HT okolo 20 tisíc - jak vybrat z té záplavy modelů na trhu?

33 nepřečtených
  • Cosmogagy

    Ahoj všichni.

    Po pár letech se pokouším opět začít trochu jezdit na kole a vytáhl jsem svůj asi 6 let starý HT z Dekáče (základ, tehdy to stálo snad 8 tisíc, 26"kola, ráfkové brzdy, 3×7, těžké je to asi jako tank). Rychle jsem zjistíl že by to chtělo něco lepšího – i po tom co jsem ho nechal seřídit v servisu tak v tom chrastí, blbě to brzdí, z jízdy mám pocit že dřu jak blázen a jedu jak šnek. Takže bych chtěl nové kolo, abych si zajezdil trochu líp

    Tělesné rozměry – 174cm,cca 95kg. Mám trochu problém se zády, takže raději vzprímenější, uvolněnější posed.

    Plánované ježdění – cca 50% polní/lesní cesty, 50% asfalt (cyklostezky, menší rozbité silnice mezi vesnicemi). Bydlím na Hodonínsku, takže žádné velké kopce nahoru ani dolů, ani mně to nijak neláká, spíš ježdění po krajině i mezi poli, lesy a vinohrady. Časově na kole mám v plánu trávit 2–3× týdně hodinku až dvě, jednou týdně delší výlet na 3–4 hodiny)

    Počítám opět s MTB HT, už na 29", nejlíp jednoplacku (kvůli jednoduchosti údržby i řazení) ale snesu i dvojtác, vidlicím moc nerozumím, ale rád bych aby měla zamykání. Brzdy chci určitě hydraulické kotoučovky. Ráfky nejlíp už z výroby takové aby se pod mojí váhou hned nezkroutily, případně aby se nemusely každých pár desítek km centrovat, a ideálně aby byly tubeless ready (i když vím že s TLR bude v mojí cenové relaci problém). Asi neřeším pláště, pedály, řídítka, sedlo apod, to se dá vyměnit – hlavně aby byl kvalitní rám s pohodlnou geometrií, trošku přijatelný pohon a aspoň trochu kvalitní kola.

    Strop jsem si dal na 20000kč za kolo, a víc dávat moc nechci, mám i jiné výdaje.

    No ale co vybrat, když je na trhu xx značek a xxx modelů? Už asi 14 dní ležím ve fórech, v eshopech, stránkách výrobců apod, ale mám pocit že čím víc to studuju, tím míň vím co vybrat… Prý se zlepšil Dekáč, ale je problém s dostupností.. Vzít spíš „horší“ značku s lepšími komponenty, nebo „lepší“ značku s asi lepším rámem ale hůř osazenou?

    Líbí se mi třeba Trek Marlin 6 TREK ale nemá tubeless ready ráfky.

    nebo Specialized Rockhopper Comp Spešl , je ale trochu přes limit… Stout ráfky prý jdou jezdit jako tubeless, vyčetl jsem to někde na angl. foru, ale nepotvrzeno

    Rád si ale nechám doporučit i jiné modely, které by podle Vás zkušenějších přicházely do úvahy.

    Předem díky

    ¨

    0 0
    • Pepe72  

      Ber co se Ti líbí.

      0 0
    • roman 3D  

      jo, vzduchovku a obě pevný osy do dvaceti bude těžké sehnat, koukám ale že máš jinou prioritu a to bezdušáky, potom to je jedno co si koupíš:-)

      0 0
      • Cosmogagy  

        Já ani původně nevěděl ze taková možnost je, ale z pročítání diskuzí a sledování videí jsem tak nějak nabyl dojmu že kdo nemá bezduše, jako by nebyl – nebo teda spis ze jsou lehčí, lip se na nich jezdí a odpadá řešení případných menších defektů.

        Nechám si ale poradit, a pokud se na bezduše mám vyprdnout a zaměřit se spis na jiné věci, nemám s tím problém.

        Podle tvého komentáře soudím ze u tebe by byla prioritách vzduchová vidlice a pevné osy – zeptám se ale proč? Poznám to a využiju to i na silnici, polní a lesní cestě? Terén ale fakt výletní a mírný, kopce tu nemáme a hluboko do lesa mne to neláká. Na sjezdy, kameny a opravdu rozbité cesty mi je jasne ze bych se bez toho neobešel

        0 0
        • t29  

          Pevné osy zvyšují tuhost spojení rámu/vidlice s nábojem kola, tedy:

          • při brždění kolo míň uhýbá do strany, vidlice se míň kroutí
          • při šlapání neztrácíš tolik energie, rám se míň kroutí

          U předního kola to poznáš při krizovém brždění (když ti před kolo vběhne děcko nebo pes).

          U zadního kola to nepoznáš, ale každé šlápnutí stojí energii.

          0 0
    • t29  

      Výška 174 cm = jsi někde mezi M a L, pro vzpřímenější posed rozhodně M a i tak to může být dlouhé, záleží na délce rukou. Nechci spekulovat, jestli by zádům víc ulehčil natažený posed, od toho jsou doktoři.

      Hmotnost 95 kg = krom hydraulických brzd hledej 7" (180 mm) kotouče, vidlici pokud možno s 32 mm vnitřníma nohama, hodily by se náboje s pevnou osou, ale to už asi nevejde do rozpočtu.

      Hodonínsko + polňačky + asfalt = s pevnou vidlicí by kolo bylo o kilo až kilo a půl lehčí, ale zádům odpružení pomůže. Nebál bych se dvojpřevodníku, těch 36 nebo 38 zubů vepředu může zásadně prodloužit životnost nejmenšího pastorku.

      Dražší značka vs. levnější komponenty = z tvého výběru jsou obě značky dražší, podle komponentů se mi víc líbí Trek než Spešl.

      Takový nápad – nechat si na kolo limit 15–17 tisíc a za 3–5 tisíc koupit druhou sadu zapletených kol, které budou mít tubeless ráfky, kvalitní výplet a náboje s průmyslovými ložisky (jinak potřebuješ šikovné ruce nebo šikovného mechanika na seřízení konusů).

      0 0
      • Cosmogagy  

        Díky za reakci – že potřebuji vzpřímenější posed jsem tak nějak zjistil podle toho že na svém kole mám právě víc natažený posed, a záda už po hodině docela cítím. Když jsem vlezl na kamarádův Raymon HardNine 2.0 kde jsem seděl víc vzpřímeně, jelo se mi líp. S doktorem ovšem nekonzultováno :-)

        Nápad s ráfky je zajímavý, nebude ale –5000 na kole znamenat výrazně horší komponenty pohonu, brzdy a vidlici? Raději bych asi pak zvažoval chvíli pojezdit na tom co tam bude z výroby, a pokud bych i poté chtěl přejit na bezduše, tak zainvestovat do nových kol později.

        0 0
        • novas752  

          Nebude, jestli to bude za 20 nebo za 15 je skoro jedno, kola jsoi dnes hrozně drahý a i za 20 nic moc dobrého nepořídíš. Bude to lepší než šrot ani ne za 10 ale ne zrovna o parník.

          0 0
        • t29  

          Tak třeba ten Marlin od Treku:

          Marlin 4 s katalogovkou 15 tisíc škrtnem, tam jsou komponenty podobně (ne)kvalitní jako na tvém kole z Decathlonu.

          Marlin 5 s katalogovkou 18 tisíc a Marlin 6 s katalogovkou 19,7 tisíc jsou osazené naprosto stejnými koly, brzdami, vidlicí. Ty necelé dva tisíce rozdílu jsou v pohonu 2×8 u Marlina 5 proti 1×10 u Marlina 6.

          Marlin 7 s katalogovkou 25 tisíc má značkovější vidlici a značkovější brzdy, nicméně ani jedno není podstatně lepší a kola jsou pořád stejná. Pohon zůstává pořád 1×10 a má o dva zuby menší převodník.

          Marlin 8 s katalogovkou 27,7 tisíc má lepší vidlici (vzduchovou), lepší kola (ráfky vhodné pro bezdušové pláště) a pohon/řazení 1×12. Nutno ale poznamenat že i tahle lepší vidlice má pořád 30 mm vnitřní nohy, stejně jako vidlice na levnějších modelech, takže se při brždění bude víc kroutit (viz příspěvek o pevných osách).

          Ještě jsou tady náklady na servis: náhradní kliky, řetěz a kazeta pro 2×8 jde na e-shopech sehnat dohromady za 1500 Kč. Naproti tomu jenom samotná 10r kazeta stojí kolem 1200 Kč, a kazeta pro systém 1×12 kolem 2200 Kč.

          Když to shrnu, tak Marlin 8 je výrazně lepší, ale nevím jestli to stojí za rozdíl v ceně (jak pořizovací, tak náhradních dílů). Rozdíl mezi Marlinem 5, 6 a 7 je minimální a volil bych Marlina 5 a šetřil na lepší díly, ať už jsou to kola, pláště, vidlice, jednopřevodníkový pohon nebo třeba jiné sedlo a gripy.

          0 0
    • adam1  

      Co chceš vymýšlet v dnešní době za 20000,–?:))

      Jestli chceš jezdit 3×tydně to už je slušné tak zainvestuj a kup si něco lepšího i ke vztahu k tvým parametrům ,klidně i na splátky -kolo je fajn investice :))

      Zrovna jsi se zakoukání do světoznámých značek no :)zkus kouknout např.něco od pells ,kross,kelyss,mmr .

      Základ který časem “doladíš” je rám s pevnou osou a vidlice 32mm nohy air s osou .

      0 0
    • RapMan  

      Kup si zase z dekáče, tohle je v pohodě https://www.decathlon.cz/…_/R-p-330066?…

      0 0
      • Cosmogagy  

        Přiznám se ze Dekáče se trochu bojím, s tím co mám doma ????

        Ale je fakt ze doba asi pokročila a cenově je to taky jinde. Zajedu se tam podívat.

        Ani tohle za 19000 nevypadá vůbec blbě za ty peníze, z mého laického pohledu : https://www.decathlon.cz/…_/R-p-329414?…

        0 0
        • adam1  

          Není skladem:),ber decač xc100 to z odkazu výše ten je v M skladem .

          0 0
          • Cosmogagy  

            Na prodejne v Brně píšou skladem oba modely v M, tak si udělám výlet, porovnám, pokud bude možnost tak projedu a uvidim :-) je fakt ze ten vyšší model vypadá kapku líp, ale už je par tisíc přes muj limit. Třeba mne naživo přesvědčí :-)

            0 0
          • RapMan  

            případně tohle je taky skladem https://www.decathlon.cz/…_/R-p-330101?… . Celkově kvalita kol z dekáče je ok, poměr cena/výkon jeden z nejlepších.

            0 0
    • holmes  

      Ahoj,

      není to vše jenom o tom nákupu. Jezdím trasy a vzdálenosti něco podobného jako Ty a řekl bych, že na to není třeba žádné extra kolo.

      Zdejší forum uznává už jen 1× něco a bezduše, nic proti tomu.

      Koupíš něco 1×11 nebo 1× 12, sice ušetříš za přesmykač, ale když si porovnáš ceny dílů, tak se nestačíš divit.

      Spočítej si podle toho co řadíš převodové poměry a z toho vyjdi. Možná zjistíš, že Ti bude stačit 2×10 a tam už jsou ceny komponentů úplně jinde.. Třeba na kole 2×10 ( 38/26 a kazeta 11/42 ) je nejlehčí převod 0,619 a na to co jezdíš určitě vyjedeš všechno, nehledě k tomu, že úplně nepřijdeš o rychlejší převody.

      Jak píšeš, základ je pohodlný rám, vše ostatní se dá měnit.

      Zde v bazaru je třeba kolo: https://www.bike-forum.cz/…9-velikost-l, V bazarových kolech se dát vybrat i jinde.

      Pokud Ti bude rám sedět, tak přestavba na 2×10 vyjde určitě do pěti tisíc. Těch zbylých pět z rozpočtu můžeš dát do nějakých lepších, třeba i bazarových kol. Pevné osy jsou určitě lepší, ale dá se bez nich žít .

      Já osobně bych kolo za 20 0000 Kč nekoupil ani náhodou, za ty peníze postavíš určitě lepší. Samozřejmě, ne každý chce stavět.

      1 0
    • Azmir  

      Další alternativa, mi to za ty prachy přijde good, ale rezerv má určitě dost. 23k, carbon, vzduchová vidle, 1×11 deore https://www.alza.cz/…n-4-2-vel-17?…

      0 1
      • t29  

        Rozhodně lepší než cokoli od „renomovaných značek“ v podobné ceně, jako ten Trek Marlin.

        0 0
    • badys  

      jsem teď šmejdil na CB a je tam:

      https://www.cyklobazar.cz/…ross-country

      nejsem majitel, ani ho neznám, bydlím v jiném regionu :)

      0 0
    • d  

      Teď mi to přilítlo:

      https://www.cyklonemcik.cz/…-glossy-2022

      0 0
    • TommyP3  

      Na ty rovinky kolem Hodonína je 1×12 celkem diskutabilní. Po čase začne odstupnovani vadit a člověk má problém najít převod. Osobně bych s 2×10 neměl problém. A navíc dost málo modelů do 20 tisíc je dnes k něčemu. Většinou šrot s maximálně alivio hazkou a když dobře tak 2×9 microshift. Zkus se podívat naproti Masaryka nebo v průchodu u sálu Evropa v Hodoníně. Tam by třeba něco lepsiho mohlo být. Byť jetého ale s tímhle limitem to moc nevidím. Na ježdění po Dúbravĕ a Pod Horu to stačí a jenom slušné pláště s ventilkama, páskou a mlíkem budou podstatná část budgetu.

      0 0
    • milan.v  

      Jo, je sezóna v plném proudu a tak se kupuje do 20.000 jak o závod… :-D

      1 0
    • Cosmogagy  

      Po delším vybírání mám zatím favorita v kole Qayron RAM MKII 5

      https://qayron.com/…mkii-5--p164

      Vzduchová vidlice, pevné osy, 1×11 Deore, za cenu 25 tisíc Kč. Nakonec jsem se rozhodl aspoň těch 5 tisíc oproti původnímu plánu přihodit.

      Co na tenhle model za tyto peníze říkáte Vy zkušenější?

      0 0
    • McBlacky  

      Idealne neco jako decathon nebo direct sale. Maximalni tuning bych udelal vylepsenim plastu a gripu a pak jezdit a jezdit nez se to rozpadne.

      Za dvacku moc muziky neni

      1 0
    • Nutribird  

      Kouknul bych na CTM

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.