Pánské (unisex) vs. dámské kolo

21 nepřečtených
  • Gusci

    Předem se omlouvám za tohle otřepané téma, ale čím víc se nořím do výběru nového kola, komponentů, rozměrů rámu, klik, zdvihu vidlice a tak dáál, tím míň tomu všemu rozumím.

    Pročetla jsem velkou většinu místních i nemístních diskuzí. Pečlivě otevřela všechny odkazy a případné odkazy na další diskuze kde je vše přesně popsáno s odkazem na předchozí diskuze a popravdě, mám z toho hlavu už úplně zavařenou.

    Jezdím na takzvaném unisex modelu CUBE Aim (2020) základní model, hardtail, rám M, hliník, (což je asi každému jasné), brzdy véčka, kola 27,5, přehazovačka 3 × 8.

    Měřím 165 cm, vážím necelých 50 kg. Vnitřní délka nohy, žádná modelka, od paty k rozkroku 75 cm.

    Kolo je v pohybu, s několika výjimkami, každý den, celý rok.

    Asfalt, štěrk, led a sníh, sjedu si i singltrek, krom silnice jako takové, jezdím každý terén kam mě kolo pustí.

    Vlastně mu až tak moc nevytýkám, ani véčka mi, až na trapné zvuky které za deště vydávají, příliš nevadí, ale ráda bych přešla na něco co je této době o něco víc poplatné.

    Takže brzdy – hydraulika.

    Budiž, ale jak jsem zjistila, tak tenhle pojem je poměrně široký :(

    Přehazovačka – tak to je už absolutně velká neznámá. Tady opravdu nevím co chci.

    Vlastně vím co chci, jezdím častěji na těžší převody, protože v tu chvíli mi to prostě jede, ale občas je nutno přeřadit a tady bych uvítala něco co reaguje rychleji než moje Shimano bla bla, u kterého je třeba nejspíš tak týden předem vyplnit dotazník, vytvořit tři kopie a zažádat si o lehčí převod.

    Vidlice – jakou vidlici si pořídíte, když nevážíte ani 50 kg?

    A to důležité, RÁM – je nějaký zásadní rozdíl mezi unisex a dámským rámem? Zdá se mi, že si na Cube vel. M docela spokojeně hovím, a nebo by se mi na holčičím rámu hovělo líp?

    A co kola – 27,5 nebo 29? Nejsou do terénu přece jen lepší staré dobré 27.5?

    Uvítala bych pár dobrých rad. Není nutné nořit se do žádných složitostí, které máte jistě v malíku a já si vás proto vážím, ale pro mě by to bylo něco jako házení perel oblíbenému domácímu dobytku.

    To vše ještě zabalím do požadavku, šmarjá ať to moc nestojí :) a nakonec přidám pár kol která se mi líbí. Líbí jakože líbí, protože osazení, s tím jednoduše nestíhám držet krok.

    Radon-cragger-7.0–1

    Spyro-mkii-3–p84

    Grand-canyon

    Merida bignine-400

    Za každou radu,názor, Vám budu nesmírně vděčná!

    0 0
    • bara2  

      Výšku mám podobnou, s tím rozdílem, že nohy mám o 4cm delší. O to zas mám kratší trup, že ano, a to je na kole sakra dost… Jezdím kola s klasickým dámským rámem, oproti těm pánským a UNI mi přijde, že mají trochu jinou geo, jsou kratší. Podle toho, co čtu, tak větším ženám (nad 170cm) je to celkem jedno a vyberou si vhodný rozměr i mezi UNI či pámskými. Dnešní holky jsou „narostlé“ a 170 není žádná výška, ty menší mají často kratší nohy, o to relativně delší trup a sedí jim i malé pánské rámy. Starší ročníky žen měly i při malé výšce relativě dlouhé nohy, těm pak malý pánský rám je dlouhý a potřebují tu „kratší dámskou“ geometrii.

      0 0
    • HadVoe  

      ahoj. jen pár drobností k HT:

      • šel bych do 1×12. jednodušší.
      • větší kola se mi na lesní cesty a traily zdají pohodlnější
      • kotoučové hydrauliky
      • vidlici vzduchovou ať můžeš nastavit svoji vahu
      • ram – kamaradky co hodně jezdí tak mají UNI/mužský rámy. ty holčičí s nizkou trubkou jim nesedí. a jsou hnusný :).
      • hlina/karbon – karbonu bych se nebál, naopak

      podívej se na https://www.dust-bike.cz – na karbonovym rámu má i pěkný osazený. ta 17 by ti mohla být OK.

      0 0
    • Pán z Dubu  

      Poměrem vnitřní délka dolní končetiny 75:165 tělesná výška nepřevyšuješ chlapský průměr. Netřeba v tom hledat překážky při výběru rámu.

      Rychlost přeřazení je dána rychlostí pohybu řetězu. Tzn. kdo láme těžké převody pomalou kadencí – tomu to mizerně řadí. Pomůže i snížení přenosových odporů při řazení – tzn. poteflonované lanko v kvalitním bowdenu s precizně zarovnanými dosedacími konci vše čisté. Snadněji řadí menší skoky mezi sousedními převody (změna o 2 zuby je menší událost než o 10). Co se týče materiálu: přehazovačky pocitový rozdíl nedělají, páčky jsou znát – např. XT má ostřejší reakce než Alivio (pokud se řetěz udržuje kadencí v pohybu).

      Ergonomicky by Ti k vyšší kadenci šlapání pomohly kratší kliky. Délka 152 – 160 mm Ti jde k figuře lépe.

      V terénu (i v houpačkách na Singltreku) je zásadní dovednost předozadní práce s těžištěm (při skororovnoměrném skoropřímočarém pohybu po asfaltu to není potřeba). Potřebuješ krátkou řetězovou vzpěru (Chainstay CS) – abys nebyla jen uprostřed.

      420 mm má Ultrasonic https://cz.author.eu/…2-ua42933200#…

      Z 29erů karbonový BH Ultimate Evo https://www.bhbikes.com/…ultimate-evo

      0 0
    • Gusci  

      Já věděla pomůžete :)

      Karbon – samozřejmě, že ho chci a nechat si ho osadit na míru, myslím, že i ta cena je dobrá. Už jsem na Dust narazila, ale ještě vyšťourám nějaký recenze.

      Jsem si oddychla, že nepotřebuju dámský rám, vždycky mi tam chybí ještě nosič a vepředu proutěný košík :)) Děkuji, ale to není nic pro mě.

      A ano, lámu těžký převody a vím, že je to blbost, jde to pozvolna, ale léčím se :)

      Upřímně děkuju za vaše rady, né, že by bylo teď snažší si vybrat, ale alespoň v něčem mám teď jasno, či spíše jasněji

      0 0
      • Pán z Dubu  

        Dust má Chainstay 440 mm – pro lidi kolem 190 cm dobrý. HA nic moc, když už máš figuru, že všechny kopce vyjedeš, zpříjemni si cestu dolekop.com položenějším HA. Liberec je Liberec, to není Nymbursko

        Albie má pro Tebe jedno BH https://www.albie.cz/…rc-7-0-2021/

        Má k zamýšleným kratším klikám příhodněji Droplejší BB.

        0 0
        • Gusci  

          Žiju přímo v horách, takže ano, samej dokopec. Albie je skvostný, ale v týhle cenový kategorii se už nepohybuju.

          Ale kliky už klikám, abych byla v obraze

          0 0
    • Georrge  

      Jak psal Pán z Dubu, vypadá to že dámský rám nepotřebuješ. Ono i mezi pánskými rámy jsou docela rozdíly, takže není na škodu se změřit a pomocí nějakého kalkulátoru si nechat vypočítat vhodnou velikost a geometrii rámu.

      Za mě také pohon 1×12, protože jen řadíš vzadu a jedeš, nestaráš se co máš zařazeno vepředu.

      Osobně preferuji pro menší postavy 27,5", protože to kolo není takový tank (i hmotnostně). Někdo v terénu větší kola ocení, jiným se chování velkých kol nelíbí. Ale rozdíl není moc velký a hodně lidí ho ani nepozná.

      Vždy je dobré počítat s úpravou nového kola co se týče řidítek, představce, sedla a gripů. Tyhle kontaktní body mají obrovský vliv na výsledný pocit z kola, na správný posed a na komfort.

      Vidlici určitě vzduchovou.

      Ve výběru máš i trailové HT s vyšším zdvihem vidlice, to ti dovolí více v terénu, ale může se ti na něm hůře jezdit všude jinde. Chtělo by to popřemýšlet a upřesnit, jestli chceš kolo spíše univerzální (pak bych to viděl na HT s klasickou 100mm vidlicí), nebo jestli se chceš více věnovat terénu a ocenila bys kolo, které je v terénu schopnější (na úkor rychlosti po asfaltu).

      0 0
      • Gusci  

        Nejspíš si na sigltreku půjčím devětadvacítky ať vím co čekat.

        K vidlici, i když bych se ráda víc věnovala terénu, budu spíš hledat, jak píšeš, něco uni, cesta do práce, cyklostezky, atd.

        A s úpravami, po všech vašich příspěvcích počítám. Něco pořeším se svým „servisákem“ ale on má nějakou úchylku na komponenty Force a já Force až zas tak nemusím, takže si to chci vybrat a vyklikat sama.

        K BH, ráda bych k nich při výběru zabloudila, ale většina kol je nedostupná. Podívám se po jiném prodejci, klikoň jsem na to dostaečnej.

        0 0
    • Gusci  

      Ohledně toho Dustu mám (nerada bych někoho urazila) ale přece jen, trochu Alzaobavy

      0 0
      • Georrge  

        Rám bude asi nějaká čína, ale levnější řady značkových výrobců jsou taky čína… pokud je to ověřená čína, nemáš se se svou hmotností čeho bát. Zbytek osazení jsou typičtí výrobci, jako na ostatních kolech jiných značek.

        Jediné, co bych vyměnil jsou řidítka za nějaké hliníkové. U karbonových (zvlášť když nevíme jejich původ) si musíš dávat pozor na přetažení objímek a pro běžného jezdce to jsou asi jen starosti navíc.

        0 0
    • JachymP  

      Mně se zdá, že tobě se líbí kola víc do terénu – soudě podle těch kol co jsi dala do prvního příspěvku. Ale když říkám terén, tak tím myslím 5× těžší terén, než o kterém ty vůbec přemýšlíš na svém současném kole. Na tvým místě bych se fakt zamyslel, jestli takový terén opravdu chceš jezdit – jestli tě tam pustí hlava. Určitě by pomohlo jezdit v partě lidí, co v terénu jezdí. Pokud ano, tak kolo nutně musí mít teleskopku.

      Ale já spíš tipuju, že hlava tě do takového terénu stejně nepustí. Pokud jezdíš každý den, spíš budeš chtít, aby kolo trochu jelo: potom bych rozhodně nehledal vidlici s 34 mm nohama ani 120 mm zdvih při tvých 50 kg. Ale 29" kola ano, rozhodně bude lepší výběr a v terénu pocítíš více jistoty. Vidlici potom hledej 100 mm s 32 mm nohama. Brzdy hydraulické samozřejmě ano, na tvojí hmotnost budou stačit jakékoliv Shimano, asi i základní MT200.

      Jinak převody 1×12, tam už dnes není co vymýšlet.

      2 0
      • Foose  

        souhlasím se vším.. hledal bych i karbonový rám, každé dkg dolů se hodí.

        0 0
      • Gusci  

        Je to přesně tak jak píšeš, můj terén je určitě někde jinde než ten třeba právě pro ten Radon Cragger 7.0.

        No, ale ten už by mě pustil dál než to na čem právě jezdím, si říkám :)

        Ale máš pravdu s tou hlavou, raději si vyšlapu nějakej ten dokopec, než abych sjížděla nějaký náročný technický traily, takže se hledá něco na pohodovou jízdu plus nějaký ty kořeny a kamení, občas.

        0 0
      • iceduck  

        S jeji vyskou bych s 29 urcite nepocital s vyssi mirou jistoty, spis naopak. Bude muset mit zbytecne siroka riditka, coz opet s jeji vyskou (a odpovidajici sirkou hrudniku a delce pazi) bude … pravdepodobne minimalne neprijemne.

        0 0
        • Georrge  

          29 na takovou postavu sice jdou, ale musí to být fakt extrémně lehké kola. Pak už zůstává jen míra nejistoty kvůli tomu obrovskému kolu, které je před tebou, ale na to se dá zvyknout. Obvyklá kombinace u levných kol, tedy obrovské kolo a k tomu ještě šíleně těžké, to je totální zabiják jistoty a zábavy.

          0 0
      • Pán z Dubu  

        ULTIMATE RC skladem u Albie má Recon 100×32 a rám je se stejnou geo jako EVO, jen né tak ultralight – proto levnější.

        0 0
    • Gusci  

      Co říkáte na On-One Whippet SRAM SX?

      A teda rovnou na PLANET X

      Je to karbon a pár komponentů je volitelných, navíc mají nějakou, až trochu podezřelou, slevu.

      Nakupoval tam někdo, máte doma On-One a nebo byste to nechtěli?

      Jinak, výsledek mého dosavadního klikání je momentálně

      Grand Canyon 7

      Ale pořád si nejsem jistá jestli ho tak nějak.. opravdu chci. Poměr cena výkon je asi fajn, vypadá taky dobře.

      Další možnosti je neustále nedostupné EXPERT 4.5

      a

      Radon Jealous AL 8.0

      0 0
      • Pán z Dubu  

        Na PlanetX se dost nakupovalo, než se GB trhla z EU. Kola nejsou žádné hi-tech ultralajty, ale obyč. spolehlivé. Já On-one mám, ale Whippet bych nechtěl kvůli geo rámu. Do místních podmínek preferuju geo blížící se terénnějšímu HT než trekkingu.

        GC7 je 27,5er – tady se píše o vidli https://www.bike-forum.cz/…-judy-silver . Jsi na hranici jejich doporučení velikostí, spíš bych Tě viděl na S s kratším představcem. Z 27,5erů mi ke Tvé figuře přijde adresnější o pár kg lehčí výše odkázaný Ultrasonic.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.