Skládání zadního kola - náboj, ráfek, dráty (nováček)

30 nepřečtených
  • urban

    Dobry den.

    Syn kopnul zadni kolo tak, ze to je na vymenu. Nicmene jsem v tomto novacek a par veci mi jeste neni jasnych. Tak doufam, ze mi ta seda mista dokazete osvetlit.

    Kolo GT FORCE ELITE

    • kopnute zadni kolo MAVIC XA 27,5" 24der, 12×148, pevna osa, na rafku je vyrazeno 584×30TSS
    • kazeta SRAM NX 12speed

    Ctenim informaci na internetu a shlednutim spousty videi jsem pochopil,

    1) ze pri vyberu noveho naboje budu hledat Shimano 8–11sp orech, protoze to tak SRAM udelal. Jejich 12sp kazeta na Shimanacky 11sp orech. Spravne?

    Vyhledl jsem pro kluka naboj Swiss DT350 (kvuli vydrzi a jednoduchosti udrzby) verzi s 32 dirami.

    2) Snazil jsem se docist jestli ohnute nebo SP a vyrozumel jsem, ze je to relativne jedno. Nekdo preferuje SP nekdo J-bend. Naboj s klasickym uchycenim je hure sehnatelny za rozumnou cenu.

    3) orech Shimano 8–11

    4) a ted resim uchyceni kotouce. Mam striktne hledat naboj s sesti srouby nebo to muze klidne byt CenterLock a na nem ta redukce na 6 sroubu. To sedi do kazdeho ramu? Jakoze pozice kotouce do pistu? Ptam se, protoze jsem nasel za peknou cenu naboj s CL (a verze na 6 sroubu za stejnou cenu neni skladem).

    *Zadní náboj DT Swiss 350 Boost Center Lock 12×148mm, classic dráty

    Počet děr: 32

    Rotor: Shimano MTB 9–11speed*

    Posledni s cim si nejsem jisty je rafek a EDR. Me porozumeni EDR je, ze je dulezite ho znat pro vyber spravne delky dratu. Jestlize zakoupim vyhlednuty

    5) Remerx RX 2027 32h (584), bude stacit tyto dily dodat servisu, at to vypletou a oni budou mit i patricny vyber dratu (typy a delky)? Nebo bych mel radeji znat i to EDR, koupit konkretni draty a donest do servisu?

    Plast na kolo mame uz porizeny ETRTO 55–584, 27,5", 2,4. Tady asi neni co resit. Rafek vs Plast 584 sedi.

    Dekuji kazdemu, kdo byl ochotny to docist a jeste se odhodla poradit.

    Urban

    0 0
    • TommyP3  

      Ahoj, za mě vyčerpávající popis. Technicky to sedí, co se týče naby je to správně, jen nechápu proč měnit naboj-tomu nic není. Je fakt ze sehnat slušný rafek na 24 der je problem, to potom dává smysl. Jinak jestli CL nebo 6bolt je v podstatě jedno.

      S dratama a ERD bych se nezabýval, pokud to nemají být nějaké top za dobrou cenu. Případně se domluvit s tím, co to bude dělat. Pro mě osobně je lepší si v servisu vzít vlastní materiál. Ale jestli to chceš spočítat a koupit sám, nejjednodušší je zadat vše do kalkulačky a objednat. Třeba na stránkách sapim.be je spoke Calculator, hodnoty náboje se daji najít, erd rafku taky, zadní kolo s diskem a 3 křížení(typicky) a vyplivne to dvě potřebné délky.

      Spis bych ale vzal nabu a rafek, zanesl do servisu a je to vybavené.

      0 0
      • urban  

        Dekuji za odpoved.

        Presne tak, ja proste nedokazal najit MTB 27,5" rafek na 24 der. S vnitrni rozteci 25 az 30 mm.

        Koukal jsem na zapletene DT Swiss E1900 (nebo M1900), ale tam jsou DT370 28 dratovky. A rekl jsem si, ze to slozim rovnou do 32 der. Jednoduse proto, ze nedokazu rici, kdy se situace jako s 24h bude opakovat s 28h (na to mam v tomto oboru hodne male zkusenosti). Kdyz do toho ted zainvestuji, tak jakekoliv nasledne vymeny rafku budou jednoduche a levnejsi.

        Potesil jsi me s tim CL vs Srouby. Kdyz ted koupim naboj s CL a pouziju redukci na srouby, tak bude do budoucna otevrena moznost prechodu na Shimano. DT350 ma moznost zmeny orechu, ze? Mozna i na Shimano 12speed? I kdyz to uz mozna moc fantaziruju :-)

        Ten naboj v akci je za 4250 Kc. Takze ho poletim objednat.

        Se spicemi se asi nebudu zabyvat a necham to na servisu.

        Jeste jednou velike diky. Jeste budu muset nabyte znalosti prenest na syna ;-)

        0 0
      • urban  

        Jestli muzu jeste jeden dotaz, na kohokoliv.

        Prave jsem svliknul to stare kolo a zmeril vnitrni rozmer rafku toho MAVIC XA. Suplera ukazala 29,56mm

        Predpokladam ze to teda bude 30mm rafek.

        Mame koupenou (jeste nenasazenou – vanocni darek) bezdusi WTB Judge 2,4 – bylo by lepsi jit do rafku s 27mm nebo 30mm? Jaky to ma vliv na jizni vlastnosti? Myslim ze jsem tu nekde videl vlakno, ze sirsi rafek bude znamenat vetsi valivy odpor. Synek ma 62kg bez vystroje. Tam to mozna ani nebude hrat roli, co?

        0 0
    • Mr.Duck  

      Co se tyka dratu, vyhnul bych se SP. Jejich nejvetsi vyhoda je ze kdyz to vyplejta masina, je to mnohem jednodussi nez ohnuty. Kdyz to ale vyplejta clovek tak je to spis naopak a centrovani je pak potrencialne vetsi otrava, ale hlavne mene vydrzi. Taky bych urcite vybral ztencovane draty, opet hlavne kvuli vydrzi, ale mensi vaha je fajn bonus.

      Ta 2.4 guma pujde do obou rafku, ale kdyz tam bylo 30mm, zustal bych u toho, proc ne. Jestli tam budou nejake rozdily ve valivem odporu tak pochybuju ze nejak znatelne, ale ja vozim DH gumy tak takovyhle veci neresim :D

      DT 350 je urcite dobra volba, mam to na dvou zadnich kolech. U obou po relativne kratke dobe kdyz byly nove, i po vymene lozisek zacnou loziska trochu pridrhavat I kdyz osu nejak nepretahuju, ale pak vydrzi ve stejnem stavu roky na DH kole, chtel jsem je menit uz po pul sezone a nakonec tam zustaly 5 let.

      0 0
      • urban  

        Diky moc za osobni pohled na tema typu dratu a sirky rafku. Naboj pro classic draty uz je na ceste.

        Uz jsem to s klukem stihnul probrat a pravdepodobne pujdeme do Remerx RX 2030 nebo jine 30mm. Remerx RX 2027 jsem mel vyhlednuty jako kvalitativne a cenove dostupny zdroj na 27mm. Rafku na 30mm je myslim vetsi vyber, takze se mozna jeste neco zmeni.

        Trosku si nejsem jist vyznamem teto vety: Taky bych urcite vybral ztencovane draty, opet hlavne kvuli vydrzi, ale mensi vaha je fajn bonus.

        Spojeni ztencovanych dratu s vydrzi mi nesedi ;-) Pokud bylo mysleno NEZTENCOVANE, opravdu pro 65kg jezdce i s vystroji je ztencovany a neztencovany drat tak zasadni otazka? Pokud by to bylo pro mych 100kg, tak nereknu ;-)

        0 0
        • novas752  

          Ztenčované dráty jsou normální dráty veprostřed rozkované na menší průměr – 1,8 místo 2mm, a trošku větší délku (proto lehčí). Kováním se materiál zpevní, při menším průřezu snesou větší napětí a lépe odolávají zubu času – únavě. A nijak moc nestojí, klasika Sapim Race dráty + Sapim Polyax mosazné niple.

          0 0
          • urban  

            Diky, o rozkovani dratu pro ziskani vyssi pevnosti jsem nevedel. Spojeni „zeslabeny drat“ jsem chapal jako ze je nadale kulaty ale v nejakem miste ztenceny.

            Sapim draty jsem tady mnohokrat videl doporucovany jako idealni zdroj pro vyplet. Zkusim se servisem domluvit na jejich osazeni. Jestli je nebudou mit, tak je mozna sezenu sam a dam jim to cele do ruky ;-) Jeste se mozna nakonec naucim i vsechny ty veci kolem ERD

            0 0
        • Mr.Duck  

          No je to jak pisu, novas uz to vysvetlil za mne :) Zjednodusene receno, ta ztencovana (DT to dela valenim, vetsina ostatnich kova) cast vic pruzi a tim snizuje stres v zavitu a u naboje a vyrazne zvysuje vydrz.

          Ja sam sem nejakych 65kg, mozna 68 s vystroji, sice ne uplne typicky cyklista ale ani nejsem zadnej elitak, a na ztencovany draty nedam dopustit – prakticky neresim praskani dratu od doby co nepouzivam jine. Na DH mam treti rafek na stejnych dratech uz 5 let, tam mam 2–1.7–2 wheelsmith. Myslim ze mi jeden loni praskl, ale to byl jediny, a nemyslim ze to setrim :)

          0 0
          • urban  

            Koukal jsem Sapim Race se mi na obrazku zda kulaty

            https://www.koloshop.cz/…--cerny.html

            Nicmene tady je s popiskem zeslabeny a vypada plochy

            https://www.cycology.cz/…lky-p293584/?…

            Takze si myslim, ze uz mam vsechny potrebne informace. Moc diky zdejsim lidem za ochotu pomoci.

            Doufam, ze za nejaky cas budu na takove urovni, abych pomoc zdejsi komunity oplatil a pomohl priste zase ja jinemu novackovi (za par let ;-) ).

            0 0
            • novas752  

              Sapim Race je kulatý, uprostřed zeslabovaný na 1,8mm (na závitu a u hlavičky má 2mm)

              0 0
            • Mr.Duck  

              Sapim Race, DT Competition, Wheelsmith DB14 jsou vsechno kulaty ztencovany draty a s ani jednema z nich neudelas chybu.

              Plochy bych vubec neresil.

              0 0
      • capo  

        SP říkáš vydrží méně? Myslím si, že je to přesně obráceně.

        0 0
        • Mr.Duck  

          Teoreticky i v praxi už to tak bude. Jediný argument co slyším pro výdrž sp je že nemají ten ohyb, ale já si nepamatuju že bych měl nebo viděl drát prasklý v ohybu u kol mladších než 30 let. To pružení v ohybu j-bend drátů naopak pomáhá rozložení námahy.

          0 0
    • cibi  

      s dovolení bych vložil svůj dotaz k tématu:

      zaplétání tahových/ tlačných drátů.

      Protože jsem jaksi zastydl u ráfkových brzd, nevím jak je to u kotoučů.

      bavím se o klasickém 3× kříženém výpletu.

      V době před- kotoučové se tahové dráty (při záběru) zadního kola dávaly zevnitř příruby (tj hlavičky ven).

      Přední se zaplétalo stejně, více-méně z estetických důvodů.

      Nyní bych asi u předního kola vyplétal dráty které budou přenášet tah při brždění, dával zevnitř příruby.

      • je to tak správně?
      • jak vyplétat zadni kolo?
      0 0
      • kamaro  

        Já to dávám u kol s kotoučovými brzdami takto:

        přední – z obou stran dráty tažené při brždění vnitřkem (tzn. hlavičky ven)

        zadní – ze strany kazety dráty tažené od kazety vnitřkem, ze strany kotouče dráty tažené od brzdy vnitřkem

        Když je to na každé straně jinak, tak se to trochu hůře zaplétá. Ale není to taková tragédie.

        0 0
      • mech1  

        Tady to máš

        0 0
        • kamaro  

          Ten obrázek znám a je to přesně opačně než to dělám :-) Je zvláštní, že tažené dráty dávají vnějškem.

          0 0
          • mech1  

            Toto je doporučení Shimano. Dělám to podle toho už velice dlouho a nikdy jsem nezaznamenal žádný problém.

            0 0
            • kamaro  

              Jo, to vím že to je od Shimana. Já s opačným zapletením taky nemám žádný problém :-)

              0 0
        • Smazaný účet  

          No, když naplétám kola na kotouče, tak to dělám podle tohoto schematu, ale dovoluji hodit do placu odvážnou myšlenku a sice tu, že je to v podstatě jedno. Důležitý je vybrat hlavně dostatečně dimenzované dráty, kupodivu ideálně zeslabované a hlavně je důležité správné napětí drátů. Při nedostatečném napětí praská vpředu pravá a vzadu levá strana nejčastěji v ohybu, když se napne moc, sníží se životnost příruby nebo ráfku kolem děr pro nipl.

          0 0
        • Hrabex1  

          tak jsem koukal na svoje zapleteny kola shimano, jsou sice straihhtpull, ale to myslim nevadi. U obou kol plati, ze ty vnejsi draty (dal os stredu naboje) smeruji dopredu. To znamena, ze to doporuceni, co jsi poslal, vpravo vzadu neplati.

          0 0
          • kamaro  

            U straightpullu je to právě celkem jedno. Toto doporučení se týká J-bend drátů, kdy drát přetažený přes přírubu z vnější strany je kolem té příruby ohýbán. Naopak vnitřní drát jde rovnou k ráfku. Proto to zaplítám tak, aby ty tažené dráty vedly od vnitřní části přímo k ráfku.

            0 0
        • Mr.Duck  

          Taky bych řekl že u dnešních moderních kol je to celkem jedno. Na co se soustředím je aby tažené dráty šly buď na obou stranách dovnitř nebo na obou ven. Což je stejné cca na třetině kol z fabriky, ostatní jsou většinou „old school“.

          Důvodem je že když je každá strana jinak, tak při prudkém brzdění se kolo posune trochu do strany, je to vidět když jedeš za někým v bike parku. Ale je to fakt celkem minimální.

          0 0
      • cibi  

        děkuji všem za vysvětlení.

        Tahové dráty u kazety jsem zaplétal zevnitř (hlavičkou ven) hlavně kvůli poškození zápletu řetězem kde potom načaté dráty odchází…

        0 0
    • urban  

      Z eshopu jsem obdrzel nasledujici informaci. Mam to resit nebo jezdit a vymenit, az se ten hlinik vyjezdi?

      DT 350 náboje mají hliníkové rotory Shimano MTB 9–11speed a jestli tam budete dávat Sram NX Eagle 12 speed, tak na ty jsem osazoval rotory v ocelovém provedení. Nyní jsou ale vyprodané. Jestli někdo vozí tyto kazety na hliníkovém rotoru, je potřeba se zeptat – kdo to má dlouhodobě vyzkoušené a ověřené.

      0 0
      • lopatka  

        Jestliže máte na mysli hliníkový ořech, tak ten vydrží, to se nebojte ;)

        0 0
        • urban  

          No jo, mate pravdu. Ja si porad rikal, co ten obchodnik mysli tim rotorem. A on to bude orech. Rotor se musi tocit a jedine, co se na tom naboji toci je orech, loziska a pak ta dve ozubena kolecka uvnitr. Takze ORECH musi byt spravna odpoved.

          Dik za potvrzeni, ze hlinikovy orech nevadi.

          0 0
          • lopatka  

            Jedine jestli nemyslel tim rotorem kotouc. Tam muze byt budto ocelovy a nebo hlinikovy unasec rotoru (kotouce).

            0 0
            • Mr.Duck  

              Což by ale nemohlo ani zdaleka souviset s tím co má za pohon. Ale zároveň je to jediné co se opravdu nazývá rotor :)

              0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.