• jIrI___

    Máte někdo praktické zkušenosti s brzdovými kotouči, které nemají na brzdné ploše žádné otvory? Např. tyhle http://www.axit.cz/…160_mm-.html

    0 0
    • Mr.Duck  

      No prakticky muzou vyvolavat nevolnost, minimalne!

      0 0
    • TJK  

      mel bych strach ze budou mit horsi odvod tepla a vetsi tendence k prehrivani.. ale treba taky ne…

      0 0
      • Hrabex1  

        naopak – vetsi masa = vetsi absorbce tepla.

        Diry se delaji jen kvuli odlehceni.

        0 0
    • Tomáš  

      Jak píše TJK, myslím, že budou mít větší sklon k přehřívání, ale mohu se mýlit ;)

      0 0
    • Kouba_2005  

      Máte někdo praktické zkušenosti s brzdovými kotouči … ? … že má někdo potřebu se vyjadřovat naprosto ke všemu

      0 0
      • TJK  

        mno.. alespon k veci… za tvuj prispevek ma totalne nulovou hodnotu… a co ty na to? :-)

        0 0
    • metr-x  

      Taky by mě zajímalo, jak fungujou, líbí se mi hodně.

      0 0
    • Pilda  

      Já ne, mám stále „V“ systém.

      Ale vypadají zajímavě

      0 0
    • strtom  

      ty otvory tam jsou proto, aby se dostal pryč bordel co se utvoří mezi deskou a kotoučem. to je důvod proč to nebrat.

      0 0
      • TJK  

        rozhodne ne nutne :-D trosku to pomaha ale jinak to tak neni…

        0 0
        • Mr.Duck  

          No, vsichni vyrobci kotoucu teda pisou, ze to tak je, no :)

          0 0
          • TJK  

            tak vis jak :-D vsichni vyrobci si tam muzou napsat co budou chtit :-D

            0 0
            • Mr.Duck  

              Muzou, ale tohle maj i docela oduvodneny .

              0 0
              • TJK  

                high performance parts :) jako netvrdim ze to nefunguje to ne, ale u aut na normalni jezdeni je to hola znytecnost.

                0 0
                • Mr.Duck  

                  Jo u aut rozhodne, resp. mozna ne zbytecnost, ale ten prinos nebude pro babu co s tim jezdi do lidlu k nicemu. Mozna nakymu teenagerovi s golfem 1.4TDI by to semtam mohlo pomoct si nerozbit drzku.

                  Na kole ale nevidim jedinej duvod to nepouzit – na drazkovany kotouce na kole moc prostoru neni (kotouc je moc tenkej na smysluplnou drazku), a uplne hladkej kotouc je jedna hromadka nevyhod (vaha, voda, spina, nejaky ty plyny z desek po zahrati, a i to chlazeni desek). Na nejakyho krosaka to asi bude celkem jedno, ale na smysluplny XC uz to podle me smysl ma.

                  Ale hlavne, hlavne sou plny kotouce na kole kardinalne hnusny. Zejo.

                  0 0
                  • TJK  

                    plny kotouc na kole…to je hnusny jak prdel to je pravda :)

                    0 0
      • Pilda  

        oni tam jsou drážky .. možná to mají otestované když to nabízí k prodeji

        0 0
        • TJK  

          verim tomu ze ty drazky tam sou jen pro to aby tam neco bylo :-D

          0 0
          • Smazaný účet  

            materiál brzdné plochy: Niro AISI 420; Spider: Aluminium 7075

            dvoudílná konstrukce pro větší odolnost proti deformaci vlivem vysokých teplot

            snížený přenos tepla k náboji šetří ložisko

            snižuje třecí teplo za sucha

            snižuje brzdnou dobu brzdových destiček

            0 0
            • TJK  

              mno to sem taky cetl a reklamnich kecu je plnej internet… :-)

              0 0
              • Smazaný účet  

                Avid míval „plný typ“ kotoučů pro zklidnění pazvuků a vibrací, ale moc to nefungovalo…

                0 0
                • Singlespeed  

                  Právě na starých plných Roundagonech od Avidu bylo pěkně vidět, že právě otvory v kotouči (které neměl) odchází ten ´bordel´o kterém píše strtom.

                  0 0
                  • TJK  

                    a proto se vsude pouzivaji plne kotouce a jen v motorsportu a na motorkach vrtane na zlepseni chlazeni kotouce a snizeni rotujicich hmot :) a propo v zavodnim pouziti je kotouc na par kol u aut a v normalnim provozu se tak do 5 tisic ty diry zaserou a sou k nicemu :) prekvapive zadne zhorseni brzdne funkce nenastava… takze ano pomahaji odvadet bordel ale primarne k tomu urceny nejsou a je to sumak, odvod brzdnyho oblozeni z desky probiha uplne jinak nez dirama v kotouci

                    0 0
                    • strtom  

                      Mužeš mi vysvětlit jak je možné,že když uděláš do kotouče otvory a zmenšíš tím jeho povrch, tak se zlepší odvod tepla?

                      0 0
                      • TJK  

                        nevim… resp. nevim jak to fyzikalne dokazat :-D

                        0 0
                        • Smazaný účet  

                          Tak treba tak, ze sice ubude plocha rovna plose cel diry, ale pribude plocha rovna povrchu plaste odvratneho valce…cisla nemam, neposoudim…

                          0 0
                          • Fran-tic  

                            troufalé tvrzení :)

                            0 0
                            • Smazaný účet  

                              tak tahle situace muze lehce nastat, to nevyvratis:)

                              0 0
                              • Fran-tic  

                                to jo, ale teplo se určitě nebude šířit jen po povrchu :)

                                0 0
                                • Smazaný účet  

                                  teplo se siri objemem, ale chadi se povrchem

                                  0 0
                                  • Fran-tic  

                                    to jo, ale potom mi řekni, proč se dělají sendvičové, aby se teplo ze středu odvedlo do pryč? (+ např alu unašeče taky budou mít význam v odvodu tepla)

                                    0 0
                                    • Georrge  

                                      no třeba abys to teplo rychleji dostal na plochu unašeče (hliník v sendviči rychleji odvádí teplo), kde je navíc další hliník, který se na vzduchu i rychleji chladí.

                                      0 0
                                    • Smazaný účet  

                                      Proc se teplo udvadi z prostredka kotouce dopryc? Protoze proste neni kudy jindy ten kus vytahnout a nalepit na nej dalsi chladici plochu bo je tam trmen.

                                      0 0
                              • Georrge  

                                Kdysi jsem si nějaký kotouč namodeloval, tak jsem se ze srandy podíval, jak si to vlastně povrchově stojí. Kotouč je to 180mm tloušťky 2mm. Povrch děrovaného je 29 200 mm2 a povrch plného kotouče je 32 400 mm2. Aby se povrchy srovnaly, musel by mít kotouč tloušťku 4mm. Ještě by bylo zajímavé udělat simulaci proudění vzduchu, aby šlo vidět jak to hezky proudí kolem těch děr, ale to neumím :D

                                0 0
                                • Smazaný účet  

                                  Hele, tak ted se ti neco povedlo…to jsi jako kreslil a pocital dva kotouce aby jsi zjitil, ze nejake diry uberou povrch:DDDD Jako dobry no, ale kdyby sis to napsal (nebo se hloubeji zamyslel), tak zjistis, ze diry pridaji povrch, pokud jejich polomer je mensi nez tloustka kotouce, kdyz je polomer vetsi nez tloustka, tak ubiraji povrch:)

                                  Simulaci proudeni kolem kotouce umi tak mozna ve F1, vsue jinde se to dela nejakym aproximativnim linearnim proudenim…neni to vuuuubec trivialni tohle nasimulovat korektne…a ne kazdy soft tohle zvladne…

                                  0 0
                                  • Georrge  

                                    hh ne, jak pisu kotouce jsem si modeloval kdysi, ted jsem si na to vzpomnel a jen jsem zapl modelar a koukl do vlastnosti, kolik to ma povrch :) abych to ja pocital, kde zijes… to s tema dirama je sice hezky, ale kolik cyklo kotoucu ma jen kruhove diry? :)

                                    0 0
                                    • Smazaný účet  

                                      Ja myslim ze na tom pomeru jde krasne videt neco jineho…a to to, ze pokud ma dira vetsi rozmery nez je tloustka kotouce, tak ubira povrch…protoze skoro kazdou diru muzes vyplnit kulatyma dirama…

                                      Jinak je mi jasne, ze povrch kotouce jsi nepocital, ale dostal ze softu (a je podezrele jaka cela cisla vysla:)))

                                      0 0
                                      • Georrge  

                                        a jedna dira ubira, druha pridava, a v nejakem tvaru jsou adekvatne tri diry, z toho dve pridavaji a jedna ubira, ale ta je zase hodne velka… jo jako zakladni poucka dobra, u slozitejsich tvaru bys to stejne musel pocitat.

                                        ty jsi tu neco nacal, ja jen doplnuju. A kdyz ti je tak vsechno jasne, tak doufam ze ti je i jasne, ze to je zaokrouhlene :) pak ale nechapu, proc bys to psal…

                                        0 0
                          • TJK  

                            myslim ze plocha strihu nikdy nedorovna plochu otvoru z obou stran.. na to je moc tenky ten kotouc…

                            0 0
                            • Smazaný účet  

                              tak ja nevim jake jsou tloustky kotoucu u supersportu a pod…:)

                              0 0
                              • TJK  

                                jo tak.. ty myslis i auta.. ja bral vylozene kolo.. jinak u auta to funguje uplne jinak.. tam jsou diry navrtane do mezer mezi zebra kotouce takze pomahaji proudeni vzduchu vnitrkem kotouce…

                                0 0
                          • pepek  

                            Třeba to přivede chladicí vzduch k třecí ploše, když už to není odvětraný vnitřkem.

                            0 0
                          • Georrge  

                            díry při rotování kotouče víří vzduch a ten tak líp chladí, zároveň je těma dírama víc přiváděn na desky jak napsal pepek.

                            U aut a motorek se podle mě tohle nepoužívá z důvodu životnosti, tam je ten materiál na kotouči prostě potřeba. U aut se vzduch přivádí jinak (v disku by ten kotouč asi stejně blbě chladil) a motorky jezdí rychle, takže se to asi zvládá chladit :D

                            0 0
                            • TJK  

                              tak motorky nemaj ventilovany kotouce ale zase maji vsechny vrtany/ derovany.. auta maji standardne vnitrni ventilaci.. a diry se klasicky pretahly z motorsportu pro tunery :-) realnej prinos nula na normalni jezdeni.. jak pisu ty diry se tak jako tak zanesou brzdovym prachem z desek a sou k nicemu.. to same u drazkovanych kotoucu kde se ty drazky zanesou… v principu zalezi jen na smesi kotouce a desky jak dobre to bude brzdit…

                              0 0
                              • Kouba_2005  

                                Ne všechna auta mají ventilovaný kotouče, ta méně výkonná mají na předku klidně i jednoduchý. Kdybys měl co dočinění s motorsportem, tak bys věděl, že děrování či drážkování kotouče není primárně kvůli chlazení.

                                http://www.ate-brakes.com/…disc_en.html

                                0 0
                                • Georrge  

                                  A proč teda nenapíšeš, k čemu to tam je?

                                  0 0
                                  • Fidži_CZ  

                                    Protože je to napsaný v tom odkazu…

                                    „infinite loop“ groove diverts gasses and dirt which could reduce braking performance. This effect prevents fading, and extends the service life of the brake disc.

                                    0 0
                          • Honz8t  

                            Nevím, počítat se mi to nechce. Ale řekl bych, že 2× plocha odvrtaného (vyseknutého, prostě chybějícího) materiálu bude výrazně větší než obvodová plocha chybějícího materiálu. A čím jsou díry větší, tím bude větší i ten nepoměr.

                            Tudy cesta k vysvětlení asi nepovede…

                            0 0
                          • JSt  

                            plus to bude vic ofukovane. ;-)

                            0 0
                            • pepek  

                              ofšem ofuk s sebou nese i víření, tudíž odpor bude co? no vyšší, k..wa vyšší!

                              0 0
                      • strtom  

                        tak jsem si pujčil synovu učebnici z fyziky a spočital si že chlap co jede 50 km/h a má i skolem 100kg tak má energi 9,5kJ. a to uzpůsobí při hmotnosti kotouče0,1 kg jeho zahřátí o 200 °C při zastavení na 0km/h. Vzhledem k tomu, že pracovní teplota brzd je max. cca 300°C tak je to s tou teplotou brzd na kole s odřenýma ušima pokud jsem počítal správně.

                        0 0
                        • Smazaný účet  
                          0 0
                        • Smazaný účet  

                          U kotouce musis napocitat predevsim objem kovu, ktery je na brzdne plose (jasne, to teplo se po chvili odvede, ale napred to jde do obvodu). Pak taky ze par watu berou gumy a ze nekteri brzdi predni a zadni najednou…a ono se to taky podar chladi a neco pozerou desky. Ale k zamysleni dobre:)

                          0 0
                        • Mr.Duck  

                          Musis pocitat, ze nejedes dycky po rovine, zejo :) Na rovince pri brzdeni by to mohlo celkem odpovidat. A aerodynamickej odpor ti z prvni casti toho brzdeni taky dost energie ubere :)

                          0 0
                          • strtom  

                            Jasně že je to jen hrubý počet. Udělal jsem to jen tak pro hrubou představu s jakou energii se při brždění pracuje, ale celkem mě překvapil ten skok o 200°C.

                            Pokud budu brzdit jako ******* jednou brzdou neměl by být velký problém uvařit brzdu což se mi ještě vživotě nestalo.

                            0 0
                            • Smazaný účet  

                              Taky nezapomen, ze cim vetsi rozdil teplot, tim vice se bude kotouc chladit…teplota kotouce se da odhadnout podle barvy, viz tabulka tepelneho zabarveni

                              0 0
                              • Mr.Duck  

                                Tak nevim, jestli rozeznam purpurove cervenou a tmave cervenou :-/ Ale tabulka zajimava, ackoliv kdyz nad tim tak premejslim, tak sem dlouho kotouc nebarvil..mozna na XC.

                                0 0
                                • Smazaný účet  

                                  hele ja taky, jako vetsina chlapu, poznam jenom pet barev a lososova mezi ne nepatri…

                                  0 0
                                  • Mr.Duck  

                                    To je ale prinosna pripominka, kdykoliv nebudu vedet na jakou teplotu se mi ohral kotouc, zeptam se prvni holky co potkam (cili tak za pet mesicu), a budu mit jasno hned! Mozna druhy, protoze pred prvni se budu stydet.

                                    0 0
          • Pilda  

            čím víc drážek, tím větší šance k prodeji asi tak :)

            0 0
      • iron.hide  

        takze otvory maju tieto tri funkcie a preto by na kotuci mali byt:

        1 odlahcenie

        2 lepsie chladenie

        3 odstranovanie bordelu.

        preto pre cyklistiku nema zmysel brat kotuce bez otvorov.

        0 0
    • JakeF  

      Zkus se zeptat Jirky Fikejze. Já je u něj viděl, ale z kola už je měl dole a z toho, co o nich říkal, mi vyšlo, že to nemá moc smysl… Ale už si nepamatuju, co to bylo konkrétně za problém…

      0 0
    • Thopr  

      Měl jsem kdysi možnost svézt se na hajabuzně 1300r s brzdy Beringer, kde jsou plné kotouče a lepší brzdy jsem NIKDY nezažil… http://www.namotorku246.cz/…aeronal.html Ale moto a bike je asi jiná liga…

      0 0
      • TJK  

        ne nutne.. ty principy se dost prolinaji.. neco je vic pouzitelne, neco mene.. preci jen vetsi vahy komponent dabaji vetsi prostor pro tvorivost… se 100g na kotouci se zase az tak s brzdnou plochou tvorit neda… proto se treba shimano pokousi zlepsit funkci tema pevnyma chladicema na vnitrek kotouce.

        0 0
    • baboon  

      Tak např. magura je v roce 2006–7 taky měla http://cdn2.coresites.mpora.com/…05/mag-1.jpg ale dneska už taky dělaji děravý..Tak spíš mi přijde, že evoluce jde směrem k dírám :)

      0 0
      • iron.hide  

        tak tam bola ta plocha velmi mala uz sama o sebe. keby tam vyvrtali diery, tak by sa to pri brzdeni roztrhlo.

        0 0
      • Mr.Duck  

        Ono to zvlneni taky udela dost toho, co jinde resi diry. A sice ze vetsina desky neni ve styku s kotoucem po celem obvodu, tudiz se z ni „seskrabne“ voda, plyn, bordel. U tohohle kotouce to vypada, ze prostredni cca 2–3mm ale budou ve styku porad, coz jak sem pochopil neni idealni, a dirama se to necha vyresit lip..

        Otazkou je jestli je to problem vic na papire nez na trailu..

        0 0
    • Orfi  

      Nemate někdo tyhle kotouče http://www.vseprokolo.cz/…160mm-110061 potřeboval bych vědět o kolik mm přesahuje ten /nyt / aby mi nedřel o třmen kde mam 2 mm mezeru .

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.