Mazanie vidlice sprej/vazelina ?

70 nepřečtených
  • gekon69

    Ciao chcel by som sa opytat na vase nazory na mazanie vonkajsich noh vidlice … ja ako aj vacsina bikerov (aspon myslim:) vidlicu obcas strieknem silikonovym/te­flonovym sprejom … ale niekde som cital toto : ,,Na vidlicu však ponúkame vazelínu Racing Suspension, ktorá je určená špeciálne na mazanie klzných ložísk, čiže na vidlice a tlmiče. Spraye so silikónom alebo teflónom nedoporučujeme, lebo sa rýchlo otrú a krátko mažú."

    A dalsi mi zas vravia ze je to hlupost ze na vazelinu sa nachyta bordel,spina … hmmm tak co je pravda ?

    0 0
    • hurvajz  

      já zkouším BRUNOX Deo

      http://www.cyklozitny.cz/produkt.php?…

      ale to je na takové očištění a na mazání olej od Shimana

      0 0
    • jIrI___  

      Ja zhruba po kazde druhy vyjizdce mazu teflonovym olejem ve spreji a necham ho nejakou dobu pusobit, pak propruzim a setru nadbytek.

      0 0
    • honza.biker  

      zvenku mazes jenom stiraky – kluzna loziska se mazou zevnitr bud olejem nebo vazelinou zalezi na vidlici…

      0 0
    • Martinson  

      záleží na vidlici, u RST jsem kdysi silikonovým sprejem vyplavil vazelínu a vidlici znehybněl.

      U Marzocchi i RS mažu kluzáky silikonovým sprejem.

      0 0
    • xentar  

      zeptejs e, co ti doporučí dovozce/prodejce tvojí vidlice. Já mám u té své jasně nakázáno po každé vyjížďce použít na nohy vidlice silikonový olej ve spreji

      0 0
      • gekon69  

        Rock Shox odporuca na stranke teflonovy olej tory mam ale jeden pan z istej firmy mi povedal ze vazelina je lepsia … (vid prvy prispevok tejto temy)

        0 0
        • Lišák  

          A tu vazelínu budeš patlat kam? Nahoru na stíráky?

          0 0
          • gekon69  

            ved to prave neviem vraj na nohy … ae sa mi to zda cudne …

            0 0
            • Lišák  

              Tak ať Ti to ten „jeden pan z istej firmy“ ukáže v praxi. Pak dej vědět, jak to dopadlo ;-)

              0 0
              • MlokCZ  

                Třeba myslel fakt na nohy, ale není mi jasné, jestli je to lepší na lýtka nebo stehna :-)

                0 0
    • Oakey  

      Já mám v manuálu k vidlici, že po každý jízdě se má stříknout silikonovym olejem.

      Ale mechanik mi říkal, že u vidlic s olejovou lázní to neni potřeba, že to je akorát lapač na svinstvo a že jednou za čas stačí máznout nahoře stíráky hydraulickym olejem.

      Jo a otázečka na závěr: Co je lepší na promáznutí stíráků zvenku? Teflonovej, nebo silikonovej olej?

      0 0
      • Lišák  

        Milan doporučuje silikon a jelikož o vidlicích „něco málo“ ví (a ne jen teoreticky), tak ho používám.

        0 0
        • Vegan  

          a co WD 40 ?

          0 0
          • jonti  

            Nie. To nie je teflon ani silikon a celkom dobre rozpusta.

            0 0
          • Lišák  

            WD 40 používám maximálně na bowdeny, pokud nemám po ruce silikon. Je to moc řídké, a je to víc rozpoštědlo, než mazadlo. Na vidlici bych to nedával.

            0 0
            • Lišák  

              P.S. to, že je to řídké by na vidlici nevadilo, ale vadí to, že to rozpouští. U bowdenů jsou obě vlastnosti žádoucí. Aspoň podle mé zkušenosti.

              0 0
              • Vegan  

                OK takze mazat nejlepe Silikonem Dik za radu ted jeste i kdyz je to Extremne offtopic ale mazadel se to tyka: Retaz osetruju WD-40 necham nejou hodku odstat procistim hadrem a nastrikam silikonovym mazadlem ? to asi take nebude na ten retez ten WD-40 to prave orechove co ?

                0 0
                • Lišák  

                  Používám SRAM spojky, tak řetěz nemusím čistit na kole. Sundám ho, otřu hahrem, namočím do nafty v pixle od solviny. Pak ho vyfouknu tlakovým vzduchem, propláchnu ve vodě s jarem, znovu vyfouknu a nechám usušit. Mažu TF 2. Tohle je taková velká údržba. Normálně před jízdou jen řetěz otřu a nastříkám TF 2. Bylo by asi lepší to dělat po jízdě a nechat olej navzlínat do článků, ale jsem lenoch. Nepozoruju, že když řetěz čistím komplet často, nebo jen málo kdy, že by byl rozdíl v životnosti. Rozdíl ale je v lehkosti šlapání a v přesnosti řazení. Jezdím PC 48. Vydrží tak 12–1500km.

                  0 0
                  • JSt  

                    Nepozoruju, že když řetěz čistím komplet často, nebo jen málo kdy, že by byl rozdíl v životnosti. presne tak, a proto necistim, jen mazu a to dukladne :-)).

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      A proto nečistím (tedy až na otření hadrem, to dělám vždy) a mažu co nejmíň (jen tak aby to nedělalo ošklivé zvuky a přitom tam bylo co nejméně mazadla a chytalo co nejméně bordelu).

                      A řetězy mi vydrží stejně nejdýl (těch mojich obvyklých 3,5tis. km se včasnou výměnou) :-)

                      0 0
                      • Cerberos  

                        3,5 tisíce km ??? to mi nevydržej ani dva řetězy ? A to dělám o samý co ty …

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Ten vliv způsobu mazání je také ze všeho nejmenší, záleží na tom ostatním (v jakých jezdíš podmínkách, váha jezdce, frekvence šlapání, rychlostí jízdy – ta je hodně důležitá, čím pomalejší tím lépe pro výdrž řetězu, jak často chodíš ze sedla na těžší převody, jak moc křížíš řetěz).

                          Prostě jsou extrémy, že někomu nevydrží pomalu ani 1000km a někomu i více než mě (znám případy přes 4tis. km na jeden 9kový řetěz a není to případ C9).

                          0 0
                          • ota  

                            někdy si říkám to snad není možné, že u tolika věcí na kole postupuju naprosto stejně jako ty:)

                            hadrem to vemu trochu důkladněji, ať špína odpadne a pak už jen zlehounka mažu, přesně tolik, aby to nevrzalo.a hadrem po zavzlínání setřu boky řetězu a je po legraci.Kdysi jsem se s tím drbal(petrolej, vysušit aj.)-rozdíl byl pouze ve ztrátě času, jestli byl rozdíl v životnosti nelze objektivně hodnotit ale tomu „neudržovanému“ dávám minus 100km :) já ale používám nejlev.Shimano a tudíž mi ho není až tak líto, když zahyne.

                            Nabízí se veselá otázka jestli příliš častým  používáním drahé chemie(chainstar či jak se to jmenuje) na  čištění a údržbu řetězu nezvýšíme příliš jeho cenu, jestli není levnější jeho výměna -něco jako Calgon v pračce :)

                              
                            0 0
                            • Hombre85  

                              :D to zní logicky. Taky už na nějaký extrémní čištění řetězu kašlu. Zkoušel jsem mít dva řetězy a po vyčištění v petroleji je prohodit, ale vydžel úplně stejně, neli méně a ještě odešla kazeta :( Pořád je mi líto koupit měrku za 200,– ale už se na ní schyluje

                              0 0
    • mgt  

      Vzhledem k tomu, ze zevnitr je to mazane hydraulickym olejem, zacal jsem to mazat tim samym i zvenku. Kapknu na prst a rozmazu na (ocistene) nohy vidle. Uz cca rok a v pohode. Delam to poctive po kazde jizde.

      0 0
    • Cerberos  

      Je to jednoduchý pokud nastříkáš sprej tak ty simeringy brzy vyschnou a mohou popraskat ale když vezmeš úplně obyč silikonovou vazelínu tak je to za všechny prachy vydrží tam dlouho a simeringy sou měkoučký a krásně stíraj používám jí už šest let a nikdy sem na vidli nemusel měnit simering (samo vidli sem měnil … ale jedna je v rodině už šest let a neni s ní jedinej problém žádná voda se do ní nedostal uvnitře neni ani stopa po tom že by tam někdy bylo něco jako rez nebo voda a je to obyč model od SR myslim snad XCP-75 rl )

      Takže každopádně vazelína ale silikonová odpuzuje vodu !

      0 0
      • Lišák  

        Jedině tak, jak popisuješ Ty-mezi vnitřní a vnější stírací břit. To ovšen nelze dělat po každé vyjížďce jako běžné ošetření.

        0 0
        • Cerberos  

          To taky neni potřeba zkoušel sem po každý vyjížďce rozebírat abych zjistil jak dlouho tam vydrží a zjistil jsem že v bahně a vodě tam vydrží tak 150–200km čim lepší počasí tim déle ale né déle jak 300–350km taky záleží na terénu páč čim víc jezdí tím víc se vysušuje … sprej bych na to nedal už nikdy když sem viděl na vyndanim simeringu co udělá po 14 dnech na vzduchu když ho nastříkáš silikono/teflonovým sprejem pokud najdu fotky ještě je sem hodim … normálně celej popraskal a spuchřel .. půl rok starý simering jeden kámoš měnil tak vyměnil rovnou oba tak zbyl .. strašný peklo co se snim stane !

          0 0
          • MlokCZ  

            Tak to byl nějaký opravdu zvláštní případ a nějaký stírák, kterému buď vadila nějaká ta složka a tedy bylo to na něj nevhodné, protože jinak pravidelně stříkané stíráky siliconovým olejem krásně fungují x let a právě nijak nepuchří (a také jsem neměl na žádné vidlici měněný stírák, ale nic z toho nevyvozuju).

            A to že si nemusel po 6 letech měnit nic neznamená. Já měl do nedávna doma Judy XC 08, kterou jsem tenkrát nestříkal vůbec a nemazal ničim a ty stíráky jsou dodnes celkem ok a nevyměněné (a při servisování byla vevnitř vždy čistá a také se tam nic nedostávalo; ale je fakt, že jsem ji nejezdil nikdy v extrémním bordelu).

            Siliconový sprej navíc pomůže vždy vyčistit bordel, který mechanicky ze stíráku nejde otřít (ten který je přímo na vnitřní noze v místě konce stíráku). Po stříknutí a propružení se bordel vždy krásně sám oddělí.

            A je to siliconovým sprejem jednodušší a rychlejší, i když je třeba mazat častěji (mažu tedy pokaždé když je to otázka 10s).

            0 0
            • Lišák  

              Ty máš Judy XC 08? Kolikátky má nohy a jakej zdvih? A co HS expanse? :-D

              0 0
              • MlokCZ  

                No jo, ty tisíciletí se mi při udávání dvojmístných roků takhle po ránu nějak pletou :-)

                Tedy samozřejmě je to ročník 1998.

                0 0
            • milan1  

              Napíšu to pod tebe i když tohle dobře znáš. Tahle debata je klasická ukázka, že řešit se bude cokoliv stokrát dokola a stále bez výsledku a to i ty nejjednodušší věci. Doporučení, která mají výsledek tady zřejmě neplatí. Takže za prvé WD 40 nesmyl, nevím, kdo sem tohle může vůbec tahyt a myslet to vážně Za druhé teflonový olej zná vůbec někdo, jak ten teflonový olej funguje? Teflon je v něm obsažen ve formě pevných částeček, jestliže se dostanou do uzavřeného prostoru, třeba článek řetězui, v pořádku utemují se a napěchují na stěny, které mažou, copak asi s tímhle udělá náš stírák? Teflon v mazadlech je rozpuštěn pouze v takzvaných lithiových vazelínách. Rozpouští ho lithné soli a protože se ve vidlici mohou setkat i s teflonem, jež rozpouštěn být nemá, tak bývají zakázány

              Naproti tomu, silokonový olej. Mazadlo pro gumu a plasty, nejlepší vlastnosti. Přilnavost velmi dobrá. Použití ve spray řídké aby zateklo, postupně vysychá a tvoří hustší povlak, může se blížit slabému a přesnému nánosu řídší vazelíny.

              A teď mechanismus. Olej nemá zabraňovat stárnutí materiálu stíráků. Slouží hlavně k mazání horního břitu. Jestli stíráky fungují správně a drží olej ve vidlici, tak horní stírák běhá vždy na suchu, proto tohle domazávání a životnost se prodlužuje proto, že nedochází k suchému tření. Když se horní břit poškodí pustí do vidlice nečistoty, tohle je ono prodlužování životnosti.

              A ještě k mazání pod stíráky. Jelikož každý ze stíráků je svým břitem obrácen svým ěměrem, spodní dovntř vidlice a horní ven z vidlice, tak cokoliv, co se umístí mezi ně putuje po směru břitů a většinou ven přes horní stírák.

              Tohle není námět na diskuze. Ať si každý maže čím chce.

              0 0
              • Cerberos  

                Já si řikal že sem radši nemám nic psát … že mě vy dva zdrbnete jak malýho fracka :)

                Ale proti vazelíně nikdo nejste doufám ?

                0 0
                • Svět videa  

                  většina vazelín je na nic, moc na sebe lepí prach

                  0 0
                  • Cerberos  

                    Samo sem myslel silikonovou vazelínu kterou nanesu po vyjížďce a před další jí otřu

                    0 0
                    • Svět videa  

                      2× denně se patlat s vazelínou, jednou před vyjížďkou, když ji utíráš a podruhé po když ji nanášíš… to se ti zdá normální?

                      0 0
              • rogall  

                proste jsem musel reagovat na tvoje spekulovani nad PTFE, tedy teflonem. Sprej s mazivem s molekulami TEFLONU JE doporucen k osetrování hornich vnejsich casti nohou vidlice vcetne plastových gufer napriklad vyrobcem RS. Teflon nereaguje s většinou chem. latek a rozpoustedel, ma vybornou afinitu ke kovovym povrchum, kde zachycen vydrzi i po vypareni nosneho mazadla, s kterym je smichan ve spreji, a radove snizuje treni mezi guferem a savli. Takze tekute mazadlo s teflonem rozhodne ANO!

                0 0
                • juli  

                  To máš sice pravdu, ale musíš se na problém mazání teflonovými přípravky podívat z druhé strany.

                  Teflon v mazacím přípravku bývá v něčem rozpuštěný. Právě tohle rozpouštědlo může narušovat teflonovou vrstvu na dílech vidlice, například futrech, pokud jsou teflonovou vrstvou opatřeny. Proto přípravky na bázi teflonu raději nepoužívat. Sice mažou, ale zároveň devastují.

                  EDIT: teď jsem si všimnul, že to vlastně Milan píše.

                  0 0
    • Svět videa  

      používám Silkal 93

      0 0
      • Seadat  

        ja cezmu vyjetej tlumicak a po myti ho tam caknu a otru hadrem –  jezdim dale.

        0 0
      • Fak  

        tož nevim, radsi bych pouzival misto teflonoveho spreje silikonovy (bavime se o nohach vidlice). proc popisuje kousek vys Milan.

        0 0
    • Bra68  

      Používam na nohy vidle Stanchion lube od Finish Line a maximální spokojenost. http://www.progresscycle.cz/firma.asp?… 

      0 0
      • Seadat  

        Ja nevim no proc vyhazovat prachy za lubrikanty – ten tlumcak tam ma bejt a kazdej ho ma doma az az z vymen :-)

        0 0
        • Lišák  

          ten tlumcak tam ma bejt

          Na nohách z venku?? Nemá být, náhodou, uvnitř tlumiče? 

          0 0
    • AleZ80  

      Ahoj,

      používal jste někdo STAR olej ? Nežere to gufera, nebo tak něco ?

      0 0
      • Fidži_CZ  

        Za 90Kč máš 400ml sprej od Den Braven. Mají ho v každém AutoKelly

        0 0
        • novas752  

          Nebo 400ml Silikal93 asi za 75

          0 0
          • AleZ80  

            Na ten jsem také koukal, mají ho skoro všude. Máš to dlouhodobě vyzkoušené bez nežádoucích účinků ?

            0 0
            • Fidži_CZ  

              Je to normální silikonový olej jako každý jiný. Na tom není co zkoumat. Nedělej z toho rocket science.

              0 0
      • jIrI___  

        Používal jsem ho několik let na vidlici i tlumič a nějaké degradace gufer jsem si nevšiml.

        0 0
    • Lamer  

      Používám Brunox Deo, ale přijde mi, že to „mazání“ nohou je spíš užitečný pro očištění nohou, případně kluzáků, než k mazání pro hladší chod. Ty oleje na vidilice včetně silikonovýho jsou hodně řidký, takže si řikám, jestli neni lepší občas otočit kolo vzhůru nohama a nechat na kluzáky zevnitř natéct olej, kterej je uvnitř nohou.

      0 0
    • Revolt06  

      Je lepsi tekuty silikon nebo ve spreji. Na vydlici reba. Diky.

      0 0
      • nomecz  

        a co myslíš že je v tom spreji ?

        léty prověřeno

        https://www.cycology.cz/…shox-p31012/

        0 0
        • Revolt06  

          Tak jestli je lepsi namazat jen ty gumicky tekutym. Ve spreji to asi rozprasim po cele vidli.

          0 0
          • nomecz  

            musíš dávat pozor:-)

            jinak já mažu i vnitřní nohy ne jenom stíráky

            0 0
            • novas752  

              Staci mazat jen vnitrni nohy , ono to na gufera dotece a propruzenim se to rozprostre.

              0 0
            • Revolt06  

              Mam tento. Co mam teda vse mazat? Stiraky? A ty nohy nevim kde. :-(

              0 0
              • nomecz  

                normálně pomatleš nohy no nevím jak jinak to napsat, ta část co zajíždí dovnitř …

                0 0
              • novas752  

                Staci to kapnout na vnitrni nohy (ty leskly roury co zajizdej do spodnich nohou). Tim jak se to propruzi, tak se to rozleze i na stiraky. Po propruzeni otrit – olej neslouzi k mazani (na to je olej uvnitr vidlice), ale na setrne ocisteni.

                0 0
          • novas752  

            Kdyz ses sikovnej tak ne. Staci pouzit nejakej hadr jako „clonu“, nastrikat nabo kapnout jen na kluzak, nekolikrat propruzit a hadrem to otrit.

            0 0
      • novas752  

        Je to to samy, akorat kapatkem nemusis davat takovej pozor na to, aby sis to nestrikl na brzdy.

        0 0
      • atty  

        Na vydlici jedině kvalitní sylykon…

        Na normální vidlici kvalitní silikon, někdo používá i silikonové vazelíny, ale to spíše chytá bordel. Hlavně nepoužívat jiné „mazače“, které mohou rychle zničit gufera a stírací kroužky. A samozřejmě je dobré relativně často otírat kluzáky od bordelu, prachu a písku – ten samozřejmě mechanicky narušuje povrch.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.