Chtěl bych se zeptat, je-li nějaká přednost této konstrukce před klasickou?
Chtěl bych se zeptat, je-li nějaká přednost této konstrukce před klasickou?
mě napadá snad jedině, že to přední kolo líp kopiruje nerovnosti a zanořuje se do vidle a ne, že se celý kolo ponořuje do vidle 8-( to je ale pič…ovina :-))
:-D
Moje hlava říká, že upside down společně s dvoukorunkou umožňují větší zdvihy. Ale je to ochuzené o takový ten sloupek mezi vnějšíma nohama, takže se tuhost musí dohnat větším průměrem noh, tudíž je větší váha…tzn že se u XC nepoužívá:)
maveric je na tom váhově rovna velmi slušně. to není argument
Tvoje hlava rika blbe.. zdvihy vetsi neumoznuje :-)
Na u-s-d vidlice začali před několika lety hojně přecházet výrobci motorek. A to u motorek silničních, takže kvůli zdvihu to asi nebude.
Tak,tak. Před kolika lety že se to vyráběla Jawa 250 pérák? Ta měla USD vidlici, akorát se tomu tak neříkalo.
:)
Jo, jo, pak jim ten nápad Američani ukradli, ale dlouhá desetiletí nebyli schopní začít to vyrábět, tak to nakonec prodali Japoncům a Italům :)
Vyhodou je mensi odpruzena hmotnost…
Nevyhodou je mensi tuhost…
A pro nás méně chápavé? Že to má jako menší setrvačnost při pohybu?
Zkus uvest 10 kilove kladivo do pohybu a pul kilove… Myslim, ze ti odpoved dojde ;-)
Tak jsem to pochopil dobře. A druhá věc – pozná to normální smrtelník na chodu? (nemyslim to kladivo ale tu vidlici)
když jsem zkoušel toho mawericka tak pocitově se mi zdála že chodí malinko hůře nebo stejně jako upravený epicon. (měl jsem takto osazená kola vedle sebe a mohl jsem ihned přesedat)
některý maveriky maj vzduchovou negativku která se dá foukat pouze pokud je vidle rozebraná, kdo to neví nebo neumí nastavit ten pak má vidli, která není citlivá zpočátku
DUC 32 i SC 32 maj negativky pružinový. Po rozebrání se dostaneš k ventilku, kterym se fouká vzduch pod „plovoucí“ pístek tlumení, ale tlak myslim doporučujou pro všechny váhy stejnej. Vidlice se ladí použitou negativkou, otočenim pístku tlumení a použitejma podložkama, hustotou tlumícího oleje a množstvim oleje ve vzduchový komoře. Bez rozebrání můžeš nafoukat pozitivku a nastavit tlumení, ale pro větší změny v projevu už musíš hrábnout vidli do střev. Pro notorický ladiče asi nic moc, nebo naopak výzva:o)
Pro štourali radši opravim, protože vidle plovoucí píst samozřejmě nemá, takže se prostě jenom nafuní tlumící jednotka. Trošku se mi do toho zamotal tlumič z ML8
A taky se naučim česky
Jakmile nafoukáš správně na svou váhu a odskok si nastavíš jak ti to vyhovuje, tak neexistuje nic citlivějšího než Maverickův DUC32 – vlastní zkušenost. Je to mnohem citlivější i než 120mm FOXka… Suntoura sem žádnýho nejezdil (ani na pár metrů), ale pochybuju že chodí líp…
jako vlastnik Maverica ani nemuzes jinak,ze? :)
: )
Nemůžu, ale ani nechci a hlavně: nemám důvod. K napsání toho komentu sem fantazii nepotřeboval – fakt to tak je ; )
Teď si ale nejsem jistej jak důvěryhodně to zní… :D
„tak neexistuje nic citlivějšího než Maverickův DUC32“
A hned dál píšeš, že si třeba upraveného Epicona nejezdil (který je na tom s citlivostí výrazně lépe než třeba ta Foxka), ale přitom klidně napíšeš tu citovanou větu.
120mm současné Foxky v originálním stavu zrovna nejsou ukázkou vynikající citlivosti, i když na tom samozřejmě nejsou vyloženě špatně. Ta komprese, která citlivost zabíjí je u nich prostě znát.
Jakou si tedy vlastně jel vidlici, která patří ke špičce v citlivosti? Ta Foxka to opravdu není (pokud by tedy nebyla upravená).
Ale je to jednoduché, můžeš změřit odtrh, otázka 30s a hned bude jasno, jak na tom ten DUC32 přesně je.
Samozřejmě že přehánim, sem nadšenej z pořád eště novýho kola ; ) Měl jsem ale dojem, že ty FOXky všichni právě pro citklivost chválej (všichni myslim velo, cykloservis atp.)…
Jinak nevim co myslíš měřenim odtrhu a otázkou 30s…?
Postav kolo předním kolem na váhu a změř při jaké hodnotě na váze se vidlice pohne do zdvihu. Počítá se samozřejmě i váha samotného kola.
Tedy pokud jsou vidlice na špičkové úrovni citlivosti, což je u vzduchovek 5kg odtrhu, tak to znamená, že jen položíš kolo předním kolem na váhu a vidlice už se pohne do zdvihu pouze vahou toho kola (protože 5kg dá téměř každé kolo jen svojí vahou, těžší kola i více). Pokud nestačí váha kola samotného, tak postupně tlač na řídítka větší a větší silou a pozoruj, při jaké hodnotě na váze se vidlice pohne. Do 30s to máš změřené. Jediný předpoklad je mít analogovou osobní váhu. Pokud není, tak aspoň informace, zda váha kola stačí na to, aby se pohla do zdvihu nebo ne (na to není třeba váha).
Foxky na tom bývaly skvěle, ale to bývávalo. Od té doby, co to kurví kompresí, tak se citlivost znatelně zhoršila.
Těch 30s mi dojít mohlo :D
Naměřil sem tomu cca 8kg… Do večera to snad budu moct změřit nějak šikovnějc a přesnějc, ale to je vcelku vedlejší. Jen mi přijde že u těch vzduchovek to přece strašně závisí na tom jak je nafoukáš ne?
Pokud má vidlice správnou negativku (a to myslím obecně a je jedno jestli je použita akorát tvrdá pružinová nebo je správně nafoukaná u dual airu nebo je automaticky na stejném tlaku u soloairu a některých Suntourů), tak na tom záleží minimálně. Ale i v těch případech, kdyby to bylo ovliněno nafoukáním, tak to nevadí, na tom tlaku přeci jezdíš, takže pro tebe je to daný stav.
8kg (to odpovídá tomu, že stačí jen tak lehounce prstem přidat sílu k vlastní váze kola, tedy cca ty 2kg navíc k těm 5–6kg od kola) by byla hodnota dost slušná, v originále tuhle hodnotu má dnes jen málokterá vidlice. U RS u dual airu se sem tam podaří kus kolem 7kg, ale také klidně bývají kusy stejné vidlice i přes 10kg.
Ale samozřejmě to pořád není absolutní špička. 8kg odtrhu tu nemám doma na žádné vidlici, všechny jsou lepší (a to včetně obou Talasů, kde na obou mám upravenou kompresi, takže nekurví už citlivost, ale přeci jen Talas má nějaké pasivní odpory navíc kvůli Talas systému a možnosti rychlé změny zdvihu; ale i tak i když jsou ty Talasy z vidlic, co doma máme na tom s odtrhem nejhůře, tak stále výrazně pod 8kg; upravená Reba i upravený Skareb jsou právě ně těch cca 5kg).
Jinak já o té vidlici nic netvrdím, v ruce jsem ji neměl, takže klidně na tom může s citlivostí být perfektně (ale taky nemusí), proto by mě ten odthr opravdu zajímal, ten to jednoznačně ukáže.
Promiň, sem asi tupej, ale co je odtrh a jak se měří? Díky
Udělej graf, ať se na ten zázrak techniky podíváme. Hlavně mě zajímá, kolik kg má odtrh.
Tak jsem to napsal dříve, než jsem si přečetl, že se už tady o tom píše…
Teoreticky ano. Prakticky samozrejme zalezi na nastaveni prubehu chodu, cili to neni nejpodstatnejsi cast prubehu.. Dost podstatne to jde zkonit spatnym nalazenim utlumu…
stejně nechápu :-(
Je treba mensi sily (nebo snad impulzu sily odborneji) k rozpohybovani a nasledne mensi sily k zastaveni pohybu…
Neodpružená, to co jede po zemi je neodpružená. S tou tuhostí by to mělo být teoreticky naopak, ne? Tam kde je největší ohybový moment (u spodní korunky) je u upsidedown tlustší noha.
Jde o to, že u USD nemůžeš udělat můstek nad kolem, takže nohy jsou spojeny jen osou a korunku, zatímco u „klasiky“ ve 3 místech.
Ale zase mohou být ty nohy více zasunuté do sebe, ne ? (získá se proto délka mezi korunkama). Nevěřím, že jediná výhoda je menší neodpružená hmotnost, dyť to třeba na motorkách je už skoro všude.
vzhled? :)
u motorek je neopruzena hmota zasadni vec… a USD vidlice je i tuzsi.. v miste max ohyboveho momentu (nahore v korunce) ma maximalni prumer – tzn da se tam i udelat tenka stena te trubky- mala hmotnost
u kola ale hodne z tuhosti v krutu atd dela spojeni mustkem u klasicke vidlice… to u USD jde udelat obtizne…
menší tuhost je pouze v krutu… ještě lepší mazaní
Mas pravdu nacelniku – dalsi + je mazani…
Jinak samozrejme v krutu, ale posledni dobou to jsou nejhosi sily co se tyce namahani ⇒ kotouce
Fakt si myslíte že maj Maverickový vidle malou tuhost? Tady už sem to někdy čet, ale třeba na mtbr.com v reviews tu tuhost všichni chválej… Já to asi nepoznám, tak bych chtěl vědět z čeho vycházíte, protože směr drží přesně kam to namířim a nevim, podle čeho jinýho by se to mělo soudit… Krom toho ta 24mm pevná osa taky něco udrží ; )
bereš si to moc osobně, řešíme usd vidle celkově, ne zrovna tvýho mava :-) jel jsem na malym shiverovi a kroucení jsem fakt necítil ( ale za to může možná i moje váha ), takže podle mě je usd spíš plus než mínus
Ono jde hlavně o to, že už u nějaký fotky byl koment že se děsně kroutí. Napoprvý sem to přešel bez většího přemejšlení, ale dyž to tu vidim i podruhý, tak se začínám zajímat ; )
ok… no já jsem mavericka nikdy ani nezkoušel, tak nevim… nicméně pode mnou se fakt nekroutí nic, takže tohle vůbec neřešim :-)
no to myslim nebude hlavni slabina duca… na to ma rekl bych malej zdvih… spis bych rekl ze slabina bude cena… a co jsem slysel tak ma jednoduchej tlumic… coz me treba na vidlici vadi… ale je fakt ze u nizsich zdvihu… cca do 130… to asi neni tak dulezity… (tlumic)
Mě přijde právě ta hranice 130–140mm jako zlomová, kde už by high speed expanze měla v každém případě na vidlici být. Přejít by se to dalo do těch 100mm zdvihu.
no ta expanze… nevim, nemame doma ani jednu vidli co to ma… (totem,float32 r,66vf2) takze nemuzu soudit… me by stacila aspon hi speed komprese a odskok v podobe pistku v patrone, to SSVF je fakt bida, zvlast ted kdyz po oprave od milana to tak hezky citlive chodi… na enduro pekny, ale jak zacnu jet rychle z kopce… tak je fuk jaka je citlivost, diky mizernymu tlumici to proste nefunguje, na totemu jsem 2×rychlejsi…
BTW jsem nekde tusim okolo 8kg odrthu s tou 66:)na DH nacini myslim dobry..
Na vyšším zdvihu (180mm) se už na testování na Kokořínsku ukázalo, že v některých situacích je chybějící komprese opravdu problém. Při 140mm zdvihu to bylo právě na hraně, tedy ten problém se tam náznakem začal objevovat, ale byl ještě zcela pro chování kola zanedbatelný.
A jednalo se o to, že přední kolo šlo pouze svojí setrvačností do zdvihu více než byla velikost překážky, což následně způsobilo pozdější získání kontaktu předního kola za překážkou. A pokud se tohle projeví ve větším měřítku, tak to je opravdu problém.
Ale chtělo by to, aby ta high speed komprese byla vždy pozičně závislá a v první dejme tomu 1/3 zdvihu se neprojevovala nejlépe vůbec.
menší NEODPRUŽENÁ hmotnost!
No vidis, hlavne ze jsem to myslel dobre :o)
i krom mave to jezdilo na XC :) mela to jedna kona. dodnes vidim ten clanek ve velu okolo roku 2000 top muselo byt,bylo to nwjake testovani vice modelu kony, kdesi v zahranici. tu vidlici jsem nevidel nazivo, byla to urcite neco „bam“.
jedna z mych „otocenych“ vidlciek bude trunit letos na zimaku : )
nemyslíš marušku rac?
myslim akorat jsem myslel ze v nazvu bylo bam.....
pro ostatni:
http://www.mds.co.jp/…yol/racl.jpg
je to sexy kousek
bam označovalo pouze typ použité slitiny, s USD to nemá nic společnýho
a ja snad tvrdim, ze ano? :/ pisu ze jsem tusil ze je v nazvu bam…
jj, to si pamatuju taky, ale pokud vim, tak stala nekde pres 40tis.:)) a nebyla z nejlehcich…
Vyhodou je, ze ked sa potento tesnenie, tak olej vytecie ovela skor a kompletne.
Kdo tady jezdil SHIVERA? Jak je na tom s chodem? Kámoš prodává tuším 120mm (já ji ale neměl ještě v ruce), a přijde mi to jako hodně velká rarita. Takže jaká je to vidle?
dokonalá ;-)
bude moje příští na novej rám, jestli se ho někdy dožiju
kromě vzhledu i chodem?
jj, nejezdil jsem na citlivější mršce… krom toho má i slušnou váhu ( ber s rezervou ) a je skoro nerozbitná
na 5 SC : ) a 2 DC : )
vidlice jako kazda jina : ) nerekl bych ze nejcitlivejsi (120 sc),ale to je jedno : ) je krasna : )
Takže když to shrnu:
Je to vše, nebo si ještě někdo na něco vzpomene?
hlavni předností vidlice upside down je menší moment síly v místě gufera při brzdění. to znamená, že při brzdění se vidlice láme jakoby dozadu a nejvetší namáhání vidlice je přitom pod spodní brejlí. u normalni vidlice se tato „vylamovaci“ sila projevi na zhorseni chodu vidlice. u vidlice upsidedown tato sila neni tak velka, protoze je gufero az dole, je to jako byste chteli zlomit pres koleno dlouhy a kratky klacek o stejne tloustce, ten delsi pujde samozrejme zlomit lepe.
tato vyhoda je pro jizdni kola naprosto zbytecna, protoze brzdne sily jsou tu naprosto minimalni
stejne jako vyhoda mensi neodpruzene hmotnosti je pro kola k nicemu, nikdo nejezdi na kole tak rychle aby se to projevilo
jediny plus vidim v tom ze dobre vypada, treba takovou Shiver bych bral hned :)
nekdo me pozadal do mailu(podle loginu nepoznavam), zda bych mohl navazit tu 120
m shiver sc
rok: 2002
zdvih: 120mm
delka krku: 217mm
vazeno s osou:ano
vaha:2383g
podle me je to slusny :)
Nevíte, co je tohle za vidli? http://aukro.cz/…2547798.html
Zhruba na 99% se jedná o vidlici ZOOM: http://www.testbike.hu/…up-side-down . Takže nějaký zlatokop na to nalepí RS nálepky a je to..Aspoň ta cena že není úplně mimo..Pro efekt by ta vidle nemusela být marná..:)
Ale vypadá poměrně dobře :-) Kdybych aspoň trochu rozuměl tomu, co o ní píšou v tom odkazu :-(
Výhoda
je velmi dobré pro pohyb, studený neprovokovali to, ty hajzle silná, je zde spousta místa Sarna,
Handicap
zpět clatters Pécs (pro mě) až 13 cm, ne však mzogja jsem zoomtól nečekali moc tolik obrněný vůz
Mé bradavky pukají rozkoší:)
Jo ták a já blb furt hledam takovouhle RS upside down.
zde bych ještě tvrzení podložil: http://www.schlickjumper.de/…um1_1606.htm ..Taky jsem si říkal, že bych jí někde sehnal, avšak nemá to ani tlumení (předpokládám, že když chybí štelování odskoku a cena vidle je tak nízká, že tam budou jen pružiny a elastomery), takže to člověku akorát tak vymlátí zuby..:(
Jo, už jsem si něco našel, vakl několik mm dopředu a dozadu a tak :)