• Cosmogagy

    Ahoj, dost často slyším a čtu – když si chceš líp zajezdit, pořiď si na kolo lepší kola/záplety. Lehčí, tužší, rychlejší atd…

    Ale jak jako neznalec poznám které jsou lepší než ty moje? Pomůžu si kolama za 5000? za 7500? za 10000? 15000?

    Kolo je Mondraker Chrono 2022 (v profilu), z popisu kola jsou MDK-XP1 29 TLR, 25mm internal width, na nábojích Formula DC20LW vepředu a Formula MST148S-4SB vzadu, boost pevné osy.

    Nevím kolik váží (a popravdě, nechce se mi to celé odstrojovat abych to zvážil) nevím jak jsou kvalitní, jak pevné.

    Jezdím lehké XC, polní a lesní cesty, žádné sjezdy, traily apod.

    Otázka je, pokud bych chtěl lepší kola, po čem se dívat? Je mi jasný že čím víc peněz, tím lepší kola bych koupil, ale je reálný sehnat něco lepšího než mám (tak abych to při jízdě poznal) např třeba za 6–8 tisíc? Nebo by se muselo připlatit víc, třeba 10–12? Nebo by ani takový rozpočet nestačil?

    Předem díky za odpovědi.

    1 0
    • novas752  

      Téměř všechny tyhle základní výplety na xc kolech mají 1900–2200g. Z výroby to bývá napnuté docela málo – tuhá taky moc nejsou.

      Za 10 bývaj základní zmačkový výplety, okolo 15 už dost slušný hliníkový, lehce přes 20 se dají sehnat karbonový.

      0 0
    • t29  

      Spíš než „za kolik pořídit“ se ptej „co to má umět“:

      První věc na co se dívám je druh ložisek v nábojích:

      Tvoje náboje mají konusy = musíš je umět seřídit, aby se točily hladce a bez vůle.

      „Lepší“ náboje mají průmyslové ložiska, nic neseřizuješ, ale když se objeví vůle, musíš vyměnit celé ložisko.

      Z hlediska životnosti jsou lepší konusy, ale kdo je neumí seřídit, tomu doporučuju průmyslové ložiska. Většinou taky bývají líp utěsněné proti vodě/prachu.

      Výplet: ztenčované dráty jsou lehčí a pevnější = celé kolo je tužší a líp přenáší sílu z pedálu na cestu.

      Ráfky – můžeš řešit vnitřní šířku (tvoje ráfky mají 25 mm) nebo jestli jsou vhodné na bezdušový systém (TLR), jinak je zbytečné něco vymýšlet.

      No a u každého dílu se dá řešit hmotnost, hlavně u ráfků poznáš jestli roztáčíš o 100–200g míň nebo víc. Na druhou stranu pro těžší jezdce je lepší na hmotě nešetřit.

      0 0
    • scalar  

      Kdy to chceš podle „tříd“, tak máš zatím základ. Takový standard sériových kol v této relaci, obyčejné ráfky kolem 550 gr., 32 nezeslabovaných drátů, základní náboje. Hlavní problém bude hmotnost, bývá to kolem 2,2 – 2,4 kg.

      O třídu výš bych dal kola kolem 2 kg, to jsou záplety na trochu lehčích ráfcích, 28 zeslabovaných drátů, zase spíš základní náboje např. Shimano 410. Nebo nejnižší úrovně továrních zápletů Fulcrum, Mavic.. Relace těch 5 –6 tis. Kč. Rozdíl tam trochu je, ale že by Tě to vystřelilo z treter se říct nedá.

      Vyšší třída, co už je znát, bude kolem těch 10 – 12 tis., hmotnostně už tak 1,6 kg, Vyšší řady Mavic, Fulcrum, Token, záplety Pancho Wheels apod.

      Pak už jsou extra lehké alu záplety, karbony apod., ale to už je mimo oblast Tvého kola, to už by to zase brzdil základní rám, hodně základní vidlice a osazení.

      5 0
      • Cosmogagy  

        Díky všem za odpovědi.

        Chápu to tedy tak, že když koupím např. Fulcrum Red Zone 7 okolo těch 6–7 tisíc, tak si trochu polepším, ale ne nějak extra výrazně. Raději tedy pošetřím na vyšší řadu (hodně mně zaujaly třeba ty Pancho Wheels, ty jsem vůbec neznal), aby ten rozdíl po přehození kol byl výraznější.

        1 0
      • Polopol  

        Má podle vás smysl měnit výplety na tomto kole? Za kola dejme tomu kolem 20 tisíc? Ať už hliník, nebo karbon. Díky

        https://www.s1w.cz/…el-carbon-3/?…

        0 0
        • nomecz  

          Tohle kolo si urcite zaslouzi lepsi kola, ale hlinik za 20 je nesmysl , urcite karton

          0 0
          • Polopol  

            Počítal jsem to a kdybych nechal přední náboj lefty, tak dozadu 350, nextie a sapim by vyšlo přes 20 tisíc.

            0 0
            • JakeF  

              Tak zas když už to budeš řešit, tak tam přece nedáš ke karbonu Sapim Race, ale rovnou CX-Ray a Secure Lock niple :)).

              0 0
        • JakeF  

          Já je na něm teď vyměnil za karbon Bontragery a záleží, co si od toho slibuješ. Ty ZTR jsou celkem měkký ráfky a navíc úzký, ale zase ráfky jako takový jsou celkem lehký. Zadní nába je celkem low-end, ale tam ta váha až tak nevadí a funguje.

          Každopádně počítej s tím, že kola na Scalpel nejsou standardní, takže nejspíš custom záplety. Vzadu máš offset a dopředu potřebuješ Lefty nábu, která se blbě shání a bacha, ne každá pasuje na Ocho.

          Za mě za jiný hliníky bych neměnil, pokud nemáš třeba bouchlej ráfek (já takhle jeden zadní odepsal a měnil za DT 361). U rozumnýho karbonu je ale i těch 20k hrana, i s rozumně kvalitními čínskými ráfky počítej spíš ke 30k.

          0 0
          • Polopol  

            Slibuji si od toho vrátit se k časům ve vyjezdech na úroveň, kterou jsem měl před koupí tohoto kola :-D měl jsem karbonové ht a to bylo ve vyjezdech fakt rychlejší. Ten můj scalpel má ve velikosti L reálně přes 13 kg. Je to můj první full a vlastně je to pro mě zklamání.

            Právě nad tím furt přemýšlím, jestli vyměnit ty kola, přesně ale kvůli lefty a tím trochu složitější výměně vypletu zvažuji i kolo prodat a buď se vrátit na ht, nebo jiný full se standardní vidli, bez Ai offsetu, klasickými klikami sram, nebo shimano atd. No kolo na hovno :-D

            0 0
            • Gwaihir  

              Pak si návrat k ht rozmysli dřív, než uvalis 30k za záplety ;)

              0 0
            • JakeF  

              To podle mě jenom výměnou kol nevyřešíš. Scalpel je na XC kategorii relativně aktivní odpružení, takže proti lehkýmu HT samozřejmě váha navíc a efektivita dolů. Ale v terénu zase jede dobře, to je o prioritách…

              Jinak váha, můj na fotkách je cca 12,4 kg s vyměněnými koly za karbon, ale zase navíc teleskop. Plus by asi něco šlo ušetřit na gumách, mám tam odolnější Snakeskin/EXO a kdybys šel cíleně na váhu, tak určitě šlo dát i lehčí ráfky a tím jít za cenu nižší odolnosti tak o dalších 200 g dolů (moje jsou Bontragery s 30mm vnitřní šířkou, 460g/ráfek). Podle mě 11,5 kg je reálně dosažitelná meta výměnou kol + pár drobností kolem, dál už to bude hodně drahý.

              0 0
              • Polopol  

                Čili by se dalo dostat na váhu uvedenou výrobcem… Je to jak říkáš. Oni u těch stan's vypletu uvádí váhu přes 1800 g, což není úplná tragédie.

                0 0
            • nomecz  

              Coze 13 + ? Tak to je mazec to mam na Trancovi s 2,5 enduro gumama … to sem teda cekal tak o kilo min v xc setupu sem na 12,3 cca

              0 0
              • Polopol  

                Oni uvádí oficiálně myslím 11,75. Ale je to úplně mimo. S xt pedalama to je cca 13,4. Mám to v origo sestupu bez úprav, jen bezduse.

                0 0
                • JakeF  

                  Jak jsi to vážil?

                  Já to mám taky v L-ku a to bych těma kolama musel ušetřit víc jak kilo, což není reálný. Zas tak těžký ty origo fakt nejsou.

                  0 0
    • scoty  

      Asi zde jde hlavně o to, jestli běžný cyklista co najede cca 3 000/rok pozná rozdíl v zápletech třeba u DT SWISS 1900, 1700 a 1500…?

      Taky by mě to zajímalo :)

      0 0
      • Smazaný účet  

        :). Drtiva vetsina nepozna nic, tak leda opticky. Nakonec je to i logicky. Jak muze clovek bez vykonnosti posuzovat tuhost a lehkost kol? Tak leda teoreticky a na BD;).

        2 1
      • mr.nikdo  

        Nemaji zmeny v nabe?

        Loziska poznas hodne :)

        0 0
      • Tomcat  

        Pozná, ale není jednoznačný jestli se chcete bavit o technických rozdílech ( hmotnost, tuhost, setrvačnost) nebo o nějakých hmatatelných rozdílech ve sportovních výkonech.

        Jednoduchý výpočet že za každých xxx g se zlepší o xx s na trati xx km nejde moc čekat…

        0 0
    • Cyklofanatic  

      Jak kdo pozná lepší záplety bude spis individuální. Naopak bych ale řekl, že čím horší výkonnost tím ten rozdíl mezi horšími vs lepšími výplety bude pro jezdce významnější.

      1 0
      • Smazaný účet  

        V praxi je to tak, ze cim vyssi wattaz, tim vic se pod tebou cely kolo krouti. A kdyz se vic krouti, tak kolo jde min za pedalem a kdyz jde míň za pedalem, prijedes pozdejc do cile. A kdyz prijedeš pozdejc do cile, jsi smutnej, zacinas ztracet motivaci, zacnes treba chlastat a nakonec se obesis. Asi tak v kostce.

        Tak ze slaby jezdec si muze dovolit min tuha kola :)).

        1 2
        • Tomas_82  

          Takže těžší jezdec, který sice podle tebe nic moc nenajezdí (řekněme 4000km), ale zato udělá krátkodobě 2× větší wattáž než běžný cyklista potřebuje tedy jaká kola????

          0 0
    • JakeF  

      Lehci kola jsou zivejsi do kopce, ale zase maji mensi setrvacnost na roviny. Pocitove zmenu vnimas prvnich par kilometru, pak si zvyknes. Realnej dopad na prumernou rychlost nemeritelnej, daleko vic udelaji dobry gumy.

      Ale… Kolo prece nemame jako dopravni prostredek, co se ma vyplatit, ale aby nam delalo ve volnym case radost. A ty vypadas, ze by ti novy kola radost udelaly :))

      10 0
      • Archik  

        Přesně, mám kolo „za pár šupů“ , ale proč bych do něj něco nenarval. Takže já třeba uvažuji o předělání na 1×12 stylem nejspíše komletní sady i s brzdama :) a proč? Protože chci. Někdy si člověk radost udělat musí. Taky jsem přemýšlel o kolech, ale jelikož furt vážím přes 80kg, tak mi přijde změna převodů a brzd zatím lepší.

        0 0
        • Smazaný účet  

          Tak je fakt, ze dusevni i fyzicke zdravi je cislo uno.

          0 0
        • JakeF  

          Tak zrovna 12sp mi nepřijde dobrej příklad. Tam buď ten převod navíc potřebuješ, jinak je 11sp ve všech ohledech lepší.

          0 0
          • Smazaný účet  

            Je fakt, ze rozcilovani s 12sp by mu na zdraví pridat nemuselo ;).

            0 0
            • scoty  

              Já jsem na 10 let starý LV (před třemi roky) hodil XT 12s + nový ráfky a žádný rozčilování mi to nepřineslo. Jen radost :-)

              0 0
          • Archik  

            To jsem zkoumal taky a je pravda, že na tom by se dalo také dost ušeřit. V podstatě když si člověk jezdí pro radost a nezávodí tak ten rozdíl v tom nebude tak velký.

            0 0
            • novas752  

              No moc ne. Rozdíl 1×11 Deore M5100 a 1×12 Deore M6100 neni nijak výraznej.

              0 0
          • Gwaihir  

            Jako, že 11sp zejména líp chodí? Takže když mám 2×11 tak mám lepší si to nechat nebo přejít na 1×11 s nějakým rozumným rozsahem? Klidně mi stačí odpověď zprávou.

            Ale když tu řešíme záplety, tak jsem z toho pochopil, že na svém exceedu z profilu nemá smysl řešit jiné záplety, protože zrovna x1900 jsou sice základní, ale k mým cca 95kg jsou fajn a x1700 bych nepoznal rozdíl zejména proto, že můj nájezd je nízký a stejně nezávodím.

            0 0
            • Archik  

              Tak koukám, že oba řešíme to samé :) Takže jestli má člověk kolo za tolik nebo tolik je v podstatě jedno stejně do něj chce dál cpát peníze :)

              1 0
            • JakeF  

              Líp chodí, je levnější, lehčí a menší hazka je míň na ráně pro klacky a kameny. Ale samozřejmě za cenu menšího rozsahu, to už si každej musí zvážit, co ocení víc.

              1 0
            • Smazaný účet  

              Pokud nezavodis, tak optimalni universal je za mne 29" 3×11 40–30–22/11–40. Event 2×11 38–26/11–40 event. 42.

              1 0
        • novas752  

          Problém je v tom, že to pak začneš vylepšovat ve velkém a stojí to hroznej randál oproti prodeji a pořízení nového celkově lepšího. Řazení, brzdy, pak zjistíš že by to chtělo lepší vidlici a možná by se hodil teleskop, pak lepší výplety…

          0 0
    • MatS  

      Presel jsem z Mavic Crossride FTS-X na Fulcrum Red Zone 5 a ackoliv cena tech Fulcrumu je relativne nizka a rozdil v hmotnosti asi 200g, tak nejvic jsem poznal tuhost a naby, ze se lepe toci a vetsi sirku rafku. A druhy duvod byl, ze jsem chtel vyzkouset bezduse.

      Ale asi bych zvazil cenu zapletu odpovidajici cenove kategorii kola, jinak je to vyhazovani penez, kdyz je zbytek sunt.

      0 0
      • JakeF  

        Že se líp točí náby? :)) Realisticky, při všech odporech na kole můžou dělat náby kolik? Nižší jednotky wattů? Bez šance poznat, pokud jedny nebyly zadřený…

        1 0
        • Tomcat  

          Firma CeramicSpeed by ti to za xxxx € vysvětlila :)

          0 0
          • JakeF  

            Upgrade your bike with a standard CeramicSpeed Bearing upgrade (includes Hub Bearings, Bottom Bracket and 11-tooth Pulley Wheels and results in 6–9 watts energy savings.

            I když pominu, že to jsou staří známí pohádkáři, tak i oni tvrdí, že úspora pod 10 W, ale musíš vyměnit kromě nábojů i středový složení a ložiska v kladkách. A i kdyby nepřeháněli, tak jenom ty jejich ložiska stojí víc jak od Fulcrumu celý ty kola :)).

            0 0
        • mr.nikdo  

          Ale no tak. Videls, jak ztuha jsou Mavic?

          Realne to poznas i pri jizde z kopce.

          Mavic – tezsi kamosi mi ujizdi.

          Shi XTR – jedeme stejne :D

          0 0
          • Vilém  

            Zadne novejsi mavicy jsem v rukou nemel, ale ona uz se u nich nedaji seridit loziska?

            I tak proste neverim, ze o tom, zda ti nekdo ujizdi, rozhoduji naby.

            1 0
            • mr.nikdo  

              Mel jsem 2 a 3. Mi visi na zdi.

              Zrovna u Crosstrail se predni naba moc seridit nedala ;).

              A celkove se ta kola otaci hure nez serizene konusy. Pripadne i levnejsi DT. Bitex jsou to same.

              0 0
          • MatS  

            Presne tak. Ty levny Mavic naby jsou fakt peklo. Po par km vule v zadnim naboji v kluznem pouzdru(FTS-X verze).

            Pri jizde z kopce na volno bez slapani to bylo na stejnych usecich jasne videt.

            0 0
            • Vilém  

              Jo a keramicke lozisko te brzdi? Jak je mozny, ze se na tom jezdilo leta a to lozisko vydrzelo desitky tisic km, kdyz ho clovek udrzoval jak se ma.

              0 0
              • MatS  

                Ja nekde pisu o keramickem lozisku? Ja pisu u Mavic Crossride FTS-X, ktere zadne keramicke loziska nemelo. V zadni nabe misto jednoho loziska bylo pouze kluzne pouzdro, kde se vytvorila vule. I zde na BF je o tom par vlaken. Na Ali dokonce na to byl vymenny kit s loziskem. To ze se navic ty naby rady rozlepovaly, to uz je jina story.

                0 0
                • Vilém  

                  Pardon o kluznem pouzdru, ktere je z nejake keramiky. To kluzne pouzdro te nejak brzdilo? Melo kratkou zivotnost? Rozlepovani se tykalo nejnizsich rad a to te urcite taky nebrzdilo.

                  1 0
                  • MatS  

                    Z keramiky fakt nebylo a vule se u nej vytvorila velice brzy. Uz je nemam a hledat se mi to nechce. U tech novejsich je to uz jinak a treba zena ma Crossmaxy a v pohode.

                    Kdysi za dob 26" jsem mel Crossride UB, stejny problem, ale u noveho majitele jezdi (no spis stoji ve sklepe) furt.

                    0 0
                    • Vilém  

                      Mozna casem presli na jiny material, ale v mavicu co jsem mel a mam to neco jako keramika bylo, soude dle toho, jak snadno to prasklo. Mirna vule, z principu, byt musela ale nicemu nevadila a vydrzelo to desitky tisic km, nez se vydrelo telo naby.

                      0 0
          • novas752  

            Blbost.

            0 0
      • Smazaný účet  

        Ty naby se musely tocit lip, protoze sis to pral:)). Ja to chapu.

        0 0
        • mr.nikdo  

          Urcite :D

          A vubec treba 2 skoro stejna kola s ruznymi zaplety jsem nejezdil ve stejnou dobu :D.

          Zrovna treba ty C'Trail a XTR.

          A i tyhle kola spolu nejely nikdy zaraz z kopce.

          To je fakt skoda.

          0 0
    • Cyklofanatic  

      Vždycky když se tu něco porovnává, ať už jednotlivý komponenty či kola, tak se argumentuje, že nakonec průměrná rychlost je podobná. Zapomíná se na to, že tam je ale výrazně větší ztráta energie na vyvinutí stejné rychlosti.

      0 0
      • novas752  

        Takže jeden den tvrdě dřeš na pomalých nábojích a tak si pořídíš rychlé náboje abys mohl začít jezdit pohodičku protože průměrka ti stačí?

        1 0
        • Cyklofanatic  

          Čisté matematicky ano, v praxi samozřejmě ne. Ale taky to můžu obrátit – jeden den pojedeš na kole za 100kk po praci 20–30 km okruh na vyčištění hlavy, druhy den to samé na kole za 20kk, bude Tě bavit jet pomaleji? Asi ne, jen do toho budeš víc dupat, abys jel podobně rychle.

          A že to ujedeš ± za stejnej čas tu pak někteří berou jako argument, že nemá smysl pořídit lepší komponent.

          0 0
          • JakeF  

            Já to třeba jako argument říkám… Ale zároveň říkám, že když si člověk chce udělat radost, ať si ji udělá a nehledá k tomu nesmyslný pseudodůvody.

            2 0
      • JakeF  

        Průměrná rychlost při stejných wattech je podobná… Znatelný rozdíl udělají gumy a ve vyšších rychlostech aerodynamika. Zbytek jsou drobky, co udělají možná pár vteřin na 50km závodě u nejvýkonnějších hobbíků, ale při běžný jízdě jsou neměřitelný.

        2 0
    • roud  

      Jestli má opravdu cenu do něčeho investovat tak jsou ti kvalitní zaplety takže za mě jdi do toho :)

      0 0
    • LukyCZ  

      Na XC jsem kupoval x1900 spline, jako náhradu za remerx 32d, na deore nábojích.Váhová úspora ca 400g byla dost znát, vetší tuhost jsem zaznamenal ihned jak jsem nastoupil ze sedla a to nejsem žádnej závodník.

      Dodám že dost důležitý je zvolit kvalitní a lehký pláště a rozdíl v lepších jizních vlastnostech ucejtíš hned .I na duších se dá srazit hmotnost o dalsích 100–150g pokud jezdíš náký tovární 220g butylky.

      0 0
      • karel d.  

        Kolik ti ty kola na Deore teď váží?

        0 0
        • LukyCZ  

          Válej se mi ve sklepě, a nebobutý maj lehce přes 2200gramů.Vysypal sem volnoběžku, když jsem se snažil vymezit vakl a to mi došly nervy tak šel jsem obejnat DT, od tý doby na hlavním bajku nechci vidět náboje od shimana.

          0 0
      • hrota  

        X1900 jsou fajn budget kola, jezdil sem je na HT a snesla dost. V kombinaci s bezdušema takový příjemný základ.

        0 0
      • Cosmogagy  

        To aktuálně řeším taky, jako první věc.

        Obuté tam mám z výroby drátově Ikony s dušama, chci to předělat na bezduše, řeším jaké pláště. Dozadu nejspíš Aspen, jen musím vybrat vhodný předek (zvažuju Rekon Race)

        Záplety řeším spíš výhledově na léto, možná další sezonu (až došetřím :-D )

        0 0
    • Cosmogagy  

      Než abych zakládal nové tema, zkusím de dozeptat tady ve svém.

      Vyplatí se koupit kola Mavic Crossmax (verze 2022) za 5500kč jako náhradu OEM kol na Mondraker Chrono?

      Fungl nové se zárukou, dle výrobce 1770g set. Cena se mi zdá víc než slušná, na kola za 10+ teď nejsou peníze, a zda se mi ze oproti OEM kolům bych si i s těmi Crossmaxy polepšil

      0 0
      • Tomcat  

        Chromo je řada, tedy který ? Jsou asi tři čtyři modely. Ale než jedny z nejlevnější Formula náboj bude lepší ledacos.

        Cen za výprodej je normální, 2023 jsou byly už za 7

        0 0
      • JakeF  

        Hlavně bych si zjistil, jak na to jdou reálně nasadit bezduše…

        0 0
        • Cosmogagy  

          Myslis na ty potenciálně nové Crossmaxy? Měl by tam být nějaký problém? Výrobce uvádí že na tubeless provoz jsou připraveny a z výroby mají i nalepenou pásku.

          Pokud jsi tím myslel dat raději bezduše na původní kola, tak to už mám, změna proběhla naprosto v pohode, gumy Pirelli Scorpion XC RC šly nasadit bezproblémově

          0 0
          • Tomcat  

            Tím myslel šířku pláště. K šířce ráfku je optimální rozsah velikosti\šíře pneu. Není že to nejde nasadit ale pneu se pak nechová optimálně.

            1 0
            • JakeF  

              Ne, tím jsem myslel, že to nejde nasadit… Jestli to jsou ty s 25mm vnitřkem, tak šířky bych se nebál.

              0 0
              • Cosmogagy  

                Jo, mám vyhlidle ty s 25mm vnitřní šířkou. Ty původní kola mají stejnou šířku.

                0 0
          • JakeF  

            Kámoš má na Mondrakeru karbonový Crossmaxy a zrovna teď o víkendu si stěžoval, že mu tam pláště vůbec nechtěly zaskočit a nakonec musel dát duši, protože je ten ráfek blbě tvarovanej.

            0 0
      • indet  

        Vyrobce tvrdi ze maji nosnost 150Kg. Loni jsem je chvilku jezdil, než mi je vymenili za verzi SL. Za me jsou v poho.

        0 0
      • Hnoj  

        Počkal bych si a našetřil.

        Cmaxy furt nejsou zrovna skvělý kola…

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.