• Zdravím bajkery a obracím se na vás s dotazem…Mám cca rok kolo s kotoučovými brzdami.Jelikož do té doby

    jsem měla kolo bez kotoučovek tak se chci jen zeptat, zda je pravda, že když jedu sjezd cca 6km a přibržďuji

    tak se může stát, že si brzdy zničím a přestanou brzdit…prý si musím buď dělat přestávky nebo prostě nebrzdit..obracím se co by laik…

    Při sjíždění mám prostě strach to pustit bez brzd…Díky moc za radu zkušenějších

    0 0
    • KoudakT  

      No v zásadě by mohlo dojít k utahání brzd a těm by účinek klesnout mohl. Záleží na tom, co přesně si představuješ pod pojmem pořád přibržďovat… Jestli na 6km nepustěíš brzdy a držíš 10 km/h, ideální to určitě není a je určitě lepší nechat kolo rozjet a zpomalit až před zatáčkou a pak brzy zase pustit, aby se ochladily.

      Na druhé straně… pokud se takhle ptáš, asi nejezdíš nějaké zásadní úlety a kotoučovky něco vydrží.

      0 0
    • pee.tr  

      Brzdy jako takový tímto určitě nezničíš. Co může podle některých zkušeností lidí odejít jsou kotouče a destičky. Destičky se sjedou dřív nebo později určitě (při popisovaném brždění je i ucítíš ve vzduchu, případně ti, co pojedou za tebou), ale pár lidí tu psalo, že jim třeba zmodraly kotouče a ty pak už nechtěly plnit službu tak, jak tomu bylo před tím.

      0 0
      • Vilém  

        Ale prestat brzdit mohou:)

        0 0
        • Esi  

          tak tak minimálně se může velmi snížit účinost, jel jsem v Alpách sjezdík po šotolině na krosovém kole se 160 kotoučema a musel jsem dát pauzu po 4 km, z přední brzdy šel trochu kouř, je teda fakt že ten sjezdík měl 6km a 1000 výškových metrů :-) kotouče trochu fialovo hnědé destičky trochu připečené ono se to zase obrzdí, tak že jde jen o to co považuješ za kopec :)

          0 0
          • pee.tr  

            Jasný, tak v extrému můžeme říci, že ti třeba vařící olej popálí nohy :-)

            0 0
    •  

      Díky moc za rady…

      0 0
      • -b-n-x-  

        Hele, zkus jeste trochu blize specifikovat tvuj styl jezdeni a hlavne jake mas brzdy.

        Ja jsem s tim mel kdysi trochu problem – zadni brzda Formula B4 se 140 kotouckem. U me to vsak fungovalo tak, ze se prehrala brzdovka v soustave, zvetsila svuj objem a brzda pak brzdila porad (stalo se mi asi 2×). Po vymene kotouce za 180, problem naprosto zmizel.

        0 0
    •  

      Nějak se s tím teda poperu.....ale díky, je supr, že je tady takové fórum, kde někdo poradí.Jezdíte i na Lysou?Nebo nějak tip na výlet..?

      0 0
      • KoudakT  

        Mám ji v plánu, VKV je neúprosná, ale musím ještě něco pojezdit. Měsíc jsem kvůli servisu vidlice neseděl na kole, tak bych tam nerad pošel :-(

        0 0
      • Smazaný účet  

        kdyz nepojedes lysou dolu po asfaltu, tak budes mit nekolik zastavek kdy brzdy vychladnou, neboj:)

        0 0
        •  

          Asi se zeptám blbě, ale já jezdím jen dolů po asfaltu…kde se dá ještě jinudy tak abych dojela směr Ova..?

          0 0
          • pitos  

            Po kterékoli turistické, na asfalt nepotřebuješ horské kolo.

            Jeď dolů třeba po žluté na Šance, místy je to moc pěkný chodníček.

            0 0
            • jIrI___  

              Pro cyklistku jezdící z Lysé po asfaltu je žlutá k Šanci tip na pěknou procházku vedle kola :)

              0 0
              • pitos  

                Raději se pěkně v přírodě projít vedle kola, než jet dolů po asfaltu:)

                Může zkusit žlutou na druhou stranu, ta je nudnější a tak se možná bude líbit. Nebo nějaká neznačená výjezdovka po šotolině.

                0 0
                • Dumbíček  

                  ??? Naopak raději se krásně projet po asfaltu, než se hrkat někde přez kameny. :-)

                  Je to o prioritách, aneb silničáře na rozbité necesty nenalákáš.

                  0 0
                  • pitos  

                    Nerad bych zbytečně odcházel od tématu, ale myslím že tady jde o horské kolo, nikoli silničku.

                    Na silničce by mě jinudy než po asfaltu jet ani nenapadlo a na biku zase obráceně.

                    0 0
                    • Esi  

                      no na biku přece jen po tom asfaltu občas musíš pokud nemáš to štěstí že bydlíš na samotě u lesa :-)

                      0 0
              • pepek  

                Ale prd, mladá to dala skoro celý, ani se moc neprošla. Se starým HTečkem a véčkama. V 17 letech

                0 0
                • jIrI___  

                  Tak to asi nepatří mezi průměrné cyklistky.

                  0 0
                  • pepek  

                    Když si to tazatelka párkrát sjede, tak už taky nebude průměrná. A navíc tam nezničí ty brzdy :-)

                    0 0
                    • pitos  

                      Nebo ji to odradí a dá se na silnici. Případně přestane jezdit úplně a bude mít klid:)

                      0 0
            • Esi  

              takový hezký pěší výlet :-) kolo máš s sebou jen proto aby jsi nemusel nést bidon v ruce :-)

              0 0
              • pitos  

                Bidony nevozím ale s kolem se rád projdu. Třeba nedávná návštěva Velkého Choče na Slovensku mě stála 3hodinky tlačení a nesení kola, odměnou byl fajný hodinový sjezdík:)

                0 0
              • Smazaný účet  

                Njn…si predstav, ze nekteri maji horske kola aby se i projeli mimo asfalt:)

                0 0
                • Esi  

                  No ale jo :-) já najezdím mimo asfalt tak 70% víc se mi nedaří přece jen polabská nížina není ideální místo na bike.

                  Na lysé jsem byl jen jednou mám to trochu z ruky, ale je to tam super už si teda nepamatuju po které značce jsme jeli dolů ale bylo to parádní, na HT se to dalo celkem v pohodě, full by byl určitě výrazně rychlejší.

                  0 0
          • Petr L2  

            Jo rozhodně se dá, už jsem tam ale potkal borce, co se trochu přecenil, ustlal si a skončil v sanitce, tak opatrně :-)

            0 0
    • Bumerangista  

      Pokud ve sjezdu ucítíš, že je potřeba „víc mačkat“ tak udělej přestávku. Pokud tu přestávku neuděláš, tak nezničíš brzdy, ale snížíš životnost destiček a kotouče, které si jinak časem stejně mění. Další riziko hrozí pokud budeš mít kotoučovky již 3–4 roky bez servisu, tak se může stát, že to přestane v delším kopci brzdit, protože se ti začne „vařit“ brzdová kapalina. Kapalina se normálně občas mění, takže je tohle málo pravděpodobné. Jinak nejčastější je případ, kdy ti to hodně píská (víc než jindy) a míň brdzí. Tak to je známka toho, že je potřeba vyměnit destičky, což je otázka 300Kč max.

      0 0
    • oddie  

      Já to říkám furt, kotoučovky jsou na houby :)

      0 0
    • Jades  

      Zkušenější ti určitě poradí a je jich tu dost, takže já coby user, brzdící kdysi torpédem a kusem gumy, rvaným přes bowden a péro shora před vidlicí na běhoun pláště (to byly brzdy!), jen dodám pár všeobecností: třením kotouče a desek při brzdění vzniká teplo, které absorbují kotouče i třmen. Když je ho hodně, nesvědčí to ani deskám (přepálený povrch má menší třecí schopnosti a tak to hůř brzdí), ani kotoučům (v závislosti na kvalitě materiálu se mohou v extrémních případech kroutit – jestli to platí i u biků, nevím, jezdím véčka). Rozpálený třmen předává teplo dál do kapaliny, která (pokud je stará a absorbovala vzdušnou vlhkost) začne vřít a vylučovat vzduchové bublinky z absorbované vody. Vzduch je, narozdíl od kapaliny, stlačitelný a to je u brzd na houby – zatímco u bezchybné náplně přeneseš celou sílu stisku páčky přes pístky na desku, u zavzdušněného mačkáš ten vzduchový polštářek v hadici a na pístek se dostane jen část. Výsledek – opět to hůř brzdí.

      Proto je ve sjezdech dobré brzdit přerušovaně a nejet úplně jako pokakanej, aby měl během pauz proudící vzduch čas ochladit třmen i kotouč, starat se o bezvadnej stav soustavy a měnit pravidelně kapalinu. Kvalitní komponenty (desky, kotouče a koneckonců i páky a třmeny) jsou asi samozřejmost.

      0 0
      • Smazaný účet  

        Vsechno vpodstate OK, ale neni mi uplne jasne, kde se ta vzdusna vlhkost zmeni ve vzduch:)

        0 0
        • Jades  

          Že by rozkladem H2O při dosažení teploty varu?

          0 0
          • pepek  

            Nemáš něco takovýho i na studenou fůzi? Zachráníš svět

            0 0
            • iiki  

              Studená fůze – z toho se vyklubala poněkud taškařice, hold chybka měření se poněkud vloudila.

              0 0
            • Jades  

              To nemám, sorry – ale fúzatí chlapi píšou „fúze“ s čárkou ;-)

              0 0
          • Smazaný účet  

            Hmmm…to mne nenapadlo. Diky za info.

            0 0
            • Jades  

              Není zač, to já se učím tady na BF – pokud můžu troškou přispět, aspoň oplatím, co mi dávají druzí. A ten vzduch je zjednodušující zkratka, protože se říká „zavzdušněný“ brzdy – přesně to je vodní pára z vody, absorbované ze vzduchu stárnoucí kapalinou. Ta pak snižuje bod varu kapaliny a způsobuje ty bublinky v systému, pokud se intenzivním brzděním překročí teplota bodu varu vody.

              0 0
              • Vilém  

                A na shimana, magury, tektra mas jakou teorii? :)

                0 0
                • Kouba_2005  

                  Nebuď hnidopich Ludvo :-) … i když mě to vlastně taky zajímá :-)

                  0 0
                • Jades  

                  Psal jsem, že mám špalky – jednotlivé systémy neznám, kafrám obecně o hydraulikách. Jestli mimo mísu, tak to sorry, mea culpa…

                  0 0
          • gerrard  

            H2O se pri dosazeni bodu varu rozklada? A sakra dalsi co chybel ve skole :), teda pokud tim rozkladem nemyslis zmenu skupenstvi.

            0 0
            • Jades  

              Jo, máš pravdu – myslel jsem změnu skupenství, což neomlouvá použití nesprávného výrazu.

              0 0
        • iiki  

          Problém je degradace bzrdovky vlivem vzdušné vlhkosti, trpí tím zejména otevřený systém.

          Fakta, podotýkám zjednodušená:

          1 mol (jednotkové látkové množství) H2O (vody, kapalina, tedy kondenzovaná vlhkost) = 18 g = 18 ml a když to změní skupenství dodáním energie (teplota nad 100 st.C. za norm. tlaku) vznikne zhruba 22 l páry.

          Funguje to i v mikroměřítku – ztráta přenosu tlaku v hyrdaulické soustavě brzd důsledkem tvorby bublinek, plyn přenáší tlak (stlačitelnost) jinak než kapalina.

          0 0
          • Kouba_2005  

            A u oleje, který vlhkost nejímá, je tomu tedy jak? Tam se děje co? :)

            0 0
            • Jades  

              Pokud náplň není hygroskopická, tak tam pochopitelně odpadá eventualita zavzdušnění přehřátého systému se starou zavodněnou kapalinou. Negativa (zhoršené brzdné vlastnosti) vlivem přehřátí desek a kotoučů platí dál.

              0 0
            • iiki  

              Brzdových kapalin je víc druhů, např.

              0 0
              • Kouba_2005  

                A?

                0 0
                • iiki  

                  Vlastnosti jednotlivých druhů jsou tam popsány:

                  DOT4 je glykolová brzdová kapalina s bodem varu minimálně 230°C a mokrým bodem varu minimálně 155°C. Absorbuje kolem 1 až 2 procent vody za rok v závislosti na okolních podmínkách. Používá se u automobilů s většími nároky na účinnost brzd a u ABS, ESP, atd… Takže dnes už v šude.

                  DOT5.1

                  DOT5.1 je glykolová brzdová kapalina s bodem varu minimálně 260°C a mokrým bodem varu minimálně 180°C. Absorbuje kolem 1 až 2 procent vody za rok v závislosti na okolních podmínkách. Používá se u velmi náročných brzdových systému. Například v motorsportu.

                  DOT5

                  DOT5 je silikonová brzdová kapalina s bodem varu minimálně 260°C a mokrým bodem varu minimálně 180°C. Je hydrofobní, takže neabsorbuje vodu z okolí. Neničí lak na vozidle a je kompatibilní s většinou pryžových dílů. Absorbuje hodně vzduchu z okolí, což způsobuje gumovější odezvu brzd. Při kontaminaci vodou je brzdový systém okamžitě vyřazen. Používá se u veteránských aut, vojenské techniky.. Někteří výrobci ji používají i u cestovních vozů. Není vhodná pro závodní použití, protože při vyšších teplotách roste její stlačitelnost.

                  0 0
                • Jades  

                  A nic – vždyť já vím, že se mi s Vilémem snažíte naznačit, že se u biků už nějakej pátek používají v hydraulikách náplně olejové, kterých se absorbce vlhkosti netýká. Psal jsem hned v úvodu, že plkám všeobecně, protože hydrauliky u biků neznám. Stačilo napsat hned za mým postem „Brzdi, mladej a nejdřív si o kolech něco přečti“ a ušetřili bychom pár kB místa. Fajn, bod je váš a já si dám příště zatraceně majzla, než zas něco plácnu :-)

                  0 0
                  • Zdyn  

                    u biků se používají obě kapaliny, tedy jak brzdovka, tak olej.

                    0 0
    • scota  

      Maximálně se ti stane, že se brzdy přehřejí, začne z nich stoupat kouř a kotouč změní barvu na hnědo-fialovou.

      Takže rozhodně brzdi podle potřeby (přerušovaně) a když tak vyměň kotouč a destičky ;-)

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.