Handbikem na konec světa, fáze II - trénink, tuning

1220 nepřečtených
  • onuce

    Pokračování příprav na výpravu kriplkárou do Santiaga … Budu opět vděčný za každou radu, ať již technickou, či jinou. V rámci tréninku dnes švih kolem třiceti kilometrů, maximálka zatím přes 45km/h. Tuning pokračuje, a to přidáním zviditelňovacích prvků, předních světel, základního nářadí, pumpičky, pneuheveru. A hlavně Spotify zrcátka. Také yyřešeno umístění mobilu pro sledování mapy apod.

    • AussigBiker  

      Spotify zrcátka = asi zpětná zrcátka? Jinak kdyby se přes ně dalo Spotify ovládat, tak to by byla teda vychytávka :-)

    • onuce  

      Tedy zrcátko, jedno. Ano, zpětné zrcátko umožňující bezpečný poslech ve sluchátkách.

    • Mig_all  

      A ta plácačka s odrazkama to je home-made?

      • onuce  

        Decathlon. Ještě mám jednu, ta přijde kolmo vzhůru na vodorovnou část držáku. Nejefektnější je kroužící blikačka na ovládacím kruhu kola. Jinak zrcátko také z Decathlonu, kupodivu stálo pětistovku, ač jinak je tam vše cenově podhodnocené, tak tohle fórové zrcátko mě překvapilo.

        • xtonda  

          Ta plácačka vypadá gut, jak moc je to bytelný a jak je to dlouhý? Hodnocení na webu Decathlonu to nemá moc dobrý. Já sem koupil tohle https://www.global-sport.cz/…bovym-cidlem a byl to aušus, při druhý jízdě sem o to zavadil nohou a ulítlo to.

          • onuce  

            Jak je to bytelné ukáže čas. No chytl jsem s tím dnes sloupek a přežilo. Je do toho zacvakávací nabíjecí blikačka, tedy vcelku domyšlené. Dlouhé dost, ale metr nemám. Změřím, hned jak jej budu mít.

    • couffy  

      maximální rychlost na vozík pěkná,jaká je průměrná na těch cca 30km?

      • onuce  

        Průměrnou nevím, používám do větších kopců přípomoc. Tedy cca 15km/h. Přípomoc bych nepoužíval, kdyby byl lehčí převod. Vše časem.

        • onuce  

          Tak podle tachometru 13km/h. Ale netuším, jak počítá zastávky. Hodně se kochám. Dnes hlavně knihami a otužilci u jezu v Hradišti.

    • jirkous3  

      Skvělé, je dobře, že se věnuješ hlavně bezpečnostním prvkům. Dokonce i rukavice z Lidlu se očividně osvědčily. Dobrá práce.

      • onuce  

        Děkuji. No rukavice jsou na hraně, bez vnitřních flešových nefungují.

        Jinak jsem také naimpregnoval brašničky na aku. Ještě držák lahve na přední vidlici, aby bylo pití při ruce. A pak nějakou stavitelnou trubku k pneuzvedáku. Zatím bych musel improvizovat třeba dlažební kostkou, apod.

        • onuce  

          A ještě mám problém s řazením nejlehčího převodu. Kryt napínacího kolečka hazky se opírá o úchyt předního kola. Potřeboval bych hazku více napružit, jenže žádný předepínací šroub jako u normální hazky tam není. Tak poslední kolečko řadím nohou, musím hazku kopnout, aby se napružila a odskočila k nejmenšímu pastorku. Je to hazka Tourney.

          • jirkous3  

            No já nevím, nemáš to přeřazeno spíš na nejtěžším převodu? Možná plácnu blbost, ale nešla by dát na osu podložka a tím oddálit to osmikolo dál od rámu? Pak už by stačilo jen doštelovat přehazku. Z těch fotek není poznat jaká je tam osa, jestli na matice, tak by to neměl být problém.

            • onuce  

              On by zas na druhé straně škrtal kotouč o vidli. V nejhorším upiluji klec. A máte pravdu, spletl jsem se, jedná se o nejtěžší převod.

              • jirkous3  

                Proč by měl škrtat? Na druhé straně by se přeci nic nezměnilo. Jen bys malinko rozháhl ty nohy. Ta podložka bude mít do jednoho milimetru, to nic není.

                • onuce  

                  Rozáhnout, to jedině. Ale chce to alespoň tři milimetry.

      • Esi  

        V rukavicích z Lidlu jezdím do 0 stupňů a na 2 hodiny úplně v pohodě, mám je už cca 5 let a ještě se nerozpadli

        • onuce  

          Jsem zimomřivý na ruce. Jinak je mi teplo.

          • Esi  

            Já jezdím na MTB a protože mám jen letní tretry a silnější návleky tak první je zima na nohy, v zimě jezdím max 2 hodinové vyjížďky to se ještě dá v pohodě, dneska 40km 1h 32 minut

            • couffy  

              Do letoška jsem jezdil taky,letní tretry,návleky Force Hot,super ponožky Merino a nic moc,letos jsem koupil zimní tretry Force a je to veliký plus

              • Esi  

                Já se k tomu časem tady dopracuju, jediné na co je mi po 2 hodinách zima jsou prsty u nohou

              • CzechJoker  

                Zimní tretry Force mám taky. Byly levné a tím je řečeno asi vše. Tolik zbytečných konstrukčních chyb se jen tak nevidí… Nejsem si jistý, jestli bych tu chybu zopakoval. Ostatně, asi už ani nebudu mít kde.

                • couffy  

                  Jsou to moje první zimní tretry,takže oproti letním +návleky obrovský rozdíl.Konstrukční chyby?Kde,rád se nechám poučit,abych příště volil lépe,jak píšu mám zimní poprvé,tak se rád něco přiučím.

                  • CzechJoker  

                    Na první dobrou:

                    • suché zipy se stáčí dovnitř, při obouvání zachycují ponožku
                    • téčko, které překrývá zip, se odchlipuje a zachytává za kliky
                    • smyčky, které drží tkaničky, jsou mizerně přišité a občas upadnou
                    • nahoře jsou ostré hrany, které při delší jízdě řežou

                    Měl jsem v ruce jiné tretry, které měly tu horní část vyřešenou tak, že se jednalo o pružnou část, která byla na stranu klik napevno a přetahovala se přes nárt tak, aby o kliky nic nedrhlo. Akorát stály více než dvakrát tolik.

                    • couffy  

                      Díky za info,zatím jsem v nich byl venku asi 5×,a nic takového nepozoruji.Aspoň vím co čekat :-(

                    • Zvanty  

                      Souhlasím jedině s těmi úchyty na tkaničky. 200km na silničce a nic netlačí, neřeže, sucháče drží a to jsem už párkrát v nich v zimě tlačil kolo z Ovčárny až na vysílač. :)

        • jirkous3  

          Jenže víš jak to u nich chodí. Jeden rok dokáží prodávat velmi dobré kusy a rok na to udělají ve stejném designu totální šunt. Prostě je to tam tak trochu sázka zda to vyjde. Pokus si vzpomínám z obchodu, tak tyhle byly vevnitř takové chlupaté.

          • Esi  

            No já obecně nejsem zrovna zimomřivý na ruce, tak že do nějakých 8 stupňů jezdím v dlouhých letních, tak tohle, když je pod nulou vezmu si pod ve jedny slabé vnitřní když je chladněji než –5 tak už nejezdím, je zima na nohy

            • jirkous3  

              Taky jsem to míval podobně, ale někdy po padesátce se to zlomilo prsty na rukou mi hrozně promrzají. Naopak vůbec nikdy nenosím zimní boty, ani na mnohahodinové turistické pochody. Stačí ale vyjít na hodinovou procházku v tenších rukavicích a už ruce za celou dobu neprohřeju ani během. Holt, věk se hlásí. Když je pod –10, tak jediná možnost jak udržet ruce v teple jsou pro mě tenké běžecké rukavice z Lidlu a na ně teplé palčáky.

              • onuce  

                Po padesátce zlomilo… Naprosto stejné i u mne.

              • Esi  

                Já když je pod nulou tak si na kolo času právě ty lehké běžecké z Lidlu a ty sportovní z Lidlu, mám dvoje a při tento účel o číslo větší, c když mrzne ta se stejně do nějakého moc terénu neústavní tak že lehká neohrabanost na brzdách a řazení nevadí

    • Foose  

      Pane chválím Vám bezpečnostní prvky. Teta na opěradla svého elektro invalidního vozíku vozí i reflexní vestu…

      No a já mám na cyklovozíku pro děti praporek!

      Docela by mne zajímal ten hever. Již jste zkousel alespoň pokusně kriplkáru nadzvednout?

      • onuce  

        Ano, zkoušel. Perfektní, zvedá skoro o osm centimetrů. Jen je třeba nějaký sloupek. Ideálně štůsek knih.

        • Finidi  

          Mistre a smerem nafukovaciho zvedaciho polstare jste nepremyslel? https://youtu.be/fKmWHO-7CBc

          Nepotreboval byste na takovou vahu, stacilo by neco mensiho, hustilku s sebou urcite povezete. Jiste byste pro takovy polstar nasel i jine vyuziti.

          Edit: citim se jako Cimrman… Prave jsem o nekolik prispevku niz narazil na to, ze skutecne mate polstare v planu jako hever, a take dalsi vyuziti… :o)

      • Esi  

        Mě teda přijde zrovna hever nadbytečný, stačila by nějaká plastová podpěra, zvedneš to jednou rukou, jen to moci na neví položit pro opravě defektu aby to neleželo na zemi, ten vozík zvedneš jednou rukou

        • Foose  

          Tak co si budeme povídat vyvrátit to do příkopu zas tak slozite nebude…

          V Japonsku nedostaneš řidičák na velkou motorku pokud ji nezvedneš sám zase na kola…

        • onuce  

          Vozík ano, ale předek ne.

    • jIrI___  

      Osobně bych dal dozadu více reflexních prvků. Dají se koupit obstojně fungující nažehlovací reflexky (třeba) nebo bych aspoň přes opěradlo přehodil běžnou reflexní vestu. Přeci jen takový stroj není věc, kterou řidič na silnici očekává…

    • onuce  

      Další krůček k expediční výbavě, instalována příruční brašnička a tři držáky na lahve.

      • Smazaný účet  

        A není to málo Antone Pavloviči?

        • onuce  

          Myslím, že nevím.

          • Smazaný účet  

            a co krabička na hašlerky, je?

            • onuce  

              Nesmysly nedělám. Respektive nechci přeplácat zbytečnostmi. Ale dostatek pití v kopcovité etapě cesty se bude hodit.

              Ráno si jedu pro tři nové Švalbiny, tři odolné duše, pudr již mám.

              • Smazaný účet  

                No a nebylo by lepší si všechny ty věci kupovat po jedné? To aby jsi si rozložil tu radost z nakupování do delšího prostoru. Představ si tu radost o kterou jsi se ošidil když si něco objednáš a necháš poslat najednou. Třeba v tomhle případě mohla být trojnásobná.

                • onuce  

                  To by se mi vše hrozně časově natáhlo. I tak kupuji něco každý den. Dnes ty držáky a držáky držáků.

            • Pessinger  

              Krabička na hašlerky je od SESEho a jeho bastlu :D

          • Esi  

            není nad to když expediční stroj bez jezdce má alespoň 80 kg, to ta cesta hned líp utíká :-)

      • zdenal8  

        No každopádně to kuřecí stehno přidělaný tuším izolačkou na francouzský holi už nepřekonáš.

        • onuce  

          No ale to jste mi vnukl nápad. Menší chladící boxík pod sedadlo. Na potraviny podléhající zkáze.

          • Smazaný účet  

            …ale i jezdec podléhá zkáze!

          • Smazaný účet  

            Výborný nápad a může to být s chlazením napojeným na tu baterii vepředu, jdi do toho, drobné technické problémy určitě vyřešíš nějakým tím samodomo upgrejdem spojeným s nakupováním a to je radost na druhou když to funguje.

            • onuce  

              Spíše jen pasivní, tepelně izolovaný.

              • Smazaný účet  

                Ale zase je to výzva. A těch potencionálních objednávek…

                • onuce  

                  Jenže akumulátory s sebou ke svatému Jakubu nepotáhnu. To již pěkně za svoje. Jen ten startovací zdroj jako powerbanku pro mobil a tablety.

    • onuce  

      Mam po ránu další nápad. Dva vzduchové polštáře z Lidlu, co mám zatím jeden jako hever, vedle sebe na sedadlo, a mačkací balonky s ventilem u každé ruky. Budu moci nastavovat výšku a tvar posedu!

      • jirkous3  

        Jestli ale budeš s těmi doplňky pokračovat tímto tempem, tak místo odstranění elektromotoru budeš muset naopak ještě jeden přidat. Copak ti není jasné, že cílem je, aby byl handbike co nejlehčí? Ale jinak to není úplně špatný nápad, budeš mít odpružené křeslo jako řidič kamionu. Jen je otázka, co to udělá s využitím síly, aby se to nechovalo jako jízda na silnici s odemčenou vidlicí a tlumičem.

        • onuce  

          Rozumím. S doplňky tímto končím. Pak jen přední nosič na zavazadla. Ale ty vzduchové polštáře zkusím!

          • oddie  

            Já bych se neunáhloval, s takovými rozhodnutími. Ten stroj je naopak na doplňky mnohem vhodnější než kolo. Uveze toho mnohem více, má mnohem více prostoru, a také se to k němu hodí. Klidně bych zauvažoval i nad něčím jako skládací střecha ala kabriolet. Pro případ deště. Ostatně nějaké inspirativní obrázky už tu tuším také byly.

          • jirkous3  

            On se sice handbike odstraněním baterií a motoru velmi odlehčí, ale zase musíš počítat s tím, že na rozdíl od kola nemůžeš sesednout a tlačit. Prostě musíš všechny kopce vytáhnout rukama ať se děje co se děje. A obzvlášť, pokud opravdu pojedeš sám. Dlouhé a táhlé kopce nejsou problém, ale nějaké krátké prudké výjezdy by mohly být nepřekonatelné. Na stranu druhou, obzvlášť ke konci camina už se na trase pohybuje dost pěších poutníků a ti rádi pomohou.

            • onuce  

              Z prudkých stojek mám strach. Musím opravdu hodně lehký převod…

      • zdenal8  

        Panečku, sedačka na vzduchu. Tak to bude chtít ještě kompresor.

      • MartyM  

        Koukam ze lokalni pobocka lidlu a decathlonu ma diky tobe zne…

        • onuce  

          Také e-shopy. Zrovna jsem si z balíkovny přinesl zavěšené na berli tři pláště a duše.

    • dr nick riviera  

      Pane, a už máte pro vozítko jméno? Myslím, že kolektivní b-f vědomí Vám při jeho vymýšlení připomůže. Na fotkách jsou na některých komponentech nápisy – „Titanium Terminator, Speedy, Speedmaster“, ale ty mi k Vám přijdou tak nějak obyčejné, chtělo by to něco originálnějšího;-)

      • iron.hide  

        Kriplkara Titanium Speedmaster 3000

        • onuce  

          Něco jednoduchého, úderného.

          • Smazaný účet  

            Chancellor

            než položíte otázku, zadejte to do google ;-)

            • Janes  

              Mě napadá pouze „Hellschair“, ale chápu, že vydat se s tím do Santiaga by asi nebylo to pravý vořechový. :-)

              • Janes  

                anebo si vzít jiný příklad z Julese ..( Roburův Albatros bylo letadlo poháněné elektřinou).

                • Smazaný účet  

                  jj, to mě napadlo taky, ale přece jen Albatros je takové dost časté pojmenování…

                  • Janes  

                    JJ, pár let jsem je vyráběl :-). Ale představa Onuceho, jako pána světa......

                    • Janes  

                      stejně byl Verne mimozemšťan…

                      Roburův Albatros bylo letadlo poháněné elektřinou,

                      které vypadalo jako námořní loď. Postaveno bylo ze speciálního lehkého, ale tvrzeného lisovaného papíru, který byl tvrdší než ocel.

                      Mělo třicet metrů dlouhou a čtyři metry širokou palubu se zábradlím. Do jeho trupu Robur umístil stroje a sklady střeliva, potravin a vody. Na palubě pak postavil tři kabiny, které sloužily jako kuchyně, spižírny, ložnice posádky a také jako strojovny. Na zádi v poslední kajutě byla kabina inženýra Robura, jídelna a zasklená kabina pro kormidelníka. Letadlo se vznášelo na principu helikoptéry, jejíž vznik v knize Verne vlastně předpověděl. Svislých vrtulových os měl Albatros celkem sedmatřicet, patnáct vpředu, patnáct po stranách a sedm vyšších uprostřed. Každá osa měla dvě protiběžné vrtule, což zajišťovalo stabilitu lodi, která by se jinak otáčela kolem své osy. Všechny vrtule poháněla elektřina z článků, jejichž konstrukce zůstávala Roburovým tajemstvím, stejně jako konstrukce akumulátorů. Maximální rychlost Albatrosu byla 200 kilometrů za hodinu. Posádka lodi byla šestičlenná. Tvořil ji inženýr Robur, jeho zástupce Tom Turner, mechanik s dvěma pomocníky-kormidelníky a kuchař.

                      • AE86  

                        Takže když jsem to v 90tých letech četl poprvé, nevědíc co je karbon jsem to vizionarství ještě nemohl docenit, zajímavé

              • jirkous3  

                To už by pak byl lepší Saintbajk, ale stejně to není nic moc na výslovnost. A zdrobnělina Santík by mohla až moc evokovat Vánoce, ať už tak či tak.

            • onuce  

              Kancléř?

          • Kalic  

            Komposťák?

            :-)

          • iron.hide  

            jasne, sorry, tak potom Kamion

      • onuce  

        Přesně! Také marně dumám. Kriplkára nezní hezky, tak tomu zatím říkám „ruční šlapadlo“.

        • oddie  

          Rukošlap!

          • Smazaný účet  

            Handšlapka, Šlapkojet, Onuckára, Handjob, toho by mohlo být…

            • couffy  

              na tenHandjob bych si dal pozor

              • Janes  

                Já myslím, že Onuckára je fajn :-)

                • Smazaný účet  

                  když je Che Jura, mohl by to být Che Car…

                  • couffy  

                    Viděl bych to na český název,aby mohl mistr doplnit českého lva

                    • onuce  

                      Pokud to napíši foneticky, bude to dvojsmysl. Jen to k musí být takové tučnější. Čeká. To je blbost, prostě Che Car

                      • onuce  

                        No dnes jsem se celý den mořil s výměnou plášťů. Vozík byl hned, ale předek… Hned jsem chtěl vše zfunkčnit, tedy noře pilování, rvaní, pětkrát rozborka… Vytavené konektory, vše šejdrem, vše drhlo, nebo nešlo doladit. Ale hurá.

                  • onuce  

                    Čekár je horký favorit. Určitě lepší než původní Kancléř Evokuje to Czech Car, Čekkár

    • onuce  

      Defekt na předním kole je na cestě neopravitelný. Znamená to moře rozebírání, včetně balanceru… Budu vozit opravnou pěnu ve spreji. Jinak to jistí taxi. Nebo kdyby nějaké pojištění…

    • onuce  

      Má to zvláštní uchycení přední vidlice. Dole napevno, nahoře přes příčku nosiče jen přišroubováno. Má to umožňit změnu úhlu vidle?

      • onuce  

        Asi ano. Ale to budu dole ohýbat mezi sváry plech.

        • jirkous3  

          A nemá to sloužit k tomu, aby sis mohl sklonem vidlice nastavit vzdálenost madel pro šlapání od sedačky?

          • onuce  

            Snad. Ale jinak je to nastavitelné délkově i výškově. A ještě fotky plášťů…

            • jirkous3  

              Tak to bude ono. Je jasné, že jiné nastavení bude mít 160cm prcek a jiné dlouhán se 190 cm. Handbiky se často staví na míru, tohle bude univerzál.

              • onuce  

                Jo jo, již jsem nastavoval. Délku i výšku. Ten úhel vidle zatím ponechám, nevím jaký je lepší.

                • jirkous3  

                  Taky nevím, ale mohl by dost zásadně ovlivnit jízdní vlastnosti. Nápadá mě třeba: poloměr zatáčení, přenos otřesů do madel, schopnost držet směr, měnit zatížení předního kola atd. Těžko říct, na to časem určitě přijdeš.

                  • onuce  

                    Ano. No možnost zatáčení je již teď úžasná, otočím se i na úzkém chodníčku.

                    • jirkous3  

                      Nebo mě napadla ještě jedna možnost. Nenastavuje se tím třeba úhel spojení pohonné části a vozíku? To by pak ovlivňovalo zvednutí a současně i sklon sedadla vozíku.

                • Smazaný účet  

                  víc položená je lepší pro downhill :-)

            • onuce  

              A jen taková drobná zajímavost ohledně duší. Telefonicky jsem si v eshopu vyprosil, aby vybrali nejkvalitnější z kvalitních. A přišly důkladně obalené práškem, zřejmě mastek. Úplně bílé. To jen jako příspěvek k nedávnému sporu ve vlákně pudrovat, či nepudrovat. Ostatně původní duše na vozíku byly totálně připečené ke gumové pásce v ráfku.

            • onuce  

              A ještě úchyty lahví, vozík je pro tyto účely opravdu vděčný. A vše v dosahu přímo z křesílka.

              • couffy  

                Na delší cesty bych jako zásoby pití volil něco na způsob Camel becku,který bych zavěsil na opěrku křesla

              • hawrda  

                Zkusil bych poslat par fotek pani prodávající.

                Třeba by to teď vzala za dvojnásobek původní ceny zpět:).

                Udělal jste kus prace pane.

                Parada!

                • onuce  

                  To jsem udělal. Vůbec nereagovala, ačkoli to sama původně chtěla. A moc děkuji!

                  • Smazaný účet  

                    Se divíš, ta je ráda, že má ten křáp prodaný :-)

                    • couffy  

                      Baba jedna Chvátavá :-)

                      • oddie  

                        Přesně, jakmile má prachy v ruce, stane se nepříjemně chvátavou. Kdepak, ženským neplatit buď vůbec, nebo aspoň co nejpozději :D

              • zdenal8  

                Úplnek pan Lorenc. Piva tu nejsou :-)

      • Smazaný účet  

        a kterak je uchyceno pivo?

    • onuce  

      Dnes nechtěná zatěžkávací zkouška. Polovina švihu, šestnáct kilometrů, ve vydatném dešti. V lese okamžitě bahno, naštěstí již trasa vesměs z kopce. Na silnici vrstva vody, liják do očí, kamionový ohoz. Měl jsem strach ze zkratu, ale v pohodě. Stalo se něco horšího však. Všiml jsem si ve spotify zrcátku, že blatník je nějak daleko od kola. Selhal rychloupínák! Vycvakl se. Osa byla z poloviny venku. To je vážný problém. Co s tím? Jistí to jen dvě kuličky na pružinkách.

      • kOmE  

        Ještě, že jsi to nepálil nějakou šedesátkou. Je to invalidní vozík, asi se na tom nemá tak skotačit. Co s tím nevím.

      • mr.antik  

        Opatrně s tim klopením zatáček…

      • Marskatin  

        nakloněím přeneseš váhu na druhé kolo, ideálně aby se to uvolněné nadzvedlo nad zem a uderem ruky opět zarazíš zpět. Někdy je dobré mít v tom RÚ trochu vůli, nemít to seštelované úpně natěsno, aby měly kuličky prostor naplno vystoupit.

        Nějaká řešení jsou, otázka je, jaké je v zadních kolech použito ložisko. Možnosti jsou asi 3

        Palcové R8 (vnější 28,575, vnitřní 12,7)

        Metrické 6001 (vnější 28, vnitřní 12)

        hybrid R8/6001 (vnější 28, vnitřní 12,7)

        • onuce  

          Tak! To bude ono. Podložil jsem pod osu gumičku, abych vůli vymezil a necvakalo to při bočníc pohozech. Před tím to nikdy nevyskočilo. A určitě palcové, všechny šrouby na vozíku jsou palcové, i jiné stoupání.

          • zdenal8  

            No to stoupání bude taky v palcích. Každopádně určitě by se našel trochu odpovídající metrický šroub, co tam bude při troše snahy nakonec pasovat :-)

        • onuce  

          No a jinak jaká řešení máte na mysli? Na tohle musí být spolehnutí, když pak svištím z kopce, nebo sleduji hustý provoz… Děkuji.

          • onuce  

            No pokud není stoprocentní řešení, musím instalovat systém včasného varování. Tedy na vozíku sensory snímající přítomnost ráfku, kapacitní asi nejlépe. Pokud se kolo začne vysouvat s osou ven, sensor ztratí „kontakt“ a spustí alarm. Jednak akustický, ale pak ještě nějak do mobilu, aby byl slyšet ve sluchátkách při poslechu hudby. S tím si zatím nevím rady, Lze nějak jednoduše? Je nějaká taková „chytrá“ krabička? Nebo alespoň blikající silnou LEDku v kokpitu. A nebo jen našroubovat ohnuté plocháčky s brzdovými špalíky, tak, aby při povyjetí kola začaly automaticky brzdit ráfek. Teď které řešení bude nejlepší…

            • oddie  

              Nejlepší bude namontovat tam všechny. Tak důležitá věc přeci musí být jištěná redundantně.

            • jirkous3  

              Opravdu píšeš o něčem, co drží kolo? To si opravdu myslíš, že ti něco pomůže blikající ledka když pofrčíš z kopce? To přece musíš vyřešit mechanicky, nedovedu si ani představit následky kdyby za jizdy vypadlo kolo, smetlo by tě první auto.

              • onuce  

                No právě! Ale jak?

                • jirkous3  

                  Těžko říct, nikdy jsem ten systém neviděl a ani fotky jsi sem nedal. Takže většina z nás neví o čem píšeš.

                  • onuce  

                    Teď jsem oboje vyčistil a promazal. A sesadil. Přístě vyfotím.

                    • onuce  

                      Je to vlastně tohle

                      https://www.halder.com/…nym-drzadlem

                      • zdenal8  

                        Pokud to máš pouze jako napodobeninu handbike, tak bych to zrušil a dal to tam napevno na osu a matku, případně místo toho osazený šroub. Nevím jak přesně je to tam řešené, ale myslím, že by to mohlo jít předělat.

                        Tohle je hádám provedení u vozíku na běžné denní použití, když ho potřebuješ skládat do auta atd. Ne aby si na tom najížděl kilometry.

                        • onuce  

                          Je to aktivní vozík, pro aktivní použití. Proto jsou kola i vykosená.

                      • jirkous3  

                        Tak to, co zmiňuje Zdenal je asi nejlepší řešení. Mně ještě napadlo jedno takové samodomo. Podle toho výkresu je v ose vyvrtaná průchozí díra. Pokud by se do ní dal udělat závit, tak by stačilo dát zvenčí šroub s šestihrannou hlavou a velkou podložkou, která by bránila vysunutí kola ven.

                        • Marskatin  

                          A pak šroub neprojde ložiskem. Tohle tak snadno nepůjde.

                          Otázka je jestli potřebuje sundávat kola a jak často. Což mě vede ještě k otázce, jestli přední kola jsou taky nějak jednoduše oddělávací , jelikož je na fotkách nevidám. Taky nějaký RÚ?

                          v té trubce, co jsou zasunuty zadní kola je zpravidla na každém konci vsunuta s vložka s tou šikmou dírou. Obvykle má nějaký drážku, aby šla zasunout jen jením způsoubem. Je to proto, aby kola měla stejný sklon. No a celá ta trubka se dá většinou natáčet, tím se seřizuje sbíhavost kol. Je to proto, sklon kol se používá cca 3–6°, ale použávají se i na stejném rámu různě velká přední kola, případně různě tlustá zadní kola a to ovlivňuje geometrii vozíku, je potřeba to seřídit. Tzn, pokud je vozík trvale používán jako handbike, mělo by se to seřídit na tento účel. Při těchto úhlech to není tak fatální jako např ú úklonu 10°, ale je to nějaký odpor navíc.

                          Možnosti jak z toho ven:

                          nechat vysoustružit nové vložky s dírou uprostřed a bez sklonu se závitem M12×1,25(1,5) přejít na ložiska 6001, což by znamenalo vyměnit náboj. Jako osa použít pevnostní šroub M12 s patřičnou délkou a stoupáním.

                          V tu chvíli už není nutno řešit sbíhavost a jako bonus ojíždíš plášť uprostřed a ne ze strany, kde není tak odolný vůči defektu.

                          Zároveň je potřeba mít tu vložku dost dlouhou, při nahrazení 3°úklonu kol, koly bez úklonu se ti sníží rozchod o cca 3,5–4cm v závislostin a velikosti plášťů. Otázka je jestli ti to vadí, nebo je to pro tebe naopak výhoda. A nahoře ti naopak vylezou z pod blatníku. Pokud to nastavíš tak, aby byly nahoře zase schované pod blatníky, klesne rozchod o 7–8 cm. Opět může bát problém i výhoda.

                          A teď jsem si uvědomil další zádrhel přechodu na šroub. Kola na vozíky, počítají s rychloupínákem, který nevyvíjí na ložiska axiální sílu, tudíž v nich zpravidla není mezi ložisky rozpěrná trubička, která je naopak nutná pro šroub.

                          Past vedle pasti.

                          • onuce  

                            Jak píšete, předělat to prakticky nelze. Dal jsem pryč gumičkové podložky, kuličky i osu tlačítka promazal. Myslíte, že i tak je tento systém nespolehlivý?

                            • onuce  

                              Ještě instaluji zarážky z ohnutého plocháčku. Když osa povyjede, začne zarážka brzdit ze strany plášť.

                            • Marskatin  

                              Před lety jsem jezdil na handbiku, který měl takto řešená zadní kola, akorát teda kolmo a za 2000km žádný problém, maximálka byla 78 km/h.

                              Vše je o tolerancích. Osa musí jít do otvoru na těsno, nesmí tam být větší vůle.

                              Co se týče axiální vůle ta je nutná. Zkušenosti jsou z vozíku takové, že když jsem to nechal opravdu natěsno bez vůle, tak skoro pokaždé, když mi nandával kola někdo cizí a nedotlačil to pořádně, tak se kola uvolňovala. takže radši malou vůli, ať kuličky spolehlivě vyskočí.

                              Vůle se sešizuje ne gumovými podložkami, ale matkou na druhé straně upínáku pod tlačítkem na uvolnění.

                              • onuce  

                                Výborně, moc děkuji! Na jedné straně je totiž vůle velká. Seřídím.

    • Foose  

      Inspirace…

      Někoho by mohlo napadnout namontovat přední vidlici z onuceho kriplkáry na tuto tříkolku. Mohl by z toho vzniknout zajímavý univerzální hybrid 3×3 s pohonem ručním i nožním.

    • onuce  

      Dnes opět třicet. A opět zatěžkávací zkouška terénem. Po zkrácení celkové délky, posunutí osy vozíku maximálně vzad, posedu vpřed, a s novým pláštěm vpředu, teď vyjedu úplně všechno. Jen jízda bahnem je nepříjemná, zanesla se kazeta, musel jsem klacíčkem… Zároveň jsem nakoupil věci na zarážky, a také pěknou matici stojánku, viz foto.

    • onuce  

      Provedeno dalších pár důležitých úprav. Jednak zajištění proti úpadku kol, totiž samobrzdnými segmenty, a zafixování osy proti vysunutí z kola… Kdyby se totiž vysunula jen osa, kolo by upadlo bez zabrždění o vyklápěcí zádržný segment. Dále provedeno odlehčení rámu proti zlomení, nebo sklopení. Vozík s handbikem je spojen jen jedním svárem a ještě podélnou nastavovací osou. Při nějakém hupanci by se snadno mohl střed prolomit. Teď po zajištění předepnutým řetězem je i cítit tuhost, nehoupe se při silovém točení.

      A nové umístění mobilu…

      • jirkous3  

        Úpadek kol, hmm, zajímavé. V každém případě je vidět, že získáváš spoustu zkušeností z praxe a to je jen dobře. Za chvíli už ti tady nikdo neporadí, budeš ten svůj šlapohyb znát do poslední matičky.

        • onuce  

          Děkuji. Ano, nalezl jsem další nastavovací místo. Celkem se handbike dá nastavit tedy v pěti osách. Pokud neobjevím další. Prostě Merkur pro dospělé.

          • jirkous3  

            No teda! Za chvíli určitě objevíš i nějaké interdimenzionální nastavení. Dej si pozor, aby z toho nevznikly Santosáně, abys o ně nepřišel až pofrčí Santa s unavenými soby okolo. Dělám si srandu, jsi šikula, pěkně jsi to pospravoval.

            • onuce  

              :)

            • AussigBiker  

              Třeba je tam ukrytej převaděč spojitosti.

              Mistře, ještě by bylo super, kdyby ten červený praporek vzadu šel erektovat. Připomíná mi to návěstidlo, třeba by šlo vytvářet chaos na nádražích :-)

              • onuce  

                Mám ještě jeden a ten přijde kolmo vzhůru.

                • AussigBiker  

                  Jako k ničemu by to nebylo, ale bylo by to cool :-)

                  • onuce  

                    V každém případě se mi vozidla v naprosté většině vyhýbají slušně. Jaký rozdíl proti kolu! Občas mě samozřejmě někdo lízne, ale jsou to opravdu vyjímky. A to pak většinou protější vozidlo musí zamířit téměř do škarpy, spěch prostě nepočká.

                    • jirkous3  

                      Stejnou zkušenost mám i když jedeme s kamarádem na handbiku. Hodně řidičů si troufne líznout cyklistu, ale invalidu opravdu jen ti neotrlejší.

                  • Mig_all  

                    Aero brzda dobrá…

      • Marskatin  

        Už jsem se jednou ptal:kde máš přední kola vozíku, ty jsou taky na nejaký rychloupínák?

        • onuce  

          To jsem přehlédl. Normálně na šroub zajištěný kontramatkou. Jsou uskladněné v gauči.

    • onuce  

      Tak ano, „střecha“ se koná, počasí jinak nedá

      • jirkous3  

        Tak to je pecka, jsi jak dědeček Hříbeček. Ještě, že nefouká.

        • onuce  

          Foukalo právě!

          • jirkous3  

            Až nebude pršet, můžeš promyslet odlehčenou variantu na léto coby slunečník. Budeš tak mít oproti nám cyklistům nepřekonatelný bonus. Jak se to chová na silnici mezi náklaďáky?

            • onuce  

              Sám jsem co do šíře náklaďák. Chová se to kupodivu dobře, jen ještě zajistím vzadu provázkem, aby nebyla za větru tendence k protáčení deštníku. No ale jako slunečník ne. Přec jen je to znát na odporu aerodynamickém :)

              • jirkous3  

                Potlačení deštníku, hmm… To bys mohl někdy využít k vertikálnímu pohonu jako u vrtulníku. Jen by chtělo zaexperimentovat s výplní. Mohl bys tak překonat nesjizdné úseky. To je jen trochu předvánočního humoru. Ovšem originální by to bylo. To už by asi i Decathlon ocenil.

                • onuce  

                  Vznikl by vírník, a ten je bohužel dávno již vymyšlen :)

                • kejda  

                  A co z toho vyrobit vírník? Sice by potřeboval papíry, ale dostal by se všude a ještě by to byla rarita…

                  • onuce  

                    Žádná rarita, na letišti v Líních je mají, často vídám.

                  • AussigBiker  

                    No kdyby se Mistr vznesl, tak by byl úplně jak kominíček Sazinka, co má klobouk s vrtulkou a bydliště komínem :-)

                    • onuce  

                      Zítra. Má řádně foukat.

                      • AussigBiker  

                        Tak hlavně opatrně. Pojedete pro kapra nebo standartní vyjížďka?

                        • onuce  

                          Standardní. Co já s kaprem?

                          • Pennywise  

                            Mistře, chystáte se na vánoční vyjížďku? Já za chvilku vyrážím, pěkně fouká, tak to bude náročnější :) Co si vůbec dáte při své dietě k večeři? Jinak přeji hezké vánoce, pokud je teda slavíte.

                            • onuce  

                              Slavit je sám není dobré. A ano, vyřeším to vyjížďkou. Někam do lesů, poslouchat praskot stromů. K večeři se jako obvykle nacpu smaženou směsí sýrů a vajec, pak obložený talíř se salámy, sýry a majonézou, a nakonec několik chodů sladkých desertů se šlehačkou. Toť můj denní chlebíček. Vlastně zrovna jsem sežral k snídani čtvrt kostky másla ku kávě.

                              Pěknou vyjížďku přeji! A děkuji.

              • liborg1982  

                Destnik umisten ve vodorovne poloze (nebo svisle? podle čeho – tyc nebo plocha destniku – se to vlastně určuje?) může fungovat jako v prudkých sjezdech… něco jako brzdný padák…

            • onuce  

              A jsem také cyklista! Handcyklista.

        • AussigBiker  

          :) Ale pradni, skvele vymazleny pozovoz za tak kratou dobu.

          • onuce  

            Děkuji. Však kostel hadr :)

            • onuce  

              Jen co práce bylo na akumulátorech. Byly v brašničkách jen hozeny, dráty vytavené, místy bez isolace. Pěkně jsem vše zaisoloval, vyčistil. Akumulátory upevnil bindry a řemínkem. Podložil a obložil molitanem. Naimpregnoval látku proti vodě… Opravil konektory.

      • Smazaný účet  

        Jsi borec !

      • Smazaný účet  

        Ááá, náš oblíbený Decathlon, dali slevičku když už jsi ten stálý zákazník?

        • onuce  

          Ne.

          • Peslezedirou  

            Špatně činní se sponzoringem!

            Když běžíš přes pole, lépe se běží když ví člověk kam běží. Proto abych to posunul od dolaďování vozidla, tak se zeptám, jestli si už děláš plány na samotnou cestu? Kolik denně chceš ujet km a třeba kolik by ti teoreticky měla cesta trvat? Víš už co všechno budeš vézt na spaní v přírodě?

            • onuce  

              Vše budu moci posoudit až za teplého počasí. Jak dlouho vydržím sedět v tom „prchajícím křesílku“ apod.

              • Peslezedirou  

                Dělá se podložka do dětských sedaček, aby se dětem nepotila záda. Možná by šla použít i na tvůj vozík.

                • onuce  

                  Tak to by bylo dobré, za tepla by tento problém mohl nastat. Děkuji.

      • oddie  

        Já jsem to říkal. Nevěřil jste, jako vždy, a nakonec to tak stejně dopadlo.

        • onuce  

          Ano, Vaše pravda vítězí.

          • oddie  

            Jo jo. Škoda jen, že s tím prodejem bytu jste neposlechl dřív. Mohl jste si leccos ušetřit.

            • onuce  

              Pravda a poslouchání spolu bohužel přímo nesouvisí.

              • oddie  

                To věru. Také jsem neposlouchal dobré rady, jako například nežeň se :)

      • kamator  

        Na rozdíl od Karla Zicha si myslím, že váš tuning je velká paráda. A ozvučení máte?

      • kejda  

        dar přítele Caperlana

      • AE86  

        Po delší době jsem nahlédl, a klobouk dolů pane, jste takový crossover Pana Tau a Macgyvera

        • onuce  

          Toho druhého zmiňovaného neznám, ale děkuji.

          • kejda  

            Ty neznáš MacGyvera, co dokáže zavíracím nožem zneškodnit jadernou bombu?? To je naprostá neznalost! :)

            • onuce  

              Omlouvám se, ale neznám moc jaderných techniků.

              • oddie  

                Nevadí. Není podstatný. Zatímco McGyver dokáže s pomocí zavíracího nože vyrobit z ho*na leda plastickou trhavinu, Babica s pomocí kuchyňského nože chutnou pomazánku.

    • jirkous3  

      Všem diskutujícím v tomto sociálně technickém vláknu přeji požehnáné svátky vánoční. Pokud to jen trochu půjde, ať je můžete strávit s těmi, které milujete.

      • onuce  

        Za sebe děkuji, ačkoli možné to není. Ale jinak nápodobně!

    • AussigBiker  

      Mistre, preji at mate jenom vyborny rok 2021, co mozna nejvic silna a zdrava kolena a stastne vyjizdky a cyklo-handbiko-grilovacky.

      • onuce  

        Moc děkuji! Též přeji vše dobré v novém roce!

        • Smazaný účet  

          Rad bych se te zeptal za p. Janoa86 jak rychle jezdíš s povozem z kopce a jakou mas maximalku.

          • onuce  

            Maximálka zatím tuším 46km/h. Komfortní rychlost je kolem pětadvaceti.

        • Pennywise  

          Mistře, přeji Vám v novém roce hodně štěstí a ať se co nejdříve vrátíte zdráv na normálního bajka.

          • onuce  

            Děkuji! Zrovna se kochám u vody s výhledem na slavný „hotel Hvězda“, kde trávil čas i Václav Havel.

            • Peslezedirou  

              A jak ruce, břicho, cítíš už nějakou změnu v posílení?

              • onuce  

                No jeeeje! Svaly na rukou mám tvrdé jako nikdy v životě. Křížová páteř mě přestala bolet. Když sedím, sedím rovně. Tedy i svíčková se zpevnila. A to jsem ukřesílkoval teprv něco přes dvě stě kilometrů.

            • Smazaný účet  

              Hlavne moc nepremyslej, ta fotka na mne pusobi jako chvilka pred vykonanim vecneho klidu a sladkeho spani …

              • onuce  

                A hned jsem tam byl svědkem novoroční hádky. Starší pán házel kameny na led, a jiný pán jej okřikl, co vyvádí, že se pak o kameny budou bruslící děti zakopávat. A již se do sebe pustili výrazy necitovatelnými

            • Mig_all  

              Tam asi byly chlast mejdany což?

              • onuce  

                Myslíte „hotel Hvězda“? Tak to netuším, přezdívá se tak Borské věznici. Má tvar hvězdy, paprsky budov ze středního centra.

        • AussigBiker  

          Děkuji, super fotka.

        • jirkous3  

          Taky přeji bezbolestný nový rok. Mimochodem, ta PFka je docela symbolická. I na cestě do Santiaga narazíš na kopec z kamenů, které na místě zanechali poutníci.

        • kiwaf  

          Pekna fotka! Take preji jen to nejlepsi v novem roce, at dela kara radost :) jak uz tu padlo, vypada daleko lepe, nez puvodni.