• AH-biker

    Hoj, početl jsem a názory se různí, tak jen pro upřesnění, pokud lisuji plastový středový složení PF30 (PressFit), tak pod to dáváte:

    Lepidlo (např. střední loctite) či Vazelínu?

    Koukal jsem i na zahraniční fora, názory se různí…

    Jedná se o Karbonový rám, epic marathon 2013. Ale jsem zmatenej, z obrázku níže, na levé straně je standard pressfit (ten plastový bazmek s ložiskem dohromady), na druhé straně pak varianta, kde je ložisko samostatně a vtlačí se až poté do toho plastu.

    Levá varianta se lepí, druhá varianta je na vazelínu…

    Díky

    0 0
    • novas752  

      Lepit

      0 0
    • Vilém  

      No nevim, ale ten obrazek chapu tak, ze misky do ramu lepit, lozisko do misky mazat.

      1 0
      • kubad  

        ne že nevíš , víš :D přesně jak píšeš

        0 0
      • AH-biker  

        Tak ložiska v pressfitu mám už nalisovaný, tzn, lisuju tam misky rovnou s ložiskama…, trochu se bojim, pokud tam dám střední loctite (co mám na závity) pod misky, tak abych to pak vybouchal ven :-(

        0 0
        • Polka  

          Mám úplně stejnýho Epica 2013 a nelepil bych nebo jen něčím slabším tak, aby šel PF vybouchnout ven. Jinak postup stejný, napřed ložiska do PF a pak PF do rámu, super je to při výměně ložisek, ale to se zas tak často neděje.

          0 0
          • AH-biker  

            Tak jsem to dal na trochu vazelíny pod misky, šlo to dobře, nalisováno rovně, bez problémů…, bohužel jsem se nezbavil jednoho nepříjemného neduhu – vrzání, bohužel pořád laboruju s tím, co vlastně vrže :-(

            Kdyby někdo ze skušenosti poradil, budu jej velebit :-)

            Co jsem oservisoval:

            Kompletně sundaná zadní stavba, vyčištěna komplet ložiska plus domazání vazelínou, 4ks ložisek – co byly špatnej stav tak vyměněna, komplet promazáno včetně patky

            Výměna středového složení PF30, namazány misky trochou vazelíny

            tak co s tím, zasílám křupací video…

            Video

            zkusit vyšistit osy, kazetu a ořech? Vyměnit ostatní ložiska v zadní stavbě? :-(

            0 0
            • Polka  
              • zkontrolovat dotažení převodníků a klik
              • zkontrolovat dotažení pedálů resp. povolit je, promazat a nasadit zpět
              • může to být klidně i kazeta, pokud má na ořechu trošku vůli, ale to dělá spíš při větším záběru v kopci. Takže sundat, pročistit, lehce máznout a víc utáhnout, ale pokud máš ještě desítku, tak se tě to asi netýká.

              Já si na lehké vrzání prostě zvykl, občas jen sundám kliky, pročistím, namažu a zase je na chviličku pokoj :-)

              0 0
            • André Vebr  

              Z toho videa je prd poznat, odkud to +/- jde, ale bordel to je :) Rozhodně bych prubnul pedály (vyndat, vyčistit závity i v klikách, namazat), pokud jsi je nedělal a taky vyndat a vyčistit patku přehazovačky. Dál tam máš objímku sedlovky a sedlovku jako takovou + zámek sedla. Pak už zbývají ložiska z. stavby

              0 0
              • AH-biker  

                kdybych byl schopnej identifikovat, odkud to jde, tak už to nevrže :-)

                0 0
            • Mustafa  

              Mně takřka identický zvuk dělaly nedotažený kliky. Je to dost hlasité, takže bys mohl tipnout zda to souvisí s pohonem nebo ne – tzn. uslyšíš to i bez šlapaní přes cvrčka. Je mi jasný, že to není 100%, že se to může projevit jen při specifickém „propnutí“ při záběru. A i když to tak nevypadá, nevyloučil bych ani nejčastější zdroj – sedlovku. Nepíšeš, že bys ji vyndaval / čistil / mazal.

              0 0
              • André Vebr  

                …nebo pavouk, jestli je ke klikám našroubovaný…

                0 0
              • AH-biker  

                Bez šlapání to právě nedělá, cvrček dost hlasitej, ale opomněl jsem dodat, že patku jsem mazal a převodníky měl sundaný, očištěný, namazaný, dotažený na loctite…

                sedlovku a objímku zkusím pořádně vyčistit a namazat, děláno, ale už před časem…

                Ty kliky – utažení, no nemám momenťák, kolega utahuje na krev…, já přes cca pulmetrovou trubku, ale nechci to přervat (pokud to teda jde :-)). Je tam ale taková vymezovací podložka (široká cca 2cm, byla tam na původním pressfitu, ted me napadá, když jsem měnil za jiný pressfit, a dal jí tam a dotáhnul, nemůžu to nějak deformovat?)

                sorry, mám jen tuhle praseckou fotku, jinou jsem nenašel

                0 0
                • André Vebr  

                  Já tam vidím deformovaný pouzdro pro ložisko (to plastový)…

                  0 0
                  • AH-biker  

                    jj, původní pressfit jsem právě proto měnil, za Aerozine, ale již záhada vyřešena.

                    Kolega poradil rozebrání, vyčištění, namazání a znovusložení kazety, ořechu a nábojů a pomohlo :-)

                    Tichoooooučký to je krásně :-)

                    0 0
    • RUSH  

      S dovolením bych se přidal s dotazem. Mám karbonový rám Specialized Stumpjumper 2014 a v něm střed SRAM PF30/BB30. Rád bych plastový střed SRAM vyměnil za něco odolnějšího. Našel jsem tento střed BBB

      Nemáte s ním někdo zkušenost? Líbí se mi možnost to utáhnout do rámu bez lisování. Nevím ale jestli ty utahovací příruby nebudou vadit klikám, resp. levé klice. A za druhé – lze na dotažení použít klíč na misky Shimano Hollowtech II?

      0 0
      • Johny.Merida  

        Mám Stumpa rok 2012…koupil jsem redukci Truvativ na 24 mm osu, nalisoval do rámu na vazelinu, našrouboval misky Shimano HT II, nasadil kliky XT a mám už 3 roky klid.

        0 0
        • RUSH  

          Ale já mám kliky SRAM PF30 a chci u nich zůstat. Ten střed by bylo jen vylepšení.

          0 0
          • Johny.Merida  

            Chápu, já prostě přešel na XT… Toť má zkušenost se Stumpem 2012…nic víc, nic míň.

            0 0
      • milan.v  

        Za skoro stejné peníze bych vzal osvědčený PraxisWorks…

        0 0
        • RUSH  

          A to je který typ? Lisovací nebo šroubovací? A je to osa 30 mm SRAM PF/BB30

          0 0
          • milan.v  

            No, jedna strana se lisuje, druhá do ní šroubuje, řekl bych, že to BBB bude stejné řešení.

            0 0
            • RUSH  

              Prosím odkaz.

              0 0
                • RUSH  

                  Překvapují mě ty široké příruby vně rámu. Můj současný střed je zároveň s rámem. Nevadí to klikám?

                  0 0
                • RUSH  

                  Díval jsem se na manuál. Rozumím tomu tak, že rozšíření rámu o vnější části středového složení se řeší pomocí nastavovací převlečné matice na leve klice SRAM a podložky na pravé klice. Je to tak správně?

                  0 0
                  • milan.v  

                    Raději zavolej Radkovi, já řešil PraxisWorksem jiné kolo, silnici, nechci tu radit, když o tom vím, možná jen o něco málo víc než ty a na MTB to nedával.

                    0 0
                  • kubad  

                    ale poloha ložisek se nemění, a kliky, nebo podložky, nebo štělovací matice dosedají na ložisko, ty příruby jsou větší a jedině bys měl kliku tak blízko rámu že by se to tam nevešlo, což si nemyslím

                    0 0
      • nooski  

        Něco podobného dělá Sting za cca 1/3 ceny. Mám to na EVU a funguje to hezky.

        0 0
        • RUSH  

          Tohle?

          Lze na dotažení použít klíč na misky Shimano Hollowtech II? Nebo něco speciálního?

          0 0
        • RUSH  

          Nevím ale jestli ty utahovací příruby nebudou vadit klikám, resp. levé klice? Mám tam toto – viz. levá klika, vymezovací matice.

          0 0
          • nooski  

            Dle mě je tam místa dost, samozřejmě se to dozvíš až to namontuješ. Každopádně u silničních klik je celkově méně místa.

            0 0
      • kliiima  

        Než BBB, vzal bych Token

        0 0
      • Chlebovnik  

        Možnost zašroubování do sebe je fajn, ale jak píše Milan níže – Praxis je o úroveň výše.

        Praxis má jednak kroužek, který při dotahování zvětšuje svůj průměr a vymezí tolerance mezi rámem a miskou – to tyto levné šroubovací středy neřeší. A také má přesně specifikovaný „doraz“ při dotahování.

        0 0
    • Marcelson  

      Press Fit je to největší peklo, které kdo vymyslel.......není nad klasické závitové složení pevně spojené s rámem.....

      0 1
      • nooski  

        Jako souhlasím, ale když se nad tím zamyslíš, tak ložisko v misce je taky nalisované = pressfit. V ideálním světě by výrobci dělali rámy pořádně a vše fungovalo. U karbonových rámů je třeba zase nějakým způsobem hliníkovou závitovou vložku fixovat, což může způsobit další problémy… Ale jo, závity zažívají velký návrat a pro domácí mechaniky je to jednoznačně plus.

        0 0
        • tonik666  

          ano, ale ta cast s pressfit prvkem je menitelna a kov na kov, coz je ten zasadni rozdil.

          0 0
    • tretys  

      Ahoj, pročítám diskuzi a chtěl bych v tom mít jasno. Mám kolo se středem PF30 a jsou s tím neustále problémy. Pořád jsou v tom nečistoty. Po ujetí jednoho tisíce kilometrů mi většinou odejde jedno z ložisek (nejsou zrovna levný). Přemýšlím jak střed předělat na něco spolehlivějšího.

      1. Co jsem pochopil tak lze koupit střed založený na stejném principu, akorát v lepší kvalitě. Měl by tedy vydržet více a původní kliky budou kompatibilní.
      2. Nalisovat do rámu vložku a osadit třeba středem Shimano. Zde je nutné koupit jiné kliky.
      3. Koupit střed Sram DUB, který je kompatibilní s rozměry rámu pro PF30. Zde bych musel koupit jiné kliky nebo ne?

      Přemýšlím jak to vyřešit nějak efektivně. Kolo už mám osm let, tak se mi do toho nechce sypat moc peněz. Druhá myšlenka je, předělat to na jednoplacku (nyní 2×10). Po posledním servise mi bylo řečeno, že bude brzy potřeba vyměnit zadní náboj. Tak si říkám, pokud měnit kliky a náboj, tak už to můžu rovnou osadit třeba SLXkem 1×12. To by stálo předpokládám tak 10 až 12 tisíc. Můžete mi někdo moje myšlenky potvrdit/vyvrátit nebo doplnit o další názor? Díky.

      0 0
      • jecnak  

        Prvně bych řešil, zda má rám díru na odtok vody ze středové mufny, pak jestli jsou ložiska souosá, pak jestli jsou kvalitní. Pak bych teprve řešil, nějaké redukce.

        0 0
      • Martinson  

        Přestavěl jsem starý kolo na 1×12 a ponechal střed PF 30 a kliky Sram. Jezdil jsem dlouho i šroubovací shi HT II a nakonec ty PF středy nejsou tak hrozný. Občas jsem střed vylisoval, vyklepl ložisko z plastu, vyčistil a domazal. Teď zkouším místo originálu Aerozine.

        0 0
      • nooski  

        4. koupit si kompatibilni sroubovaci PF30 stred. Tyhle stredy maji tubus, ktery se sesroubuje a zajisti tak lepsi souosost lozisek, zaroven je diky tubusu lepe utesneny.

        1 0
      • krabica  

        Těžko radit, když nenapíšeš, jaké máš kliky.

        0 0
        • tretys  

          Sram S-1250, PF30

          0 0
          • pepek  

            A mažeš ta ložiska, nebo je tam dáváš rovnou ze sáčku?

            0 0
          • krabica  

            Takže GXP osa?

            0 0
            • tretys  

              PF30

              0 0
              • krabica  

                PF30 je domeček středového složení, ne typ osy.

                0 0
                • Martinson  

                  To je specifikace z mýho starýho Epica 2014, pokud by tam byla varianta osy GXP, tak by to tam podle mě bylo napsaný. Podle mě tam má 30 mm osu a středový domeček 46 mm

                  CRANKSET

                  Custom SRAM S-1250, 7050 alloy arms, 10-speed XC double, PF30 spindle, 36/22, 104/64mm BCD spider

                  BOTTOM BRACKET

                  SRAM, PF30, OS press-in bearings, sealed cartridge

                  0 0
            • kubad  

              ne PF30 – 30mm prodloužené BB30

              0 0
      • Rubi  

        .

        0 0
    • jbl  

      Zdravím, mám dotaz, je nezbytně nutné, mít ta ložiska propojena tou plastovou trubkou uvnitř rámu? Tahal jsem bovden k teleskopu vnitřkem a rádius co mi tam vznikl už vylučuje tu spojovací trubku použít.

      Díky za odpověď.

      0 0
      • tonik666  

        Ta plastova trubka zajistuje, aby to do nich z ramu netekla voda. A v ramu umi byt fakt velky bordel ktery se tam pres sedlovku dostane, takze bez trubky drive odejdou.

        To bych ji tam radsi nechal a udelal v na bowden castecny vyrez. Sice opicarna ale lepsi nez nic.

        0 0
      • pepek  

        Nemusí to tam být, když máš ložiska oboustraně krytovaný a nacpeš je vazelinou. Mám to taky tak a zevnitř nic do ložiska neleze.

        0 0
    • jbl  

      Díky za reakci, je tam pressfit Shimano, myslím, že tam by se voda z druhé strany do ložisek dostat neměla, dírka v ramu dole je, tak voda vyteče…

      0 0
    • neggo  

      Ahoj, ma takto (viz foto) nedolisovany stred na něco vliv? Stred byl dolisovany, poté ujeto cca 100km a zase je to takto venku… Kliky nemají žádnou vůli… Já jen, že me to bije do očí.

      0 0
      • Jáchym 1  

        Tam je něco špatně.Takto nemohou ložiska zajistit souosost a hlavně je divný,že povyjelo.To se brzy vymele.

        0 0
    • RUSH  

      Dal jsem na doporučení a koupil šroubovací střed FIRST

      Instalace a provoz přes zimu super, ale teď na jaře se začaly ozývat zvuky ze středu, hlavně při opravdu silném záběru a při šlapání ve stoje. Tím, že to je hlavně ve stoje, bych téměř vyloučil sedlovku (i když i tu zkusím vyčistit). Pedály to také nejsou, ty jsem vyčistil namazal a dotáhnul. Zadní nábu jsem také zkontroloval.

      Mám podezření na plastovou vymezovací matici (vlevo), možná ložiska nebo dokonce tření mezi rámem (karbon) a klecí ložisek (hliník).

      Asi zkusím nějak vyčistit ložiska.

      Co radíte vy?

      0 0
      • vt  

        To muze byt cokoli. Resil jsem podobnou mrzutost loni na TCR … nakonec patka prehazky na jednom miste drela o ram (mozna moc barvy?) Namazano a uz rok ok.

        0 0
        • RUSH  

          Střed jsem včera demontoval, vyčistil a zkontroloval, ale zvuky se ozývají dál. Ještě zbývá vyčistit a zkontrolovat pavouk a převodník plus všechny šrouby. Pak už asi fakt jedině něco kolem zadní náby.

          0 0
          • vt  

            Postupoval jsem uplne stejne, prakticky jsem rozebral cely kolo :-) … patka taky az jako posledni, nikdy jindy jsem s nim nemel problemy.

            0 0
            • RUSH  

              Nakonec (doufám) jsem taky skončil u přehazky (SLX 12). Patka vypadala vpořádku, přesto vyčistěna a namazána. Za to přehazka – první otočný čep totálně zatuhlý (ten kterým prochází šroub do patky, tady pomohlo WD, navíc koncovka bowdenu v přehazce zlomená. Vše opraveno a promazáno. Vyzkoušeno kolem bloku a zvuky pryč., Uvidíme ještě dnes odpoledne v ostřejším režimu.

              Pokud to opravdu bylo tím, pak jsem se tedy velmi spletl, protože byl přesvědčený, že to jde jasně od šlapacího středu nebo od klik.

              0 0
              • RUSH  

                Doufal jsem marně. Řazení sice teď chodí jako s partesu, leč zvuky při silovém šlapání, a to jak v sedě tak ve stoje, se ozývají i nadále. Snad by se dalo říci, že více od levé kliky, ale ta je klikách XO napevno.Budu tedy znovu zkoumat kliky a převodník, střed a také hlavové složení. Střed je ale nový (FIRST), šroubovací do sebe, věřím že v rámu drží velice pevně. Sedlovka je taky zkontrolovaná, namazaná a dotažená.

                Vypadá to, na běh na dlouhou trať…

                0 0
                • keymaker  

                  A pedal to byt nemuze?

                  0 0
                  • RUSH  

                    Pedály jsem zkontroloval, dokonce jsem zkusil i jiné a nic. Tedy pořád stejné. To samé zadní nába, kazeta, přehazka i patka.

                    0 0
                • yetti  

                  Jestliže jsou to karbonove kliky, tak to může být uvolněna zavitova vložka pedálu. To je častá nemoc karbonovych klik

                  0 0
                  • RUSH  

                    Může být. Kliky můžu prohodit, uvidíme, vlastně uslyšíme.. Navíc mám pocit, že se jedná o zvuky ze dvou různých zdrojů. Teď se chci ještě zaměřit na hlávko.

                    0 0
                    • RUSH  

                      Příběh nekončí, kliky prohozeny, asi zmizela část zvuků, ale ty hlavní zůstaly. Včera jsem tedy rozdělal hlavové složení a musím konstatovat smrt spodního ložiska. Byl problém ho vůbec dostat z rámu! Objednal jsem nové hlávko, provedu výměnu a uvidíme. Po těch všech krocích, které jistě přispěly k lepšímu technickému stavu kola, leč zvuky nevypudily, jsem poučen, že ani smrt ložiska nenusí být onou hlavní příčinou.Ale zůstávám optimistou.

                      0 0
                      • RUSH  

                        Tak snad konec (doufejme) se zvuky. Ale hlávko to nebylo. Bylo to jedno z ložisek v ořechu DT Swiss (rotor). Ložisko bylo polorozpadlé, po výměně zvuky zmizely.

                        Konec dobrý, všechno dobré. Kolo perfektně vyservisované a závada odhalena. Co víc už chtít?

                        Hledání závady zabralo skoro měsíc…

                        1 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.