Marin Quad-Link XC 2 - zkušenosti, postřehy

43 nepřečtených
  • Lister

    Thread pro všechny houpající se mariňáky :-)

    Protože se mi na mailu hromadí prosby o reference na fulla od Marinu, tak jsem se rozhodl založit tenhle thread, kde se pokusím shrnout moje zkušenosti a případně může být využíván k další diskuzi.

    Pokud by někdo nevěděl o čem je řeč, tak ať se podívá do mého profilu – to modrá zrůdička – o tom to celé bude.

    Takže moje zkušenosti a postřehy:

    Rám: vzhledem k udávané velikosti jde spíše o delší kousek, zatím jsem vždy jezdil kola velikosti 18–19 případně M, ale tady jsem musel koupit S. Rámy jsou o cca 10–15mm delší než odpovídá dané velikosti. Velikost S(16,5) má horní trubku 580mm, velikost M(18) dokonce již 593mm, L je ještě delší a to pokud vím je největší nabízená velikost ( v roce 2007 to tak bylo na 100%). Střed kola je uložen poněkud výše než je u podobného zdvihu zvykem, BB offset ( rozdíl výška šlapacího středu a spojnice os nábojů) je cca +25mm(pozitivní znamená, že střed je výše než náboj). Díky tvaru horní trubky ( který někteří považují za bezpředmětný) nebudete mít ale s výškou rámu žádné potíže. Kolo je tak velmi dobře prostupné terénem, při nasednutí budete mít pocit že sedláte opravdu velké kolo.Díky delšímu rámu a vysokému středu je posed na tomto kole spíše delší (myslím v dané kategorii) a řidítka jsou proti sedlu uložena o něco níže (čím vyšší jezdec tím více toto asi pocítí) – proto mám na mém kole tři 1cm podložky pod představcem a ještě vysoko lomené vlajdy – ale postupně to snižuji, začínám si na to zvykat. Hmotnost rámu vám neřeknu, ale nebude nijak vysoká, do se na tom postavit lehké kolo, při poklepání nepůsobí stěna nijak robustním dojmem. Určité potíže by mohlo dělat uložení tlumiče v rámu – pokud vyberete model s tlumičem RP23 tak se hůře dostanete k jeho páčce. Na tlumiče s expanzkou zapomeňte.

    Geometrie: kolo má klasické XC úhly, navíc má i na fulla extrémně krátkou zadní stavbu – 420mm. Nečekejte tedy žádný autobus řítící se rovně z kopce. Je to spíše živý kousek, dobře ovladatelný, do zatáček se skládá rád. Do kopce se i přes krátkou zadní stavbu nijak výrazně nezvedá.

    Jízda: zadní stavba má progresivní průběh. Je vyladěná tak aby žehlila velmi dobře malé a střední nerovnosti a ty větší bere jen opravdu když je potřeba – počítejte tedy s tím. Řešením ke snížení progresivity bude tlumič s větši komorou a lineárnějším průběhem, ale ten se u nás špatně snáší, sehnat jen samostatnou komoru je skoro nemožné nebo minimálně velmi nevýhodné ( lze přes dovozce z Británie, ale cena je dvojnásobná oproti těm z USA). U mě je využívaný zdvih někde na hranici 105–110mm z udávaných 120mm. Moc mě to ale netrápí, protože ty malé nerovnosti žehlí opravdu velmi dobře a to je pro mě důležité. Například na HT mnou nenáviděné kamenité cesty si na tomhle kole naopak užívám. Zprvu jsem jezdil vysoké tlaky ( nováčkovská chyba), postupně snižuji, teď při váze cca 90kg vozím někde v rozmezí 150–160psi. Zadní stavba je navrhnuta tak aby netahala za nohy – lhal bych, kdybych tvrdil, že se to povedlo na 100%. Určité tahání člověk při některých převodech pociťuje, ale dá se to vnímat tak maximálně při jízdě na asfaltu, v terénu si člověk nic nevšimne. Zadní stavba je sice konstruovaná jako velice masivní, ale kvůli uložení čepů prostě nemůže být 100% tuhá a občas je cítil lehké zaplavání, ale nic co by vás mělo překvapovat. Odezva na šlapání je velmi slušná, určité pohupování je znát, ale nic tragického, kolo jede velmi hezky, při postavení do pedálů tuhne, ale direkt od terénu stavbu otevře a nerovnost je pohlcena.

    Zaměřuji se čistě jen na rám, nemá cenu hodnotit zbytek, ten si každý doladí sám.

    Doufám, že to někomu pomůže při rozhodování.

    0 0
    • Lister  

      Se dívám, že jsem nakonec pozapomněl na shrnutí:

      Klady:

      odlišnost – design nesedí každému a moc lidí ho nemá, pro někoho naprosto nepodstatná věc, pro jiného věc zásadní váha – i když nevím přesně, tak rám nebude žádné závaží žehlení malých nerovností dobrá odezva na šlapání vedení bovdenu vcelku až k přehazovačce + spodní vedení u přesmyku vyvážená geometrie laděná spíš na XC než na Enduro ježdění řetěz a přehazka nemají do čeho mlátit při nasednutí pocit velkého kola s vyníkající prostupností terénem prostupnost pláště zadní stavbou – nic mu tam nezavazí, stavba je široká spousta místa nad rámem díky tvarování horní trubky

      zápory: progresivní zadní stavbě špatně využívá celý zdvih kvůli uložení čepů méně tuhá zadní stavba měkký hák přehazovačky – uhnul jsem ho při druhé vyjížďce a při rovnání pak prakticky zlomil (nový stál cca 300Kč) horší dostupnost servisu mazi zápory uvedu i ten vyšší střed, který mě třeba sedí, ale někomu by to mohlo dělat potíže

      Kdyby měl někdo nějaké dotazy, tak se klidně ptejte, naopak jiní majitélé (co vím, jsou tady celkem tři) mohou samozřejmě taky přispět :-)

      0 0
      •  

        jj, kezky jsi to popsal, moc hezký kolo, byl taky jedním z mých kandidátů na nový kolo, nakonec jem vybral Giant Trance X1, doufám že už brzo přijde. Jinak na tom Marinu se asi nevejde flaška do rámu, na krátký vyjížky si beru sebou flašku a loni jsem měl Reign 2 2007 a tam se mi do rámu nevešla ani 0,5 l flaška, tak jsem si pořídil ledvinku s kapsou na flašku.Ať Ti Marin dobře slouží.Ahoj

        0 0
        • Lister  

          no flaška se asi nevejde, ale abych byl úpřímný ani jsem to nezkoušel, na kratší výlety mám 2litrový Camel, na delší 3 litrový.

          Takže pokud někdo trvá na vození lahví, tak si může připsat další negativum – do velikosti S se určitě nevejde, do těch větších by se nějaká ta 0,5l flaška do košíku s bočním nástupem vlést mohla.

          Jinak k tomu výběru – pokud by Trance X vymysleli o rok dříve tak bych tak na 80% vozil ten nebo možná ještě Lapiere. Toho Marina jsem objevil až někdy v polovině sezony a hned jsem se zamiloval, do 3 týdnů bylo pak kolo doma – a to i v situaci, kdy jsem chvilí předtím dostavěl HT a vlastně na tohle kolo neměl vůbec peníze, ale rodina zafungovala, takže splácím :-)

          0 0
      • Zubak  

        Jen mimo mísu, proč jsi vyměnil náby a ráfky? Já jsem zcela spokojený, ale do budoucna uvažuji co dám na zadek za nábu. Uvažoval jsem taky o těch tvých ONYXech, ale mechanik říkal že to není žádná výhra ohledně utěsnění. Máš nějaké negativa? Jinak s MARINEM jsem naprosto spokojený, jen ten servis FOXE :-(( 3568 Kč u našeho jediného aut. servisu což je dost vidle+tlumič, aby byla záruka 24měs. Před tím jsem měl GT-Idriva a Marin je oproti GT rychlejší,leh­čí,hravější a celkem mi nějak víc padne, design je naprosto úžasný.Pružení reaguje opravdu jen když je potřeba, při jízdě v sedle se téměř nehne. je pravda že se nevyužije celý zdvih, ale to snad není ani potřeba. Hák už jsem taky ohnul, ale narovnání bez problému, pro jistotu jsem se pojistil a koupil v Komersii ještě jednu a stála něco do 200 Kč. Vyšší střed je naopak přínosem je tady lepší prostupnost terénem, bez zadrhnutí.Ser­visovat není moc co,ložiska není problém zbytek je na dovozci. Je pravda,že co se týče doplňků je na tom ČR dost bídně, jsou závislí na Němcích berou totiž od nich. Při koupi jsem zvažoval buď Spec. Stumpjumper FSR CMP nebo MARIN Rifťáka. MARIN byl neodolatelný, jsem rád že jsem vybral jak jsem vybral.

        0 0
        • Lister  

          No s těmi koly je to asi takhle – DT se mi tam designově líbí víc :o)

          Žádný racionální důvod tam není, zvlášť když si vezmu že původní kola jsou stejně těžká jako ty DT a to v situaci, kdy ty mavic ráfky jsou v součtu o cca 80 gr těžší, cože pak značí že ty WTB náby musí být úžasně lehké – a podle toho co jsem četl na netu tak taky jsou. při použítí podobných ráfků jako na DT tenčených drátů by se obě kola dla dostan na hranici 1550–1600gr a to už jsou závodní parametry :o)

          No vlatně ještě jeden důvod proč tam jsou ty DT – pneu Schwalbe mě v nic lépe sedí a jelikož na HT mám teď Hutchinsony, které zase líp sedí na těch Mavicách, tak ta výměna byla i trochu racionální :-)

          0 0
        • BB  

          Jenom poznámka k vyššímu středu. Někde jsem četl rozhovor s konstruktérem od Specialized, kde mu vyčítali notoricky nízko posazené středy u jejich kol. Přitom je známé, že v testech jejich kola dost bodují díky výborným jízdním vlastnostem. Redaktor dával do souvislosti nízké středy s umístěním fabriky ve státech, kde nejsou traily s velkými šutry. A konstruktét to naprosto vyvrátil, řekl, že nízké středy nejsou náhoda vyplývající z místních podmínek, ale zcela jasný záměr. Řekl, že vysoko položený střed je potřeba pouze na menší části trailu a zkušený biker to projede i s nízkým středem. Nezkušený biker si to netroufne ani na štaflích, tak proč k vůli vysoko položenému středu obětovat jízdní vlastnosti. Jak jsem koupil, tak prodávám, na svém fullu mám střed vysoko 13,2 palce, což je průměr a zdá se mi to kolo trochu zbytečně vysoké.

          0 0
          • Lister  

            No ono na tom něco je, já bych třeba taky přivítal ten střed položený trošku níže, pro full považuju hodnotu BB offset kolem 0 za ideální, jak jsem psal, u mojeho kola je ta hodnota tak cca 20–25mm v plusových hodnotách / nevím přesně. Sice se to zdá jako hodně, ale zase když si člověk projde geometrie podobných kol, tak to není až takový vyjímka – třeba GT Idrive 5 podle mojich měření na tom není o moc lépe. U HT to naopak bývá často i třeba –30mm.

            Kolo s nižším středem je opravdu lépe ovladatelné díky nižšímu těžišti a také je trochu míň vratké, ale vše je jen o zvyku na všechno se dá přispůsobit.

            Pokud více jasnosti se můžete podívat na přiložený velmi nedokonalý obrázek :-)

            0 0
            • BB  

              máš úplně pravdu, ono u fullů je to posuzování strašně očidné, jak to hodnotit ? prři zatíženém kole, nebo při nezatíženém ? U HT je to jednoduché, Tma se bb offset nemění.

              0 0
              • Lišák  

                Když půjde vidle do sagu, tak se trošku změnit musí, ne? Nebude to o tolik jako u FS, ale o kousek ano.

                0 0
              • Lister  

                měří se v nezatížené stavu, s tím zatížením se pak samozřejmě mění.

                0 0
        • Lister  

          Tak jsem se díval na cenu té patky a bylo to 280kč včetně poštovného. Púvodně vyhrožovali 5 stovkama, takže nakonec mě ta cena příjěmně překvapila. Kdybych věděl, že je to „tak málo“, tak bych si objednal ještě jednu :-)

          0 0
      • MlokCZ  

        Jen něco k tomu výše položenému středu. Někomu může vyhovovat o něco výše položenější (když za menší šanci škrtání pedály obětuje výše položené těžiště). Když je to ale v kombinaci s vyšší progresivitou a horším využitím zdvihu, tak mi to přijde úplně zbytečné. Třeba ani ty bys ho nepotřeboval až tak výše.

        Jinak pěkně popsáno a sedí to i s tím, jak by se dle všech modelů a měření kolo mělo chovat :-)

        0 0
    • BB  

      z hlediska konstrukčního se mi na quad linku strašně líbí, že pro uchycení tlimiče jsou použity čepy vahadel, takže žádný čep navíc. Není moc závěsů, kde by tohle bylo. Můj názor je, že pro tenhle typ závěsu je Fox RP23 možná zbytečný. Nepotřebuje to tlumič s platformou, stálo by za to vyzkoušet to např. s DT Swiss. Ten je prý o dost citlivější a právě na tyhle konstrukce, které se nepohupují, lepší.

      0 0
    • RacerX  

      pro majitele Marin Quad-Link XC 2, zajímalo by mne, jaký máte ság u tlumiče a kolik využíváte z dráhy tlumiče. Kdo kolik váží a popř. kolik fouká. Je mi jasné, že se to tu řeší stále – tlumič ság 20 – 25% atd…, ale mě by zajímaly konkrétně postřehy, zkušenosti a třeba i rady majitelů tohoto skvostného kola. :o)

      0 0
      • Lister  

        Váha 90kg (95 v plné polní) Tlak 155psi Sag 25% běžné využití zdvihu cca 105mm

        0 0
        • RacerX  

          dík za reakci. Když mám ság 25%, tak se dostanu tak na 60% zdvihu. Samozřejmě otázka je taky, co znamená „bežné využití zdvihu“, nebo čím se dostaneš na těch cca. 105mm. Sorry za lamí otázky, ale zatím to moc neovládám a chtěl bych bike co nejlépe poladit.

          0 0
          • Lister  

            no ono díky progresivnímu přepákování naštěstí 60% na tlumiči znamená trošku víc ve zdvihu.

            Běžné využíti zdvihu je myšleno běžnou jízdou, žádné skočky a extrémy.

            Ona ta stavba je prostě progresivní a úplně na dno zdvihu tě nepustí nikdy – jedině s tlumičem s menší progresivitou, ale to u Foxe bude chtít větší komoru (nebo expanzku ale ta se tam nevleze).

            0 0
    • Lister  

      Tak po necelém roce jsem se konečně dostal k tomu, že jsem na svoje kolo sehnal větší komoru na tlumič – správnost této cesty jsem tušil již podle toho, že Marin dává letos na vyšší model tlumič s velkou komorou. Sice jsem moc nevěřil, že se mi podaří tu komoru na to kolo dostat, ale stal se zázrak a vše proběhlo velmi hladce :-)

      Po nafoukání a naladění překvapení číslo 1 – tlaky potřebné k dosažení ideálního sagu jsou prakticky totožné s těmi, které jsem jezdil s malou komorou, dokonce při nastavení na 30% ponor jsou i menší. Toto jsem přikládal nezaběhnutému tlumiči, ale zatím se nic nemění – ale naježděno minimum cca 100km. Kolo se teď s větší komorou pouští velmi ochotně do zdvihu a momentálně při běžné pohodové jízdě využívám cca 80–85% kapacity tlumiče – takže z mého pohledu ideální využití a ještě je rezerva pro větší akce, případně krizové situace. Předtím jsem byl tak maximálně na 70%. Velmi výrazně se ale změnilo pohlcování malých a středních nerovností, které již předtím kolo bralo velmi slušně, ale teď je prakticky zcela pohltí. Velké nerovnosti jsou také zahlazovány mnohem bravůrněji. To že se tlumič pouští více do zdvihu si vyžádalo mírnou úpravu tlumení odskoku (+1 klik na tlumiči). Jediná věc, která ještě čeká na zlepšení je reakce na osamocené direkty – zde totiž stále „úřaduje“ na mojem tlumiči nevypínatelný propedal, která ale to kolo vlastně vůbec nepotřebuje, protože je bržděn tahem řetězu a třeba ve stoje se nevýbe vůbec – ověřeno pozorováním kamaráda, při mých nástupech do pedálů.

      Celkově můžu říct že jsem nyní mnohem spokojenější a štastnější bajker :-)

      Takže pokud někdo uvažuje nad tímto systémem odpružení, tak nekupujte nic jiného než verzi s velkou komorou a vypínatelným propedalem !!

      Poslední věc: poděkování Mlokovi za sehnání té komory a radu jak dostat z oka tlumiče montážní vložku a dále Archerovi za skvělý popis jak vyměnit komoru – velmi blbuvzdorně napsáno, takže ani já jsem nemohl nic zkazit :-)

      0 0
      • Zerocool  

        fully nemusím, ale tenhle vypadá suprově, a to ne proto, že mám Marina…

        0 0
    • Lister  

      Update po dalším malém upgradu:

      Přechod z tlumiče Float R HW na RP23 HW, CT na středu RB na minimu.

      Kolo neskutečně zpohodlnělo, žehlí i nejmenší nerovnosti a pouští se mnohem hlouběji do zdvihu. Ale byla to jen velmi rychlá zkouška, protože mám s novým tlumičem drobnou vůli v uchycení zadní stavby – musím to celé překontrolovat, takže jsem ho moc netrápil. Přesto je nárůst komfortu obrovský a jen potvrzení toho, že fixní propedal už nikdy více. Až když má člověk možnost rychle přepínat, tak pochopí co ho ta platformy stojí. Do kopce na rovném podkladu to bude fajn, ale jinak to už vidím na „forever open“:-)

      Pokud se mi podaří rám střelit, tak půjde na konci roku asi pryč a vyměním ho za totožný model ve specifikaci 2010 – spousta úprav, dle mého k lepšímu – upravená geometrie, položenější hlava, nižší střed, upravený průběh zadní stavby, dle ohlasů asi k menší progresivitě…

      0 0
      • MlokCZ  

        A to je pořád ještě CT střed, co teprve s CT min nebo méně než min, případně upravený tlumič v TF tuned…

        0 0
        • Lister  

          asi máš pravdu, ale nepředpokládám, že ten rozdíl bude až tak veliký jako teď. Starý tlumič ja tak CT2, takže jestli se nepletu, u 23 to bude pši stejném CT odpovídat poloze 1 a už to je neskutečný rozdíl oproti otevřené poloze. Z mnaší kopmpresí se to asi posune, ale nevěřím že ještě o tolik. uvidím jestli tenhle tlumič nechám, pokud tu vůli neodstraním tak ho můžu vrátit a pak asi koupím novou RP23 z USA. Push by se mi líbil, ale je to přece jen 6,5ti vs nějakých 11 za ten z Anglie.

          0 0
    • bluma  

      Listře, ty jsi měl problém s křupáním rámu, že? Mám pocit, že jsi to psal k Mastihubovi když dával první fota Marina, ale on pak to album smazal. Jestli ano, kde byl nakonec zakopanej pes? Bo mě to furt křupe při záběru a kliky a středovy jsem měl rozdělany už x-krát a žádná změna. Díky

      0 0
      • Lister  

        Já jsem měl naprosto prozaický problém – málo utažený zadní upínák :-). U mě to chce utáhnout fakt na fest.

        Pak to samozřejmě může dělat i zadní stavba – což si mi taky stalo, když jsem jednou chtěl zafixovat ty čepy pomocí závitového lepidla – nějak si to nesedlo a pak to děsně křupalo. Takže rozebrání dokonalá očista, namazání a opětovné sestavení – pak to skončilo. Na mazání zadní stavby používám obyčejnou levnou silikonovou vazelínu v tubě.

        0 0
      • mastihuba  

        třeba máš prasklej rám :D

        0 0
        • bluma  

          Tvoje rada mi chyběla :-P Ale částěčně poodhaleno, dělá to na střední placku, takže asi RaceFace šroubky nebo někde tam.

          0 0
          • Lister  

            Vytáhnu si to, abych se tě zeptal na srovnání bývalého Treka a současného rámu.

            A co takhle foto, nebylo by?

            0 0
            • Lister  

              Foto nalezeno…

              0 0
            • mastihuba  

              za mne lepší fsr XC, líp to jede dopředu při +/- stejným pohodlí škoda jen že ten rám neni vo půl kila lehčí.

              0 0
              • Lister  

                Škoda, že není tak o kilo lehčí :-)

                Vlastně ani nevím, kolik to váží, ale bude to hodně. Jestli ho odstrojím, tak ho budu muset na tu váhu položit – ale ono to vlastně asi neprojde, protože nám to váží jen do 2,5kg :-(

                0 0
            • bluma  

              Jaké foto máš na mysli? Jinak srovnání: váhově je Marin o cca 700g těžší, o 12mm kratší, hůř stoupá, víc houpe, ale taky daleko víc žehlí než Trek. Další výhodou Marinu je, že parádně drží stopu z kopce, je jistější (nevím jak to přesně nazvat). Celkově mi to srovnání moc nejde, protože mám pocit že přes stejný zdvih je to úplně jiná kategorie kol: XC full vs. AM/EN nebo jak se to přesně škatulkuje:-)

              0 0
              • Zubak  

                MARIN stupá bez sebemenších problému a dovolím si tvrdit, že oproti TREKu se nehoupe skoro vůbec.

                0 0
                • Lister  

                  A jak šlape nový kousek? Je to opravdu o tolik lepší než původní verze?

                  0 0
                  • Zubak  

                    Mám 5.8 tento rok šlape pěkně, upráva spíše lahodí oku jsou tam nějaké vychytávky(tmelené sváry, nová kolíbka u tlumiče). Co je dobré je tlumič Fox BW kde je možnost odtavit pro-pedal což je prospěšné a to zvlášť při sjezdu. Jediné co je v mojí velikosti jsou US verze, liší se v pár komponentech např:(chtěl jsem elixiry a mám hayes:-(.

                    Jsem zvědavý na 2011. JInak můj další favorit byl Lapierre

                    0 0
                    • mastihuba  

                      jednoho černýho marina jsem viděl v uterý na terase nákupního centra na Budějovické. Ale tuším to byla starší verze rámu, takže tos asi nebyl ty.

                      0 0
                    • Lister  

                      upráva spíše lahodí oku

                      To by právě neměla, to kolo by se letos mělo chovat krapet jinak. Na geometrii toho bylo dos tupraveno upraveno (škoda, že zůstala ta extrémně krátká zadní stavba) – nižší střed, dost položená hlavovka, upravené přepákování zadní stavby. Celkově by se mělo posunout ještě více k aktuálnímu pojetí trailbiku. Původní verze byla spíš XC s vysoko položeným středem.

                      0 0
                • bluma  

                  Tak možná je to i setupem co mám na Marinu, ale mě to tak přijde, že je to líná potvora:-) Asi kdybych víc natáhl posed a dal 0mm offset, tak by to taky jelo do kopce jinak. Ale ta váha je docela dost.

                  0 0
              • Lister  

                Myslel jsem foto tvého stroje, ale už našel jsem v galerii.

                Díky za srovnání, mně právě přišlo, že Trek žehlí docela slušně. Ten váhový rozdíl jsem tak předpokládal – to je fakt nevýhoda.

                0 0
                • bluma  

                  Mě Trek žehlil do té doby, než jsem zjistil, že mám sag kolem 40% :-D Jak jsem ho přifoukal, tak konec.

                  0 0
                  • Lister  

                    Zvláštní, podle objektivních měření a modelů průběhu má totiž Marin progresivnějí stavbu než Trek :-)

                    Jinak stoupá poměrně dobře, asi tam fakt hraje roli tvůj setup, s tím mojím se do kopce šlape dobře a jediný problém je vlastně jen krátká stavba – v prudkých úsecích jde rychle na zadní.

                    0 0
                    • bluma  

                      Přesně tak jsem to myslel s tím stoupáním – jde na zadní. Stejně dlouhý prudký kopce nevyfunim, tak se aspoň můžu vymlouvat na kolo:-)

                      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.