trojtalíř-kompakt moje zkušenosti

10 nepřečtených
  • Vlady

    tšm, kteří váhají s volbou při koupi nového kola, třeba pomohou moje zkušenosti.

    do letošního roku jsem jezdil se Shimano Ultegra – vpředu třítalíř 52–39–30, vzadu kazeta 12–25.  V dubnu jsem pořídil nové kolo osazené s FSA SL 50–34, vzadu kazeta 12–27. Jsem úplný amatér, nejezdím žádné závody, pohodově, kolem 6.000 km ročně.  Za první čtvrtrok se mi nastřádaly tyhle poznatky:   Původně jsem doufal, že seřízení přesmykovače u dvoutalíře bude méně náročné než u třítalíře, že dovolí větší rezervu… to se mi nepotvrdilo, je to stejná piplačka. Nejlehčí převody v kopcích jsem jezdil na převod 30:23 (pastorek 25 vzadu jsem prakticky nikdy nepoužil – jednak psychicky si člověk chce ponechat ještě nějakou rezervu pro nejhorší situaci a jednak jsem si říkal, že co nevyšlapu s 23, nevyšlapu ani s 25ti..) Nejlejčí převod u compactu leží při 34:27 svým převodem někde mezi a to plně dostačuje. Na druhém konci nejtěšžší převod 52:12 a 50:12  – zde je rozdíl patrný. Tam, kde jsem při sjíždění z kopce ještě mohl trochu silově šlápnout do pedálů, nestačím u compactu šmrdlat nohama. Někde kolem 60–65 km/h je konec. Znatelný rozdíl je u mne v nejčastěji používaných převodech – tedy ve střední oblasti. Mé kondici u lehce vlnitého terénu odpovídalo mít řetěz vepředu na prostředním talíři a vzadu jsem přehazoval mezi cca druhým a sedmým pastorkem. U compactu musím při stejném zatížení častěji přeřazovat talíř, což znamená pro přibližně plynulý přechod talíř jednou dolu, pastorek dvakrát nahoru… nebo naopak. To zatím nervuje, asi věcí zvyku. …  Až na to,  že si vlastně na compact víc stěžuju než chválím, jsem s ním velice spokojenej, protože vypadá..na kole.. absolutně SUPER… !

    0 0
    • Glum  

      Mám také kompakty 50 × 34, a kazety 12–25 a 13–29. Pro ježdění v ČR používám bez problémů tu první kazetu. Ve vysokých horách se mi převod 34 × 25 zdá nedostatečný, v dlouhých prudkých kopcích neudržím optimální frekvenci (při frekvenci 70 to znamená neklesnout rychlostí pod 12 km/h), kazeta 13 × 29 to řeší. Trojpřevodník mi připadá na silničním kole zbytečný a nepatřičný, klasické převodníky 53 – 36 zase určené pro závodní borce. Že bych postrádal převod pro jízdu z kopce to spíše ne: i na biku jsem z kopce na hladkém asfaltu schopen šlapat až 150 otáček/min, což je zhruba do 73 km/h. Ta samá frekvence na silničním kole při převodu 50 × 12 by znamenala rychlost cca 80 km/h. Pokud ovšem na kole jedu  takovou rychlostí, většinou nešlapu a vlastně ani nedutám :)

      0 0
      • Vilém  

        Co pouzivas za saltr, ze pobere 29z? Shimano saltry byly psany do 27z, kdyz jsem jej vozil s 28z. tak uz to bylo na hrane.

        0 0
        • kubad  

          typl bych Campu :-)

          0 0
          • Vilém  

            U te ten rozsah nezmam. Nevis kolik udavaji jako nejvetsi pastorek?

            0 0
            • Zdenda CUBE  

              Zrovna jsem řešil stejný problém, na Kuotě vozím klasiku 53/39 – 12/25 a protože roky se začínají pomalu hlásit, jsou kopce kde jsem postrádal možnost ještě něco přeřadit. Uvažoval jsem o kompaktu, ale po delší době výběru nových klik (nesehnal jsem nic pěkného za rozumný peníz) jsem zvolil variantu takovou, že jsem na jedny kola nasadil kazetu 13/29 Centaur (za 1200) a první zkušenosti jsou takové, že to řadí absolutně bez problémů a pokud vím, že pojedu do fest kopců, vezmu tyto převody 53/39 – 13/29 a je vystaráno.

              0 0
              • Obi-wan  

                jj to je rozumná volba,mám jen 53/39–12/23 a další kazeta bude rozhodně minimálně 12/25.Ale i 39–23 se dá lecos vylámat.

                0 0
                • Zdenda CUBE  

                  jj v tvém věku mi bohatě stačila kazeta 11/23 a to tam bylo jen 7 pastorků :-), ale roky nezastavíš a nejhorší je postupný nárůst váhy :-(, kdo se s tím má tahat. Po předloňském úrazu jsem nabral 20kg a to je pořádnej baťoch když to máš vláčet do kopců. Jo holt mi už není 20, ale ani 30 a 40 už taky né :-) …

                  0 0
        • Marskatin  

          Jo potvrzuji, vozím 50–34 vpředu a 11–28 vzadu, a těch 28 je pro Soru opravdu konečná.

          0 0
    • Rychlej turista  

      Mno, pro mě je na silničce jemnost odstupňování důležitější, než vzhled, proto k maximální spokojenosti jezdím 52/42/30 vpředu a 11,12,13,14,1­5,16,17,19,21 vza­du a mám k dosipizici všech převody, které potřebuji. Vzhled je jediná zásadní nevýhoda a fakt to třeba při časovce vypadá divně :-)

      0 0
Téma bylo zamknuto, nelze přidávat další reakce