• Imroman

    Viem ze tu toho bolo uz kopec popisane ale presnu odpoved na moju otazku som nenasiel. Aky je v principe rozdiel medzi terralogicom a motion controlom. Viem ze terralogic sa neda vypnut a je to system ktory pusti vidlu do zdvihu iba pri naraze na prekazku. Podobne sa sprava predsa aj motion control…ked je zapnuty tak vidla ide do zdvihu tiez iba pri naraze (bod odtrhnutia sa nastavi pomocou flodate nie?). Teda mi zatial jediny rozdiel plynie z toho ze MC sa da vypnut a terralogic nie…

    Dufam ze sa nepytam blbost (viem ze su to konstrukcne odlisne systemy), len zbieram info kym mi pride Reba Race a zaujima ma ci sa da nastavit tak aby bola pri slapani napr. po ceste tuha a pri vbehnuti na prekazku zacala pracovat a potom sa opat zamkla (alebo to vie iba terralogic?)

    Dikes

    0 0
    • Imroman  

      Skusim sa spytat takto: Da sa na RS Rebe jazdit zo zapnutym lockom v terene s tym umyslom, aby pracovala iba vtedy ked je nejaka prekazka, bez toho aby sa nejako poskodila?

      0 0
      • mechanik  

        Dá…,ale je to nesmysl vidlice má pružit a samosřejmě tlumit a tím se starat o Tvůj komfort a jízdní vlastnosti. Pokud seš takový závodník kup si titanovou nebo carbonovou aspoň ušetříš váhu, né už sebe :-)

        0 0
      • MlokCZ  

        Ano dá, vidlice nepoškodíš. Jenže to nebude fungovat jak si myslíš. Zvyšování nastaven floodgate způsobuje nejen větší sílu nutnou k tomu, aby začala vidlice pracovat, ale také to zvyšuje tlumení. A po té, co dostane vidlice impuls od větší překážky, tak je v tu chvíle hrozně přetlumená a moc pracovat nebude. Prostě je to jen ochrana, aby ti to neurazilo ruce.

        0 0
        • MlokCZ  

          Prostě je to takový lepší lock a srovnával bych to s lockem u FOXe (který má taky nastavitelnou sílu otevření) a ne s terralogicem.

          A pak ještě, přesně jak psal mechanik, nechápu, proč pořád lidí chtějí, aby odpružená vidlice nepružila (a pokud se někomu odpružená vidlice příliš pohupuje při šlapání v sedle, tak neumí šlapat).

          0 0
          • coffield  

            Pak jsou taky tzv. „vidlice na reklamaci“ a ty pruží furt :-)

            0 0
          • Imroman  

            Ja nie som nejaky super zavodnik a chcem aby mi vidla pruzila..len ma zaujimal ten rozdiel. Takze MC je vlastne lepsi lock-out s ochranou proti prerazeniu.

            0 0
        • Imroman  

          A ked sa ten floodgate nastavi na minimum? (teda nizky bod odtrhnutia)

          0 0
          • Martyss  

            Když nastoupíš do pedálů, vidlice se bude pohupovat. Jinak bude mít necitlivou vidli. Na vidlici viz podpis jsem MC nastavil na maximální sílu proražení a používám ho jako normální lock. Osobně potřebuji pouze dva módy. Na dobrém povrchu téměř pevnou vidli a v terénu citlivost…

            0 0
            • Imroman  

              V profile tvojho biku som cital ze nie si moc s tym Dukom spokojny…Ale ten MC na RS Reba je trochu iny ako na Dukovy nie (napr. Duke nema nastavenie floodgate tusim)?

              0 0
              • Martyss  

                Jak jsem napsal. Má drobné chybky. Citlivost by mohla být lepší a MC vždy bude trošku houpat. Ale to jsou spíše drobné mušky. Floodgate nastavit samozřejmě jde.

                0 0
                • Imroman  

                  Ten tvoj Duke je pruzina ci vzduch?

                  0 0
                  • vlk  

                    sl je vzduch a je tam stejný motion control jako v těch dnešních RS bez floodgate. Floodgate jsem viděl na dukovi Race. U sl ta menší citlivost pochází z nevhodného průběhu (křivky) vzduchové pružiny. U-turn pružinové Duky byly citlivější.

                    0 0
                    • vlk  

                      PS: Nicméně to sl lze odladit-dají se vyměnit negativní pružinky-za trochu měkší, a když si člověk dá trochu nižší tlak tak dostane křivku směrem dolů-s tím sice vidlici dříve dostane na doraz-ale pak by stačilo snížit velikost vzduchové komory-třeba olejem a zvýšit tak progresivitu. Toto je mé čistě teoretické řešení jak zvýšit citlivost duka sl v pořátku kroku a přitom aby se nedostal moc lehce nadoraz-ale nemám to odzkoušený-já mám pružinového Duka u-turn.

                      0 0
                      • Peslezedirou  

                        Ty nejsi Vlk ale VŮL! Tohle ale určitě nemáš ze svojí hlavy, že? Jestli už chceš děla dělat chytristiky tak se aspoň zamysli co píšeš. Touhle úpravou nedosáhneš větší citlivosti Duke SL, ale naopak vidlice bude z měkčí negativkou z počátku zdvihu o něco tvrdší, míň citlivá. Jediný co změníš je progresivita, ta bude o něco menší. Tahle úprava mění progresivitu, ne citlivost na počátku zdvihu, pohádkáři.

                        Kdyby si raději místo přebírání rad od M1 šel dělat něco užitečnějšího, třeba sepsat svoje paměti boje proti komunistickému režimu v sedmi letech.

                        0 0
                        • vlk  

                          Na toto nebudu odpovídat. Odpověď si přečti v mém vyjádření k milanovi1

                          0 0
                        • vlk  

                          Teda-opravuji se tvrdší negativku-ale když si přečteš dál tu úpravu-tak zjistíš, že upravím počátek zdvihu-snížím prostě tlak a zvýším progresivitu. Nejsou to přebrané myšlenky od Milana1.Najdi mi tu někde na foru-kde toto konkrétně popisuje.

                          0 0
                        • vlk  

                          Jo a jinak, fakt supr přístup- místo abychom se bavili o konkrétních postupech při úpravách, kde jsem třeba udělal chybu, co kdo z vás někdo něco jiného zkusil, či jak se k výsledku dostal-mě napadáš, za to, že se snažím a něco sem dám.Místo debaty se to zvrhne v napadání.-supr přístup

                          0 0
                          • Peslezedirou  

                            Super přístup? Ty si asi vážně dement vlku. Mně přijde jako největší hajzlovství někomu ukrást know how a vydávat to za svůj nápad! Sám dobře víš čí je to postup a kdo ti to řekl. Nebo si to nepamatuješ? To bylo asi v době kdy jsi byl ještě duševně zdráv a svěží.

                            BTW : nenapsal si, že na to nebudeš odpovídat? Ani slovo neumíš držet, ale o tom jsem se už přesvědčil :o/ Co se týče vidlic, tak jsi nikdy s ničím novým nepřišel. Jen papouškuješ co už někdo dávno před tebou napsal.

                            Jsem zvědavý co s tebe ještě vypadne pane teoretiku, tohle bude asi na dlouho, co? Běž raději dávat ty tvoje dropy z metru a půl na Xc kole a hlavně mi nepiš, že proti tobě vedu nějakou osobní kampaň, jako jsi tu už někomu psal.

                            Howg.

                            0 0
                            • Martyss  

                              Myslím, že bys mohl zachovat jistou důstojnost vyjadřování.

                              0 0
                            • vlk  

                              jj, ten mail někde najdu, ať víš, co jsem v něm dostal-poněkud nesrozumitelné(a­korát, to, že je to přesně naopak, než to na bikeforu říkají)-a už tenkrát jsem psal, že to řeším jinak. Kamoš, pokusím se ho přemluvit, aby se zde zaregistroval, ti potvrdí, že jsme jeho MX compa upravovali takhle ještě před tím, než se to tu řešilo, a že jsme na to přišli náhodou při ladění.

                              Mimochodem, mě jistě začnete obviňovat, že měření vidlic jsem Milanovi také ukrad-já strkal pod přední vidli váhu ještě před tím, než se vůbec milan na bike-foru objevil-najdeš to i v minulosti-v dobách kdy jsem přestavovýval suntoury bez tlumení ty MG 91 na olejové tlumení.

                              OK Budu už držet hubu, ono to jsou strašně náročné úpravy že, aby na ně někdo náhodou nepřišel paralerně. Mimochodem vím i o jiných způsobech a úpravách-především tlumičů(jak vytvořit tetralogic apod, jak přestavět elastomerky suntour na HCI apod), ale raději je nebudu zveřejňovat, aby mě náhodou někdo zase neobvinil z plagiátorství. Mimochodem-přiznávám se , že první úpravu MG 91 na stejný systém jako má Marzocchi EXR mám z bike-fora.

                              Ten metrový jump na xc-to může potrvrdit Darjan a Metronom. Samotný skokánek má na foto-takže také přiložím. Neboj už sem nic psát nebudu, abych náhodou neprozradil nějaké tajemsví, které je stejně každému jasné.

                              0 0
                            • vlk  

                              OK našel jsem ten 1/2 roku starý mail. Opravdu jsi mi to tenkráte napsal.-posílal jsi mi to až v tom druhém mailu, který mám jako nepřečtený-ve spamu. Omlouvám se. Nicméně úpravu jsem proved kamošovi ještě v roce 2005. Jestli si ještě vzpomínáš, tak milan tvrdil na bike-foru přesný opak, proti čemuž jsem se ohradil, a ty jsi ěm přes mail uklidnil, že je to jinak. Ale budu ctít, to že se tím někdo živí a požádám admina o výmaz-tak ještě jednou sorry. Omlouvám se.

                              0 0
                              • Peslezedirou  

                                Nic nemazej, nech to bejt. Mě hodně naštavlo to, že tuhle upravu vydáváš za svoji. Když jsem byl u milana tak jsem nakouk trochu pod pokličku, jak musí jednu vidlici Xkrát rozebrat aby došel k takovéhle upravě, která se pak zdá docela banální, ale přitom jsou to hodiny zkoušení a testování to know how pak nehceš každému hned na počkání dát aby si ten člověk slíznul smetanu s třešničkou. Proto jsem tě prosil ať to neventiluješ na B-F. Byl jsem asi naivní a chtěl pomoc. To je celý. Jestli jsi dělal úpravy na vidlích v minulosti nevím, nesleduju každý tvůj krok na B-F, na mě prostě působíš jako teoretik. Hele všechno dobrý, mír.

                                0 0
                                • vlk  

                                  Popravdě jsem na ten tvůj mail úplně zapomněl. Nicméně tenkrát jsi mi potvrdil jen to co jsem provedl s vidlí kamošovi. Nicméně musím říci, že i když jsem to s ním upravil, tak se to stejně mému pružinovému Dukovi nevyrovnalo-chce to asi přesnější měření, asi ještě změnit něco jiného a více si s tím vyhrát-jak psal milan1.Nebudu to již vydávat za svůj nápad-a smazat to nechám-mám svoji čest-a ať je to jakkoliv nechci nikomu ublížit.

                                  0 0
                      • milan1  

                        Vlku, přiznám se, že tahle „TVÁ“ rada mě zarazila už dřív ale kdyby nereagoval Pelez, tak se tím nebudu zabývat. Zopakuju už po několikáté, že jsi pro mě pořád podivný. Mě se při každé příležitosti vyptáváš a ze získaného potom kolikrát sypeš své závěry, které jsou opravdu takhle chybné, že to pozná i někdo jiný. K úpravě průběhu křivky charakteristiky je třeba přistupovat individuálně a u Duke bude třeba opravdu spíše negativní pružinu přitvrdit než změkčit. Je to opak od Marzocchi. Pružinky jsou ovšem v různé tvrdosti a je třeba posoudit konkrétní příklad a tady je vhodné vysvětlovat vlastní měření a zásady posuzování a ne dávat jakýsi instantní návod, bohužel chybný. Kdo se tím zabývá, tak mu to není třeba objasňovat ale kdo to nikdy nezkusil, ten ze sebe potom sype guláš z rad, které poskládal a to bohužel děláš zrovna ty. Tohle vytváří jenom zmatek u méně znalých a není to rozhodně dobré.

                        0 0
                        • vlk  

                          Omlouvám se došlo k chybě-samo, že negativku přtvrdší.

                          Ale jinak na tuto konkrétní věc jsem se tě nevyptával. Vyptával jsem se na jiné věci. A jinak mám toto ze svý hlavy. Nikdy jsem se tě nevyptával přes mail, tak mi dokaž, že to mám od tebe a najdi mi to tu na bike-foru :o).Mimochodem-odzkoušel jsem si to na marzocchi-ale tam se samo zvyšuje progresivita jiným způsobem.

                          Vy řešíte přílišnou progresivitu-všichni mluví-o zvětšení vzduchové komory-ano v pořádku.

                          Ale teď k tomu co jsem napsal:

                          • co dosáhnu tím, že snížím tlak ve vidlici-Vidlice bude měkčí a dostanu ji mnohem dřív na doraz. A bude měkčí i v počátku zdvihu.Neboli v grafu posunu tu křivku směrem dolů po ose y(samo že jen teoreticky-ona nejen, že se posune, ale i trochu změní tvar).-OK dosáhli jsem toho že je to citlivější, můžeme tomu ještě vypomoct tvrdšími negativkami(tady se omlouvám-samo že jsem se přepsal)
                          • máme tedy teď měkkou vidlici, která jde snadno do zdvihu(lehce nadoraz)-jak ji teda udělat progresivní-abychom ji stále nedostávali na doraz-tak to je snad jasný-zmenšit pozitivní komoru.Samo, že pak následně tlak v ní příslušně upravit.

                          výsledek: vidlice, která má menší pozitivní komoru a tlakuji ji na menší tlak než dříve.-Co to způsobí-v počátku kroku bude citlivější, ale přitom ji jen tak lehce na doraz nedostanu. Samo že to je jen hrubý návod-že to chce odladit na konkrétní vidli.

                          0 0
                        • vlk  

                          Jinak já mluvím o duku sl, nebo xc-vzduchovým. Ty nové systémy jako je solo air či Dual AIR už jsou poněkud složitější, tím se tu teď nezabývám-ani jsem se k nim zas tak moc nedostal.

                          0 0
                        • vlk  

                          Jinak mě jsou ty vaše žabomyšší války ukradený. Jsem rád , že jste opravili moji chybu s negativkami(občas se přepíši).

                          Já se zrovna zabývám jinými věcmi- a na kole mě momentálně spíše zajímá, jak progresivitu u vzduchového dual air zadního tlumiče na rám snížit(nechci z něj udělat citlivější-potřebuji upravit ten konec křivky-aby byl co nejméně progresivní)a to zrovna netuším-protože u tlumiče asi vzduchovou komoru nemám jak zvětšit. A snížit tlak v pozitivce(na posunutí křivky dolů) a zároveň v negativce(na znecitlivění počátku) mi v mém snažení moc nepomáhá(negativku bych musel mít vypuštěnou).To jen, kdyby někdo chtěl v budoucnu o této věci se mnou debatovat.

                          A jinak neboj se o žádné tvé myšlenky tě neokrádám a tvá měření a úpravy docela propaguji-s odkazem na Tebe-kamoši ti to mohou potvrdit. Se asi divíš,že.

                          0 0
                          • milan1  

                            Vlku jsi ještě horší, než jsem čekal. Opravdu to nemáš ode mne, vyzvídal jsi na Psovi mailem již před delší dobou. Bohužel, když špatně pochopíš a potom vydáváš za své nese to stopy chyb které jdou lehce poznat. Kdybys to bylo od tebe a z praxe vypadalo by to jinak. Pro neznalého jsi odborník a pro mě jsi plagiátor, který sám nedokáže tvořit. Vydávej proto zprávy hlavně o své tvorbě a dopředu aby bylo jasně vidět, že to tvá tvorba opravdu je. Předvedls toho už hodně ale tohle jak vidíš hnulo s každým, kdo se toho jenom trochu zůčastnil, takže Já, Ty a Peslezdírou. Obrázek, k tomu co proběhlo a jak se k tomu stavíš je krásně vidět, co k tomu dodat. Máš pravdu na mě jsi nevyzvídal, polopravdy, překrucování a prý že žabomyší války, možná, že i spiknutí proti tobě.

                            0 0
                            • vlk  

                              OK sorry omlouvám se. Našel jsem to. Pes mi to fakt posílal.Nicméně v té době již kamoš jezdil na takto upravené vidli, co jsme spolu upravovali a pes mi to akorát potvrdil.Ty jsi na bike-foru tenkrát psal opak-proto, když jsem stál proti mě pes na mailu ujistil o pravdě. Nicméně ctím, že se tím živíš a nechám to smáznout. Měj se.

                              0 0
                              • milan1  

                                Nechci abys nechal něco mazat, na principu, jak se to upravuje nic není ale na podání už rozhodně je. Tvé vyjádření bych bral daleko dříve, mělo by být podpořeno grafy a měl by tam být vidět nějaký rozdíl, není možné aby dva postupy vedly k naprosto totožnému výsledku. A kydyž mě budeš tvrdit, že jsi nic neměřil, tak ti samozřejmě neuvěřím. já se bez toho tedy rozhodně neobejdu a o postupech aby se to mohl naučit každý běžně píšu a propaguju to. On totiž ten správný postup, když si vyzkoušíš v praxi není zase taková sranda jako v tom tvém podání, které předkládáš. Silnější pružinka negativní znamená sasmozřejmě i nižší stlačení, nižší zdvih a taky menší objem komory. Ono je to celé o vyvážení systému. Jestliže jsi při ladění odkázán na ocelovou pružinu a ne na vzduchové komoře, tak je to v praxi něco, co není tak jednoduché, jak si představuješ a jak podáváš. je to dost o zkoušení variant. Právě z tohohle usuzuju, že rád přebíráš a předvádíš se, kdo to opravdu v praxi zkusí zná i úskalí a jeho popis není nikdy takový jako zde předvádíš ty. Není to o prozrazování něčeho důležitého, je to o podání od člověka, který nepmluví ze své praxe.

                                0 0
                                • vlk  

                                  Tak já se snažím vždy napsat jen fakta-co sem s tím udělal-Něco jako servisní manuály. Prostě jen jak se to dělá, to že se to musí navzájem odladit, to je otázka citu a jak uvádíš měření, to se ale nedá ostatním poskytnou skrze psaný text.Je mi jasný, že to vypadá lehce, když to tak napíši.Ono pak člověk změní názor, když se do toho pustí. To už si každý s tím musí pohrát a babrat se s tím sám. Byly časy, kdy jsem vidli ladil i 2 týdny a nic kloudného z toho nebylo, akorát všude v dílně pocouraný olej(kamoš měl takhle i olejové kluziště ve sklepě).

                                  0 0
                                  • milan1  

                                    Tak tady nějak vidím velmi zásadní rozdíl v tom úvodním podání a v tom, co píšeš teď. Kdybys ještě předložil grafy, které jsi musel tehdy měřit, tak už bude informace i výsledek, kterého jsi dosáhl dostatečně jasný.

                                    0 0
                            • vlk  

                              Nicméně, já po tobě mailem ani po psovi nic nevyzvídal.Pes mi napsal sám ,aby potvrdil to že si myslím, že je to obráceně. Také mohu říci, že jsi ode mne okopíroval měření vidlic za pomocí váhy. Nicméně, nemusíš se bát, já se tím živit nebudu a odtud to nechám smazat.

                              0 0
                          • milan1  

                            A ještě dodatek, problematika, která je ti tak jasná u vidlic je přeci naprosto totožná jako zadní tlumič, tady nejde nikdy o to aby vznikl nějaký návod na jednu jedinou vidlici, tady jde o to pochopit podstatu, naučit se užívat metodiky a to je měření grafu charakteristiky a potom už můžeš tvořit na čemkoliv a jen tak mimochodem, bez měření není možné žádnou takovouhle úpravu dotáhnout do konce, a zase jsme u toho. Mě by jako první napadlo, že u toho zadního tlumiče budu potřebovat zajistit nějaké měření, které mě ukážou výsledky, ty se tím nějak nezabýváš a to mě vede jenom k potvrzení. Já jsem u ladění pro Psa musel těch měření použít několik, než jsem se dopracoval k výsledku. Takže nejenom ta chyba s negativkou ale i to, že neuvedeš ani nutný postup, vše dohromady mě vede, že jenom přebíráš a netvoříš. No a v takhle přebraném se ty chyby musí ukázat.

                            0 0
                            • vlk  

                              Úpravy jsem dělal-dokonce jsem konstruoval olejové tlumiče, a to i variace na tetralogic-o tom jsme se spolu kdysi bavili na mailu.

                              0 0
                            • vlk  

                              no ono jde o to před tím než se s tím začnu piplat-si to alespoň teoreticky vymyslím, jak ho upravit. Kdyby ten pitomej zadní tlumič nebyl dual-air ale měl jako negativku pružinu nebo elastomer(fuj) jako má většina dnešních zadních tlumičů, tak by to šlo-dal bych tam kraťounkou pružinku a zvětšil bych tak pozitivní komoru, ale takhle s dual airem netuším, a nemá smysl provádět nějaká měření, než si to teoreticky nevymyslím, jak dosáhnout tíženého výsledku.

                              0 0
                    • vlk  

                      PS:Teď mě kamoš přes ICQ upozornil, že prý viděl i Duka sl s floodgate. Tak nevím.-možná, jak který rok.

                      0 0
                      • Imroman  

                        Takze vo vnutri je Duke Sl to iste co Reba Race??

                        0 0
                        • vlk  

                          Ne mají stejný tlumič-tedy až na rozměry.Vzduchové pružení mají jiný.Reba v dual AIR-jsou to 2 vzduchové oddělené komory-pozitivní a negativní.Solo air třeba u reconu má také 2 komory, které se ale v jistém momentě spojí. A Duke vzduchové SL-tam je pružina jako negativní a vzduchová komora jako pozitivní. Myrtys to řek správně-ta Reba to má spíše jak verze Race Duka.

                          0 0
                      • borda  

                        myslím, že ho mají všechny, ale interní

                        0 0
                    • Martyss  

                      SL – lock na korunce a interní štelování floodgate, Race – lock na řídítkách, externí regulace floodgat

                      0 0
                      • raceman  

                        Sl může mít taky lock na řídítkách… ;-)

                        0 0
                        • Martyss  

                          Mno.....ono je to taková skládačka, kterou buď při kompletaci v závodě či sám uživatel může poskládat dle své chuti. Čili i toto je možné, ale oficiálně se dodával, jak jsem napsal výše.

                          0 0
    • Mamut  

      MC sa da odtrhnut aj na asfalte, ak poriadne zatlacis na vidlicu. Ak slapem postojacky, tak mi Recon pracuje, aj ked je „zamknuty“ (menej nez v otvorenom stave, ale predsa asi 3cm).

      Da sa jazdit aj so zamknutou. Jeden zjazd som isiel so zamknutou a zistil som to az dole. Proste vsetky narazy boli vacsie ako prah odtrhnutia.

      TL by sa nemal dat na asfalte odtrhnut, iba nerovnostami. Ale nikdy som na tom nesiel, iba teoreticky plkam.

      0 0
    • Imroman  

      By ma zaujimalo ako je to s tymi komorami na Rebe. Mohol by mi dakto prosim vysvetlit co sa stane ak zmenim tlak v pozitivnej a ked ho zmenim v negativnej.

      Nechcel som koli tomu zakladat novy thread tak som to dal sem :)

      0 0
      • visby  

        negativna stlaca vidlicu a pozitivna roztahuje;-)

        0 0
      • MlokCZ  

        Přečti si thread „na kolik foukaté Rebu“, tam se hodně rozebírají kombinace tlaků v pozitivní a negativní komoře. Pozitivní komora slouží jako vlastní pružina a ovlivní celou charakteristiku vidlice (pro zjednodušení, jak je vidlice tvrdá nebo měkká). Negativní komora je o hodně menší a působí proti pozitivní a ovlivňuje charakteristiku vidlice v podstatě jenom na počátku chodu. Větší tlak v negativce pak teoreticky zvětšuje citlivost vidlice. V praxi se pak rozdílné tlaky v komorách příliš neosvědčily. O hodně větší tlak v negativci (oproti pozitivce) zvýší citlivost na počátku jen velmi málo a současně tě to okrade o kus zdvihu, protože budeš mít větší sag . Výrazně menší tlak v negativce (oproti negativce) zase už tu citlivost znatelně snižuje. Proto stejně nakonec všichni foukají obě komory stejně (nebo jen s velmi drobnými rozdíly).

        0 0
        • Martyss  

          Čili pokud si koupím vidlci se soloair, tak o nic nepřijdu..

          0 0
          • MlokCZ  

            Ano i ne, to ještě není tak úplně jednoduché. Podle mojeho názoru vůbec nevadí, že to nebudeš moc nastavovat, to by bylo v pohodě. Ale pak je tu další faktor a to pár mm mrtvého chodu na počátku zdvihu (podrobněji si to najdi v historii, bylo to tu dost popsané), který pokud si ty příspvěky dobře pamatuju se více projevuje u těžších jezdců. Někdo si toho malého konstrukčního nedostatku nikdy ani nevšimnul, někomu může trošku vadit. Asi to chce u někoho zkusit. A pak vidlice se soloair nemusí mít stejný průběh jako dualair (to tedy není důsledek rozdílu solo/dual air, ale prostě zrovna prostě je tak zkonstruovali, aby ten průběh byl rozdílný – tam je pak nutno porovnat konkrétní vidlice mezi sebou jak to opravdu je).

            A pak máš ještě jednu možnost, pokud ti nevadí o chlup vyšší váha, tak vzít pružinu, což bude nejcitlivější řešení (tedy hlavně v případě, když všechno budou RS vidle, jinak to neplatí 100% a už existujou případy, kdy vzduchová vidlice je o chloupek citlivější než pružinová).

            Já kdybych měl kupovat vidlici pro sebe, tak jdu buď do pružinového Reconu, Vanilly nebo pružinové Tory (záleží jaký potřebuješ zdvih a kolik máš peněz a jak moc ti vadí větší váha u Tory) nebo do upraveného Axonu/Epiconu (podle toho jaký potřebuješ zdvih). A to u mě ze dvou důvodů, který platí u všech zmíněný vidlic:

            • citlivost a velmi málo progresivní průběh.
            0 0
            • Martyss  

              Abych řekl pravdu, tak sice jsem nebyl ze své vidlice moc unešený kvůli citlivosti, ale když se dívám na posun v nových vzduchových systémech, tak myslím, že do budoucna se rozdíl v citlivosti smaže. Proto bych možná v budoucnu o vzduchu uvažoval. V případě mé váhy bych stejně musel měnit pružinu za měkčí.

              0 0
              • MlokCZ  

                Ano, s tím rozdílem máš pravdu a už se právě u pár vidlic stalo (právě ten upravený Axon/Epicon a pak třeba Talas), ale u těch RS tam rozdíl zatím ještě je. A výměna pružiny (pokud je nutná), tak to trošku prodraží, to je jasné (a pak je to nevýhodné u lidí, kteří mívají hodně proměnnou váhu nebo případně občas jezdí s těžkým batohem). Ale zase pokud potřebuješ měkčí pružinu, tak musíš vážit hodně málo (Tora a Recon mají se prodávají s relativně měkkou pružinou) a pak tu citlivost oceníš ještě více. A kolik že to vážíš?

                0 0
                • visby  

                  no ja si tak skromne myslim, ze dual air sa da nastavit rovnako citlivo ako pruzina…

                  0 0
                  • milan1  

                    V myšlenkách se můžu dohadovat o čemkoliv ale s realitou to nemá moc splečného. Já si to radši ověřím a realita mluví zcela jasně.

                    0 0
                  • MlokCZ  

                    A ještě u dualairu nastavení nic neřeší, problém větší síly potřebné k odtržení (a tedy menší citlivosti) je daný použitím dualairu oproti pružině a ne jeho nastavením.

                    0 0
                    • visby  

                      ja mam inu skusenost a to nie na jednej vidlici… nebudem sa ale hadat, urcite mas odskusane viac…

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        A pro zajímavost jaké vidlice si proti dualairu zkoušel? Stát by se to mohlo leda v případě, že ta pružinová vidle bude v horším stavu (tzn. bude v ní třeba bordel).

                        0 0
                        • visby  

                          boxxer(race, team, boxxcart), psylo, 888, 66, z1 DO1, mxc, sherman, scareb(neviem presne aky ale ma tpc+)…

                          SID WC je jednoznacne najcitlivejsia z tychto vidlic, samozrejme ked sa clovek pohra s dual airom…

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            No tak to si ale špatně přečetl můj příspěvek na který si poprvé reagoval. Celou dobu tu probíráme rozdíl u RS vidlic (což jsem tam doslova napsal – „ale u těch RS tam rozdíl zatím ještě je“) a ještě jsem samozřejmě myslel pro vidlice v této kategorii o kterých píšu, tedy Tora/Recon/RVL/Re­ba/Pike (to tam už doslova není, ale od začátku je tu řeč o této kategorii).

                            Že jsou případy, kdy už může být vzduch i přinejmenším stejně citlivý nebo ještě citlivější jsem také uváděl (oproti těm RS pružinovým). A o jiných než RS pružinových vidlicích nebyla řeč. Přirozeně se určitě najde pružinová vidlice (jiná než ty současné RS), která bude na tom s citlivostí hůře než ty dualair RS.

                            0 0
                            • visby  

                              oka… potom je vsetko jasne, trochu zle som ta pochopil…

                              0 0
                            • visby  

                              aj ked to psylo pruzinove bolo necitlivejsie ako SID…

                              0 0
                          • vlk  

                            No já teda nevím,ale mě např. přišlo Psylo na pružinách ještě trochu citlivější než nynější pružinové Tory a Recony.Sida jsem nejezdil, tak nevím.

                            0 0
                            • visby  

                              porovnaval som ho so SIDami… SID sli citlivejsie nastavit…

                              0 0
                          • Imroman  

                            A ako si mal ten dual-air nastaveny ze bol ten Sid WC taky citlivy? (uved prosim aj kolko vazis) Dikes

                            0 0
                • Martyss  

                  63–65 kg

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Tak to pak jo, to už si hodně lehká váha a výměna pružiny by byla nutná.

                    0 0
              • Mamut  

                Pod mojimi 95kg je vzduchovy Recon v citlivosti na nerozoznanie od Judy 2000 na pruzine. Problem je v tom, ze v polke zdvihu nahle Recon prudko tuhne a dostat ho dalej je uz slusny problem. Predpokladam, ze je mala vzduchova komora. Zatial som nevyuzil tunajsiu radu ho prekopat zo 100mm na aspon 115mm, cim by sa to vraj malo poznatelne zlepsit. Az bude cas, tak ho otvorim a prekopem.

                0 0
    • vysmátej bajker  

      Když zmenším pozitivní komoru pro zvětšení progresivity a možnosti zlepšení citlivosti na začátku kroku vidlice patrně menším tlakem.Projeví se to na pohybu vidlice při šlapání?

      0 0
      • vlk  

        No to je právě to, co záleží jen na zkušenostech a přesného nastavení tím, kdo vidli tuninguje tobě přímo na míru.Pokud nemáš zkušenosti, tak se s tím můžeš babrat třeba 14 dní, než to slušně vyladíš a nastavíš. A i tak si nemůžeš být zcela jistý výsledkem. Nakonec i můžeš zkončit tak, že se v tom budeš babrat více než jezdit-to se mě stalo s předchozí vidlí-tak jsem se na to vykašlal a koupil rovnou lepší. Je vždy otázka, zda to za ten investovaný čas stojí.Zda by sis svojí prací, za tu samou dobu dobu nevydělal o trochu více, aby sis mohl rovnou koupit lepší vidli nebo ji nechat upravit.

        0 0
        • vysmátej bajker  

          Když já si věci na kolo rád dělám sám.

          0 0
          • vlk  

            Jinak ano projeví se to na větším pohupování.

            Samotné pohupování při šlapání u lepších vidlic řeší tlumiče-ať už úspěšně, či díky malému rozsahu nastavení neúspěšně.

            U levných vidlic toto chybí a tam se to dá trochu dohonit průběhem pružení-tím, že je to v počátku méně citlivé apod.Někteří vírobci to tak možná i dělají schválně.

            Nejlepší je se ovšem naučit správně šlapat.I když se přiznávám, že i já na toto někdy zapomenu(hlavně, když je člověk už unaven)

            Při tuningu jde vždy o to najít správný kompromis v nastvení.A na to potřebuješ ty zkušenosti a to neustálé měření apod.

            Někdy nechápu některé lidi, co se zbytečně honí za větší měkkostí vidlice a pak na tom jedou jak na velbloudovi.

            v podstatě je důležité si určit body: 1)-co od vidlice požaduji-jak by se měla chovat, aby právě mě vyhovovala(to je u každého bikera individuální) 2)vymyslet postup nebo se ho někde dočíst jak toho dosáhnout 3)Samotný tuning-upravení+ zkoušení a testování nezkutečně mnohých možností a drobulinké dolaďování.-to je právě ta nejtěžší část.

            Navíc potřebuje člověk nějaké srovnání.Co sem kamošovi kdysi upravoval mx comp, tak jsem se 100 pro nedostal na Milanovi hodnoty. Co sem si teď zpětně přečet mail od psa, tak jsem tenkráte provedl jen část z té komplexní úpravy co dělá milan.

            Jako každá vidle má svá omezení.Nejen v odporech apod(což bez nasazovacích trnů, které se těžko shání nespravíš) ale i v již daných parametrech velikosti komory apod.-Co koukám do Tvého profilu na obr-tak myslím, že s pilotem toho moc dělat nepůjde-Ale zkus se poptat Milana, tomu jistě prošlo pod rukama mnohem víc vidlic. Jinak co si svůj příspěvek-tak jen toto na úpravu nestačí.

            0 0
            • vlk  

              PS: co jsem měl možnost zkusit pilota-tak byl dost progresivní a když se nafoukal, tak aby mi chodil v celém zdvihu, tak měl docela velký saq-myslím si, že zrovna tato vidla na úpravu není vhodná

              0 0
          • vlk  

            PS: Jinak ono hodně lidí si část této úpravy dělalo na svých Marzocchi-když si zvětšovali zdvih i když o tom ve zkutečnosti vůbec netušili.(takže vlastně ji provedli omylem-já tu první taktéž) A přesto nedosahují výsledků, jaké dosáhnou vidle upravené od Milana.-to je právě ten velký vliv drobného dolaďování-měření-testování a komplexní úpravy-aspoň si to myslím.

            0 0
          • milan1  

            Vlk tady teď hodně zdůzazňuje obtíže při ladění, které tam opravdu jsou zvlኍ pro toho, kdo se do toho chce pustit sám. Většinou se do toho ale chtějí pouštět lidi bez zkušeností a jak Vlk správně píše, já na to ostatně také upozorňuju na svých stránkách, zkušenost je prostě nutná, protože s čím chce kdo porovnávat na své první vidlici? Právě na to aby se naučil porovnávat je tady opravdu nezastupitelný graf charakteristiky, kterých je tady vloženo již dost a podle toho si může porovnávat a učit se.Popis jak ho užívat najde u mě na stránkách. Zkušenost, kterou takto získá nejde přenést, tohle se musí naučit každý sám a je to velmi důležité, kdo to bere jako hobby a chce se tím zabývat, tak podkladů pro vlastní učení najde dost. Naprostá nutnost je ovšem pochopit, co ten graf ukazuje a musí si taky, jak vlk správně píše ujednotit co chce vlastně na svůj styl jízdy přesně dosáhnout. Představa, že by i po takovéhle své první zkušenosti a naladění dokázal odhadnout a naladit i vidlici pro zcela jinou váhu to je už o něčem jiném a případného ladiče by čekala další práce s učením. Tak tohle je stručně k jednoduchým představám o ladění tak, jak ve skutečnosti mají probíhat. Samozřejmě zde probíráme jenom variantu pružiny, protoře tlumič u probírané vidlice by měl být v pořádku. Tohle ovšem neplatí o všech vidlicích.

            0 0
            • vysmátej bajker  

              pilot SL mám ale je v ní místo pruižiny vduchový tlumič z sida.

              0 0
              • milan1  

                K tomu ladění, graf ti ukáže co se děje, když měníš tlaky v komorách, uvidíš, že není možné dosáhnout takzvaně jakékoliv možnosti a vždy ti to vyjde v určitém rozsahu. Taky je samozřejmě důležitý každý odpor a to opravdu každá drobnost to už je třeba sledovat u každé vidlice individuálně. Citlivost se ti objeví samozřejmě na počátečním bodu odtržení a další pokračování je ta pružina, kterou jsi nastavil dle sebe. Když bys potom měl srovnání s grafem, který vytvořil někdo jiný a jeho údajům jde věřit, máš tady krásné srovnání a víš, zda jsi na špici a nebo ještě máš prostor. Přesně na tohle byl určen thred, který založil Pekáček tady.

                0 0
            • Vlado Jekyll  

              Milan, akú máš stránku?

              0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.