matbiker  

          Pokud řeším něco se svařováním, tak pouze tam. Někteří borci tam jsou opravdoví machři.

          0 0
    • Pedro404  

      kamaro: Jak prosimtě funguje pájení věcí s malejma mezerama, jako jsou mufny nebo destičky na sobě? Vona si ta mezera pájku prostě nasaje?

      0 0
      • kamaro  

        Ano, je to tak, funguje tam kapilární vzlínavost a zapůsobí také tavidlo, které vytvoří povrch po kterém to tam „zajede“. Ale zase to samozřejmě není tak jednoduché jak to vypadá. Aby to tam pěkně „zajelo“ tak to i uvnitř musí být pěkně nahřáté na správnou teplotu. Takže nestačí to pohonit jen po kraji, protože by to potom zateklo jen pár milimetrů, je dobré mufny pěkně do červena prohřát a potom tam opatrně pouštět pájku. Při tom prohřívání opatrně, nesmíš furt na jedno místo, jak už barva jde do bíla, tak už je to moc a je to přehřáté! Jak už je to prohřáté tak pak spíš na to krátce fuknout a pak s plamenem úplně mimo.

        Destička na destičku je taky sranda, zejména když máš něco silnějšího a většího dole a potřebuješ na to něco menšího a tenšího. Pokud pustíš plamen přímo na ten malý díl, tak ten máš okamžitě bílý (tzn. přehřátý) a základní materiál není nahřátý natolik, aby „přijal“ pájku. Takže pěkně pomalu začít prohřívat základní materiál kousek vedle a až ten je prohřátý tak teprve začít pájet tu drobnou věc. Prostě je cílem ohřát oba materiály na co nejnižší teplotu při které se na nich drží pájka.

        EDIT: Celkem zajímavé je, když máš masivní ocelové přípravky, třeba na ukotvení středu nebo patek. U plamene poznáš co je to tepelná vodivost a jak funguje chladič. Opravdu ten velký kus železa dokáže odebírat hromadu tepla a poměrně dlouho trvá než se to nahřeje – se všemi riziky hrozícího přehřátí drobných dílů.

        0 0
        • Smazaný účet  

          Vyssi teplota vadi, protze se jednak rychleji vypali tavidlo, druhak se muze spalit samotna pajka…

          Cim ohrivas, PB a kyslik? Kyslik mas vlasrni lahve ktere ti nekdo plni? Bo pronajem jee docela nesmysl…

          0 0
          • kamaro  

            PB – kyslík. Mám vlastní 20l 150Bar lahev na kyslík a 20l 200Bar Argon. Pronájem nemám – plním ve Vebo F-M.

            0 0
            • Smazaný účet  

              Ja o argonu uvazoval pres chobolu, ktery vymenuje lahve obratem. Taky bez pronajmu. Odpada tak starost s platnosti tlakove zkousky a tak. Ve vebo by byla moznost koupi lahev a nechat si ji plnit. Ceny jsi neporovnaval?

              0 0
              • kamaro  

                Ceny jsem neporovnával, ceny mají na webu. Mám to blízko a čas jsou u mě peníze. Na těch mých dvou lahvích za rok neprodělám ani nezbohatnu.

                0 0
            • Smazaný účet  

              Měl bych dotaz:potřebují kolmo na sebe letovat trubky průměr 8mm stěna 1mm materiál nerezová ocel (má to být nosič na retro kolo)

              Potřebuji poradit jakou mám použít pájku a zda mi bude stačit pb.hořák na kartuše a jaký typ.

              Děkuji za odpovědi.

              0 0
              • kamaro  

                Jestli myslíš jenom samotný hořák na PB, tak stačit nebude. Potřebuješ směs PB s kyslíkem. Na nerez budeš potom potřebovat pájku s cca 45 procenty stříbra, více nevadí, méně může být problematické (nebude se to chtít na nerez chytat)

                Edit: pro malou spotřebu si sežeň pájku přímo obalenou tavidlem.

                0 0
                • Jakobo  

                  Ty tomu samozrejme rozumis vic, ale ja stribrem bezne letuju PB. Pouzivam takovy ten horak na 225 g kartuse z ciny, je to nouzovka, predpokladam teda, ze nejaka sada od Mevy na tomu bude radove lepe.

                  Letoval jsem tenke trubicky nerezoveho kosiku z taiwanu, ktery jsem si musel trochu ‚dodelat‘, letoval jsem asi 8 mm silnejsi trubicky opet bez vetsiho problemu s nahrivanim apod. Material se krasne prohral a pajka zatekala.

                  Co to je za stribro jakeho slozeni netusim, pouzivame to v praci na spoje, kdy se neda svarovat. Musel bych se zeptat. Vypada to jak obalovana elektroda na svarovani obloukem, drat 1.5 nebo 2 mm je obaleny silnou bilou vrtsvou nejakeho tavidla. V praci tim letuji profici a pouzivaji mapp. Kdyz ze skladu pajku vyfasuji tak se pak uz nesmi vracet kvuli kontaminaci a nevyuzite draty pak leti do srotu. Ja si je pak posbiram pokud tam rovna jsem.

                  0 0
                  • Smazaný účet  

                    Díky za odpovědi no já zatím nějaký ten Pb hořák koupím a budu experimentovat,po­kud na to nebude stačit využijí ho i jinak.Ono asi záleží i na složení toho plynu v kartuší.

                    0 0
                    • Jakobo  

                      Kup si nejakou sadu na bazaru Pokud se k tomu horaku puvodni majitel choval aspon trochu slusne nemuze s tim nic byt. Tyto stare sady mely celkem pekny ostry plamen a pekne se dal seridit.

                      0 0
                    • Jakobo  

                      Jeste jsem si vzpomnel na toto video https://www.youtube.com/watch?… nebo na dalsim opravuje zniceny sroub na varici Optimus Nova pod horakem (mam take mensi sbirku varicu na benal a petrak a tyto repase jsou bezne, vetsinou se jedna o mezivalecne varice). Jak na videu rika pouziva pouze PB. Tady se bude jednat o stribro s minimem primesi kvuli vysoke teplote na horaku, teplota tani bude teda asi take vyssi nez u nejake eutekticke smesi Ag-Cu. Ten horak si s tim hrave poradi.

                      O kolik rychlejsi by to bylo s kyslikem to netusim. Asi je to nouzovka a na masivni trubky ramu to mozna neni. Na nejake trubicky by to ale nemel byt vazny problem a navc kdo si muze dovolit financne nebo prostorove kyslikove lahve.

                      0 0
                    • Jakobo  

                      A jste jedna dulezita poznamka, kterou tady zatim nikdo nezminoval. Bezpecnost. Tavidla pro stribro, alespon nektere jsou prudke jedy. S borem to nic nema, myslim nejake slouceniny fluoru. Latka se vstrebava kuzi a muze skutecne zpusobit smrt. Pokud objednate nejaky silver brazing flux z ebaye prasek tak tady opravdu velky pozor. Oni samozrejme nenapisou, co to obsahuje. Pri nakupu v CR a Evrope asi bude napsane jestli nejake nebezpeci hrozi.

                      0 0
                  • kamaro  

                    Tak možná že to půjde, možná to tu stříbrnou pájku roztaví. Ale nezkoušel jsem to, jestli to půjde tak by mohl potom napsat. Ono to kvalitativně asi nebude tak jako s kyslíkem, tam se na hořáku dají měnit různě velké trysky a plamen jde dobře regulovat. Tady to bude možná omezené a může se stát že to na jedné straně bude pájet a na druhé mu pájka odteče že spoje.

                    0 0
                    • Jakobo  

                      Ale jiste, ze to pujde. Stribrnou pajkou doma drobne dily letuji bezne, na videu borec opravuje horak snad cistym stribrem, v praci u nas pouzivaji monteri mapp, coz je taky nejaka PB smes. Mozna by sel i ten ram kola s tim, ze by to trvalo dlouho nebo bys zbytecne ohrival navic dalsi metr trubek kolem.

                      0 0
            • oddie  

              Pb-kyslík je hezká hračka, povedlo se mi kdysi sehnat takouvou tu soupravu, co se vejde pod stůl a je v ní kyslíková flaška, dvoukilovka pb a asi dvanáct píšťal, kompletní tuhle sadu a flašku kyslíku navíc.

              0 0
            • tigermoth  

              Plní tvou láhev, na kterou děláš TZ, nebo mění obratem za nějakou svou systémem jako u choboly? Dávám dohromady PB – O2, tak se zajímám :)

              0 0
              • kamaro  

                Kyslík mi mění za mou starou, mám trochu atyp 150bar. Argon kus za kus.

                0 0
      • Smazaný účet  

        Kapilarni jevy, musi tam byt tavidlo. Stejne jako pajeni Cu trubek do fitinek…

        0 0
    • kyl  

      Dnes jsem dostal v práci tuto mašinku https://www.filko-opava.cz/…i-migmagco2/

      hodí se to k něčemu?Mám s tím vařit slabostěné jekle,plechy atd.

      0 0
      • Jakobo  

        Tos dostal na svarovani v praci ceho? V zivote jsem o teto znacce neslysel. Podle ceny bych cekal plastovy podavac s malym hrackovym motorkem, ktery nebude dodavat drat plynuje. Horak je nevymenny, nepujde procistit. Zemnici sverka je z nabijecky, ta se da vymenit. Pri te cene bych si asi spis poridil invertor na elektrody. Divim se, ze toto se nekde kupuje pro profi nasazeni. Ale je to i na plyn, snad to ma ventil a nebudes muset mit plyn pusteny trvale. Pokud budes ale kupovat plyn tak pak cena invertoru je to posledni. Trubickovy drat na domaci pouziti je zase nesmysl kvuli cene.

        U nas v praci mame na drobne svarovani Kemppi Minarc Evo, ted o vikendu jsem zkousel svarovat ram toho voziku, ktery zminuju vyse. Chvili mi trvalo, nez jsem se s tim naucil, ale to je rukama.

        0 0
        • kyl  

          Občasné vyspravení odsávání z brusek a další blbosti ze slabého materiálu(běžný plech a profily do 2.5mm).Nedávno jsem upravoval 8 čistících stolů a navařovat tam něco elektrodou bylo o nervy (1.5mm plech).Není to na profi použití,na to jsme měli nějaký dost starý Fronius ale už je pryč.Na vaření silnějšího materiálu mám invertor Fronius nebo Omicron,tím vařím hlavně šedou litinu(opravy chyb na odlitcích).

          0 0
    • gargamel  

      Mám dotaz na zde přítomné rámaře.. Mám HT bika 29er, jak moc je náročné předělat na gravel? Tzn. zkrátit geo, případně vyměnit hlavovou trubku za delší. Pak je varianta osadit mtb pevnou vidli akedvátní délky (cca 100mm), nebo upravit geo na nižší gravel vidli.

      Má smysl toto podstoupit a ušetřit jen za nákup trubek, nebo raději nechat svařit od nuly?

      Díky

      0 0
      • kamaro  

        Teoreticky by to mohlo jít, gravelový rám bude kratší než bikový. Ale neuděláš už nic s BB dropem a se sklonem DT od středu k hlavě. Bude to mít pořád geometrii na vysokou vidlici.

        Další věcí co může být problém je skutečnost, že při zkracování DT a TT u hlavy se můžeš dostat na tenkou část trubky – zesílená část z jedné strany trubky bývá většinou jen 40mm.

        Co jsou za trubky na stávajícím rámu a co by jsi si za trubky představoval v případě nového rámu? Díky gravel módě a spíše silniční geometrii rámu je škála poměrně široká, nově jsou možnosti postavit obdobné kolo z lepších sad od Columbusu, např. sada LIFE má tvarované řetězové vzpěry připravené pro flatmount brzdy. Pro vyšší třídu gravel rámu bych o této sadě uvažoval a už bych se asi neomezoval možnostmi stávajícího 29er rámu (standart pro zadní osu, pro brzdy, vedení řazení a brzd,…). Vše se dá udělat v nových standardech (T47, flatmount, pevné osy, vnitřní vedení – s T47 možnost provést komplet vedení vnitřkem), ale bude to samozřejmě dražší.

        U předělávky by se muselo zjistit, zda by taková předělávka šla provést a zda omezení které nabídne nejsou moc velká. A technicky to taky nebude sranda, ale neříkám že to není možné.

        0 0
        • gargamel  

          Rám je Singlebe z trubek columbus zona.

          Gravel využ´vám spíš jako HT, než odolnou silnici, takže důlezítá je průchodnost pro 2” gumy a “nesilniční” geo což ono HT umožňuje. Taky jej využívám na dlouhé akce s brašnami.

          Rám jsem si nechal vařit na zakázku před možná už 8 lety. Teď ho využívam na taháni chariotu, nebo vození dětské přední sedačky. Gro mojeho nájezdu trávím na gravelu.

          0 0
          • kamaro  

            K SingleBe držím úctu a nechal bych rám k původnímu účelu. A od SingleBe si nechal udělat gravel přesně dle požadavků. Ano, vím že to jsi nechtěl slyšet :-)

            0 0
            • kubad  

              Prodat a objednat nový ta nesmyslná přestavba se nemůže vyplatit. A navíc moc nedává smysl.

              0 0
            • gargamel  

              Mě by toho rámu taky bylo líto rozřezat, ale na druhou stranu jsem ho chtěl sundat z háku a vrátit do provozu. Chtěl jsem si ujistit, že je to opravdu blbost to převaření :))

              0 0
    • kamaro  

      Pro pobavení: Dnes mi došla pozvánka od pořadatelů NAHBSu, zda nechci rozšířit řady vystavovatelů. Slovy klasika: Jak se to ty „potvory“ šikmooké dozvěděli, že mám cihelňu.

      Škoda že Berdych cpe prachy do Festky a né do mě – mohli jsme jet spolu na výlet, vzal bych si ho jako tlumočníka.

      Takže jim zítra ve slušnosti odpovím, fakt se mi to nehodí :-)

      0 0
      • Smazaný účet  

        Jestli sháníš investora a grafika v jednom… :)

        0 0
      • Pedro404  

        Nekecej! Hustý. Za vystavování tam musíš ale něco zaplatit, ne?

        0 0
        • kamaro  

          Jasně, to v tom emailu bylo taky. Když projevím zájem, tak mi pošlou další informace o cenách…

          Když si spočítám dopravu s koly tam a zpět, poplatek za výstavu, nějaké ubytko, stavbu nějakého „stánku“ tak jsem nižších řádech statisíců :-) Za ty prachy raději pojedu s ženou na dloooohou dovolenou.

          Navíc ani nemám moc co vystavovat, navíc bych ty kola musel umýt :-)

          Je to dobré tak na honění trika tady na B-F :-)

          0 0
    • matbiker  

      Tak jsem to zkusil.....

      0 0
      • vrazdit  

        vypadá to zajímavě:) ta zadní stavba je cannondale?

        0 0
      • Pedro404  

        :-O Zajímaly by mě fotky, jaks udělal domek pivotu. Řešils nějak softwarově kinematiku nebos to umístil od voka?

        EDIT Po bližšim prozkoumání vidim, že to eště neni:) Ale vypadá to dost fajn.

        0 0
        • matbiker  

          Mam koupeny ten programek na kinematiku, uz ani nevim, jak se jmenuje. Ale totok jsem strihl od oka. V tom trjouhelniku je tak malo mista, ze s umistenim cepu moc cvicit stejne nejde.

          Normalne jsem si to sestavil, stred podlozil stolickou a 2 prkynky na spravnou vysku, obkreslil diru a vyvrtal. Vysoustruzil jsem si trubicku a tu jsem tam napasoval.

          Ano, je to zadni stavba z Kanona.

          0 0
          • vilemx  

            Tak jak je to s tim svarovanim “hlinikovych” ramu v domacich podminkach? Jde to jen Tigem nebo to je bez nasledne tepelne upravy nekde v peci blbost?

            0 0
            • matbiker  

              Tento rám je z Al 6061, což je tepelně zpracovaná slitina hliníku. Pokud se to svařuje v domácích podmínkách, tak to v daném místě ztratí pevnost – změní se vlastnosti. Je potřeba do oblasti svařování vnést co nejméně tepla. Pro sebe bych to neudělal, ale protože jde o rám pro momentálně 24kg človíčka a trubky jsou stejné jako pro 100kg řízka, tak si to v klidu lajznu.

              0 0
              • vilemx  

                V pohode, mam podobny nazor. Jen kdyz jsem zauvazoval o nejakem tom svaru pro 20 kg prcka na detskem 20” kole, rovnou jsem tady byl za pitomce…

                0 0
              • Smazaný účet  

                Já bych si to nelajznul i kdyby ten človíček měl 10 kg a to jsem se něco nasvařoval.

                0 0
    • kamaro  

      Travel gravel tank origami edition… v konceptu

      Kolo je od začátku vyvíjeno pro určitý účel a pro očekávané vlastnosti. Proto je na hony vzdálené běžné masové produkci. Neočekávám, že by se takový hrbáč mohl někomu líbit, toto kolo nestavím na vzhled a ladné křivky. Nyní jsem ho musel složit, abych mohl umísťovat brašny a další příslušenství a mohl kontrolovat prostorové kolize.

      0 0
      • Pedro404  

        „Nestavět na vzhled“ si představuju jinak než (předpokládám) custom head badge a patky:) Co se děje v tom středu?

        0 0
        • kamaro  

          Nemůžu za to, že si manželka vymyslela že chce na hlavovou trubku kytičku. Dalo mi celkem práci vymyslet, jaká kytička se dá jednoduše odvrtat a vyříznout kotoučkama :-)

          U středu je v podstatě jenom ztužení a mírné zvětšení objemu nádrže.

          0 0
        • oddie  

          Tam bude motor, když je to tak dlouhý :)

          0 0
      • Cavendish  

        Ta ,,pevná osa” je stejně TOP

        0 0
        • kamaro  

          Jo, ta nejpevnější ze všech pevných :-)

          Matroš je už doma, dnes přijdou nové nože do soustruhu, takže se budu moci pustit do finálních os. Je to sice postavené na běžně dostupných osách, ale řekl jsem si že si je udělám sám. Když custom, tak pořádně.

          0 0
    • Pista.Wassermann  

      Vypadá to dobře, až to bude nastrojené, tak to bude úplná paráda. Ta délka zadní stavby je z důvodu brašen? Aby sis do nich nekopal?

      0 0
      • kamaro  

        Délka zadní stavby je schválně prodloužená z více důvodů. Největším důvodem je lepší rozložení hmotnosti mezi předním a zadním kolem, kdy zadní kolo je při naložení brašnama více zatížené. Prodloužením zadní stavby se dostane více váhy na předek. Potom tak získávám další prostor pro rámovou brašnu, která bude mezi sedlovou trubkou a zadním kolem. Díky posunu zadního kola se mi i těžiště zadních brašen podaří dát před osu zadního kola – pozici právě budu ladit. Proto jsem to jedno kolo musel teď sestavit, abych si kontroloval pozici brašny vůči tretrám. A také se to kolo celkově zklidní a zpohodlní, což u tohoto kola beru jako lepší vlastnosti než obratnost v utažených zatáčkách.

        0 0
    • stromovous  

      Ahoj, potřebuji poradit,chystám se na výrobu celodpruženého rámu, materiál na trubky chci použít crmo 4130 a budu to pájet. Jaký materiál používáte na výrobu zadních patek? (pevná osa) tyč 4130 nemůžu sehnat. děkuji za rady

      0 0
      • Pedro404  

        Já patky kupoval hotový, ale řek bych, že normální konstrukční ocel udělá stejnou službu, akorát za trochu víc gramů? Popř. nerez.

        Jakýho fulla plánuješ, klasiku jednočep ala mrázek?

        0 0
        • kamaro  

          Patky se dají vyřešit různě a existuje spousta různých typů. Bude hodně záležet i na tom, jaké máš dostupné vybavení, pokud je tedy budeš vyrábět.

          Dají se koupit hotové – toto řešení bude nejméně pracné, bude to dobře fungovat. Bude to ale nejdražší řešení, patky mohou být celkem drahé a navíc poštovné ze zahraničí (u nás je neseženeš).

          Pochopil jsem však, že se chystáš na výrobu. Rozdělil bych to na dvě části – samotná patka a hák na přehazovačku.

          Patka – dá se to vysoustružit z plného profilu, nemusí to být Cr-Mo. Pokud to budeš řešit celé z oceli, budeš bojovat s korozí na závitech.

          Hák na přehazovačku – toto je hůře vyrobitelné, nejde to na soustruhu. Nabízejí se možnosti výpalků z nerezi nebo hliníku, které se namontují na základní část patky – mrkni třeba na řešení SingleBe na nových rámech. Součástí výpalku může být i otvor na závit pevné osy, takže to nabízí i protikorozní řešení na závitech.

          Moje řešení: Nerezová trubka 25×1,5, která se napájí na pozici patky. Hliníková vložka, která se vsune z vnitřní strany do této nerezové trubky. V této vložce jsou otvory na osu a v jedné je závit. Z vnitřní strany je to rozšířené, tím se to zarazí o tu nerezovou trubku. Je v tom i vyfrézovaná část, která drží náboj ve správné pozici před protažením osy. Drobné vůle jsou řešeny dvěma O-kroužky, zajištění polohy je řešeno drobným šroubem ze spodní strany. Hák řeším jako nerezový výpalek, který přivařím na nerezovou část patky.

          Potřebuješ na to: soustruh, fréza, výstružník na tu nerezovou trubku (22mm), závitník M10×1 na nerez, rovnací přípravek na patku. Fotka by řekla více než popis, doplním až se dostanu do dílny.

          0 0
          • TJK  

            pokud by sehnal katoforezni lakovaci lazen nemusel by mit problem s korozi ani v zavitech

            0 0
            • kamaro  

              Je to o volbě typu patky, pokud udělá patku na dvě části – zvlášť pevná ocelová část napojená na rám a výměnná část se závitem na osu a hákem na hazku – tak to může udělat z více materiálů, které mohou být koroziodolné a nemusí řešit katoforézu nebo nějaké jiné pokovení.

              Jinak katoforéza by na ošetření některých míst mohla být fajn, někdy to budu muset zkusit.

              0 0
          • stromovous  

            Děkuji za radu, pomalu na tom začnu dělat a uvidíme co z toho vyleze :)

            0 0
          • kamaro  

            Tak pár fotek mých patek a pevné osy. Vše hliníkové půjde na závěr do eloxu.

            0 0
    • stromovous  

      Taky jsem si říkal nerez, použil bych ji asi i na úchyt tlumiče. Plánuji klasiku jednocep podobný Mrázkovi, akorát tlumič vodorovně.

      0 0
    • J.e.n.i.k.82  

      Ahoj, v tomhle tématu se mi asi nejlépe dostane rady.

      Potřebuji na rámu z Tange trubek opravit vrypy (mají cca 20 × 2 × 1 mm) na řetězové vzpěře tak, aby místo opravy nebylo zřetelné. Po opravě půjde rám lakovat. Uměl by to tu někdo? Ideálně v Praze a okolí? Případně uvítám i tip na firmu, která by to zvládla. Děkuji

      0 0
      • Pedro404  

        Pokud to pude stejně pod lak, nestačilo by to vyplnit epoxidem a zabrousit?

        0 0
      • kadlec  

        Pokud to pujde na mokry lak, tak bych to vzal tmelem. Pokud na praskovou barvu, tak tmel ne.

        0 0
        • J.e.n.i.k.82  

          Chtěl bych zachovat stejný typ barvy, jako je tam teď. Matná šedá s jakoby práškovým povrchem.

          Přemýšlel jsem, že by to mohlo jít zaplnit třeba mosazí – tou se rámy běžně pájí.

          0 0
        • kamaro  

          Přesně tak. Pokud by to mělo jít pod práškovou barvu (komaxit), tak jedině to zakápnout pájkou, tady ideálně nějakou stříbrnou (cca 35% Ag), která se dá koupit v tyčkách obalovaných tavidlem a oproti mosazi se s ní daleko lépe pracuje a lépe se ovládá. Poté zabrousit a bude to hladké jako dětská prdelka.

          Pokud pod mokrý lak, tak tmel.

          0 0
          • matbiker  

            Napřed bych to vzal jemným pilníkem a páskem šmirglu, abych viděl, jak je to skutečně hluboké. A zbytek tak jak píše Kamaro. A dal by se na to použít i ten Silicon bronze a tig svařečka. Jednou kluci v práci opravili plechovou fremu cínem, v práškové lakovně se částečně roztekl.....

            0 0
          • Petr L2  

            A co zkusit epoxy metal, ten by měl vypalování barvy v klidu vydržet ne?

            0 0
    • matbiker  

      Neco pro Pana stavitele Kamara – silicon bronze, prvni pokus ( potreboval jsem si svarit stolek ke Zwiftu a svarecka byla venku) , sila steny 1trubka 0.45, druha 0.55.

      0 0
      • Pedro404  

        Najs. Jakym proudem je to dělaný a kdes sehnal drát?

        0 0
        • matbiker  

          Je to videt na svarecce – 19A, drat mam z Ali.

          Nakonec jsem tim privaril i spodek toho stolku – trubka do stareho setrvaku z auta. Fe dratem ta litina moc drzet nechtela, tak jsem ji vzal tim silcon bronzem a cajk.

          0 0
      • kamaro  

        Díky moc, vypadá to dobře.

        0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
      0 0
    • Cavendish  

      Pánové, kde kupujete trubky? Máte nějaký ověřený zdroj na Reynolds, Columbus a Dedda? Díky

      0 0
      • odik  

        Já jsem našel jedině https://www.airoocycling.cz/…erial-trubky

        nekupoval jsem tak nevím.

        V cizině jsem nehledal.

        0 0
      • kubad  

        Yarroline by měl mít Reynolds ale reálnou dostupnost co má netuším, jinak Airoo je fajn a Petr Ježek zajistí a sežene rychle

        0 0
      • kamaro  

        Všechny tři značky se dají přímo od výrobců, ale to se vyplatí až při větším množství. Jinak zmíněné Airoo (plánujeme s Petrem Ježkem schůzku ohledně možností zajištění materiálu, dokáže toho víc než je na webu) nebo v Anglii Ceeway. Ono to totiž není jen o trubkách, budeš potřebovat i střed, nějaké návarky,…

        Plánuješ vlastní výrobu? Pořádně si to rozmysli než se do něčeho takového pustíš…

        0 0
        • Cavendish  

          Díky za info.

          Vlastní výroba určitě ne. Nemám čím to dát dohromady :)

          Chtěl jsem to hodit do krabice včetně výkresu geometrie a poslat ti to :D

          0 0
          • kamaro  

            Ještě nějaký „trubkodárce“ se najde, který mě chce podpořit kompletní sadou? Já jen abych si na to začal dělat místo v garáži :-)

            Ale jako pobavil jsi mě, tento postup objednávky mě nenapadnul. Popravdě bych nevěděl co ti na to mám říct, kdyby mi tu takto přistála krabice :-)

            P.S.: Jestli mi někdo bude chtít poslat krabici s trubkama, dejte tam i nějaké náby, kliky… – preferuji White Industries, ale ve stříbrné barvě, prosím. Délka klik 170mm, převodníky 48/32, náby s pevnýma osama na kotouče, hlavko 44mm a střed na T47. Sedlo by se mi líbilo Brooks Swift v titanu, barvu nechám na vás, ale ať je to sladěné s koženou omotávkou. Sadu, ráfky a zbytek věcí si už rád zajistím. Děkuji moc. Já se s Vámi o svou radost podělím alespoň fotkama.

            0 0
            • Cavendish  

              Úplně to vidím. Sedíš v dílně, zazvoní kurýr a dá ti bednu plnou trubek Reynolds 725 s cedulkou ,,přijedu si to pro to příští týden” :D

              Né, teď vymýšlím bejkárny. Mám doma staršího Favorita. Asi něco obyčejné, ale byla to moje první silnička a pořádné kolo. Tak nevím, jestli mu vdechnut život a mít to na neděli na kávu

              Nebo koupit toho Peugeota a postavit si něco na tom

              A nebo postavit nový rám třeba z těch R725 a udělat si radost :)

              0 0
              • kamaro  

                R725 nejsou nic moc trubky, to je zhruba třída Zony od Columbusu. Já mám teď třeba naskládanou sadu Life na celé kolo včetně mufen to vychází na cca 10tis (s vidlicí!). Life je od Zony o třídu lepší matroš, pak už je jen Spirit – stejný materiál jako Life, pouze jinak tvarované trubky – a nerez XCr. Tím chci říct, že matroš není to nejdražší a neoplatí se na něm šetřit. Dražší je ta práce a ta je furt stejná.

                Musíš to vzít jako Nimrod – když už, tak už… žiješ jenom jednou. Ten tam má fůru nerezi a tam ta cena za materiál trochu skočí, ale je na cca 20tis. na kompletu vč. vidlice.

                0 0
                • Cavendish  

                  Co je na R725 špatně? Zonu jsem vždy považoval za velmi dobrou ocel. 10 myslíš jen materiál? Nebo je to včetně práce na rámu.

                  0 0
                  • kubad  

                    :D

                    myslím že se rychle vrátíš k myšlence renovace

                    0 0
                  • kamaro  

                    Ano, jedná se jen o cenu materiálu. A psal jsem, že na materiálu se neoplatí šetřit, že ta práce je daleko dražší :-)

                    0 0
                    • matbiker  

                      Ty kokos, tak to abych si půlstavbu jakožeendura z obyč leteckých trubek rozmyslel.

                      0 0
                      • kubad  

                        je tady zásadní rozdíl, dělat něco pro sebe, nebo si to nechat zaplatit

                        0 0
                      • kamaro  

                        No na to jakožeenduro můžou být ty běžné nezeslabované trubky vhodné. U těch zeslabovaných se moc nepočítá s tím, že někde potřebuješ opřít tlumič, že máš někde hlavní čep, kyvky a pod.

                        A ty si to hlavně posvařuješ sám a nebudeš s tím otravovat :-)

                        0 0
                      • Nimrod  

                        jestli hledáš levný rám na zakázku a nevadí jednočep, zkusil bych frantu mrázka. věřím, že s výsledkem budeš spokojený

                        0 0
                        • Nimrod  

                          jestli si to posvařuješ sám, jak píše roman, tak už mlčím :-) jen mi tedy překvapuje, že jsi překvapený :-)

                          0 0
                        • kamaro  

                          Jo, když mistra teď poprosí, tak na důchod se možná sveze. Matbiker si to svaří bez problémů sám, byly by pro něj potupa si to nechat někde vařit…

                          0 0
                          • matbiker  

                            Samozřejmě, že si dělám prdel. Na to co chci svařit jsou obyč 4130 letecké trubky se stěnou 0,035" v pohodě. Jen mě trošičku vypekli, teda vypekl jsem se sám svou nepozorností, ale trubku 1 3/4 mají s nejtenčí stěnou 0,049", tak to bude muset být asi z menších trubek – 1 1/2 a míň, ty už jsou se stěnou 0,035". Ale trochu jsem si nasral do hnízda, bo upevnění zadní stavby je komplikovanější a budu muset víc frézovat… A nebudu se s tím moc mazlit. Na to ježdění do bikeparku s malou bude stačit v podstatě cokoliv, bez technických vychytávek. Povařím to céóčkem a fajka, né?

                            0 0
              • Cavendish  

                Na toho Peugeota se asi nevejdu. Vypadá to, že rám je dlouhý 580 a já bych potřeboval spíš 540–550 :)

                0 0
    • Pedro404  

      Pánové,

      budu na svým rámu předělávat zadní stavbu, aby se tam vešly 29" pláště. Máte nějaký speciální přípravky na zajištění správnýho umístění patek vůči středu, aby kolo bylo vystředěný a dokonale svislý? Celorámová stolice, ve který jsem ten rám vyráběl, se u zadní stavby moc neosvědčila, tak si řikám, že na zadky udělám stolici zvlášť.

      0 0
    • lazza  

      Muzu poprosit o radu zkusene?

      Kdybych – ciste teoreticky – zvazoval neco takovyho, co vidite na fotkach, jakymu typu zpevneni hlavy dat prednost?

      A tez se – opet ciste teoreticky – nabizi material: bud 4130 Chromoly (double butted) za 550dolaru nebo Reynolds 725 o necely kilo vic?

      Dik

      0 0
      • Metrick  

        Další Marino, sympatická garážovka :o)

        0 0
      • Nimrod  

        vzhledem k tomu, že nikdo moc nepíše, tak se podělím o moudra

        když jsem si u franty domlouval rám, tak mi říkal, že musí dát spodní rámovou trubku nezeslabovanou. je to logický, jde do ní veškerý tlak od tlumiče. a jelikož mám ještě výztuhu pod tlumičem, kterou nejen franta dává při tomto designu vždy, tak mám nezeslabovanou i sedlovou trubku, ale ta by se dala asi vyřešit letováním místo svařování

        k tý spodní rámový fakt nedokážu říct, jak mám silnou stěnu trubky a řezat kvuli tomu svůj rám nebudu, ale byl bych opatrný s nějakýma moc papírovýma ztenčeníma, má-li to chvíli vydržet

        jinak hlava se mi zdaleka nejvíc líbí jen podvařená, ale je to nejsubtilnější zpevnění. ono bude hodně záležet i na hlavovém úhlu a způsobu použití. jinak franta většinou zpevňoval jen navařenýma plechama z boku a drželo to asi vždycky…

        0 0
        • matbiker  

          No, když si to přepočítám přes hustotu oceli a pak vezmu trubku řekněme 30mm se stěnou 0,9 a pak odlehčenou na 0,6, tak ten rozdíl ve váze mi nestojí za to, abych na kolo na blbnutí dával jakoukoliv zeslabovanou trubku a třepal se, když to kolo zahodím někam mezi šutry. Na svůj trojůhelník jsem objednal – dolní trubka 38×0,9, štangle 34,9×0,9 a sedlovka 38,1×1,2 – na té je čep vahadla. Ještě přemýšlím, jakou stěnu udělat na hlavě, jestli ty 2mm –48×2, nebo jestli to trochu odlehčit, jo spodní miska bude externí – doporučte nějakou.

          0 0
          • TJK  

            cane creek a nemas problem

            0 0
            • kamaro  

              No Cane Creek mě posledně celkem zklamal. Bral jsem tedy TEN na 1 1/8" rovný sloupek, ale překvapilo mě, že vymezovací díl osazovaný na korunku vidlice byl pouze plastový dělený. Výhodou tedy bylo to, že se to dalo nasadit rukou a nemuselo narážet jako u jiných hlávek, ale tím to končilo. Prostě to v provozu vrzalo, na chvíli to spravila řádná vrstva vazelíny. Nakonec jsem si vysoustružil klasický narážecí kroužek a od té doby mám klid.

              0 0