Karbon rám - lepit BB30 + hlava atd?

30 nepřečtených
  • Smazaný účet

    Zdravím,

    na stará kolena jsem si udělall radost nákupem a brzy mě čeká skládání nového bajku (a budu to dělat pomalu, pořádně a důkladně, protože stávající bajk pořád ještě spolehlive bajkuje) – koupil jsem superlehký karbonový rám Cannondale Scalpel HT a k tomu RX SID SL.

    Narážím ale na nejasnosti/rozpory, potřebuju se poradit:

    Na stránkách Cannondale jsem našel dva návody na montáž BB30 do karbonových rámů (jeden obecný a jeden přímo pro Scalpel) a ty se liší předepsaným typem Loctite na fixaci ložisek BB30 v rámu: obecný Loctice 609, Scalpel Loctite 680. Mně se ale lepení vůbec nelíbí (kdybych někdy v budoucnu musel ten střed ještě měnit/vytahovat, tak bude problém), mám doma montážní pastu ParkSide (mj. i pro montáž ložisek do karbon rámů), zvažuju, že ji použiju – co si myslíte?

    Další věc spojená s tím středem: Středový otvor v rámu (kupodivu) nemá drážky pro vnitřní pojistné kroužky (segrovky vymezující polohu ložisek v rámu) = je to normální?

    A třetí věc: Hlava (tapered = 1 a 1/8" na 1,5") – nikde jsem se nedočetl, jestli (a čím) ložiska (mám originál set Cannondale K35048) do rámu lepit/nebo mazat při montáži – ta ložiska jdou do těch děr volně strčit = není třeba je tam lisovat, čili zřejmě něčím by se měly vytěsnit vůle aby to v budoucnu při provozu nevrzalo. Prosím o komentáře.

    Kuju.

    0 0
    • Smazaný účet  

      Cannondale má atypickou šířku středu 83mm = ty zapouzdřené středy (pro 68/73mm) jsou nepoužitelné, já mám na mysli lisování jen ložisek (dia 42/30 šířka 7 mm) + mně se ty zapouzdřené (technicky) nelíbí.

      0 0
    • kondor  

      Tady máš originál Token Ninja a máš na výběr 46×83 nebo rovnou Cannondale 46×73 / 42×73. Token mám na silničce a je to paráda. Ložiska jdou vyměnit v pohodě, jen jsem už musel koupit další kus – měl jsem po letech vymačkaný ty plastový futra a díky tomu v tom středu cvakalo. Určitě by se to dalo vyřešit i výrobou nových futer, nebo např. vytisknutím nových futer na 3d tiskárně, ale k tomu jsem před lety neměl přístup.

      0 0
    • Smazaný účet  

      Tak „vyřešeno“ – teda ty ložiska BB30 ve středu: Ložiska BB30 mají vnější průměr 42 mm, čili logicky by díra ve středu pro lisování těch ložisek měla být taky 42 mm, fčíl sem to na tom Scalpelu měřil a ta díra má těch milimetrů 46 = pro zapouzdřený střed. Takže ač semi nelíbí, budu ho muset použít.

      0 0
    • Smazaný účet  

      Já se z těch nejasností nevyjdu..... právě sem našel na webu dva návody, jak montovat (zapouzdřený) střed do karbonového rámu: jeden píše Loctite, druhý píše Never Loctite. Tak teda jak ?

      Jinak k montáži toho hlavového složení do karbon rámu jsem našel jedno video na TyTrubce kde ta ložiska taky volně vkládali a jen mazali (nelepili). Takže aspoň u té hlavy mám jasněji.

      0 0
      • kubad  

        hlava nelepit

        střed podle toho co píše výrobce rámu, někteří lepit, jiní ne

        1 0
    • Smazaný účet  

      Koupil jsem zapouzdřený střed SRAM PF30, na jejich stránkách je ke stažení (stručný) instalační návod, o lepení tam není ani slovo, jen piktogram „grease“. Takže (na 99%) lepit nebudu.

      0 0
    • Smazaný účet  

      Protože jsem v době pokládání té otázky nevěděl. Nyní (díky odpovědím tady) už vím, kam se podívat.

      0 0
      • Vilém  

        Takze co vyrobce uvadi pro tvuj ram? Lepit, nebo mazat, kdyz rikas, ze maji ve videonavodech o­boji?

        Z lepeni bych strach, narozdil od tebe, nemel.

        0 0
    • Smazaný účet  

      Cannondale má na svých stránkách jen návod na Scalpel HT (asi) MY 2021, ještě s středovou dírou 42mm (= holá ložiska, ne zapouzdřený střed) a u něj píšou lepit. Já mám ale model 2023 = díra ve středu 46mm (= pro zapouzdřený střed) a o tom tam nepíšou.

      0 0
      • Vilém  

        Tak nevim. V manualu k modelu 21, kde uvadeji stred PF30, coz nejsou zadna loziska primo do ramu, uvadeji Loctite 680.

        Drzel bych se toho.

        0 0
    • Azmir  

      Neber to jako rýpání, je zcela přirozené se zeptat na foru, ale nemá cannondale nějaké místní zastoupení(koloshop nebo podobné)? Obecně bych měl radši přímo písemné stanovisko od výrobce a měl bys mnohem větší jistotu. Koupil sis od nich produkt a oni by k němu měli dát všechny potřebné podklady.

      3 0
    • Smazaný účet  

      @Vilém: Kuju, tohle sem v tom návodu přehlídnul.

      0 0
    • Smazaný účet  

      Napsal jsem dotaz, teda dva – na koloshop (tam jsem ten rám koupil) a na jednoho známého (pracuje u autorizovaného prodejce Cannona). až/jestli budou odpovědi, tak to sem písnu.

      0 0
    • Smazaný účet  

      Dneska sem měl telefonát od toho známého servisáka a ten byl v otázce „zapouzdřený střed do karbon rámu lepit/nelepit?“ jednoznačný – NElepit, jen namazat. Naopak z koloshopu.cz (kde sem ten rám koupil) odpověděli nejednoznačně – kdyby se potkaly mínusové tolerance (díry a středu), mohly by být vůle – doporučujeme podlepit. Budu se ale (asi) řídit radou toho známého, lepit ten střed nebudu..

      0 0
      • Zdyn  

        Asi mělo být: kdyby se setkala mínusová tolerance středu a plusová tolerance díry rámu.

        0 0
    • Smazaný účet  

      Tak, otázka lepit/nelepit střed a hlavu je vyjasněná – nebudu ani to ani to lepit, jen mazat (montážní pasta ParkTool, mám). Ale – psal jsem tu, že tu stavbu chcu dělat pořádně (= pomalu), proto mám další podobnou otázku: Čím namazat povrch sedlovky do sedlové trubky (karbon na karbon) a podobně řídítka do představce (taky karbon na karbon) – esli použít pytlík maziva FSA co mi dali k rámu (je na něm ale napsáno „na spoje carbon/Alu“) nebo tu montážní pastu ParkTool (je na ní napsáno „vhodná i na karbon“).

      0 0
    • Smazaný účet  

      Odpovím si sám: Právě jsem při montáži Scalpela zjistil, že budu potřebovat dokoupit hydraulický olej (už nemám) Shimano do brzd, tak přitom koupím i speciální montážní pastu na karbon-karbon. Vyřešeno.

      0 0
    • Smazaný účet  

      Tak nakonec to má ještě jiné řešení: včera jsem něco hledal v gůglu a úplně náhodou ta na mě vyplivlo CZ návod ke Scalpelu SI (odpružení vzadu, ale střed to má stejný jako můj HT) a tam píšou rezolutně: „Lisovat nasucho, bez mazání.“ Tak jsem to teda nalisoval nasucho. Zítra udělám hlavu (jak jsem tu už psal – tu mazat budu). Takže (snad) definitivně vyřešeno.

      0 0
    • Smazaný účet  

      UPDATE: Taxem stavbu Scalpela úspěšně dokončil, už jsem na něm i okolo chalupy jezdil = jo, je to fajn bajk a chová se trošku jinak než stávající FSi. Ještě doladit řazení (nahoru ok, dolů se tomu moc nechce) a brzo ho asi vezmu na první výlet.

      0 0
    • Smazaný účet  

      Update 16.7.2023: Scalpel už jezdí a funguje, tři výlety na něm už byly. Tady je:

      0 0
      • Azmir  

        Můžeš trochu rozvinou první dojmy v porovnání s FSI?

        0 0
    • Smazaný účet  

      Oba bajky jsou stejná velikost „M“ (= asi 19" – já měřím 178cm a sedlovku mám 400mm, skoro na max), Scalpel má ale jinou geometrii rámu (66,5+74,5 st) a asi o 3 cm delší rozvor = chová se ve výjezdech i sjezdech trochu jinak, v prudkých výjezdech se míň zvedá přední kolo, ve sjezdech je trošku klidnejší. Může to být ale taky tím, že mám na něm o 2cm delší představec (stejné úhly a podložky, jen je delší) a asi o 2 cm sedlo víc dopředu. Jinak tuhost rámu a pocity z jízdy na obou bajcích jsou +/- stejné (zřejmě i proto, že jsem „to dobré/s čím sem byl spokojený“ na FSi „zkopíroval“ i na Scalpela – SRAM XX1 resp. XO, brzdy Shimano XTR/XT, pedály SPD XTR Shimano, kola Mavic Crossmax (Scalpel Carbon, FSI Alu).

      0 0
    • Smazaný účet  

      Dodatek: Na obou stejný představec, řídítka, sedlovky (vše Ritchey WCS Carbon), stejné sedlo (Selle Italia Flite 1990), stejné gripy s integrovaným parožím (Sting).

      0 0
    • Smazaný účet  

      Mea culpa, opravuju se: M = 17,5 ", zbytek toho co jsem napsal platí.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.