Jaká brzda stačí na zablokování předního kola při jakých podmínkách

180 nepřečtených
  • MlokCZ

    Protože to v threadu o v-čkách bylo trošku offtopic a hlavně byl zamknutý, tak to zakládám jako nové téma.

    Zajímá mě, jestli dnešní nejlepší brzdy mají na to zablokovat přední kolo při velké rychlosti s pořádně širokým pláštěm s měkkčí směsí na neklouzavém nesypkém povrchy, tedy nejlépe na asfaltu.

    Větší rychlostí myslím alespoň 50km/h nebo i více, tedy opravdu ne pouhých 25km/h. Plášť alespoň 2" nebo lépe širší a nějaká měkčí směs, která opravdu podrží. Povrch nejlépe asfalt.

    Já už jsem v tom threadu o včkách tvrdil, že u v-ček jsem tohle dvěma prsty nedokázal ani při zmačknutí mojí vší silou (ale mám dost slabé prsty, takže „vší“ silou je vystihující). Zkoušeno hodněkrát na různých LX a pak pár let na XT a to s více špalíky, jak s originálními, tak s Koolstopy (jednobarevné, protože jsem je jezdil skoro jen za sucha).

    S hydrami se mi to také zatím nepodařilo, ale tam jsem se ještě nedostal u dvou prstů na úplně maximální sílu a začínám mít problém při zvyšující se brzdné síle se udržet na kole (síla tlačící mě na řídítka začíná být sakra velká). Takže k testu k maximu se asi jen tak nedostanu, nejsem sebevrah. Do smyku jsem kolo ale stále nedostal (pro ty výše uvedené podmínky).

    Anketa: Dokážu zablokovat přední kolo za výše popsaných podmínek?

    Ne
    11x
    23%
    0 0
    • kali222  

      moc nehcapu k cemu je zaflokovat brzdy v padesatce. zbytecne prilezitost pro OT. takove tema „co s nacatym vecerem“.LOL

      0 0
      • MlokCZ  

        Zablokovat přední kolo v padesátce je k ničemu. Ale mě jde o výkonnost současných brzd. Pokud tohle brzda dokáže, tak jsou brzdy právě ve stavu, kdy už není třeba navyšovat maximální brzdný výkon a mě zajímá, jestli už brzdy jsou dnes na takové úrovni.

        0 0
        • jizby  

          Myslím, že se mýlíš. Dostatečný účinek brzdy je na mezi, kdy to začne kolo překlápět. Při tom se ovšem kolo dál valí. Zaflokovat znamená docílit smekání: to je něco trochu jiného. Domnívám se, že za uvedených podmínek to nejde docílit ani sebelepší brzdou. Důvody jsou kinematické. Je to stejnej princip, jako příčení. Docílit překlápění je ofšem snadné. Na mým starým kole s kantíkama, s pláštěma s nikoli měkkou směsí, se špalíkyma těma nejlevnějšíma, co se daly sehnat a v rychlosti 15km/h a dvěma prstama, nikoli vší silou: No problemo. Naopak problemo bylo -pro mě od samýho začátku, jak ty brzdy seřídit, aby nebyly tak jedovatý a já nelítal plavmo po každým leknutí. (nevím jak ostatní, ale já když se leknu, tak mi vjede do prstů stráášná síla:-)))

          0 0
          • jizby  

            eště jsem zapoměl napsat, že s pevnou vidlí – to vše jsou podmínky, které přelítnutí oproti zadání ztěžují. Přesto se mi lítalo snadno. Naposledy jsem takhle přelít na podzim dokonce na šotolinové cestě, když to holka těsně přede mnou položila a já jel přímo na ni. Na vyhnutí nebyl čas, tak jsem to složil přímo za ní. V úleku zapracovaly reflexy – ani jsem neměl pocit, že vyvíjím velkou sílu. Brzdilo to samo. Reflexy mě naštěstí neopustily ani za letu, tak jsem po kotoulu ve vzduchu dopadl – vzorný kiba dači to sice nebylo, ale bylo to v zásadě na podvozek. Jen s nepatrnou odřeninou. Obvykle se mi při přeletu ohne sedlovka.

            0 0
            • MlokCZ  

              S tou pevnou x odpružená to nebude tak jednoduché a jasné. Odpružená sice jde do zdvihu (a tím trošku napomáhá pohybu k překlopení), ale tím současně také pohlcuje už sama část té energie, která se snaží jezdce překlopit.

              Kdysi jsem také jezdil pevnou a na tom kole bylo překlápění jednoznačně nejsnažší. Ovšem největší roli v tom hrála geometrii kola, takže nedokážu porovnat o kolik je na tom horší odpružená nebo pevná, kdyby to bylo za stejných podmínek.

              Teď mám na současných kolech pocit, že odpružená spíše hodně pomůže při počátečním impulsu když se vezme za brzdu, kdy je to nejkritičtější, protože energii toho impulsu rozloží do delšího časové úseku a první část energie pohltí. A to že přitom jde do zdvihu nějak moc nevadí, tohle vyváží geometrii kola.

              0 0
              • jizby  

                no ono s tou geometrií, jestli to není tím, že odpružený kola jsou vpředu o něco vyšší. Samozřejmě, že je to v prvé řadě geometrická záležitost. V podstatě jde o úhel mezi vozovkou a spojnicí styku předního kola s vozovkou s těžištěm kola (včetně jezdce). Na vlivu těžiště se zakládají všechny fígle o sedání dozadu a tak podobně. Čím je ten úhel větší, tím snáze dojde k překlopení. Je li menší, než kritická mez, která je funkcí součinitele tření, tak teprve potom k překlopení nedojde a místo toho to usmykne. Prakticky všechny kola jsou stavěný tak, že je lze na asfaltu překlopit. Vyjma tandemů, samozřejmě:-)).
                S tím pohlcením energie bych moc neoperoval, to ponořování vidle způsobuje, že nástup brzdící síly je o tu dobu ponořování částečně zpožděnější. Reakce kola na brzdu je taková tupější. To zpoždění se pak může působit dojmem, že máš na to víc času. Ale je to jen dojem. Na zpoždění brzdicího účinku není nic pozitivního, ať je způsobeno čímkoli. Ve skutečnosti je to nežádoucí jev a všichni konstruktéři brzd všude na světě se ho snaží minimalizovat. Ale je fakt, že to ponořování vidle nám dává lepší informaci o tom, co se děje, takže se odhaduje líp, kdy ubrat.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Ke spoždění nástupu brzdné síly dojde, to jistě a souhlas, že to je negativum. Ale ono dojde k pohlcení jen části té energie, takže bych to přirovnal k tomu jako bys postupně navyšoval brzdnou sílu a nehmátnul na brzdu najednou na maximum.

                  A s tím těžištěm je to jasné, že tohle je rozhodující.

                  Ono fully s vyšším zdvihem mají těch věcí ohledně geometrie, které posunou těžiště do lepší polohy ohledně případného překlopení. Především delší rozvor kol + menší hlavový úhel + kratší představec. Tohle vše posouvá těžiště výrazně dozadu (tedy hlavně když ho tam chci přesunout, tak mám mnohem větší prostor pro větší posun).

                  0 0
          • MlokCZ  

            Tady se neshodnem. Překlápění je chybou jezdce nebo minimálně kolo s velmi nevhodnou geometrií. Samozřejmě že je snadné, aby se kolo překlápělo, když tomu nebude člověk bránit, navíc čím menší rychlost, tím je to snažší. V 15km/h na to není třeba ani nějaká extrémní brzdná síla, ale musíš tomu opět napomoct sám, tzn. např. kombinace XC kolo se sportovnějším posezem a k tomu zůstat sedět v sedle, pak je jasné, že se budeš překlápět.

            Za tímhle si ale stojím stoprocentně, v menší rychlosti jsem schopný přední kolo zablokovat, aniž by byl náznak překlápění.

            Ve větší rychlosti stále žádný náznak překlápění, když správně pracuju s těžištěm (jednak moje kola mají sama o sobě k tomu vhodnou geometrii a druhak jdu samozřejmě pořádně za sedlo), zato mám problém už udržet sílu tlačící mě do řídítek, která je hodně velká a není problém v takové situaci neudržet přední kolo aby jelo rovně.

            Pokud jezdec opravdu umí dobře brzdit a ještě má k tomu vhodné kolo, tak těžiště může být v tu chvíli poměrně nízko a ještě poměrně dost vzadu a pak je síla potřebná k překlopení hrozně velká.

            Jak už jsem tu psal, už tu dříve v historii bylo vyjádření sjezdařů z praxe, které se shoduje s mojimi poznatky a to, že vždy půjde dříve přední kolo do smyku než se kolo překlopí (a oni mají oproti mě ještě o hodně lepší techniku brždění a i geometrii kola a možnost přesunou těžiště více dozadu a dolu).

            Na dřívějších HTčkách s nízko položenými řídítky a kratším rozvorem kdybych zůstal sedět v sedle a nepracoval s těžištěm, tak také při maximálním brždění bych kolo překlopil, ale to by byla pouze moje chyba.

            S těmi kritickými situacemi jsem míval kdysi také trošku problém (i když letět jsem naštěstí neletěl), protože geometrii kola byla v tomto ohledu špatná a při reflexivním zabrždění jsem neměl posunuté těžiště.

            Na současných kolech, co jezdím mám geometrii úplně jinou a i reflexivně bez posunu těžiště si můžu dovolit brzdit poměrně hodně.

            0 0
            • jizby  

              Překlápění je chybou jezdce, to jistě, i když i tady by se dalo diskutovat. Někdy si šikovným a přesně zvládnutým „výstupem popředu“ dokážeš nepatrně zkrátit brzdnou dráhu, oproti využití mí. Ač je to na první pohled proti fyzice, te to způsobeno převedením části pohybové energie na katapultáž vzhůru. Ale to je jen jemná finesa. Prakticky se mi to podařilo v tom případu, co popisuju výše. Co říkáš o vlivu rychlosti, tady se klameš , tohle na rychlosti nezáleží vůbec. Je to otázka sil a pouze sil. Asi máš větší psychické bloky to překlopit při velké rychlosti, což je správné, ale je to jen v psychice. A co říkaj sjezdaři: Každej mluví o tom svým. Sjezdaři sjezdujou v terénu, ne na asfaltu, takže tam je smyk předku normální. Možnosti přemetů jsou přitom bohaté, ale je to v technice jízdy přejíždění hupů.. Trochu mi připadá, jakoby sis myslel, že když se vyhneš překlopení, není další omezení.. Je. Součinitel tření. To, co říkáš o velké síle rukou na řidítka, s tím bych nesouhlasil. Fyzikálně je nemožné, aby při smykování byla ta síla nějak moc velká. Nemůže být větší, než tíha všeho krát mí. Mí bejvá kolem jedné, takže prakticky jde o udržení svojí váhy na rukách. To když nejde, přicčítal bych to slabejm rukám.

              0 0
              • MlokCZ  

                Nepíšu nic o tom, že při velké síle na řídítka je přední kolo ve smyku, to samozřejmě není, to si nerozumíme. U sjezdařů v té historii byla řeč o asfaltu.

                Síla působící na řídítka je závislá na váze soustavy a na velikosti zpomalení. V tomhle případě nejde o tíhu a nepočítá se pouze s g, ale i se zpomalením. Síla může být větší než je tíha jezdce, i když nedokážu takhle na fleku odhadnout o kolik může být zpomalení větší než g. O moc asi ne, teď jsem na rychlo počítal, jaké bude zpomalení v tom níže uvedeném případě, kdy se z 50km/h zabrzdí na 10metrech a vychází to jen o malinko více než g. Tedy ta síla by v tomto případě byla podobná tíze jezdce. A nejde o to, že by byla ta síla příliš velká, ale že ji musíš udržet zcela rovnoměrně rozloženou, abys držel rovný směr, v tom je ten problém.

                S tou rychlostí to nebude tak jednoduché. Máš pravdu v tom, že ohledně překlopení závisí pouze na síle, která působí ve správném směru a která dokáže zvednout těžiště proti gravitaci a otáčet s ním okolo bodu otáčení. Ale budou tu rozdíly. Při větší rychlosti a větším spomalení bude větší přítlak na přední kolo a více se zvětší adheze, tím mohu jít více za sedlo a níže a tedy mít v jiné poloze těžiště při té větší rychlosti, aniž bych došlo ke smyku. V té menší rychlosti dojde ve stejné poloze těžiště snáze ke smyku předního kola, proto tam budu mít těžiště trošku jinde a dojde ke snažšímu překlopení.

                0 0
    • cabbage  

      sežeň tandem pro 2–3 lidi – to by mohlo být pro testování ideální;)

      0 0
    • Jirik123  

      zablokovani predniho kola na asfaltu v 50km/h = let pres riditka. k cemu je dobry to zjistovat a proc by to nekdo delal? jinak si myslim, ze je to mozne i s dobrymi Vcky, ale musel bys za ne poradne hamtnout.

      0 0
      • MlokCZ  

        Let to být nutně nemusí, pokud brzdu okamžitě pustíš a je mi jasné, že zablokovat se to asi moc lidem nepovedlo.

        Já to právě dobrými v-čky nedokázal, to samozřejmě neznamená, že to obecně nejde, ale určitě se mohlo najít pár lidí, kteří už dvěma prsty mačkaly brzdu na maximum a kolo stále nezablokované.

        A pak to mohl někdo dokázat i když to cíleně ani nechtěl.

        0 0
        • Jirik123  

          cilene toho dosahnout asi bude obtizne (ten napad s tandemem neni spatnej). ale dovedu si predstavit situaci, kdy ti neco v ty rychlosti vlitne do cesty, ty zpanikaris a plnou silou vezmes za brzdy – v takovych situacich v sobe lidi najdou ukrutnou silu..:-)

          0 0
          • MlokCZ  

            Právě, v těhle situacích jsem myslel, jestli se to třeba někomu nestalo. Mě na v-čkách ani v takových, ani cíleně. Na hydrách ani v takové kritické situaci, cíleně nehrozí.

            0 0
            • rysak  

              Na vlastní oči jsem viděl borce, co vyletěl ze zatáčky proti nám, lekl se a zamáčk hydraulický brzdy. A pak už jen letěl hoooodně daleko :D . Přežil a pak rovnal přední ráfek kamenem aby se dostal domů :D

              0 0
        • Splinter  

          Těm, kterým se to povedlo, už mezi náma nejsou…

          0 0
    • vysmátej bajker  

      obr.ale chce to spolupracujícího který se trefí do toho předního kola:).

      0 0
      • MlokCZ  

        To je ale dost atypická brzda a ne až tak často používaná. Stejně si ale nejsem jistý jestli to dokáže. Jendou jsem měl čest s podobnou brzdou kdysi na favoritu. Vletěl mi do drátů klacek. Výsledkem bylo 5 vyčesaných drátů v řadě za sebou, ale zablokované kolo nikde a měl jsem i štěstí a nerozbil jsem si držku (po těch 5 drátech klacek naštěstí úspěsně opustil kolo).

        0 0
        • cekanka  

          No strejda kdysi dostal novou Esku a taťka mu ji tak záviděl, že když jel strejda kolem něho, tak mu tam taťka hodil klacek. Strejda to napral v rychlosti do zdi......a přežil to! Ale je třeba podotknout, jak byla ta kola kvalitní – rám i vidle bez újmy. Přední kolo už tak slavně nedopadlo.;)

          0 0
      • cobra  

        Me se jednou vzpricil klacek mezi predni vidlici a kolem, zadny draty to nevytrhalo, protoze ten klacek nebyl strcenej primo do nich, ale jenom o ne oprenej. Predni kolo to ale zablokovalo spolehlive, takze jsem nejednou letel vzduchem a vubec nechapal co se deje:). Nastesti jsem se jenom trochu potlouk a na prednim osmicka.

        0 0
    • přišlapávač  

      já se zeptám jen jednou, protže se mi o tom nechce pořád diskutovat a vím, že bych byl za ****** a podobně. K čemu je blokovat přední kolo v takový rychlosti? jako chcete zkusit co to je za řachu narazit hlavou do silnice? opravdu mi to uniká, prosím o vysvětlení komentovat asi už nebudu

      0 0
      • MlokCZ  

        O zablokování kola samozřejmě nejde. Jde mi o tu účinnost brzd, zda to už dokáží či nikoliv.

        Také proto píšu, že u kotoučovek jsem se z bezpečnostních důvoodů k maximální síle na páce nedostal a zřejmě asi ani nedostanu. O pády z kola nemám zájem (pořádně jsem spadnul pouze jednou za život a to mi bohatě stačilo a kvůli přílišnému brždění to nebylo, právě naopak).

        0 0
        • přišlapávač  

          dobře tak jestli Ti jde o brzdnou sílu a účinnost jako test tak to chápu. já jen zatím pořádně nepochopil těch spoustu názorů a zkoušek jak přelítnout přes rodla. Ale díky za vysvětlení, tak mi to stačí.

          0 0
          • MlokCZ  

            On je to v podstatě asi jediný test v praxi na účinnost brzd. Ve většině ostatních případů bývá limitem většinou něco jiného jako třeba v terénu nedostatečná adheze předního kola, příliš malá rychlost, atd.

            To že tu spousta lidí píše u každé druhé brzdy, že brzdí dostatečně, že jedním prstem s ní postaví kolo na přední je zcela nic neříkající (když jde o malou rychlost).

            0 0
            • přišlapávač  

              hmm rozumím, no každopádně to zkoušet nebudu , protože se mám trošku rád a mám rad pocit, když vim že nikma nepoletim :-) ......já teda neumim jezdit, protože mi přijde, že když vemu za předek, tak letim…

              0 0
              • MlokCZ  

                Pokud ti geometrie kola nedovolí ostřejší brždění rovnou, musíš posunout na to těžiště (což je ovšem problém pro kritické situace, kde na to nemusí být čas). Na současných kolech můžu brzdit dost ostře aniž bych se ze sedla pohnul, jen se musím pořádně zapřít o řídítka. Dříve na HT, kde jsem míval jinou geometrii jsem musel jít vždy aspoň trošku za sedlo.

                0 0
                • přišlapávač  

                  já mám kritickou situaci pořád, tak na to zákonitě nemám čas :-)

                  0 0
    • Milenius  

      Jestli by nebyl lepší dotaz, jak velká síla ruky je nutná k zablokování předního kola… a pak jestli by tu sálu komponenty vydržely

      0 0
    • v POHODÌ klokan  

      Tady na fóru ti to asi nikdo nezjistí, to by sis musel asi zařídit test u kaskadérů ;-) Jinak každopádně myslím, že když v 50 vezmeš pořádně za přední brzdu, tak se asi kolo úplně nezastaví, ale i velký zpomalení v týdle rychlosti bude mít za následek krásnej flight přes řidítka – to by ti asi stačilo, ne? :-)

      0 0
    • krokus  

      Intuitivně bych řekl, že dřív přeletíš, než se přední kolo stačí zablokovat. Ale možná kdyby na kole seděl někdo opravdu těžký…

      0 0
      • MlokCZ  

        Pokud se přeletí přes řídítka a není ještě zablokované přední kolo, tak je to vždy chyba jezdce. Ale je fakt, že s rostoucí účinností brzd je to stále těžší pro jezdce se udržet. Já se právě na kotoučích na současném kole blížím ke svému limitu techniky brždění a dál to proto nezkouším. Ale určitě tu je spousta lidí, zvlášť z kategorie FR a DH, které na tom budou s technikou brždění o několik tříd lépe než já.

        Těžký ten člověk být ani nemusí, je to otázka těžiště + dokázat udržet kolo rovně při té velké síle na řídítka. Samozřejmě na některých kolech to půjde obtížněji, typ a tedy geometrie kola zde hraje velkou roli.

        0 0
      • jipík  

        Přesně tak jednou na cyklo stezce povrch pěkný asfalt rychlost cca 25km/h mě pod přední kolo vletěl pes, zašlajfoval jsem obě, už nevím na jakým kole jsem jel ale myslím že to mělo véčka, přední kolo se samozřejmě bloklo, ale smykem se mu moc nechtělo, okamžitě mě katapultovalo a já i s kolem udělal salto přes psa s přistáním na záda a přitom nohy stále na šlapkách, pes ke mně přišel a jako kdyby mě říkal co se tady válíš jak p… půl hodky jsem se sbíral a 3 měsíce jsem se nemohl pořádně nadechnout tak že já už bych tyto pokusy nemusel.

        0 0
    • Medunka  

      Moje hlasovani ber s rezervou, uz je to davno, ale myslim, ze vepredu byla nejaka rubena, Vcka XT s paralelogramem, cantikovy paky, Koolstopy spalky. Nemel jsem z toho vubec dobry pocit, ale lepsi nez se podivat nekomu do kufru.

      Podarilo se mi to mnohokrat se jednim semislickem od Kendy, ale to bylo proste kvalitou plaste.

      0 0
    • Indian  

      TO MlokCZ: jsi blázen?

      0 0
    • hribik A1  

      tak toto skusat teda fakt nebudem…stacil mi jeden obycajny skorosmyk v 50ke pri brzdeni pred ostrou zatackou (180tkou v 15% klesani)

      ale ma tak pri tomto napadla jedna taka zbytocna, ale zvedava otazka na teba ako odbornika na brzdy: aka je priblizne brzdna draha biku dajme tomu z takej 80ky? trebars aka by priblizne bola pri priemernej ziletke, pri biku s priemernymi veckami na suchej ceste, a pri bajku s dobrymi kotucmi. vsetko na suchom asfalte, proste cestak, bajk strednej triedy a spickovy bajk, so vsetkym co k tomu patri (plaste a tak). pri normalnom brzdeni aby sa jazdec neprizabil a v porovnani trebars s obycajnym osobnym autom (znova nejake priemerne). neviem si totiz celkom dobre predstavit kolko je to metrov. raz som potreboval brzdit z 80 na 0, este v prudkom vetre do chrbta a teda to trvalo svinsky dlho, ale v metroch to naozaj neodhadnem. mozno 200 metrov…(fakt neviem)

      0 0
      • hribik A1  

        teda myslim brzdnu drahu dobre zostelovanych brzd

        0 0
      • MlokCZ  

        Tady také nemám tak moc odhad a je to také zajímavé téma. Tady si pamatuju přesně tu situaci kdysi z Dolomit, kde jsem 70km/h brzdil kvůli zcela zablokovaném pravému pruhu daleko přede mnou. Mohlo to být také klidně 200m a byl jsem rád, že jsem to ubrzdil.

        U dobrého biku bude v tomto případě zcela rozhodující technika brždění jezdce a bude se to hodně lišit.

        Pod 40km/h už mam na současných svojich kolech brzdnou dráhu dost krátkou (na suchu na asfaltu), ale přesnou délku netuším.

        Nejhorší jsou právě ty velké rychlosti než to klesne k té cca 40ce.

        V létě bych brzdnou dráhu v různých podmínkách mohl někdy testnout, taky by mi to docela zajímalo. Samozřejmě tam bude ještě mírná rezerva k maximu mojich brzdných schopností, bude to test brzdné dráhy a ne test jak letět z kola.

        0 0
        • MlokCZ  

          mělo být: kde jsem ze 70km/h

          0 0
        • hribik A1  

          tak tych snad 200 metrov som tam mal aj vdaka tomu prudkemu vetru – najprv som sa nechal zlakat rovnou cestou, potom bol problem to, stale dole kopcom a stale po vetre, ubrzdit, nastastie som bol stale daleko od krizovatky. mohlo to byt kludne aj trochu viac, vazne to iba odhadujem. s veckami s uplne obycajnymi najpriemernejsimi spalkami (nie z celkom najlacnejsich, ale ani nic „znackove“). a este horsi je silny bocny vietor (pri bocnom vetre nad 30 na ceste sa prakticky neda ist dolu kopcom, aspon ja to bezpecne neviem – bez rizika toho, ze by ma vietor zostrelil z cesty alebo este horsie do nej). toto je asi pomerne vyznamny faktor takychto testov, ktory moze robit znacne rozdiely. teoreticky by mozno stalo za to otestovat rozdiel medzi brzdenim na stejnom mieste pri bezvetri a po vetre, resp. brzdenie pocas zjazdu a na rovinke z rozbehu (povodne som mal na mysli urcite normalne podmienky, cize brzdenie v kopci-zjazde, ale bez silneho vetra, hlavne pri extremnych rychlostiach, preto som spomenul tu 80ku).

          0 0
    • Honza729  

      Ja celkem zamer Mloka chapu a taky by me zajimal vysledek. Nejsem nijak vzdelan v oblasti mechaniky, ale prostou uvahou bych rekl, ze urcitou roli bude hrat i rozdil sily vyvijene kolem na brzdny segment na rafku a na kotouci v zavislosti na sile stisku celisti brzdy. (pokud me nekdo vyvede z omylu, budu rad za pripadne vysvetleni). Dale pak je potreba, rekl bych, uvazovat i o sile vyvijene na odpruzenou vidlici a tim padem jsme u toho, ze ke srovnani je potreba mit identicka kola s identickou vidlici s identickym nastavenim jeji tuhosti a dale i se stejnou vahou jezdce. Vidle proste pomerne znacnou cast energie brzdeni pohlti a tim jezdce udrzi „v sedle“, u pevne by letel samozrejme mnohem drive pres riditka na vylet :-)

      0 0
      • Rychlej turista  

        S tou pružnou vidlí mě to taky napadlo a navíc u kotoučovek ti ještě pruží výplet.

        0 0
      • jizby  

        Naopak. Pevná vidle je proti přelítnutí odolnější, protoře každá pružící se při brzdění začíná ponořovat. Tím tedy začíná stejný pohyb, jakej koná kolo při překlápění. To znamená, že v okamžiku kdy, se to ponořování zarazí, tak je už kolo v překlápěcím pohybu a jeho pokračování je tudíž snadnější. Jezdci, kteři znají jízdu na pevné, tento efekt popisují, jako katapultování od té vidle.

        0 0
    • Blabas  

      V minulém vlákně jsme nemluvili o přesně daných podmínkách. Nyní si je nastavil. Myslim, že teoreticky zablokuješ za jakýchkoliv podmínek, ale protože setrvačnost je mrcha, tak si toho nestihneš v letu přez řidítka všimnout. A o zablokování se může jednat i v případě utrhnutí tedy smyku. Pokud zablokováním myslíš zastavení na fleku, pak jseš z kanálu Cartoon Network:-) Hele prosím tě hlavně to ze zvědavosti nezkoušej, ani proto abys dokázal, že to nejde. Většinu z nás podobná věc vůbec netrápí. Stačí, že se díky brzdám a jejich rozumnému využívání vracíme domů nepotrhaní.

      0 0
      • MlokCZ  

        Jak už jsem psal, u v-ček mám vyzkoušeno, že to za těchto podmínek nedokážu (na těch co jsem jezdil). U hyder to k maximální hranici zkoušet nebudu, protože mě o moc dále moje technika brždění už nepustí (a nepotřebuju se dostat až na svoji hranici).

        Zablokováním samozřejmě myslím smyk. To že dříve dojde ke smyku než by došlo k zablokování předního a současné zastavení předního na fleku, to tu už kdysi v historii psali i jiní (sjezdaři) a já si to myslím taky. Samozřejmě tohle neplatí pro každého, kdo brzdit neumí, ten klidně poletí dříve než půjde přední do smyku.

        0 0
        • soc  

          No jsem schopný brzdit tak, že cítím jak se mi drolí výstupky na předním plášti. To je takové maximum, kam jsem ochotný zajít, pak už by asi následoval přelet, nevím…

          0 0
        • Blabas  

          Tak do smyku se dostanu hlavně na měkčím podkladu. Když jsem přechodně vozil hydrauliku, tak jsem na ni nejvíc cenil toho, že bylo určitým způsobem cítit, že jsem u smyku, ale nedošlo k němu. To je myslím ten nejlepší výkon, jakého je vhodné dosahovat. To ale díky dávkovatelnosti umí jen ty hydry ( myšleno kotvy ). Dostat se dál už může mít vlastně jen negativní dopady. U BB7, co vozim teď slyšim jak drhnu/odtrhávám od asfaltu a nepřeklopim se, ale to jen když to dělám v klidu a schválně. Vydá to podivný bzučivý efekt. Ve vyšší rychlosti je to nejspíš o pádu, protože tam už hraje roli, že nejseš na deko vyváženej. Takže AU! nebudu ani zkoušet.

          0 0
    • L_i  

      No já teda nevim, ale problém zablokování/smyku na asfaltu bude asi v neposlední řadě v přítlaku pneu úměrnému brždění. Každopádně bych ale dřív než sortoval brzdy koupil 203mm kotouč. Velikost kotouče myslím dělá v brzdné síle nejvíc.

      0 0
      • Blabas  

        ráfek je vlastně hodně velikej kotouč. Takže HS 33 by měli být teoreticky ( zvlášť jako firmtech ) nejúčinější.

        0 0
        • MlokCZ  

          Nutně být nemusí, protože tu zásadní roli hraje ještě poměr pístků. A nevím jaký je na HS 33, ale odhaduju, že bude jiný než kotoučovek, protože špalky musí mít větší vzdálenost od ráfků než destičky od kotoučů a použít poměr jako u kotoučovek, tak nebude stačit ani celý krok páky na překonání té vzdálenosti.

          0 0
          • L_i  

            HS33 jsem nikdy nezkoušel, určitě hraje roli kompresní poměr a velikost a adheze špalků. Na každej pád jsem ale měl avid SD5 a s orig špalkama a 3 barevnejma BBB brzdily jak čert. Postavit se na přední nebyl problém.

            0 0
            • MlokCZ  

              „Postavit na přední nebyl problém“ To je také jeden z důvodů, proč jsem tenhle thread založil. Každý tu u každé druhé brzdy píše tuhle větu a spojuje to s tím, že je to důkaz, že brzdí dobře.

              Jenže postavit na přední v malé rychlosti, pokud tomu nebudu bránit prací s těžištěm jde snad úplně na každé brzdě a není k tomu třeba moc velká brzdná síla a tedy je to zcela nic neříkající.

              Tohle jsem dokázal kdysi na kole s v-čky i jedním prstem (když jsem se nebránil prací s těžištěm) a přitom ve větší rychlosti při srprávné práci s těžištěm jsem to ani dvěma ani nezablokoval přední, ani neodlepil od země zadní.

              0 0
      • MlokCZ  

        Jasně, velikost kotouče dělá hodně. Chvíli jsem 200ku na K24kách jedzil, takže srovnání mám. Tam to k maximální síle dvěma prsty zkoušet nemusím vůbec, když se k ní bezpečně nedokážu dostat ani u 180ky.

        0 0
    • Nimrod  

      pokuď chceš solidně brzdící ráfkový brzdy, tak jedině na ráfky..... asflat :-) stará trialová technika… uděláš čárky asfaltem, asi tak 2cm od sebe, na ráfek… zvuk dokonalej, brzdící schopnosti ještě lepší… jenom musíš bejt v suchu, v mokru to nebrzdí vůbec… a nebo vzít flexou ráfky… to se dělá teď pár let, brzdí to i za mokra, ale málo kdo má to srdce ( já třebas ne :-) )

      0 0
      • Rychlej turista  

        Tohle zbroušení do vody některé ráfky mají normálně. Já to měl tuším na CXP30.

        0 0
        • Nimrod  

          tož to nevim, ale šíleně to žere špalky, proto se dělaj přímo na broušený ráfky

          0 0
          • Rychlej turista  

            Žere, ale za mokra zase nemusíš brzdit očima a počítat otáčky, než to začne brzdit :-D

            0 0
        • Blabas  

          Hodně broušený byly Alexrims XT16 (380g)

          0 0
    • MirkoCarver  

      Myslím, že na asfaltu se ti to na kole nepodaří s jakoukoli brzdou, těžiště je příliš vysoko, dřív než půjde kolo do smyku, poletíš přes řidítka…

      0 0
      • MlokCZ  

        Už to tu zmiňuju po několikáté, to je vždy chyba jezdce a viz výše i co píšu dle vyjádření sjezdařů z historie. V menší rychlosti dokážu zablokovat přední i sám. A pak tu zmiňoval Jecnak, že zablokovat přední dokázal. Sice na pláštích s o něco horší adhezí, ale dokázal.

        Samozřejmě na kole s nevhodnou geometrií a ne s moc schopným jezdcem může dojít nejprve k poletu přes řídítka.

        0 0
    • steepe  

      Myslím si že nejlépe by k tomuto tématu poradil profesor z VŠ, obor strojařina, prvák až druhák. Bere se tam předmět dynamika a přesně takovéhle věci se tam počítají… Když vezmeš v úvahu všechny koeficienty tření (guma asfalt, kotouč destičky, atd…) všechno při správné teplotě, dásš si max sílu jakou bys mohl působit na ten kotouč, tak si myslím že pomocí pár vzorců by se to dalo i vyřešit… Myslím si že je to mnohem lepší než si rozbít džku v padesátece :-) ;-)

      0 0
      • Jirik123  

        problem je zjistit vsechny ty realmy koeficienty treni a dalsi parametry. asi nejobjektivnejsi by bylo si v nejaky laboratori zmerit brzdnou silu ruznejch brzd v zavislosti na sile pusobici na paku a neresit smykovani na asfaltu:-) nemeli nejaky test v nejakem zahranicnim casaku? treba nemci na to radi jdou vedecky…

        0 0
        • MlokCZ  

          Bike magazin občas brzdy měří, jenže tu je několik problémů. Viděl jsem jen hydry, v-čka pro srovnání tedy nejsou. A pak pro objektivní měření by museli mít všechny testované brzdy zajeté x set km a to nemají a občas jim vychází poměrně pochybné výsledky. Ale pro orientační srovnání hyder mezi sebou to celkem jde.

          A nic to neříká o tom, jak je ta brzda silná v praxi, co vlastně dokáže. To číslo, co naměří mi bohužel neřekne vůbec nic.

          0 0
          • JSt  

            neznam metodiku toho testovani brzd, ale jak myslis, ze jim vychazeji chybne vysledky? vzdyt pri stejnem postupu by se melo jednat o odpovidajici si data. to, ze jim vyjde brzda x mene ucinna nez brzda y a z praxe jsou zkusenosti opacne, muze byt klidne zpusobeno „vadnym“ kusem apod. aby to bylo uplne objektivni melo by se od kazdeho druhu brzdy testovat vice kusu. coz je asi nerealne…

            0 0
            • MlokCZ  

              Ty občas nereálné výsledky myslím tím, že měří nové brzdy, které nejsou dostatečné zajeté a protože se hodně liší to jak rychle se která brzda zajede… A špatný kus to samozřejmě být také může (tam se aspoň snaží pokud vyjde úplný nesmysl někdy otestovat další kus).

              0 0
          • Jirik123  

            ty jejich testy jsem nevidel a nevim jakou metodiku pouzivaji, ale informace ze se nekdy nekomu podarilo zaflokovat predni kolo na asfaltu taky nema moc vysokou informacni hodnotu.

            0 0
      • MlokCZ  

        Trošku té mechaniky jsem také měl, takže nejsem úplně mimo obraz. Problém je, že je tu tak velké množství vlivů a tolik věcí, které by bylo třeba mít změřeno jako vstupní hodnoty, že vůbec nemá cenu se pouštět do nějakých výpočtů, pokud chci nějaké reálné výsledky.

        0 0
        • JSt  

          vidis a nekdo se snazi modelovat pocasi ;-).

          0 0
          • MlokCZ  

            Tam je to podobné, ale přeci jen mají aspoň nějaké vstupní hodnoty (z x meteorologických stanic) a i když by jich bylo třeba několikrát tolik, tak mají aspoň něco. Já bych neměl ani to.

            0 0
          • Jirik123  

            namodelovat to jiste jde, jen jde o to kolik usili bys tomu musel venovat;-)

            0 0
            • Burizon  

              Slova našeho inženýra: Můžete si to zkusit namodelovat v MATLABu ! :-D

              0 0
    • Splinter  

      Mloku, víš co zkus… Rozšlapej to tak na těch 50, vyskoč nad ten asfalt a zabrzdi ve vzduchu obě kola… A těš se na dopad.. Je to fajn adrenalin..

      P.S. Doporučuju nějaký levnější pláště:)

      0 0
      • Blade  

        To bude takovej ten fajn efekt, jako když přistává letadlo, žejo? :-D

        0 0
        • slou  

          A jsi si jist že letadlo při přistávání má zabržděno?

          0 0
          • Blade  

            No já to myslel tak, že zabrzdí, ale hned brzdy pustí :) Pač o by byla asi poslední p***vina co by v životě udělal :)

            0 0
            • slou  

              Jako, že dopadne z toho výskoku na zabržděných kolech a jakmile zjistí že dopadl tak ty brzdy pustí? …

              No při průměrné reakční době, bych si tipnul, že v těch 50km/h si dá než zareaguje ještě tak cca do 10m na brzdách.

              Ale to je jen teorie, chtělo by to dobrovolníka, což nechceš to zkusit? ;)

              0 0
              • Blade  

                Nééé, já to myslel tak, že vyskočí, zabrzdí kola, pustí páky a dopadne :) Ale jako jo, docela bych to i vyzkoušel, říkám si, proč by to nešlo..ale chtělo by to na to nejprv potrénovat :) I když dneska sem předním smykoval 2×, ale jen cca ve 25km rychlosti. Zjišťuju, že zadní brzda jsou jen gramy navíc :)

                0 0
          • Splinter  

            Né, samo že hned ty brzdy zas pustíš.. Jak „přistaneš“ už bez brzd:)

            0 0
            • Splinter  

              No nevím, proč tam mám to jak…

              0 0
              • pepek  

                A letadlo má véčka, nebo hydrokotouče?

                0 0
                • soc  

                  kantíky…

                  0 0
                • Blade  

                  Letadlo brzdí patou, jak na koloběžce.

                  0 0
    • dieegoo  

      Co na to odborník pan Šustík, určitě musí mít plno zkušeností…

      Jinak zajímavej dotaz, taky by mě zajímalo, jestli tohle nějaká brzda svede.

      0 0
    • Stax  

      S Avidmi SD-7 ckami(2004) s trojfarebnymi bbckami a vtedy tusim IRC Mythos 1.95 plastom v predu som brzdenie na asfalte celou silou zo 40km/h ustal na prednom kolese. neviem si velmi predstavit ze by som z nich niekedy vymackol este viac…

      0 0
    • Extremist  

      BR- M750 To byly top brzdy ,nejlepsi ze vsech.....

      0 0
    • Misiak  

      v suvislosti s nadpisom a podmienkami testu, ma vzhladom k nezaujmu o vysledok takehoto pokusu (nie som samovrah) napada len jedine: nechcel by som byt korunka na vidlici :o)

      0 0
    • Standa  

      Mně to nikdy nedá a musím novou brzdu vyzkoušet co z ní vymáčknu.Pokud se posune těžiště dozadu tak se v žádném případě let přez řidítka nekoná.Pochybuju,že v padesáti dostaneš kolo do smyku-to se mi zkoušet nechce,ale ve třiceti to jde.Při poslední zkoušce jsem to nezvládl(asi jsem zazmatkoval) a zaklapnul si při podklouznutí řidítka.Výsledek-naražený bok a a levá řadící páčka vražená do kolena.

      0 0
      • Misiak  

        DDO?

        0 0
      • Blade  

        Řadící páčky jsou fajn, horší jsou šrouby představce :)

        0 0
    • kesu  

      ahoj,vim ,ze jsme kdysi zkouseli na jaky brzdny draze zastavi kolo z rychlosti 50km/h.Pamatuju se ,ze to bylo pod deset metru pokud s tim clovek jakoby dopredu pocital,tzn pripravil se do idealni polohy s vahou dozadu a niz.Problem se zablokovanim predniho kola pri tom brzdeni nastal ale az tak pri polovicni rychlosti,rozhodne ne v 50 a spis vlivem chyby jezdcovi prace s tezistem nez vykonosti brzdy.Nicmene si myslim ze dnesni brzdy na to maji.Podle meho nejvykonejsi mi vychazeji magury gustav M a dost dobry mi prisly Avid code

      0 0
      • MlokCZ  

        Díky, konečně zase nějaký příspěvek k tématu s informační hodnotou.

        To s tou brzdnou drahou je jasné, že musí být s přípravou předem a že v praxi v reálné situaci je zásadní problém hlavně samotná reakční doba a přesunutí se do správné polohy, za tu dobu se dá urazit několirát více než bude samotná brzdná dráha.

        K brzdné dráze jsem chtěl napast, že ze 40km/h určitě zabrzdím na asfaltu pod 10m bez problémů (pokud budu připravený předem), ale nebyl jsem si tím odhadem jistý, tak jsem to neuváděl. Někdy to musím testnout. Z 50km/h už to bude výrazně těžší, tam se možná dostanu na o malinko delší dráhu, myslím, že techniku budete mít lepší než já.

        A názor na blokování předního a dnešní brzdy mám stejný, taky si myslím, že už by dokázat ty nejlepší s větším kotoučem mohly.

        0 0
        • kesu  

          jj mohly,problem ale bude se pri tehle rychlosti na tom kole po tom zablokovani kola a naslednem odlechceni srovnat aniz by se clovek nerozhazel do boku.Pri tehle rychlosti uz pusobi predni kolo jako slusnej giroskop a to zastaveni se preci jen projevi.Jinak se omlouvam za pravopisny chyby tipu jezdcovy,vykonnejsi atd nejak mi to nemysli

          0 0
      • hribik A1  

        dost dobreee :-)

        s akymi brzdami ste to ubrzdili do 10m?

        0 0
        • kesu  

          byly to julie a pak luizy ale nemyslim si,ze by rozdily mezi brzdama hraly az takovou roli.Jak sme to zkouseli tak stacila mala nerovnost na asfaltu,mala chyba s tezistem popripade prave spatne odhadnuta brzdna sila ktera at uz vedla k blokaci predniho nebo zadniho kola a bylo misto 10metru 15.A pokud s tim clovek nepocita a meri se to jakoby az nekdo rekne a jezdec na to neni pripravenej je to dost katastrofalni.

          0 0
          • hribik A1  

            jasne – v realnych podmienkach by to trvalo dlhsie – reakcna doba, bez pripravy, smer a rychlost vetra (ten moj udaj bol pri cca 50km/h vetre, tam uz asi iste rozdiely vznikaju), konkretny stav povrchu (hladky/hrbaty asfalt typu ciest 3. triedy) a tak. len ma ta brzdna draha docela zaujala aj v suvislosti s tym co som pisal vyssie. ono ma pri tej povodnej otazke na brzdnu drahu napadlo aj to, ze Biker jak Pes tu raz spominal ze isiel na ziletke 100 km/h, a aku by mal brzdnu drahu „keby mu do cesty nieco vbehlo“, samozrejme v podmienkach ziletky, s takymi plastami a brzdami. ci by to niekto nevedel odhadnut. je jasne ze na zabrzdenie za 10 metrov je treba idealnu techniku a dost dobre vybavenie, a ze cestak alebo bajk nizsej strednej triedy by to asi nedal. okrem toho je take prudke brzdenie na ceste s autami, cize v realnych podmienkach asi dost na hrane akejkolvek bezpecnosti

            0 0
            • kesu  

              tjn ze stovky si to vubec nedokazu predstavit ale urcite to z ty padesatky zkusim jeste jednou nicmene tech deset metru je v pohode datelny pokud mas slusny plaste a nejakou techniku.ale pak v tech vyssich rychlostech je to fakt o kejhak navic uz je kazdej blbej pohyb dost znat a navic ta reakcni doba je porad stejna tzn v metrech se projevi daleko vic

              0 0
    • die.catana  

      Vem nějaký kotoučovky, najdi si pořádnej kopec. Jeď dolu, šlapej u toho a nech přimáčklou kotoučovku, aby se pořádně nahřála a vyčistila. Až ucítíš, že brzdí na, tak to rozval na 50km/h. Zarvi páčku na max a hned pusť. Jo a ještě jedna věc, zablokuj si přední vidlu, to propružení při brzdění odlehčuje přední kolo od asfaltu. Jo a kup si novou protézu, budeš ju potřebovat :D

      0 0
      • MlokCZ  

        Nechápu proč tu píšete tolikrá takové opravdu inteligentní rady. Jasně jsem napsal, že na současných brzdách co mám nejsem při brždění dvěma prsty na maximální síle na páce co dokážu a že se na tu sílu z bezpečnostních důvodů asi ani nikdy nedostanu.

        Proto se ptám na zkušenosti ostastních a vidíš, že už se tu několik lidí našlo, kteří se dostali na brzdách v takové situaci na maximální brzdnou sílu, kterou dokáží vyvinout (a buď nedošlo k ničemu, tedy ani k blokaci předního ani k zvednutí zadního nebo zablokovali přední).

        0 0
        • die.catana  

          Při asi 70km/h jsem brzdil s LX a kotoučem 180. Na max se to nedalo, protože by mě to okamžitě hodilo přez vlajdy (asi po 2s, kdy dojde k zahřátí kotoučů). A pokud budem mluvit o inteligenci tvého úvodního dotazu, tak mě připadne, že si toho taky moc nepobral.

          0 0
    • Oakey  

      Ono hlavně moje Shima BR-M525 nejsou dostatečně jedovatý na to, aby sem se s nima mohl postavit na přední, což mi na véčkách hravě šlo. Jo a k tomu zablokvání, když už bych to zkoušel, tak jedině při plnym brždění obouma brzdama, samotnou přední bych v týhle rychlosti nejspíš nezmáčknul.

      0 0
      • MlokCZ  

        Já třeba kromě specifických situacích kdy to není možné vždy brzdím oběma. Ale ta zadní v téhle situaci je poměrně nepodstatná a moc brzdného účinku nepřidá. Sice zandní kolo se mi od povrchu v takové situaci úplně nezvedne, ale přítlak zadního je v tu chvíli velmi malý a tedy zadní jde okamžitě do smyku a stejně skoro nebrzdí.

        0 0
    • ddd - andy  

      A klacek do dratu uz jsi zkousel? Ja vzdycky vozim jeden pripevnenej na ramu a kdyz je nejaka krizovka, tak prijde do predniho kola – to ho zablokuje dokonale. Teda jednou se mi stalo, ze jsem tam ten klacek vozil uz dlouho a on vyschnul a byla z toho takova souska a pak jsem musel brzdit a on se zlomil.. to pak byla pekna honicka to zastavit normalne brzdama!!!

      0 0
      • MlokCZ  

        A co kdybys raději napsal nějaké praktické poznatky ohledné výkonnosti současných brzd. Zkušeností na to máš spoustu.

        0 0
        • ddd - andy  

          A co bys chtel slyset?

          0 0
          • les  

            Brzdná síla bukového klacku je na velké úrovni,myslím,že již dosáhla svého maxima!

            0 0
            • burnout/syndrome1  

              Já si též myslím,že pevný klacek do drátů je jistota s vysokou účinností,nicméně něco mi říká,že zrovna na toto se Mlok asi neptal

              0 0
          • MlokCZ  

            No hlavně to kam pokročila účinnost dnešních brzd a na co stačí a na co ne nebo naopak že už stačí dnešní výkon brzd úplně na cokoliv a není třeba aby se nadále zvyšoval.

            Tedy např. v takové a takové situaci mi nestačí brzdný výkon pro pohodové brždění jedním prstem a ocenil bych výkon větší. Nebo naopak ve všech situacích je brzdný výkon pro jeden prst zcela dostatečný a je vlastně zbytečné, aby výrobci výkon brzd do budoucna navyšovaly.

            Já to pouze rozebíral na jednom konkrétním případu, kde se dá využít brzdná síla asi nejvíce, třeba při 30km/h ve sjezdu na sypkém povrchu to bude zcela bezpředmětné a limitem bude vždy adheze pláště + brzdné umění jezdce.

            0 0
            • burnout/syndrome1  

              myslím,že ty nové sjezdové avidy by to asi dokázaly,ale žel si nyní nevzpomenu,jak se jmenují :-(

              0 0
            • ddd - andy  

              Zvysila se tuhost (vidlic) ramu. Tim se zvysila ucinnost vecek. – Uz nejakej patek je treba na trekkingovejch/det­skejch kolech modulator na snizeni brzdneho ucinku.. Zvetsili se kotouce 180/203 a lip odvadej teplo. – Na XC se zacali dozadu montovat mensi 140mm kotouce.. Silnicky po nekolika pokusech s kotoucema jsou porad na uckach.. Trialisti pouzivaj spalky jak na gumovani a na rafky lejou asfalt, kolu..

              Definuj co chces jezdit, vyber z dany kategorie a nauc se brzdit.

              0 0
              • MlokCZ  

                Já myslel konkrétní postřehy z praxe a ne obecný přehled, který je jasný (pouze o trial se nezajímám, takže to s tím asfaltem jsem netušil).

                Ve sjezdu máš možnost jezdit to nejlepší, co v brzdách na trhu je, k tomu současně větší kotouče a současně pořádné pláště s výbornou adhezí. Tzn. ideální kombinace na to posoudit, kde ty brzdy s účinností dnes jsou, když máš ideální podmínky k tomu přenést maximální brzdný výkon a nejsi limitován věcmi jako úzké pláště s tvrdou směsí. Jediné, co ve sjezdu není je ten asfalt, ale určitě se na trati najdou i úseky s povrchem, kde to není příliš limotováno příliš klouzavým/sypkým podkladem. A k tomu jako dobrý sjezdař máš určitě mnohem lepší techniku brždění než já, takže dokážeš z brzd vymáčknout více a lépe posoudit na co ty brzdy mají a na co ne.

                0 0
                • ddd - andy  

                  OK. Jezdil jsem nekolikero Hayesu HFX 9. Prijde mi ze za ty roky maj brzdnej ucinek porad stejnej – takovej suchej tvrdej chod, ucinnost nic moc. Hope Mono M4 – Hezky davkovatelny lepsi brznej ucinek, pokud jsem za paku vzal hodne byla na konci skoro az houbova ale narust brzd sily malej. Shiomano deore – Prvni co jsem jezdil cca 6let nazpet? nedavkovatelny brzdy – jedes po schodech – brzdis u toho a je to jak ABS. Proste bud brzdej nebo ne. Dnesni na tom jsou s davkovatelnosti o dost lip, brzdnej ucinek peknej, ale co jsem jezdil dlouhy sjezdy (Rakousko) trochu se prehrivali. Shimano Saint – Nejlip co jsem kdy jezdil. Super davkovatelnost, paradni narust sily, kdyz za ne hodne vemes porad je muzes ke konci davkovat a narust brzd. ucinku je znat. Za mokra brzdili hned. Halfords Bikehut – brzdy co mam na krame a hodne me prekvapili (160/180) – mam je ale kratce a tak zatim zadny zavery.

                  („V“ Paralelogram neparalelogram – je to o spalkach, rafkach a bovdenech. Keramicky spalky – nebrzdej. Kombo keramickej rafek a gumovy spalky nelip! (po prvnim sjeti a uhlazeni keramiky na rafku, keramickejma spalkama) Bovdeny jednine neco zesilenyho, klasicky cerny jsou meky – NOKON = ultimatni bovden – narust brzd. ucinku o 1/3 o proti Jagwiru.)

                  0 0
    • pitos  

      vidím že tvůj dotaz se tu u některých setkal s nepochopením,mě to ale také zajímá a pravděpodobně bych založil nějaký podobný thread,byl jsi ale rychlejší:)

      0 0
    • milan1  

      Opět jedna ukázka, jak se zde mnoho lidí dokáže prezentovat a jak společný zájem dokáže přivést ke „spolupráci“ Otázka je celkem rozumě míněná od člověka, který je dostatečně technicky fundovaný a který nechce rozhodně tvořit zábavné flame, kterého zde bylo v poslední době přespříliš. Někteří „diskutující“ se ale opět nedokáží udržet na uzdě. Přitom téma může být dost poučné pro mnoho lidí. Je třeba si ujasnit jedno. Podmínky brzdění na suchém povrchu jsou vždy takové, že nevedou k zablokování předního kola ale k překlopení, v nejlepším případě k prvku zvanému stopie. Toto je mez a hranice účinnosti brzdy, ketré dokáží předvést v reálné a praktické zkoušce. Co se dá dosáhnout, to není téma na diskuze ani na výpočet ale mohlo by to být skvělé téma pro společné testování, na kterém jsme se již domlouvali. Jedna jednoduchá a celkem bezpečná zkouška vhodná pro každého je ostré brždění z malé rychlosti. Pokud dojde k překolení (či krátkém stopie) stane se jen málo ale pozor, ono k překlopení mnohdy nedochází a kolo prostě jenom zpomalí. Tímhle trpí mnoho kotoučových brzd a majitelé to považují za normální a jsou přesvědčeni, jak ty jejich brzdy brzdí skvěle a že to tak má být. NEMÁ, tohle je jenom ukázka nedostatečné účinnosti. (Tohle překolepní ale zvládne spousta opovrhovaných Véčkových brzd ale zvládnout s Véčky plynulé stopie je obtížnější, tady nastupuje rozdíl, který se zde zatím neprobírá. Je to takzvaná modulace a to je prostě citlivost brzd i ve špičkovém výkonu. Prostě, jak citlivě jde ovládat a dávkovat a právě tohle bude rozhodující.) Samo brždění z vyšších rychlostí ostatně vyžaduje ještě vyšší výkon a tak ta brzda, která zklame ve zkoušce z malé rychlosti a nepředvede stopie, ta zklame o to více při vyšších rychlostech svojí účinností. K zablokování kola které hledá Mlok na suchém povrchu ale stále ještě nehrozí a nedojde k němu, na to budeme potřebovat jedině mokrý povrch, to už ale nebude o váýkonu brzdy ale o přilnavosti. Mokrý povrch teprve dokáže předvést Mlokem požadované zablokování předního kola. Všechny ptraktické zkoušky jsou mimojiné silně ovlivněny právě přilnavostí (adhezí) těžištěm,(tedy polohou jezdce a geometrií kola) a samozřejmě zkušeností jezdce, proto měří Bike magazín své křivky které vypovídají jenom o výkonu brzdy. Bohužel, stejně jako mnoho měření je křivka vypovídající jenom pro někoho, kdo si promítne její tvar do skutečného jízdního dojmu a to vyžaduje zkušenost v porovnávání. Tyto křivky jsou dost vypovídající a ukazují výkon samotné brzdy, který je jinak nezjistitelný už s ohledem na popsané vlivy. Mlok tady není žádný začátečník, který by se dohadoval nad brzdami neůčinnými, on má dle popisu zcela jasně zkušenosti, které vylučují brzdy málo účinné a snaží se naléz zkušenosti lidí, které by dokázali stanovit špičkové hranice účinnosti brzd, které by mohly jeho zkušenosti nějak překročit a nebo zpřesnit. Jak to tady dopadne? Jako vždy a na Olkyče to nikdo nemůže házet, tady je Olkyčů dostatek. To je jasně vidět. Jak kdo pochopil a čím sám přispěl to nepotřebuje komentář. Velice mě tady chybí praktická informace, že kvalitní brzdy dnes mají na největších kotoučích již dostatečný výkon a že rozhodující v kvalitách brzdy se stává právě ona modulace brzdného účinku při vysokém výkonu. V tomto by snad mohl být měřítkem Avid Code, stálo by to rozhodně za zkoušku. No a měřítko? Viděl někdo prvek stopie prováděný na motocyklech? Jde něco takového dosáhnout z vysokých rychlostí i s našimi brzdami? Tohle není návod, to rozhodně né, to je jenom příměr pro představu o co by mělo jít v nejvyšší kvalitě účinku a o takvé hranice účinku. Osattně o jakési stanovení hranic účinnosti a kvality tady Mlokovi rozhodně jde a k tomu založil tuto diskuzi.

      0 0
      • MlokCZ  

        Jen mi není jasné, proč by nutně na suchém povrchu mělo dojít dříve k překlopení než k zablokování předního kola.

        Pokud v extrému přenesu těžiště dostateně dozadu a dolu, tak v určité bodě musí přeci dojít vždy nejprve ke smyku kola dříve než dojde k překlopení. Teď je samozřejmě otázka, zda je to vůbec na kole možné, nikdy nemůžu v praxi přesunout těžiště než někam těsně nad zadní kolo.

        A potvrzují to tu i případy z praxe, co tu psal třeba Jecnak, že přední kolo dokázal zablokovat na asfaltu. mě se to také párkrát v menší rychlosti povedlo. Samozřejmě není možné v takovém případě vyloučit vliv povrchu, kde mohlo být na asfaltu třeba trošičku písečku, který nebyl vidět nebo jiný faktor, který umožnil snadnější smyk a bez tohoto faktoru by ke smyku třeba nedošlo.

        Do motorek nevidím, ale přijde mi, že tam plášť bude mít stále výrazně větší adhezi než na biku (a také že tam jezdec nemůže až tolik ovlivnit těžiště, protože větší část celkové hmotnosti je samotná motorka, která má těžiště dané a to více vepředu, ale na druhou stranu zase dost nízko), kde navíc na asfaltu u drapáku je adheze naopak horší než kdyby plášť byl hladký, stejně široký a ze stejné směsi.

        Citlivost tu schválně neřeším, tam je tu snad všem jasné, že u hydraulik je někde jinde a že je to jedna z jejich hlavních výhod.

        A je mi jasné, že k účinnosti brzd na motorce mají kola ještě daleko, přeci jen u motorek opět není limitem váha jako u kol a to se projeví hodně. U stopie prováděné na motorkách ale vidím pořád jeden rozdíl, tam je to prováděné cíleně a jezdec se tomu nesnaží zabránit jako na kole maximálním přesunem těžiště, co mu kolo dovolí.

        0 0
        • MlokCZ  

          A ten smyk bych ještě srovnal s úzkými plášti u silničky. Tam není zablokovat přední kolo žádný problém a přitom není problém s překlopením. Ale je jasné, že nabušený 20mm plášť má adhezi i na tom suchém asfaltu nic moc.

          Na mokrém asfaltu nebo sypkém povrchu nebo jiném se špatnou adhezí pak smyk předního je hned i s relativně malou brzdnou silou.

          Ale je klidně možné, že v těch případech, kdy došlo ke smyku předního kola na suchém asfaltu bylo těžiště jezdcem přesouváno naopak už moc a při ideální poloze těžiště by k tomu smyku ještě nedošlo.

          0 0
          • milan1  

            Se silničkou nemám zkušenosti. Tam může být díky malé ploše hranice i za normálních okolností opravdu malá a překlopení a smyk se může pohybovat na velice tenké hranici. U širokých plášťů jsem něco takového nepozoroval a překlopení bylo vždy jednoznačné za suchých podmínek rozhodující. Hranice se mění až na mokru.

            0 0
        • kesu  

          souhlas,taky mi neni jasny proc by melo dojit nejdriv k preklopeni a ne ke smyku.Nejak si dovedu predstavit rozhlad sil a momentu pri brzdeni ale rozhodne bych si bez vypoctu (za predpokladu ze znam soucinitele treni) nedovolil tohle tvrdit.Krom toho ze se to dost tezko zkousi protoze pri extremnim brzdeni posouvas teziste dozadu a dolu cimz ale sekundarne prenasis vice vahy na zadni kolo a tim spis dojde ke smyku predniho kola.Osobne si netroufam odhadnout deni pri rychlosti 50 ale pri rychlosti 30 dojde rozhodne driv ke smyku nez k preklopeni podle me zkusenosti.

          0 0
          • MlokCZ  

            Ono to bude celé o tom těžišti. Přeci jen v praxi bude mít skoro každý tendenci mít těžiště co nejvíce vzadu a co nejníže, aby primárně bránil překlopení (tedy kromě těch případů, kdy někdo chce jet schválně po předním). A z hlediska maximální adheze to bude špatně.

            0 0
            • kesu  

              presne lip si to zformuloval,je mozne ze pri idealni poloze teziste dojde driv k preklopeni ale tim jak ma jezdec strach a navic nezna tak idealne povrch tak spis zabranuje polohou teziste preklopeni nez smyku prave tim ze da polohu nic nez je treba

              0 0
              • MlokCZ  

                U mě je ještě jeden faktor. Také se musím pořádně zapřít o řídítka a mít vhodný úhel rukou, abych neletěl jenom já sám (bez překlopení kola). A to opět mě nutí jít spíše více za sedlo a hlavně níže, abych měl lepší úhel vůči řídítkům.

                0 0
          • Jirik123  

            preklopeni/smyk je jen o prilnavosti predniho kola. mlok nastavil podminky „Plášť alespoň 2“ nebo lépe širší a nějaká měkčí směs, která opravdu podrží" v takovem pripade, kdyz za to vezmes a mas normalni posed, tak proste letis – pokud mas tedy dostatecne ucinnou brzdu.

            0 0
            • MlokCZ  

              Při normálním posezu určitě poletíš při dostatečně silných brzdách, ale otázkou je, kde je ta hranice při přesouvání těžiště co nejvíce dozazu a dolu (a tím i případného snižování adheze od ideální).

              0 0
              • milan1  

                Z tohohle jde udělat jedno velice jednoduché doporučení. Každý ať píše ale až po svém praktickém otestování, nikoliv jen nepraktické dohady. Jak se chová váš bike při brždění z nízké rychlosti, na asfaltua s přilnavou pneu, podmínky totožné, jak jsi popsal, jen rychlost kvůli bezpečnosti menší. 1 – Jde postavit lehce na přední, nebo se smýknete? 2 – Jde jet a kontorlovat snadno stopie a nebo je spíš start bez návratu?

                Potvrzuju za sebe, že i s vahou hodně nad zadním kolem jdu do stopie jak s předchozími upravenými véčky, tak se současnou Formula Oro kotouč 200mm. Dávkovatelnost samozřejmě lepší u Formuly.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Ještě by bylo asi vhodné uvést na jakém plášti.

                  V malé rychlosti jsem to v poslední době nezkoušel a v malé rychlosti znovu někdy ověřím, přeci jen jsem za poslední dobu přešel na výrazně větší držáky pláště a teď to může být úplně jinak. Otestuju ale pouze otázku číslo jedna, na to druhé si netroufám.

                  0 0
                  • milan1  

                    V malé rychlosti to není tak hrozné, to tys tam dal podmínky, kterých bych se já spíše obával :-) Zkušenosti z těch rychlostí samozřejmě nechybí, i ty negativní ale na zkoušení a pravidelné by to bylo kruté.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Já je tam dal z důvodu, že v malé rychlosti překlopení nebo případně smyk předního dokáže téměř každá brzda (z dnešních brzd možná úplně každá funční brzda).

                      0 0
                      • milan1  

                        Tady tě právě zrazuje tvoje zkušenost s kvalitou a nezkušenost na čem se oparvdu jezdí. Divil by ses jak málo to lidem vlastně něco říká. V sousedním threadu se třeba dohaduje jeden, že se tady řeší naprosté nesmysly. Vsadím se, že jeho brzdy jsou přesně pod tou úrovní, se kterou ty nepočítáš jako naprostým standartem. Oni opravdu lidi jezdí na něčem, co takových výkonů schopno není ani v té malé rychlosti. To je praktická realita a to, že lidi nechápou co tayd vlastně řešíš je jenom důsledek.

                        0 0
                        • prodi  

                          zase jedeš…bravo

                          0 0
                        • duk  

                          Při malé rychlosti (tak do 12km/h) zvedneš na přední bez přenesení těžiště i silničku s klasickejma brzdama, takže bych řek že na biku by to neměl bejt ani s nejhoršíma véčkama problém ;-)

                          0 0
                      • jizby  

                        Jestli to není tím, že s růstem rychlosti účinnost brzy klesá. Bych řekl, že jo. To nemusí být v praxi nic až tak špatnýho, hlavně na kolech pro hobíky. Při vyšší rychlosti je někdy lepší trochu nedobrzdit a narazit se sníženou v, než spadnout v plný (a pak v tý zdi, nebo stromu skončit taky).

                        0 0
      • Martinson  

        Použiju kopii svého příspěvku z „Jakou rukou …“
        V Alpách při sjezdu z Grossglokneru na mtb se slickama Rubena 1.75 jsem při dobržování (cca ze 70 kmh )přední kolo na asfaltu bloknul – smýknul. Byl to takovej mikrosmyk – metr , nevím. Bylo sucho, rožhavený špalíky Fibrax, véčka tektro, možná nějaká pozvolná vlna na jinak rovné asfaltce. Instiktivně jsem povolil a pak o to víc klopil. Byl jsem vahou pochopitelně hodně vzadu a jednalo se o kritické brždění v situaci kdy jsem to nějak moc pustil. Nevím jestli to nazývat BLOKNUTÍM ale smyk to byl zcela jednoznačný. Nebyl to rozhodně jev daný vysokou účinností mých brzd – průměrných véček. Praktická účinnost podprůměrných Shi 525 je výrazně vyšší a přitom s nima mám problém postavit kolo na přední z 10 km.

        0 0
        • milan1  

          Nechci rozvíjet sáhodlouhé diskuze na sporných případech. jestliže se jedná o mezní situace s nedosatatkem adheze, nastane jiné téma. Jestli se chci bavit o účinku brzd, musí být adheze maximální. To, co zjistím ve stavu s maximální adhezí je vypovídající i pro případ s adhezí nízkou. Prokluz předního kola v reálných podmínkách je samozřejmě uskutečnitelný ale to nyvypovídá nic o brzdě ale o jezdci samotném. Brzda v tom případě může hrát svojí roli právě jenom momentem dávkovatelnosti a nikoliv maximálního výkonu. Je třeba důrazně odlišit o čem bude vždy řeč.

          0 0
      • JSt  

        proc by neslo postavit kolo na predni ve velke rychlosti? www.youtube.com/watch?… uplne na konci videa to tam supne z 60mph coz je bratru 100kph. to imho neni mala rychlost. ;-)

        0 0
        • MlokCZ  

          To je jasné, že to není problém, pokud to jezdec fakt umí. Ale jde o to, že v tomto případě tomu jezdec pomáhá prací těžištěm a nesnaží se tomu prací těžištěm zabránit.

          0 0
          • JSt  

            jen reakce na milana No a měřítko? Viděl někdo prvek stopie prováděný na motocyklech? Jde něco takového dosáhnout z vysokých rychlostí i s našimi brzdami?. nic vic, nic min.

            0 0
            • milan1  

              Budeš se divit ale podobné video mám natočené s Wroumem už kdysi dávno a on dává stipe na mých véčkových brzdách, které jsem měl tehdy na ložiscích.

              0 0
              • JSt  

                ja se divit nebudu ;-). to ty ses snazil naznacit, ze to na kole nepujde ve velke rychlosti.

                0 0
                • milan1  

                  Proč bych naznačoval, že to nejde, očekával jsem něčí „vlastní“ zkušenosti.

                  0 0
        • milan1  

          Netvrdím, že to nejde ale varuju před, takové, tohle doma nezkoušejte. Ovšem od někoho, jako ten jezdec z videa kdyby takhle otestoval několik brzd těsně po sobě. Tak od takového si nechám vykládat jak která brzda je na tom s modulací účinku.

          0 0
          • MlokCZ  

            To je jasné, že do takových testů se opravdu pouštět nebudu. Pro mě je ztrácející se kontakt zadního kola s terénem vždy nejpozdějším varováním, že bych tu přední brzdu měl okamžitě pustit a dále se nepouštět. A tím myslím už situaci na hranici ztrácející se adheze (ve stylu zadní brzdu pouze šimrám a přesto mám zadní kolo ve smyku), kdy ještě ani nedojde k úplné ztrátě kontaktu zadního kola s terénem.

            0 0
          • Jirik123  

            jj. kdyz by se ten test mel delat poradne, tak by bylo potreba X stejnych kol, ktere se budou lisit jen brzdou. na nich stejny jezdec vzdy ve stejne pozici, pak by to mohlo dat i pouzitelne vysledky.

            0 0
      • ddd - andy  

        Mohl by nekdo udelat vycuc abych to nemusel cist cely? Dik!

        0 0
      • jizby  

        Souhlas. Jen k tomu omezení účinku kotoučů obecně. Jestli to není konstrukční záměr. Kdyby přední kotouče měly tak velkou silovou rezervu, notabene zbytečnou, tak by nejspíš došlo od těch sil ke zborcení výpletu, či něčeho jiného, protože ty síly tam můžou vylézt nade všechny meze pevnosti a něco by ruplo.Pro ráfkový brzdy to platí taky, ale aspoň nejde ten moment přes výplet.
        Při překlápění je přední kolo přitlačováno silou, která zvedá kolo. Protože ta síla je od zrychlení, může být mnohem větší, než tíha všeho. Krátce, ale je tam.

        0 0
        • MlokCZ  

          Záměrně to určitě není. U kol je to dané tím, že to má být co nejlehčí a to hodně omezuje.

          Navíc kdyby brzdy byly účinější, tak by nebylo třeba větších kotoučů (i když tady je další problém přehřívání).

          Stejně na to extrémní brždění pořád musím používat druhý prst, s jedním prstem mi nepřijde přehnaná síla ani s 200kou kotoučem (u mojich K24) a až teprve v téhle kombinaci jsem byl spokojený s výkonem brzd, aby to bylo na pohodu ve všech situacích a nejen ve většině (kde mi stačí i ta 180ka kotouč). Ale kdyby ta brzdá síla byla ještě o malinko větší, tak by mi to rozhodně nevadilo a uvítal bych to.

          Výpletu to dává určitě zabrat hodně, ale nemyslím si že by při brždění mohl výplet celý najednou popraskat, pokud se použijí adekvátní kola danému použití.

          Dřív to musí zkončit buď překlopením nebo smykem, dle všech podmínek.

          0 0
          • jizby  

            Hele my si furt nerozumíme ohledně té fyziky toho příčení. Já použiju takový přirovnání. Jistě si pamatuješ, že jako malý děti jsme tahali rádi klacky z lesa. Malý caparti milujou tahání klacků. Máme to nějak vrozený:-) Velké klacky se za sebou tahají s jedním koncem na zemi. No a jistě se zkoušelo ten klacek před sebou strkat předním koncem po zemi. Po zvládnutí problému rejdování se objevil další: když se ten klacek víc zvednul, tak se zapích a nešlo ho strkat. Ovšem to zapíchnutí nebyla příčina, ale následek čehosi jiného. Ono se to „zapichovalo“ či spíše zadrhávalo i na asfaltu a betonu. To je prosím ono vzpříčení. Když k tomu dojde, tak prostě se zvyšováním přítlaku na ten klacek se podle příslušného sínus kosínus zvyšuje i přítlak, co ho drží do tření, takže ho můžete pustit, zlomit, nebo si ho narvat do břicha, ale už ho takhle neroztlačíme. Rozumíš? ani sebevětší silou. Leda snížit ten úhel. U kola je to to samý, až na to, že ten úhel nemůžeme snížit. Jak se to na předním vzpříčí, tak už nelze sebevětším zvyšováním brzdné síly způsobit prokluz. Čekat že to jde a ptát se kdy, znamená nepochopit podstatu problému. Prostě to nejde, neděje se to a místo toho se děje něco jiného. Co, to už bylo řečeno X-krát. Přemet, apod.

            0 0
            • MlokCZ  

              Já ti v tomhle rozumím a zcela s tím souhlasím. Je jasné, že jakmile dojde k tomu zapříčení a nastartuje to překlápění, že už není cesta zpět (tedy jen jediná a to pouze pustit brzdu, pokud to je ještě včas).

              Pokud má dojít ke smyku předního kola, tak k němu samozřejmě musí dojít dříve než ke vzpříčení a musí být poloha těžiště včas dostatečně nízko a vzadu.

              Nerozumíme si možná ve výchozí situací. Mám nějakou polohu těžiště, do které se přesunu předem. V tu chvíli začnu navyšovat brzdnou sílu a musí dojít k jedné ze dvou situací a to buď k tomu zablokování nebo k prokluzu. A proč by to dřív nemohl být prokluz než zablkokování? Pokud bych vzal extrém těžiště někde hodně vzadu a úplně u země, tak to tak se snad shodnem, že ke smyku dojde zcela jednoznačně a že překlopení nebude vůbec možné.

              Otázkou tedy je, zda je možné to těžiště přesunout na kole dostatečně dozadu a dolu, aby mohlo dojít k prokluzu místo překlopení. To tu už někteří ale z praxe potvrdili, že při určitých podmínkách (jako třeba plášť z horší adhezí) potvrdilo, že to možné je.

              0 0
              • slou  

                S tím těžištěm posunutým dozadu kvůli tomu aby se nekonal letmý výlet se mi vkrádá myšlenka na to, že jakmile ho posuneš dostatečně dozadu nad zadní kolo, či dokonce za osu zadního kola, tak se ti přece odlehčuje přítlak na předním kole na kterém brzdíš. Takže sice nepřeletíš, ale snížením přítlaku předního kola vlastně nezjistíš o brzdě přesné info.

                samo že otázkou je jak se bude chovat celá soustava a kam půjde výslednice sil při brzdění. ;)

                0 0
                • soc  

                  Předpoklad podle mě je, že při maximálním brždění nemáš vůbec zatížené zadní kolo, prakticky jedinný kontakt se zemí je předním kolem. Víc už z toho nevytáhneš. Ale jinak máš samozřejmě pravdu.

                  0 0
                • MlokCZ  

                  To ano, posunutí těžiště může právě snížit v některých situacích přítlak předního kola a proto vůbec k tomu smyku může dojít v některých situacích dříve. Ale jde tedy o to, že při velké rychlosti ani maximální posunutí těžiště, co je možné, abych ještě stále držel řídítka, nebude stačit na to, aby došlo ke smyku a stejně dojde k peklopení. A Milan tu nakousnul, že na některém kole s některým pláštěm nemusí nutně stačit maximální přesun těžiště dozadu a dolu ani k tomu, aby se dalo zablokovat kolo v rychlosti malé a nedošlo k překlopení. Takže v malé rychlosti, až budu venku trošku lepší podmínky to zase znovu na současném kole otestuju, jak je na tom (zda bude dříve odlepení zadního kola nebo smyk při maximálním posunu těžiště dozadu a dolu).

                  0 0
                  • milan1  

                    Oprav mě jestli se pletu ale smyslem tohoto threadu mělo být přesnější rozlišení, čeho jsou dnes špičkové brzdy schopny a jak by se to dalo prakticky ověřit. Myslím, že něco je vyřešeno a kdybys tomu ty, jako tvůrce dal svůj závěr a všechno zde zamkl, mohlo by se pokračovat v přehlednějším threadu jiném, který založíš. Moje, možná mylná předtava je ta, že do toho dalšího by už přispívali jenom ti, které téma zaujalo a hlavně by tam dávali své praktické vstupy, podle podmínek, které ty stanovíš.

                    A důvody? Ty jsou hlavně pro ostatní. Přiznám se, že po dlouhé době hádek bez tématu a všeobecného napadání se objeví něco, co by mohlo spojovat a ono i tohle dokáže někoho přivést k tomu, že ho právě toto téma popuzuje. Tak ať to radši nečte a neraguje, je to těžké? A témat o ničem tady máte spousty. Některé přesto tento thread popudí natolik, že urážka je hned na prvním místě a další už se tetelí na možnost vzniku flame. Tak až budete zase společně nadávat na Olkyče, který ničí toto krásné fórum, plné chápajících a vstřícných nicků, tak se rozhlédněte pěkně pořádně a i tady najdete dost podkladů.

                    0 0
    • prodi  

      mírně mimo téma: jednou jsem chtěl při dojezdu nějakého závodu zamachrovat (viděl jsem to myslím u Staudra na Dolomitenmannu, když dojel do cíle po předním kole) a udělal jsem si takovou ostudu, že podobné věci už nezlouším…:)

      0 0
      • prodi  

        nezkouším

        0 0
        • kámen úrazu1  

          Nebylo to na Sudetech 2007? Někdo, kdo zkoušel Tebou popisovanou věc, dopadl kousek od mých nohou. :-)

          0 0
          • prodi  

            ne ne, bylo to někdy v r.2003–4, už nevím. Kdyby to byla tak čerstvá událost, jak popisuješ, tak bych to takhle veřejně nepřiznal :)

            0 0
      • soc  

        Poprvé jsem tohle viděl u Vouilloze někdy v devadesátých letech na mistrovství evropy… krásně plynulý dojezd po předním, samozřejmě v té době byly používané pouze Véčka. NEbo ještě kantíky? Teď nevím…

        0 0
        • prodi  

          jj, zabrzdíš z vysoké rychlosti na krátké dráze, efekt neskutečný, ale musí se to umět…bohužel :)

          0 0
    • pajasimi  

      nečetl jsem všechno ale něco málo přihodím..mám hayes hfx 9, kotouče 203/160, snažit se úmyslně zaflekovat při vyšších rychlostech by mě asi nenapadlo, mám z těch brzd takovej pocit že by to nedopadlo dobře, jednou jsem však takhle zastavoval čistě proti své vůli:) jedu si takhle po chodníku v jednom maloměstě které dobře znám, napravo ode mne živý plot takže sice nevidím co se děje v ulici, která je již jen pár metrů ode mne, kolmo na „chodník“ to mi ale teoreticky nemusí vadit protože v tomto místě bych auto opravdu nečekal je to slepá ulička, a auta zde nesmí „přejet“ chodník a najet na silnici, po dél které jsem jel..no ale to auto tam vylítlo, ani nevim jak ale okamžitě jsem už stál na předním kole, v takovým úhlu, že ani nevím jak jsem udělal, že jsem nenalítl na kapotu, jen vím že v nejextrémnějším úhlu jsem brzdy pustil a udělal takovou myšku abych to do něj nenapral..v ten den jsem měl nově nasazený organický destičky, se sintrem by to bývalo bylo mohlo být ještě zajímavější;)

      0 0
    • tom xtr  

      No něco podobného jsem si otestoval nedobrovolně vloni na Rampušákovi, kdy mi v nájezdu do posledního kola ještě na asfaltce v míreném klesání (téměř rovina) vběhla pod kolo kočka. Reflex = prudké brzdění přední (asi i zadní, ale to už bylo zadní asi ve vzduchu), pár metrů jízda po předním a návrat zpět. Vůbec jsem to nečekal, takže o jakékoliv korekci posedu se nedá mluvit. Rychlost podle tepáku kolem 37 km/h. Přední při tomhle manévru do smyku nešlo, aspoň co si zpětně uvědomuju, ala brzdnou dráhu jsem po sobě nezkoumal.

      Pro mě z toho pozitivní závěr, že i při prudkém brzdění přední, na relativní rovině, při normálním posedu, ve slušné rychlosti nebude (při dané geometrii kola) tak snadné kolo překlopit (pokud mu tedy vlastní blbostí nějak nepomůžu).

      0 0
    • smith22  

      Co je to za dementní dotaz?To nemáš co na práci?

      0 0
    • wartburg  

      Koukam, ze mas dobry napady. V americe uz by te nekdo zaloval, ze si kvuli tobe rozbil hubu.

      0 0
    • Beruf  

      Je to hlavně o těžišti. Z toho vyplívá kinematika při brždění. Aby si šel do smyku potřeboval by si pevnou vidli a těžiště mít co nejníž a nejvíc vzadu.

      0 0
    • CZiko  

      funguje klacek do předního kola:)

      0 0
      • smith22  

        Tak to je zaručenej způsob :-)))

        0 0
      • pajasimi  

        promiň ale nepřijde ti „klacek do drátů“ poněkud ohranej a už né zcela vtipnej způsob brždění?

        0 0
    • Běžec  

      Nezkoušel jsem to za výše uvedených podmínek co se rychlosti týče, protože se mám rád. Ale v cca 30–35 km/h jsem jednou vjel z kopce do křižovatky a jaksi tam zrovna jelo auto, tak jsem instinktivně zmáčkl přední vší silou a jen taktak jsem neletěl přes řidítka a zadní hodně ve vzduchu (a to bylo s véčkama Tektro).

      0 0
    • soc  

      Shrnul bych to. Podle mě, je maximální možný účinek brzd tehdy, jestliže jsi s těžištěm tak vzadu a nízko jak to jen dokážeš a zvedá se zadní kolo. To znamená, že veškerá možná váha je na předním kole, maximální možný účinek brzd byl tímto vyčerpán. Před tímto stavem může nastat stav, kdy dojde ke smyku předního kola. Toto je veli závislé na povrchu, za podmínek, které jsi předeslal je toto podle mě nemyslitelné, maximum je dle mého deformace špuntů na plášti, která ovšem stále nevede ke smyku. A teď to hlavní. Na cantilevrech s posilovačem nebyl problém dostat kolo na přední, při práci s těžištěm. Nicméně jinak kolo pouze brzdilo, bez výše jmenovaného efektu přelítnutí přes řídítka, nebo smyku předního kola. Véčka dokázaly o hodně víc a za optimálních podmínek bych se bál přelítnutí přes řídítka. Mechanické kotouče Hayes MX2 u mě dokázaly vytvořit ten jev žmoulání výstupků na plášti, nicméně nikdy jsem neměl pocit, že bych měl přelítnout, nebo že by mělo dojít ke smyku. Uznávám, že účinější kotoučovky s větším kotoučem už toto dokáží (přelítnout přes řídítka). Tož asi tak..... můžeš to zamknout :)

      0 0
  • MlokCZ

    Máš pravdu ohledně té rychlosti, v tom jsem se mýlil.

    Pokud vezmu předem danou polohu těžiště a dvě různé rychlosti a dojde k zastavení předního kola (teď beru situaci, kdy na to mám dostatečnou brzdou sílu), tak v tu chvíli bude při větší rychlosti vždy větší přítlak na přední kolo než v té menší. A pokud v té větší rychlosti mám větší přítlak předního kola, tak bude větší tření a tedy pneumatika podrží i větší sílu aniž by šla do smyku. Na překlopení je ale potřeba pořád síla stejná ať je rychlost jakákoliv.

    Tedy máte pravdu oba v tom, že pokud pro danou polohu těžiště má dojít ke smyku, tak to bude pro rychlost menší. A pokud tedy pro menší rychlost pro dané podmínky nedojde ke smyku, ale k překlopení, tak pro větší rychlost ke smyku nemůže dojít pro stejné podmínky v žádném případě.

    A tedy smyk bude snažší v reálu navodit vždy pro menší rychlost.

    0 0
    • MlokCZ  

      A tedy když to rozvinu dále. Pokud vyzkouším, že na konkrétním kole v malé rychlosti (kdy není test až tak nebezpečný) nedokážu s daným pláštěm zasmykovat a dosáhnu počátku překlápnění (i v případě těšiště co nejvíce vzadu a dole co na tom kole je možné), tak na takovém kole dojde ve velké rychlosti při dostatečné účinnosti brzd vždy k překlopení ať se bude snažit sebevíce.

      0 0
  • soc

    Chápu a rozumím téměř všemu, ale můžeš mi prosím Tě sdělit, co máš na mysli tou odstředivou silou?

    0 0
Téma bylo zamknuto, nelze přidávat další reakce