• Menfis

    Ahoj, prosím vás měl bych dotaz. Na zadním kole mám plášt už od pohledu oproti přednímu sjetý, špalíky uprostřed pláště mají 1mm, přední má 2mm, blíže ke kraji je to u obou o 1mm více. Je dobrý nápad prohodit přední plášť za zadní? Nebo je lepší koupit rovnou oba nové aby mi pak někde neustřelilo přední kolo?

    • novas752  

      Neni, je to blbost. Na přednim kole je stav pláště důležitější. Když ulítne zadek, nic moc extra se neděje, když ulítne přdek, jdeš k zemi.

      Když něco, tak zadní vyhodit, přední dát dozadu a dopředu nasadit nový.

    • Kysky  

      Jistě, že je to dobrý nápad… do první ostřejc projetý zatáčky :-)

    • Menfis  

      Děkuju oběma z rychlou odpověd. :D ještě bych měl doplňující otázku idkyž vím že bez fotky pláště moc poradit nejde. Jsou to original btwin (decathlon) pláště od výroby s kolem a není na nich nikde vyznačen směr otáčení. U takových plášťů je tedy jedno jak jsou nasazeny nebo nějak podle zkušeností dáváte směr?

      • jIrI___  

        Některé pláště směr otáčení nemají vyznačený a člověk na něj musí přijít selským rozume.m (pokud je vzor šípovitý, inspiruj se směrem otáčení u traktorů nebo tady). Ale většina plášťů směr otáčení vyznačený má. Buďto je stejný pro přední i zadní kolo nebo je pro předek a zadek odlišný.

        • Menfis  

          je to tento plášť.

          https://www.decathlon.cz/…8551967.html

          • cyklista86  

            Tady u toho to je jedno. Hlavne nekupuj ty same. Vyzkousej neco jineho.. Vem tyto budes spokojenej https://www.moolbike.cz/…m-27-5x2-25/?…

            • Menfis  

              já tyhle stejné určitě nechci vlastně jsem chtěl v tomto vlákně vybrat rovnou nové pláště pro mé využití tak 50/50 les/asfalt. Ty Schwalbe smart samy co jsi poslal jsem tu našel vcelku vychválené jen nevím zda pro mé využití nejvhodnější no.

              • cyklista86  

                V lese to horsi jak ty co tam mas ted nebude a po silnici poletis uplne jinej level.. Ja s nema jezdim za ziletkarema 35–40km/h uplne v pohode. Sotoliny, polni, lesni cesty taky bez problemu..

              • novas752  

                horší než to co na tom kole je to rozhodně nebude. Pak jen záleží kolik chceš do těch plášťů vrazit. Ve své třídě to nejsou špatné pláště, ale celkově jsou i lepší.

                • Menfis  

                  jestli ty Schwalbe stoji tohle tak do 1200/pár

                  • cyklista86  

                    Lepsi dusove plaste na 50% silnice, 50% les nesezenes. Tady je mas asi za nejnizsi cenu https://eshop.vypocetnitechnika.eu/…mance-cerna/

                    Jinak teda predpokaldam, ze to mas MTB a ta sirka 2.25 se ti tam vleze bez problemu. Ted mas 2.0 coz jsou dost uzovky. Uvidis jak se zlepsi komfort a prilnavost. Muzes foukat trochu nizsi tlak s tema objemnejsima plastema. I obvod se ti zvetsi. Proste to pojede mnohem lepe. Trust me bro.. :D

                    • Menfis  

                      Je to klasickej rockrider ten levnejsi za sedmicku, nevim kolik stoji ted. Takze bych ty plaste asi tak neprozival. Klidně bych ty Schwalbe zkusil. Na tomhle mam najeto 800km, nevim kolik dá tento.

      • novas752  

        Většinou vzorek dělá takovou šipku ve směru jízdy jako je pneumatikách na traktoru. Většina kvalitních plášťů má směr označený, pokud teda nějak směrovaný je. Ale zároveň tu jsou pláště které mají jiný směr pro přední a pro zadní kolo (případně vzorky vyloženě určené spíše na přední a spíše na zadní kolo)

    • Menfis  

      Tak Schwalbe mám doma. Přišli i s dušema a zde bych měl dotaz věřím že nejsem první ale zkusím to. Duše jsou s galuskovýma ventilkama, já měl doposud vždy automobilové a k těmto měl jistou nedůvěru. Vím že galuskové se špatně pumpují na benzince např, ale vozím s sebou pumpičku na oba typy tak by to snad nevadilo. Jaké máte vy, mají tytto nějakou výhodu/nevýhodu?

      • novas752  

        Galuskové jsou asi křehčí, je snadnější je ruční pumpou bez hadičky zlomit. Jinak nemusejí mít čepičku protože se neucpavají bordelem tak jako auto, dají se snadněji ufouknout pokud potřebuješ někde snížit tlak, jsou lehčí a hezčí. :-) To je asi všechno.

        • Menfis  

          U mého kola je váha ventilku vskutku zanedbatelná. Právě že o tu křehkost mám trošku obavy, zejména aby se v terénu neurazila ta už na pohled chatrná šroubovací hlavička no.

          • LM  

            To máš na toho Rockridera 520? Pokud ano, tak by ses s ním neměl dostat do takového terénu, kde by to hrozilo.

            Mne se na trail/enduro fullu za 6 let nepodařilo galuskový ventilek ani odřít, na rozdíl od ráfků, které nějaké šrámy mají (teď abych začal vozit náhradní ventilek:-))

            • Menfis  

              Jistě, je pravda že to kolo si řekne kdy je ten terén přiliš a je třeba zpomalit :D Fajn ono to jen ve mě nevzbuzovalo moc důvěru, netvrdím že je to chatrný ventilek.

          • t29  

            hodí se mít s sebou redukci, pak nafoukáš i na benzince

            https://www.kupkolo.cz/…-moto_z1335/

            taky existuje redukce otvoru v ráfku

            https://www.kupkolo.cz/…053_z108561/

          • novas752  

            Vzhledem k tomu že jsem ho ani na enduru nikdy neurazil tak to na kole kde je aktuálně autoventilek asi úplně nehrozí.

            • Menfis  

              Díky tak já to tam dám. Ještě otázka, ta zajišťovací matka se dotáhne po dofouknutí jen tak akorát na ruku žejo.

              • novas752  

                Jo.

              • DaSnail  

                Dotáhnut rukou k čapičke.

                • novas752  

                  Tahle matička slouží k tomu aby dotáhla ventilek k ráfku = aby tam nemlátil, netrčel křivě a v případě bezduší aby těsnil. Čepička na galuskovym ventilku ani nemusí být – narozdíl od autoventilku neni náchylný na nečistoty.

                  • DaSnail  

                    Krátky príbeh zo života:

                    Bol som sa po práci previezt, bolo pekne, ventilek trčí rovno a nemláti, proste pohoda. Zrazu ssssssss defekt. Zalepil som dušu, nahodil plášť, pritiahol matičku k ráfku jak to má byt pri pumpovaní, našróboval pumpu a zachvílu patky 2.55ky pekne lupli na miesto. Blížila sa búrka, tak som sa rýchlo zbalil a matičku som zabudol pritiahnutú k ráfku. Pred vjazdom na frekventovanú cestu som musel prudko brzdit a predné koleso urobilo fúúú pap pap pap a duša behom polsekundy prázdna. Už som v podstate stál takže sa nič nestali, ale v nejakom zjazdíku bysom to zažit nechcel. Jak sa duša pootočila, tak matičke zabránila tomu aby ventil trčal krivo a namiesto toho sa vytrhol spolovice z duše. A to už nezalepíš. Takže vymenit dušu, matičku dotiahnut K ČAPIČKE a hajde dom.

                    Poučenie: Nezhasni kvôli matičke, dotáhni ju k čapičke! Alebo ju rovno zahod do kopřiv ;-)

                    • madhence  

                      Tobě se protáčí duše při brzdění? To jezdíš na bezpláštích, nebo kvůli defektům používáš Mamuta do plášťů?

                      A jak zastavuješ? Povolíš sedlovku a brzdíš patama?

                      Matička patří k ráfku.

                    • pepek  

                      Přesně tak. Od doby, kdy jsem utrhl ventilek, dávám ho preventivně nakřivo-jako kontrolku a rezervu, když se začne duše protáčet. Největší vliv na protáčení mělo „aktivní čištění“ plášťů od bordelu: slalom při jízdě z kopce na asfaltu za účelem odstranění bahna ze vzorku.

                    • Esi  

                      Jestli se ti při brzdění pootáčí plášť tak ho vyhoď a kup nějaký který na tom ráfku bude sedět, to opravdu není normální. Případně nemáš ten ráfek uvnitř mastný?

                      • osobne  

                        Spíš podhuštěná duše.

                        • Esi  

                          No psal že při 2,5 bar zacvakly patky, o upouštění nic nepíše a 2,5 mi nepřijde tak málo aby se ta duše nějak přehnaně posouvala aby utrhnul ventilek při prvním větším brzdění

                          • DaSnail  

                            Nepsal 2,5 bar ale patky 2,55ky. Tj plášť 29×2,55 ;-)

                            • Esi  

                              Tak to potom jo, nějak mě nedošlo že by někdo takové gumy jezdil s dušema :-)

                      • novas752  

                        Tohle se stává u levných kol. Mizerný volný ráfek, mizerný volný plášť a třeba ještě vytahaná vložená páska, která v ráfku snadno klouže. U kvalitního vybavení se to sotva stane. A u bezduše to ani nejde.

                        • Esi  

                          No právě si nějak neumím představit že se pro brzdění pootočí plášť, teda ještě se mi nic takového nikdy nestalo.

                          • DaSnail  

                            Ešte nikdy ti netrčal ventil nakrivo? Jak sa to asi može stat ked vylúčime mravence v duši?

                            Na obrázku v poslednom riadku sa píše o tréningu a športe, ale evidentne sa to može stat aj pri výlete. ;-)

                          • wladeq  

                            Podivej se nekdy na kola co stoji pred samoskou nebo hospou, vsadim boty, ze vetsina bude mit ventilek nakrivo ;)

                            • MlokCZ  

                              To ale nutně nemusí být protočením pláště. To bývá často už špatným vložením duše při instalaci.

                              • wladeq  

                                ony ale nejsou trochu nakrivo, any jsou nanometr od urvani…proste se to deje, vetsinou kombinace plecka vsechno

                        • DaSnail  

                          Ráfik WTB Dual Duty Freeride, neni volný. Plášť WTB Weirwolf Low Tread kevlar 29×2.55, neni volná. Páska Kenda nevytahaná.

                          U bezduše to fakt nejde, tam je matička pri ráfku ok :-D

          • Tencovozikmin  

            Asi bude dobre dat redukci do rafku a cepeckem taky nic nepokazis.

            • novas752  

              Čepička je úplně zbytečná. To se hodí leda na smotanou náhradní duši aby ventilek duši nepropíchl/ne­prodřel. Jinak je tam k ničemu.

              • Tencovozikmin  

                Psal jsem ze tim nic nepokazi a kdyz ma strach ze se utrhne,tak bude aspon klidnejsi,zbytecna je tva panicka reakce.

                Redukce do rafku zabrani vanglovani ventilku treba pri foukani a proti necistotam vode atd.

              • Jezevec70  

                Jak zbytečná? Musíš si koupit barevnou, aby ladila s barvou kola. Pak je to módní doplněk. :-)

            • az8  

              Inak niekde som videl, že ako redukciu do ráfku použili práve čapičku (odtrhli špičku a nasribivsli na ventil). Na videu im to fungovalo.

    • Menfis  

      Tak jsem pláště tedy úspěšně nahodil. Asi si říkáte proč s takovou samozřejmostí otravuje … ale. Přední kolo mi nešlo absolutně nahodit, jako by snad ráfek byl o málo větší a plášt o málo menší. Posledních 15–20cm byl opravdu boj. zlomene 2 montpaky ale dal jsem to. Dneska jsem dával zadní a absolutně bez problému poslední kousíček montpákou a hotovo. Tak teď trnu jak budu ten přední při defektu sundavat. A druhý poznatek teď nedosáhnu ze sedla na zem, jen špičkama :D

      • Fazzy  

        Treti poznatek, zadni plast si nasazoval spravne, predni blbe ;)

        • Menfis  

          Dělal jsem to uplně stejně. Začinal u ventilku ještě jsem našel že ho někdo zastrkava trochu do pláště aby tam nepřekážel patce a u jednoho kola mi zbylo 20cm co nešlo rukou u druhého tak půlka. Takže nevim.

          • az8  

            Ak sa podarí udržať pätku v stredovom žlabe ráfiku, potom nahadzovanie ide spravidla ľahko ak vyskočí, tak je to boj.

          • MlokCZ  

            Takže jsi to dělal u obou stejně blbě. U ventilku se při nahazování vždy končí a ne začíná. Začínat u ventilku je to nejhorší, co můžeš udělat.

            • Menfis  

              No i tu na fóru jsem našel témata kde se to řešilo a jeden říkal že jedině končit u ventilku druhý že určitě začínat od ventilku. Tak babo raď potom. A způsobit to teda může co, ten druhý jsem měl za chviličku a uplne v pohodě.

              • novas752  

                Při sundavání začínat od ventilku a při nasazování končit u ventilku. Jednoduchý. Aby plášť šel lépe sundat, je potřeba patku pláště shodit do žlábku uprostřed ráfku po celém obvodu kola. No a v jednom místě je ve žlábku už ventilek, který patce pláště brání, proto právě v tomhle místě začínáš sundavat a končíš nasazovat.

              • Esi  

                No jde o to že potřebuješ tu patku pláště dát do středu ráfku, do té prohlubně aby měl ten plášť větší vůli a nemusel jsi se s tím tak lopotit a používat na nahazování montpáky. A kromě toho pro navazování nehrozí že ten ventilek urveš

              • LM  
                • Když nasazuješ plášť, tak končíš u ventilku. Pokud bys to dělal obráceně, tak ventilek bude bránit zaskočení patky pláště doprostřed žlábku v ráfku v tom místě.
                • Při sundavání pláště začínáš u ventilku. Opět aby byly patky pláště všude jinde pěkně ve žlábku.
              • Menfis  

                no tak ja to snad vyfouknu sundam a nasadim znova teda…

                • Fazzy  

                  No když už to máš nahozený, tak je to jedno. To sou rady pro příště, abys nespotřeboval všechny montpáky :)

    • Menfis  

      A jaký byste foukali tlak? Já dal zatím 2bar na obě kola.

      • LM  

        Dopň údaje zde. Vypadne z toho rozumný tlak, se kterým můžeš začít a pak to podle pocitů doladíš.

        • novas752  

          Zajímavá vychytávka, za mě to sedí docela dobře.

        • Menfis  

          Inner Rim Width je na kole ci přesně prosím

          • novas752  

            Vnitřní šířka ráfku. Bývá to na ráfku napsané ve stylu 722 krát XY (mm)

            • Menfis  

              Diky vychází to tam na 2.3. Tak buď nechám 2 nebo dam 2.5 zadek 2 predek

          • LM  

            Rockrider 520 by měl mít vnitřní šířku ráfku 19mm.

            • Menfis  

              Diky já změřil posuvkou zvenku 2.5 tak tam zadal 2.3. Ono mezi náma jestli u mě má smysl řešit rozdil pul baru je taky otázka. Ale jste fakt hodní ze ty věci hledáte :o

              • novas752  

                Půl baru je při tlacích okolo 2–2,5 dost. To neřešim na silničce při ±6 barech.

              • pepek  

                To je zednická posuvka?

                • Menfis  

                  Ne. Jsem to asi měřil blbě mi došlo. Měřil jsem to až u pláště a mělo být to být u špice že. A ten 1mm na stěnu ráfku jsem si taky vymyslel.

                  • novas752  

                    Když už, tak se to neměří zvenčí ráfku ale zevnitř, tam kde sedí plášť – proto se tomu říká vnitřní šířka. :-) Odhadnout změřenim zvenčí to jde, koneckonců jestli je to 19 nebo 21 je docela jedno, ale počítal bych s šířkou stěny ráfku alespoň 2mm, spíš 2,5mm až 3mm. Takže 25 – 5 až 6 = těch 19mm

                    • Menfis  

                      Jasný jenže když mam plášť nasazený už to nezměřím. Každopádně diky všem za objasnění techniky problematiky, tlaků a vašeho času. Věděl jsem ze mi tu opět dobře poradíte.

        • zhuffa  

          To je pěkná kalkulačka!:) Trochu mě překvapil malý rozdíl přední x zadní.

          • Breakpain  

            Mne taky, obvykle jezdim rozdil 3–5 psi predek vs zadek.

            22 a 26 je takovej standard u me s CC a 2.5 DH casingem.

          • novas752  

            Jo to jo. Ale čísla to hází docela dobře.

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.