Pevná osa - výhody, nevýhody a rozdíl

171 nepřečtených
  • PatrikKalista

    Ahoj,

    můžeme mi někdo vysvětlit hlavní výhody a nevýhody pevné osy oproti rychloupínáku. Na expediční cesty je podle vás lepší co?

    Děkuji

    Patrik

    • Bubaaak  

      Pevný osy se dělají i s páčkou po vzoru Rychlo Upínáku, takže oproti RU nemá žádné nevýhody (možná že nekoupíš lowcost náboje)

      Ale jinak pevná osa ti líp zpevní rám, takže kolo je pevnější.

      Osa vydrží větší zátěž než klasická 9mm RU

      • DoomHammer  

        navíc není problém se škrtáním kotouče při vyndání a opětovném nasazení kola

        • TeryPV  

          Ja nevím, doma mám 3 kola s RU a tenhle problém jsme nezaznamenal :)

          • Singlespeed  

            To máš teda docela velké štěstí :-).

          • jIrI___  

            Máš štěstí. Jedině na Crossmaxech tenhle problém nepozoruju, u všech ostatních vyndání/nandání kola = seřizování třmene.

            • TeryPV  

              Fakt nemám problém. Jako občas se to samozřejmě stane, ale řekl bych, že tak jeden z deseti pokusů. Teď jsem se dost vrtal v HT, nejdřív jsem tam měl kola na nábách X9 a pak remerx a nemusel jsem brzdy ladit ani jednou. Jen sundal, nasadil a vše OK. Jako já netvrdím, že ten problém neexistuje, ale k mému překvapení doma ani na jednom kole se mi to nestává, až na výjimky, jak jsem psal. :)

              • kadlec  

                Pokazdy jak vyndam predni kolo a namontuju zpet, tak kotouc skrta a mam pevnou osu

                U RU jsem tento problem nemel tak casto

                • honza1982  

                  +1 rovněž myslím, že o škrtání nerozhoduje upnutí. Na kole s RU mám menší problémy se seřizováním než na axonu s pevnou. Sundám, nasadím a musím seřizovat vždy. Takže je to asi o štěstí.

            • Singlespeed  

              Seřizování třemene není třeba. Stačí kolo v patkách pootočit tak, aby to neškrtalo. Pokaždé jiné usazení kola do patek u rychloupínáku způsobují vroubkované kontramatky na náboji, které pokaždé jinak zapadnou do vytlačených mikrodrážek v rámu.

              • Evilcleaner  

                ano jenom bych to doplnil, že je důležité otočit osu náboje (vs. otočit kolo – aby to bylo jasné ;) )

              • zzd426  

                přesně, stačí pootočit náboj v rámu / vidlici

              • jIrI___  

                Taky možnost. Já už se několik let chystám udělat na ose a vidlici/rámu značky a usazovat pak vůči sobě pořád ve stejné poloze :))

              • popokatepetl  

                možná na tom něco bude, když jsem měl náboje s drážkama tak jsem to musel řešit, teď mám hladkou plochu a je to lepší. Když nasazuju kola tak je nahrubo přitáhnu ve stojanu, pak kolo postavím na zem, zatlačím a utáhnu :o)

            • Smazaný účet  

              Baníkovci mají jeden pokřik (Yebat Opavu, tu qrvu, … ) … a když to tu tak čtu, tak mě napadá jeho cover verze: Yebat kotouče, ty qrvy, … :-)

          • DoomHammer  

            já Fulcrumy RM do rámu vracím tak, aby pojistné šrouby osy byly vodorovně, pak ne nehrká.

            u bajka mě to dost trápilo.

    • k3nyL  

      Pokud muzes mit pevnou, tak do toho jdi. Lepsi tuhost, jednodussi sundani/nandani kola, neskrtaj kotouce po znovu nasazeni. Pokud mas momentalne RU, tak si musis overit jestli ti pevna osa projde nabojem. Jsou ruzny prumery, tj musi ti projit skrz naboj. (Jak v zadu, tak ve predu) Lepsi naby maj ruzny redukce // srtrucne.

      U cestaku zase takovej rozdil asi nebue, ale zalezi jestli casto sundavas kolo (nakej transport a pod, pak to muze resit x problemu). Pripadne pokud jezdis prelozenej po kamenitejch cestach, tak tuhost by jsi poznat mel.

    • novas752  

      Muzes hledat, uz se to tu resilo. Pokud nemas obe ruce levy, na obou resenich se nema co vysrat. Rychloupinak je ale daleko rozsirenejsi a tudiz ho maj v kazdym servisu. Pevny osy jsou vetsinou uzpusobeny na dany ram/vidlici, takze to neni standartni zalezitost a v servisech je skladem vetsinou nemaj.

      Nektery pevny osy nemaj packu a je potreba imbus…

      Vyhody ve vetsi pevnosti jsou na cestovani asi nezajimave, snad krome eliminace skrtani kotoucu.

      Vyhodou je ze kolo nasadis vzdy stejne a tak nebude pribrzdovat brzda apod

      Na cestovnim kole by mi to bylo vicemene jedno, ale pevna osa by byla pri vyberu kola plus.

    • Evilcleaner  

      obecně těžko hledat nevýhody pevné osy. pokud něco snese kritiku, tak je to konkrétní provedení. např suntour osy první generace byly mizerné v kombinaci s nábama, které měly uvnitř více průměrů a zasekávala se tam ta aretační kleština, RS maxle lite se dají při dotahování či povolování jednoduše zrušit pokud si člověk nedá pozor (rs k nim má ale alternativy) a tak by šlo pokračovat.

      • DoomHammer  

        máš k RS Maxle Lite nějaké detaily? ať něco nezkurvím :)

        • Evilcleaner  

          tak když povoluješ/dotahuješ tak ti nesmí páčka vyskočit z toho zářezu nebo tu opěrku dojebe :-) není to nic těžkého, ale už jsem viděl hromadu takto poničených.

          • Sunshine 29  

            Takhle to ale dojebe jen úplný hovado, to si nedovedu moc představit

            • jonti  

              Asi neznam cloveka, ktery to casto sundava a nedojebal to. Vyskoci to velmi jednoduse, tu osu musis docela utahnout a opira se to o hranu dlouhou 2mm a sirokou asi 0.5mm.

            • kadlec  

              Hovado to spis tak vymyslelo

              Stacilo nepatrne vic matrose

          • DoomHammer  

            to si zatím hlídám, ale věřím, že to může skočit :)

            díky

          • Lanzinho  

            To se mi teda nikdy nestalo, naopak sem byl vzdycky s maxli spokojenej.. to same prepracovane upinani od SR

    • Wojtkingson  

      Zdravím, chtěl bych si pořídit novou vidlici, aktuálně mám RU a přemýšlel jsem, že bych si koupil nějakou s pevnou osou a vyměnil s tím i přední kolo. Kde má pevná osa větší přínos? Na vidlici nebo na zadní stavbě? Poslední dobou se mi stává, že jedu a když zatáčím, tak mi štrejchá přední kotouč o brzdu. Začalo to asi po jednom takovým divočejším sjezdu přes šutry atd…

      • novas752  

        Samozřejmě na vidlici, přední kolo dostává větší čočky a držej ho jen 2 na volno uložený tyče (spodní nohy vidle) místo 4 pevnejch vzadu.

        • Wojtkingson  

          Já si to myslel, ale díky za potvrzení mého předpokladu :D

        • osobne  

          Zajímavé, že mně se kolo s RU vepředu nikdy nehnulo, zato vzadu stačilo, když jsem víc zabral do pedálů a už se hnulo. Musel jsem to tam vypodložit plíškama a vymezit tak vůli.

    • Voita  

      Mám dotaz ohledně rozdílu os. Prostě to nechápu

      Mám náboj old 135×10 s pevnou osu, chtěl bych rám, který má původně ale osu 142×12. Samozřejmě se dají koupit jiné patky, na kterých je uvedeno pro osy 135/QR. Více není specifikováno. Dostanu mojí osu do takové patky? Možná je to d…í dotaz, ale nevím to :)

      • kubad  

        náboj old 135×10 s pevnou osu, je kompatibilní s patkama na kterých je uvedeno pro osy 135/QR.

      • Vilém  

        Nepises o jakou nabu jde. Takze tak jak to je, to do ramu asi tezko das. Mozna jde naba prestavet na 12×142, pokud ne, tak preplest kolo, nebo vymenit patky ramu, jestli je to mozne.

        • Voita  

          NS Bikes rotarry cassete 135×10

          • Vilém  

            Co jsem zbezne kouknul, tak pro 12mm verzi teto naby existuju konverzni koncovky 135/142, takze teoreticky by to prestavet mohlo jit. Dohledavat se mi to nechce, ale mozna by prestavba obnasela i vymenu osy naboje.

      • bezdratova.sprcha  

        Pokud do rámu jdou dát patky které pojmou 135/QR, tak by to mělo být to samé do čeho se dává 135×10 (tj. otevřený dropout). w

    • Voita  

      Jasně, 142ka je prostě lepší osa. Ale naboj mam skoro nový, tak se mi měnit nechce, ale jestli potvrzujete, že jiné patky ho snesou, je to super :)

    • pnboss  

      Mažete pevnou osu před nasazením? Závit a osu (tělo)? V manuálu pro RockShox Maxle Lite jsem načetl, že se má mazat pouze závit. Jiní výrobci zase údajně doporučují Loctite 243 na závit. Mám pevnou osu prvně a jsem z toho ko… Můžete poradit?

      • novas752  

        Lehce namazat celou. Ale stačí jen lehce jinak pak vazelína vylejzá všude okolo.

      • pnboss  

        Absolutně jsem nečekal, že u tak banální věci není jednotný názor. Teď mi psal nějaký prodejce na heurece – nemazat vůbec, jinak se začne povolovat.

        • jardalee  

          bude to nejspis jako se stredovou osou ,hlavovym slozenim a treba pedalama ,kazdej to dela jinak ja mazu skoro vsechno protoze to budu proste nekdy rozdelavat :) a radsi to obcas dotahnu nez abych to pak nemohl povolit

        • Jarda636  

          Já nemazal a na 36 Fox mi osa přirostla k náboji.

          Vytažení ven byl docela porod.

          Takže mažu tělo osy, zavit ne a mám klid, povolování se nekoná a osa jde vždy dobře ven.

          • Breakpain  

            Tak, na Boxxeru jsem namazal osu celou a povoluje se to. Zkusim vyndat, namazat osu a zavit NE… Snad to pomuze, povoluje se to po kazdem dni jezdeni :/

            • embi  

              Ocisti dosedaci plochu osy (u opacneho konce nez je zavit).

        • Milan-KV  

          Taky mažu, lehce tím Scotovo Bel-Ray. Dřív jsem ji nemazal a pak jsem ji nemohl dostat z předního náboje. Docela trápení dostat to ven. Přirostla k ložiskům. Co tvrdí výrobce může být pravda. Ale z praxe se osvědčilo namazat.

        • novas752  

          Mazat, jednoznačně mazat. Povolovat se určitě nezačne, spousta závitů je na kole namazaná vazelínou i z výroby a stejně se nepovolí.

    • Archik  

      Ahoj, když to tak čtu, bude tedy vhodné pro 100kilovyho člověka mít spíše pevné osy a vyplatí se tím i příplatek za „lepší“ model, který je bude mít? Za jak dlouho to sroste, že se teda ptám. Jen studuju na co si dát do budoucna pozor :)

      • atty  

        U 100kg člověka je to výhoda. A toho srůstání bych se zas tak nebál – chce to občas to povolit, očistit, případně máznout (nebo taky ne, jak čteš různé názory :) ).

      • roman II  

        lehounce máznout

      • novas752  

        Když to lehce mázneš vazelínou pokud to už nebude, tak nesroste nikdy.

      • Milan-KV  

        Pár měsíců to trvalo. Ale kilo vazelíny bych tam taky necpal. Že se to povolí bych se nebál. A i kdyby tak to poznáš a to kolo taky přece hned nevypadne. Přijde mi i pevná osa víc praktická než přetaženej rychloupínák jak je zvykem u spousty lidí.

    • BigRS  

      Výhoda vyšší pevnost upnutí jako celku, škrtání kotoučů není až tak věcí systému upnutí, ale spíše kvality provedení brzd, levnější mají prostě tendenci škrtat víc (pístky se nevrací správně do výchozí polohy a při manipulaci s kolem se to může všelijak hnout). Jako nevýhodu osobně vidím to, že v případě RU, když sundavám přední kolo např. při přepravě autem, tak mám v ruce jen dvě věci – sundané kolo a rám se zbytkem, u pevné osy mám najednou v ruce ty věci tři – ta osa je navíc, ještě k tomu je celá opatlaná od té vazelíny, tak je problém ji někam jen tak položit, aby se nezasvinila, příp. nezasvinila něco v autě, nejlepší je ji zatočit zpátky do vidlice, ale už je to dost nešikovný na manipulaci a při nasazení se zase nejprve musí vytočit ven (u RU tohle všechno odpadá, je to i po vyndání kola stále jeden celek), připadá mi to dost otravné, existuje na tohle nějaká vychytávka?

      • bruco  

        Pevnu os len zasun spat do kolesa a mas po probleme.

      • MatS  

        Nejde o škrtání kotoučů. Jde o to, že kolo na rychloupínáku de facto nikdy nenasadíš stejně (ano jde to když se to naučíš) a pak musíš seřizovat třmen. S pevnou osou je kolo nasazeno vždy do stejné polohy a nemusíš nic seřizovat. Pokud kolo vozíš v autě v kufru se sundaným předním kolem, tak osu vyndáš a nasadíš zpět do vidle. Abys od vazelíny nezasral auto, můžeš na osu navlíknout bužírku, kterou seženeš v nějakém elektroinstalačním materiálu nebo hobbymarketu. Výhody pevné osy fakt jsou oproti RU značné.

        • Zdyn  

          Ono to není až tak vlivem pevné osy ale provedením dosedacích ploch na náboji. Pokud jsou hladké a rovné, tak není problém ani u rychloupínaku. Pokud mají drážkování, tak bývá problém i na pevné ose. Navíc u os, které jsou na konusech a seřizování je tak přes závit, nejsou dost často dosedací plochy na náboji rovnoběžné a díky tomu si náboj sedá v každé poloze jinak.

      • allrose  

        nevím o žádné,prostě to chytnu na dva závity…,ale zase oceňuju ploché kolo oproti ru (pravda staré kolo se do kufru vešlo celé) a přes to hodím kolo a za tři roky to mám z automatizované

        mj ru musíš obsluhuvat obouma :))

      • Davidakta  

        Když tě trápí taková kravina a sundaváš kola tak často, tak tam žádnou vazelínu nedávej.

      • osobne  

        Když máš carbonovou vidlici, tak máš po sundání kola v rukách 4 věci, rám, kolo, osu a ještě matici, závit není přímo ve vidlici. :-)

        • novas752  

          obvykle je závit ve vidlici, ve vlepené hliníkové nebo mosazené vložce.

          • osobne  

            Já ho nemám ani v přední ani v zadní, v zadní jde ale matice ze strany přišroubovat vrutem aby nevypadla, protože jsou koncovky pro náboj v carbonovém rámu vyměnitelné a jsou hliníkové, v přední vidlici ne, protože tam je jen carbon.

            https://ae01.alicdn.com/…18976582.jpg

            • krabica  

              To si nesmíš kupovat číňana, někde to holt ojebané být musí… :-)

              • osobne  

                Ojebané? Já to považuji za výhodu, že je to vyměnitelné.

                • krabica  

                  Proč bys to měl jako měnit? Jedině snad, že to ztratíš, ale u číňana je pravděpodobné, že už se to za pár let nebude dát sehnat…

                  • osobne  

                    Tak se to stalo, ztratil jsem matici přední boost pevné osy, a už to za výhodu nepovažuji.

    • Jano86  

      Ja som nevedel aci je Pevná os a to druhe :) každopádne mam to chápať ze pevná os nie je rýchlo upinac?

      • novas752  

        Ono je trochu bordel v pojmech. Klasický rychloupínák (dlouhá tenká 5mm tyčka se dvěma pružinkama, matičkou a páčkou) to neni.

        Ale pak jsou i pevné osy (12 nebo 15 nebo 20mm trubicka) s rychloupínací páčkou.

        • rorschach  

          Mám takový pocit, že v těch pojmech děláš bordel čím dál větší:) promiň..

          • novas752  

            No nedělám, jen je potřeba rozlišovat mezi typem osy a patek rámu, a typem utažení osy imbus/páčka.

            Protože spousta pevných os s páčkou má v názvu QR jako Quick Release (rychloupínací) ale je to pevná osa.

      • scota  

        Přední pevná osa má větší průměr nejčastěji 15 mm (20 mm) a závit, kterým se osa šroubuje do vidlice. Na druhé straně je buď páka, nebo pouze imbus. U zadní osy je to podobné s tím že průměr je 12 mm. Výhodou je že pokud vyjmeš např. přední kolo je kotouč mezi destičkami ve třmenu ve stejné pozici, což je u RU trochu problém. navíc je celá konstrukce podstatně pevnější ;-)

        https://www.koloshop.cz/…c-pevne-osy/?…

        • tsunami  

          Na Axonu mám přední osu 15mm „pevnou“, jen nemá žádný závit ale systém rychloupínání…

    • chal  

      Trochu opráším…

      Dokážete mi někdo říci jakou pevnou osu do této patky – https://www.cyklonemcik.cz/…r-dural-c-23

      Jde mi o stoupání závitu – našel jsem 1 / 1,5 / 1,75 mm

      A když jsme u toho líbí se mi řešení s hlavou na imbus bez QR, např. toto – https://www.koloshop.cz/…vna-osa.html

      Nebo byste ze zkuseností doporučili raději https://www.koloshop.cz/…1-zavit.html

      Díky za postřehy…

    • chal  

      Přestavuju rám XP 909 na pevnou osu – https://superiorbikes.eu/…racite-black

      Teoreticky by stejná patka měla být použita u XP 949 – https://superiorbikes.eu/…ite-team-red

      Stoupání závitu se ale nikde nejsem schopen dopátrat… Edit: patku už mám, takže bych ji mohl vzít někam do shopu a zkusit, to je fakt, jen jsem se chtěl předem zeptat zde…

    • doubleingram  

      Netusi nekdo, kdo dela osu na obrazku? Chtel bych stejnou, ale 15×110, na obrazku je zadni. Nasel jsem jen toto, ale prijde mi, ze to neni ono.

      http://www.rapilock.com.tw/…xle-133.html

      Dik

    • va-bo  

      Podle vlastní zkušenosti mohu popsat, co se děje, když praskne 5mm osička v rychloupínáku na předním kole při jízdě z kopce :-).

    • paleo  

      Dobrý den,

      chystám se na nákup nového kola. Doposud jsem jezdil na starých kolech a chystám se na nákup něčeho „sofistikovaněj­šího“, protože už chci jezdit i na vícedenní výlety do přírody a ne jen odpolední projížďky. Už jsem si tu dohledal spoustu informací, ale co se mi nepodařilo dohledat zde, ani nikde jinde je to, jak z technických parametru poznám, že je kolo osazeno pevnými osami, pokud to tam není vyloženě napsáno? Mají pevné osy nějaké označení? Od jaké částky už by kolo mohlo mít pevné osy ve předu i vzadu? Zaznamenal jsem tu zmínku, že za 25tisíc už by kolo mělo mít pevné osy. Předem díky za odpovědi.

      • novas752  

        Pevná osa bývá označena jako 12×100 (silničky a gravelbiky) 15×100 nebo 15×110 (boost) ve specifikacích u předního náboje/kola nebo u vidlice, u zadního náboje/kola nebo u rámu je to 12×142 nebo 12×148 (boost).

        1–2 roky zpět už docela dost kol okolo 25k ty pevné osy mělo, minimálně přední pevnou. Letos se ale hodně zdražilo a obyčejné rychloupínáky bývají poměrně časté i u kol dost nad 30.

        • paleo  

          Díky moc za rychlou a věcnou reakci, podle kterých už snad něco dohledám.

          • osobne  

            Jak tam bude zkratka RU (rychloupínák), tak tam pevná osa není. :-)

            • MatS  

              Problém je, že v anglických popiscích i pevná 15mm osa s páčkou je označována jako QR15. Ale zběhlý člověk ví a nesplete se.

              • wladeq  

                Zbehly clovek hlavne ten popisek docte do konce a precte si „thru axle“ :)

    • Radez  

      Sím rychlodotaz na pevnou osu.

      Mám na CUBU v zadu pevnou osu – uplně naprdlačku, protože to je na imbus. Velice často to sundávám, když to tahám na závody v autě apod. plus obava, že někde v lese bych to musel sundávat – tak imbus musím tahat sebou.

      Můj dotaz zní.

      Když toto je napsaný na ose: CUBE x12 axle 148mm 36.17

      tak je ekvivalentní toto na Aliexpresu?

      • novas752  

        Musí sedět typ patky, celková délka, délka a stoupání závitu.

      • Tom-T45  

        Na Cubu by měla být Syntace X12, takže z Alíka spíš tato:

        https://www.aliexpress.com/…9939909.html?…

        Případně se dá najít tady:

        https://www.dtswiss.com/…ws/rws/12-mm

        Ověř si ale délku, typ uložení a stoupání závitu.

        • Radez  

          Díky za reakci a posty na obchody. Símtě, ale to se neliší od toho, co jsem poslal ne?

          Resp. podle hodnot co tam jsou uvedený by to mělo sedět.

          (ale nejsem na to expert, proto se na to ptám)

          • Tom-T45  

            Tak úplně se to neliší, průměr je stejný, jen je tam jiné stoupání závitu (1,5 vs 1 mm) a uložení do rámu. Samozřejmě s použitím dostatečně velké síly to tam dostaneš :-)

            Vyšroubuj si tu osu uvidíš to sám.

            • Radez  

              Ty jo, tak tos mě asi zachránil nervy i vatu. Já už jsem chtěl objednávat. Akorát nevím podle čeho si poznal (myslím podle jakého údaje) že stoupání na té CUBE ose je 1mm. Jen podle toho, že to víš? Je to nějaký standard u nás nebo tak něco?

              Případně co si zadal do vyhledávače, třeba na tom Alíkovi aby si to tam našel?

              Díky ještě jednou.

              • gerrard  

                Musi to byt x12, teda pokud se nic nezmenilo, ale ja jinou na cubech nemam. Treba tuto https://www.koloshop.cz/…68,5-mm.html

                • Radez  

                  Za děvět kil, to je dost rachot. Ještě kouknu na toho Alíka.

              • Tom-T45  

                X12 je standard. Řešil jsem to stejné, koupil jsem CUBE silniční rámovou sadu bez os a pak jsem se přes fóra a manuály dopátral k tomu, co Cube vlastně používá. Zadní osa je ještě v poho, ale přední silniční X12 100 mm nebyla k dostání ani jako náhradní díl u prodejce a našel jsem ji právě až na alíkovi.

                • Radez  

                  Díky za upozornění. Kouknu na Alíka, jestli to tam ještě neobjevím, případně věmu ten z tvýho postu.

        • Radez  

          Ahoj,

          mohl bych ještě poprosit o radu.

          Dostal jsem se k tomu až teď bohužel a řeším tak na poslední chvíli.

          Nakonec to objednám z toho linku na Ali, jak mi výše posílá Tom-T45, co jsem se letmo díval na Alíka, tak jsem tuto nedokázal už ani jinde najít.

          Jen bych chtěl poprosit o radu.

          Posílám fotku níže té svojí, kterou bych chtěl nahradit.

          Jestli pohledem na přiloženou fotku mi dokážete potvrdit, že skutečně ta, co je na Ali odkaze, tak ní můžu nahradit tu svou – co je na fotce na pravé straně.

          Jendá se mi hlavně o výměnu té pevné osy, abych nemusel tahat imbusák na závodě (spíš teda mám strach, že jednou někde odjedu bez něho a nebudu schopnej to tam namontovat) a měl jsem na zadní pevné ose taky tu packu.

          Díky za info, ale předpokládám, že klíčový údaj je stejně stoupání závitu a to podle fotky zjistitelné není.

      • Tom-T45  

        Ještě poznámka, multiklíč s inbusem beru jako samozřejmou výbavu na každou vyjížďku :-)

        • kubad  

          +1

        • Slavik  

          +1

        • Radez  

          Kdysi sem vozil drahej Lezyne, než jsem ho – na závodech vytřepal ze zavřené kapsičky – nepochopím, jak se mohla otevřít.

        • krabica  

          Přesně, povolit se může cokoliv, nebo třeba protočíš při pádu sedlovku, či řídítka, uděláš osmu a bez nářadí jsi nahraný…

      • Radez  

        Měl bych ještě doplňující dotaz.

        Objednal jsem na Ali osu, došla mi osa s jinýma číslama než jsem objednával :-), ale pasuje uplně přesně.

        Na ose je napsaný č. 12×172 (leda celková délka – tento rozměr jsem ani nikdy neviděl- protože délka osy se závitem je 166 a to by musela být déka plus ta šroubící část), ale takový číslo nemám nikde, ani v tom objednávaným nemám. tam mám 12× 148. (to stejný na originál kjubu)

        Když je položím vedle sebe, tak jsou stejně dlouhý i když jsem namontoval, tak to pasuje dobře.

        Co můze znamenat č.172 ? (nepředpokládám, že by to blbě značili)

        • Jan D.  

          172mm je délka osy. 148mm šířka náboje a tedy rozteč zadní stavby.

          • Radez  

            dobrá, díky za detail. To jsem nevědět. Každopádně to pasuje, takže jsem spokojenej.

    • osobne  

      Když má přední vidlice pevnou osu 100×15 mm, existuje redukce, s kterou by do ní šlo upnout kolo s RU?

      • wladeq  

        takovou redukci ti vytoci kazdy soustruznik…otazkou ale je, proc to delat ;)

        • Jáchym 1  

          Jak bude kolo uchyceno?

        • Vilém  

          No, na nekterych vidlicich by v tom nebyl takovy problem, ale u vidlic, kde je v jedne patce zavit uz mi to tak trivialni neprijde.

    • RapMan  

      Ahoj, jak poznám, jestli mám zadní pevnou osu boost nebo normální? V popisu kola to není, popis samotných kol neexistuje (Fulcrum Red 66), a to nepoznám.

      Když vytáhnu osu, tak na ní taky popis není, celá měři cca 172mm, viz obrázek.

      Uvažoval jsem o výměně kol, protože ty současný nejsou připravený na bezduše, ale nechci koupit něco,co mi nebude pasovat. Ve předu mám boost, tak jsem se domníval, že zadní bude taky, Případně co jinýho bych měl odkud kam změřit, abych měl jistotu?

      Možná mám fakt hloupý otázky, ale v mým okolí skoro nikdo na kole nejezdí, a když už, tak na rychloupínákách…

      • Jan D.  

        Změř šířku náboje nebo rozteč zadní stavby. 142mm je normální pevná osa a 148mm boost. Vepředu to je 100mm normální a 110mm boost. Délky pevných os jsou různé u každého rámu.

      • novas752  

        boost vzadu znamená 148mm široký náboj. Těžko se to měří pokud nemáš šupleru s hloubkoměrem. Můžeš ale změřit rozteč patek rámu, to by mělo ± sedět (neboost je 142mm)

        172mm osa bude podle mě na boostovém rámu.

        • RapMan  

          Takto to vypadá bez sundání kola.

          • RapMan  

            jde z toho něco poznat, nebo musím kolo sundat a změřit tím hloubkoměrem?

            • novas752  

              Asi to bude 142. Sundání kola neni zase tak složitá operace.

              • osobne  

                No 142 nebo 148, rozdíl jen 6 mm, také bych raději to kolo na měření sundal.

                • RapMan  

                  Tak fakt 142mm… Ok, to mi dost mění plány…

                  • osobne  

                    Proč? Je to standardní rozměr.

                    • RapMan  

                      Plány na to koupit nová kola, která jsou jen boost…

                      • osobne  

                        Však bezdušovým ráfkům je jedno, jaký tam je náboj.

                        • Hrabex1  

                          co si tim chtel rict? Co s tim maji rafky spolecnyho?

                          • osobne  

                            Chce přece koupit nová kola s bezdušovýmu ráfky ne?

                            • Hrabex1  

                              Chce, ale ted uz vi, ze ta kola potrebuje s nabojem 142 mm a jak sam uvadi, zadna takova nemuze sehnat, protoze vsude jsou jen boost.

                              • RapMan  

                                jojo, myslel jsem, že si pořídím tyto Bontager Kovee elite 23 TLR, ale smolík…

                                • novas752  

                                  To buď rád.

                                  • RapMan  

                                    proč?

                                    • Mr.Duck  

                                      Snad nejhorší náboje na trhu.

                                    • novas752  

                                      Jsou uzoučké, zadní náboj neni bůh ví jak dobře udělaný, pokud se poškodí ořech tak nový včetně praporků stojí cca 3500Kč, ráfky mají trochu větší průměr než většina ostatních – nacvaknout na to pláště je porod a při výměně vycvaknout je to porod ještě větší.

                                      • RapMan  

                                        A nějaký tip na kola kde je přední boost a zadní ne?

                                        • Hrabex1  

                                          Asi nesmis brat sadu, ale vybirat zvlast predni a zadni a pokusit se najit stejny typ.

                                          Tip pro usnadneni hledani: vybirej pouze dostupne polozky a tim se vyber snizi na minimum. Nejspis nenajdes nic.

                                          Skusil bych si vyplest kola sam, nebo se domluvit s nakym vypletacem. I tak ale bude problem najit k prednimu naboji odpovidajici zadni a naopak.

                                          • novas752  

                                            Crestum MK3 bych se vyhnul pořádnym obloukem, z ráfků se vytrhavají dráty.

                      • Hrabex1  

                        142 mm neni uplne mrtvej rozmer, pouzivaji se pro silnici nebo gravel, ale urcite neco sezenes i pro MTB.

                        • LM  

                          Jenom bacha na přední kolo:

                          • silničky a gravely mají osu 12×100 mm
                          • neboost MTB má 15×100 mm
                          • TK75  

                            To jo, ale co jsem měl zatím náboje tak přední šel vždy změnit koncovkou na 15 nebo 12 (Bitex,Novatec,Ma­vic a Pancho)

                            Gravel taky bývá 15 mm osa (Whyte, Rocky Mountain atd atd:-) nemají všechny 12

                          • Vilém  

                            Podle nej ma predek boost.

    • Mr.Pavka  

      Treba u naboju Novatec a Raptor s prednima 9mm x 100 a zadni 10mm x 135 provlikacima pevnyma ocelovyma osama maj na konci osy nasroubovanej valecek pro excentrickou packu na zavit M6×1.

      Takze vlastne silu utazeni drzi zas jen osa s prumerem 4,8mm. Coz neni az takovej rozdil oproti klasickej 5mm rychloupinaci ose ktera ma maly prumer zavitu nejakych 3,95mm.

      Takze zrovna u tehle os sice naperou material a pevnost na tech prumerech 9 a 10mm, ale zabijou to titernym zavitem M6×1.

      .

      U provlikacich pevnych 9 a 10mm os DT Swiss je to neco jinyho myslim, tam je material vsude. Ale jsou zas z hlinikovy slitiny.

      .

      Ale podle me obrovska vyhoda provlikacich os je absence zavitu v miste konataktu osy a patky ramu/vidlice. Pri obcasnym sundavani ten se ten zavit nezarezava do ramu a vidlice. A i presnost usazeni pro diskovy brzdy je lepsi.

      .

      Dalsi vec ktera se ale rozmaha je ale trend na predni vidlici pro naboj 9mm x 100mm delat vybrani pro osu 10mm. To muzes mit sebelepsi provlikaci 9mm osu a stejne ti v ve vybrani s radiusem R5 bude cvachtat.

      .

      Treba na moji vidlici SR Suntour XCR model 2007 je vybrani 9mm. Ale na modernich Suntourkach je vsude 10mm..

      .

      A na zaver- K tem osam obecne. Osobne jsem si vyrabel svoje pevny osy vlastni konstrukce dle inspirace DT Swiss. Hroznej voser, ale fungujou. :)

      • cibi  

        prosím, fotka nebo lépe výkres by nebyla/nebyl?

        Ten upínací bazmek jsi kupoval?

        • Mr.Pavka  

          Vykres nemam. Strilel jsem pri vyrobe od boku na prvni dobrou.

          Koukni na moje kolo.

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.