Kolik odhadem zrychlí použití nášlapů?

79 nepřečtených
  • Charles2k

    Na MTB pořád ještě používám klasické pedály, zatím se ještě v náročnějším terénu bojím, že nestihnu vypnout a namelu si. Ale přemyšlím o tom. Rád si nějaké úseky občas změřím na čas, tudíž by mne zajímalo, zda dokážete někdo odhadnout o kolik se řekněme průměrný biker použitím nášlapů střední třídy, typu Shimano M520/540, nebo Exustar PM25, ve středně těžkém terénu zrychlí. Srovnávali jste si tohle někdo?

    0 0
    • Vilém  

      Nechapu. Cim by Te mohli naslapy zrychlit?

      0 0
    • Shadow Walker  

      Nakopne te to jako prase, a nebudes muset pomalu ani slapat. Ne tedka vazne, vyhoda SPD je v tom ze je tahas i nahoru a pri nerovnostech ti lepe drzi noha a mas lepsi zaber. Konkretni zrychleni se neda rict.

      0 0
    • Pablo  

      Já sem to měřil a s M520 to je 1,79km/h. S lepšíma pedálama se ale můžeš dostat až ke dvoum.

      0 0
    • homat  

      2,683 Km/h na průměru

      0 0
      • Pablo  

        Nj, ale to jsi k tomu použil i tretry, ne? Tady se řešej pedály..

        0 0
        • homat  

          nj, špatně jsem si přečetl zadání, a hlavně se mi loudá počítač :)

          0 0
        • Charles2k  

          Použití treter při nášlapech beru snad jako samozřejmost … :-)

          0 0
          • homat  

            v tom případě počítej 2,683 km/h na průměr

            0 0
            • kámen úrazu1  

              Ale to jen v případě, že se i naučí správně šlapat, ne? Připadá mně to dost.

              0 0
              • homat  

                to psali v německým kolo-časopis, a těm já věřím

                0 0
                • kámen úrazu1  

                  Aha. Já myslela, že to máš z vlastní hlavy. Vyčtených věcí mám taky spoustu a taky tu ze sebe dělám často chytrou tak to chápu. :-)

                  Jak přišli zrovna na tuhle číslici? Bylo to bráno jako průměr pohodových vyjížděk, intenzivnějšího tréninku nebo jízdy na krev? A na jak dlouhou vzdálenost, v jakým terénu?

                  Hlava mně to nebere, říká, že zrychlení díky nášlapům nemůže být výrazný, dokud se cyklista nenaučí šlapat dobře nebo aspoň nezapomene ty nejhorší pohybové návyky z doby dřívější. Při správným šlapání se určitě jede líp s menší námahou, to vím sama z občasných vyjížděk do města bez nášlapů, ale jak zjistit přesné procentno zrychlení? Při pravidelným ježdění přece dochází nejen k zlepšení techniky šlapání, ale i k zvýšení kondice.

                  Prosím Tě, vysvětli mně, jak to měření probíhalo. Díky. Myslím to bez náznaku ironie či despektu.

                  0 0
                  • homat  

                    Normálně nechali tři testovací jezdce jezdit 1 rok s normálními pedály. Změřili ji přesně ujetou vzdálenost, zaznamenali trasy a vypočítali rychlost. Další rok museli projet stejní jezdci stejnou trasu s SPD pedály a proběhla stejná měření. na celý test dohlížel TUW a lékařská fakulta z Kolína nad Rýnem včetně mapování tras prostřednictví GPS ve spolupráci s německou armádou. Prostě německá preciznost.

                    Ta délka testu byla kvůli objektivnosti aby se vyloučily odchylky.

                    0 0
                    • kámen úrazu1  

                      Děkuju Ti za vysvětlení.

                      Ještě mám pár otázek: Ti cyklisti byli na SPD zvyklí? Nebo je nasadili při druhé testaci prvně? To ale asi ne, to by je mohli testovat hned pár dnů po prvním projetí trasy. Pokud na ně byli uvyklí, opravoval jim někdo styl šlapání, upozorňoval je na chyby, zkoušeli zlepšit techniku jízdou na válcích nebo jezdili jen tak „v lese“?

                      Byla tam zmíňka, jak dlouho před první testací jezdili, sportovali?

                      0 0
                      • homat  

                        Byli to studenti z bývalé východoněmecké sportovní univerzity v Rostoku. Tím bylo zajištěno a) dobrá sportovní příprava testerů za b)jistota, že nikdy předtím neviděli SPD (SPD byla jedna z mála oblastí kde kružítka neprováděli tajný výzkum)

                        To co uvádíš, tedy možné chyby při šlapání a vlastní návyk a nácvik byl jasný vedoucímu projektu testu už na začátku. Proto se rozhodli pro délku trvání testu 1 rok a výsledky z prvního roku (normální pedály) násobili koeficintem 0,956874135487, který odstranil již zažitý návyk na tyto konvenční pedály (koeficient vychází z bikeových tabulek, které publikova profesor Klaus von Fahrrad)

                        1 0
                        • homat  

                          tady ještě přidávám jednu z mála dochovaných fotografii, z příprav na celý test.

                          0 0
                          • thiel  

                            z fotky a mena profesora mam taky pocit ze si tu niekto robi z ludi srandu.. :-)

                            0 0
                            • Vilém  

                              nemel jsi to prerusovat,ja se tesil jak se to bude dal rozvijet:(

                              0 0
                              • ropman  

                                borci … bomba :-) už jsem se dořehtal, tohle fakt nemělo chybu :-D

                                0 0
                        • kámen úrazu1  

                          Systém testování popsaný Mlokem mně připadá přesnější. Ale vyhráli si s tím, to se nedá upřít.

                          Sice mě to úplně nepřesvědčilo, hodnota zrychlení udávaná v km/h nebude úplně vypovídající, bo je procentuální rozdíl v nárustu zrychlení z 12 na cca 15 km za hoďku a zrychlením mezi 25 a 28.

                          Ale i tak jsem z toho dostala dojem, že kdybych nejezdila s nášlapy, nebudu asi jezdit vůbec. Chodci by byli rychlejší nejen v některých kopcích a já bych se styděla. :-)

                          0 0
                          • homat  

                            Na ty chodce pozor, dva roky na to když zjistili jaký pozitivní vliv má používání SPD u cyklistů, udělali podobný test s chodci. Překvapivý závěř byl že chodec s SPD pevně spojeným s chodníkem nikam nedojde.

                            0 0
                            • thiel  

                              tak tato cast ma mimoriadne zaujima. obcas si vyjdem na pesiu turu a preto by ma celkom potesilo keby existoval nejaky sposob ako zrychlit pochod pouzitim spravnej obuvi. skusali pripevnovat chodcov aj na ine terenne prvky nez len na chodnik?

                              0 0
                              • homat  

                                ten chodník byla první fáze a vzhledem k fiasku, který testy na chodníku přinesly se v dalších testech nepokračovalo. Bádensko-Württembersko, které značnou mírou test sponzorovalo od toho dalo ruce pryč a vedoucí projektu Alfonz Schuh spáchal sebevraždu.

                                1 0
                            • kámen úrazu1  

                              Aha. Tak proto mám na asfaltu a jiným tvrdým podkladu problémy při chůzi. Na měkkým povrchu to po chvíli bitvy jde.

                              Na fotku jsem se nekoukala, jméno profesora mozek nezaregistroval, i když se mně to pořád nezdálo, uvěřila jsem, že nějaký podobný test probíhal. Prostě si mě dostal!

                              A díky, úžasně jsem se teď zachechtala. :-)

                              0 0
                              • MlokCZ  

                                Já si při prvních dvou příspěvcích, když uváděl jen to číslo myslel, že je to jasná sranda (ještě při „to psali v německým kolo-časopis, a těm já věřím“). Ale potom, co napsal ten první podrobnější jsem mu na to taky skočil a zareagoval zcela vážně. Když napsal ten koeficient 0,95…, tak už sem zase pochyboval a u Klause von Fahrrada a fotky to bylo jasné.

                                0 0
                                • kámen úrazu1  

                                  Já ten konec posledního příspěvku četla jen očima, ne hlaovu, bo přišel šéf z oběda a chtěla jsem, než se vrátí ze záchoda, rychle odepsat. :-) Jsem trdlo, měla jsem klapky na očích. A nejspíš takový ty koňský, co mívají klusáci, protože kromě očí překryly i uši a ušními dírkami se dostaly až k mozku a způsobily jeho dočasný výpadek. :-) Povedlo se. Skoro se stydím, a to víc, než když jsou pěšáci rychlejší. :-) Když si to znovu pročítám (šéf šel už domů), divím se tý mý slepotě.

                                  0 0
                                  • homat  

                                    U tvý první otázky jsem nejdřív napsal, že tak ostřílená bikerka musí poznat, že si tady pár lidí dělá srandu, ale pak jsem to smazal a popsal ti jak test probíhal. :)

                                    0 0
                                    • kámen úrazu1  

                                      :-))) Jak říkám, zaslepenost. Čas od času jí propadám a to by ses divil, co v tu chvíli je schopný ze mě vypadnout! :-)

                                      Ale co se týče nášlapů… těžko říct, co tu kdo myslí vážně a co už ne. I v jiných diskuzích se to probíralo a vždycky se objevil někdo, kdo tvrdil, jak hned při prvním zkoušce nášlapů na silnici zefektivnil svoji jízdu odhadem o tolik a tolik %, zrychlil a že bez nášlapů už nikdy nevyjede, i když si na nich vymlel na každý druhý křižovatce hubu.

                                      A ještě si pamatuju, kdy jeden prima kluk mně s vážnou tváří prozradil, že při prvním šklápnutí v SPD málem slítl, jak nečekaně ohromnou rychlostí vyrazil tryskem vpřed. Sežrala jsem mu to, bo jsem jezdila krátce a v botaskách, teď už se musím vymlouvat na jiné důvody. :-)

                                      0 0
                                      • thiel  

                                        akekolvek cisla v podobnych debatach mozu svojou doveryhodnostou smelo zapasit s reklamami na riasenky ktore ti predlzia riasy v rozmedzi od 40 do niekolko sto percent.

                                        0 0
                                  • Pablo  

                                    Škoda, že jsem musel odjet do města :) Já si nejdřív taky myslel, že jsi to poznala a hraješ s náma, ale po dalším příspěvku mi došlo, že ne. Nahrát homatovi dál jsem už nestíhal, dočetl jsem a musel jít. Nic si z toho nedělej, hlavně že si to nakonec vzala s humorem. :)

                                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Všechno jim sice precizně změřili až na jednu zásadní věc. První rok potrénovali bez spd a druhý rok pak jezdili díky tomu rychleji. Samozřejmě pokud už jezdili leta pořád zhruba stejné trasy a cíleně netrénovali, tak to určitě nebylo nějaký extrémní zlepšení, ale chybu do měření do zanáší stejně hrozně velkou.

                      Podle mě pro objektivní porovnání by museli nejprve pár let jezdit v nášlapech a vypilovat techniku. No a pak třeba jeden rok pravidelně střídat nášlapy a klasické pedály vždy pro stejnou trasu těsně po sobě a tu několikrát prostřídat. Tzn. vždy např. 10× stejnou trasu po sobě vždy střídavě v nášlapech a klasických pedálech, tím by se eliminovala rozdílná momentální výkonnost. A takhle zopakovat mnoho tras po celý rok.

                      0 0
    • Daf  

      Urcite to pomuze. Netroufnu si rict o kolik. Ale zlepsi se efektivita slapani. V narocnejsim terenu se bat nemusis. kdyz spadnes vypne se to samo ;) Ale hlavne mas bezpecny kontakt s pedalem a tim padem kolo lip pod kontrolou. Nenapada me zadna rozumna nevyhoda oproti klasickym pedalum…

      0 0
      • pegal  

        snad mozna cena :)

        0 0
        • pitos  

          To bych neřekl,mnoho platforem stojí více než nášlapy.

          0 0
      • Tom New  

        Sice mi do kopce dost v terenu spd pomaha, ale zase nekdy radši slezu a jdu pesky, neb se bojim (jsem sam?) že spadnu kdyz se mi zastavi nohy a nepůjde to už dále. V místech jako Maturita Točná a tak … Ale začínám si věřit, na MTB mám 1000 km a kde minuly tyden tlačil, s radostí se postavím a vytáhnu to!!!

        0 0
      • voytaa  

        A co třeba výhoda normálních pedálů při sjezdu? Na spdčkách si moc nohou nepošlápneš

        0 0
    • MITY  

      Bez nášlapů na MTBčku ani ránu…

      0 0
    • Excel  

      hodí to tak 20 až 30 klokanů navrch

      0 0
    • MARIN  

      no kdyz si das nejake i do batohu mozna to kolo pojede samo :)

      0 0
    • kámen úrazu1  

      Já si žádnýho zrychlení nevšimla. Ale koupila jsem si je při svých začátcích, kdy jsem měla mizernou kondici. Časem jsem se zlepšovala, je možný, že bez nášlapů by to probíhalo pomaleji. Především zlepšování techniky. Asi i přes nášlapy šlapu mizerně, ale nějaký tahání nohou nahoru asi nevědomky provádím, protože bez nášlapů je pro mě už obtížný jet, především do kopců. Na kořeny a prudší sjezdíky bych si bez SPD netroufla.

      0 0
      • mr.antik  

        to nevadí. zkus je sundat a dát klasický a uvidíš :-)

        0 0
        • kámen úrazu1  

          Určitě by mě bez nášlapů bolely do kopce nohy, to jsem už zjistila při popojíždění v městě v keckách. Prudší výjezdy bych nevyjela, na techničtější úseky si netroufla. Možná bych jela o něco pomaleji. Ale při začátku používání nášlapů jsem nejezdila ani o fous rychleji. Dupala jsem do pedálů furt stejným stylem jako na obyč pedálech, jen dolů. A měla jsem strach v kopcích, že se nestihnu vycvaknout, tam jsem zpomalila. :-)

          0 0
    • Hejdik  

      Jezdí nás partička a jeden z nás jezdil do teď s klasikou ,teď přešel na SPD a říká,že cítí tak 20% zlepšení efektivity při jízdě.Samozřejmě je to suběktivní,ale rozdíl je to značný. S nášlapama máš kolo při jízdě líp pod kontrolou,takže se tím i zmenšuje pravděpodobnos­t pádu.

      0 0
    • Manas  

      Kdyz pouzijes SPD tak te to zrychli o 19.859% presne.

      0 0
      • MlokCZ  

        Mě to zrychlilo jen o 0,19859% přesně. Asi dělám někde chybu :-)

        0 0
        • homat  

          chce to zacvaknout pravou nohu do pravýho pedálu a levou do levýho a nsásledné provádění krouživých pohybů. častá chyba začínajících SPDčkářů je zacvaknutá pravá noha v levém pedálu a odrážení se levou.

          0 0
          • MlokCZ  

            To bude asi tím, ale tu chybu dělám asi jen z poloviny. Vždy zacvaknu levou nohu do pravého pedálu a protože chci mít zacvaklé obě, tak pak i pravou do levého. Asi se mi při tom ty nohy trošku motají nebo zase sedím obráceně. Zkusím to zlepšit. Ale zase nevím jestli to snadno půjde, přeci jen za těch 10 let na spd jsem na to už dost zvyklý a nevim jestli mi to půjde obráceně.

            0 0
        • kámen úrazu1  

          Nebo to je jak s obsahem železa ve špenátu. To se taky udělala chybička a desetinná čárka se posunula o jedno místo. A jak hned byl špenát zdravější! :-)

          0 0
          • MlokCZ  

            Mě to maximálně pomáhá lépe kruhově šlapat (škoda, že jsem nezkoušel na válcích než jsem je prodal jet chvíli bez nášlapů, jestli by to byl problém nebo ne), což bez nášlapů jde blbě. Když sem tam třeba ladím něco na manželky kole a chvíli na něm jedu, tak mi nepřijde, že bych na povolených klipsnách měl nějaký výrazně horší přenos energii, v podstatě je to skoro stejný. Jiná věc je, že bych se bez nášlapů zabil v prvním těžším terénu nebo při pokusu o první skok (protože to prasecky tahám za pedály a bez nich bych neskočil ani ty menší skoky jako s nimi).

            0 0
    • wroum  

      jak koho. jezdil sem klipsny, pak SPD a ted uz vyhradne jen platformy a jezdim furt stejne pomalu :-)

      0 0
      • MlokCZ  

        Tak, tak, já zas jezdím už hodně let jen na spd a taky jezdím pořád stejně pomalu.

        0 0
    • mosquito  

      zrychlis se .. ale ani ne slapanim

      1. z kopce – spis ze se nebudes bat ze ti sklouzne noha z pedalu, tak to proste pustis a jedes co zvladne bajk
      2. do kopce – nemusis slizat, treba malej kratkej prudkej stoupak tak 2–3m uz nekde v kopci nebo v terenu kde se proste nemuzes rozjet, tak vytahnes diky tomu ze slapes i na horu, bez nich by ti ta sila chybela
      0 0
      • pitos  

        Bod A: nesouhlasím,otázka techniky

        Bod B: souhlasím,ale je to také o technice:)

        0 0
        • MlokCZ  

          Bod A platí pro nás méně šikovné.

          0 0
          • mosquito  

            asi tak nejak .. my co padame i na asfaltu nemame v terenu a ve sjezdech vubec co delat :))))

            0 0
    • cubej  

      Protože už hodně pamatuju za mlada jsem jezdil s klipsnama.Ale když jsem je dal na mtb bylo to lepší než bez nich ele v terénu něco přeskočit to byl docela problém.Vyzkoušel jsem nášlapy je pravda že jsen zkraje párkrát spadnul ale vždy při zastavení zvyk byl zvyk.Dneska bych je nesundal ani náhodou.Nohy jsou dáseříct s kolem srostlý žadný ztráty ve vůlích a dá se s tím skákat

      0 0
      • MlokCZ  

        Skákání ale není problém klasický pedálu, ale toho, že jsme levý a neumíme bunny hop a prásacky to taháme za nášlapy.

        0 0
      • wroum  

        da se skakat samozrejme i bez toho, staci se naucit bunnyhop a netahat to za pedaly.

        bych vsem ty espedecka na rok vzal a koukejte se naucit jezdit, ne jen slapat!

        0 0
        • MlokCZ  

          No co no, tak rok bych přenášel i ty menší překážky a nejen ty větší :-)

          0 0
        • kámen úrazu1  

          Líp by se mně tlačilo než v tretrách. Bunnyhop bych se stejně nenaučila, bo bych se bála ho zkoušet. Potřebovala bych školení správné techniky jízdy. A hlavně povzbuzovatele, který by mě systémem cukru a biče donutil něco takového vůbec zkoušet a furt dokola.

          0 0
    • McBlacky  

      říká se že okolo 15% nárust přenosu síly nějaký statistiky by se na to i daly najít.

      1. musíš se na nich naučit šlapat (otázka sezony minimálně) abys využil všechny přednosti
      2. ve sjezdech je to super super
      3. v brutálních sjezdech, na lávkách, kládách atd je to docela drsný, musíš si prostě hodně věřit :)
      0 0
    • sway  

      To zrychleni je zhruba na urovni zrychleni, ktere se objevuje u cervenych kol. Bohuzel neni tak velike, jako pri aplikaci tzv. „rychlych pruhu.“ Taktez nema na leskle metalicke barvy, protoze jak vime, co se leskne, to obiha vzduch rychleji a tim klesa odpor prostredi Cx.

      0 0
    • Cryzyy  

      Zrychlis jedine kdyz si poridis pedaly XTR !

      0 0
      • kubad  

        ty sou těžké :-(

        0 0
        • Michal.J  

          No právě! Po dosažení určité rychlosti tě pak pohání setrvačnost. Číňani teď trénují na olympiádu s ruským modelem Ilja, ten je 4,5239 krát těžší než XTR.

          0 0
    • pelhrimov  

      Nášlapy jsou mnohem pohodlnější a praktičtější než klipsy a pokud se snažíš jezdit co nejrychleji, tak nohu na pedálech mít fixovanou musíš. Takže s SPD se jede při stejné trénovanosti o několik procent rychleji, tzn. např. 2–3%, a je úplně jedno jak drahý ten SPD pedál je, pokud je tedy funkční.

      0 0
    • medved.m  

      Zajímavé, jak se nám tu rozběhly spekulace a mydlí se čísly na několik desetinných míst, ale tohle je, Charlesi2k, pouhá šedivá teorie a pravda je úplně jinde: použitím nášlapů střední (a vyšší) třídy… ve středně těžkém terénu… se zrychlení naopak výrazně sníží! Byl jsem před časem svědkem, jak se před Brňákům známou hospodou „U jelena“ borec pokusil ukrást bajka s eggbeaterama – a netoliko že nedokázal ZRYCHLIT, ještě si na těch kočičích hlavách rozmlátil kolena :-)

      0 0
      • medved.m  

        Jo, zapomněl jsem dodat, že měl na nohou sandály…

        0 0
        • homat  

          Tak tohle měl vidět dnes již zesnulý profesor Fahrrad, škoda.

          0 0
          • gveck  

            Nedávno jsem poslouchal na zahrádce partu bikerů ve věku cca 50–60 let. A- Člověče co mám ty nová spdčka tak vyjedu v terénu všechno B- To je to fakt tak znát na výkonu? A- Ani né, ale do kopce se bojím se že si namelu když zastavím…

            Jako by mi mluvil z duše:-)

            0 0
    • Jane  

      jak je to s tou technikou šlapání – co je to to kruhové šlapání… pač někdy čtu, že si někdo pomáhá taháním nártem boty při pohybu pedálu nahoru, což tedy nevím, zda je vůbec správně. Co mě totiž fakt překvapilo, tak mě prostě tahat pedál při jízdě v sedle po rovině anebo do kopce vůbec nejde, připadá mi to naprosto nepřirozené – toho využívám až tak při jízdě ze sedla, kdy mám zařazený těžší převod, než by bylo optimální

      0 0
      • Daf  

        Jde jen o to aby clovek neslapal nohama jen dolu. Kruhovym slapanim se rozumi ze pri zaberu noha opise cast kruznice. Jinymi slovy kdyz mas pedal nahore musis nohou zatlacit i lehce dopredu. Tahat nahoru pedal je blbost leda tak pri spurtu, nebo sprintu na draze si to dovedu predstavit.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.