• karel d.

    Zdravim ve spolek. Po odvzdusneni obou brzd Avid El. 1 mi zadni brzda zustane vzdy trosku mekci nez predni. I kdyz delam to same co s predni, a snazim se tam dostat co nejvic kapaliny to jde, prece jen po odpojeni strikacky s kapalinou od paky zustava trosku houbovitejsi. Neni to az zase tak mekke, ale prece jen mam rad brzdy co nejtvrdsi s minimalnim mrtvym chodem. Ma k tomu nekdo nejaky postreh. Dik.

    0 0
    • Scottman  

      Je to způsobené délkou hadice.

      0 0
    • Vilém  

      A predtim to tak nebylo?

      Zadni brzda pruzi trosku vic, diky delsi hadici, neni to vsak zadny vyrazny rozdil.

      To spis nekde nejaka bublinka, se zadni byva vic prace, to z ni dostat, zase diky te delsi hadici a tomu, ze casto byva ruzne pozohybana po ramu.

      0 0
      • karel d.  

        Mas pravdu. Predtim to tak bylo taky. Proto jsem to zkousel odvzdusnit. Bylo v tom par bublin tak jsem si rikal ze jsem to vyresil a tad i zadni bude jako sutr. Jakmile to ale uzavru je tam nazpet trochu takova houbovitost. Odvzdusnil jsem to dvakrat-pro jistotu, ale ani podruhe k te ocekavane extremni tvrdosti nedoslo. Jenom jsem si rikal jestli je to normalni.

        0 0
    • tigermoth  

      Když cítíš jasně moment kdy se desky dotknou kotouče tak to zavzdušněné nejspíš nebude. Propružování páky dál způsobí hadice která se přece jenom trochu roztahuje, na té délce to udělá poznatelný rozdíl. Však chytni hadicu mezi prsty a silně zmáčkni páčku, možná ucítíš jemné „nafouknutí“.

      0 0
      • karel d.  

        Napadlo me jestli by se to dalo trochu pritvrdit tim, ze bych dal mezi pistky trosku uzsi blok, aby jen jemne povyjely a tak tam mohl dostat trochu vice kapaliny. Samozrejme bych musel dat pozor aby to nebylo příliš a kotouc se stale blezl mezi desky.

        0 0
        • Ricci  

          stastny clovek,ktory ma dostatocnu rezervu medzi doskami a kotucom pri elixiroch :-)))

          0 0
          • karel d.  

            Pri dobrem vycentrovani trmene by se tam nejaka minimalni rezerva jeste nasla.

            0 0
        • Ruprt2  

          Jestli je tam bublinka, tak víc kapaliny to řeší jenom částečně. Zvlášť na Avidech.

          Moje zkušenost je, že odvzdušnění není bezvadné, tak znovu. Ale celou proceduru, žádné pokoutné přidávání kapaliny.

          0 0
        • Ralan  

          Takhle jsem to dělal já, ale tím nevyřešíš to, aby ta páka byla tvrdší. Tímto jen zmenšíš mrtvý chod a zkrátíš chod páky, ale po dosednutí desek na kotouč to bude pružit zas.

          0 0
    • Tina  

      Vymeň zadnú hadicu za pevnejšiu čo vydrží vyšší tlak. Zvyčajne bývajú oplietané. Napr. Alligator Super Supreme je určená až do pracovného tlaku 1050 bar zatiaľ čo štandardná hadica Elixír bude IMHO určená tak max do 650 – 700 bar

      0 0
      • Vilém  

        No ja bych tem tlakum udavanym cykloprofi prilis neveril, maji trosku hokej v jednotkach:)

        0 0
        • Tina  

          Udávané hodnoty nikto asi neoverí, ale chcela som hlavne povedať, že oplietané hadice budú pevnejšie ako obyč plastové a to by malo byť poznať aj na páke.

          0 0
          • Vilém  

            Jo to kazdopadne jsou, mel jsem to na dvou brzdach a oproti original shimanu to bylo lepsi.

            0 0
      • Ruprt2  

        Než se budeš zase snažit prodat raketoplán tak bych si počkal na to, na co se ptal Vilém.

        Jestli to předním bylo lepší.

        Dávat opletené nebo panceřové hadice aby vyřešili blbě odvzdušněnou brzdu je totální kravina.

        0 0
        • Vilém  

          On uz na to odpovedel vyse :)

          0 0
        • Georrge  

          však už to napsal tak na co čekáš :)

          0 0
        • Ruprt2  

          Ježiš jsem kůň :-)

          Ale stejně se mi nechce věřit, že tak malý rozdíl může někomu vadit zvlášť na zadní brzdě.

          Furt se mi nechce věřit, že je to dobře odvzdušněné.

          0 0
          • karel d.  

            Asi na 100 procent odvzdusnene to nebude- za to bych ruku zase do ohne nedal. Nicmene kdyz byly nove odvzdusnene od vyrobce tak i zadni byla hodne tvrda. Pak jsem je mel na odvzdusneni v servisu a tam predvedli co dokazu i ja-mirne mekci nez ta predni. Zadne bublinky z toho uz fakt nemuzu dostat-idealni to je kdyz tlacim na pist strikacky pripojene k pace -tim to fakt hodne zesutrovati, ale po odpojeni ta lehka houbovitost zustava. Podle mych predstav to bylo kdyz nekdy ted behem leta jedu na slunci kdy i zadni brzda opravdu hodne tvrdne-prikladam to mirnemu rozpeti kapaliny v systemu v dusledku tepla. Do druheho dne ale zase trochu uvadne.

            0 0
            • Smazaný účet  

              Preplneni kapalinou je hovadina…tak ti ubydou desky, tak se problem opet obevi. Imho tam bude nekde schovana bublinka.

              Doporucuju vecer tancit nahy kolem ohne, klepat drivkem o drivko a modlit se aby se ti to nekdy podarilo odvzdusnit:)

              0 0
            • Ruprt2  

              Ani z fabriky to často nechodní na 100%, ale sám říkáš, že to bylo lepší.

              K tomu stavu se lze dostat. Chce to prostě znovu.

              nezapomeň na servisní polohu páky, taky na natočení páky, aby nevytekla kapalina při odšroubování stříkačky.

              Taky se mi stává, že poprvé to není stoprocentní, podruhé je to třeba ještě horší a to mám pocit, že dělám všechno stejně a správně :-/

              Taky se mi osvědčilo si dlouho hrát s bublinkama, které vznikají podtlakem ve stříkačce. atd.

              Je možné, že servisák který odvzdušňuješ 3× do týdne to zvládne bezvadně do 10ti minut. Možná už zná nějaké fígle apod.

              Ale z toho co můžu vidět, je to spíš tak že servis se s tím nepatle. Protože prostě Avid.

              0 0
              • karel d.  

                Ano, v servisu tomu moc nedaji vseobecne. Proto je lepsi si udelat co clovek muze sam. Kdyz strikacku odpojim, nic v podstate z paky netece- sedi to vsechno vevnitr systemu; teklo to jen kdyz jsem to delal napoprve a byl v tom vzduch. Myslim, ze prilezitost k pritvrzeni je v te fazi kdy uvolnuji paku po odvzd. trmene a postupne ji poustim za soucasneho tlakovani kapaliny do systemu od trmene-jinak mam pocit, ze jsem nic jineho nezanedbal. Kazdopadne dik za tipy.

                0 0
                • podvlada  

                  Když stříkačku odpojuješ, je podle mě lepší, když trochu vyteče, než když neteče nic.

                  Co tím myslím – pokud hejbeš pístkem stříkačky abys dostal bublinky z páky, tak je dost možný, že ji pak necháš tak, že máš v systému lehce podtlak. Po odšroubování nic nevyteče. Snažím se ten pístek vrátit tak, aby byl tlak pokud možno neutrální, klidně radši větší. Sice při odpojování pár kapek uteče, ale mám jistotu, že v páce není vzduch.

                  To co jsem popsal se týká hlavně Elixirů, které mají odvzdušňovací šroub rovnoběžně s řídítky, a vlastně vodorovně – pokud páku nesundáš z řídítek. Přijde mi to trochu nešťastné.

                  U Juicy je šroub svisle, tam je to bez problémů.

                  Ale třeba plácám nesmysly. :)

                  S čím se zas potýkám já je nestejný chod u Elixir 5. Mám E3 a jsou naprosto v pohodě, u E5 přední naprosto v pohodě, ale zadní mi přijde, jako by byla přeplněná – což ale není. Pístky zasunuté úplně, nově naplněno. Zandám desky, nasadím na kotouč, namačkám několikrát páku a desky se dostanou ke kotouči tak, že je tam naprosto minimální mezera, takže třmen téměř nejde docentrovat. Navíc je páka už zpočátku tvrdá, žádný minimální mrtvý chod než se pístek v páce uzavře, než se v třmeni posunou desky ke kotouči. Není cítit kontakt desek a kotouče, protože jsou na něm skoro od začátku. Oddálení nepomůže, protože se opět domačkají blíže.

                  Nejde ani pořádně „vycvaknout“ do servisní polohy, a to nejde kroutit přímo šroubkem k pístku pro vzdálenost páky od řídítek, je tam na to zvlášť bazmek, který posouvá uchycení páky, ne tyčku k pístku.

                  Takže taky nevím, co je původem tohohle zvláštního chodu. Ale klidně tuhle tvrdou potvoru vyměním za tvou měkkou :D

                  0 0
                  • Ruprt2  

                    To co píšeš v první části, si myslím taky.

                    A to co píšeš v druhé části jsem měl a odstranil.

                    Rozdělal jsem celý zadní třmen. Rozloupnul vytáhl pístky a všechna těsnění. Celé vyčistil, odmastil, a propláchl ve vodě. pak jsem na to nacamral dot4, abych tam neměl zbytečně kapky vody, pístky přeleštil nejjemnějším smirkem co jsem doma našel (tuším 800) a celé to složil a propláchnul dot4.

                    pak jsem to umyl a klasicky naplnil dot5.1 a už mi to nedělá.

                    Imho to byli pístky a/nebo jejich těsnění.

                    0 0
                    • nitraq  

                      Ty to tomu Buldovi chceš dát hodně lehce, co?:)

                      0 0
                    • podvlada  

                      Díky za reakci.

                      Pokud to chápu dobře, tak se ti nevracely pístky? Asi by se to projevovalo stejně – malá vzdálenost od kotouče, ale ten tvrdej chod bez mrtvýho kroku? Mě přijde problém spíš v páce… A hlavně v tom, že mi přijde, jako by byl pístek v páce o něco blíž v komoře, než by měl. Proto ta absence mrtvýho kroku a menší vzdálenost desek od kotouče.

                      Aspoň tak mi to sedí v hlavě logicky. Chtěl bych jakoby vyšroubovat ten pístek v páce o něco víc ven, jako když u normálních šteluješ vzdálenost páky. Což tady (E5) ale nejde.

                      0 0
                      • Ruprt2  

                        Chápu jak to myslíš, ale nevím.

                        Možná nějaký faktor Avid.

                        Mě přijde, že můj problém se projevoval tak jak popisuješ. Ale nevím jestli stejný je.

                        mrtvý krok jsem po odvzdušnění taky neměl, aspoň teď si to neuvědomuju, řešil jsem to loni na Elixírech R.

                        0 0
                        • podvlada  

                          Ještě bych poznamenal, že mám Juicy 7, Elixir 3 a 5.

                          J7 (měnil jsem kapalinu) a E3 (neměnil) a E5 přední (měnil) mají fakt pěknej chod, kdy je poznat počátek než pístek uzavře komoru, pak to, kdy posouvá desky a nakonec kontakt. Jediná ta zadní E5 je potvora :)

                          Mimochodem ty J7 mam jestli nekecam už asi 6 let? A přijdou mi z těch ostatních nejlepší. Nikdy jsem nezkusil Shimana (když nepočítám vyzkoušení bráchovo starších XT dualů), kteří všichni horlivě vyměňují místo Avidů, tak nevím, jestli jsou Shimana až takovej zázrak, asi bych je měl vyzkoušet, to bude dokonalost, oproti těm J7, které jsou momentálně etalonem pro mě :)))

                          0 0
                          • Ruprt2  

                            J7 jsem měl před eRkama a nenáviděl jsem je. Sralo mě na nich prakticky všechno.

                            Ale měl jsem ještě ten předchozí model s plastovým kolečkem.

                            Tu novější přepracovanou verzi si lidi povětšinou chválili, snad kromě výkonu.

                            0 0
                            • podvlada  

                              Je fakt, že moc velký srovnání nemám, ale ty J7 mi i na 160mm kotoučích stačily všude. Taky je pravda, že nejezdim DH, že jsem měl štěstí na kousavý desky a čistý kotouče, že radši úseky projíždím rychle než pomalu, ale na druhou stranu, šetřit je taky nešetřím. Stavět na přední taky no problem bez velkýho úsilí. Tak asi štěstí na kus :)

                              0 0
                  • karel d.  

                    Dik za nazor. Ja tu paku povolim a dam ji kolmo k zemi-tudiz ten otvor je potom v jeji nejvyssi casti. Je pravda, ze je v horizontalni pozici, proto se asi doporucuje do toho kapnout trosku kapalinu a az potom zasroubovat. Jinak ja predtim sledoval par videji na you-tube a ridil se presne podle toho.

                    Byl jsem ted tu tuhost porovnavat s Avidy na kolech v mistnim obchode a ma tuhost zad. brzdy je srovnatelna s tim jak to maji tam. Je to spis ta moje pred. brzda, ktera je super tuha-co me vedlo k tomu, ze i zadni by mela byt tak. Je to taky tim, ze ja mam dost rad tuhe brzdy s minimalnim mrtvym chodem.

                    Ty avidy elixiry 1 jsem ke kolu uz vyfasoval-mam na nich najeto asi 2000km v podstate bez problemu. Jsou pri zaberu dost ostre, coz se mi taky libi, pokud zacnou skripat, tak pouziji jemny smirek na desky, parkrat pretru a je klid. Nemuzu si stezovat ani na to ovzdusnovani-zase takova hruza to nebyla -a to jsem delal napoprve. Aby mi necinkaly o kotouc, centruji trmen za pomoci papirku mezi kotoucem a destickou co je bliz ke kotouci a zatim fajn. Vadi mi ale ta mechanicka primitivnost tohoto modelu-kolik na drzeni desek, prakticky neseriditelny mrtvy chod, zadny contact pad od paky, trmen ma prakticky nulovou moznost horizontalniho posunu smerem ke kotouci -proste tohle je dost ubohe. Dival jsem se po moznem upgradu od avidu a az avid elixir 9 ma treba seriditelny contact pad od paky-zase ale ta cena vyssich rad od avidu je opravdu alarmunjici. prijde mi, ze asi nakonec skoncim u shiman deore- 615 (popr. 675) a to kvuli te jejich mnohem nizzsi cene (mezi 2–3000KC)a povesti, ze jsou to fakt solidni brzdy.

                    0 0
                    • Smazaný účet  

                      S tou polohou paky je to osemetne…ja ji radeji odmontuju a chvili s ni jeste caruju a poklepevam zda se nejaka bublinka neukaze… on totiz ten sroubek neni v nejvyssim bode expanzky a tak se muze neja bublinka dostat nad nej a uz nevyplave…

                      0 0
            • mr.antik  

              Mě to třeba vadí, takže o tom na zadek uvažuju, aby to chodilo pěkně stejně :-)

              0 0
        • Tina  

          súhlasím ;)

          0 0
      • Georrge  

        pancéřové hadice jsou řešením, škoda jen že jsou tak těžké… holt něco za něco :)

        0 0
      • hekynen  

        1050 bar?!? To má být hadička na kolo, ne na batyskaf! ;-)

        0 0
        • Smazaný účet  

          Nekdo pozna rozdil ve zvuku pri pouziti 99.99% a 99.999% Cu dratu, nekdo 700 vs 1050bar:)

          0 0
          • Ruprt2  

            Mám pocit, že hekynen naráží na to, že ty tlaky budou minimálně o řád jinde.

            0 0
            • Vilém  

              No vyrobce to uvadi takto.

              Nekdo by nam to mohl spocitat, jaky ze vlastne v te brzde je tlak.

              0 0
              • Smazaný účet  

                to by se nekomu muselo chtit…bych to radeji zmeril a to se mi taky nechce:)

                0 0
              • Ruprt2  

                Kdo by to počítal, když je tu google?

                Tady se píše, že brzdy mají tlak až 18MPa, což je 180Bar a to jde o maximální tlak u auta, kde se šlape poměrně silně a nohou, navíc s posilovačem.

                Takže ty řády budou možná i dva.

                0 0
                • Vilém  

                  On vyrobce tech hadicek zrejme udava tlak pri kterem se to roztrhne.

                  Kazdopadne jsem od nich zkousel hadicky Supreme (opletena) a Ultimate. Na rafkovych nizkotlakych magurach jsem nezaznamenal rozdil. Na kotoucich uz byla situace jina, ta Ultimate bez opleteni pruzila jak blazen, mnohem vic nez shimano original, Supreme byla naopak tuzsi nez shimano, zlepsila se davkovatelnos­t brzdy.

                  0 0
            • Smazaný účet  

              No, vsak jo..

              ..u aut (tusim nejaky citroen to byl) byly hadice delane na tlak 200bar..takze rozdil radu u jizdniho kola prijde jako rozumny odhad…

              0 0
            • Georrge  

              záleží na hrozně moc věcech, ale v RX mi vychází tlak kapaliny při běžném brždění okolo 12 – 40 barů. Když za to pořádně vezmeš dvěma prsty, klidně tam můžeš dostat i 100 barů.

              hadice tedy jsou značně předimenzované, u brzd se ale není moc co divit. Víc než maximální tlak je důležitější u kol spíš tuhost hadic, a čím je hadice pevnější (na větší tlak), tím bude i tužší, a to je to oč tu běží…

              0 0
              • Ruprt2  

                viz výše automobilové brzdy mají krátkodobý maximální tlak 120–180bar

                Když se na internetu podíváš, tak jak vypadají hydraulické hadice na 1000bar, tak se vsadím, že sám uznáš, že nic takového na svém kole nemáš.

                0 0
                • Georrge  

                  u hadic záleží na tlaku ale taky na vnitřním průměru hadice, u kol je ten vnitřní průměr hodně malý, takže pak i poměrně tenká hadice může zvládat vysoké tlaky. Ale s velmi omezeným průtokem kapaliny, proto se všude jinde musí používat dost tlustší hadice.

                  a taky záleží co těch 1000 barů je, jestli je to maximum co hadice snese, a pak není zaručená pevnost (může prasknout), nebo je to povolený pracovní tlak i s nějakou bezpečností (pak by ta hadice do poruchy snesla ještě o dost větší tlak).

                  0 0
                  • Ruprt2  

                    Hmm, tak beru zpět všechno co jsem tu napsal.

                    Když jsem si projel na netu („např.:“http://ww­w.gumex.cz/ha­dice/hadice-pro-kapalna-media/vysokotlake-1/hydraulicke-hadice/) jaké parametry mají hydraulické hadice, které se prodávají, tak skutečně tenčí hadice stejného typu snese výrazně vyšší tlaky než hadice většího průměru.

                    A viděl jsem, že se udává maximální tlak a tlak selhání, který je zase až násobkem tlaku maximálního. U opletených hadic se to zase dramaticky mění.

                    Takže moje odhady jsou spíš dohady můžou být dost mimo.

                    0 0
                    • Georrge  

                      třeba v průmyslu se udává vlastně jen povolený maximální tlak, aby hadice zvládla i nějaké rázy, přetížení a výkyvy tlaku.

                      U hadic pro brzdy horských kol to bude asi trochu jinak, jak už tu padlo tak ty hadice zvládají o hodně vyšší tlaky, a navíc podle tlaku asi nikdo hadici na bike brzdy nekupuje, takže spíš půjde o vizitku výrobce, prostě naše hadice zvládne 1050 bar. Taky je to ale jen můj dohad :)

                      0 0
                      • hekynen  

                        Tak tímto by se to asi vysvětlilo. Marketing… :)

                        Tlak 1050 barů je tlak vody v hloubce 10,5 km (1 bar = 10 metrů). Takový tlak vyvine při brzdění na bajku akorát tak Chuck Norris. Proto ta narážka na batyskaf… :)

                        0 0
                        • Tina  

                          Osobne si myslím, že tie hadice sú takto strašne predimenzované z dôvodu toho, že aj malá deformácia (nafúknutie) hadice vplyvom tlaku veľmi negatívne ovplyvní tvrdosť brzdy a brzdový účinok brzdy. V brzde je totiž iba veľmi malé množstvo kvapaliny piest má veľmi malý priemer a krátky chod (oproti napr. automobilom).

                          0 0
                          • hekynen  

                            Jo, ja to chápu, že ta hadička musí být fakt festovní. Ale prostě mne ten udávaný max tlak poněkud zarazil, 10,5 km vodního sloupce… To je předimenzované o půldruhého řádu. Tak se nepředimenzovávají snad ani výtahy…

                            0 0
                            • Georrge  

                              jó pokud je nejdůležitějším prvkem tuhost dané komponenty, navíc u komponent které tvarově nemají pro velkou tuhost moc předpoklady, tak se snadno může stát, že je pak pevnostně šíleně předimenzovaná :) skloubit tuhost a pevnost tak, aby byly obě optimálně, to je panečku alchymie, a někdy to ani nejde.

                              0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.