• Papinka

    Zdar bikeri a bikerky. Koupil jsem pulroku staré kolo Orbea Occam h30, která má vidlici Marzocchi Bomber Z2. Od počátku se mi nelíbí, že ta vidlice má znatelnou vůli v nohách. Jak prodejce tak dovozce Marzocchi mi tvrdí, že je to v pořádku, že to vychází z konstrukce této vidlice. Chtě jsem se zeptat, jestli někdo nemáte zkušenost s touto vidlí? Přijde mi blbost, aby byla vůle cítit vždy při zvednutí předního kola za jízdy. Při přejezdu větších nerovností v pomalé rychlosti… Co vy na to?

    0 0
    • benobiker  

      Marzocchi spadá pod FOX, nejspíš používaj i stejná futra…Plno FOXek 36 a 34 co jsem okusil, mělo vakl v nohách, některé větší, jiné menší a některé žádný.:-) Já ten vakl mám taky, sere mě to, po sezóně bych to rád řešil u dovozce Cyklošvec, ale mám takové tušení, že se k tomu postaví stejně a bude mi sděleno, že to je úplně normální a zcela v pořádku.:-)

      0 0
      • Papinka  

        Přesně jak píšeš, volal jsem do Cyklošvec a řekli mi, že je to v pořádku, že to tak musí být a pokud chci, že jim to můžu poslal a oni to přeměří, jestli je to v normě. Ale já mám kolo v záruce a nechce se mi na vlastní náklady něco někam posílat, aby mi řekli, že je to pohodě. Mně to v pohodě nepřijde. V návodu k vidlici jsem našel toto: Provozní vůle kluzných pouzder vidlic MARZOCCHI

        Vidlice MARZOCCHI jsou konstruovány tak, že používají hydrodynamického mazání. Při pružení vidlice dochází

        k tomu, že se mazací olej dostává mezi pouzdra a vnitřní nohy a proudí mezi nimi. Tepelná rozpínavost materiálu může

        způsobit přílišnou těsnost pouzder. Výrobní tolerance je kontrolována před a po usazení kluzných pouzder a činí 0,038–

        0,228mm.

        Ale fakt si doma nezměřím, jestli je to v toleranci nebo není. Mám zkušenost s půjčeným kolem, který mělo Z1 Bombera a tam jsem žádnou vůli necítil a jezdil jsem s tím celý den na Rychlebkách, to bych si všimnul.

        Tak koukám, ale že v tom nejsem sám a ani nejsem sám, koho to sere :-).

        0 0
        • Breakpain  

          Otoč to, nech to stát ať steče olej, propruž a zkotnroluj vůli ;-) … Jedna věc je, jaká je tam vůle když to stojí, druhá když to vymezuje ten olej, co by to měl dělat. Takhle jsem to pochopil …

          0 0
          • Mr.Duck  

            Teorie je to pekna a melo by to fungovat, ale to by fungovalo u solidnich toleranci, coz bohuzel fox v posledni dobe nema. Mam tu vidlice co nechodi ze jsou moc tesne, a mam vidlice co maji vuli nove z fabriky takovou, ze to slysitelne mlati.

            0 0
        • benobiker  

          Heh, ta věta o hydradynamickém mazání mě fakt baví.:-) To by tam ten olej musel být něčím hnán… Podle mě jim prostě jen a pouze lítaj docela dost tolerance ve futrech, toť vše… Nedělo by se pak to, že některé FOXky tam vakl mají a některé vůbec…

          Breakpain: Jasně, když vidli otočíš, olej ti nateče tam kam má, pěkně mezi futro a vnitřní nohu, pak je chviličku klid, ale opravdu jen chviličku.:-) Při běžné jízdě se ti prostě nemá šanci dostat až k hornímu pouzdru takové množství olejové vrstvy, aby se vůle vymezila…

          0 0
          • blaabla  

            Mlčeti zlato…

            Ložiska hydrodynamická – do ložiska je přiváděn olej před zatěžované místo, do něhož je zanášen díky své viskozitě a kde vytváří souvislou minimální vrstvu, takzvaný mazací klín.

            Ložiska hydrostatická – do ložiska je přiváděn tlakový olej do zatíženého místa, kde hydrostaticky odtlačuje čep od pánve.

            0 0
            • benobiker  

              Mno? A připadá ti, že je tam olej přiváděn? Definice na Wikipedii si dokážu najít taky. ;-)

              0 0
              • Mr.Duck  

                Olej ve spodnich nohach pri jizde v terenu cestuje hodne. Logicky cim divocejsi teren, tim vic :) Nicmene neverim tomu argumentu ze to je schvalne ze maji futra vuli, protoze kazda vidle ma jinou :)

                1 0
                • benobiker  

                  Přesně jak říkáš… Čím divočejší jízda, tím se to lépe maže… Ale žádný sofistikovaný systém tam není, spíš mi to přijde takové zcela nahodilé, kdy tam ty nohy prostě lítaj nahoru a dolů, dochází tam ke zvyšování tlaku, olej, nebo asi spíše olejová mlha se pak dostává k futrům, k těm horním dost špatně… Ono by to nějak fungovalo, kdyby ta vůle měla přesné tolerance, jak tady psal uživatel Concorde. Já vezmu tři FOXky, dvě maj znatelnej vakl, že je cítit jak to mlátí, jedna je zcela bez vůle, takovej toleranční rozptyl je prostě špatně, pak je ten FOXův argument z manuálu o vůli ve futrech a „hydrodynamickém“ mazání trochu mimo…

                  0 0
                  • Mr.Duck  

                    Nektere vidle maji ve futrech kanalky, ktery si myslim prepusti oleje docela dost i kdyz jsou male, protoze rozdily tlaku pod a nad futrem budou docela vyrazny. Bez tech kanalku to ale asi chvilku potrva, nez se to dostane vsude. Videl jsem ted nejaky video s pruhlednou vidli s tema kanalkama, bylo by zajimavy to videt bez nich.

                    0 0
                    • BTom1  

                      Mazací drážky mají spodní pouzdra.Hoď video-zajímá mě to.Dík.

                      0 0
                    • Concorde  

                      Někteří výrobci dávají ty kanálky přímo pod futra do monobloku. Mám tušení, že zrovna F38 to tak má

                      0 0
                • Atilla  

                  Zrovna Fox gold 20w musí ve vidlici opravdu cákat;)

                  0 0
                  • novas752  

                    Cáká i vazelína. Když rozebereš vzduchovou nohu namazanou jen vazelínou tak je to naprskaný i nahoře pod víčkem.

                    Ve spodních nohách je to navíc honěný rostoucim tlakem nahoru ke guferum.

                    0 0
          • Papinka  

            O tom hydrodynamickém mazání mi říkal i do telefonu – osobně mi to připadá jako blbost. To by znamenalo, že v obou nohách je olejová lázeň – otevřená a pohybem vidlice se přes nějakou tryskou vstřikuje olej do futra a tím se vymezuje vůle…Ale nejsem strojař, nerozumím tomu. Každopádně, když jsem argumentoval, že mám 14 let starou M Bomber 3, která má dělaný futra před čtyřmi lety a nemá žádnou vůli, tak se mi úplně vysmál, že to nemůžu srovnávat, protože ta stará má futra 10 cm dlouhá a ta nová 10 mm (ty hodnoty si přesně nepamatuji). Díky tomu prý ta vidlice chodí hladce…ale ta nová je míň citlivá, než moje stará :-). No nic, tak se budeme pídit co s tím, mě to totiž nebaví, nepřijde mi v pořádku jakákoli vůle. A už vůbec ne ve vidlici – resp. je mi jasné, že vůle tam nějaká bude, ale ne taková, že je to cítit na první dobrou.

            Otočit kolo vzhůru nohama můžu, ale pro jízdu to nemá asi moc nějaký vliv na změnu chování vidlice.

            0 0
            • Zdyn  

              No je to od výrobce (Fox) trochu alibismus. Určitá vůle mezi nohama a futrama nutná je. Jinak by ani vidlice nechodila. Poznámka o hydrodynamickém mazání je také v podstatě správná, ale má to nějaká ale :)

              Tepelná roztažnost na vůli (ve smyslu zmenšení) v podstatě vliv nemá. Respektive při zvyšování teploty se bude naopak zvětšovat, ale vzhledem ke změnám teplot, kterým je sestava vnitřní nohy-futra-vnější nohy vystavena jsou změny v tisícinách mm.

              Cyklosvecem zmiňované hydrodynamické mazání je použité v podstatě u všech vidlic mazaných olejem. Olej na dně vnějších nohou je tlakem vnitřních vytlačován nahoru k futrům a vymezuje tak vůli a snižuje tření. Ale uvedená vůle 0,228 je hodně velká. Velká spára (vůle) mezi futry a vnitřníma nohama znamená, že olejový fil tam hůře drží. Navíc pro dotlačení oleje až k horním futrům je třeba větší aktivita vidlice (větší stlačování). Takže paradoxně v náročnějším sjezdu je vidlice lépe mazaná a vůle není tak výrazná oproti pohodové jízdě, kdy vidlice pruží jen pár cm. Navíc velká vůle taky znamená větší křížení vidlice (vnitřní nohy vůči vnějším) a to zhoršuje citlivost.

              Uvedený rozsah 0,038–0,228 je velká tolerance. Pro výrobce je to samozřejmě výrobně levnější a také se tím dají snadno odbýt reklamace.

              2 0
              • BTom1  

                Tlakem vnitřních nohou vytlačován nahoru k futrům.-ano a,ale až při maximálním zanoření.Není to spíš mazání rozstřikem?V.nohy zajíždí do zdvihu-vidlice od terénu přijímá ràzy,olej se rozstřikuje na vnitřní nohy a ty ho na svém povrchu vtahují do pouzder?

                0 1
                • Zdyn  

                  Mazání „rozstřikem“ se samozřejmě také částečně projevuje. Ale rozstřikem se olej neprotlačí k horním futrům.

                  K vytlačování oleje dochází i před dosažením maimálního zdvihu (dorazu) Olej nahoru vytlačuje i vzduch, který před sebou „tlačí“ zajíždějící nohy. Samozřejmě, že olej je vynášen i na povrchu vnitřních nohou, tak jako u všech mazaných dílů. Ale tato vrstva nemá dostatečnou tloušťku a únosnost pro vymezení větší vůle ve futrech.

                  Jinak, jak jsem psal, tak paradoxně čím je těžší terén (větší aktivita vidlice), tím jsou futra lépe mazaná.

                  0 0
                  • BTom1  

                    Jo teď už jsi to popsal dokonale

                    0 0
                  • BTom1  

                    No chce to mít vidlici před provozem tak 10min.obráceně a trochu s ňou propružit aby ten hustej olej stekl ke spodním pouzdrům a drážkováním se dostal trochu dál.A až pak začít jezdit.

                    0 0
        • Jetblack  

          Já vozím Z1 na pružině a vůli tam mám taky … cca 2 měsíce zpátky jsem to reklamoval. Odpověď od Švece… přeměřeno a vše je údajně v normě. Na další dohady jsem neměl chuť a radši jezdím, nicméně před koncem záruky to zkusím ještě jednou

          0 0
        • Smazaný účet  

          No dve desetiny mm je docela vakl.

          Ale jestli to pisou, tak je to peknej alibizmus aby si zduvodnili, ze je to na pi.u.

          0 0
    • TichyA  

      Já měl f34 rythm, což je myslím přesně mz2 a žádnou vůli neměla. Asi je to kus od kusu. Výměna gufer by to nemohla zlepšit?

      0 0
    • Spalicek  

      Ahoj, Z2 Bombera jsem vozil sezónu 2020 a s reklamacemi jsem si něco užil.))) Když byla v ČR ještě nějaká první várka, tak jsem si z ní jednoho červeňáka objednal na bajka a již po pár týdnech jsem začal řešit zde probíranou vůli ve spodních nohách. V provozu se vůle dokonce zvětšila, že mi na nerovnostech o sobě dávala taky znát. Tady už trochu zestručním – vidlici jsem posílat zpět k zastoupení a jelikož byla na vině pochopitelně futra, tak se v případě téhle vidle musely měnit celé spodní nohy. Je možné, že jsem k té příležitosti dostal nějaký facelift, nebo prostě „bezvadný“ kus a vůle se pak nikdy nevrátila.

      Pokud máš doklady ke kolu, tak bych vidlici demontoval a poslal jim to na posouzení – minimálně na bezplatnou a odbornou kontrolu nárok máš; maximálně zpronevěříš poštovné. Tím, jak vidím cyklomateriálovou krizi každý den v práci, tak je možné, že se někteří výrobci či dodavatelé snaží minimalizovat zakládání nových reklamačních incidentů kvůli možným problémům s dodržením záručních lhůt.

      0 0
      • benobiker  

        Dost dobrej poznatek, díky! U Cyklošvece mají v ceníku dokonce výměnu kluzných pouzder, cena cca 1200,– za pouzdra a práce cca 500,– Tak nějak jsem předpokládal, jestli jim tam tu vidli pošlu s tím (přes shop, kde jsem kupoval komplet kolo), že má větší vůle ve futrech než by mělo být, že sundají spodní nohy a přeměří vnitřní průměr pouzder. Jestli bude větší, než tedy těch 36,228mm v případě, že nohy maj rovných 36mm, tak prostě výměna pouzder – vytlouct staré, nalisovat nové. Nepředpokládal jsem, že by měnili komplet celej spodek…

        0 0
        • Vilém  

          K tomu cislu jsi dosel jak?

          0 1
          • benobiker  

            Jak tady výše zaznělo přímo z manuálu „Výrobní tolerance je kontrolována před a po usazení kluzných pouzder a činí 0,038–0,228mm.“

            0 0
            • Concorde  

              To číslo značí něco trochu jiného. Ideální horní hranice po průměr futer je 36,10mm. Pokud bys to chtěl pak řešit, tak mi to můžeš poslat. Mám kalibrační sadu na futra a můžu je případně vyměnit nebo usadit pokud jsou moc těsná. Nebo samozřejmě cyklošvec

              0 0
              • benobiker  

                Klidně se rozepiš, jak se to tedy měří a co přesně značí ty výrobní tolerance udávané FOXem, rád se něco přiučím! :-) Jinak, rád bych to řešil přes Švece, dyž to mám ještě v záruce… Jestli neuspěju, jakože si myslím, že mě fákne, jako většinu :-) Tak ti nejspíš pak někdy krom PIKA pošlu i to FOXku.:-) Třebas to v ní po záruce začne taky lupat.:-D PS: Dneska jsem samozřejmě nic nestihl, CSU posílám hnedka v pondělí, měl bych se dokonce vejít do balíku přes zásilkovnu. ;-)

                0 0
                • Concorde  

                  V pohodě, až to bude, tak to bude. Jinak pokud ta vidlice nebyla na zaručním servise po koupi, tak reklamaci stejně zamítnou, letos vyzkoušeno asi třikrát – nedodržení servisních intervalů.

                  0 0
                  • Papinka  

                    A kdybych si to kolo náhodou nechal a ta vidlice mě vytáčela, tak ti to taky můžu případně poslat – se Švecem nemám totiž vůbec dobré zkušenosti. A pokud to tedy dobře chápu, tak u té Z2 by měla být ideálně průměr futer 34,10 mm?

                    0 0
                    • Concorde  

                      Určitě ano. Ten průměr se dá jen velmi těžko změřit – ideálně dutinoměrem, ale je třeba počítat s tím, že trochu zmáčkne napařenou kluznou část teflonu. Mám sadu kalibračních válečků – při osazení nových futer nejdriv pouzdra projedu honovacím válečkem na xx,00 rozměr a následně zvětšuji na požadovanou hodnotu. Ofiko fox používá tuším právě onu jednu desetinu milimetru, tedy xx,10mm

                      Což platí samozřejmě pouze u nových pouzder. Osobně provádím kalibraci futer i zcela u nové vidlice, pokud si ji někdo objedná. Což si myslím, že nedělá skoro nikdo.

                      0 0
                      • Papinka  

                        Ahoj a ještě jedna otázka. Uměl bys tu Z2 přestavět ze 140 na 150 mm zdvihu? Koukal jsem na novou kolekci Qayronu a tam ji mají na svých kolech. Přitom mi někdo tvrdil, že Z2 se pro 29 kola dělá jenom v max. variantě 140mm zdvihu. Případně by mě zajímalo, jak složitý a drahý by to bylo? Díky za případné info.

                        Pavel

                        0 0
                        • novas752  

                          Oficiálně se Z2 29" 150mm nedělá. Stačí kouknout na stránky výrobce. Je možné že mají u Qayronu v popisu chybu nebo je to nějaká OEM verze pro samostatný prodej nedostupná.

                          Změna zdvihu spočívá ve výměně pístnice s pístem ve vzduchové noze za jinou délku. Záležitost 10 minut.

                          EDIT: Jak tak koukám do seznamu dílů tak ale opravdu ve 150mm verzi může být. https://www.ridefox.com/fox17/help.php?…

                          Takže je potřeba tenhle díl: 820–02–369-KIT

                          0 0
                          • antuch  

                            Jedná se opravdu jen o OEM verzi. Ani Švec na to nemá shaft, Řešil jsem to, když mi zbyla na vzorek jednoho rámu 140 a potřeboval jsem ji překopat na 150.

                            0 0
                            • novas752  

                              Že Švec nemá nic neznamená, například na Bike24 mají. Takže se předělat na 150mm dá. Otázkou je proč by si to někdo dělal, na takový zdvih na 29" kolech už je imho lepší masivnější vidlice – 36 nebo Z1.

                              1 0
                        • mirorek2  

                          ***ze 140 na 150 mm zdvihu?**

                          aspoň si vycukáš futra rychleji :-)

                          0 0
                  • Mr.Duck  

                    To je silenost! To je vazne v zarucnich podminkach Foxu v CR?

                    0 0
                    • mirorek2  

                      a vy tam 90 dní na těsnění nemáte např.?

                      0 0
                      • Mr.Duck  

                        Nic takového jsem neslyšel. Nedal bych za to ruku do ohně, moc jsem fox záruku ještě neřešil, ale RS záruka kryje když ti něco odejde v tlumení nebo vzduch. Stíráky jsou spotřebák, to spadá pod „wear and tear“ tak na to jediné se asi záruka nevztahuje. Pochybuji že by Fox měl záruku o moc horší, ale uvidíme, čekám až mi otevřou nový účet a asi začnu fox záruku docela řešit tak budu vědět víc než domněnky.

                        Taky je tu záruka jen jeden rok.

                        0 0
                        • mirorek2  

                          Koupil jsem kdysi přes švece jednu x2 v krabičce, dal ji mladému na kolo v únoru na narozky, vyjeli jsme v dubnu, pak párkrát a v červnu jela na repas. Záruka se na vnitřní těsnění nevztahuje, na ně je jen 90 dní, vyjádření autorizáku švec…

                          Myslím, že takhle by tam u vás vy*ebali jen jednou :-)))

                          0 0
                          • kubad  

                            Jasně a teď tu o karkulce :D zase bych české zastoupení nedémonizoval – dělají co mají nařízeno

                            přímo na stránkách Fox:

                            the seals on your fork are covered 90 days from the date of purchase

                            0 0
                          • Mr.Duck  

                            Doufal bych, ale jestli to je jak myslí kubad (ten by ale zamítl každou záruku :))), tak to je další důvod proč se držet od foxu daleko asi :) Já si to ale spíš interpretuju že tím myslí stíráky, tlumiče se to netýká, takže taky myslím že by vyjebali jen jednou :)

                            Edit: teď jsem si to přečetl znova, a ačkoliv to není úplně jednoznačně napsané, rozhodně z toho nevyplývá že by se to týkalo tlumení na zadním tlumiči = vyje*ali s tebou.

                            0 0
                            • kubad  

                              nikoho neobhajuju – taky s tím mám problém, ale prostě těsnění FOX ofiko 90dní

                              a pak už je to jen o přístupu jak to vyřeší

                              0 0
                              • Mr.Duck  

                                Jasný já jenom rejpu, ale takhle mi to i dává smysl a tak stejně to řeší RS, že stíráky se nepočítaj. Četl jsem to tu na fóru několikrát že se záruky nevztahují na těsnění když třeba vyteče tlumič, no a to by tu fakt asi neprošlo.

                                0 0
                                • Zdyn  

                                  Pokud se nepletu, tak RS má (nebo měl) udávanou uzáruční dobu pro pryžové části 6 měsíců.

                                  0 0
                              • mirorek2  

                                přístup dovozce vyčvachtaný tlumák po 5 měsících (reál 10× venku) vyřešit placenou opravou je na*iču

                                1 0
                          • wilda81  

                            90 dnů má i RS

                            0 0
                            • mirorek2  

                              ale jim se to tak n_esere, teda podle mých zkušeností :-)

                              letos na dovolené zas nové dhx 2 mi vychcalo tentokrát přes čudle :D a to tvrdili soudruzi, že zapracovali na spolehlivosti heh

                              1 0
                              • MirosPikos  

                                Moc s tím kroutíš :)

                                0 0
                                • mirorek2  

                                  Ha právě že na Madonně jsem to naklikal na začátku snad poprvé v životě podle tabulky od Raaw a ono to nastavení fungovalo! Nešáhl jsem na to paradoxně ani jednou, teda krom páčky „locku“

                                  0 0
                              • goofy  

                                Já teď dával DHX2 na servis po 3 sezónách… Nevím co s tím furt děláte… :-D

                                0 0
                                • mirorek2  

                                  nevím tvl, vybalím z pixle, nandám za 3 měsíce na kolo, týden jezdím a je to :-)

                                  0 0
                                  • goofy  

                                    Hele… Že ty s tím jezdíš v terénu… ;-)))

                                    Jinak já to teda u sebe beru za zázrak co vydržel a půl sezóny byl už lehce zavzdušněný, ale říkal jsem si, že to už nějak doklepe. :-)

                                    0 0
                                    • mirorek2  

                                      Problém je, že jak tam je vzduch, tak to hned tlumí úplnou ****. Poznám to okamžitě na funkci a pak mě to sere

                                      0 0
                                      • Concorde  

                                        Až ti vyprší záruka, můžu to zkusit upgradovat. Mám vyrobené lepší těsnění na dhx2 oproti originálu.

                                        0 0
                                        • mirorek2  

                                          Děkuji za nabídku, už je od Kamila zpět, nechal jsem ho repásnout okamžitě po akci. On má taky nějaké lepší těsnění, X2 od něj vydrží řádově déle, než origo.

                                          Btw záruka vyprší po 90 dnech, tak co že…

                                          0 0
                                          • wilda81  

                                            No jeden ze zdejších uživatelů by s tím Kamilem asi nesouhlasil. Nechával u nějak X2 servisovat třikrát, třikrát platil a stejně neměl funkční tlumič. Se nasral, nechal udělat upgrade vnitřností na novější verzi u Švece a je klid.

                                            0 0
      • Papinka  

        Tý jo díky za zkušenost. To se hodí vědět, že v tom nejsme samy a že se to dá a má řešit. Mě ty kecy, že je to normální vadí. Tak budu řešit dál. Díky.

        0 0
    • Herryrb  

      Tak já taky přidám zkušenost, nová vidle po měsíci vůle jako prase. Poslal jsem ji ke Švecovi, vyměnili mi nohy tak jsem byl rád. Zklamání přišlo po namontovani, nefunguje na pravé straně regulace tlumení a zamčení. Poslal jsem ji tam znovu přišla včera a světe div se, zase to nejde. Tak nevím jestli tam dělá servis uklízečka nebo vratnej.

      1 0
    • Demon  

      Trochu pomůže tohle: https://bike-forum.cz/…2-tuning-tip

      Jinak já tu vůli za jízdy nevnímám, vy jo? A jinak FOX 36 v levé noze taky vůle, ale asi na to prdím.

      0 0
    • Dag  

      Měl jsem u Z2 stejný problém. Vůle v nohách a nic moc citlivost.

      Ve vidlici chyběli mazací molitanové kroužky a oleje tam bylo pár kapek v každé noze.

      Doplnil jsem molitany koupené na Aliexpresu za 50kč i s poštou, dal oleje jak má být, promazal gufera a vidlice chodí jak víno. Stala se z ní super žehlička.

      Vůle v nohách je skoro nepostřehnutelná.

      Jak málo stačí ke štěstí. :-)

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.