• Assphalt_lover

    Zdar, mám silničku s plastema Continental Ultra Sport II 23 mm na šířku. Max. tlak na plastich je 8,5 baru. Mam 65 kg.

    Jde mi o to, jak poznat, jestli je tlak uz prilis vysoky. Mam jenom automanometr asi do 5 barů, takze to tim nezmerim, ale bojím se, abych to nenahustil nozni pumpou (bez manometru) na moc, aby se treba uz neníčili plaste. Dokaze nekdo ze zkusenosti rict, jestli ma treba pri takovem tlaku (kolem 8 barů) plast jit zmacknout prstama, nebo by měl být „nezmacknutelny“? Vím, že je to dost ošidné, ale třeba někdo bude vědět :)

    0 0
    • tromboonen  

      Vysoký je cokoli, aby se plášť „neobalil“ okolo přepážek, radši už víc psát nabudu, ale vyzkoušej to. Pohodlí a grip (a nízkej valivej odpor) :)

      0 0
    • atty  

      Při 8 barech už toho na plášti obvykle moc nezmáčkneš, protože je to hodně tvrdé. Nicméně taky jde o to, jak a kde gumu mačkáš a jak je tvrdá samotná bočnice atd.

      Nejlepší je koupit si na to manometr a občas to změřit (nejde ani tak o přesnost, ale spíš udělat si nějaký mustr, na kolik to optimálně foukat. A myslím, že i 23mm gumy se dnes nehustí na maximální tlaky (zvlášť, když máš 65kg) – dnes se hustí tak, aby se guma ještě nežvejkala – což zaručí optimální odvalování i komfort a trakci. A vůbec neplatí, že čím víc nabombený, tím lepší odvalování. Dle veškerejch seriózních měření je to jen placebo efekt z toho, že jak je guma extrémně tvrdá, je z toho pocit, jako by to extrémně jelo, ale opak je pravdou. Ideálně nahuštěná guma se přes nerovnosti přenese lépe a bez „odskoků“, které zpomalují a pohlcují energii.

      Na netu je spousta pojednání, jak optimálně gumu nahustit, nicméně většina lidí jezdí nahuštěno tak, aby s nějakou lehkou rezervou nežvejkala gumy, necvakala, nestříhala a neskřípala duše (pokud nejezdíš bezduše) a pak je tlak optimální. Nicméně každá kombinace pneu/duše/váhy kola+jezdce a obvyklého terénu je jiná, takže se to prostě musí vyzkoušet – že by Ti někdo poradil „nafoukni to na tolik a tolik“ je kontraproduktivní.

      Takže není optimální to hustit na max, naopak je pro komfort i odvalování dobré zjistit hranice, kdy ta guma funguje nejlépe a to na maximálních tlacích opravdu není.

      0 0
      • postman79  

        Jsem kdysi vjel s nahuštěným silničním pláštěm na cca 5–6 bar předním kolem při cca 60km/h do asi 1cm hlubokého, ale ostrého výmolu a cvakl duši. Od té doby hustím doporučené tlaky na plášti 8–8.6.

        0 0
        • atty  

          Tak tomu se nevyhneš a duše se dá prostě v extrému cvaknout a to i nafučená na hodně. Ale je podle mne blbost jezdit dlouhodbě nafučený pláště na „šutr“, jen z paniky, abych to náááhodou někde v extrému necvaknul. Na silničce je to pak kostitřas, co nemusí vůbec dobře držet ani na hladkém asfaltu = přínos žádnej.

          0 0
        • kolond  

          Na to stejné jsem myslel, co by se stalo, když jsem v podobné rychlosti ve sjezdu (Všemina-Liptál) vletěl do něčeho ještě hlubšího. Či to byla díra nebo propadlý poklop kanalizace už nevím. Naštěstí jsem nejel na silničce.

          0 0
        • Smazaný účet  

          Rozhodující je tlak doporučený výrobcem ráfku, např. u některých Maviců to bývalo dost málo.

          0 0
    • Assphalt_lover  

      Dík. :)

      0 0
    • psbiker  

      6.5–7.5 barů to chce pro tvoje míry a váhy, počítej fouky. Když dáš míň o moc hůř to nepojede, ale hrozí defekt.

      0 0
      • hrota  

        Tolik nefoukám ani já při své jateční váze :D ale tak každý máme jiné preference.

        0 0
        • Tencovozikmin  

          A kolik foukas, ja teda pod jatecni vahou foukam takovou 6 aspon.

          0 0
          • hrota  

            @tencovozikmin podle mojí dílenské pumpy 5–5,5 dopředu a okolo 6–6,5 vzadu. Mám 25mm pláště, ale zase to nejsou úplné šlupky. Zkoušel jsem i víc, to by bylo boží, kdybych jezdil po absolutně hladkém asfaltu, toho tolik není, tak jsem experimentoval, snižoval a dostal se až takhle dolu a jsem spokojený. Defekt zatím žádný.

            0 0
        • psbiker  

          já dávám taky míň, jateční váhy 100+ by měly dávat 9+ :) (pro 23mm)

          0 0
          • tromboonen  

            Jateční váhy by neměly mít 23 mm pláště!

            0 0
            • psbiker  

              To nikdo nerozporuje :)

              0 0
            • hrota  

              A jaké pláště jsou ideál na jateční váhu? :))

              0 0
              • tromboonen  

                Tlusté (28–30), měkké, poddajné, z dobrých materiálů a s latex dušema :) Nejen na jateční…

                0 0
                • hrota  

                  No jo, já čekám na to, až sjedu ty 25 a mám v plánu zkusit 28mm, na léto bez blatníků by to mohlo být ok. Zatím jsem spokojen, ale limituje mne rám a brzdy.

                  0 0
                • kubad  

                  Jenže to se do spousty starších rámu a vidlic nevleze :)

                  0 0
                  • tromboonen  

                    No do starejch právě jo, do aero občas ne, ale do Roubaix se vleze i 33 mm (jen pod ráfkovejma brzdama problém, ale 30 mm v pohodě, v rámu je místa spousta…)

                    0 0
                    • hrota  

                      Mám rám od Planetx, vidlice a rám celkem ok, jen ty brzdy možná budou problém, už 25mm jdou do nich neochotně. Jsou tu Ultegry 6700, nevíte, jestli jsou na tom novější už lépe?

                      0 0
    • Kubajsu  

      Já foukám 28mm 6/5 (zadek/předek) a 23mm 8/6. A pak jezdím, dokud mi nepřijde, že to už moc plave, nebo se na ostřejších hranách nezačnu pocitově moc blížit k ráfku. Což je tak 3,5/3 u 28 a 5/4 u 23…

      Ale jsem mnohem těžší.

      0 0
    • platypus  

      Na mačkání prstama bych se vys.al a koupil nožní pumpu s manometrem, když jdu na kolo tak mačkám prstama obě gumy abych se přesvědčil jestli nejsou gumy echt prázdný, jinak dofukuju asi jednou týdně, třiadvacítky na sedm atm. a pětadvacítky na šest, jednu dobu jsem vozil pět atm do té doby než jsem dvakrát v krátkým čase za sebou cvaknul, nevíš koho se chytneš a pak už se valí tak ať je člověk připravenej :-)

      0 0
    • novas752  

      28mm pláště, 73kg, foukám 4–4,5 baru.

      0 0
    • nitraq  

      Jinak co se týče toho, kolik foukat, tak tady je tabulka doporučených tlaků pro danou šíři a zatížení kola tak, aby došlo k 15% zmáčknutí výšky pneu. Což by měl být takový ideál mezi pohodlím a valivým odporem.

      0 0
      • platypus  

        ten graf je blbost nebo jsou tam špatně uvedený ty jednotky co se týče váhy jezdce.

        0 0
        • nitraq  

          Není to váha jezdce, ale váha zatížení na kolo. Takže váhou měřeno přední a zadní kolo zvlášť.

          0 0
          • platypus  

            aha, dík za vysvětlení, nenapadlo mě to dělat tak složitě.

            0 0
            • xtonda  

              Tak rozložení váhy se u různých geometrií a nastavení posedu může nemálo lišit, takže jedině takhle to dává smysl.

              0 0
            • krabica  

              To není složitě, přední a zadní kolo máš jinak zatížené a tak foukáš pro každé i jiný tlak…

              Mé foukání cca odpovídá té tabulce.

              0 0
              • platypus  

                Na zadní o půl baru víc někdy přifouknu, dal bych klidně osm, kdyby z toho kola potom nebyl větší kostitřas, zas to líp jede i když jenom pocitově.

                0 0
      • raw 4  

        .

        0 0
      • jIrI___  

        Dovolím si tvrdit, že tento graf neodpovídá standardům B-F. Schválně jsem hodil váhu pod kola a zjistil jsem, že bych 28 mm zadní plášť měl foukat zhruba na 6,8 bar. Foukám na 6 bar a v jednom z vláken jsem byl osočen z toho, že to je brutálně moc a že kvůli tomuto obrovskému tlaku nadměrně rychle opotřebovávám pláště :-)

        0 0
        • Singlespeed  

          B-F guruové obecně vozí podhuštěné pláště, takže pokud chceš být B-F kompatibilní, musíš řádně upustit :-).

          0 0
        • Cavendish  

          Cokoliv nad 7 bar je nepoužitelný kostitřas :)))To máš asi jako že, RB IQ je ne bezduších skoro stejně rychlé jako silnička :D

          0 0
        • tromboonen  

          Nevodmlouvěj! Mnohem víc záležýí na typu duše, geometrii, ráfku, hmotnosti jezdce atd… netřeba řešit, vyprdnout se na tabulky, foukat na cílovou deformaci a je vyřešeno, mě umpa ukazuje 3 a 3,5, ale možná nemá úplně dobrej manometr :) Pláště 30 mm, galusky 29 mm tuším.

          0 0
        • psbiker  

          jestli to není taky trochu jateční vahou

          0 0
        • jecnak  

          Jestli ten 28mm silnicni plast byl ten 30mm Schwalbe G-One, u ktereho jsem ti to psal, tak opravdu tlaky pres 60psi jsou nesmysl. (Pro mych 77kg). Obecne pokud opotrebovavas prakticky jen stred behounu, je nekde chyba – vysoky tlak, uzke plaste na vahu jezdce apod. Drobne se to da korigovat sirsimi rafky.

          0 0
      • Tom-T45  

        Jsem ten graf našel na jednom fóru i s komentářema, kdyby něco ještě bylo nejasného:

        https://m.blog.naver.com/PostView.nhn?…

        0 0
      • zhuffa  

        Ahoj, vím, že je top po třech letech, ale co je, prosím, „wheel drop“?

        0 0
        • zhuffa  

          Omluva, Přečetl jsem si to v odkazu výše:) (Dík Tom-T45)

          0 0
    • Espen  

      Mě by spíš zajímalo, jestli měníte komplet vzduch v pláštích, nebo necháte zbytky loňského a jen dofouknete? Přeci jen Ti mravenci v rámcích ho musí přes zimu zákonitě vydejchat.

      0 0
      • platypus  

        zatím je vzduch zadarmo, tak šetřit netřeba.

        0 0
      • Jirra  

        Nejsem blbej, dokud je zadarmo, samozřejmě všechen novej :-)

        0 0
        • Libores  

          až ho zpoplatněj, tak uvidíte, jak rychle se úzký pláště vrátí zpátky do módy.

          0 0
          • Espen  

            A ještě se budou foukat max na 3ATM :-D

            0 0
            • Assphalt_lover  

              Hele tak mám zadek 45 kg a předek 33 kg. Jinak byl jsem v bikeshopu a tam mi gratis zmerily tlaky a predek i zadek mam kolem 8 barů. Podle reakcí tuším, že to je moc. Jde mi o to, že na předním plasti (Ultrasport 23 mm) mam podelne na boku obcasne napraskly plast, je to fakt lehce, ale vzhledem k tomu, ze ty plaste jsou jetý tak 1000 km a běhouny jsou podle znacky pro opotřebení jako nové, tak mě to trošku znepokojuje. Je možné, že to je tím vysokým tlakem? Ale zase když se ten plast pode mnou prohne při menším tlaku, tak to může způsobovat tohle taky, ne? Tak jak? :) Dík

              0 0
      • postman79  

        Mít tam oxid uhličitý je lepší. Mít dusík ještě víc.

        0 0
        • Singlespeed  

          Oxid uhličitý je těžší než vzduch, takže je nevhodný pro gramaře :-).

          0 0
    • AldaK  

      Přesně tohle teď řeším taky. Doposud jsem foukal tak, aby klepnutím na vrch běhounu to jakoby zazvonilo. Čili dost na tvrdo. 26 let jsem neměřil. S pořízením karbonu uvažuju že snížím tlak. Měřák nevlastním, tak jsem na poslední projížďku upustil. Na železničních přejezdech se to chovalo slušně, do ráfku jsem nešel. Pohodlí parádní. Mínusem je ale větší valivej odpor. Měl jsem ke konci jízdy snahu řadit stále víc na lehčí převod. Seženu měřák a budu ještě experimentovat.

      0 0
      • Tencovozikmin  

        Jak zvoní guma?

        0 0
        • atty  

          Zvoní, většina lidí se silničkama chápe, co je tímhle „zvukem“ myšleno… :)

          0 0
        • AldaK  

          Takto: Cvrnkni prsty jako do kuličky na běhoun a pak zkus to samé u vyššího tlaku. Uslyšíš, že to „zvoní“ vyšším tónem.

          0 0
      • atty  

        Jenže ten valivej odpor může být vyšší jen pocitově (méně to drncá a „zvoní“). Reálně to tak být vůbec nemusí a snahu řadit lehčí můžeš mít jen taky kvůli pocitu. Přečti si tu diskuze o tom – jsou tady i tabulky s celkem seriózními měřeními, které shrnují to, že foukat zbytečně moc je kontraproduktivní, protože se paradoxně zvyšuje i valivý odpor (o komfortu nemluvě). Vyššì tlaky mají opodstatnění na extrémně hladkém a rovném povrchu, což české silnice povětšinou opravdu nejsou. Zakoupení měřáku nebo pumpy s měřákem smysl určitě má, protože při foukání extra nízkých tlaků třeba na MTB balonech, nebo naopak vyšších tlaků na úzkých silničkách – tam to „pohmatem“ či podobnejma „vokometrickejma“ metodama moc poznat nejde (stačí vyměnit pláště za jiné, s jinou tuhostí běhounu a bočnice a pohmat je úplně jinej při stejném tlaku).

        0 0
    • bodlak2  

      Na webu Canyon jsem narazil na tuto tabulku:

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.