• martinD91

    Cavte ludia, mam bike s pruzinovou vidlicou rock shox xc32, objednal som novu pruzinu ( zo strednej na ultra makku, pre moju smiesnu vahu :) ). Do bikov sa zatial moc nevyznam, kazdopadne to tu rozoberam, odsroboval som krytku na nastavenie preloadu, 24mm klucom vykrutil „vrchnak“ vidlice, pritlacil na bike aby mi vyskocila pruzina von, tuto trciacu pruzinu ale ani za svet nevytiahnem von. Skusil som preventivne aj srob na spodku nohy vidlice, aj ked si nemyslim, ze s tym ma nieco spolocne, ale nepomohlo to.

    nakres vyzera takto, nevidim v com by mal byt problem

    http://www.gabelprofi.de/…og/index.php?…

    pre obraznost vid foto

    Tak povedzte mi prosim Vas, co robim zle, isto je to nejaka hovadinka o ktorej neviem. Dakujem pekne

    0 0
    • Chlebovnik  

      Lepší je sundat vnější nohy a zatlačit zespoda na to táhlo (které je spojené s popisovaným šroubem) a tím vytlačit pružinu ven.

      0 0
      • martinD91  

        vdaka, nakoniec som nasiel spravny servisny manual a pobuchanim kladivom po ciastocne vysrobovanom srobe na spodku vonkajsej nohy mi vybehla pruzina. Potrebujem z toho teda este dostat zhora tu regulaciu preloadu a zospodu tu kovovu tycku na ktorej je to nasadene. To uz v manualy nepopisuju a asi zajdem do servisu, aspon po radu ak nebudu mat cas.

        0 0
        • Smazaný účet  

          Jak to neni u-turn, mela by pruzina jit vpohode sundat z te tycky…

          0 0
        • novas752  

          To by mělo jít jakoby vyšroubovat. Pružina je na to jen „nasunutá“.

          0 0
          • martinD91  

            diky chlapci, vyzera ze treba na to len spravny kluc a vykrutit to. tazko sa pracuje ked clovek nema doma naradie :)

            0 0
        • kocers  

          Možná se mílim, ale předpokládam, že je to v pružině jen zastrčené a nic to nedrží. Ven by to mělo jít i černými plasty a zbyde ti jen samotná pružina.

          0 0
          • martinD91  

            je to tam nasrobovane, ma to zavity . ale prave zazvonil kurier pri dverach a situacia sa zjednodusila , kedze nova pruzina to uz ma rovno na sebe. Tak myslim ze problem vyrieseny. Dakujem vsetkym za pomoc :)

            0 0
            • martinD91  

              Tak som to prehodil a bol otestovat, konecne ma bike aj nejaky sag, pri vacsich narazoch to tlmi citelne lepsie, vyuzivam omnoho viac travelu ale na mensich nerovnostiach (luka, kamenista cesta, korene na lesnej ceste) to proste nereaguje. Predtym som mal chvilku meridu s nejakou zakladnou suntour vidlicou, kazdopadne pamatam si ako som veselo pouzival uzamykanie vidlice medzi cestou a nespevnenymi povrchmi, pretoze to robilo rozdiel a filtrovalo aj nerovnosti 2cm charakteru. Toto akosi nic. Mate niekto skusenosti s tymito vidlami, moze to byt sposobene nejakymi necistotami a kvalitny servis to vyriesi, alebo mam proste prilis velke ocakavania od tohto konkretneho typu.

              0 0
              • novas752  

                Mas na tu vudli moc velky naroky. I kdyz velmi slusna, je to porad jen pruzinova xc vidlice = citlivost nebude nikdy tak dobra jako u vzduchovejch, pruzina je proste linearni a potrebuje trochu kopanec aby se probrala. Krome toho tezka a neda se tak dobre nastavit, jako vzduchova (kde se ladi tlak + objem komor + expanze nebo komprese nebo oboji, ale to je vec tlumici patrony a muze to mit i pruzinova).

                Koukni na nejaky vzduchovy, treba SR suntour Raidon nebo Epixon. Jsou zamalo a fungujou slusne, akorat maj mam pocit trosku vetsi Axle To Crown delku = trosicku ti to podkopne hlavovej uhel, coz je vlastne dobre. Z RockShoxu koukni na XC30/32 Gold a Recony.

                0 0
                • martinD91  

                  Diky za tipy, momentalne si ale novu vidlu dovolit nemozem, aj ked chvilku som to zvazoval. Ale proste zaraza ma, ze 3× lacnejsi suntour reagoval lepsie a aj na malych nerovnostiach citit rozdiel medzi locknutou a nelockunout vidlou, pritom to je asi fakt najnizsi level. XCT 26 100mm sa to volalo a to vidim na heureke za 1300kc :D

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Tohle je vše o citlivosti a tedy pasivních odporech.

                    Pasivní odpory mají větší množství zdrojů. A vůbec nemusí platit, že drahá vidlice je citlivá. Třeba nové současné Foxky na tom bývají hodně špatně (záleží ale kus od kus a i dle modelů se to dost liší, ne všechny jsou na tom tak špatně). A je to dané tím, že vše je těsnější, aby to více vydrželo a lépe těsnilo. A k tomu se ještě přidává omezení kompresí.

                    Když to ukážu na extrému, tak taková vidlice, která už má vakl, tak bude mít velmi nízký odpory v pouzdrech a jeden zdroj ovlivňující citlivost na tom bude perfektně a přispěje to k lepší citlivosti. Ale samozřejmě za chvíli bude po vidlici.

                    Další věci je mazání. Pokud má být vidlice opravdu citlivá, tak musí být mazaná olejem, kterého tam navíc musí být dostatek.

                    Extra levné vidlice občas mají i jako nové rovnou vakl, což může přispět k tomu, že mohou být citlivé (ale nemusí, není to jediný zdroj pasivních odporů a může to být zabité i jinde).

                    0 0
                  • MlokCZ  

                    A další příklad pro představu.

                    Pružinový Recon. To byla vidlice, která už nepatřila mezi to úplně nejlevnější. Díky pružině mohla mít excelentní citlivost, ale často stejně v reálu neměla.

                    Velmi to záleželo na kusu.

                    Měl jsem v ruce pružinového Recona s odtrhem 15kg, což je na pružinovku opravdu mizerná citlivost zvlášť když Recon neměl žádné omezení kompresí (která by citlivost zhoršovala).

                    A na druhou stranu jsem měl v ruce upraveného pružinového Recona s odtrhem pod 5kg, tedy naprosto špičková citlivost, na kterou se už ani upravené vzduchovky nedostanou (nejlepší mívajíc 5–6kg i po úpravě).

                    0 0
                    • novas752  

                      Já mám při „nedorazovym“ nastavení na stařičký RS Dart2 odtrh 21kg (po odečtení předního kola a kila za spodní nohy), na pružinový XCR 24kg a kámoš na XCT 29kg… Vzduchová XCR co jsem zkoušel měla 17kg. Tak nevim, asi špatný kusy a dobrej kus vzuchovej…

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        To je dané hlavně tím, že jsou to prostě s prominutím levné mr.ky a mají mizerné provedení celé vidlice. Pružina za to ale orpavdu nemůže.

                        Jezdil jsem už mnoho upravených i neupravených (v neupraveném stavu jsem tedy nic nejezdil moc dlouho, protože to vždy byla bída ať to byla dražší RS, dražší Foxka) vidlic a nejcitlivější vidlici co jsem jezdil byla samozřejmě pružinovka, konkrétně s odthrem pod 5kg. Navíc tedy ani neměla lineární průběh, protože DPC (dvě pozitivní pružiny, kdy jedna pracuje jen ve 2/3 zdvihu), ale to už je specifikum DPC.

                        Jak ale dávám příklad, tak i ten pružinový Recon mohl mít po úpravě špičkovou citlivost a to je už levnější vidlice (ale pořád ne nejlevnější mr.ka).

                        Vzduchovky se pod 5kg prostě nedostanou ani ty nejlepší po úpravě. Aktuálně co jezdím upravený Auron a upravený Epixon, tak obě kolem 6kg, tedy ani na těch 5kg se nedostanou. Pořád je to ale výborný výsledek a díky speciální úpravě expanze je to v reálu hodně citlivé.

                        A třeba 32mm Foxka Factory s Kashimou. Nová zajetá tedy jen 200km měla odtrh nechutných 15kg. Po úpravě se to trochu zlepšilo a vytáhnul z toho Milan cca 10kg. Na upravenou vidlici ale pořád bída. To jen ukázka toho, že i hodně drahá Foxka i po úpravě nemusí být dobrá.

                        A ještě příklad těch rozdílů kus od kusu. Třeba taková Reba. Těch mi prošlo rukama už minimálně 30+ kusů, které jsem testoval a sám jsem jezdil už 6 různých kousků.

                        A v originále (bez úpravy) se odtrh pohyboval dle kusu od 7kg až klidně i po 15kg pro blbé kousky. A většinou ani dlouhodobé zajetí to nezachránilo (i když někdy to o chlup zlepší).

                        Upravená Reba pak vždy 5–6kg.

                        0 0
                        • martinD91  

                          tak som skusil zmerat odtrh na tejto mojej xc32 podla postupu co som nasiel tu na fore a povedal by som ze je to 10.5kg.

                          0 0
                          • lazza  

                            Jak se to přesně měří?

                            0 0
                            • novas752  

                              Zjistíš si kolik váží přední kolo (1–2,5kg) a spodní nohy vidlice (cca 0,8–1,2kg), což pak odečteš.

                              Vezmeš osobní váhu, přední kolo postavíš na ní a zabrzdíš. Postupně víc a víc tlačíš na řídítka a v momentě, kdy se vidlice pohne zjistíš na ukazateli váhu a odečteš od ní tamto.

                              0 0
                              • martinD91  

                                ja som tu nasiel navod – dat dole predne koleso, polozit vidlicou na vahu, pritlacit, bez odcitavania, vysledna hodnota je cislo na vahe.

                                0 0
                                • novas752  

                                  Nebo tak no, akorát na spodku vidle bývaj nějaký ovládací prvky a kov o kov/sklo může dost klouzat případně to sklo rozbít.

                                  0 0
                                • MlokCZ  

                                  Tak je to určitě lepší, protože to zajistí ± kolmou polohu vidlice na váhu. Případně je možno měřit se samotnou vidlicí pokud je k dispozici sundaná z kola.

                                  Nic se neodečítá, protože je to tak jednodušší, přesnou hmotnost pro odečtení jen hmotnosti části vidlice stejně nikdo nezná a pak to akorát někteří pletou, že odečítají co nemají. A těch pár set gramů za část vidlice už to stejně nijak zásadně neovlivní.

                                  Větší chybu udělá nesprávné provedení.

                                  0 0
                                  • lazza  

                                    Díky všem za radu. Vidli teda z kola sundavat nemusím, jen je zásadní tlačit nohama kolmo na plochu váhy a v okamžiku prvního zanoření zjistit váhu (váha vidle se neodčítá?). Chápu to správně?

                                    0 0
                          • MlokCZ  

                            Což je velmi slušná hodnota pro neupravenou levnější vidlici. Tedy citlivost je slušná. Citlivost sama o sobě ale samozřejmě nestačí, aby vidlice dobře fungovala.

                            0 0
                            • martinD91  

                              vdaka za info. Myslis ze je nieco ako rozoberacka a vycistenie tomu prospeje? Ono bike ma 3500km, ale v terene stravil veru len zopar 10tok km z toho, preto sa tak pytam, pochybujem ze je to nejak zaprasene. Co myslite tymi upravami vidlic co tu spominate? Servis mi raz navrhoval ze sa mozu s tou mojou trochu „vyhrat“ ale nezistoval som blizsie, co konkretne tym mysleli a ci by boli fakt schopni za rozumnu cenu nieco vylepsit…

                              0 0
                              • Vilém  

                                Pokud ma za sebou 3500km, tak kazdopadne servis zaslouzi. Ono i u nove RS vidlice byva caste, ze v ni neni, nebo je malo, mazaciho oleje.

                                0 0
                              • MlokCZ  

                                Rozhodně. Jak už psal Vilém, tak RS vidlice potřebují servis už jako nové (a to skoro vždy), po 3500km není vůbec co řešit.

                                0 0
                • MlokCZ  

                  Tak to tedy rozhodně nefunguje.

                  Co se týká citlivosti, tak na tom bude pružina vždy lépe než vzduch (když to budou srovnatelné vidlice a jediný rozdíl bude vzduch vs pružina). Vzduchové vidlice vždy budou mít větší pasivní odpory dané tím, aby vzduchová část těsnila. Tedy je to přesně naopak než píšeš.

                  Jiná věc je provedení konkrétní vidlice, kde se často liší pasivní odpory i kus od kusu stejného typu vidlice.

                  Horší citlivost u některých levných vidlic není daná tím, že jsou pružinové (tím naopak něco málo získají), ale jejich provedením a zbytečně velkými pasivními odpory nesouvisejícími s tím, že je to pružinovky.

                  Dále si pleteš citlivost s průběhem. To jsou dvě zcela nezávislé a různé vlasnosti. Průběh ovlivňuje pouze to, kolik do zdvihu vidlice půjde (a ne jestli se vůbec pohne nebo nepohne, což je dané citlivostí, která je daná výhradně pasivními odpory a případně může být zhoršena ještě kompresí).

                  Pro malé nerovnosti je rozhodující citlivost. Necitlivá vidlice se ani nehne, citlivá půjde do zdvihu. A při dvou stejně citlivých vidlicích a rozdílném průběhu to na malých nerovnostech bude znát minimálně. Jestli se pohne vidlice do zdvihu 9mm nebo 10–11mm jezdec ani nezaregistruje.

                  A další rozhodující faktor pro drobné nerovnosti je tlumící část. Drobné nerovnosti jdou často velmi rychle po sobě a je často problém, že se vidlice nestíhá vracet. A pobere pak jen některé menší nerovnosti a některé ne.

                  Průběh se výrazněji projeví až na trošku větších podnětech, kdy jde vidlice už třeba do poloviny zdvihu.

                  A ani tam nemusí platit, že lineární vidlice jde do zdvihu méně. Bude to platit pouze v případě, že dvě srovnávané vidlice (lineární a progresivnějš) budou nastaveny tak, že potřebují stejnou sílu pro chod na doraz. To v reálu ale tak často není.

                  S tou geometrií to tak také v reálu nebude. Sice Suntourky mohou být o nějaký ten milimetr delší (rozdíl bývá většinou do 5mm), ale také ani nemusí, vždy to bude záviset na nafoukání vidlice, protože při ocelové negativce se s nafoukáním vidlice významně mění její délka.

                  Ocelová negativka pak má ale další vliv a to jiný průběh počátku sagu a většinou pak na Epixonu/Raidonu se vozí o malinko větší sag než třeba u solo air Reby. Ale zase ani tohle neplatí obecně, platí to v případě, že je ocelová negativka vhodná pro daného jezdce.

                  Tedy rozhodně žádné podkopnutí se v reálu nekonná.

                  0 0
    • lazza  

      Kdes tu pružinu objednával? Potřeboval bych taky nějakou měkčí (pro sítě) na RS Toru…

      0 0
      • martinD91  

        cav, hibike.cz , z nemecka. u nas mi v obchodoch tvrdili 10 tyzdnovu dodaciu lehotu, od nich to prislo za za asi 5 dni aj s vikendom v tom.

        inak zaujimava diskusia sa tu rozbehla. kazdopadne zaver mi z toho plynie, ze by som sa nad tym moc nemal rozplyvat, kedze problem ako taky to neindikuje a moze to byt jednoducho vlastnost mojho modelu/mojho kusu. Kazdopadne som z toho trochu sklamany.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.