• Volf

    http://www.ktm-bikes.at/…ace_copy.php

    Co myslíte. Je to jen modní výstřelek a nebo se budeme za nějakou dobu setkávat s ,, cyklisty ,, i tam, kam dnes bez výkonnosti nedojedou ? Vypadá to, že celý svět spěje ke zjednodušování pohybu v přírodě. Já si pamatuji, že když jsem byl kluk, tak u nás jezdil jeden starý pán na kole a na něm měl malý spalovací motor, který třecím převodem o plášť pomáhal v jízdě. Dnes aby se jeden bál, že se už vyvíjí nějaké forma hmoty, která bude schona akumulovat elektrickou energii a bude ji možné ,, nastříkat ,, do rámových trubek.

    0 0
    • karliner  

      Všechno se vyvíjí kupředu, nenaděláš nic. Ad úvaha o energii schované v rámových trubkách – to asi prokonzultuj spíš s Cancellarou ;-)

      0 0
    • mr.antik  

      já se s nima doufám setkávat nebudu, ale jinak u běžných přesunovaču jezdících po cyklostezkách se tomu nevyhneš. Na ruhou stranu s timhle by se dalo někde v rovinách pohodlně frčet do práce třeba 30km bez pocení

      0 0
      • Volf  

        v Holandsku je to velký kšeft, protože je tam rovina, fouká vítr a oni uvažují výrazně ekologicky. A je fakt, že vývoj elektropohonu třeba v náboji kola s rekuperací je již hodně daleko.

        0 0
        • mais  

          zase rekuperace :oD to je zakletá formule jak to, že olej je aditivovanej a sušenka bez ztužených tuků, energeticky je to v praxi úspora max pět procent a to ještě ve specifické oblasti jízdy, ale všichni se kvůli tomu můžou uslintat :oD

          0 0
          • royal  

            Mozna mi neco uniklo, ale tech 5 % je fizikalni bariera pres kterou nejde jit, nebo je to jenom cislo kteryho dosahuje jedna z prvnich implementaci (?prius?) ale hned je kvuli tomu potreba zatlouct do zeme vsechny kteri chtej neco zmenit?

            0 0
            • oddie  

              To je dané spíš způsobem jízdy na tom kole. Kde jedeš takovou dobu z kopce, aby to nějakou účinnost mělo… A po rovině lidi, co potřebujou pomocnej motorek neušlapou ještě dobíjení navíc.

              0 0
            • mais  

              ne to jsou prostě výpočty energetických bilancí – ve většině případů je je prostě výhodnější tu energii použít jako kinetickou, než ji přes motorovou brzdu cpát do baterek, který chráněny BMS prostě neudělají nic jiného než ten štos oříznou a pošlou do chladiče jako teplo, pokud se to někomu nezdá tak vemte baterku dejte ji na 5 s na nabíječku a zkuste si na jak dlouho to utahne nějakou zátěž

              0 0
              • assassin  

                oni jsou taky baterky a baterky.. momentalne v RC vrtulniku litam baterky ktery by mely zkousnout pri 2,2Ah nabijeci proud 22A .. mit tam poskladanejch 48V tak je to 1kW brzdneho vykonu a to uz je celkem dost…

                0 0
                • mais  

                  tak olova fakt nikdo nepočítá počítají se Li Fe, Li-ion a Nix

                  0 0
                  • assassin  

                    tohle jsou li-pol, li-fe lita otec naky v letadle a taky zkousnou slusny nabijeci proudy, ale ja na tebe reagoval driv nez sem to docetl, takze ted je mi jasny ze tebe o soucasnych moznostech baterii asi nema smysl poucovat :)

                    0 0
                    • mais  

                      no zkousnou, ale nevydrží – velmi často je v podrobném návodu nabíjení 0,2C – životnost x, nabíjení 2C x/něčím jednotkovým, nabíjení 10C x/více než deset a fakt je, že jakmile je ta Real Time Battery management, tak prostě krátkej štos ořízne a hotovo, protože to fakt baterky nerady

                      0 0
          • Volf  

            OK. Tvůj názor. Rekuperaci používá i metro, v různých státech i železniční doprava a podobně. Možná se trochu rozcházíme terminologicky, ale vývoj zde prostě je.

            0 0
          • jizby  

            to, co říkáš je sice relativně pravda, ale nijak to neznamená, že rekuperace je špatně.

            Hlavní důvod, proč ji většina výrobců v současnosti nepodporuje, je technická nedostatečnost toho elektropohonu. Jenže to oni neradi přiznávají, takže to svádějí na nějaké předpokládané režimy jízdy, při kterých se to „vlastně“ ani nevyplatí. Což je ptákovina.

            1. Pomaluběžný motor v náboji má mizernou účinnost, to se násobí

            účinností měniče a baterií. Při rekuperaci z toho máme kvadrát.

            (Je to především naprosto pitomou koncepcí motoru, která žije jen proto, že to v nenáročných podmínkách jakž takž funguje a číňani to dokážou levně sekat.)

            1. baterky mají problém pobírat špičkový výkon. – tohle je problém

            jejich současné ceny a kvality. Až se to obojí zlepší, nebudou mít baterky problém tu rekuperaci pobrat.

            Těch 5 procent je hausnumero, kde je zohledněná právě ta technická nedostatečnost a jinak je to vycucané z prstu. Záleží přeci na profilu tratě a způsobu, jakým ji chci ujet a to mi nikdo přeci nemůže předepisovat.

            Co když od toho chci, aby to fungovalo jako narovnávač kopců při pojezdu v kopcovaté krajině?

            Možná by byla zajímavá otázka, jak by e-kolo zvládalo např. takovou normální celodenní projížďku zdejších chrtů Posázavím, Brdy, či na Křivoklátsku, s převýšením 2–3km. Myslím si, že bez účinné rekuperace by se elektrokolo moc nechytalo.

            0 0
            • fousek  

              1. hodinu by to jelo celkem v pohode v cele (pokud by hned zezacatku nebyla 12% a vic stojka), ostatnich 8 hod. jizdy by to dojizdelo v nejpomalejsi skupince, predokladam prumerneho ucastnika takovychto akci.

              Na takovyhle akce by musel bejt minimalne 1kW motor a aspon 50Ah baterka a to by zatim vahove vyslo cca na 8kg.

              Myslim ze na takovyhle akce zatim neni technologie dostatecne vepredu.

              0 0
              • jizby  

                i je, ale ne s těma paskvilenejma motorama v náboji. (viz níže) S kvalitním a účinným motorem (a bateriemi) bude dobře fungovat i ta rekuperace a pak bys vlastně nemusel mít ani tak kapacitní a tím těžký baterky. Protože z kopce bys je stíhal dobíjet. Dokonce i kdybys vyjížděl s vybitou baterií, tak tímhle režimem bys byl ve výhodě oproti ostatním, protože bys měl plynulejší tempo. -chovalo by se to jako narovnávač kopců.

                Ale tohle je daleko, koncepce motoru v náboji je pro sportovní využití nevhodná. To je technologie cílená na citybike

                0 0
                • fousek  

                  Nevim kde chces rekuperovat? Na asfaltu vpodstate brzdim jenom pred krizovatkama a jestli tam treba na 5 vterin je cca treba 5 kW tak i kdyby se preneslo 100% energie do baterky tak nabijes 24V baterku na 290mAh

                  0 0
                  • jizby  

                    Sice jsem to už psal, ale klidně zopakuju: jde hlavně o kopce.

                    Poježdění ve volné krajině, to je často samé nahoru a dolů. Vezmi si, jak to jenom vypadá okolo Prahy – samý malý brďky, ale furt dokola jeden za druhým. Když si chceš užít ježdění v terénu tam, kde je to hezká příroda, tak to většinou znamená výškově členitý terén. O horách nemluvím tam je to jasné.

                    0 0
                    • assassin  

                      no fousek jezdi v brdech.. sem tam nakej kopec tu taky je a v podstate nebrzdi(po silnici) takze tou rekuperaci by asi moc neziskal ne?

                      0 0
                      • jizby  

                        třeba moc nebrzdí, ale taky nešlape, že. Aby ta rekuperace fungovala líp, je třeba jí přizpůsobit styl jízdy. Např tak aby z kopce šlapal a dobíjel baterky. Možná to někomu může připadat divný, ale i ze sportovního hlediska to může mít smysl, šlapeš plynule, režim se blíží silnici, ujedeš víc…

                        0 0
                        • fousek  

                          Takhle pokud nejsem nejak extremne unavenej tak samozrejme slapu i z kopce, to ze by mi jeste naky dynamo bralo treba 100W to bych to asi zahodil do skarpy, proste odpor vzduchu je takovej, ze neni potreba jeste nakej brzdici clen. Rekuperaci si dokazu predstavit treba na kapotovanym lehokole, tam by se z toho asi dalo neco vyzdimat, ale na kole bych v tom nevidel prinos.

                          0 0
            • shurty  

              Dovolím si taky přispět, Přestavěl jsem staršího Authora na e-kolo. s motorem 350W, baterkou 36V 11,6Ah jsem včera jel z RAkovníka přes Louštín, Rudu, Pilský rybník, Lány, kolem obory do Žiliny a na Prahu. celkem asi 80 km, převýšení cca 950 m a v pohodě, výkon jen na 60% ale do kopců mi to stačí, po rovině to při 25 km/h motor vypíná.Jo a zkoušel jsem jet i bez elektriky- mírnější kopečky jsem utáhl.

              0 0
            • mais  

              těch pět procent není hausnumero, to je prostě výsledek matematických modelů, které se simulují na jízdní stavy, jak jsem napsal je to max pět procent, při většině simulací to vychází krutě hůř, v podstatě je rekuperace u bateriových vozidel přínosná jedině v horách, kde se musí jet z kopce se „zařazeným“ převodem, jinak se to tam točí jak větrník a stojí se na brzdách – což je mimochodem jeden ze dvou způsobů jak rekuperaci inicializovat – druhá možnost je plyn s virtuální nulou, což je o něco účinnější, ale zase na druhou stranu, nikdy se nesmí sundat noha z plynu, pokud chceš využít kinetickou energii

              mimochodem hloubavá otázka, kam budeš rekuperovat ve chvíli kdy je vozidlo plně dobité?

              navíc výrobci rekuperaci dávají do všeho, protože kdyby elektrověc neměla rekuperaci tak je neprodejná, elektropohon je dostatečnej pro to, aby fungovala dobře, ale u individuální dopravy jde o děj natolik dynamicky proměnný, že nemá smysl, zejména pokud je použit defenzivní styl jízdy

              0 0
              • jizby  

                je to hausnumero. :-) Pochop, že tohle jejich počítání a mávání rukou nad rekuperací je jen účelové zdůvodnění, aby nebylo vidět na to, co je skutečným důvodem, proč to tam nedávaj -totiž mizerná účinnost motoru a baterek. Za současného technického stavu se dá opravdu říct, že ta rekuperace není zas až tak účelná. Ale ať to přiznaj a nesváděj to na nějaký režimy. Může být, že někdo jezdí tak, že se z toho jejich režimu může dost vymykat.

                Rekuperace u elektropohonu je jinak naprosto přirozená věc, to není nic, co by zvyšovalo technickou náročnost toho, je to jen v zapojení měniče. Mělo by být úplně samozřejmé, že to tam daj, i kdyby to přineslo dokonce jen těch 5%. Třeba to k tomu dospěje.

                A když budem u aut- tak v městě je hlavní žrout paliva časté rozjíždění. Nebýt toho, tak v městě jezdíš za třetinovou spotřebu. Pro kolo to tolik neplatí, tam je vliv odporu vzduchu výraznější. Proto si nemyslím, že by zde byla rekuperace tak potřebná.

                0 0
                • mais  

                  sorry ale vzhledem k tomu, že tohle počítám a živím se tím, tak to snad vím, co mi vychází :oD takže to nemůže být jejich, ale maximálně moje mávání rukou :oD

                  0 0
                  • jizby  

                    A co to vlastně počítáš? Ať se bavíme o konkrétní věci.

                    0 0
                    • mais  

                      energetické náročnosti provozu elektrických a hybridních pohonů v individuální dopravě – parametrická optimalizace vnější charakteristik dopravního prostředku, systémové navrhování vlastností dopravního prostředku, matematické modelování energetické distribuce v dopravním prostředku

                      0 0
                      • Excel  

                        takže neděláš nic :-)

                        0 0
                        • mais  

                          jo to máš pravdu je se vozím :oD docela příjemná věc, co si spočítáš navrhneš postavíš, tak si i vyzkoušíš

                          0 0
                      • jizby  

                        tak dobře, mávni rukou nad rekuperací, koneckonců z marketingového hlediska je to za aktuální situace pragmatický postoj. Já to ostatně pro městský kola uznal. Ale jinak jsem se bavil spíše o tom, jak by to mělo bejt udělaný, kdyby to mělo splňovat nějaké sportovní nároky. A to je oproti městským kolům přeci jen trochu jiný segment trhu.

                        0 0
                        • mais  

                          naopak dneska cokoli má být prodejné tak rekuperaci mít MUSÍ sice je to rovnák na vohejbák, ale musí tam být

                          0 0
                          • jizby  

                            Když je celková účinnost rekuperace pod 50% tak je to svým způsobem polofunkční. Ale to se snad vyvine k lepšímu. Lidi, co po tom volají, předpokládají že to bude technicky fungovat líp. Jak si to každý využije, to je jeho věc.

                            0 0
              • fousek  

                Kdyz by byli plne nabity baterky tak by nebylo spatny mit naky vetsi kondenzatory, ktery by potom pomohly pri rozjezdu

                0 0
                • mais  

                  jojo super kapacitory :oD aneb verze KERS pro elektromobil, bohužel zatím moc drahé a stále malé, ale je to věc, co časem umožní funkci rekuperaci

                  0 0
          • pepino  

            U trolejbusů to funguje, heč.

            0 0
            • mais  

              jasně pokud je na trati nějakej, kterej to okamžitě sežere

              0 0
      • karliner  

        Ale taková kola se už dávno prodávají…

        To KTM je trochu jiné – řekl bych, že jim je líto nevyužít potenciál dobře situovaných lidí předdůchodového a důchodového věku, kteří se jinak třeba v Alpách na kole moc neprojedou, chodí tedy pěšky a svoje peníze neutrácejí u KTM. Řekl bych, že velký zájem o tyhle mašinky budou mít i hotely a půjčovny.

        0 0
        • Volf  

          Asi se dá říci, že KTM se této problemastice hodně věnuje a je i dost daleko.

          0 0
          • Lister  

            To rozhodně, ve využití elektriky v MTB je asi světový lídr.

            0 0
            • mr.antik  

              vzhledem k tomu, jaký maj v rakousku výjezdy, se jim ani nedivim :-)

              0 0
              • PjSky  

                je to tak :))))

                ale proc ne, verte neverte netrenovany clovek vam vic jak 11% opakovane neuslape. Natoz speky jako 18–22% :)

                a ze jsou!

                0 0
        • mr.antik  

          no pravda, že u těchto sportovně vyhlížejících kol je to trošku divný. Ale víš jak – někdo to vyrobí a teď je jen na marketingových fachmanech to nějak prodat.

          0 0
      • Lister  

        někde v rovinách pohodlně frčet do práce třeba 30km bez pocení

        Pokud vím, tak nedalo, protože legislativně je určené, že nad 25km/hod by se měl motor odpojit (když tak tu hodnotu opravte) – dá se to vyřešit vyblokováním téhle pojistky a pak to prý frčí neskutečně :-)

        0 0
        • Volf  

          V okolních zemích vesměs uvádějí max. rychlost elektrokola 25 km / h.

          0 0
        • oddie  

          Jo, stačí tam dát výkonnější motor, regulátor bez omezovače, a máš z toho motorku :) Akorát je třeba dbát na pořádné brzdy, brzdit takového drobečka ze šedesátky už není legrace.

          0 0
      • hribik A1  

        a až sa to moc rozšíri, naje*e na to štát spotrebné dane a vodičské preukazy a zákazy jazdy po lesoch, teda pardón, tie už vlastne sú…

        0 0
    • oddie  

      Až spadnou ceny akumulátorů, pořídím si to taky, na dojíždění do práce dobré. Ale na šplhání na Tremalzo si nechám normální kolo :)

      0 0
    • Smazaný účet  

      Dedu se spalovacim motorkem a trecim pohonem jsem jednou za deste potkal v autobusove zastavce. Rikal ze jak je mokro, tak se mu zacne protacet hnaci kolecko a uz mu to nejede:)

      Ten motorek jsem asi deset minut ocumoval, uzasny kus prace:)

      0 0
      • Volf  

        Ty přídavné motory se prý dělali sériově. Jinak ve světě se to dá podle mě stále koupit.

        0 0
      • Vilém  

        Neni problem pridavny motor sehnat. Nejlevnejsi je cca za 4000,– sada. Vozi se to z polska, vyroba je na ukrajine. Jsou pry vcelku spolehlive. Nahon byva retezem, obsah bud 30 nebo 60ccm. Taky muzes kouknout pro inspiraci.

        0 0
        • karliner  

          Nevěřím spojení:

          vozí se to z Polska – výroba je na Ukrajině – je to vcelku spolehlivé

          :-DDD

          0 0
          • Vilém  

            Osobni zkusenost nemam, zkus pohledat nejaka fora, pokud te to zajima.

            0 0
          • hribik A1  

            no voči tomu odkiaľ je vačšina produktov, je to furt civilizovaný západ :-) ináč moja polská mp3ka po dvoch rokoch ešte furt hrá a to ju nešetrím :-)

            0 0
      • oddie  

        Ten model s třecím kolečkem hodně žral pneumatiku…

        0 0
    • Lister  

      Až se váha elektromotoru s bateriemi dostane pod cca 4kg, tak se to podle mě může klidně rozšířit i v MTB, protože takové kolo s lehkými komponenty bude ve výsledku v ovladatelnosti plně srovnatelné s kolem nížší třídy (cca 15–20tis) a přitom dokopoce pojede mnohem svižněji.

      Jako městský bajk ideál a kdyby to nestálo tolik, tak bych si jeden do města klidně pořídil.

      0 0
      • jizby  

        tak např tady http://www.scorpionsystem.com/…HK-4035–560/

        je příklad motorku, jak má poměr hmotnosti a výkonu vypadat. (4,2kW 444gramů)

        Kolik váží menší motorek o desetinovém výkonu, to nechám na představivosti čtenářů :-)

        Holt modeláři si používání nějakejch paskvilů nemůžou dovolit, protože by to bylo na letových vlastnostech hned vidět.

        0 0
        • Patar  

          Myslím , že srovnáváš nesrovnatelné. Při jakých otáčkách má takový motor několika- násobný výkon a účinnost. Nejsem elektrikář. V nábojích je přece úhlová rychlost rotoru úplně jiná. Tam je zřejmě výkon značně ovlivněn průměrem celého náboje .

          0 0
          • jizby  

            Srovnávám to naprosto záměrně. Oba jsou to elektrické motory. Oba jsou použitelné k pohonu. Tak kde je problém?

            Ano, motor v náboji má horší účinnost právě proto, že je pomaluběžný. Kdyby se použil rychloběžný motor, tak máme výrazně lepší účinnost při menší váze.

            Akorát, že by se to muselo udělat mechanicky jinak. To je přeci samozřejmé.

            (btw. elektrikář jsem)

            0 0
            • oddie  

              K rychloběžnému motoru ale musíš přidat převodovku, která ti zvětší váhu a sníží účinnost…

              0 0
              • jizby  

                to je pravda. A taky cenu. Otázka je o kolik. Reduktory jsou běžně součástí těchto motorků, protože modeláři potřebují přizpůsobit motor otáčkám vrtule.

                Ale i tak – pokud budeš mít přímý náhon na ráfek, tak ty otáčky vychází docela rozumně.

                0 0
                • oddie  

                  Náhon na ráfek si nedovedu představit. Dovedl bych si představit montáž tohoto motoru do náboje, s malým pastorkem a věncem na vnitřku toho náboje.

                  0 0
                  • jizby  

                    tady to asi nemá smysl moc řešit. Ale nic na tom není, je to jednoduchá mechanika. Náhon na plášť je blbost kvůli opotřebení i ztrátám, ráfek je ok. Dá se použít protikladka, aby se přítlakem nevyhýbal, dá se vymyslet vazba přítlaku na přenášenou sílu, odklápění při nečinnost pohonu, dá se toho vymyslet spousta.

                    0 0
                    • oddie  

                      Jak, nemá cenu řešit? Ty jsi elektrikář, mě zase víc zajímá mechanika :) U toho ráfku by mě zajímalo třeba řešení rezistence proti nečistotám, přeci jen bahnem občas projedu, a pokud by byl ráfek ozubený, asi by se to dost vztekalo, vypadlo ze záběru nebo poničilo…

                      0 0
                      • jizby  

                        tak dobře, když tě to zajímá. Svou představu jsem už zhruba napsal -čili náhon v principu jako u dynamka ale na ráfek.

                        (Ozubení bych zavrhl, to by dělalo kravál a vyžadovalo by to spešl úpravu ráfku.)

                        Zkus sám formulovat, jaké by to mohlo mít problémy, ať se tu nevykecávám sám:-)

                        Co mě napadá k opotřebení – poháněcí kolečko by muselo být pochopitelně z tvrdé gumy, při vhodné kuželovitosti by styčná plocha mohla jít přes celou šíři ráfku. Nějak by se to asi opotřebovávalo, ale to by mohlo být výměnné. Když uvážím co mi vydrží špalky, tak bych se toho nebál. Při valení gumy oproti tření je abraze o odost slabší, nečistoty by tomu neměly vadit o nic víc.

                        K přítlaku – protikladka na opačné straně ráfku je nutná, může být jinak volná i hnací, aby to bylo symetrické. Závěs hnací hřídele může být excentrický tak, aby tažná síla vyvozovala přítlak jako násobek toho tahu, to si myslím, že je docela podstatná věc k optimalizaci účinnosti.

                        0 0
                        • Patar  

                          Dle mého názoru je toto řešení absolutně nerealizovatelné. Třecí koeficient mezi ráfkem a hnacím kolečkem je nepoměrně nižžší , než u přítlaku na plášť. A i tam dochází ke značnému prokluzu , který omete plášť během 800km-VYZKOUŠENO. Jestliže vezmeme v úvahu navíc pouze tečnový kontakt kolečka s ráfkem . pak by Ti to mělo být dostatečně jasné. Plocha u plášťového přítlaku je tvořena cca 60° dvou třecích kladek , svírající spolu úhel 15°.Tyto kladky mají průměr velikosti hokejových puků.

                          Dalším problémem Tvé úvahy by byly neúměrné vibrace celého systému.

                          0 0
                          • jizby  

                            Dle mého názoru to realizovetelné je, ale nemusíme se o to přít. Třecí koeficient je stejnej, jako u brzd a tam to problém nedělá. Problémy náhonu na plášť jsou mi známy a souhlasím, že to je blbost kvůlo opotřebení i ztrátám. Při valení dostatečně tuhých materiálů to je úplně jinde. Vibrace nejsou otázka principu, ale provedení. (jako u brzd, ale při valení je to příznivější.)

                            0 0
                          • pepino  

                            Pohon přes ráfek? http://www.hayabusa.org/…ss-bike.html

                            0 0
                            • fousek  

                              Clovek by rek ze to bude hubless bike

                              0 0
                              • pepino  

                                Taky nevim proč rimless.

                                0 0
                                • vrrr  

                                  No protoze to neni rafek, ale zvetsena osa. Vzdyt to je hnany retezem na „pastorek“, ktery je stejne veliky, jako cele kolo. Proste nafukovali hub s dutou osou tak dlouho, az mohli vyhodit rim… proto rimless

                                  0 0
                                  • pepino  

                                    No jinde tomu říkaj hubless, když to dáš do vyhledávače, to je fuk.

                                    0 0
                              • jizby  

                                Pěkný:) Sice bych od toho funkční zázraky nečekal, ale jako ilustrace toho, co všechno jde udělat, je to dobrý.

                                Tohle zfunkčnit je vyšší level, než pouhý třecí převod.

                                0 0
                        • oddie  

                          Viz Patar výše. Třecí převod mi přijde nevhodný. Samotné provedení třecího kolečka a opěrné kladky z druhé strany lze sice řešit např. jako plovoucí nebo kyvně uložený třmen, pro eliminaci boční házivosti ráfku, v tom problém není, ale pro zajištění přenosu síly by ten přítlak musel být opravdu velký, a tam si nedovedu představit kombinaci, při které by to uspokojivě chodilo. Tvrdá guma je hezký nápad, ale stejně se díky deformaci snižuje účinnost, a čím tvrdší materiál použiješ, tím větší pak musí být síla, protože bude mít menší koeficient tření. Činná šířka toho kolečka doléhajícího na ráfek by mohla být tak 5–6 mm, no moc si nedovedu představit provedení, které by fungovalo a vydrželo. Zase je ale fakt, že díky tomu, že to působí na obvodu kola, stačí přenášet menší sílu.

                          0 0
                          • jizby  

                            ok, s tou gumou to byl jen příklad, ony jsou i lepší materiály. K omezení šířky – dovedu si představit i ráfek, na to přizpůsobený, nic tomu nebrání. (výška ráfku se často zvětšuje z jiných důvodů, ani v tom není zásadní problém.)

                            Ale asi nemá cenu to dál rozebírat.

                            Skepsi chápu, vidím i to, že technický vývoj tudy nešel, ale k tomu mohly být i jiné důvody, než že by to nešlo. Často se rozvíjely jiné koncepce v technice z jiných důvodů.

                            Vezmi si třeba to, že v době, kdy vznikaly tyhle náhony na pláště, tak nebyly dnešní ráfky. I brzdy byly nejprv plášťové. Pak se přešlo na ráfkové. V principu je to stejný přechod, jako přejít od náhonu na plášť k tomu pohonu na ráfek. Takže, vše je relativní.

                            0 0
                    • fousek  

                      to mi prijde elegantnejsi udelat cely zadni kolo jako linearni motor. Na rafek rovnou magnety a civjky treba za klikama

                      0 0
                      • jizby  

                        Tohle je z elektrikářskýho hlediska unreal. Ale bylo by to hezký.

                        S magnetama by to bylo těžký.

                        0 0
            • assassin  

              hobbyking ma podobnej motor 6,5kW za 100USD… o neco vetsi… kolem 100 otacek na volt, na 70kmh tam vychazi prevod cca 1:10.. to uz se celkem i da.. tzn nemusi to byt v naboji.. myslim ze s tim uz by se dalo kolo pohanet slusne, ostatni na youtube najdes ruzny pohybovadla s timhle motorem…

              0 0
              • jizby  

                ale jo, motorů je spousta a taky si to někdo z nich takhle dělá. Já chtěl prostě ukázat na to, že to závaží v podobě motoru v náboji není vůbec nutné.

                Bohužel číňan to zatím seká jen takhle. Důvody jsou pochopitelné, ale snad se to správné řešení brzo vyklube z garáží a budem si moct vybrat.

                0 0
    • str8czek  

      Tak BioniX od KTM je asi nejdál z výrobců jízdních kol. Mě spíše zajímají lehčí „motorky“ ať už spalovací, nebo elektro. Tohle je třeba moc hezkej kousek. Nemuseli by mě dlouho přemlouvat na to sednout.. ;)

      0 0
      • PedroChuanez  

        Jo tohle může bejt hodně zajímavý.. Jen je blbý, že se na tom „nesmí“ do lesa..

        0 0
        • Vilém  

          No zajimalo by me jak je to s tim lesem. Treba homemade motokolo, co jsem daval odkaz vyse je povazovano za kolo, pokud splnuje urcite pozadavky, takze teoreticky by tem les moh byt. Nejsem vsak znalec techto pravnich vykladu, tak to treba nekdo osvetli.

          0 0
          • assassin  

            z hlediska legislativy je asi dulezity jak to bude homologovany, pokud to bude mit slapky a 25kmh omezovac myslim ze to projde jako kolo a do lesa to tudiz muze…

            osobne si elektricky enduro poridim az to bude ve stavu kdy to pujde v klidu pouzivat a financovat… nebudu delat hluk a do lesa jezdit budu, je mi jasny ze to tu stejne spousta lidi nezkousne, ale to uz asi prekousnu, to uz z hlediska skodeni v lese asi nemuze nikdo moc namitat…

            0 0
            • PjSky  

              ja tam vidim valec a vyfuk… to je hybrid? ale fuj :)

              0 0
              • fousek  

                Ta derby ma elektromotor tak ve starteru:-)

                0 0
                • PjSky  

                  musim rict ze to je hezka hracka..

                  vubec zajimavy.. kdyz kouknete na poradny DH kolo tak je to motorka jak vysita, akorat lehci :)

                  0 0
    • Smazaný účet  

      nic nového pod sluncem, na eurobiku mělo tak 70% vystavovatelů elektrokola.

      0 0
    • vlasto  

      Modni vystrelek to neni a ja uz se s nima setkavam dost casto, zatim tedy starsi rocniky. V rakousku je porizeni dotovano statem (200 Euro), takze prestavbu je mozno poridit uz za 800 euro a pujde to dolu. Mel jsem moznost to testnout pri vyjezdu na Loseralm(900 vys­kovych m), coz mne trva hodinu a 20 minut. S elektro-MTB za 25 minut, ale baterie dostala zabrat.Kdyz zapojis vlastni silu a motor k tomu, tak klopis zatacky i do kopce. Pri sjezdu se to dobije (cca 25%). Takze zanedlouho bude i na tezsich vyjezdech vice bajkeru, ale mista je dost. Kazdopadne dobra vec pro line pritelkyne.

      0 0
      • karliner  

        Jak je to s ovladatelností toho „kola“?

        0 0
        • vlasto  

          Neshledal jsem zadny podstatny rozdil (sotolina, asfalt), bylo osazeno kotoucovkama, take brzdeni taky zadny problem. Chtelo by to jeste prubnout poradny trail. Zvykat jsem si musel na jizdu po rovine, kde kolo ponekud cukalo jak se vypinal a zapinal motor v zavislosti na rychlosti(to je ale jen vec zvyku, kdy my jsme zvykli poradne to rozslapat, coz tady neni potreba). Moznost prubnout bude urcite na jare, pri dni bez aut u Attersee. Tam ma (nejen)KTM stanek a pujcuje zdarma na cely okruh, takze staci opustit okruh a vyjet do mistnich kopcu, pripadne v Bad Goisern pujcou na projizdku Salzky take(cca 50,– Euro).

          0 0
      • fousek  

        Nevis nahodou jakej vykon mel ten motor? A nahoru si s tm jel bez slapani?

        Protoze mi prijde divny ze standartni motor s 250W by byl nahore bez slapani o tolik rychlejs nez ty.

        0 0
        • vlasto  

          Vykon 250W a bylo to presne to kolo, co je v odkazu. S tim se neda jet bez slapani. Motor se zapne jen kdyz kroutis pedalama. Na beznem kole slapu to stoupani na 3–4 nejvetsim kolecku vzadu a malou pilu. S tim motorkem jsem ale slapal velkou pilu a 3 nejmensi kolecko vzadu. Tzn, ze jsem pouzil temer stejnou silu, jak na normalnim kole, jen ta rychlost byla ponekud jina. Samozrejme kdyz tam hodis lehky prevod, tak to jde bez namahy a baterie vydrzi vic. Takhle jsem ji za tech 25 minut z 2/3 vybil. Pri sjezdu jenom prepnes na dobijeni a prakticky nemusis moc brzdit.

          0 0
    • dancing dog  

      V rámci city bajků a dopravy obecně to vidím jako velmi dobrou věc, která přivede mnohé k ježdění např. do práce na kole, osobně znám 2 paní mírně přes 50 let, které na kole nejezdily proto, že tu jsou kopce a nemají na to „fysickej fond“ + nechtěly se cestou zpotit. Jedna si koupila Gianta, druhá dostala od manžela nějakýho myslím Apache a obě 2 krom deště nebo zimy jinak než na kole do práce a na malý nákup nejezdí, Getz a Fiesta spí v garáži.

      Co se sportovních kol týče- přeci každýho věc, někdo důvody má, někdo je jen línej, ale co? Myslím, že posmívat se tomu můžou jen blbečci…rozhodně bych nepoužíval v tomto případě u slova cyklista uvozovky…

      0 0
      • mr.antik  

        podle mě ten, kdo vyjede s elektro kolem třeba na Ještěd je stejnej cyklista jako třeba pěšák co tam vyjede autem.

        Smát se mu nebudu ale plácat ho po ramenou taky ne.

        0 0
      • ememem  

        tak preco si nekupia motorku (resp. auto nech mozu jazdit aj v dzadi)ked na tom aj tak neslapu lebo ich bude tahat motor? co za jazdenie to je? hovorim ze zapadnemu cloveku uz naozaj drbe.

        0 0
    • ememem  

      imho to neni bike ale moped (dobre ekologicky elektroped aj ked stou ekologiou akumulatorov bych si az taky isty nebol) a ako take co nema v lese co hladat. resp. ak hej tak potom preco uz nie rovno motorka alebo stvorkolka? je to proste absolutna dekadencia a dokaz naprostej zhovadilosti cloveka zapadnej kultury.

      0 0
      • vlasto  

        Takze v podstate mas pocit vyjimecnosti a nedoprejes lidem slabsi kondice a moralky stejnou projizdku na mista, kam se, podle tebe, muze dostat jem clovek v potu tvare? Naco jsou nam pak lanovky? Naco auta? Vzdyt vsude muzes dojit pesky. Principialne i kolo bylo vymysleno na ulehceni. Tak ho zahod a trada pesky lovit mamuta.

        0 0
        • ememem  

          jaky pocit vynimocnosti, co ze nedoprajem? nech sa paci ale nazyvajme veci a cinnosti spravnymi menami a je to. nechapem preco moped nazyvat bicyklom a vozenie na mopede bicyklovanim a v ramci politicky korektneho ekobluznenia sa k tomu tvarit ze nieco robim zo svojim telom ked ma taha na 95% motor.

          a naspat k povodnej otazke – ked tam(do lesa, na trialy atd.) mozu elektrobiky tak preco to nemozu rovno motorky?

          0 0
          • vlasto  

            No tak to nazveme spravnym jmenem. To co je v odkazu nahore, je porad jeste bajk. Je to pedelec. Nestaci na to sednout a nastartovat motor a jet. Motor jen podporuje tvoje toceni pedalama. Neslapes, nejede. Dle zakona je to porad kolo.

            0 0
            • ememem  

              Neslapes, nejede – Mel jsem moznost to testnout pri vyjezdu na Loseralm(900 vys kovych m), coz mne trva hodinu a 20 minut. S elektro-MTB za 25 minut – esteze tak, neslapes nejede…

              Dle zakona je to porad kolo. – ved hovorim ze je to zhovadilost. dle zakona ani stvorkolka neni motorove vozidlo (minimalne to neni z neho vobec jasne a tym padom je to hojne zneuzivane).

              ale dobre uz to nechajme, asi sa nepresvedcime.

              0 0
              • vlasto  

                mluvis o necem, cos nevyzkousel. Kdyz neslapnes, nerozjede se to. Kdyz slapes normalni frekvenci do kopce a zapnes podporu, dosahnes cca 20km/h misto 6km/h. Bicykle s pridavnym motorem, ktery funguje samostatne, maji pokud vim zakaz na cyklostezky(mi­nimalne v bavorsku). Motorky a ctyrkolky delaj ponekud vetsi randal, coz do lesu a hor nepatri.

                0 0
                • Pac029  

                  E-kolo, co ma znama u nas v garazi jede i bez slapani. Ekologicke je jen to, ze v dany okamzik na danem miste to nesmrdi, smrdi to jinde. Prirozenym narustem vykonu v ramci pokroku se to bude vic a vic blizit motorce, tedy elektromotorce. Mit to v kopci pred sebou je samozrejme prijemnejsi nez za vykonem hnany dvoutakt. jedinej podstatnej rozdil proti mopedu je jen v absenci prevodovky/va­riatoru (a to tam stejne driv ci pozdejc bude), toto ma navic prehazku.

                  0 0
                • karliner  

                  To je zajímavý. V tom samém Bavorsku zase na cyklostezky smí skútry. Mají v tom guláš – možná to je jen nějaká místně-obecní úprava.

                  0 0
              • pepino  

                Tys to zkoušel, jako Vlasto? Jaký to bylo, popiš.

                0 0
                • vlasto  

                  prvni sednuti a seznameni se s obsluhou.3 po­lohy. Podpora, nula, rekuperace. Nula- jedes normalne, kolo ma 18kg. Slapnes, zapnes podporu..rozjizdis se do rychlosti(porad rovina, kolo cuka), nevis proc,neprijemne. Odbocis do kopce a tady to prijde. Razeni, jen kdyz chces setrit baterii, jinak jede nahoru na tezky prevod. a rychle. Ale s tvoji podporou. Jizda po rovine na dobijeni baterie neni ani pro Armstronga, prepnul jsem to jednou a zustal jsem stat. Sjezd (v Alpach) vrati tak 25 procent. Dojezd na horach… abych to srovnal s cechama…tak v poklidu Medvedin – Vrbatka plus Sv.Petr – Plan .

                  0 0
        • bochov  

          Mne se to u sportovnich kol nezda sportovni kolo mam na to .abych si udrzel,anebo zlepsil fyzicku pokud chci jet na bike do kopce a pomahat si motorem tak jak si zlepsim kondicku nijak a budu se aspon ja pred ostatnimi nahorestydet.Pokud elektrokolo pouzije nekdo kdo ma problemy se srdcem a chce vyjet treba Lysou horu tak jo to beru. Ale frajerit na elektrobiku v alpach a jeste k tomu zdravy clovek to je zhovadikost,a ne cyklistika.

          0 0
          • vlasto  

            Souhlasim, ja nejsem zakaznik pro tyhle firmy, ale pujcil jsem si ho, abych vedel o cem je rec,jak to reaguje, co to vydrzi, jak se s tim slape do kopce. Bylo to zdarma. A jednoznacne vidim prinos pro moji pritelku, ktera kvuli alpskym kopcum nechce se mnou jezdit a urcite nechce frajerit. Otevira to prostor dalsim lidem. Ja zustanu u sveho AMS a rad slapnu do kopce bez motorku. Ale je tu i jina moznost vyuziti. Na tom bajku si muzes stejne slapnout, jak na normalnim kole, jen budes o neco rychlejsi, projedes vetsi prostor. Ale zatim to neni pro mne motivace, abych to koupil pro sebe.

            0 0
          • hribik A1  

            no vidiš, a ja mám zase bike na to, aby som sa dostal na kopec, kde sa mi páči a tam sa vyvalil a pozeral do nikam… šlapať na tom je len taká vedlajšia činnosť :-)

            0 0
    • šlapatko  

      Příjde mi to jako dobrá věc.Konečně by moje přítelka mohla jezdit se mnou v Beskydech.Taky to je super pro lidi kteří jezdí jen v létě a táhne je to do hor.Takové zabije první stoupání delší než kylometr.Často jezdím se slabšími a ujíždím jim i na kašpara.70km v okolí Olomouce jedeme i 6 hodin.Sám to dávám na pohodu pod 3 hodiny.Pro tyhle výletníky to má smysl!

      0 0
      • vlasto  

        to si myslim, ze je taky cilova skupina. Misto hadek a znechuceni, pohoda oboustranna. A nekdy taky vyzva slapnout si za tise vrnicim duchodcem, ktery do kopce ujizdi. Horsi je pak, kdyz se zjisti, ze nema elektrobajk, ale mu tam jenom neco chrasti:-)

        0 0
      • jizby  

        Myslím, že jsi trefil to podstatné. Tahle věc umožní lidem jezdit spolu i při rozdílné fyzičce. Tím se rozvoj cyklistiky podpoří hodně. Jsem zvědavej, kam to dospěje.

        Nicméně např. představa, že vyjížděk zdejších chrtů se budou účastnit i e-kolaři mi zatím přijde jako sci-fi.

        0 0
        • martin_bakov  

          naturalni cyklisti pak budou stavet stezky z mnoha bunny hopy – to vis, ekolo jen tak do vzduchu nezvednes a ecyklisti budou mit urcite horsi techniku :)

          0 0
        • ememem  

          Tahle věc umožní lidem jezdit spolu i při rozdílné fyzičce. – ako nic v zlom kazdy moze mat nazor aky chce nicmenej ma fascinuje ako takyto politicko koretny tlach o rovnosti prilezitosti za ktorym sa skryva iba biznis zoberu ludia za svoj vlastny nazor. kam to ludstvo zapadnej civilizacia speje…

          0 0
          • hribik A1  

            to o autách ide povedať tiež :-) a ešte o pekných pár ďalších veciach..

            0 0
          • jecnak  

            …speje do haje. Bohuzel.

            0 0
          • Krys  

            Lepšie, ako keby sa povinne montovali permanentné brzdy tým, čo jazdia rýchlo :)

            0 0
    • jecnak  

      Elektrokolo povazuju za dalsi stupen v lidske lenosti a presunu ke konzumu. Kdyz odmyslim technickou stranku veci, tak smysl posouvat elektricke motorky do volne pristupneho terenu vidim jen v tom, ze vyrobci z velobranze nasli dalsi mezeru na trhu, kterou je mozne dobrou praci s masami vyplnit. Kazdopadne v toto chvili cokoli co jede na vlastni pohon nad 25km/h je povazovano za motorove vozidlo a doufam, ze se to nezmeni.

      0 0
      • pepek  

        Na co hned takový džihád. Pokrok nezastavíš. Mně by to ani nevadilo, vyvézt se na kopec za levno. Mohl bych konečně vozit pořádný gumy a ne jen ty šlupičky RR. (Mně by ovšem nevadilo ani enduro – a to je tady svatokrádež :-)

        0 0
        • jecnak  

          Kdyz odmyslim business o ktery tu hlavne jde, tak mi trochu vadi, ze bude po kopcich spoustu urvanych joudu na elektrokolech. Co se tyce zdvihu a gum, tak se oboji da udelat i tak aby, to do kopce jelo. Ne nadarmo se rika, ze nejdulezitejsim tlumicim elementem kola jsou ruce a nohy jezdce.

          0 0
          • pepek  

            No, dobře. Jenže si myslím, že za 30 let to zase tak akčně vidět nebudeš ani ty. (je mi 52)

            Co se týká urvaných joudů, tak to je opravdu riziko. Ale to by právě měla regulovat Čemba,( …:-)) která jediná bude oprávněna vydávat povolenky. (tak jak to mají rybáři)

            A ta by to jen vydávala na základě délky členství ve straně a sympatií k velkému Stalinovi – ehm . . . . Kvaslinovi.

            0 0
            • vlasto  

              ofsem ty povolenky, ty me dostaly:-))) starej dobrej socik:-))

              0 0
            • Patar  

              Mě bude na jaře 70 let, mám po srdeční operaci, v kloubech psoriatrickou artritidu a diabetes na inzulínu . Elektrokolu jsem nyní vděčen , že mohu absolvovat denní trasu Pisárky – Kohoutovice bez další újmy na zdraví. Zatím mám obě nohy , na rozdíl od Jacka Nakládala. Až mě nohu (nohy) uřežou , budu šlapat tutu trasu s elektro pohonem RUKAMA na vozíku.

              0 0
    • ememem  

      hehe :-)

      sa ani necudujem ze nas mnohi (myslim ako ludi jazdiacich na bicykoloch) maju za magorov.

      0 0
    • novottom  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován adminem.
      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.