eska 26" - přehazovačka v náboji?

31 nepřečtených
  • alertchimp

    ahoj, bydlim v praze a potreboval jsem kolo na nocni presuny z prace domu (cca 5km). nasel jsem v garazi po prarodicich „nove“ kolo eska nekdy tak z 80. let, 30 let viselo u stropu. je to nejaky zakladni model: pansky ram – blatniky – stojanek – nosic – dynamo – zvonek (praded) – torpedo (bez prehazovacky) – velikost kol (odhadem) 26" – riditka: vlastovka (orientacni obrazek). vzal jsem si ho do prahy a zkousim na nem jezdit, ale je to tedy obtizne (nezvyk na dopravu v praze a taky sem tam odpadne nejaka matka – dneska mi treba napul cesty necekae upadla matka u jedne kliky, takze jsem musel kolo odstavit), zvlast vyjet nejake ty prazske kopce je sila – bydlim na malvazinkach a proste to tam vecer nezvladnu vyslapat… a tak jsem se chtel zeptat na jednu vec.

    letos jsem byl nekolik tydnu v berline a mel jsem tam pujcene moc prijemne mestske kolo, se kterym se mi jezdilo prijemne jak po rovine, tak i do kopce a rekl bych ze bylo i tezsi nez ta eska – melo vsak prehazovacku v naboji, coz byl velmi vitany doplnek. myslite ze existuje nejaky takovy naboj, ktery by se dal do takoveho stareho kola namontovat?

    0 0
    • ˘Ö˘ Krab  

      Kola to má spíš standard 28", tedy ráfek 622 a značení na pláštích třeba 700C.

      Náboje jsou k dispozici různé, třeba Shimano Alfine, Shimano Nexus, Sturmey Archer, Rohloff a další (za pravopis neručím, za údiv nad cenou ano).

      Ale levněji vyjde dát tam základní přehazovačku a náboj s vícekolečkem (7–8 sp.). Kliky kvůli bezúdržbovosti třeba na čtyřhran – tedy vyměnit i osu.

      0 0
      • Patar  

        Eska měla ve výrobním programu minimálně polovinu produkce na ráfcích 590mm pro pláště 37–590, t. j. 26×1 3/8". V předchozích letech také 597 mm , t. j. 26×1 1/4. Tyto rozměry se objevovaly právě u kol, s volnoběžkou Velamos.

        Ráfky 622 mm pak ve větší míře převažovaly u silničních modelů Bohemia a rekkingových modelů v létech 1991 až 1997 s komponenty Eska STABIL. Tvoje informace je zavádějící.

        Zadní stavby o kol s Torpédem byly široké pouze 105 mm.

        0 0
        • ˘Ö˘ Krab  

          Díky za rozšíření historických obzorů. Takže tam stejně žádný moderní vícerychlostní náboj asi nedostane, že?

          0 0
          • Prazak0  

            To kolo nemá hodnotu, aby stálo za to tam dávat nové zadní kolo s vícerychlostním nábojem. Spíš bych vyměnil kliky, dal tam na čtyřhran a zapouzdřenou osu, seřizovat stále středová ložiska není zábava.

            0 0
            • ˘Ö˘ Krab  

              A nešlo by dát nějaký napínák a s novou osou třeba dopředu dvoj/trojpřevodník? Odstupňování sice hrubé, ale asi by stačilo.

              0 0
              • Patar  

                Ano , je to možné řešení. Napínák by musel být na háku , na místě měniče. pod pastorkem , s instalací háku mezi náboj a pravou patku. Ale i toto řešení je dost nákladné.

                0 0
                • Esi  

                  prostě pokud z toho chce udělat vícerychlostní kolo tak se nevyhne tomu že zněkolikanásobí cenu toho kola :-) minimálně 8 rychlostní nějaké alivio a nové zadní kolo nic levněji asi nesežene, k tomu nějaké to 8 kolečko a nějaké tak alivio řazení a přehazku a je na nějakých 2 a 2,5 tisících potom ještě brzdu jestli to má opravdu torpedo a to si nejsem vůbec jistej jestli zadní stavba pro kola s torpedem pojme 8 kolečko :-) jsem nic takového neviděl tak 20 let

                  0 0
                  • Prazak0  

                    Zadní vidlice je jednak užší, dále je stavěná na torpédo, přehazovačka by se tam asi těžko chytala. Jistě, zadní stavba rámu jde nechat upravit. Pak může rovnou koupit nový trekingový rám, jestli to nevyjde levněji… K němu radši i nová kola atd. Na staré kolo je nemá cenu investovat nové věci.

                    0 0
              • Prazak0  

                Před časem jsem si všiml, že ty kola s vícerychlostním nábojem jsou někdy s více převodníky. To mě docela zaujalo. Pak jsem i viděl kombinaci, kde bylo vnitřní řazení a na tom ořech na kazetu. Technicky to chápu, řadí se nějak uvnitř, krom toho je přeřaditelné přehazovačkou, ale nechápu smysl.

                Tyhle náboje, jak tam funguje řazení. Jestli dobře chápu, tak je jeden typ, kde je jeden pastorek a poměr se řadí uvnitř nějakou planetovou převodovkou. Pak je? i druhý typ, kde se normálně mění pastorková kolečka, to se udělá uvnitř náboje a vždy vyleze jedno? Nebo je jen jeden typ, tj. jeden pastorek a ten se zpřevoduje planetovou převodovkou? Mně to zajímá spíš jako kuriozita, řídit si to nehodlám.

                U tohoto kola by mělo cenu zainvestoval leda levný trojpřevodník, nový střed, zapouzdřený a napínání kvůli převodníku. Víc asi nemá smysl, to je můj názor.

                0 0
                • Esi  

                  no ten vícerychlostní náboj plus přehazku a vícekolečko bych řekl že ta vnitřní převodovka má hrubé odstupňování a je tam místo trojpřevodníku. prostě nesmyslně těžké a drahé řešení :)

                  0 0
                  • Prazak0  

                    Takže dělané na jednopřevodník? U vícekolečka mu pak půjde řetěz v krajních polohách hodně našikmo. Tyhle náboje s vnitřním řazením mají dle mého názoru smysl v tom, že umožní široký řetěz, co déle vydrží a jde tam ideálně nastavit řetězovou linku.

                    Jak je to s tím řazením. Řazení převodem uvnitř a nebo jsou i typy, kde se mění pastorková kolečka uvnitř náboje?

                    0 0
                    • Esi  

                      nevím typuju, jinej smysl mě nenapadá, každopádně je to řešení na městké kolo, nesmyslně těžké a drahé :-)

                      0 0
                • Patar  

                  Kombinaci planetovky se 7 -dmi rychlostním pastorkem vyráběl SACHS v létech 1992až 1994 pod modelovým označením ORBIT. Planetovka vytvářela předlohu, nahrazující převodníky s přesmykačem. Byla jak dvourychlostní , tak trojrychlostní. Systém náběhu řetězu na zuby pastorků byl odlišný od systémů UG a HG, byl ozanačen ARIS.

                  0 0
                  • Esi  

                    No jo pamětník a k tomu stavitel se pozná :-) díky za objasnění, tak jsem se vlastně trefil v té funkci :-)

                    0 0
                  • drood  

                    Dnes je to SRAM Dualdrive, kombinace třírychlostní nábojové převodovky a 8 nebo 9 rychlostní kazety. Rozsah převodů je 576% , z toho 186% nábojová převodovka. Samotný náboj stojí cca 700 Kč.

                    0 0
      • Prazak0  

        Myslím, že nemá cenu tam dávat náboj s vnitřním řazením, který by měl větší cenu než tohle staré kolo. Zas staré kolo na dojíždění do práce, zvl, je-li to kousek, je vhodné – hned tak ho nikdo neukradne.

        Dřív jsem měl starou Libertu, když chyběly díly na Favorita, tak jsem si ji tehdy pořídil. Vzadu bylo tříkolečko, víc by se tam nevešlo, taky by to pak chtělo měnit kliky a převodník, aby tam šel užší řetěz. Nevím, jestli do toho rámu by se tehdy vešlo čtyřkolečko, pěti kol. pochybuji. Přitom pěti a šestikolečko měly myslím stejný odstup pastorků, šestikolečko bylo tedy delší (vyšší). Pastorky blíž u sebe má až sedmikolečko. Taky mi přijde, že krom příliš úzké zadní vidlice tam je jiná stavba, nevím, jak by se tam ta přehazovačka uchytila. Nechávat upravit rám, to nemá cenu,.

        Moje rada – dát dozadu co největší pastorek, v torpédu to jde přece měnit, jde jen o to, jestli to je šroubovací či zaklapávací. Dal bych tam zkrátka nějakou větší velikost, nejlépe 22 nebo 21, zkrátka co se sežene. Nebo i změnit kliky, tam bude 46zubů. Místo klínků čtyřhran a menší počet zubů převodníku. Snad jsou i levné převodníky, protože do tohoto kola nemá cenu dávat kliky, co by stály tisíc a víc.

        0 0
    • Esi  

      tady ti taky nic nedopřejou :) tento náboj je to na co se ptáš přičti k tomu nový ráfek tak 400Kč a dráty tak 300 a nějakou tu práci někoho kdo ti to vyplete + řazení a máš hned kolo o hodnotě 5000Kč, 4000kč zadní kolo a litr ten zbytek :-)

      0 0
    • alertchimp  

      fakt bych tipoval ze to ma nejaky mensi kola, pripadam si na tom jako na nejaky zmensenine…

      to mestsky kolo, ktery jsem mel v berline, bylo uzasny, ale mel jsem ho jen pujcene. nemam popravde moc penez nazbyt, takze do toho nemuzu moc investovat, proto jsem taky zvolil metodu prohrabu garaz a dovezu to do prahy. nalez byl v uzasnym stavu oproti tomu, co se v praze prodava v cene do 1500,– coz bylo maximum, ktere bych za to byl schopny dat. chtel jsem se ale preci jenom zeptat, kdyby to nahodou nebylo prekvapive snadne a elegantni reseni… neni, jak jsem mohl ocekavat.

      ad prehazovacka – kdyz se na to koukam, myslim si, ze na zadni vidlici nezustava prostor pro kolecka, ten naboj byl jedine reseni jak tam propasovat vic prevodu.

      ad pastorek – kdyz zvetsim pastorek dosahnu snazsiho slapani, ale na rovince to zase tak rychle nerozjedu, spis se uslapu, ze? (ne ze by to tedy na tech 26" nejak skvele rozjet slo).

      PS: jaky mate zamky do mesta? koupil jsem si takovy z ocelovyho lanka, ktery je jeste oblozeny hlinikovymi kusy, vydrzi to? anebo je lepsi si koupit takovou tu podkovu podle hesla: drahy zamek na levny sunce…

      0 0
      • Esi  

        Na tohle by měl stačit obyčejný, to už snad nikdo krást nebude protože by za to smažka v zastavárně nic nedostala. Když to bude obyč zámkem zamčené tak tím vyloučíš to že to někdo použije na rychlejší přepravu z hospody domů, takový po kapsách kleště většinou nenosí :-)

        0 0
      • standoslav  

        Na Esku to chce tříkolečko, jezdil jsem tak v r. 1971.

        0 0
        • Patar  

          Ale rámy pro tříkolečko měly zadní stavbu 124mm!!!

          0 0
      • Kaka  

        Ja se uplne v tobe vidim…

        Ja jsem teda levnou sunku koupil, abych moh jezdit do prace a taky abych si procvicil servisni ukony na levny sunce – po dvou dnech mi prask retez… Koupil jsem nytovacku, par blbosti navic, umyl a namazal retez, seridil brzdy a po dalsich dvou dnech mi upadla slapacka… Pak jsem se ujal vraku bez predniho kola – ale s modernim stredem, dobryma brzdama atd. – a je to uplne jiny jezdeni nez na ty sunce.

        Do kramu, ze kteryho padaj matky, fakt moc neivestuj. Spis si na nem vyzkousej, jestli te to jezdeni po meste bavi. Pokud ano, lze za 1000 – 2000 sehnat uz „slusny“ „zanovni“ kolo – aspon co jsem videl inzeraty, tak obcas se objevi relativne moderni kolo za par tisic, ktery by mohlo bejt spolehlivejsi nez 30 let starej srot. Hlavne na starych kolech je vsechno slozitejc reseny, je tam tisic rozmeru matek atd. Na modernim kole ti vetsinou staci jeden klic a jeden imbus na vsechno a i servisni ukony jsou jednodussi, sezenes na to dily atd.

        Hod na tu Esku vetsi pastorek, z kopce ti to pojede stejne rychle jak predtim, a po rovine a do kopce to bude furt rychlejsi nez pesky. Kdyz se ti jezdeni po meste zalibi, zacni hledat kolo s prehazovackou.

        0 0
      • Prazak0  

        Pastorek bych zvolil spíš podle kopce a dál podle většiny délky trasy, co mám jet. Kopec vyjet klidně silově, pomalým šlapáním a ve stoje. Na rovině zas neřešit, že převod bude trochu pomalejší. Na dojíždění 5 km do práce není rychlost tak důležitá. Znám kohosi, kdo jezdil po Praze, i ne tak malé kopce, s torpédem a jedním převodem. Velké kolo, odaduji teda nějakých 622 nebo 630 ráfek, převodník mohl být 46 a vzadu byl pastorek velký, asi 20 ne-li 22. Ale frekvenčním šlapáním jde myslím i s tímto převodem dosáhnout přijatelnou rychlost po rovině. S kadencí 80, obvodem kola 2,115 metru (622 a plášť 35 mm) a převodem 46/21 pojedeš rychlostí 22,23 km/h. Což na dojíždění do práce stačí. Současně by tím člověk měl být schopen vyjet i slušný kopec.

        Velká investice do tohoto kola nemá smysl, přitom to kolo může dobře sloužit právě pro to dojíždění do práce, hned tak nikdo ho neukradne.

        0 0
    • drood  

      Zkus se stavit v nějakém sekáči, já ty nábojové převodovky jinde nekupuju:). Tedy kromě Alfine, to mě stálo na Aukru tuším 900,–.

      0 0
    • alertchimp  

      ovlivni ten vetsi pastorek i retez? nebudu pak muset vymenit i ten?

      zitra zkusim skocit do servisu na smichove optat se na jiny pastorek, matku a kolik by to stalo – i kdyz by me to samotnyho lakalo, si to vymenit sam, nemam doma prakticky zadny naradi a taky si nejsem jistej svoji zrucnosti, jeste tam s tim neco vyrobim a pak si rozbiju hubu.

      0 0
      • Vilém  

        Pravdepodobne budes muset dat delsi, nebo ho alespon prodlouzit. Zalezi o kolik zubu das vetsi pastorek.

        0 0
      • Prazak0  

        Řetěz bude stejný, myslím šířkou, měl by stát do stovky nebo mírně přes. Ty široké řetězy vydrží dlouho. Potíž je, že pokud je zkrácen na daný pastorek, tak možná nebude délkově stači. V zadní stavbě to jde trošku posouvat, ale pokud by se měnil pastorek z 18 zubů na 22, tak to asi nebude stačit.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.