Progresivita tlumicu fox (float vs DHX air vs DHX coil)

27 nepřečtených
  • kesu

    Ahoj,je mozne ze me ceka vymena tlumice a potrebuji pravdepodobne co nejprogresivnejsi tlumak.Docela rad bych Foxe.Ted to tam na zkousku dam Floata rok 2003 a pokud to bude fungovat normalne mozna koupim nejaky to dhx.A tak by me zajimalo jestli nekdo muze srovnat progresivitu tedlech tlumicu a taky jaky jsou mezi nima rozdily cca?diky.Jeste podotknu ze u tech DHX by me to srovnani zajimalo pri nastaveni nejvetsi progresivity..

    Anketa: od nejmin progresivniho...

    0 0
    • Janouch  

      cus hele tenhle tejden by mi mel konecne dorazit Fox DHX 5.0 ale air tak pokud budeš chtít tak se muzem konečne sejit a muzes ho votestovat

      0 0
    • tomfree  

      Dhx air je linearní,jezdil jsem intense i s rp 23 a ten byl progresivnější podstatně,srovnání dhx coil a air jsem zkoušel na nomádovi a pružina byla progresivnější.

      0 0
    • hanz  

      no nato se rozhodn nedá takle paušálně odpovědět, u vzducháčů dost záleží na rozměru protože čím je to větší montážní dýlka tím je komora vtší a tlumič linearnější, některý floaty, rp23 a všechny dhx airy maj přídavnou komoru což taky zvyšuje jejich linearitu. Naproti tomu pružinove tlumiče sou čím delší tím progresivnější protože všechny rozměry maj stejnou expanzi ale u delších dýlek je delší pístnice takže ke konci zdvihu se v expanzi hromadí více oleje a je v ní pak větší tlak.

      0 0
      • lendl  

        u vzduchovych mas pravdu. ale u pruzinovych nemozem suhlasit. Homogenna pruzina je vzdy linearna a olej principialne nemoze hrat pri stlacani ziadnu ulohu. Pretekanie oleja musi byt prakticky bezodporove, aby sa vsetka energia pohltila pruzinou. Akekolvek pohlcovanie energie olejom by viedlo k premene energie na teplo, co je vzdy pomaly proces a vidlica by nedokazala okamzite reagovat.

        0 0
        • hanz  

          hmmm..ale ten olej expanduje do komory která je rozdělená pístem, za tím pístem je vzduchová komora která má stejnej oběm pro všechny dýlky tlumičů. V tý komoře roste tlak s tím jak jde tlumič do zdvihu…a čím je delší tlumič tak je větší tlak třeba při 50%zdvihu. Ta vzduchová komora kompenzuje změny oběmu vlivem zasunutí pístnice. Další věc je že tím jak se mění tlak celýho systemu tak se mění u dhx highspeed komprese takže sa čím víc tlaku tím „tvrdší“. Jenže tydle teorie sou celkem k ničemu protože různý dýlky tlumičů v rámu zřídkakdy otestuješ natož abys ještě mohl testovat vzduch-pružinu.

          Obecně jako progresivní tlumiče sou považovány pearly a spvčka(5th)

          0 0
          • MlokCZ  

            Sice logicky by se mi také zdálo, že by to mělo být jak píšeš. Ale dle jediného měření tlumičů, které mám a které jsem viděl, kde je starší Vanilla a DHX pružinový, tak ani u jednoho z nich není ani náznak progresivity (nepočítám doraz na konci zdvihu). Ovšem vliv high speed komprese v tom průběhu z toho měření samozřejmě nebude. A ten může být dost značný a hned je to vše jinak.

            Jinak je škoda, že tlumiče nikdo nechce testovat. Hodil by se nějaký velký test většího množství tlumičů a to nejlépe ve všech délkách a ještě rovnou se standardní a high volume komorou kde je to možné.

            Ale aby někdo změřil grafy u takového množství tlumičů, to opravdu nehorzí.

            0 0
            • MlokCZ  

              Třeba tebou již zmiňovaný Pearl má už hodně progresivní průběh vzduchové pružiny, takže u něj je to zcela jednoznačné.

              0 0
              • hanz  

                …nejpatrnější to bylo na pružinových spv a 5th ale i na foxu je to znát i když ne tak markantně…pokud zmenším komoru tak tlumič přestává chodit do zdvihu..a je vlastně jedno jestli zmenším komoru nebo zvětším oběm oleje kterou musí pobrat.

                z toho by vyplívalo že se tedy nezvětšuje progresivita ale efekt highspeed komprese

                0 0
          • lendl  

            pointa je v tom, ze ani rozne napisy na tele tlmica nemozu menit fyzikalne zakony, ktorymi sa riadia procesy vo vnutri. Len tak pre osvetlenie podstaty, bez analyzy technickych detailov: energia narazu sa musi co najrychlejsie absorbovat, ci uz stlacenim pruziny alebo vzduchu. Az pri spatnom chode, ktory nie ja az tak casovo kriticky, sa tato energia meni na teplo, vznikajuce pretekanim oleja cez odpor. Pruzina je principialne vzdy linearna, vzduch je nelinearny (progresivny) (vid. stavova rovnica plynu, fyzika str. skoly). Navyse vzduch nejde od nuly, ale od urciteho zkladneho tlaku. Pruzina, pokial nema predpatie, zacina od nuly. Tato nevyhoda sa u vzduchu riesi v principe tzv. negativnou komorou, ktora samozrejme moze ovplyvnit cely priebeh, teda aj progresivitu.

            0 0
            • MlokCZ  

              Ale tohle je Hanzovi určitě zcela jasné. Ale pořád mluvíš pouze o části pružiny (ať už vzduchové nebo ne), která je jasná a je jak píšeš a nikdo to nezpochybňuje (tedy že pružina je zcela lineární pokud má v celé délce stejné stoupání a průměr drátu a to má a že vzduch v části pružící že je méně nebo více progresivní dle velikostí komor).

              Kam ale potom ve tvém vysvětlení zařadíš velký tlak vzduchu (dusíku) v tlumícím okruhu, který je i u pružinových tlumičů a který se také mění se stlačením tlumiče? Jaký přesně bude mít vliv tlaku dusíku v tlumícím okruhu, když tento tlak bude při kompresi tlumiče narůstat? A jaký vliv to bude mít při narůstající délce pružinových tlumičů, když ten prostor s natlakovaným dusíkem je u všech stejný a u větší délky tlumiče je více stlačen?

              A průtok oleje přes odpor je v části komprese samozřejmě také.

              Já tohle přesně nedokážu říct, protože neznám zcela přesně konstrukci všech tlumičů a pružinové tlumiče jsem v praxi nikdy více netestoval (tím myslím na stejném kole srovnání se vzduchovou verzí). Hanz má ale těhle testů z praxe spoustu a další jezdci také.

              A když všichni co jezdili pružinové Fox tlumiče tvrdí, že jsou progresivnější v praxi než vzduchové DHX, tak to tak asi bude a bude to právě díky tlumící části (ono ani nemusí dohánět moc, když průběh pružiny vzduchového DHX se k lineárnímu průběhu velmi blíží – v odkazu co jsem dával je průběh RP3, který není nějak moc progresivní a vzduchový DHX je mnohem méně, takže už skoro lineární).

              0 0
            • hanz  

              nn pointa je v tom co ti už nademnou napsal mlok a ne v tom tvým. Principi pružiny a negativky atd mi nemusíš osvětlovat ale představ si že každej pružinovej tlumič je z části aj vzduchovej tudíš se tam musí zohlednovat progresivita(vid. stavova rovnica plynu, fyzika str. skoly). …ty pořád berež v uvahu pouze pružící část ale na tlumicí uplně prdíš a ta markantně mění projev celku…a nektere platformy jako třeba spv nebo cvt přímo diametrálně.

              0 0
      • kesu  

        delka to bude 190mm

        0 0
    • cat  

      Davas na ransoma? pokud ano zajimalo by me jak to bude chodit bez equalizeru nebo ctj.

      0 0
      • kesu  

        jo dam to na ransoma jen doufam ze to bude chodit normalne

        0 0
        • Dijck  

          Je nieco s equalizerom, alebo preco to chces menit?

          0 0
          • kesu  

            bohuzel je na reklamaci ma to asi spatne vyreseny nejaky tesneni mezi negativkou a pozitivkou a tak dochazi ke stuckdownu(asi 20% zdvihu) a navic se dostane olej do negativky.

            0 0
        • Dijck  

          Inak podla mojich skusenoasti je postupnost takato, od najmenej progresivneho: dhx air->dhx coil->float..

          0 0
    • fluider  

      Čaute, priamo k topicu neprispejem, pretože nemám spoľahlivú skúsenosť s ani jedným tlmičom, ale podobne ako Mloka aj mňa „trápi“ že sa nedá dopátrať ku grafom charakteristiky tlmičov. Tak ma napadlo vymyslieť nejaký domáci postup, ako si také meranie urobiť, niečo na spôsob grafu charakteristiky vidlice od Milana.

      Napadlo ma zložené prepákovanie resp. 2 páky navzájom spojené tak, že prvá ovplyňuje druhú. Na obrázku to lepšie vidno, obe páky majú rovnako rozdelené vzdialenosti (čo by sa samozrejme dalo upraviť). Takýmto spôsobom sa 2000N na výstupe dá dosiahnuť obyčajnými 80N na vstupe. 8kg alebo 8l kýbel vody, to sa dá zohnať doma. Samozrejme by to trebalo vyrobiť z takého dreva/kovu a použiť také dåžky ramien, aby sa ramená neohýbali. Možno by to nemalo presnosť na milimetre, ale pre orientačný prehľad by to mohlo stačiť.

      0 0
    • kesu  

      HM tak jsem zjistil ze ten fox co doma mam neni 190mm ale cca 195 a ja ho do ramu tudiz nedam takze sem v haji.BTW nemate nekdo nejakyho foxe se 190mm na pujceni?:)

      0 0
    • mountaineer  

      Jak je to s CT u tlumiče DHX Air 5.0,prodávají se taky min-mid-max jako RP23,RPL atd nebo je jenom jediny provedeni a rozsah je natolik nastavitelny ze to pokryje?

      0 0
      • kesu  

        nn DHX nemaji CT,maji standartne nastavenou platformu na trochu citlivejsi mod nez je CT min,ale zase jsou min znat polohy te packy

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.