• TomasWink

    Poraďte prosím, kamarád vybírá kolo pro přítelkyni a chtěl by nějaké s delším rámem, nevím jak to napsat přesně, prostě aby kolo bylo stabilnější. Nejsem odborník na kola, ale vím, že když jsem před pár lety vybíral kolo tak např. Rock machine měli kratší rámy a při vyšších rychlostek méně stabilní… naproti tomu Author měl rám při stejné velikosti delší a jelo se na něm jinak.

    Dokážete poradit nějakou značku, která by tohle splňovala? Říkal, že se vezl na GT a něco takového by si představoval.

    Díky

    0 0
    • MlokCZ  

      Menší točivost a větší stabilita je především daná úplně jinými parametry než je délka rámu.

      Má na to vliv především:

      • hlavový úhel, čím je menší tím je kolo méně točivé astabilnější
      • offset vidlice, ten ale bývá v jedné kategorii kol povětšinou stejný,takže netřeba se tím moc zabívat
      • délka zadní stavby
      • až po těch předchozích je vliv rozvoru (na ten má ale vliv i tenhlavový úhel, délka zadní stavby + navíc délka virtuální horní rámové trubky při stejném sedlovém úhlu) a je mnohem menší

      A dříve byl trend na každé HT cpát 71st. hlavový úhel. A když pak navíc byl ještě ten rám i krátký, tak to bylo nestabilní.

      0 0
      • TomasWink  

        Díky za objasnění!

        Stejně se ještě zeptám, je možné nějak všeobecně říct – Ano XY značka by měla splňovat požadavky lépe než ZY značka

        0 0
        • MlokCZ  

          Rozhodně ne, každý konkrétní rám může mít jinou geometrii.

          A hlavně navíc to vše snadno můžeš ovlivnit vidlicí. Teď pominu ideální výšku středu.

          A můžeš mít třeba jeden rám se 100mm vidlicí se 70st. A když na něj dáš 120mm vidlici, hned z toho máš 69st. A naopak s 80mm 71st. Tedy změnou zdvihu vidlice se právě stabilita a točivost bude měnit.

          Tohle lze využít jen do určité míry, aby se nedostal střed nějak příliš nízko nebo vysoko a také aby daný zdvih rám snesl.

          Stačí vždy kouknout na geometrii konkrétního kola a základní chování se z toho hned pozná.

          0 0
      • MlokCZ  

        A ještě doplním, že délku rámu ať vybírá dle vhodného posedu. A pokud chce pak hodně stabilní kolo, ať si vybere něco s výrazně menším hlavovým úhlem. U HT ať sáhne klidně po něčem s 69–69,5st.

        0 0
    • rš2  

      Superior je delší:-)

      0 0
    • Vilém  

      No nevim, zda je pro zenskou zrovna vhodne vybirat dlouhy ram.

      0 0
      • Georrge  

        ať ji dá krátkej a nakopnutej vidlicí :) zmenší tím úhel, tedy zvýší stabilitu, a bude na tom sedět vzpřímeněji, což ženský mají rády…

        0 0
    • >vodouch<1  

      Souhlas s Vilémem,ovšem pokud na tom kamarád trvá, tak například GT Zaskar, který mám já, je dlouhý až až… Dál pak Superior nebo třeba Trek 8500. Obecně platí, že závodní hardtaily mívají dlouhou geometrii.

      0 0
    • Ruprt2  

      holky typicky nemají rády dlouhé kola. Je to dáno fyziologicky, protože typická baba má delší nohy a kratší tělo i ruce než stejně vysoký chlap.

      Kamarádka může mít spíše chlapské rozložení těla, ale i výrobci to vědí a proto dělají babské rámy spíš kratší.

      Píšu to proto, jestli skutečně víš co chce.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
VIP CZ Promo

Extra slevy jen pro bikeforisty

Jěšte větší slevy až o 15 % na kola i vybavení. Využij do 23.11. na mtbiker.cz