Přestavba trekového kola na štěrkolet/zimák

401 nepřečtených
  • W3Sh

    Zdravím všechny,

    prosím o radu. Uvažuji o levné přestavbě starého neodpruženého trekového kola 3/7 (Alivio) s cantilevery na zimák/gravel. Tedy vlastně jen předělat na berany s duály a přezout (Investice cca 300–4000). Pokud bych vzadu nechal Alivio (7 sp) bude mi to spolupracovat s nejlevnějšími 7 sp. silničními duály (Tourney)? Jak by se to chovalo s nějakými bazarovými 8 sp. duály (třeba starší Sora)? Přesmyk zatím neřeším, asi bych výhledově používal jen dva převodníky a pak změnil na 2×

    Díky moc za radu.

    0 0
    • K2  

      Jsou potřeba berany? Já jsem si postavil HT 29" s pevnou vidlí, 1×11, rovné řídítka, krátké rohy pro změnu úchopu a jsem spokojený…

      Asi máš vzadu klasický ořech, tak bych se nebál 1×11

      0 0
      • PENE  

        1×11 tam bez vymeny orechu nebo zadniho kola nepujde, 7s orech je kratsi, nez 8/9/10/11/12s.

        Edit: Pokud teda ted nema podlozku pod kazetou.

        0 0
      • W3Sh  

        Díky, dozadu se víc jak 7sp nevejde, kdybych nechtěl berany, tak s kolem nebudu dělat nic.

        0 0
        • foosi  

          Po drobné úpravě kazety s alu unašečem na soustruhu vejde i 10s. Mám tak na nábě stx-rc 10s kazetu xt

          0 0
          • Aww  

            ale to že 10s kazeta nejde dát na 7s ořech tohle neřeší, nebo nějak ano a jen si to nedokážu představit? .)

            totiž stx-rc je už 8–10sp ořech, 4cm široký, 7sp ořech je 3,5cm a vejde se na něj jen 7sp, možná výměna ořechu a přepodložkování, ale nemusí to pasovat.

            0 0
            • foosi  

              Jo sorry, mám jen stx, takže ořech 7sp. Úprava spočívala v odebrání unašeče kazety.

              0 0
      • K2  

        Prozraďte mi někdo, co je tak úžasného ne těch beranech?

        Myslel jsem, že Gravel je primárně silnička schopná projet polní/lesní cestu, hlavní určení silnice – OK chápu

        Když dneska vidím Gravely s 2,2 plášti a teleskopickou sedlovkou, dokonce i s odpruženou vidlicí, tak nechápu v čem se liší od MTB 29 s pevnou vidlicí

        0 0
        • TK75  

          A musí se lišit?

          Prostě na beranech máš víc možností jak dát ruce, tudíž je to příjemnější.Taky můžeš z kopce zalehnout a frčet.Ano s rovnýma je lepší pořízení v těžkém terénu, ale to je další věc…kdo tady reálně jede x hodin neustále v těžkém terénu?Já bydlím mezi skálama a stejně z těch cca čtyř hodin co jedu jsem v těžkém terénu tak hodinu.

          Někdo má kvůli té hodině fulla já si vystačím s grevlem.No a pak je tu geometrie, se podívej na dnešní kola.Longer and slacker je výborná věc, ale geo grevlů holt někomu vyhovuje více.Víc bych v tom nehledal :-)

          PS to že se to za těch pár let takhle posunulo k širším plášťům a teleskopce je o tom, že spousta lidí zjistila, že se dá s grevlem velice slušně zvládat opravdu všechno možný.No a třeba jim to vyhovovalo víc než ht

          0 0
        • Cen da H  

          obecně se tvrdí, že berany umožňují větší variabilitu úchopu a tmto pádem lze dát odpočiinout rukám.

          Pokud budu mluvit za sebe, tak já měl vždy spíše berany, když pominu několikaleté intermezzo s trekkingem a rovnými řidítky když jsem tahal potomky ve voziku a pak na tyči. Treking jsem si na to koupil protože jsem žádný gravel v tu dobu neměl, pouze silničky a singla, kam nebylo možno dát obutí ve kterým by se s dětmi dalo po lese.

          Takže já jsem na ty berany víc zvyklý. a je fakt, že při spodním úchopu na tom pojedeš asi rychleji než na rovných řidíítkách 60 cm širokých. A stále mi dělalo problém se někam vejít, berany mám cca 42–45 šířku.

          Já tedy na trekingu měl rohy, což už se dneska vůbec nevozí, ale bez nich by mi upadly ruce, ta změna polohy by mi jen na rovných bez rohů chyběla. A to jsem nejezdil žádný ultradlouhý trasy, nad 3 hodiny v kuse se dostanu jen zřídka.

          Ty odpružené 29 s berany jsou holt asi móda, která se snaží využít hype okolo gravelu. Za mne ať si dá na kolo každý co mu vyhovuje.

          0 0
          • TK75  

            Odpružené kolo s berany nebude o módě, ale spíš majitel rád jezdí na grevlu v terénu kde odpružení přijde vhod.Proc si nevezme ht?Třeba má jako ty radši berany:-)

            0 0
          • Prazak0  

            Držení rovných řidítek není optimální. I původní městská kola měla ta jinak rovná řidítka na konci zahnutá, trubka řidítek byla zhruba jako směr jízdy, ne kolmo na něj. Dávno než existovaly přehazovačky, tak závodní kola na silnici měla berany. Prostě jsou to osvědčená řidítka.

            Domnívám se, že vyšší rychlost gravel kola vůči krosu o až 2km/h v průměru je hlavně o menším odporu vzduchu. Do kopce se to tolik neliší, proti větru je to citelně lepší. Přitom držítka držím nahoře, dolní úchop opravdu jen výjimečně. Co jsem si všiml, tak i u silničních závodů převládá držení řidítek za brzdové páky, dokonce je někdy k vidění i držení za vodorovnou část, asi na prostřídání úchopu. Na rozdíl od treku jsou ta řidítka užší, což má asi taky význam.

            Asi by mi stačila řidítka typu bullhorn, která jsou úzká a držení mi přijde podobné jak u držení za páky. U rohů a rovných řidítek je problém, že řidítka bývají moc široká a nejde je zúžit, aby byla cca na úrovni silničních řidítek.

            0 0
        • siky83  

          Ja jsem si treba na rovny mtb riditka nemohl zvyknout, az jsem bajka prodal a mam jen kolo s beranama…

          0 0
        • DaSnail  

          Vypadá to kůl a trendy

          Zabere menej miesta ked to opreš o stenu

          Pocítiš trocha adrenalinu aj tam, kde s rovnými rodlami ne

          Môžte jazdit dvaja vedla seba

          Začnú ti mávat silničkári

          Pred úzkou lávkou so zábradlím nemusíš brzdit

          Atd…

          0 0
        • sly666  

          Telátka koupí všechno.

          0 0
    • Tomcat  
      • jake široký pneu se tam vejdou?
      • není geometrie toho rámu styl „městské kolo“ tady hodně rovný posez?
      • vidlice co ? Gravely mají hodně „pružící“ pevné vidlice.

      Zimak jo gravel to bude pro masochysty:-)

      Investice od 300,– ? To je jedna pneu s duší.

      0 0
      • W3Sh  

        Jsou tam 33, 35 se vejdou jistě a rám je celkem krátký. 300 byl překlep, odjadoval jsem 3000–4000. Dík

        0 0
    • Prazak0  

      Na staré kolo s vybavením Alivio bych dualy nedával. Berany ano, to by byla investice kolem 500Kč, ale dualy by stály od 2 tisíc výš vedle řidítek, plus ještě omotávka. Když dualy, tak ne 7 sp., ale 8 nebo 9. Pokud by mělo fungovat třeba jako 2X8, tak by chtělo vyměnit i kliky. Ne tam nechat trojplacku a nejmenší nevyužívat.

      0 0
      • W3Sh  

        Díky moc za radu. Proč ale nemám dávat na 7sp kazetu 7-rychlostní duály? Proč tam mám dát 8 nebo 9sp?

        0 0
        • Prazak0  

          Dávat dualy je větší investice, takže opravdu bych tam nenechával sedmičkovou kazetu. Pokud bych do kola investoval, tak bych tam dal osmičkové nebo devítkové řazení i kazetu. Což by asi znamenalo přeplést jiný náboj, ale ta investice za to stojí. Stejně by se někdo mohl ptát, proč si má dávat šestikolečko a ne tříkolečko. Více pastorků je výhoda.

          Jinak i ta sedmičková kazeta se rozumí s osmičkovým řazením. Osmičkové řazení není o tolik dražší než sedmičkové. A stejně stojí devítkové řazení. Které by šlo případně dát i na jiné kolo. Řetězy jsou taky stejné. Jediná „výhoda“ sedmičkové kazety je, že tam je o jeden převod méně. Nakonec k jednomu bicyklu lze mít více výpletů, osmičkové řazení mi umožní mít jeden výplet třeba sedmičkový, ten starý a k tomu nový, osmičkový. Opačně sedmičkové řazení mi z osmičkové kazety udělá sedmikolečko, jeden pastorek bude nepoužitelný.

          0 0
          • xtonda  

            Co sem tak koukal, tak sedmičková páka se dá koupit od 700, osmičková 1200 a devítková 1600, to je docela velkej rozdíl. Vzhledem k tomu, že dotaz byl na pokud možno levnou předělávku starýho treka na berany a tazatek tu napsal Díky, dozadu se víc jak 7sp nevejde, kdybych nechtěl berany, tak s kolem nebudu dělat nic. tak nějaké úvahy o budoucím znovupoužití dualů a více sadách zápletů sou IMO trochu mimo.

            0 0
            • Prazak0  

              Osmičkové řazení jsem viděl za 2t., starší verze, kde bowden není pod omotávkou. U novější verze, kde oba bowdeny pod omotávkou, tak to stálo 2400. A sedmičkové řazeni, co si pamatuji, tak obě páky byly za 1500Kč.

              Pokud chce co nejlevněji, tak spíš nějaké řazení na mtb, které by mělo jít chytit i na silniční řidítka. Nebo silniční řazení, co se dávalo na rám, třeba s objímkou a někde to dát.

              0 0
    • mrazik01  

      Ještě bych to promyslel. Teď do toho budeš chtít dát 4000 a pak budeš chtít předělávat dál a dál. Za tu cenu už pak můžeš mít polovinu částky nového kola.

      0 0
    • Cen da H  

      Ja takhle nejak stavel sterkolet (k nalezeni v mem profilu) na trekking ramu author.

      Je to tedy na 8sp takze orech jiz kompatibilni 8–10

      Ohledne razeni ja preferuji bar-end packy do konce riditek mam shimano ultegra 8sp, ty mas 7sp, pokud budes chtit dualy tak asi jedine microshift https://www.amazon.com/…G/ref=sr_1_4?… nebo z bazaru nejaky stary shimano jeste s vedenim lanek prevodu venkem

      6,7,8 retezy jsou stejne siroke, takze predpokladam ze i kazety maji stejny krok razeni, takze bych rekl ze i 8sp dualy budou za 7sp kazete fungovat, jen bys jednu polohu nepouzival. Holt skoku mimo kazetu na 8 poloze zamezis dorazovym sroubem prehazovacky. Myslim ze pouzitych 8sp dualu bude po bazarech dost. Jen kdybys chtel zachovat 3prevodniky tak sehnat levou 3sp dual paku asi bude horsi nez 2sp

      Taky je dobre kouknout na delku horni ramove trubky, trekking ramy jsou delsi a s berany budes vice natazen tak aby to nebylo moc.

      Ja pokud bych hodnotil, tak na to ze jsem to poskladal ze zbytku po kolech co jsem mel to slouzi suprove.

      0 0
      • xtonda  

        Rozteč pastorků na 7 a 8 sp kazetách není stejný. Rozdíl není velký, ale stejné to není

        https://bike.bikegremlin.com/…s-standards/

        0 0
        • Lišák  

          Sedmičku a osmičku jsem normálně kombinoval. Ty drobný rozdíly poberou provozní vůle.

          0 0
      • Prazak0  

        Tak na gravel kole jsem nataženější, víc do ležata, než na krosovém/trekin­govém kole. Měřil jsem vzdálenost vodorovné části řidítek od sedlovky (na vodorovné čáře), bylo to u všech kol dosti podobné. Takže na gravelu při držení za páky jsem trochu natěženější, což ovšem má být. Zkrátka, přijde mi, že dát rovná řidítka na silniční/gravel rám nebo naopak silniční řidítka na krosový rám, nemusí být tak zásadní problém. Navíc ta vzdálenost jde upravit delším nebo kratším představcem.

        Osmičkové řazení bezvadně funguje na sedmičkových vícekolečkách, mám vyzkoušené, není sebemenší problém, i když vzdálenost pastorků se nepatrně liší. Spíš je otázka, pokud bude do kola investovat, jestli dozadu nedat zadní kolo s osmičkovou kazetou. Jsou i šroubovací vícekolečka, tam může být otázka, jestli se to vejde do rámu.

        0 0
        • depresy  

          Já bych řek, že problém to je, mně osobně vyšla délka prasopsa optimální u o číslo menšího rámu.

          0 0
          • Prazak0  

            Asi to chce proměřit konkrétní rámy. Navíc třeba slopingový rám pro gravel mám ve velikosti 54 cm, pro kros mi dvacet palců přijde kratších.

            0 0
            • Cen da H  

              Např. U mého authora (Stratos 2017)je efektivní délka horní trubky 560mm u 20” rámu ( měřil jsem to metrem, jinak sizing authora geometrie je na webu)

              Já měřím 182, v rozkroku 85cm, a 2 roky jsem jezdil s 80mm představcem, teď na zimu jsem tam dal 50mm, nějak se mi nabalenému blbě ohýbá k řidítkům

              0 0
              • Prazak0  

                Mám taky Author Stratos, ale ještě ocelovou verzi. Kolo jsem kupoval někdy v roce, kdy byl ten atentánt na WTC, takže cca 20 let zpátky. Ještě s pevnou vidlicí. Představec těžko měřit, je šikmý. Ale jsem o 4–5 cm menší.

                0 0
                • Cen da H  

                  Aktualni setup na zimaka ted v lese, orgon s termolahvi na riditkach

                  0 0
                  • Prazak0  

                    To kolo vypadá hezky. Tipuji, že to je hliníkový Stratos s pevnou vidlicí (myslím že tam původně byla, ne vyměněná za odpruženou)? Jám mám taky Stratose, ale ještě ocelový rám. Na tom kole jsou asi jiné výplety? Mně ty původní quando nevydržely, ráfky sice nepoškozené, ale taky jsem dal nové, s 32 dráty. Původně myslím 36, ale nejsem si už jist.

                    Zatím jsem řidítka neměnil, jednak by to byla větší investice, potom na prostřídání ke gravel kolu zas občas chci mít rovná řidítka. Blatníky kolo chrání, ale koukám, že jak je přední blatník kratší, tak tam rám dole u středu je zapráskaný od břečky. Blatníky nasazené nemám, takže zatím jsem kolo nevytáhl, i když dnes možná, zatím nevím.

                    0 0
                    • Cen da H  

                      Je to pevna magnesium vidle od RST viz. popis v profilu, koupena tusim na bile24.de

                      Ja mam blatniky aby necakalo ma mne, kolo pak vezmu hadici.

                      kola tam ted jsou Remerx Hit na prumyslech, quanda jeste mam, ale to vubec nejede, ale do tehle sracek je asi zas nahodim…

                      0 0
                      • Prazak0  

                        Vidlice vypadá jako původní, vzhledem zcela pasuje. Přitom vím, že později, ty novější modely Stratose oproti mému z cca r. 2000, už začaly mít odpruženou.

                        Blatníky dnes to vyloženě chce. Vlastně asi celou zimu, pokud člověk nechce jezdit jen v suchu.

                        Náboje quado se mi zadřely, ale do současného počasí, tak proč je nedat. Já měl původní ráfky holé, bez eloxování. Ta kola vypadají hezky. Jsou celá kola od Remerxu, jejich firemní výplety, nebo to je vypletené na nábojích koupených samostatně? Ptám se proto, že vím, že ty Remerx náboje mají hliníkový ořech (unašeč pastorků) a nelze tam dávat jednotlivé pastorky volně, musí být snýtované dohromady, aby se to nezařezávalo do těla ořechu.

                        0 0
                        • Cen da H  

                          Tak on samozrejme tento ram byl delany pro odpruzenou vzduchovou vidlici, ale ja chtel pevnou. A tahle mi tam prave designem pekne pasuje, karbon na takovy kolo mi prisel az moc. A prisla v nejaky akci tusim an 1200,–

                          Vidlice je ale o trosku kratsi (2,5cm) nez by byla odpruzena, coz znamena, ze stredove slozeni prijde asi o centimetr nize, ale to mne netrapi

                          Ja blatniky nemusim, ale v zime bych byl jako prase, tak to proste skousnu… jinak jezdit v zime se mi osvedcilo, nepamatuju kdy jsem mel naposled chripku nebo nachlazeni

                          Kola jso tyto, komplet zapletena sada predni+zadni: https://www.remerx.cz/…rx-v-brake_2 za ten peniz 2t super. Maji hlinikovy orech, ale je v jednom miste vyztuzen ocelovym perem. Ja stejne lepsi kazetu nez deore nejezdim, tak mne jednotlive pastorky netrapi, na deore jsou pastorky na spolecnem stromecku

                          Jinak ty quanda jsem si nechal, naboje jsou v pohode, jen ten vyplet uz moc nestiha… ale do takoveho marastu jako dneska jeste poslouzi.

                          0 0
                          • Prazak0  

                            Ano, ta vidlice vypadá, jak by to byla jedna rámová sada od výrobce, vůbec není poznat, že je odjinud. Ano, všiml jsem si, že odpružené vidlice bývají vyšší, takže dát pevnou znamená určitou změnu geometrie.

                            Dneska jsem na kole venku nebyl, je to dost solené a nechce se mi pak kolo dlouze čistit. Jezdil jsem venku celý prosinec, ještě na Nový rok jsem si vyjel 55 km a jsem smířený s tím, že za horších podmínek budu šlapat na trenažéru. I když dnes odpoledne jsem dal dvouhodinovou procházku venku. Z hlediska otužování ideální. Na kole to je náročnější, riziko prochlazení je větší. Chůze je mírnější, při ní se prochladne hůře. Jeden rok jsem jezdil od zač. listopadu na trenažéru, na jaře pak v pohodě. Jen ty tréninky doma byly otrava.

                            Ty výplety jsou velmi hezké, náboj vypadá pěkně, Možná by šel ten ořech vyměnit za ocelový, kdo by chtěl dávat jednotlivé pastorky.

                            0 0
    • xtonda  

      V případě 7–9 rychlostních systémů je to kombinovatelné mezi rychlostmi i mezi silnicí a MTB, samozřejmě počet rychlostí řazení musí odpovídat kazetě, takže se 7sp dualy to bude chodit, ale i to Tourney stojí 700 Kč jedna páka. U trekového přesmykače si nejsem jistý kompatibilitou se silniční pákou.

      Jako levnější varianta se nabízí dát tam jen brzdové páky, dá se koupit od 250 Kč obě a řazení thumb shifter na řidítka vedle představce jako mají levné silničky z Decathlonu nebo bara2 na Růžence, jedna páčka od 50 Kč, případně řazení na rám jak bývalo dříve.

      0 0
      • Prazak0  

        Ano, kupovat dualy za 2–2,5 tisíce na kolo, které by se prodalo za tuto cenu nemá smysl. Radši jen brzdové páky a řazení na řidítka.

        0 0
      • W3Sh  

        Díky, tahle varianta mě nenapadla, kouknu na to.

        0 0
    • Slyther  

      Já mám zrovna jeden takový projekt na stole. Hliníkový trek od Authoru koupený za 700,– doma jsem měl jedny berany a podařilo se mi koupit bazarové dualy sh Sora za 500. Véčka jsem zatím nechal ale musí se seřídit na menší vůli, přijde mi, že silniční brzdy mají kratší chod na lanku.

      0 0
      • Aww  

        silniční páky jsou kompatibilní s cantileverem anebo mini-V, klasická véčka se silničními dualy nezapojíš tak, aby to hladce brzdilo. některé silniční brzdové páky mají tah na véčka, ale je jich málo (některá tektra) a nejsou to dualy. já bych dal cantilever a dobré špalky a tím se tomu vyhnul. jinak přesně takhle jsem to zkoušel před lety, 3×8 sora, ještě to někdy chci oživit.

        ještě s tahy lanek je tam ta taškařice ohledně tauh silničních pák a mtb přesmykače, jak tu zmínil xtonda, některé fungujou a některé ne, mně se to nikdy pospojovat nepovedlo a volil jsem silniční smyk.

        0 0
        • Lišák  

          Sedmnáct let jsem jezdil na bajkovi přední „V“ s pákou na canti. Projev té brzdy se mi naopak zamlouval. Pěkně ostrá. Ještě jsem přidal podkovu.

          Takže myslím, že já bych se silničním dualem a „V“ neměl problém.

          0 0
          • Aww  

            každému co jeho jest – já střídám několik kol, většina na cantileverech, a když jsem jednou měl pomotané tahy (v-čka s canti pákami), nezvykl jsem si. zrovna silniční dualy mi občas nesedí ani k cantileveru, když se potkají starší špalky a moc tomu nedám.

            ale máš pravdu, u nekompatibilních tahů mi vlastně nikdy nevadilo, že by to brzdilo málo, tomu se dá pomoct špalky. šlo o ten pocit jistoty při přibržďování a na to si půjde zvyknout.

            0 0
          • Prazak0  

            Problém je spíš, když jsou páky na „V“ a brzda cantilever, to brzdí málo. Opačně to asi bude brzdit moc, takže naučit se mačkat jen lehce.

            0 0
            • xtonda  

              V se silniční/canti pákou by měly brzdit víc, ale tím jak potáhnou zhruba polovinu lanka než se očekává, tak je potřeba seřídit to opravdu hodně na těsno aby nedocházelo k tomu, že páka bude na doraz a brzda ještě nebude naplno brzdit.

              0 0
        • Slyther  

          Dalo mi dost práce ale véčka teď brzdí obstojně a nedrhnou. Kouknu na ty mini-V jestli by za to stály

          0 0
          • Lišák  

            Hoď sem fotku toho kola.

            Dík.

            0 0
            • Slyther  

              Sice je teď bez plášťů a s mizerným představcem ale aspoň vás pobavím, skočím to vyfotit

              0 0
              • Slyther  

                Sedlo, představec a pedály budu měnit

                0 0
                • Lišák  

                  Já si koncem listopadu poskládal nového zimáka z trekkingového Authora. Mám na něm zatím najeto cca 850 km. Zatím s rovnými řídítky a chtěl bych zkusit berany. Čekám jen na stavěcí šrouby k bowdenům na jemné doladění smyku (k hazce ho dám taky, aby bylo doladění po ruce i za jízdy). Až to s beranama troch pojezdím, tak se rozhodnu, co tam nechám.

                  0 0
                  • Slyther  

                    Já čekám na redukci vidle z 1" na 1 1/8" abych mohl hodit klasický představec a pak budu skládat a testovat znovu, představec jsem objednal 100mm takže nevím jestli nebude dlouhé ale na druhou stranu je to záměrně jenom 18" rám a já mám 173 cm takže jako trek by mi byl malý

                    0 0
                  • Prazak0  

                    Když porovnám průměrnou běžně dosahovanou rychlost, tak u kola gravel vs kros to vychází až o dva km/h rychleji na gravelu. Je to myslím těmi řidítky a menším aerodynamickým odporem, jinak tu nevidím zásadní rozdíl, proč by to kolo mělo být rychlejší.

                    0 0
                    • Slyther  

                      Osobně tohle stavím

                      1. protože mě to baví

                      2. Protože si chci vyzkoušet berany a nechci kupovat hned kolo za velké peníze.

                      Pokud mě to chytne a uznám že to má smysl tak koupím gravel přímo z výroby ale muselo by to pro mě mít reálné benefity ne jenom líbivý design a módní cedulku gravel.

                      Momentálně mám obavu jen z účinnosti brzd za deště a jelikož na tenhle rám kotouče nedám tak mě to možná donutí koupit nový.

                      0 0
                      • TK75  

                        Obávám se, že z toho sice bude kolo s beranama, zimák atd ale reálně se o jízdě na gravelu nedozvíš nic.Jde (teda aspoň u mě) hodně o tu geometrii, kde se povedlo (u některých značek) stvořit něco co je chovánim, posedem atd někde jinde než silniční nebo trekové kolo.Beranama se ta geo nezmění.Nijak ti to nekritizuju, jen že mi to tak brnklo do očí to co píšeš nade mnou:-)

                        0 0
                        • Prazak0  

                          Jako gravel se prodává všecko možné. Gravel kolo se zas tolik neliší od krosového kola, které má pevnou přední vidlici. Mívá zadní stavbu kratší, ale i zde jsou výjimky. Viděl jsem krosová kola s krátkou zadní stavbou a pevnou vidlicí. A naopak jako gravel prodávají i kola Kolos. Na ocelový rám s hodně dlouhou zadní stavbou dají berany a říkají tomu gravel.

                          0 0
                          • depresy  

                            Tady jde o tt, krosový rám může být o hodně delší než třeba CX… Pak to vyjde s berany na enduro forbec a to nechceš.

                            0 0
                            • Prazak0  

                              Ano, délku horní rámové trubky, její efektivní hodnotu, to chce změřit. Porovnával jsem délku vodorovné části řidítek od sedla u dvou krosových kol a gravelu a moc se to nelišilo.

                              0 0
                      • Prazak0  

                        Berany tolik nestojí, ovšem se změnou představce a jiné brzdové páky, tak bez těch brzdových pák to bude min 700Kč. Pokud by tam měly být dualy, ty budou stát klidně 2,5 tisíce, takže hnedle jsme na 3,5 tisíce Kč (řekněme s omotávkou). Pár dalších drobností a přestavba může stát přes 5 tisíc. To bych skoro radši koupil levné kolo s Decathlonu za 15 tisís, pokud by nevyhovovalo, po roce prodat a jsou borci, kteří ho umí prodat stejně draho jako nové kolo, ne-li dráž. Pokud daný typ kola už nebude v prodeji, tak se za stejnou cenu prodá snadno.

                        Krosové kolo Author mám, právě s V brzdami a brzdí spolehlivě i za deště. Naopak, u silničních pák a kotoučových brzd je problém. Mechanické brzdí srovnatelně jak ta véčka, ano, voda jim nevadí. Hydraulika zas chce jiné páky, asi dražší než běžné silniční řazení.

                        0 0
                        • Slyther  

                          Já právě všechno mám za pár korun. Jen budu laborovat s představcem a případně offsetovou sedlovkou kvůli délce rámu aby mi to sedlo. A jako komplet to půjde prodat za minimálně stejné peníze, co jsem do toho vrazil.

                          Gravel je cokoliv s berany a širšími plášťi na rozdíl od CX která musí mít parametry dané normou, jinak by nemohla na závody.

                          Už jsem viděl gravel s odpruženou vidlicí, vyrobený z favorita… Když někdo složí něco co má berany říkají tomu gravel a tím myslím i výrobce, konstruktér má úplně volnou ruku při návrhu gravelu.

                          Mě šlo o to zkusit si na kole víc natažený posed a berany, protože jezdit do práce na HT s 2,35 plášťi je očistec. Pokud mi to nesedne, nahodim zpátky rovné řidítka a bude z toho trek na dojíždění do práce. Pokud mi to sedne tak možná začnu jezdit po cestách i pro zábavu a ne jenom jako nutnost při přesunu do terénu

                          0 0
                          • Lišák  

                            Jen budu laborovat s představcem a případně offsetovou sedlovkou kvůli délce rámu aby mi to sedlo.

                            Kvůli dékce rámu můžeš laborovat jen s představcem. Přdo-zadním posunem a offsetem si sedlo nastavuješ vůči šlapacímu středu.

                            0 0
                            • Prazak0  

                              Na to jsme zareagovali oba současně, nezávisle na sobě.

                              0 0
                            • Slyther  

                              V tom máte oba pravdu, pohyboval bych i tělem vůči středu, každopádně mám teď objednaný 100mm představec se 6° takže pak se můžu pohnout ± 50 mm kdybych šel do extrému.

                              0 0
                          • Prazak0  

                            Ano, pokud se využijí části z nějakého staršího kola, třeba řidítka a brzdové páky, tak to pak je něco jiného, než to kupovat nové. U sedlovky nevím, jestli nastavovat vzdálenost do řídítek offsetem sedlovky. Protože tu dojde k posunu sedla vůči šlapacímu středu. Poloha sedla nad šlapacím středem by měla být daná, její posun znamená změnu, co se týče zapojení svalů nohou, určitá pozice je lepší pro rychlý záběr, jiná zas pro vytrvalostní typ jízdy.

                            Jako gravel s někdy označí ledacos. Možnost širokých plášťů, typicky kotoučové brzy a pochopitelně silniční řidítka a geometrie asi podobná té silniční. CX kola jsou kratší

                            Nataženější posed jde porovnat třeba i se silničními a hotovými gravel koly. Na krosovém rámu nemusí být nutně delší. Myslím, že silniční řidítka se projeví na vyšší průměrné rychlosti.

                            0 0
                            • TK75  

                              Na gravel se nepoužívají silniční řidítka, ale berany vyhnutý do stran (ty by na silničce asi nikdo nechtěl) pro jízdu terénem, geometrie není podobná silniční, ale je to paskvil podobný starému horskému kolu ovšem s q-faktorem silničního kola.Zase ale padne argument že rozptyl je veliký a jeden gravel je od druhého vzdálen světelné roky :-)

                              A tak to je..

                              Nakonec mi přijde jako největší blbost to k něčemu přirovnávat.Neni ti ani to a ani o ono.Dokonce už to není ani jako cx, tak jako zezačátku bejvalo zvykem.

                              Ale jak jsem si všiml v názoru na gravel se těžce míjíme :-D

                              0 0
                              • TK75  

                                Asi máne dost odlišné stroje

                                0 0
                              • Cen da H  

                                Ja to stavel jako kolo do lesa s oblouky, poskladal co bylo doma a docela to za hubicku splnilo co jsem cekal.

                                Ja definoci soucasneho gravelu chapu jako kolo s pohonem 1×10–12, kotoucove brzdy, berany a ted uz pevne osy. A jako osazeni shimano grx nebo nejaky sram ( ty ale moc neznam), prostor pro plaste vic jak 40mm

                                0 0
                              • Prazak0  

                                Ano, řidítka dole jsou širší než v horní části. Geometrie se liší od silniční, já si porovnával několik geometrií. Bez dokumentace se geometrie rámů hůře porovnává. Něco můžu proměřit, ale nemyslím, že jsem schopen jednoduše a přesně na půl stupně určit třeba úhel sedlové trubky rámu.

                                Gravel kola vznikla zřejmě jako odpověď na větší zájem o silniční kola, ovšem aby bylo použitelné i mimo silnici. CX kolo je trochu jiné, např. horní rámová trubka je kratší. Opravdové CX kolo je závodní stroj, který má definované parametry. Nevím, že by se konaly nějaké závody gravel kol a kolo muselo splnit přesné požadavky.

                                Já bych určitě ocenil silničku, ale kde bydlím i v dosahu, kam jezdím, tam opravdu na silniční pláště to není. Chce to širší pláště. Přitom zač. 90. let na úzkých pláštích jezdit šlo, do r. 95, 96 určitě. To, že si vyjedu mimo silnici, to by nebyl ještě zásadní důvod. Na úzkých pláštích jsem dřív trochu jezdil i po lesních cestách, samozřejmě muselo se pomaleji, ale šlo to. Horší jsou ty velmi mizerné silnice. Potom možnost i po polní cestě jet relativně rychle, to jen vítám.

                                Původně jsem měl favorita, běžný rám, takže když jsem vyměnil za krosový rám od Bareše, geometrie se moc nelišila. Vodorovná horní rámová trubka, stejná délka zadní stavby, jen tam bylo na brzdy cantilever ty pivoty. Bareš by tužší, to jsem hned poznal. Původně jsem tam míval úzké pláště, rovná řidítka jsem tehdy preferoval. Teď by se šlo bavit, co byl favorit za kolo, jestli silniční nebo turistické či městské či gravel. Bylo to kolo kopírující silniční kola s dlouhou zadní stavbou a možností širokých plášťů. Řidítka byla silniční. I pořádné silničky vyráběné mimo tehdejší Československo mívaly někdy troško delší zadní stavbu, nebylo to tak natěsno.

                                Pro mě je gravel to, co pod tím názvem prodávají výrobci, samozřejmě si odfiltruji kola, která nějak vybočují, jako např. Kolos, kde na tomtéž rámu s velmi dlouhou zadní stavbou dělají expediční nebo krosové kolo a nebo to nazvou jako gravel.

                                0 0
                • Cen da H  

                  Koukam ze berany maji dost velky reach, asi bych sel do compaktu, ale jestli je to skladacka z toho co zbylo doma poslouzi taky

                  0 0
                  • Slyther  

                    Já je měl doma jako jediné, kdybych je neměl, možná ani neshanim dualy.

                    0 0
                • Slyther  

                  Upgrade, sedlovka tam opticky nesedí ale funkčně je to krok dopředu

                  0 0
      • xtonda  

        Ano, silniční brzdové páky mají kratší tah lanka, zhruba poloviční. Místo Vček můžeš dát mini-V

        https://bike.bikegremlin.com/…mpatibility/

        0 0
      • Tomcat  

        Candivery / u-breake proti V-breake mají jiný poměr na páce. To nejde na pákách běznych brzd seřidit, poměr na některých(většina) byl pevný.

        0 0
    • tompca  

      Můžeš použít řazení Microshift SB-R472(2×7)

      https://www.microshift.com/…uct/sb-r472/

      Na Ali se prodává jako Micronew SN-R472, cena do 1.000, řadící bowdeny bokem (opratě) nebo modernější Sensah R7, cena okolo 1.250, řazení jako Sram double tap. Obojí je 2×7, kompatibilní se Shimanem, jak bude, ale řadit trekový presmykač je otázka.

      https://m.aliexpress.com/…4869674.html?…

      https://m.aliexpress.com/…1645123.html?…

      Jak budou se silničními pákami chodit cantiky, to je taky otázka, možná budeš muset dát V-mini.

      0 0
    • scalar  

      Záleží na rámu, musí mít krátkou horní rámovou trubku a dlouhou hlavovou, jinak na tom s beranama budeš těžko hledat posed. A lepší je to na kotoučích, pak to i brzdí. Mám tak zbastleného zimáka z Felt rámu (v profilu) a celkem se na tom dá jezdit.

      0 0
      • Cen da H  

        Ja zkousel trp spyre, laboroval s kotouci a deskami a nakonec se vratil na mini v od xlc.

        Ne ze by to nebrzdilo, ale spyre maji pro mne neskousnutelnou pruzinu, delsi sjezdy jsem nedaval rukama

        Mini vecka brzdi jednim prstem a dneska na ledu a snehu jsem za ne byl rad, na mechanikach kotoucich spyre bych byl furt na zemi, tam jsem vubec nemel cit v davkovani, bud nic nebo to kousalo.

        Je mi jasne ze hydrauliky by byly o necem jinem, ale ja nechci dualy a na berany jedine singlespeed hydry jsou trp hylex za 3t jedna, bych brzdama zvedl cenu kola na vicenasobek…

        0 0
    • W3Sh  

      Díky moc všem za rady!

      0 0
    • DaSnail  

      Ja som menil rovné rajdy za barany a nechal som pôvodné radenie.

      0 0
      • TK75  

        To je hodně povedená předělávka, jo tohle jo :-)

        0 0
        • kalimero  

          Ta nekompatibilita silnice-MTB komponentů mě s..e.

          0 0
          • TK75  

            To jo, takovejch možností co by člověk měl kdyby to sedělo

            0 0
          • xtonda  

            Microshift má páky na berany kompatibilní s Shimano 10 a 11 sp MTB přehazkami, ale je to jenom na lankové brzdy.

            https://www.microshift.com/…uct/sb-m110/

            https://www.microshift.com/…uct/sb-m100/

            A levný to zrovna není.

            https://www.bike-components.de/…-MTB-p74520/

            0 0
            • kalimero  

              To mají i Gevenalle a taky to není levné.

              https://www.gevenalle.com/shifters/

              0 0
            • Prazak0  

              Ty přestavby kol chce dělat s rozumem. Má-li někdo staré krosové kolo, berany, tak proč ne. Geometrie rámu nemusí být takový problém. Problém vidím, když se má to toho starého kola hodně investovat. Protože to dál zůstane starým kolem, která má pak celkovou cenu nižší než ty dokoupené komponenty. Berany sice můžou zvýšit cenu kola, ale ne zas o tolik. Každý to pak srovná se skutečným gravelem a když ten není nový, tak pochopitelně cena jde rychle dolů. Takže při prodeji kola nejspíš nejlepší ty nové komponenty zase sundat, prodat s původními a tohle si nechat. Nebo na to kolo dát díly ze starého kola.

              Při nejlepší vůli to zůstane staré kolo, akorát se do něj nacpe dosti peněz. Kdo chce investovat, tak nové kolo, nebo nějaké jeté krátkou dobu.

              0 0
              • Slyther  

                Proto mám v plánu maximálně kazetu 11–40 8s a případně převodník 30/48 kdybych nemohl někde vyšlápnout kopec ale v žádným případě nebudu kupovat dualy na větší sadu, přecejen kazeta a převodník je spotřební zboží.

                0 0
                • Prazak0  

                  Kazeta s pastorkem pro 40 z se v osmičkové verzi nevyrábí. Navíc při převodníku 30 z mi přijde zbytečná. Osmičkovou kazetu jde v zásadě vyrobit z devítkové, jen se musí vyměnit ty distanční kroužky mezi pastorky. Tady může být problém u některých kazet. Např. devítková kazeta 12–36, s oblibou značená jako Deore nebo má tam zkrátka 400, tak má nejen distanční kroužky, ale u větších pastorků jakési opěrky. Tj. pastorky se drží navzájem. Nevím, jak to popsat, prostě jakýsi pavouk nebo packy jako u převodníku, na jejichž konci je pak kruhová výseč s ozubením. Tak ty packy se opírají navzájem o sebe a tím se zpevňují. Takové kazetě pak vadí i to, když se dá pryč spojovací nýt a pastorky jsou na sebe jen natlačené šroubem k utažení na ořechu. Když se dá obyčejný distanční kroužek, tak takový pastorek trošku pruží nebo se kroutí. Některé kazety to nemají, jsou tam jen kroužky a jednotlivé pastorky jsou samonosné, nepotřebují oporu sousedního pastorku. Další věc je, když u kazety je posledních několik pastorků spojených, to asi rozdělat nejde, drží to na společném pavoukovi. Na 34/36 jde vyjet opravdu hodně, mít tam 34/40 by bylo vyloženě o pohodlí při kopcích nad 11%. Takže bych radil spíš ten malý převodník. Kdo moc nejezdí prudké svahy, tak je lepší takové věci pak vyjet trochu silou, ale mít převody v normálnějším rozsahu.

                  0 0
                  • Jakobo  

                    8r kazeta 11–40 samozrejme existuje a je uplne normalme k dostani.

                    0 0
                    • Prazak0  

                      Tak pravda je, že taková kazeta existuje. Vyhledavač mi ji našel na spřátelém eshopu – ale už ji nevedou. Podobně jinde, kde ji člověk najde, tak už se neprodává. Ale pravda, nehledal jsem ji půl dne, jen krátce. Ale i tak se omlouvám za částečnou mystifikaci.

                      0 0
                  • xtonda  

                    11–40 8sp dělá Sunrace

                    https://www.sunrace.com/…etail/csm680

                    Teď je to hůře dostupné, ale pamatuju si, že to bylo za 250 Kč a několik lidí na nakole.cz si to chválilo i když je tam v jednom místě skok 27 %. Sám sem kupoval 11–40 devítku na dětský kolo.

                    30/40 je pro někoho zbytečný, pro někoho akorát a pro někoho málo. Já v kopcích nad 11% sázím 22/42.

                    0 0
                    • Prazak0  

                      Zajímavý odkaz, konkrétně ta 11–42, tu bych fakt mít nemohl. Sice nemusím mít stupňování na kazetě po jednom zubu, ale ty skoky tam jsou moc velké. Skok 22–28 ale i jiné, to je prostě moc. Radši to mít do 34 z a těch pár úseků do prudkých svahů bych vyjel silou. Pokud bych měl jezdit hodně takové svahy, tak bych to řešil asi menšími převodníky nebo trojpřevodníkem. Ale uznávám, že pro určité případy ty kazety vyhovovat můžou.

                      0 0
                      • orm  

                        Ja mam ted na zimaku 40×11–32 na 9s, a vozil jsem na 7s kazetu 11–28. I se svou hmotnosti 130+kg vyjedu vsechno, ikdyz to obcas neni uplne optimalni :-). Do vetsich kazet bych take nesel. Uz jen proto, ze na to prehazky nejsou delane, takze to musis resit pres adaptery, coz vede ke zhorsene funkci.

                        0 0
                        • Slyther  

                          Já vážím cca 90kg ale ke kolu jsem se vrátil po dlouhé době takže nohy mám zatím z bláta a gumy, momentálně mám vzadu 11–32 a vepředu 38/48. Na jaře se uvidí jestli mi bude rozsah stačit

                          0 0
                        • Prazak0  

                          Tak běžné kazety s dlouhým raminkem a někdy i s krátkým poberou do 34z. Takže pastorek 40 z leda s adaptérem, ale 34 bez problémů. Dříve jsem jezdíval kopce 4 nebo i 5% s převodem 36/24, dnes jezdím lehčí. Rychlost mám v zásadě stejnou.

                          0 0
                        • xtonda  

                          Až 36z 9sp přehazky mají ve specifikaci specifikaci (ty nové shadow) a ty starší s vyosenou kladkou s jednopřevodníkem taky, obstojně zvládají i 40z, i bez adaptéru.

                          S adaptérem tu jeden tvrdil, že to dá i 11–50.

                          0 0
                          • Prazak0  

                            Takovouto přehazovačku Deore jsem si před lety pořídil, dnes dělají i nižší řady, nevím jestli dělají Deore pro 9 sp. Pokud by zvládala 40 z, byl bych jen rád.

                            Zajímalo by mě, jak je konstruovaná kazeta Sunrace 9 11–40, jestli lze rozebrat na pastorky. Pak bych asi vzal kazetu 11–34, změnil na 13–34 a přidal největší pastorek. Abych měl zachované odstupňování s ne tak velkými skoky.

                            0 0
                            • Slyther  

                              Kazeta 8s 11–40 a 11–42 je nýtovaná, to asi přeskládat nepůjde

                              0 0
                              • Prazak0  

                                Díky za odkaz. Nýtová je většina kazet. Někdy ale třeba 3 největší pastorky jsou spolu a nejdou vůbec oddělit. Tady nejspíš jen nýty drží kazetu pohromadě, což po nasazení na ořech a utažení kazety není třeba.

                                0 0
                              • xtonda  

                                Nýtování ničemu nevadí, nýt se odvrtá a kazeta rozloží na jednotlivé pastorky. Podstatné je aby každý pastorek byl samostatný, což co sem viděl u všech Shimano 9sp kazet je a podle fotek i u té Sunrace 11–40, bohužel kolo kde to mám teď nemám u sebe

                                0 0
                                • Slyther  

                                  Když bude každý pastorek zvlášť tak u hliníkových nábojů se bude bude zakusovat právě použity pastorek, když je kazeta spojená, síla se rozloží…

                                  0 0
                                  • Prazak0  

                                    Ano, náboj nesmí mít hliníkový ořech. Ocelovému to nevadí.

                                    0 0
                                • Prazak0  

                                  Vypadá, že kazeta půjde rozebrat bez problémů, ano, pastorky nesmí být spojené, někdy ty velké bývají. Ta na fotce vypadá dobře.

                                  0 0
                          • PatrikKalista  

                            Která funguje s pákama Sora?

                            0 0
                            • xtonda  

                              Kolikrát ještě je potřeba napsat, že Shimano je v rámci 7–9 sp kombinovatelné mezi rychlostmi a i silnice a MTB?

                              Takže s pákama Sora budou chodit všechny Shimano přehazovačky pro 7–9 sp a i starší silniční 10sp?

                              0 0
                  • Slyther  

                    Na Ali se prodává i kazeta 8s 11–42 i s adaptérem pro hazku která by byla krátká. Větší skoky by byly ale někdo kdo není ve formě to jinak neuslape

                    0 0
                    • Prazak0  

                      Ač jsem jinak celkem příznivec osmičkových a devítkových systémů, tak u takovéhoto rozsahu to je moc, jsou tam moc velké skoky mezi pastorky. Pokud ovšem jde kazeta rozebrat, tak si umím představit sestavit z některých jejich pastorků vlastní kazetu. Začínat třeba na 14, 15 z, končit na těch 42 ale s menšími skoky.

                      0 0
                      • Slyther  

                        Těch 11–42 je extrém doufám že to uslapu tak jak to je teď, případně změnou převodníku na 30/46 nebo podobný

                        0 0
                        • Prazak0  

                          Asi bych změnil převodník, záleží, co tam máš. Jestli stačí výměna samotného převodníku, nebo celé kliky.

                          0 0
                          • Slyther  

                            Musím celé kliky ale tyhle stejně mají většinu za sebou a jsou to těžítka

                            0 0
                      • xtonda  

                        Jakeý smysl by mělo začínat na 14, to pak mám skoro stejný rozsah jako 11–32 nebo 11–34 s menším převodníkem.

                        0 0
                        • Prazak0  

                          Smysl by to mělo dvojí. Já třeba pastorky 11 nebo 12 vůbec nejezdím, pro jízdu z kopce mi na rychlost 50 km/h stačí 50/14, s vysokou kadencí, která není problém při jízdě z kopce, tak i 50/15. Přitom toto je jediný kopec, kde to můžu pustit takhle rychle, kousek za ním je sice křižovatka kde musím dát přednost, ale tam to jde zvládnout. Jinde to typicky je pod kopce ostřejší zatáčka, v protisměru nemůžu, jezdívají tam auta. I kdyby někde to jelo o něco rychleji, tak z hlediska průměrné rychlosti to bývá bezvýznamné, to je rozdíl pár vteřin, jestli se jede 60 nebo 50.

                          Tam, kde je převod pro rovinu nebo mírně zvlněnou rovinu nebo i častá stoupání, tam mně docela zajímá, abych to měl optimálně od sebe. Ne moc velké skoky. Mám třeba kopce, kde optimálně jezdím pastorek 26. 24 je málo, je to moc těžké, i když to vyjedu a naopak 28 je zas moc lehký převod. Takže další pastorek nebo vůbec jemnější odstupňování kazety mi vyhovuje, kdežto pastorek, který vůbec nejezdím, ten jen ubírá na kazetě místo.

                          0 0
                          • xtonda  

                            Ale to že 11 a 12 vůbec nejezdíš znamená jen to, že máš zbytečně velké převodníky. Pokud zmiňuješ převodník 50, tak předpokládám, že máš silniční 50–34. To se dá pochopit, silniční kliky s menšími převodníky dřív byly hůře dostupné a pokud ti to takhle vychází, tak OK, potřebný rozsah pastorků vychází z těch konkrétních klik, ale nedělej z toho obecné závěry.

                            Pokud by to někdo stavěl z nuly, tak než dávat 13–40 a znásilňovat devítkovou přehazku, tak dá 11–34 co má stejný rozsah a k tomu adekvátně menší převodníky.

                            0 0
                            • Prazak0  

                              Tak menší převodníky je samozřejmě další možnost. U jedněch silničních klik jsem skutečně vyměnil převodník z 50 na 46. Pokud tam mám převod 46/16 tak je to velmi podobné převodu 49/17, o kousíček pomalejší než 50/17 a zhruba stejné jak 52/18.

                              U malých pastorků jsou rozdíly mezi pastorky větší. Skok 11–12 je větší rozdíl než 17–18. Potom i konstrukčně a z hlediska efektivity přenosu síly. Pastorek 11 z je hodně malý, pastorek 15 z je v pohodě. Ty úplně nejmenší pastorky nejsou optimální co se týče přenosu síly a ztrát energie a nakonec i opotřebení řetězu a pastorku. Nakonec ani top závodníci nejezdí po rovině typicky převod 52/10 nebo 52/11. Spíš tam budou mít nějakých 52/15 nebo 52/14 pro rychlost kolem 45 km/h po rovině. Menší pastorky si nechají pro spurt, kdy jede třeba i sedmdesátkou, nebo pro jízdu z kopce. Nejen já, ale i velká část lidí zde je výkonnostně dosti jinde. Takže pro ně by stačila nějaká juniorská kazeta, kde to začíná třeba od 14 z. Samozřejmě mnoha lidem by ujel i ten junior či kadet s nejmenším pastorkem 14 z . Kazety se navrhují podle závodníků, ale méně výkonným jezdcům pak fakticky ne zcela odpovídají. Což dost lidí neřeší. Já ano.

                              Silniční kliky, tam jde dát nejmenší 46 z, aby to vypadalo jako CX. Výrobně tam jde dát třeba 42 z, ale pak to už fakt nejsou silniční kliky. Já chci jezdit trošku větší pastorky z výše zmíněných důvodů. Není problém ty kazety trochu upravit. Co jsem koukal, tak na čtyřpackové kliky compact s BCD 110 stojí převodníky více – u fy Gebhart. Pětipackové stály snad 600Kč cca, čtyřpackové přes tisíc kč jeden převodník. Ale stejně bych asi nedával menší převodník než 44 nebo 45. Ty malé dělají i s 33 z, což se jinak nesežene.

                              0 0
              • xtonda  

                Tak jasně, že na takovouhle bastl přestavbu sou ty páky drahý, byla to reakce čistě na nekompatibilitu MTB a silničních sad, jako možné řešení pokud si někdo chce na gravela dát horskou přehazku kvůli podpoře kazet až do 51z.

                0 0
                • Prazak0  

                  Kazety s takovým rozsahem zas nebudou na osmičkové ani devítkové řazení. A i tak budou velké skoky. I když do té devítky jde kombinovat MTB a silniční přehazovačku a řazení. Tazatel tam ale vyšší řadu dávat nechce, což považuji za rozumné.

                  0 0
                  • xtonda  

                    To řazení co sem odkazoval je 11 sp a je to reakce čistě na povzdech od kalimero – Ta nekompatibilita silnice-MTB komponentů mě s..e. Logicky předpokládám, že se to týká 10 a 11sp, protože až do 9sp u Shimana nekompatibilita co se týče řazení a přehazek není.

                    0 0
                  • Slyther  

                    Větší sada je velká investice, náboj kazeta dualy a spol ale větší kazeta a menší převodník je řešení, řazení přijde o jemnost takže se bude blbě hledat převod na ideální kadenci ale kopec se alespoň vyjede a nebude se tlačit

                    0 0
                    • Prazak0  

                      Jsem názoru, že člověk by měl mít na kole zčásti univerzální rozsah a zčásti přizpůsobené tomu, co opravdu jezdí. Pokud běžně jezdím svazy, kde celkově je kopec do 5% (krátké úseky více, to jde max o desítky metrů), tak moc velké pastorky nejsou potřeba. Pro kopce 11% to chce převody jiné, ale 34/36 nebo 34/34 na vyjetí stačí. Kdo bydlí, že tam má táhlé kopce 11% nebo i 14, 16% tak pokud by měl moji kondici, tak by potřeboval více. Takže tam to řešit asi těmi klikami. Kdo ovšem bude jezdit jak prudké a dlouhé svahy, tak i rovinu a zvlněný profil, tak toho potřebuje více. Ten plně využije třeba 2×11 nebo i 3×10. Ano, vyšší sada je velká investice, většině lidí stačí mít ty převody optimalozované pro to, co skutečně jezdí s nějakou rezervou. Myslím, že i závodníci při TdF mají jiné převody pro rovinaté etapy a pro etapy s velkými kopci. Přitom oni fakticky vyjíždějí i prudké svahy na dosti těžké převody, prostě jejich výkon je takový.

                      0 0
      • Cen da H  

        Moc pekne, na tom bych svezl. ja mel z pocatku klasicke berany a ted tam mam Marin 42cm od jednoho z clenu fora, maji flare (vytoceni spodni casti )12stupnu

        Tohle uz je na mne od oka moc, ale nikdy jsem to nemel v ruce, jak bys popsal pocit z takovych riditek? Oproti rekneme klasictejsim beranum?

        Zajimave je upevneni saltru na pridavne hrazdicce, konkurence pro moje bar endy :) a moznost pouzit puvodni razeni dokonce bez rozdelani, jen vymena riditek a brzdovych pak. Kdybych mel starou peknou mtb 26” tak by tohle byla cesta…

        Ta hrazdicke je nekde k mani? Nebo jsi to bastli sam?

        0 0
      • DaSnail  

        Tie barany sú Cinelli Largo, našiel som fotku s rozmermi, keby to niekoho zaujímalo.

        0 0
    • menex  

      Co myslíte je to moc špatný? Posed zatím zkouším, predstavec stavitelny na zkoušení.Nic zatím nenajeto takže uvidíme co a jak bude sedět.

      Úkol zněl jasně: kolo na trenažér a když už to na biku nejde- hodně bláta. A samozřejmě investice co nejmenší.

      Koukal jsem přímo po bazarových silničkách, bo jsem vždy chtěl zkusit berany a dualy ale vždy když byli peníze nazbyt vrazil jsem je radši do endurka. Asi bych nic takovýho ani nestavěl ale vše bylo doma.

      Investice byli jen do dualu a sil. přesmyk který je na cestě,bohužel c201 MTB to nedává. Celé kolo bylo po tchánovi a stálo v kolárně přes 9 let, berany,vidlice jsem měl doma, tak jsem ho reinkarnoval.

      0 0
      • nooski  

        Je to hrozné, ale na trenažér to bude fajn :-)

        0 0
      • menex  

        Tak dnes prvních 15km, něco po silnici něco po sněholedové cestě.

        Po pár šlapnutí otočka na výměnu představce-strašná improvizace ale bohužel nebylo nic jiného bo berany jsou z roku raz dva(blbý průměr)a je potřeba redukce (už se na tom pracuje a představec bude níže a jiný.

        Každopádně spokojenost to co jsme chtěl to mam- zimáček,silni­ce,trenažér.

        Investice:2100, –

        (dualy,přesmyk,o­motavka)Jinak co dům dal.

        Do budoucna plašte a možná jiný berany.

        Každopádně výhledově si rozhodně postavím nějaký gravel. 

        0 0
        • Tom-T45  

          Parádní ultraprasopes, ty berany jsou fakt ostrý :-) Líbí se mi to, trochu koketuju s tím, že bych dal nový život svému 25 let starému 26 er MTB na kantíkách.

          0 0
        • jecnak  

          Kolik jsi ujel ve spodním úchopu? Počítám, že nic. Vlastně jsi tou přestavbou získal přesně totéž.

          0 0
          • nooski  

            Taky bych chtěl vidět, jak se v obloucích brzdí :-)

            0 0
          • menex  

            Tak jestli to bylo na mě, tak se dost pleteš.Protože za těch blbých 15 km jsem vystřídal všechny úchopy a co víc mě to celkem dost nadchlo. Protože mužu prechytavat jak chci, to na biku ne. Bohužel ty starý berany nemají TOP tvar ale aji tak mě to bavilo. I když to tady nebudou někteří brát tak já to beru za zdařilé a jsem spokojenej už proto že jsem nemusel na zkoušku moc investovat. Ale jak jsem psal bavilo mě to natolik že výhledově bych klidně gravel nebo silnici poridil.

            0 0
            • Johny.Merida  

              To udělej.

              0 0
              • menex  

                To neudělám, šterkolet ted bohatě stačí. Výhledově je u mě hodně na dlouho. Každopádně stejně bych koupil jen rám a sám si ho poskládal.Každý svoje kolo jsem si poskládal od rámu.

                0 0
                • bara2  

                  Ale kdyby sis to od někoho nechal postavit z Maxbiku, budeš to mít lepší sešroubovaný… ;-)

                  0 0
          • bara2  

            Spodní úchop používám velmi sporadicky, když si chci na chvíli jinak napolohovat hřbet. Zásadní rozdíl v úchopu je ten, že na rovných řidítkách máš ruce položené shora a vyvrací se ti zápěstí, zatímco silniční páku držíš při horním úchopu „jak krigl“ a zápěstí jde pořád v přímce s předloktím, nikam se nevyvrací, ani když se do toho plně opřeš. A o tom to je.

            0 0
          • Prazak0  

            Když srovnám gravel kolo a krosové kolo (vlastně dvě), tak gravel je znatelně rychlejší, myslím průměrnou rychlost. Držím v horním úchopu, takže by se řeklo, jako u rovných řidítek. Nebo spíš rovná řidítka s rohy nebo řidítka typu bullhorn. Spodní úchop některé jízdy vůbec nepoužiji, někdy jen z kopce. Nemyslím, že by rozdíl rychlosti v jízdě byl rámy kol, spíš aerodynamický od­por.

            Ano, dle bike calculatoru spodní úchop znamená výrazné snížení odporu vzduchu. Ale i tak mi přijde, že silniční řidítka znamenají lepší jízdní vlastnosti z tohoto pohledu. Jsou užší při držení za páky nebo za nimi je ruka v přirozenější poloze.

            Co jsem pozoroval, tak i při závodech jako TdF bývá zpravidla horní úchop za páky. Dolní úchop, ten člověk vidí na dráze

            0 0
        • menex  

          Tak včera tady chcalo tak štěrkolet nesmí zahálet.

          0 0
          • bara2  

            Tak to si můj budoucí štěrkolet teda nedovolí. Od toho je, aby jel ven za každého počasí :-)

            0 0
      • bara2  

        Mě se to líbí. Kolo na ježdění v zimě dobrý.

        0 0
        • TK75  

          No já zas zimák s úzkýma pneumatikama nechápu.U nás se nijak moc nesolí a v ráji možná vůbec.No každopádně jak teď tady jezdím tak mám co dělat teda…ten sníh po lese je umrzlej a dost to kroutí rodlama, udržet je je celkem těžký.Na silnicích to není o moc lepší, já mám pneumatiky široký 50 mm a jde to, ale užší bych teda nemohl.Dnes hluboký sníh po tretry a led na stezkách a i na silnici místama.Očistec cel­kem

          A to mám rodla na grevlu v obloukách 53 cm široké

          Asi záleží kde člověk jezdí:-D

          0 0
          • bara2  

            Čemu říkáš úzký gumy? Mně 35mm na zimu bohatě stačí, ale do silničky se to nevejde, tak musím jezdit z zimě na trekovém kole. Do Favoritky by se 35 vešlo, ale ta by v zimě rezavěla, to chce hliníkový rám.

            0 0
            • aristo  

              Na zimu je nejlepší karbon.

              https://www.youtube.com/watch?…

              0 0
              • nooski  

                On i karbon má často různé hliníkové vložky, nejlepší zimák je z titanu :-)

                0 0
            • Prazak0  

              Ocelový rám sice rezaví, ale řekl bych, že víc rezaví v létě. V zimě i když se nechá kolo mokré, tak oschne, rezavění je chemický proces a zima to značně zpomaluje. Jezdíval jsem dříve na ocelových rámech i celou zimu, mnohdy to prošlo mokrem, ne vždy jsem pak rám pečlivě otíral dosucha, někdy vůbec. Pokud je rám lakovaný, tak tam rezavět nebude. Větší problém je, když zateče kolem sedlovky do rámu. Případně se dostane vlhkost do středu kola, míním teď hlavně část rámu. Trošku jsem promazal vnitřek podsedlové trubky vazelínou, což by mělo před korozí chránit.

              Já spíš se snažím šetřit lepší kolo před zimním marastem nebo i letním bahnem proti kolu starému. Hliník sice nekoroduje (ne tak jak železo), ale když se voda nebo bahno dostane do ložisek, není to dobré. Nebo když zrezaví přesmykač, jednou se mi stalo.

              0 0
              • nooski  

                V létě se člověk nepotká na mokré silnici se solí ;-)

                0 0
                • Prazak0  

                  Ano, v létě sůl není, ale v zimě tak sůl je jen někdy. Pokud je deštivá zima, tak sůl z vozovky rychle steče. Problém je tedy když je na vozovce sníh, na který se sypala sůl. Což je jen někdy. V takové břečce pokud možno nejezdím vůbec, i když třeba teplota už je vyšší. Pokud to oschne, tak sůl zas nevadí.

                  0 0
              • DaSnail  

                Možeš si dat na sedlovku tesnenie a zospodu vyvŕtat dierku.

                0 0
                • Prazak0  

                  Tak nevypadá to jako špatný nápad. Mazat ale uvnitř podsedlovou trubku, to jsem nevymyslel já, ale četl jsem o tom vícekrát. Neklouže to, jak bych sám myslel, takže strach, že sedlo bude klesat, je lichý. Asi to nemusí být promazané celé, bude-li v délce sedlovky, tak voda neprojde.

                  0 0
                  • Aww  

                    chápu dobře, že jde o mazání sedlovky vazelínou? to se vyplatí tak či tak a myslel jsem, že to většina lidí dělá, i jen proto, aby sedlovka tak snadno nezarůstala v rámu. nebo je to něco nad rámec toho?

                    0 0
                    • Prazak0  

                      Ano, mazat sedlovku nebo spíš sedlovou trubku rámu, kam se sedlovka zasouvá, vazelínou nebo mazacím tukem. Vazelína v zásadě stačí (vazelína je frakce z destilace ropy, mazací tuky jsou rozmixované oleje snad s mýdlem nebo čím, kvůli zabránění koroze to je v zásadě jedno). Myslím, že nehrozí, že by sedlovka v rámů zůstala. Dřív snad psávali varování nedělat to, aby sedlovka neklouzala dolů. Ale nověji jsem četl, že se to dělat má, zabrání se tím korozi. Kde to je mastné, tam nemůže držet vodat, navíc ta vrstva vazelíny nebo tuku zabrání pronikání vody dál, kde to třeba už namazané nebude.

                      0 0
                • Tom-T45  

                  Případně to lze přetáhnout kusem ustřižené duše. Funguje to a kupodivu to nevypadá nějak hrozně.

                  0 0
            • TK75  

              Báro je to špatný ale už všemu pod 42 mm :-D

              0 0
      • aristo  

        Jak Ti fungují brzd. páky s véčkama? Brzdí to dobře? Nebylo by lepší nasadit cantilever?

        0 0
        • menex  

          No, trochu jsem si s tím musel pohrát(rozhodne dobře vycentrovat rafek a pohrát si s tím)ale jde to, neříkám že by cantíky nebo miniv nebyli lepší ale brzdí to obstojně, zadní jde v pohodě i do smyku.

          0 0
    • melda  

      Starý sory 2×8 i Tourney ti řadit budou. Jediný úskalí použití trekovýho kola může bejt nataženější posed při úchopu za páky, ale to chce zkusit. Jinak ses vydal podle mýho správnou cestou, dostaneš tam na zimu rozumný pláště i s blatníkama. Hodně štěstí.

      0 0
      • Prazak0  

        Tak posez bývá nataženější, u gravel kola s doporučenou velikostí mám zhruba stejně daleko vodorovnou část řidítek od středu sedlovky na vodorovné spojnici. Pokud by to bylo moc dlouhé, jde dát kratší představec, prostor ke zkrácením tam je.

        Berany mi valný smysl na trenažér nedávají, leda že si na ně člověk zvykne. Včera jsem si vyjel na hodinu ven, dnes opravdu ne, i když je tepleji, do sněhové břečky se mi nechce. A vypadá, že to tak bude ještě pár dní. O víkendu byl ale mohlo být lépe, takže by mohl zkusit kolo hned venku.

        0 0
    • bara2  

      Já uvažuji podobně, chci předělat trekové kolo (Arab – Author Vista v mém profilu) na zimáka. V prvním kroku nahradím odpruženou vidlici za pevnou, tu už mám připravenou (viz foto), akorát čekám na jaro, bo nemám na čem jiném v zimě jezdit, tak raděj jezdím, než přestavuju.

      Když to bude s pevnou vidlicí funkční, tak vezmu celá řidítka-berany i s představcem a řazením Claris 3×8 ze silničky (Messner v mém profilu). K tomu dám přesmykač TZ30 za 90 Kč (mám připravený – viz foto), který funguje na trojtác 42–32–22 i dvojtác 38–22 se silničním duálem, a budu to mít s beranama. Berany chci proto, že mě na nich nebrní ruce, na rovných řidítkách mě po čase brní ruce, musím to různě chytat za rohy, což není žádná sláva… Prostě berany jsou evidentně vymyšlené na to, aby se s tím dalo jet několik hodin…

      Takže určitě přivítám informace s přestavby. Štěrkolet-Stratos od Cen da H se mi moc líbí.

      0 0
      • depresy  

        Kup si jednoho pořádnýho CX/gravela a máš 3 kola v jednom.

        0 0
        • nooski  

          Výjimečně se shodneme, ale v tomto vlákně staveb prasopsů to asi nebude populární názor :-)

          0 0
          • Cen da H  

            Tak samozrejme tohle vlakno je o prestavbe to co zbylo na jakoby gravel. At uz protoze to nekoho laka zkusit postavit, nebo protoze do opravdoveho gravel proste nechce investovat. Ja treba jezdim lehci tereny spis jako lesni a polni cesty, ze mi cista silnice nebo mtb nevyhovuji. Jak pisu nize, stratose asi necham na zimaka a jako primarni kolo bych rad neco graveloveho, ale zatim jsem si neujasnil jestli zas neco poskladam nebo koupim hotove. Pro mne je u novych kol dost problem preference bar end razeni a single speed brzdove hydro paky, to jsem u seriovych gravelu nikde v nabidce nevidel. Mne se libi canyon, nebo tohle v oceli https://www.veloheld.de/veloheld-iconx tak uvidim k cemu se rozhoupu.

            0 0
            • bara2  

              Tak. To jsou pěkný rady: Kup si gravela. Akorát, že bych z toho nakonec stejně měla akorát rám a kola, snad i brzdy, bo všechno ostatní bych si musela předělat k obrazu svému, s takovýma převodama, s jakýma to chcu, to beztak neprodávaj. A ani ta přehazka a přesmyk, co na to dávaj, se pak pro moje požadavky nehodí.. Zbytečně vyhozený peníze, nikdo to ode mně za ty prachy nekoupí, ani kdybych to z toho demontovala v rukavičkách . Jó, kdyby řekli, chcu komponenty z tohoto kola a rám ti se slevou odprodám napiš, jakou velikost potřebuješ, tak se můžem bavit :-) Ale celý kolo, pokud už vůbec uvažuju, tak jedině bazarovku, kterou očešu, nepotřebné vyhážu a osadím pro sebe. Ale proč bazarovku, když takovej krám mám doma? Jako pořídit si další na čumendu? Mně už to tady začíná překážet.

              0 0
              • TK75  

                No tak kup jen rám, dnes teda se tomu říká frameset (mezi mladejma:-D:-D

                https://cz.author.eu/…1-ua39902402

                Dokonce ocel Reynolds 725, ale jestli je skladem netuším, ale určitě bude

                0 0
                • bara2  

                  To nedělají v mojí velikosti. A na zimu nechci ocel, to bych mohla rovnou jezdit na Růžence a ušetřit za celýho Ronina.

                  Se i na rámy dívám, ale to by mi zas chyběly kola a řidítka a brzdy a sedlo a sedlová tyčka … A když to kupuješ nový per partes, vyjde to dráž, jak celý kolo. Máte péči, jak kdybych neuměla gůglovat a hledat kolo, který by se mi líbilo a bylo za cenu, kteru jsem ochotna do toho dát. Nejsu žgrt, ale chci za to aspoň radost, ne že, za ty prachy, to budu rok ladit k obrazu svému. To si tu radost udělám bastlením ze šrotu, který mám už doma a který můžu vyhodit, když se nezadaří.

                  0 0
          • Aww  

            ono to je totiž úplně jiný žánr, no :]

            0 0
        • TK75  

          Tak tak, rychlej jak silnička a v lese jak full :-D:-D

          0 0
          • depresy  

            Když mrknu báře do profilu a vím zhruba co jezdí, hned mě napadne, co si mohla koupit místo silničky…

            0 0
            • bara2  

              Preferuji krátký a obratný kola. Gravely sleduji jen proto, že jednou možná dojdou k rozumným komponentům, které se mi budou hodit, tj. lehké převody do kopce s dostatečným rozsahem i na silnici.

              Zatím s tím osazením 1× něco jsou pro mě naprosto nezajímavý, dlouhý jak kloubovej autobus s těžkopádnejma kolama a s malým rozsahem převodů, buď bych to musela do kopce tlačit, nebo si na rovině ukvedlat nohy, nestojím ani o jedno z toho.

              0 0
              • depresy  

                Určo by nebyl problém se tady domluvit, aby ti někdo postavil levný stroj na míru na Maxbiku apod., případně dámském rámu…

                0 0
              • Johny.Merida  

                No on by kompakt 50–34 a kazeta 11–34(36) asi stačil, ne? Ne každý gravel je 1× něco.

                0 0
                • nooski  

                  Dneska se dělají i kliky s převodníky 46/30. S tím se toho dá vyjet fakt hodně. Už jsem vyměkl a na krosce mám nejlehčí převod 34/30 a jsem za něj místy rád. Řešit nový štěrkolet, tak bych šel ještě do lehčích. 39/23 s 35mm gumama odzvonilo :-)

                  0 0
                • bara2  

                  34:36 určitě není 22:34 ani přibližně, natolik ještě počítat umím :-D

                  A na druhé straně trvám na poměru cca 3,4 (cca 38:11) , všechno nad 3,5 je pro mě už zbytečný balast.

                  0 0
                  • bara2  

                    Na druhou stranu asi u mě bude trend k převodníkům 36–22. Ty už na trhu jsou, když nebudu moc trénovat, daly by se použít. Nebo počkat, až trochu sejdu věkem.

                    Ale jsem optimista, budou i ty 38–22 i s duálana a přesmykem k tomu. Přece není možné, aby zdravej mladej chlap jezdil s převodníkem 36 zubů na rovině, i kdyby si dozadu dal pastorek s devíti zubama, je to málo .

                    0 0
                    • depresy  

                      Seš adept na trojpilu.

                      Taky se dá poskládat 1 × 10–52 s páčkou na rodlech nebo místo špuntu :)

                      0 0
                      • bara2  

                        Bazíruju na malém převodníku 22 zubů, to je nezbytný základ, od kterého se to odvíjí :-)

                        Všechna moje kola disponují převodem 22:34 = 0,65

                        16 zubů je ještě přijatelný rozsah mezi dvěma převodníkama, taže mi stačí dva 38–22. Měla jsem 42–32–22 a pořád přehazovala mezi 42 a 32, zbytečně. Většinu jízdy mi pokryje 38 zubů, který jde přes všechny pastorky v pohodě, akorát do stoupání si tam dám 22 zubů, které jde přes sedm pastorků (nejmenší patorek s tím neřadím, ne, že by nešel zařadit). Takže mám rovinatou škálu 38:11 = 3,45 až po 38:34 = 1,12 a kopcovou škálu od 22:13 = 1,69 až po 22:34 = 0,65.

                        Na trekovi mám 42–32–22, klidně bych tam dala taky 38–22, ale nemám převodník 38 zubů, musela bych ho dokoupit a za jediný, který jsem na netu u nás našla, chcou přes litr, je hnusný černý, a to mi ho u Gebhardta udělají stříbrný aji s rockringem místo největšího. S převodníkem 42 zubů pošetřím pastorek 11 (prakticky vůbec ho nepoužiju), který se omílá s převodníkama 38–22, takže ho ojezdím na jiném kole.

                        Růženka musí mít převodníky 3, na šestikolečku je nejmenší pastorek 14 resp. 13 zubů, k tomu je potřeba odpovídající velký talíř. Doteď měla 48:14 = 3,42, ted dostala 44:14 = 3,14 (to možná už bude pomalé, ale mám Messnera), v zásobě mám na výměnu po oježdění toho stávajícího 6-kolečko 13–34, s tím by to mělo 44:13 = 3,38 – to bude akorát.

                        0 0
                        • depresy  

                          To mi tady nemusíš vypočítávat, nepochopilas, co jsem ti chtěl naznačit na začátku.

                          0 0
                          • bara2  

                            asi nejsme kompatibilní ;-)

                            Proč bych měla vozit na zadním kole několik talířů větších jak 36 zubů, když mi to vyřeší jeden malý převodníček vepředu?

                            Mně nečiní problém přehodit občas přesmyk.

                            0 0
                      • INSP.TRACHTA  

                        Sensah z Alíku umí 11–52 s dualama

                        0 0
                    • kalimero  

                      Vem si detoxyho. Ten 36z jezdí a nestydí se za to. :-)

                      0 0
                      • TK75  

                        Taky jsem přemýšlel jestli nezkusit 38 místo 40

                        Asi jo

                        0 0
                  • TK75  

                    Nejtěžší mám 40:11 a nejlehčí 40:42 a to už jde

                    Ale je pravda že 40:46 by bylo lepší

                    0 0
        • jecnak  

          +1

          0 0
        • Prazak0  

          Tak zas proč to nezkusit, koupené díly už má. Koupti CX/gravel může i tak.

          0 0
      • Cen da H  

        Baro, to mne tesi ze se sterkolet libi.

        Ja berany preferuji, treba dneska, byl jsem s brachou, –2 stupne, ja berany on trekking bez rohu. Po hodine a pul rika ze tam rohy vrati, ze ho boli ruce jak nemuze zmenit polohu. Byli jsme venku na kole vice jak 2 hodiny.

        Zkusenosti z prestavby: jak uz jsem psal je potreba pocitat s tim, ze treking ram je delsi nez silnicka kde se pocita s berany, takze na to myslet. Ja mam normalne predstavec 80mm, na zimu davam 50mm, jak je clovek vic nabalen tak se hur ohyba.

        Dale je nutno nejak poresit razeni, ja nemam rad dualy tak mam bar endy. Pokud dualy mas tak tusim do 9sp je silnicni razeni pouzitelne na mtb kazety.

        Samozrejme prestavba z trekingu je kompromis, ale ja jsem s vysledkem spokojen, i s tim ze jsem si to zbastlil sam.

        Mam ted v hlave ze tenhle stratos necham na zimaka a postavim si jeste druhy na nejaky oceli na hezky pocasi. Uvidim jak na tom budu s casem a naklady.

        Jedna z uterka, bylo nadherne

        0 0
        • Cen da H  

          Jen tedy jeste poznamka k dualnim pakam, nemam rad shimano paky kde se vyklani cela brzdova paka, nejak mi vadi ze se to cele hybe, kdyz to je brzda. Campa na silnicce mi nevadila, naopak mi odrazeni palcem prislo super. Sram double tap jsem zatim nevyzkousel, treba by to byl kompromis ktery bych prijal, ale nejak jsem si myslel na grxko (kde bude problem s indexovym bar end razenim) Ale jsem trosku staromilec a bar end razeni mi vyhovuje, tak mozna nakonec postavim neco na grx se sun tour ratchet bar-endy

          0 0
          • bara2  

            Mám zkušenost jen s těma jedinejma duálama, co mám (SH Claris). Dá se s tím řadit :-)

            A když to funguje, není důvod to nepoužít. Už mám nachystaný druhý ve verzi 2×8, ty budou Messnerovi stačit. Jeho 3×8 dám na Araba, dvojtác 38–22 se blbě shání.

            0 0
        • bara2  

          Tam máte sněhu! Tady včera a celou noc tálo, tak jsem si troufla i do lesa, ale musela jsem aspoň dva kilometry přes led vodit, jinak to šlo a dostala jsem se lesem až na mou oblíbenou rozhlednu :-)

          Jinak, přesně, jak píšeš, po dvou hodinách s rovnejma řidítkama mám ruce úplně bolavé a nevím, jak to chytnout. A taky plně souhlasím s tím, že v zimě se hůř ohýbá, to mám vyzkoušené.

          S představcem se dá laborovat, buď dát jinou délku, nebo napolohovat stávající, mám na trekovi takový ten, co se dá různě sklápět… Nejdřív musím vyměnit tu vidlici, je kratší, jak ta odpružená, takže se to celé pootočí (změní se úhly) a budu to muset optimalizovat jednak offsetem, druhak nastavením představce – pro začátek s těma rovnejma řidítkama. Na berany přijde řada, až když to bude funkční s pevnou vidlicí.

          Zatím jsem provedla jen teoretický test, jak se to kolo asi pootočí (postavením předního kola níž), a přibližně to porovnala s tou mojí silničkou – úhel sedlové a hlavové trubky. Myslím, že by to mělo jít.

          0 0
        • bara2  

          Jsem si udělala „vizualizaci“… Předek klesne o 6cm, tak jsem objednala 3 podložky á 20mm. Bude potřeba krátký představec, tak jsem s těma podložkama vzala představec 35mm,stávající s rovnýma řidítkama je 100mm, ale daný dost nahoru. No uvidím, vizualizace u mě prošla, tak to zrealizuju. Vidlici mám, berany mám, řazení mám, podložky a představec taky, nic tomu nestojí v cestě.

          0 0
          • Aww  

            proč ne, kola se sníženou horní rámovou trubkou s berany nejsou moc vidět, mi vždycky ta mixte kola přišla docela osvěžující. když to máš doma, tak je to nejjednodušší vyzkoušet.

            jen tedy jestli chápu dobře, že máš pevnou vidlici o 6cm kratší, změní to hlavně úhly rámu a podložkami pod představec balancuješ něco jiného.

            0 0
            • bara2  

              Tak změnu úhlů jsem testovala postavením předního kola níž (viz fotka o kousek výš). Sedlová a hlavová trubka bude trochu strmější, u sedlové to pořeší offset, u hlavové se přípaná změna chování uvidí… Sníží se o kousek střed (jenom dobře) a sníží se horní konec hlavové trubky. Řidítka by měla být tak nějak ve výši sedla, takže je potřeba podložkama zvýšit polohu představce, ne? Když tam ty podložky nedám, tak budu mít představec 6cm pod úrovní sedla, na tom já neumím. Nebo je funkce těch podložek ještě nějaká jiná?

              Na Růžence s klasickým představcem jsem ho jednoduše povytáhla nahoru. U a-headu mě jiný způsob, jak tam dát podložky, nenapadá.

              0 0
              • Aww  

                já nevím nějakou univerzální odpověď, u podobných konverzí mi to připadá trochu náhodné, respektive co jsem zatím zkoušel, někdy mi výsledek seděl, někdy ne. co myslím je, že i přes zvýšení představce podložkami bude pozice na brzdách dál a níž než rovná řídítka s původním (vysokým) představcem. a pak tedy že takhle krátký představec a změna úhlů chování kola podle mě hodně znervózní.

                což neříkám, že něco z toho musí být apriori špatně, jak to bude vyhovovat neodhadnu, třeba to celkově bude sedět dobře, jen bych počítal s nějakým dolaďováním a nekrátil hned bovdeny natěsno.)

                0 0
                • depresy  

                  Neznám geo toho rámu, ale buď bych to viděl na vyšší vidlu nebo podložky na prasáka pod hlavu.

                  0 0
                  • bara2  

                    Nahoře máš fotku porovnávající ten rám s geo mojí silničky.

                    0 0
                    • depresy  

                      Já jen, abys z toho neměla kolo na krasojízdu a neškrtala pedálama o zem :)

                      0 0
                      • bara2  

                        Nahoře máš fotku porovnávající ten rám s geo mojí silničky (při postavení toho rámu o cca 10 cm níž předním kolem)…

                        0 0
                        • depresy  

                          Vidím, vidím, ale o kolik doopravdy spadne střed (a vidla se narovná) uvídíš až ji nasadíš.

                          0 0
                          • bara2  

                            Ty myslíš, že to (byť jen teoreticky) může klesnout víc? Ta vidlice je od korunky k patce pro upnutí kola kratší o necelých 6cm a je „tuhá“. Do té patky se uchytává přední kolo a to se dotýká země ve vzdálenosti poloviny průměru kola od té patky… Celý rám je rovněž tuhý. Nebo myslíš, že to někde propruží?

                            0 0
                            • depresy  

                              Záleží, jestli ta geo je dělaná na pevnou nebo na odpruženou. Taky jsem kdysi zkoušel dát CX vidlu na krosa a bylo to nepoužitelné.

                              0 0
                            • depresy  

                              Dále taky se silničníma pákama chodí lépe mini-V brzdy.

                              0 0
                • bara2  

                  A co se teda balancuje těma podložkama? Nevím, se ptám. Já jsem je zakoupila proto, abych posunula místo pro uchycení představce o tolik nahoru, o kolik se to sníží použitím krátší vidlice. Nějaká podložka tam je, tady u nás mají podložky 3 až 10mm,takže případně dokoupím bude-li potřeba zvedat výš, ty 20mm u nás nemají, bylo je potřeba objednat. Ale zase s beranama se jezdí jinak,jak s rovnejma řidítkama…

                  Že se to bude jinak chovat s představcem 100 (otočeným nahoru, tak, ať nežeru od hlavové trubky odsazuje řidítka o cca 80mm), jak s představcem 35mm, předpokládám. Žádnou zkušenost s tím nemám, takže ji získám a budu vědět, jaký vliv má délka představce na řízení kola :-) A že se berany drží v jiné vzdálenosti, jak rovný řidítka tuším, proto asi beru kratší představec, ne?.

                  0 0
                  • Aww  

                    jen v rychlosti – ano, máš pravdu, šteluje se jimi pozice představce nebo podkládá krk, aby se nemusel řezat. já mířím k tomu, že si to kolo zároveň prodloužíš offsetem a jestli jsi předtím měla strmý představec, v kombinaci s hlavovým úhlem řídítka hodně zvyšuje, tedy délka představce má u strmého představce dost vliv i na výšku řídítek. tedy výsledná pozice bude o dost jiná, ale zase třeba nevím, jaký reach beranů máš. a ve výsledku, myslím jiná, ne lepší nebo horší, třeba to bude víc sedět.

                    že víš že se berany drží jinak je mi jasné, a že víš že ta délka se promítá pod úhlem hlavové trubky, tedy i třeba 6 stupňový, tedy skoro rovný, představec to hodně zvedá, pokud je dlouhý (což tvůj původní je). já si to radši zkouším představit třeba na https://yojimg.net/…ols/stem.php , anebo se to dá seskládat a uvidět, no.

                    0 0
          • cibi  

            Báro, pokud je (pevná) vidlice kratší, (a to je) změní se Ti uhel hlavy a přiblíží přední kolo k pedálům.

            Podložky pod představec to nevyřeší.

            Jedině si nechat vyrobit mezikus pod dolní misku hlavového složení (jakoby prodloužit vidlici)

            řešil jsem to na kole pro dceru kde jsem másto odpruižené vidlice dával alu Force vidlici.

            Bylo to popisováno v tematu dětská kola 26" nebo 24"

            Pokud chceš, vyfotím.

            0 0
            • bara2  

              Jak přijde jaro a přesedlám, tak to prostě sundám a nasunu tam tu novou. Pak budu mudrovat, co všechno je potřeba udělat. Na druhou stranu, ta pružná vidlice musela snížení předpokládat (nač by tam jinak byla), takže v té spodní části kola (střed vůči zemi, šlapátko vůči přednímu kolu) by ke kolizím dojít nemělo. Na fotkách originálního kola je to taky vidět, střed je vysoko a přední kolo je jakoby „odskočené“ dopředu. Mi ty pružné vidlice vždycky přišly, jak „Korok“, jakoby tam bylo něco nějak křivě… takový kolo s křivejma nohama.

              Cen d H dával pevnou vidlici na Stratose, což je brácha Visty, taky měl původně odpruženou vidlici.

              Však uvidím.

              0 0
            • Marskatin  

              kroužek na prodloužení vidlice existuje, jen jestli by seděla délka

              0 0
    • aristo  

      Tohle je můj zimák se „zahnutýma řidítkama“. Původně MTB z devadesátých let, ocelový rám a berany sedí parádně. Do sněhu super stroj.

      0 0
      • bara2  

        To se mi líbí. Si to má člověk udělat k obrazu svému a jak mu to vyhovuje. I na pohled se mi to líbí, jsem nezatížená módníma předsudkama, bo se ke mně nikdy nedonesly. Ale, myslím si, že kdyby třeba u aut trpěli takovou konzervativností v designu, tak dodnes jezdíme v kárách ve vzhledu koňského kočáru :-D

        0 0
        • aristo  

          Děkuju, vzhledově se mi to právě taky líbí. Pár věcí by ještě šlo vylepšit, ale to asi nechám až bude po zimní sezóně…

          0 0
      • Tom-T45  

        Teda já nevím, ale když si k tomu domyslím kotoučové brzdy, tak mi to hodně připomíná některé současné trendy kreace offroad gravelů :-)

        0 0
    • odik  

      Já teda nakonec skončil u převodů 46/31 – 9 × 11/23

      S tím , že když bych jel do hor má v zásobě převodník 29Z.

      Páky jsem koupil z Číny https://www.aliexpress.com/…4671100.html?…

      funguje to překvapivě dobře.

      Před tím jsem měl SORU 3 × 8 ale štvalo mě že jsem za celou dobu nedokázal seštelovat přesmykač aby mě neškrtal.

      Stávající kombinace je OK :-)

      0 0
    • antt  

      dva roky na gravelu mě donutili si koupit zpět HT (né že by mě gravel neoslovil a nebavil!)

      Ale zmizel full a gravel nestačil.

      No každopádně jsem se pustil do podobné přestavby, ale místo „beranů“ jsem nahodil „bumerangy“ a jsem mile překvapen, jak se na tom jezdí! :) Tedy spíš než prasopes, je to takový tourer, kde si to nějak se zbytkem kola sedlo parádně

      0 0
      • depresy  

        No a kdybys ty rodla měl mezi pákama rovný, tak ses dostal k tomu, co tady bylo odjakživa, později na Eskách, Libertách, Fávech :)))

        0 0
        • antt  

          to si nemyslím, dost bych si zkrátil posed a to jsem nechtěl… Navíc se to dobře drží i za páky a za tu hrazdu

          0 0
        • bara2  

          Taky tady mám jedny pěkný řidítka, aji s gripama :-))

          0 0
      • Jakobo  

        Hele, ten predni nosic, to je ten z Aliexpressu? Ja jsme jej objednal take, kvalita tragicka. Cele je to svarene sejdrem a podle hodnoceni drtive vetsiny to vyrobce lepe neumi. Hlavne to nepasuje na cepy brzd, takze pocitam, ze jsi to nejak upravoval, nejakym plochacem priblizil k vidlici. Mohl bys sem hodit fotku uchyceni? Dik.

        0 0
    • luisman  

      taky se pochlubím

      ze 3×8 Alivio na 2×8 Claris

      0 0