Teorie relativity v praxi MTB kategorií

22 nepřečtených
  • Bike-o-Noor

    Nevím tedy, kdo z vás dělá podobnou chybu jako já a nechává si posílat různá marketingová avi a newslettery mailem, ale co už. Dobře mi tak. Právě mi totiž Canyon nafoukl hlavu informacemi o novém Spectralu a já jsem opět googlil o dušu. Nemusím dodávat, že už dlouho každý z nás ví, že jakékoliv škatulkování a kategorizování je zcela plovoucí a vývoj – vč. hype faktorů – relativizuje „staré jistoty“. No a konkrétně tedy „včerejší enduro“ může být „současný trail“ s tím, že kategorie „all mountain“ vykrystalizovala z toho všeho jaksi zpětně.

    Různé jiné značky to pojímají velmi různě, snad s ohledem na svůj obchodní záběr, neplatí zkrátka dělení ani podle hlavového úhlu, ani podle zdvihů. Někde ovšem, vztaženo samozřejmě tak maximálně pro roky 2021 a 2022, jakési „hranice“ musí být, např. vozit 16 kg „horekopcom“ zůstává při daných fyzických možnostech** „skoro“ totéž, značka neznačka. Tolik by měl vážit nejnižší model Spctralu v eLku a skutečně si nejsem jistý, zda jde stále o AM. Přečetl jsem i první prezentaci v mtbs a jelikož vyšla 27. 10., zřejmě to ještě pořádně neotestovali.

    Tak schválně: jak to vnímáte vy? S ohledem na svoje jízdní zkušenosti? Nechám hlasovat a děkuji za každý názor a reakci.

    0 0
    • K2  

      Trailové kolo by mělo mít rozumnou hmotnost, aby zvládlo i delší vyjížďky pohodovým tempem a mohl sis vyjet na kopec vlastními silami.

      Odlehčená konstrukce neodpouští tolik chyby a při nepovedeném dopadu to nesnáší tak dobře, jako čistokrevné enduro

      0 0
      • Bike-o-Noor  

        Díky za reakci. Já tedy nechápu proč nešlo naprogramovat ankety podobně jako běžný text tématu a BF tu mění formát a pak ji nejde ani opravovat, ale nic s tím nenadělám. Pokud by šla roztáhnout okna odpovědí, objevilo by se tu ve druhé možnosti celé „…dána vyššími zdvihy při geometrii "zlatý střed“ a přijatelné hmotnosti." Ve čtvrté odpovědi pak obdobně „…dílčí charakteristiky geomterie "přebíjí“ rozvor kola a délka zadní stavby, těmi jsou limity použití jednoznačně dány." Asi tak tedy.

        0 0
      • MichaelSimek  

        Tak dneska endura zvladaji delsi vyjizdky celkem bez problemu, vic udela plast nez kolo

        0 0
    • krabica  

      Tomu textu vůbec nerozumím.

      0 0
      • Bike-o-Noor  

        …jen se ptám kdo jak vnímá hranice „trail“, „AM“, „enduro“ a dle čeho tak soudí.....

        (vztaženo na poslední ročníky kol různých značek)

        0 0
        • krabica  

          Tak to jo, vybral jsem si takové kolo, které mi vyhovuje a čert ví, jaká je to kategorie. Tohle neřeším.

          0 0
        • novas752  

          Hele ono se i endura stavají těžšími a s většími zdvihy. Nejlevnější endura na cca 170mm mají i 17kg…

          Za mě enduro je prostě takový malý sjezďák na kterém se musí dát protrpět nastoupat 1500m výškových za den. Z kopce to projede téměř cokoliv, zobe to jak voliči Babišovi z ruky…

          AM je prostě těžký odolný vysokozdvihový trailbike, mělo by to mít lepší podporu v odpružení, není třeba plášťů s dh nebo skorodh casingem. U topmodelu bych byl spokojený se 14kg na vzduchu nebo 14,5 na pružině.

          1 0
          • Bike-o-Noor  

            Dobré přirovnání s tím Babišem…

            kdo chce poznat co je dřina, kup si kolo Ukrajina – nejlepší Enďák!

            0 0
          • novas752  

            A ještě k té váze ve vztahu ke „stoupavosti“ kola, svoje kolo jsem předělával ze 14,3 na 15,7kg a stoupá lépe než před tím. Tužší výplety, pružinový tlumič, který ale má lepší šlapací podporu než původní vzduch a cushcore tomu asi taky pomůže.

            0 0
            • krabica  

              Taky mi péro pomohlo při stoupání, zvláště při překonávání překážek, ale i ta opora je lepší, váha šla samo hore…

              0 0
            • Bike-o-Noor  

              Rock Shox Deluxe Slect+ versus FOX X Performance ? A u vidlic je ten efekt opačný vlivem jejich váhy?

              0 0
              • Bike-o-Noor  

                Samozřejmě myslím trailové vidlice. Z posunů od Raidona 100 mm přes RX Recon Gold 100 mm k Aionu 130 mm jsem cosi málo vytěžil.

                0 0
              • novas752  

                Nikoliv, RockShox Deluxe RT3 (dnes Ultimate) vs. DVO JadeX.

                Ale záleží i na vnitřního naladění tlumení toho tlumiče.

                Těžší vidlice stoupavosti asi nijak moc nepřidá. Jestli tu otázku chápu dobře, vzpínání to téměř nijak neovlivní. A celkově vidlice na to má pramalý vliv. Na AM kole se stoupá většinou pohodovým tempem vsedě, podkopnutá vidlice se při tom nijak moc nehoupe a při nějakém krátkém stoupáku na trailu hodně záleží na nastavení vidlice – věřím že progresivně nastavená trailová vidlice s hodně otevřenýma kompresema může být větší houpačka než něco lineárnějšího s kompresema přivřenějšíma na prudší sjezdy a větší rány.

                0 0
                • Bike-o-Noor  

                  Ten první mnou uvedený má „trailová“ Merida a ten druhý má vzpomínaný nejnižší Spectral, Váhový rozdíl, který nevím čím je způsobený, je markantní. Korunu tomu všemu dodává poznání, že Spectral by tedy měl být „opravdové“ enduro, pravda, když odečtu „závodní ambice“, pak to skutečně mohu chápat jako AM… ale jízdní zkušenosti s tím nemám.

                  0 0
                  • novas752  

                    Znovu říkám, záleží na vnitřním naladění pro konkrétní kolo. A také na zavěšení zadního kola, jakým způsobem na ten tlukič tlačí.

                    Akorát si nejsem jistý jestli je pro tebe kolo typu nový Spectral vůbec vhodné, když ani 130mm vidlici nejezdíš otevřenou. Radši bych si cokoliv z té kategorie nejdříve někde půjčil a projel.

                    1 0
                    • Bike-o-Noor  

                      To máš svatou pravdu. Pokud někdy bude full, a to už vím, že XC nevyhovuje, asi vyřadím i nejdelší modely Ghostu, CTM nebo Mondrakeru. Ale zároveň nesympatizuji s tolik populárními Blizzy apod. Tentokrát ani Q-éčko nepreferuji. Je to teď úplně jedno, ale opráším tvé starší rady a zapamatuji si Whyta nebo Commencala. Přičemž elegance Kaňónů dělá také své… Enduro hlavový úhel oželím a AM kategorii si také definuji po svém. Snad se hecnu na nějaký camp – dovolí-li sv. Covid – a předem se optám, zda s HáTéčkem pochodím…

                      (a pak je fakt, že můj „číňan“ na foukání vidlice ukazuje cca 95 PSI když mi tvrdost vyhovuje a to vážím kolem 80 kg, přičemž SAG je cca 25%. Takže poskoky přes svodnice na lesních svážnicích to pobírá snadno a pokud mi gumka po kluzáku vyjede výše, je to určo bez cvaknutí…)

                      0 0
                • Bike-o-Noor  

                  AIONku nikdy úplně neotvírám, zato GOLDku musím při akceleraci zamknout. Něco jde na vrub i průměru kol.

                  0 0
            • Jan D.  

              Čím to je, že má pružinový tlumič lepší šlapací podporu než vzduch?

              0 0
              • novas752  

                Neplatí to obecně, ale může to tak být, u ného to tak bylo.

                Malý Deluxe na 150mm zdvih tak trochu nestačí a jeho slabší projev zřejmě chtěli trochu maskovat otevřenější kompresí (šlo by to předělat na tužší). Naopak ten pružiňák s velkoprůtokovym tlumenim je tak aktivní, že ho museli dost ukočítovat pevným lockem nebo aspoň propedalem aby se na tom dalo stoupat nebo pumpovat nějaký flowtrail apod.

                Samozřejmě když někde sedneš na pružiňák bez zamykání tak to nejspíš bude hrozná žvejkačka.

                1 0
        • MichaelSimek  

          ja citim AM podobne jako enduro kola, jen bez toho zavodniho zamereni

          1 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse