Ortodoxní trail/all-mountain do 70k na jare 08

143 nepřečtených
  • MatyxCZ

    Nazdárek ! Chystám se do vozového parku přidat pohodové vozítko (AM/trail), a to na jaře příštího roku. Parametry jsou asi následující:

    • 120–150mm zdvih, ideální je 130–140.
    • váha do +/- 13kg
    • vypínatelný propedal, nebo alespoň polohovatelný RP2/RP23
    • výborně chodící zadní stavba
    • RL
    • bonusem by bylo rychlé snížení zdvihu do výjezdů (Talas)
    • cena do 70kKč (tzn. třeba po slevě díky předobjednávce)

    … a teď ten hlavní problém. Nechci Ghost, Canyon, Cube. Značky které preferuji jsou GT (srdeční záležitost), Specialized, Trek, GF, Scott.

    Na spešlíky mám možnost slevy, jenže Enduro už je na mě asi moc, a SJ FSR má na 2008 zdvihy jen 120 a bez Talase (cpou tam ten svůj „S“, a ten dle referencí není nic moc).

    Tak co, víte o něčem co by stálo za hřích ?

    p.s.: ještě doplním … jsem typický víkenďák, a hledám pohodlí při vyjížďkách při vyjížďkách po trasách KČT, 80–110km/den, žádná chrťárna, prostě takové „kochání-se“ :o)) … ale nesnesl bych „propadáka“ (aneb klasický neduh jednočepů klasických i přepákovaných, tzn. propad při šlapání/na brzdách) ..

    0 0
    • eXcream  

      no ja mam pocit ze sis skoro odpovedel :) … gt idrive 5 … nebo ti na tom neco nesedi?

      0 0
    • homat  

      Vzhledem jaký využití popisuješ si zkus na víkend půjčit EPICa. Možná budeš překvapenej.

      0 0
      • MlokCZ  

        Epic, pohodové AM vozítko to opravdu nejde dohromady. Půjčit si ho samozřejmě může, tím nic nezkazí a jen se ujistí, že Epic nemá s pohodlím nic společného.

        0 0
        • homat  

          To jsou předsudky

          0 0
          • MlokCZ  

            Moje určitě ne, já jsem Epica testoval. A mám pro sebe zcela jasno. Jezdím podobné terény a zaměření vyjížděk jako MatyxCZ (u mě je to stále pořád jasné XC a ani náznak endura, těžší terén občas dám, ale to je těžší v rámci XC, pro upřesnění, co si pod tím představuju, tak pro mě maximum je červená z Šeráku do Ramzové, kterou celou nedám a několikrát si tam šlápnu a pár metrů potlačim) a minimum je pro mě současná AMS 125ce se 125mm minimálně progresivního chodu (tzn. plně využívám pořád celý zdvih při sagu asi 20–22%). Oproti Epicu je nepatrně pohodlnější i můj druhý Cube AMS Pro, na kterém už nejezdím vůbec právě kvůli malému zdvihu a malému pohodlí.

            Naopak teď uvažuju ještě o nepatrném navýšení zdvihu, předsudky jsem naopak měl dříve proti vyšším zvihům než jsem delší dobu jezdil AMS 125ku a teď testoval i více kol i s ještě výrazně vyšším zdvihem.

            0 0
            • homat  

              Na ježdění po stezkách KČT dle mého EPIC stačí, respektive je ideální. Na dané sjezdy jsou zdvihy dostatečné a naopak profituje ve výjezdech nebo rovinkách, nedostatek komfortu nepociťuji. Utvrzuje mne v tom napříkald absolvování letošního Drtiče, sjezdy mne nelimitovaly naopak byl viditený pozitivní rozdíl oproti vyšším zdvihům ve výjezdech. Z mého pohledu je pohodové ježdění taky v tom, když nemusím tahat zbytečná kila do kopce a starat se o to kde co zavřu nebo pošteluju.

              0 0
              • cabbage  

                ostatně kde na drtiči by tě taky mohli zdržovat? v r. 2006 na trati skoro nic nebylo. btw: některý stezky KČT si nezadaj s redbul rampage..

                0 0
              • MlokCZ  

                Jezdím pomalu na pohodu, na Epicu to ve výjezdu oproti AMS 125ce nebyl téměř žádný rozdíl (při tlumiči na propedalu v poloze 2 u 125ky, rozdíl byl až při odemčeném tlumiči a to nijak velký). V rozbitém terénu mi pocitově rozdíl mezi Epicem a AMS 125kou přijde skoro větší než mezi HT a Epicem. Rozdíl ve váze také není nijak velký.

                Komfort se bez vyzkoušení jiných kol s vyšším zdvihem nedá vůbec porovnávat. Dokud jsem měl málo zkušeností na mém začátku s fully, kdy jsem koupil AMS Pro, tak jsem taky nedostatek komfortu nepociťoval.

                Co to znamená dostatečné zdvihy na dané sjezdy? Já toho ani na sebevětším zdvihu nesjedu výrazně více než na HT, jen o něco. Ale zcela jinak si to užiju.

                A stačí taková jednoduchá stezka vlese s většími kořeny. Technicky nic těžkého, dá se jet na HT. Ale jak dlouho? A jak si to užiješ? Na tohle je někdy i těch 125mm na AMS 125ce málo a takové úseky bych si užíval klidně na 180/180. Samozřejmě problém se zdvihy 180/180 bude pak jinde.

                No a pak štelování, šteluju pouze dvě věci a obě jdou štelovat dobře a to páčka propedalu (kterou mám krásně přístupnou) a změnu zdvihu (tu používám častěji). Na 100mm sníženém Talasu pak vyjedu v technickém terén nejvíc, co sem kdy na jakém dlouhodobě ježděném kole vyjel (na nižším zdvihu vyjedu méně). A brain na Epicu je další věc, kterou bych já na kole nikdy nesnez. Po většinu jezdím na otevřeném tlumiči a propedal dávám jen ojediněle a právě na pohodové ježdění je pro mě jako jedna z podmínek, že kolo musí být stále plně aktivní. A to na Epicu není (i když někomu se zdá, že se tlumič sám hned otevře, tak mě ne).

                Zajímalo by mě, jestli budeš mít stejný názor až někdy budeš třeba půl roku jezdit Stumpa nebo podobné kolo s vyšším zdvihem (jestli se tak někdy teda stane).

                0 0
                • homat  

                  Takhle si budem argumentovat do nekonečna.

                  Zkusím to shrnout, epic mi příjde na normální ježdění jako ideální kolo. Vycházím z pocitu, že prakticky nevnímám nedostaky v jízdních vlastnostech, tedy nepřemýšlím nad tím, že by bylo potřeba na kole něco měnit nebo měnit celé kolo. Když jedu po rovině nemám pocit, že bych potřeboval rychlejší kolo, když jedu z kopce nemám pocit, že bych potřeboval větší zdvih, je to takový soužití se s kolem prostě jenom sedím a šlapu a nebo když chci tak vstanu a šlapu taky, bez toho aniž bych vnímal, že se něco houpe nebo natahuje nebo zkracuje nebo zavírá nebo tuhne atd.

                  Závěrem, přečetl jsem si pár článků (reportáže z vyjížděk" na osobní stránce MatyxCZ a asi EPIC skutečně nebude kolo pro něj, je otázkou jestli kolo se 140 mm zdvihu ano.

                  0 0
                  • MatyxCZ  

                    Ohledně toho posledního odstavce. Ty reportáže z vyjížděk už jsou více méně pasé. Po deseti letech totálního nic-nedělání jsem začal zase jezdit, předloni 300km na crossu, ten šel do světa, vloni pořízeno MTB, najeto asi 700km, letos to vypadá tak na 1500–2000. Na webu chybí většina letošních vyjížděk, které měly od 80–110km. Navíc přibývá terénu, ubývá asfaltu. Výborně to komentovala kamarádka, když jsme jeli na červené od Kozojed, kde ona i kamarád slezli a tlačili a já si vyloženě užíval takřka trialovou stezku (asi 30–40cm široká, ve srázu, a na ní kameny a kořeny až do 20cm výšky), na závěr sjezdíček kde mi kalhoty drhly o zadní kolo, a když dotlačili a viděla můj výraz, prohlásila „ty máš takový sluníčka v očích, že tě to snad bavilo“ :-))))) ..... takže asi tak, každým kilometrem se to lepší, začínají mě bavit kopce, a co mě fakt štve je to, že i na sebemenších hrbech musím ze sedla, protože by to subtilní stavba mého GT nemusela pobrat, taktéž se musím krotit na hupech kvůli skokům, z téhož důvodu. Prostě mě čím dál tím víc baví jezdit a rád bych si pořídil kolo, které mi to umožní v plném rozsahu a zároveň i jisté míře pohodlí. Aneb bikerem třeba budu až vyrostu :-)))

                    0 0
                    • homat  

                      Vždyť to říkam otestuj si EPICa :)

                      0 0
                      • goofy  

                        Asi si to jeste porad nepochopil, co?

                        0 0
                        • homat  

                          Já chápu, čti až do konce :(

                          0 0
                          • goofy  

                            Pokud myslis ten smajlik, tak ten u mne mel byt taky. Jinak na to jeho jezdeni bych Epica fakt nedoporucil, ikdyz to je super kolo. Proste je to tak…

                            0 0
                            • homat  

                              ne, tohle je citace MatyxCZ o kousek níž

                              Jenže jsem tady našel názory velmi podobné tomu, co má můj bratránek, aka DH závodník, který příležitostně testuje kola. A ten si Epica moc pochvaloval, na mojí poznámku o malém zdvihu tajemně prohlásil „není zdvih jako zdvih“ ;o))) … tak a teď co si mám o tom myslet :o))) … asi se zkusím mrknout do Radotína, jestli tam není letošní Epic na půjčení, ale pak bych potřeboval i nějaké srovnání na nějakém čistokrevném AM.

                              Ale odpověď jsem mu dal sem protože se to spojilo s původní diskuzí.

                              0 0
                              • goofy  

                                Ano, tohle jsem cetl, a porad si stojim za svym nazorem…

                                0 0
                                • MatyxCZ  

                                  chlapi, nehádejte se … další věc je geometrie, a Epic má na můj vkus moc sportovní posez, něco jiného jsou závody a něco jiného pohodové trailíky … ale něco mě přeci jen napadlo .. zkusím poptat toho SJ FSR 08 na předobjednávku, jestli by to dokázali pořád s tou slevou dodat s Talasem 32 místo F120 … pokud ano, mohl by to být ten správný impuls k rozhodnutí :o))))

                                  0 0
                                  • homat  

                                    My se nehádáme, my ti radíme :)

                                    0 0
                                  • goofy  

                                    Spesl ma taky slevy na predobjednavku?

                                    0 0
                                    • MatyxCZ  

                                      Normálně asi ne. Nechci to rozpitvávat, ale mám jisté možnosti :o)))

                                      0 0
                                      • Pavlos  

                                        sice sem ted nekde videl stumpyho levneji ale kdyz nechces nemusis;)

                                        0 0
                                      • Pavlos  

                                        sice sem ted nekde videl stumpyho levneji ale kdyz nechces nemusis;) myslen letosni;)

                                        0 0
                                        • Pavlos  

                                          funguje to:)

                                          0 0
                                        • MatyxCZ  

                                          v tom je ale ten for .. letos ty penize dohromady nedam, nasetrim tak na zalohu … a do jara nasetrim zbytek, popr. si neco malo pujcim, coz nebude problem, protoze mi v te dobe dobehne uver na GT co jsem kupoval loni …

                                          0 0
                                          • goofy  

                                            No s tech co tady zatim padly, by se mi hodne libil ten Pitch od Speslu, pak bych se mozna podival na nove Fluidy od Norca (kazdym rokem byvaji lehci a lehci), nebo dal uz nevim. :o)

                                            0 0
                                            • MatyxCZ  

                                              Jojo, ten Pitch me docela zarazil, vubec jsem netusil ze neco takoveho existuje ;o) V kazdym pripade myslim, ze me ceka jeste jedno zasadni rozhodnuti. A to jestli trail nebo AM, aka jestli zadni zdvih spis 120 nebo 150+ … aneb zadny z mych favoritu nemel to, co jsem chtel, tzn. 130–140, vsechno je to nad nebo pod. Predek neni problem, pujde tam stavitelna vidlice (Talas 32), takze tam je to v klidu. V kazdem pripade diky za rady a snahu, dam pak vedet jak jsem dopadl, tzn. jestli se povedla predobjednavka, nebo jestli cekam na slevy podzimu 2008 u modelu, ktery si narozdil od predobjednavky budu moct v prvni rade projet a vyzkouset.

                                              0 0
              • jecnak  

                Vsak taky letosni Drtic mel s terenem spolecneho jen velmi, velmi malo.

                0 0
          • MlokCZ  

            Jak se chová Epic ty víš moc dobře, když ho máš. Ale kolik si pro srovnání jezdil kol se zdvihy od 120mm výše? A jezdil myslím minimálně zkusit přesně naladěné kolo na tvojí váhu a styl jízdy + přesnou velikost + přesné upravení posezu a vyhovující geometrii (nebo samozřejmě ideálně dlouhodobé ježdění).

            0 0
            • homat  

              No právě doporučuji na základě zkušeností ne katalogu. Zkušenost s vyššími zdvihy nemám, proto taky nedoporučuju, pouze často kolem sebe vidím to „trápení“ dostat kolo na kopec. Mám rád když kolo jede do kopce i z kopce.

              0 0
              • MlokCZ  

                No a to je právě ono. Sice máš zkušenost velkou s Epicem, ale nemáš to srovnání s vyšším zdvihy o kterých máš podle mojeho názoru trošku zkreslené představy. A tohle je asi normální, já jsem měl podobné představy před rokem a půl taky (při tenkrát minimální zkušenosti s fully).

                0 0
              • PePu  

                Po cca 1,5 sezóně na Epicu musím souhlasit s Mlokem. Epic je zkrátka chrt chováním i geometrií (i když pod větší hmotností možná funguje lépe, než pod mou muší 70kg). Nemluvě o tlumiči, není prostě kolo např. s hlav. úhlem >=70° do sjezdů, ale i rovinek dobré. Ve srovnání se stávajícím Lapierrem je nejen geometrie nebe a dudy. LP sice trochu hůře jede v táhlých mírných stoupáních, ale všude jinde je lepší. Zkrátka na požadované použití je Epic nevhodný.

                0 0
          • goofy  

            Vtipalku! :-D

            0 0
    • fluider  

      Za hriech by podľa mňa možno stál LP Zesty, ale na to si budeme musieť ešte počkať, min. do SportLife-u.

      0 0
    • miki.mares  

      A co specialized FSR XC pro? www.specialized.cz/new/kolo.php?… ten se ti nelíbí?

      0 0
    • MlokCZ  

      Tak se do tohoto threadu sám přidám, ať je to vše při jednom, kdyby hledal někdo další a ať tu nejsou souběžně dva stejné thready.

      Vybírám také kolo za podobným účelem a cca stejného limitu. Mám ale dost už pro mě jasných specifických požadavků a nemám omezení jako MatyxCZ, že bych nechtěl nějaké značky, naopak ty co nechce se mi líbí :-)

      Referenční pro výběr je muj současný Cube AMS 125ka se kterým jsem v rámci zdvihu maximálně spokojený včetně geometrii, osazení, prostě komplet. Do 130mm jsem nejel na žádném pro moje požadavky lepším kole. Nové kolo má být tedy odolností a výbavou zaměřené úplně stejně, nepotřebuju nic těžšího a s výbavou více do endura. Rozdíl by měl být jediný, o malinko více pohodlí (a tedy o malinko více zdvihu).

      Požadavky:

      • zdvih reálných aspoň 140mm vzadu
      • výsledná progresivita zadní stavba + tlumič musí být minimální, abych využíval celý zdvih (žádné větší skoky nebudou pro využití větší progrsivity), pokud je progresivita už o malinko vyšší, tak by to muselo být kompenzováno vyšším zdvihem (tam je ale problém už problematickým výsledným zaměřením komplet kola hodně do endura a jeho osazením)
      • preferuju horstlink a jeho variace, dále můžou být některé vpp (i když tam se mi na většině kol, které jsem zkoušel nelíbí mírné zamykání při šlapání, které bylo vždy větší na mojí AMS 125ce, sice to zvýší efektivitu šlapání, ale mě se to nelíbí, pro efektivitu může vždy zapnout propedal/floodgate]
      • tlumič s propedalem nebo floodgate, ale musí jít omezení vypnout (tedy jako na RP2/RP23/Pearlu…).
      • váha by měla být kolem 13kg, pokud by se kolo zvlášť líbilo mohlo by to být až ke 14–15kg, ale to už by muselo sakra stát za to
      • vidlice musí mít rychlé snižování zdvihu (na Talasu jsem si na to zvyknul, používám to pořád a výjezdy se mi tak skvěle jezdí), tohle je dost problematické kritérium, protože vyřazuje téměř všechny vidlic a zbývá jich minimum. Preferuju Talase. Talas 36 RC2 mi nesedí chodem, ten vylučuju, takže jediná jiná alternativa by ještě možná byl Lyrik 2-step (toho jsem ještě nejel, takže hlavně nevím, jak moc dobře funguje rychlé snižování zdvihu), podle grafu má průběh pro mne zcela vyhovující
      • bylo by lepší, aby tam šel jeden košík na láhev, i když při super kole bych to možná oželel

      Kolo už mám v podstatě vybrané, ale třeba jsem něco přehlédnul o čem jsem neuvažoval a ještě bych se nad tím měl zamyslet.

      Zatím mám tedy vybraného Cuba Stereo a to z následujících důvodů:

      • chod zadní stavby je z mojeho pohledu vynikající, o chlup lepší než AMS 125ka (z mojeho pohledu asi nejlepší stavba, co jsem kdy vyzkoušel)
      • zdvih je sice uváděn 130mm, ale v reálu je 150mm
      • průběh zadní stavby lehce degresivní, s RP23 pro mě ideální průběh (velmi podobný AMS 125ce, ale pocitově to chodí ještě lépe), tzn. pro mě plně využitelných 150mm

      a zatím je to vybrané kolo i přes následující nevýhody, které si mi až tak nelíbí, které ale dokážu akceptovat při tom chodu stavby:

      • tlumič je na ráně bordelu, s origoš blatníčkem to je ale v pohodě, takže tohle mi ani téměř nevadí
      • hůře dosažitelná páčka propedalu, je to sice kravinka, ale pro mě důležitá a tohle je věc, která mi vadí nejvíc (někdo na tu páčku dosáhne možná dobře, ale mám krátké ruce a testoval jsem to, pro mě to je nic moc)
      • nepatrně menší tuhost zadní stavby, ale není to zase nijak tragické
      • a pak jedna letošní zásadní nevýhoda, nebylo k mání s Talasem RL/RLC ale pouze X, který určitě nechci. Tohle ale snad nové modely pořeší, když to zatím stále vypadá, že Xkové Foxky příští rok vůbec už nebudou. A pokud by nebyl k mání s Talasem, tak bych stále uvažoval koupit komplet a vyměnit vidlici (což jsou ovšem prachy navíc)

      Osazení K24: www.cube-bikes.de/…d_12296_.htm bych mohl mít určitě pod 65tis., z toho vycházím i pro srovnání s ostatními koly. Jen je tam problém ta vidlice, jinak 100% vyhovuje komplet jak je.

      A teď pár příkladů kol, která jsem vyřadil a proč:

      • Canyon ESko: chod zadní stavby mi sedí a je výborný, ale s Pearlem je to progresivnější a nebyl by v reálu posun do vyššího zdvihu (ale úplně totéž pohodlím jako současné AMS 125ka, ESko jsem testoval pořádně)
      • Reign, Maestro mi tak úplně 100% nesedí, i když je to dobrý systém a k tomu nemá osazení pro moje XC ježdění za rozumnou cenu (ani Reign 0 nemá Talase a ještě je už docela drahý s osazením jaké má) a ještě váhově by to nebylo nic moc
      • idrivy mi nesedí chodem
      • Lapierry Xcontrol vyřazeny kvůli velké progresivitě
      • Spešl Enduro kvůli ceně a těm spešláckým specifickým komponentům (nechci jak tu jejich vidlici, tak chci standardní tlumič)

      No a pak jsem trošičku zauvažoval i o Cubu Fritz s Lyrikem 2-step, ale to už by asi bylo moc a nelíbí se mi tam tlumič, osazení už je více do endura (pro mě zbytečně) a tím roste i váha. Navíc také nechodí 160mm, ale stejně jako Stereo o malinko více, i když tady není ten rozdíl tolik. Chodí něco ke 170mm.

      No a třeba to pomůže k výběru i Matyxovi a třeba nebude odmítat některé značky.

      0 0
      • TheIF  

        Chrtí Torque ;-) Lyrik a do 15kg to má taky www.canyon.com/…tattung.html?… od 8.9. mají mít u canyonu nějaké výprodeje…

        0 0
        • MlokCZ  

          O Torque jsem taky zauvažoval, ale vyřadil z několika důvodů. Na mě pořád moc komponenty do endura (i když ne tak moc, ještě by se to dalo). Ale Lyrika bych pružinového stejně nechtěl, mě se líbí lehce progresivní vidlice a s Talasem 07 maximální spokojenost. A pak to hlavní, nebylo by použitelné snižování vidlice a to mám jako základní požadavek, o kterém vim, že ho neoželím.

          0 0
      • TinkTink  

        Jenom dotaz – premyslel jsi taky nad moznosti vymeny tlumice nebo vidlice? Vybrat si ideal zadni stavbu + k tomu tlumic dle osobnich preferenci…?

        0 0
        • MlokCZ  

          Přemýšlel, ale to vyjde u většiny uvažovaných kol o hodně moc dráž, takže pokud to bude možné, tak chci už komplet co nejblíže cílovém stavu. U Sterea když nebude s Talasem výměna vidlice je ve hře. Tlumič chci asi nejlépe RP23, takže to je ok.

          0 0
      • max78  

        Nemas, prosim, info o tom, jak chodi Kona Dawg? www.kona.cz/2k7_kolo.php?…

        0 0
        • MlokCZ  

          Konkrétně Konu Dawk jsem nejel, ale osobně mi moc nesedí přepákované jednočepy. Pocitově mi přijde, že je to takový horstlink, který v některých situacích nefunguje úplně tak, jak by měl, i když se tu o tom vedla i debata konkrétně pro Turnery. Ať je to v reálu jak chce, mě prostě nesedí tak dobře jako horstlink. Ale chtělo by to opět hodnotit každé kolo zvlášť, ale vyzkoušet všechno nemůžu, tak tady jsem trošku generalizoval na základě testu kol ze stejným systémem a obecně všechny z výběru vyřadil.

          0 0
      • cabbage  

        měl bych pár dotazů:

        1. podle čeho víš že chodí 150 když výrobce udává 130?
        2. co 4čepové lapierre?
        3. poradí si linkage s plovoucím uložením tlumiče? tedy jako má např. Trek 2008
        0 0
        • MlokCZ  
          1. Z několika různých měření, jedno z nich např. v posledním testu bike magazinu, kde Stereo bylo, tady je:

          data.mlok.net/a­llmountainfullys-highend-0307.pdf Navíc při kratším testu, co jsem ho zkoušel pocitově to odpovídalo tomu, co v tom testu naměřili, takže výsledku toho měření věřim.

          1. Jestli myslíš ty nové 08, co se objeví, tak tam je zásadní problém, že o nich vím prd a jen tak vědět více nebudu.
          2. To se uvidí, až někdo model udělá, do výpočtu linkage, které dělá na pozadí nevidim. A občas se u některé hodně složité stavby stane, že některé vypočtené údaje jsou hovadina.
          0 0
          • kesu  

            me se tomu jeich mereni zdvihu nechce moc verit mymo scottu namereili 180mm a neprijde mi to jako real.KAzdopadne na to co jezdis bych uz nasazeni kola tipu canyon torque popripade lapierre 160 asi hodne zvazil preci jen geometrie tehle skupiny kol uz je vcelku dost specificka a jejich prinos na tebou popisovany styl jizdy mi neprijde az tak velky.

            0 0
            • MlokCZ  

              S tímhle souhlasím a proto taky ani jedno z nich nebude. To Stereo je právě zaměřením ještě to co chci i když má o něco málo větší zdvih.

              Ono u toho měření jde o to, že je to u některých kol do hodně velkých sil a třeba kvůli progresivitě na konci to tolik nechodí. To není ale případ Sterea, to v kompletu s RP23 až na posledních pár milimetrů progresivní minimálně a do 90% zdvihu se mu chce hrozně snadno (v tohle ohledu se chová přesně stejně jako AMS 125ka a to je přesně, co mi sedí). Pro někoho by to mohlo být až přehnané a musel by jezdit s příliš malým sagem aby nechodil na doraz.

              Geometrii si právě také hlídám hodně, Stereo jsem velikostně zkoušel i v reálu a pro moje nastavení sedla má geometrii téměř stejnou jako AMS 125ka (takže i přes ten nebezpečný úhel sedlovky pro výběr velikostí je to pro mě ok).

              0 0
              • MlokCZ  

                Ještě k té geometrii. U hlavového úhlu bych nechtěl jít pod nějakých 68st. Tedy musí to být něco v rozmezí 68–69 (nad 69 jít taky nechci).

                0 0
              • kesu  

                jeste k ty progresivite,docela me prekvapuje,ze hledas kolo spis degresivni.Zvlast pri zdvizich nad 140mm mi to neprijde moc dobry.Podle meho nazoru je daleko lepsi kdyz to bude chodit rekneme 120mm coz podle meho na normalni jezdeni staci a zachova si to rekneme 30mm na „skoky“ ci na jezdecke chyby..Treba na enduru s Floatem co jsem mel predtim mi vadilo ze vyuziva porad plnej zdvih a jakmile se clovek nekde pusti z nejakyho „vyssiho obrubnicku“ tak je to pomalu nadorazu.Ted na scottu mam dost velkou rezervu zdvihu a nemam porad pocit,ze jsem na dorazu.Ale tohle bych prave videl jako dalsi rozdil mezi kategoriema anduro a AM.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Ono když se přidá progresivita vzduchového tlumiče, tak výsledek je vždy stejně lehounce degresivní. Já ale na dorazu nejsem v podstatě nikdy, AMS 125ku jsem dostal jednou na 50mm na tlumiči (vyzkoušeno při vypuštěném tlumiči, že dá 51mm celých). Větší skoky neprovozuju a provozovat nebudu, kdyby ano, tak tam rezerva musí být větší a průběh kterým teď chci by na to vhodný nebyl. Pocit že by to šlo k dorazu (tzn. že to nejde na konci zdvihu lehce a plynule, ale že je tam náraz byť sebemenší jsem neměl nikdy). Při mojem stylu jízdy to pak při tak velké rezervě znamená, že tam ten zdvih vlastně není vůbec, to tam prostě nedostanu. Já mám na tohle jednoduchý test, na místě vyskočím, co dokážu (řekněme 15cm do výšky) a pak se při dopadu co nejvíc do toho dopadu opřu. V reálu se přes tuhle hodnotu dostanu 2× nebo 3× do roka. A nad tuhle hodnotu je více než 3–5mm na tlumiči pro mě mrtvý nevyužitý zdvih, který nedám nikdy. Tohle je právě u mě dané tím, že neprovozuju žádné dropy a větší skoky, kde je snadné potom průběh jako má AMS 125ka nebo Stereo dostat nadoraz.

                  A souhlas s tím, že při přechodu do endoro kategorii je tam většinou ten progresivní konec a ta rezerva větší. Ono ale často i u kol AM, kde mám vyzkoušeno, že bych ten zdvih nevyužil úplně celý (třeba právě Canyon ESko i když mi chodem sedí je z tohoto důvodu pro mě –1,5cm zdvihu dolů, buď bych musel jezdit extra velký sag nebo by tam těch 1,5cm navždy zbylo).

                  0 0
                  • kesu  

                    to je prave ten rozdil v pojeti jizdy proto jsem nahore psal proc bych nebral vyslovene enduro modely..Ten tvuj test je zajimavej ale pro me zacina mit rozmer pokud takle sprasim aspon 50–60cm a ne 15.Nicmene od tebe je zajimavy cist co chces protoze je videt ze mas jasnou predstavu co od toho kola cekas

                    0 0
      • PePu  

        Co třeba nějaký Norek? Netuším však průběhy stavby a reálné hmotnosti (s případnou výměnou komponent).

        0 0
        • MlokCZ  

          Fluid by trošku do úvahy přicházel, ale tam bych musel měnit více věcí včetně vidlice a přitom základní ceny žádný zázrak. Takže toho jsem z výběru už taky vyřadil.

          0 0
          • MatyxCZ  

            Na Norco jsem zatím vůbec nekoukal, netušil jsem že dělají i něco jiného než FR/DH. Mrknu na to, ale hádám že to bude stejně min. 160 … :-((

            0 0
      • dada  

        coje špatnýho na talasX ???????

        0 0
        • MlokCZ  

          Obecně špatného nic, jen terralogic, brain a další „inteligentní“ systémy nejsou nic pro mě. Terralogic jsem testoval 2×, jednou na chrtí stovkové vidlici a jednou přímo Talas X a mě se to vůbec nelíbí. Já chci pořád aktivní odemčenou vidlici a ne aby se mi sama zamykala. Na nejmenších nerovnostech to je znát, tam se sem tam nechce odemknout vůbec a při otevírání vždy cítím nepatrnou hranku, která mi tam prudí. V rozbitém terénu po otevření už to chodí, jak si představuju.

          U AMS 125ky mi při kupování popletli osazení a místo Talase RL dali Xko a nabídli za stejnou cenu, když už to bylo namontované (Xko je normálně o něco dražší). Tak jsem to vyzkoušel a zase vrátil a počkal na výměnu za RL a jsem velmi rád, že jsem Xko nevzal. Xko navíc má o 10mm méně.

          U 08 modelů to navíc vypadá, že žádný Xka nejsou.

          0 0
          • dada  

            to už sem právě zjistil a je to pro mě důvod proč nečekat na modely 08 – a dík za zkušenosti

            0 0
      • vojta  

        Jen drobna poznamka k ES-ku. Pearl ( i MC) letos konci a pro pristi sezonu jej najrazuje Monarch ( dle webu XC-AM tlumic pro zdvihy 100–160 mm). Vzhledem k tomu, ze by mel mit vice univerzalnejsi pouziti, mohl by byt mene progresivni. A je ovsem jeste otazka jestli se na ES-ku neobjevi RP23.

        0 0
      • MlokCZ  

        08 modely Cubů se včera objevily na stránkách.

        Stereo je k mání s Talasem, zdvih u něj píšou 140mm místo letošním 130mm, i když to vypadá, že zadní stavba je naprosto stejná. No ale co by nenapsali více, když letošní modely měly naměřených v reálu 150mm.

        Varianta K24 s Talasem se mi úplně přesně líbí osazením: www.cube-bikes.de/…d_20821_.htm#… Jen ty Crossmaxi ST, z těch úplně nadšený nejsem, i když jsou to dobrá kola. Skoro bych raději ty DT XRC 180ky (funčně pro mě budou ty kola cca stejné, nepatrně menší váhu Crossmaxů moc neocením a hlavně se mi nelíbí ceny dílů na Crossmaxi, když třeba zruším ráfek), které jsou i na těch dvou levnějších osazeních.

        0 0
        • MlokCZ  

          Takže v podstatě rozhodnoto, Vemu Stereo.

          0 0
        • scret  

          nevidim tam cenu:(

          0 0
          • MlokCZ  

            No tu zatím vidět ani nechci, odhaduju, že bude o něco vyšší než letošní Stereo s osazením K24 (trošku díky Talasu a hlavně díky Crossmaxům). Když doporučená letošní cena je 75tis pro K24 + Minute + DT XRC 180, tak to vidím klidně na 85tis. doporučenou. To už by bylo hodně, ale z toho dostanu zase nějakou slušnou slevu, prostě uvidím (za 14 dnů budu cenu vědět více).

            0 0
      • JSt  

        mi se to zda jako jit s kanonem na vrabce. podle toho, co jezdis a co chces poridit ;-). nemuzu si pomoct.

        0 0
        • MlokCZ  

          To se ti sice zdát může, ale důležitý je, že budu spokojenej. Já bych si na ty vrabce vzal klidně ještě větší kanón než píšu, ale už by se mi moc nelíbilo takový kanón pohánět :-)

          0 0
      • K2  

        Být tebou, tak zkusím na Canyon Es-ku (pokud ho máš ještě možnost otestovat) tlumič Fox – máš ho na svém kole, délka tlumiče je na obou kolech stejná, takže by to neměl být problém – přehození je otázkou chvilky. Další kolo, které by tě mohlo zaujmout je AMR Plus od Ghostu (má ale X-Fusion tlumič) www.ghost-bikes.com/2008/typ.php?…

        0 0
        • MlokCZ  

          Uvažoval jsem o AMR 9000 (přesně takhle osazené kolo si představuju, takže po téhle stránce by sedlo perfektně). Ovšem vyřadila ho cena.

          Jinak výběr je ukončen, dnes jsem objednal Stereo (osazení K24, Talas, Crossmaxi ST) za velmi přijatelnou cenu (výrazně menší než doporučených 89tis.): www.cube-bikes.de/…d_21006_.htm#…

          Když jsem se už smířil s hůře přístupnou páčku propedalu (jedinou věcí, která se mi nelíbila na Stereu), tak chodem je ten rám pro moje požadavky nejlepší volba. S cenou, za kterou bude Stereo má velký problém osazením konkurovat i ESko 8-čka (tedy nově AMko 8-čka s RP23, dle toho jako přejmenovali ESko na AMko a ESXko na ESko u nových modelů).

          Jinak Canyon ESko (tedy nově AMko) s RP23 byl poslední protikandidát ke Stereu, o kterém jsem i dost přemýšlel.

          Otestovat ESko s RP23 nemůžu, protože nemáme stejně dlouhé tlumiče. Na AMS 125ce je 200mm tlumič, na ESku má Pearl 190mm. Ale tu výslednou progresivitu si dokážu představit dost přesně, protože vím přesný rozdíl progresivit samotných zadních staveb AMS 125ky a ESka, i jsem vyzkoušel s Fox tlumičem i další kola, kde také vím, jak jsou progresivní ty zadní stavby. Výsledná progresivita by byla celkem ok, u Sterea je ale ten průběh zadní stavby pro moje požadavky ještě lepší.

          0 0
          • MlokCZ  

            U toho Ghostu mělo být o AMR PLUS 9000: www.ghost-bikes.com/2008/typ.php?… Osazením jsou s tím Stereem téměř totožné, jediný zásadní rozdíl jsou brzdy, které jsou skvělé oboje. A ta cena, za kterou bych mohl sehnat Ghosta by byla cca o 15tis. více než Stereo (stojí o 200euro více doporučená koncová a u Cubu mám lepší možnosti na větší slevu z té oficiální ceny), což už je značný rozdíl. Navíc pro Ghosta platí to samé, co pro Canyona, tedy bych stejně vybral Stereo i kdybych sehnal Ghosta za stejně jako Stereo.

            0 0
          • K2  

            Netušíš jaké ceny chystá Canyon na 2008? Doufám, že S Foxem bude ES/AM-ko chodit alespoň na 130 a 1 cm rezervy pro budoucí případné tvrdší využití bych mu i odpustil. Stumpjumper je progresivní více nebo méně než ES-ko? Ten zdroj přes který máš extra ceny na Cube je čistě soukromý?

            0 0
            • MlokCZ  

              Ceny na Cube se dají celkem slušně pro kohokoliv. Stačí obvolat více prodejců Cubu a každý vždy nabídne nějakou slevu z těch doporučených cen. Minimálně 10% by neměl být problém. No a pak jestli to bude více záleží na konkrétním prodejci, jak moc chce slevit a někteří pak mají o něco větší slevy pro svoje zákazníky, když už tam někdo toho bral více (muj případ). Pokud bys měl známého někoho z těch prodejců, tak by to šlo určitě ještě o malinko levněji, než jsem dostal cenu já.

              Stump. má méně progresivní zadní stavbu než Canyon ESko. Jestli bude Canyon AMko chodit tolik je otázka, určitě to bude lepší s RP23 ohledně progresivity, ale ještě jde také o to, že Canyon naměřili menší zdvih než píšou. U modelu 07 jen 127mm (ale mohlo to být i tím, že byl konec Pearlu až tak progresivní, že ani měřící stroj to nepřetlačil, měří vždy cca do 250kg).

              Přikládám průběhy přepákovaní, dle kterých je vidět přesně, jak moc je progresivní která stavba. Tam je vidět, že nejvíc Canyon, Stump méně a AMS 125 je dokonce degresivní (no ale s tlumičem dohromady už pak není).

              Na adrese data.mlok.net jsou 3 pdfka, kde jsou testy fůllů, kde máš změřenou spoustu kol jak jaký mají průběh (což už je výsledný stavba + tlumič). ESko je tam tedy jen 06 model, ale výsledný tvar křivky bude stejný i pro 07, jen má o pár mm vyšší zdvih. Bohužel v tom jednom testu, kde je třeba Canyon ESko 07 a AMS 125ka grafy chybí. A můžeš to porovnat se Stereem, kde je vidět na grafu, že na 120mm se mu chce úplně krásně (tam je hodnota kolem 125kg, to dám při jízdě každou chvíli, no a moc přes 150kg nedám už téměř nikdy. Samozřejmě ty křivky jsou pro nějaké konkrétní nafoukání tlumiče (ale foukají vždy nastavení pro určitou váhu jezdce, takže se to dá navzájem dobře porovnávat).

              Tady první graf přepákování: Canyon ESko.

              0 0
              • MlokCZ  

                Stump. FSR. Ještě jsem zapomněl, vše co píšu k Stump. FSR se týká provedení do letošního modelu 07 nebo starší (na kterém jsem i jel a grafům chování odpovídalo). Jak to je přesně s provedením 08 zatím netuším (a to ani grafy, ani jsem na tom nejel).

                0 0
                • MlokCZ  

                  A pro porovnání AMS 125ka, ve výsledku s tlumičem jedno z nejlineárnějších kol (díky lehounce degresivní stavbě). Stereo má pak průběh přepákování hodně podobný AMS 125ce. A když se pak podíváš na graf Sterea včetně RP23 tlumiče v bikemagazinu, tak tam je hezky vidět, že i přes lehce degresivní zadní stavbu to je i s RP23 tlumičem na koneci trochu progresivní (což trošku je samozřejmě třeba i pro jízdu bez větších skoků). To jen pro ukázku, že i nijak extra progresivní tlumič výsledný průběh stejně docela zprogresivní.

                  0 0
                  • K2  

                    Těm křivkám z biku rozumím, al těmhle ne – prosím o vysvětlení. Díky

                    0 0
              • K2  

                Pokud jsem pochopil grafy z MTB dobře, tak Canyon bude při normálním provozu chodit cca 10 cm – z tohohle pohledu vychází lépe Stumpjumper. Pak zase nechápu proč vychází všude Canyon jako Super nebo Sehr Gut a Stumpjumper pouze Gut – pro mě velká záhada. Akcelerovat bude dobře, ale do zdvihu se mu moc nechce. Že by často v biku inzerovali? Skoda, ze tam někde není pro srovnání AM Merida, zajímalo by mě jak by se mezi ostatními chytla (výprodeje jsou dost agresívní – cca 20 tis pod konkurencí)

                0 0
                • MlokCZ  

                  Hodnocení bikemagazinu vychází jednak z mnoha parametrů, to celkové vůbec neberu v potaz. Vždy si dohledám dílčí hodnocení něčeho konkrétního co mě zajímá nebo zkouknu grafy a další exaktně změřené hodnoty.

                  A ona malá progresivita, kterou třeba chci já a podle toho co píšeš, tak i ty není obecně výhoda, ale jen pro někoho. A v bikemagazinu zohledňují na co je teoreticky spíš kolo určeno a ESko už je laděné trošičku do endura a čekají se u něj už nějaké ty skoky, takže trošku větší progresivita u něj je očekávána. Kdybych to vzal opačně, tak AMS 125 je ve výsledku s tlumičem progresivní jen nepatrně a mě tedy sedne skvěle, ale kdyby s ní někdo chtěl trošku více skákat (řekněme třeba 0,5m nebo ještě o malinko větší dropy), tak to nepůjde (buď bude pořád na dorazu nebo přifoukne tlumič a bude mít příliš malý sag a málo citlivý počátek).

                  A ty grafy lev. ratio (průběh přepákování), které jsem sem dával ty jsou hrozně jednoduché (a jsou dost přesné, není na nich ve výpočtu v linkage v algoritmu co zkazit ani pro speciální složité systémy zadního přepákování). Graf udává poměr zdvihu tlumiče a zadní stavby. Takže třeba pro konkrétní příklad AMS 125ky. Na počátku zdvihu při stlačení tlumiče o 1mm půjde zadní stavba do zdvihu 2,46mm. Na konci zdvihu na 1mm zdvihu tlumiče půjde stavba o 2,88mm. A teď co to znamená. Pokud by byl tlumič zcela lineární (tzn. zanedbáme v tuto chvíli jeho vliv, abychom mohli vyhodnotit z grafu jen tu stavbu). Pak na stlačení o 1mm tlumiče je vždy potřeba stejná síla po celý zdvih a tedy pokud na konci zdvihu jde při chodu 1mm tlumiče do zdvihu zadní stavba více, tak je degresivní (na konci je třeba menší síla pro stejný chod stavby). Pokud je naopak křivka lev. ratio klesající jako u ESka a Stumpa, tak na počátku zdvihu pro stejnou sílu půjde kolo více do zdvihu.

                  Čím je tedy křivka lev. ratio více klesající (nejlépe vždy porovnávat v % o kolik jde stavba do zdvihu na jeden mm na začátku a na konci, neporovnávat absolutní rozdíl, ale relativní), tím je stavba více progresivní a opačně. Pokud by křivka lev. ratio byla vodorovná přímka (tzn. pro celý zdvih by platilo že při změně zdvihu tlumiče o 1mm jde zadní stavba do zdvihu o konstatní hodnotu), tak by zadní stavba byla přesně zcela lineární.

                  0 0
                • MlokCZ  

                  A pokud tě zajímá průběh Canyonu s RP23, tak koukni na graf Spectralu, ten je přepákovanej téměř totožně (rozdíl oproti ESku minimální) a je s RP23.

                  0 0
                • MlokCZ  

                  A jeden test jsem ti tam přehodil, tam je i Merida AM. Když se koukneš na graf, tak tam si všimni, že má příliš nízké hodnoty na počátku, takže by bylo nutné přifouknout, jinak by byl sag hrozně velký a tím se celá křivka zvedne. S Meridou já mám jasno, jel jsem na ní a jen si potvrdil, že takový systém nechci a že mi nevyhovuje, takže nepadá v úvahu ani přes výbornou cenu za osazení.

                  0 0
                  • K2  

                    Ten poslední test je super, je tam jak Merida, tak Lapierre a přímé srovnání se Spešlem a Trekem. Škoda, že neumím Německy. Večer to prostuduju. Můžu ti poslat svůj výběrový xls na sjednocení přehledu :) Jinak se mi povedlo najít zajímavé výprodeje Spešla v USA. Hledám, kdo ze známých v USA se chystá do ČR. Ale tahat se kolem se lidem moc nechce

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Do Stumpa bych třeba já osobně nikdy nešel. Oproti AMS 125ce jsou to hodně podobná kola, Cube mi chodem a průběhem (přímé porovnání v reálu) přišel o malý chloupek lepší. No a když k tomu přičtu, že za stejné peníze u Cubu dostanu nesrovatelně lepší osazení… A vlastně ještě oproti AMS 125ce má Stump. tlumič více na ráně bordelu. Tedy pro mě osobně samá negativa a to velmi podstatná a výhoda žádná. Otázka jak tomu bude u Stumpa 08…

                      0 0
                      • K2  

                        Co se týká ceny, tak výprodeje v USA jsou znatelně výhodnější než v Evropě. Nevím, jestli by se ti podařilo tady někdě teď sehnat Cuba ve tvé výbavě za 40 tis. Problém je však doprava. Nejdříve pojede jeden známý z USA do ČR někdy v květnu a tahat se s kolem není žádná sranda, zatím jsem se ho na to neptal…

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Tak jasně, s cenou v US na tom bude určitě lépe než Cube. Jenže to už je docela komplikované, musíš mít někoho kdo to osobně přiveze (u malých věcí jako GPSka se to dá a mám dvě dovezené, ale u kola bych nikoho nesehnal). No a pak přeci jen záruka taky nic moc. Na Cuba mám záruku 5 let na rám v místě bydliště, což je ideální.

                          0 0
                    • fluider  

                      Mno, tak ja som trochu zmätený z tých grafov, pretože napr. Lapierre XControl je podla Linkage progresivný až pred koncom zdvihu a podľa toho článku nie je až tak progresívny. A zaujímavé, že Scott Genius má stavbu výrazne progresívnu pred koncom zdvihu kďežto podľa Linkage by mal byť degresívny.

                      0 0
                      • fluider  

                        Hovorím o článku AllMounatin Bikes 12/06 kde je Lapierre XControl 513, Trek Fuel EX8 a Scot Genius MC40

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          V bikemagazinu pak máš grafy už výsledné i s tlumičem, pokud teda bys bral kolo se stejným tlumičem, tak graf z bikemagazinu je rozhodující.

                          Při porovnávání dle linkage ti to bude dobrý pouze pro stejné tlumiče nebo když máš představu jak jsou na tom ty tlumiče oproti sobě. Pro mě je to třeba dle linkage zcela jasné a porovnatelné jednoznačně, protože kolo jsem vybíral s podmínkou RP23 tlumiče (jedině u Scottu bych udělal vyjímku).

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            mělo být: *pokud bys teda bral kolo se stejným tlumičem jako oni testovali

                            0 0
                      • MlokCZ  

                        Především podle lev. ratio určíš progresivitu pouze samotné zadní stavby bez vlivu tlumiče. No a protože tlumiče jsou s progresivitou na tom velmi různě a rozdíly jsou ještě větší než mezi samotnými stavbami, tak výsledná progresivita s různým tlumičem může být úplně jiná než jen srovnání staveb. Srovnání staveb bude odpovídat přesně pouze při použití totožných tlumičů. Scott genius má zrovna atypický tlumič, o kterém samotném ohledně průběhu vím úplný prd a může zcela změnit průběh samotné stavby, kterou vidíš v linkage. Takže zrovna Scotta dle linkage moc neporovnáš, to bys nejdřív musel vidět průběh toho jejich tlumiče.

                        U Lapiieru opět do hry vstupuje tlumič s neznámí průběhem.

                        0 0
                        • fluider  

                          Chápem, vďaka. Takže ak hľadám čo najlineárnejší priebeh celku (stavba + tlmič), je lepšie mať mierne degresívnu stavbu lebo progresívny tlmič to aj tak vyženie hore, do progresivity.

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            Přesně tak, RP23 je jeden z nejméně progresivních tlumičů a i tak s degresivní zadní stavbou je to vždy ještě nepatrně progresivní (což je tedy dobře, nějaká minimální progresivita tam být musí). A výsledně minimálně progresivních celků (stavba + tlumič) je hrozně málo (protože degresivní stavby téměř nejsou, co mě napadá z hlavy, tak pouze Cuby, Ghost AMR a pak ten Scott, jenže tam se k tomu přidá hodně progresivní tlumič). Ale pokud taková kola hledáš jako já, musíš mít jasno v tom, že nebudeš nikdy provádět větší skoky (řekněmě, že je třeba končit někde na 20–30cm dropu maximálně).

                            0 0
                          • MlokCZ  

                            Samozřejmě jiná situace by byla při použití pružinového tlumiče, kde jsou i tlumiče zcela lineární (maximálně s dorazem na konci zdvihu).

                            0 0
                            • fluider  

                              Tak mi napadá, prečo potom výrobcovia celopér nepoužívajú pružinové tlmiče? Musia vedieť, že by bola ich zadná stavba lepšie využitá… Alebo si včetci myslia, že každý chce na 130mm zdvihu dávať 300mm dropy? Alebo je to móda vzduchu od vidlíc a výrobcom odpruženia pomáhajú vyvíjať lepšie vzduchové tlmiče tým, že na svojich bikoch predávajú vzduchovky?

                              0 0
                              • MlokCZ  

                                Pružinové tlumiče se nedávají z více důvodů. Na lehčí kola méně zaměřená do endura (nebo vůbec do endura), o kterých se bavíme a kde se dá i předpokládat menší skákání je pružinový tlumič docela těžký (i když třeba u Fox tlumičů je vanilla jen nějakých něco málo přes 100g navíc). Dále mívá většinou expanzku, na kterou na některých rámech není třeba místo. No a pak je tu problém přesné pružiny na danou váhu jezdce. A citlivost není u tlumičů problém, tlumič má výrazně méně pasivních odporů než vidlice, dále je tam více jiných pasviních odporů, které jsou i u pružinového a větší část váhy jezdce. A pak ještě bych řekl, že pružinový tlumič by byl na dost rámů už zase skoro málo s výslednou progresivitou.

                                No a pak si asi někteří výrobci myslí, že třeba 0,5–0,7m dropy občas dávat budeš na 130–140mm. Třeba u Canyonu dle ostatního vybavení je tím směrem to kolo směřováno, aby se nějaké ty aspoň menší dropy (0,5m) na tom dávaly.

                                Já bych třeba pružinový tlumič rozhodně nechtěl.

                                0 0
                      • MlokCZ  

                        Co jsem měl možnost zjistit o Scott tlumičích, tak jsou na koneci hodně progresivní a je to dané kvůli jejich funkcionalitě páčkou měnit zdvih. A i jim to sedí k té degresivní zadní stavbě, ve výsledku je průběh velmi rozumný (mě se tedy líbí).

                        0 0
                  • K2  

                    No včera večer jsem prohlížel grafy z Bike (porovnání sestav včetně tlumiče mi přijde nejlepší, protože tlumič většina hned němění)a zatímco většiny fulů (AMS, Merida, Stump) naměřili o něco větší zdvih a u Canyonu menší + je potřeba velká síla na odtržení z klidu (pokud to teda odborníci z Biku (asi těžko) nenaladili blbě. Jinak křivky Stumpa a AMS jsou dost podobné, ta Merida bude dost pohodlná, houpání na počátku se dá odstranit zapnutím propedalu a pak bude pěkně žehlit a kek konci přitvrzuje progresivněji, aby měla rezervu na větší šupy (akorát nebude na spurty) Budu toho Canyona někde muset trochu projet – podle grafů se tváří jako xc full se 140 v předu (na 1500N chodí s bídou na 100) Na větší skoky neodpovídá váha rámu a metrový skok snese podle mě každé z těchto kol

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Máš pravdu, že je ideální to porovnávat rovnou i s tlumičem, takže tyhle grafy. Když už ale víš, že budeš mít na obou kolech o kterých uvažuješ totožný tlumič, tak je podrobnější porovnání z Linkage, kde porovnáš jen přepákování a to přesněji. Dobře je to vidět třeba právě při porovnání AMS a Stumpa. Grafy mají z testů bike-magazinu podobné, ale v reálu tam je stále docela rozdíl, který méně podrobný graf v malém obrázku dobře nerozliší. V liknage je pak rozdíl jasně patrný a to ne tak malý (a s reálným porovnáním to sedí). No a když k tomu už teď vím přibližné porovnání i tlumičů samotných (ono tam je to jednoduchý, stejně jsem chtěl RP23 a oproti němu je Pearl i MCdost progresivní a jiný bych stejně určitě nebral), tak zase se dá dobře srovnat i jen dle linkage dle přepákování.

                      Nesmíš ale brát v úvahu absolutní čísla, jen tvary křivek. Protože třeba bys foukal jak tlumič, tak vidlici na méně/více. Tím můžeš změnit sílu potřebnou k chodu na určitý zdvih. Dle tvaru křivky ale musíš odhadnout, jestli bys oproti jejich měření mohl foukat více/méně, jestli např. výrazně menší tlak nezpůsobí sag třeba 40% (u hodně progresiních průběhů), to bys pak méně foukat nemohl.

                      Jinak u Canyonu je rozhodující na jaký model si koukal, Canyona testovali vícekrát (teď mám na stránkách všechny ty testy co mám). Protože 06 Talas byl výrazně progresivnější a měl o 10mm zdvihu méně. Talas 07 při mojem foukání na mojem kole jde při 150N přes 130mm zdvihu (cca 131–132mm).

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        No a pak je tu ještě i zásadní rozdíl v chování jednotlivých systémů, což v grafu není vidět (přeci jen u fullu je narozdíl od vidlic spousta faktorů, který jsou důležité, ale graf je neukáže). Takže nelze vycházet jen z těch grafů, houpavost při šlapání je daná jak grafem, tak ale ještě více samotným systémem. To samé chování pod brzdou.

                        A nedá se říct, že přílišnou houpavost na počátku doženeš propedalem, to zase hodně sníží žehlivost menší nerovností (a nejen to).

                        Já mám pravidlo, že kolo musí být vyhovující s vypnutým propedalem/flo­odgate po většinu času a propedal používán jen v některých menšinových situacích (nebo pokud se nechrtí, aby to nebylo třeba nejlépe nikdy).

                        0 0
                        • K2  

                          Na Meridě jsem jel s tím zákjladním R5S tlumičem a pohodlí + jizda v terénu byla dobrá, akorát pocitově línější při zrychlování – neměla žádný propedál + vážila přes 14 Kg. Jestli by se příliš houpala s foxem přímo říct nedokážu, ale průběh má celkem podobný AMS s citlivějším začátkem a spostupnějším přitvrzováním. U Canyonu jsem se díval na všechny testy (včetně Spektralu) a vždy je průběh o dost progresívnější než u konkurence (Cube, Stump) a uvádějí menší naměřený zdvih – dle grafů při normálním ježdění to vypadá, že bude mít pocitově nižší zdvih než třeba Stump (i když má o 2cm více) – musím se na něm svézt (teď mám pod zadkem jednočep s pružinovým tlumičem 12 cm – chci zkusit něco jiného) Jak na tebe působil Canyon když jsi ho testoval + jak stoupá do kopce bez snížení vidlice? Merida stoupala bez zvedání možná líp než Stump a nezvedala se.

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            Výjezdy jsem bez snížené vidlice na ESku speciálně netestoval, já jsem stejně zvyklý i z Cuba vidlici snižovat hodně často (i když bych 95% kopců vyjel i bez snížení, tak se snížením se jedou lépe). AMS 125ka x Merida – tohle jsou dvě hodně odlišná kola, jiný systém, jiná geometrie. Pocitově menší zdvih než Stump už ESko ani s Pearlem určitě nemá, přijde mi to tak nastejno, možná ESko více (a AMS 125ka možná pocitově ještě o píď více, ale téměř neznatelně).

                            Pouze testem na místě (lehce vyskočit a po dopadu se do toho co nejvíc opřít) jsem na ESku (při rozumném sagu, při větším sagu se stejně téměř maximální chod nezvětšoval, takže to nic neřešilo) dal 41–42mm na tlumiči, což je s tím přepákování jaké má cca 115mm zdvihu. Na AMS 125ce dám takhle 47–48mm, což je cca 120mm.

                            Cube x Canyon, tam bude vždy rozdíl v progresivitě i při stejném tlumiči. Cube je z XC rámů jeden z nejméně progresivních, co se vůbec dá koupit (dokonce degresivní průběh samotné stavby bez tlumiče). Ani podobně vypadající Stump. (letošní a dřívější modely) nemá degresivní zadní stavbu jak je vidět z toho grafu lev. ratio, který přikládám. A novy Spešly, které jsou přepákované jako letošní enduro už jsou zcela stejně progresivní (teď pouze samotné stavby porovnávám) jako ESko. Proti Cubu je pak progresivní až na pár vyjímek jako třeba Ghosty (ale to je totožný systém) vlastně úplně cokoliv. Proto Canyon i s RP23 bude o něco progresivnější než Cube.

                            0 0
                          • MlokCZ  

                            A Canyon už jsem tu někde popisoval. Citlivost s Pearlem výborná, asi o malý chlup lepší než AMS 125ka. Na Pearlu se mi líbil nastavení floodgate, který jsem dokázal nastavit, že se choval lépe než mě propedal na AMS 125ce (asi dané především mnohem jemnějším rozsahem nastavení floodgate oproti propedalu). Ale právě vadila mi ta progresivita, využitelného zdvihu bych měl s ESkem cca stejně nebo ještě o pár mm méně než s AMS 125kou a já to testoval hlavně právě pro tohle ověření (když jsem hledal kolo zaměřené hodně do XC, co bude chodit více než AMS 125ka, což nakonec zcela splňuje vybrané Stereo).

                            0 0
                      • MlokCZ  

                        A ještě bude Canyon příští rok s jiným tlumičem (AMko, které bude přejmenované ESku bude dle obrázku s Foxem a ESko).

                        0 0
                      • MlokCZ  

                        A pro zajímavost, nový Spešl Saphire a jeho průběh přepákování. Progresivní je ta zadní stavba naprosto totožně s Canyonem ESkem.

                        0 0
                • MlokCZ  

                  A Canyon bude chodit o něco více než 10cm, proti grafy jsou v praxi následující rozdíly. Jednak je to model 06, přibylo pár mm zdvihu. Dále když si graf dobře prohlédneš, tak počátek už je také na poměrně vysokých hodnotách a tedy oproti měřenému je možno jezdit nižší tlak na tlumiči. Tím se celá křivka dostane trošku níže. ESko s Pearlem jsem otestoval právě z hlediska progresivity pořádně a zjistil, že běžně bych se dostával na cca 40mm (reálných 11cm, možná ještě pár mm přes) na tlumiči a maximálně na 43, možná 44mm (reálných 12cm). Od těch 43mm dělá u ESka tu progresivitu pouze Pearl, tam i když jsem snížil tlak v tlumiči na příliš velký sag (ten narostl o celých 5mm na tlumiči), tak využití konce zdvihu se moc nezlepšilo (narostlo o pouhé 2mm). Takže u Pearlu tam snad už musí tak brzo začínat doraz nebo nevim, jak je to možný. Tohle se s RP23 zlepší, tam doraz začíná někde na 47–48mm.

                  0 0
      • K2  

        Být tebou, tak zkusím na Canyon Es-ku (pokud ho máš ještě možnost otestovat) tlumič Fox – máš ho na svém kole, délka tlumiče je na obou kolech stejná, takže by to neměl být problém – přehození je otázkou chvilky. Další kolo, které by tě mohlo zaujmout je AMR Plus od Ghostu (má ale X-Fusion tlumič) www.ghost-bikes.com/2008/typ.php?…

        0 0
    • kesu  

      na styl jizdy co pises bych vzal urcite scott geniuse..

      0 0
      • Lister  

        no jo ale ty by si bral Geniuse na cokoliv :oDDDD

        0 0
        • MlokCZ  

          No ale pro Matyxe by určitě vhodný byl. V tom testu výše dopadnul taky výborně. V rámech dokonce celkově suveréně vyhrál (ale to byla trošku drahá varianta rámu). Stereo tam má v rámech třeba celkově jen „gut“. Ale má spoustu nízkých hodnocení za věci, které mi jsou fuk a které jsou horší hlavně v porovnání s těmi některými mnohem dražšími rámy, kde u Sterea je to pořád ten stejný rám i v levnějším osazení. Tím myslím třeba málo bodů za váhu, když tam Scott váží jen 1815g (těch 2638g rámu Sterea mi přijde přijatelné).

          0 0
          • MlokCZ  

            Pro mě má ale malý zdvih, dokonce o 2mm naměřeno méně oproti současnému Cubu AMS 125ce.

            0 0
        • kesu  

          ale kus,:D:D,to neni pravda,ja geniuse nejezdim..

          0 0
      • tomfree  

        Z výběru který dal,bych bral taky geniuse,výborné kolo.

        0 0
      • scoty  

        Zdar hoši! Jezdím toto kolo už třetí sezonu (model MC 10).Je pro mně děvčetem pro všechny radosti.Tech.vý­jezdy, ostré sjezdy, skoky, sprint po silnici -„nema problema!“
        Dokonale kopíruje teren, zatáčí, brzdí. Akorát je potřeba se mu naučit rozumět, z názvu je patrno, že to není žádný blb.Seřízení zadního tlumiče není sranda, hlavně ze začátku. Přední Talas funguje dokonale, při delším výjezdu nebo sjezdu několika pohyby zmněním zdvih.Jinak většinou mam tak 110mm.Jinak já 190/90.Najeto cca.4000 v terénu.

        0 0
    • kassar007  

      a co specialized PITCH. je to nvinka na 2008 a vypada fakt super a myslim ze na pohodovy jezdeni je to jako delany

      0 0
      • goofy  

        Ten Pitch nevypada spatne…

        0 0
        • MatyxCZ  

          to rozhodně ne, přidávám na seznam, díky kassar007 !!!

          0 0
          • kassar007  

            nemas zac :-) velmi malo prispivam, tak jsem rad ze na me nekdo zareagoval :-)

            0 0
            • goofy  

              btw: jak slape Six? :o)

              0 0
              • kassar007  

                hele paradne ....... ted jsem byl na spicaku a parada. Akorat vidle asi bude potrebovat vymenit. Nedosahuje schopnosti ramu a je to takovy nevyvazeny. Jinak parada ...... sedi mi super geometrie a tuhost a vyska zdvihu je taky presne podle me. A co ty uz se sepro neco rozhodl resp. mas uz na ceco penize??? :-)

                0 0
                • goofy  

                  No s tou vidli jsem ti to mluvil ;o)

                  No a z penezma se to vyvinulo docela blbe, nez jsem doufal. Rozhodnuty nejsm, ale mam par favoritu. Stejne uz letos asi nesehnatelnych. Holt budu muset to poresit az na dalsi sezonu a letos uz dojezdim na Manikovi…

                  0 0
                  • kassar007  

                    taky neni spatny :-) ja jsem byl na spicaku ted a trochu jsem si chytil zapesti :-( tak z tydeni cyklo dovolene je jenom pracovni tyden :-(

                    0 0
                    • goofy  

                      No ani nemluv. Zdravotni problemy se se mnou vlecou celou sezonu…

                      0 0
                      • kassar007  

                        jo a co mas vybrany za favority??? jinak na vidle jsem koukal, ale zatim nejsou money. Ale treba me zajimal DOMAIN nemas o nem nejaky info jestli si stim pomuzu nebo ne??? ajeste nova Marzocchi 55 vypada hodne dobre

                        0 0
                        • goofy  

                          No Domaina jsem tak lehce zkousel a chodil velmi pekne. Pripadal mi jako Pike s vyzsim zdvihem a ocelovyma nohama. Na 55 jsem taky hodne zvedavy.

                          No a uzsi vyber? ten je hodne siroky a zalezi na penezich :o)

                          Ale jinak tam bylo Norco SIX (nevim jak ty nove), Canyon Torque, ReignX noa hodne se mi zalibil IH 6point4, ale to u nas nesezenu. Z tech uz asi mimo mou cenovou uroven se mi hodne libi SX Trail nebo klidne starsi Endurko, no a pak samozrejme Nomad, ale tohle uz je uplne mimo :-D

                          0 0
                          • kassar007  

                            hele toho SX jsem chtel taky a mohl jsem ho mit za dobrou cenu, ale prisel mi uz dost tezkej. Ale je to super kolo. jinak ten IH je super, ale asi ho nesezenes a nomad je pro me neco jako porche je pekny klidne bych ho chtel, ale nebude na nej ani za 100 let :-)

                            ale ten rexin X taky neni spatnej, ale zdal se mi docela mekej oproti sixu a to ten six neni nic super pevnyho si myslim :-)

                            0 0
                            • goofy  

                              Hmm. No Reigna jsem nejel, takze nevim. Toho SX jsem zkousel, sice asi jenom neco prez pul hodky, ale porad se mi zdal lehci nez muj Manik, takze pohoda :-D No a do kopce stoupal pekne, coz me celkem divilo. Nomad je taky v risi snu :o) Jako favoritem je asi zatim porad kvuli pomeru cena/vykon porad ten Six, ale pockam si na geometrie tech novych modelu a stve me, ze prestali davat teleskopicke sedlovky :-(

                              0 0
                              • kassar007  

                                hmm to jo to mas recht, ale je to investice jenom 800,– ale ten ram je fakt maso novej six a shore je nadhera ...... driv jsem ty prohejbany veci nemusel, ale ted se mi to strasne libi

                                0 0
    • MatyxCZ  

      Díky moc za veškeré podněty. Mloka jsem tím nechtěl moc otravovat, už mi s tím hodně pomohl a moc jsem se od něj dozvěděl na „domovském“ fóru. Zkusím to shrnout do bodů:

      • SJ FSR by mi sednul, bohužel letos nejsou peníze a sleva na Spešlíky na příští rok je už nemá smysl, protože SJ FSR 08 jde do chrta, alespoň „papírovými zdvihy“.
      • GT ID5 je ten samý případ jako Spešlíky. Tzn. letošní model nehrozí, kvůli ceně/dostupnos­ti/úsporám. Příští rok bude něco, co vůbec netuším jak bude vypadat, natož abych si to mohl projet :-((
      • Celkově kromě toho co už jsem znal jste mi nadhodili toho Geniuse, a upřímně řečeno vypadá dobře. Sice by ty zdvihy mohly být o trošku vyšší, ale pohybuje se v mezích. Zkusím u kamaráda (přímo od distributora, za nákupku) zjistit, na kolik by vyšel. Určitě je to jedna z možností, díky !!!

      … a teď to hlavní dilema …

      Epic .. Co píše Mlok dává smysl, a určitě by to papírovým předpokladům odpovídalo. Jenže jsem tady našel názory velmi podobné tomu, co má můj bratránek, aka DH závodník, který příležitostně testuje kola. A ten si Epica moc pochvaloval, na mojí poznámku o malém zdvihu tajemně prohlásil „není zdvih jako zdvih“ ;o))) … tak a teď co si mám o tom myslet :o))) … asi se zkusím mrknout do Radotína, jestli tam není letošní Epic na půjčení, ale pak bych potřeboval i nějaké srovnání na nějakém čistokrevném AM.

      Tak jako tak díky, a s radostí uvítám další podněty, neznám všechny značky a jejich modely, a třeba pořád někde „trůní“ onen pravý skvost, který by splnil má očekávání na 100% ;-)

      0 0
      • blue  

        bratrankova poznamka je pravdiva, dobrej priklad je treba idrive 4, jezdil jsem na 4 2.0 a zdvih se mi pocitove zdal taky mnohem vyssi, nez papirovej… kazdopadne epica bych si ja osobne do vyberu nezaradil

        a mimochodem, nedavno jsem videl link na letosni idrive 5 2.0 za 36 tisic na velohanak, ale velikosti a dostupnost nevim

        0 0
        • MlokCZ  

          On ten pocit vyššího zdvihu dělá samozřejmě systém jak chodí, ale skoro nejvíc to dělá progresivita zdvihu. Jak je malá, tak je to pocitově zdvih vyšší, protože to prostě často chodí do celého zdvihu (což ten progresivní průběh tolik ne), ale pak je tu nebezpečí častého chození na doraz (a samozřejmě není možné jít cestou výrazného přefoukání tlumiče málo progresivního zdvihu, aby nechodil na doraz – pak bude příliš malý sag a počátek zdvihu málo citlivý).

          0 0
      • homat  

        www.specialized.cz/…stcentra.php?a=9 tady máš přehled všech testcenter Spešlu včetně uvedených kol a velikostí, můžeš dosáhnout přímého porovnání a nezapomeň, že na jaře všechny ty kola budou po repasy odprodávat za rozumný ceny.

        0 0
      • PePu  

        Jen drobné doplnění k SJ FSR 08 (ačkoliv mají papírově 12cm): základní modely by snad mohly mít non-Specialized tlumiče a vidlice (např. na www.velomenal.ch/index.php?… se mi zdá, že model Elite má tlumič Fox). Na Epica zapomeň, své zkušenosti jsem uvedl výše. Projet se na něm samozřejmě můžeš, ale je pro tebe IMO nevhodný – nikoliv toliko velikostí zdvihu, ale celkovým chováním.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.