• Maris

    Ahoj.

    Poradí mi nějaký zkušený majitel fullu, čím nějlépe namazat jednotlivé „klouby“ fullu a jak často, případně i čím čistit a mazat kluznou část tlumiče? Zvlášť teď, když je místy ještě celkem mokro.

    Děkuji za rady…

    0 0
    • bóďa  

      Tedy čepy jsem ještě nemazal a fulla mám už dva roky. Ale kluzáky vidle a tlumiče se otřou a čisté se nastříknou olejem. Mě se nejlépe osvědčil silkal. Pak párkrát propružit, aby se olej dostal pod těsnění a je to. Tohle dělám tak každou druhou vyjížďku, pokud je mokro tak po každým návratu.

      0 0
    • Lasky  

      Koukni na tohle :-) http://www.bike-forum.cz/…l-10727.html První jízda po stavbě Spydera pro slečnu, začalo to pekelně vrzat – byl to horní čep od tlumiče. Ten zvuk byl fakt nesnesitelnej, tak jsem si v hospodě vyžádal olej na smažení, vyndal čep a promazal :-) Jinak za „normálních“ podmínek čepy po umytí kola prostřikuju WDčkem a zatím vše OK. Kluznou plochu tlumiče a vidle mažu dle doporučení výrobce čistým silikonovým olejem. Po umytí dám olej na hadr a potřu kluzné plochy. Ať to jezdí!!! L(.)

      0 0
      • Vilém  

        Tak pokud to strikas WDckem, tak se priprav, ze to odrovnas mnohem driv.WD je spis odstranovac necistot, nez mazivo.

        0 0
    • LUCCA  

      Ahoj, neviem sice akeho fulla mas, kazdopadne, po mojich skusenostiach so Specialized Epic Ti navrhujem, aby si min.po 2 rokoch rozobral zadnu stavbu (ak si na to trufas), precistil ju a premazal + pretocil kazde lozisko cca o 180stupnov.

      Ja som to neurobil a ked som po 3 rokoch prvy krat rozbral zadnu stavbu, nestihal som sa divit, co som zistil…Musel som menit loziska v zadnej stavbe pri kolese.

      Inac na mazanie pouzivam vazelinu na loziska, kt.nanesiem na lozisko (hovorim o priem.lozisku) z oboch stran a dam prachovky.

      NEPOUZIVAJ WAP-ku na cistenie bike-u!

      0 0
      • Maris  

        Já bych právě chtěl tebou zmiňovaným problémům předejít a tak se ptám radši teď, než za nějakou dobu nadávat nad účtem ze servisu… Chtěl bych se také vyhnou tomu, abych z maziva neudělal „lepidlo“, na které by se chytaly nečistoty a tím udělal brusnou pastu. Jinak WAPku nepoužívám, vodu vždy jen lehce mírným tlakem ze zahradní hadice. A co se týče kola, tak jezdím svého prvního fulla a tím je SCOTT Genius MC-50, model 07. Zatím naprostá spokojenost a doufám, že to nebude jen prvotním nadšením… Ono stejně mazání kluzné části tlumiče u tohoto kola nemá asi moc smysl, protože pracuje obráceně – roztahuje se…

        0 0
        • Jaromír  

          sorry, ale to že se ti tlumič roztahuje nemá na mazání žádný vliv. jednotlivé části se po sobě posunují tak jako tak.

          0 0
          • Maris  

            To je samozřejmě pravda, ale myslel jsem to tak, že tlumič je v klidovém stavu stlačený a roztahuje se při přejíždění nerovností (resp. jakémkoliv propružení zadní stvby) a tím pádem jen na velice krátké okamžiky a tak i možnost jeho zašpinění je menší (než u tlumičů, které mají naopak kluznou část z větší části odhalenou), což neznamená, že by možnost zašpinění zde nebyla vůbec. Pochopitelně mažu i kluznou část, ikdyž zatím jen tím WDčkem a tak jem se ptal na něco vhodnějšího…

            0 0
            • Lišák  

              WD bych na tlumič nepoužíval. Stříkej kluznou část silikonem. Je to pro styk kov/guma nejlepší.

              0 0
            • Dados  

              WD na tlumič a vidli v žádným případě – údajně narušuje povrch gumových těsnění… To mi tu radil někdo na BF…radši použij něco silikonovýho… Jinak na rozebrání zadní stavby se teď chystám – použiju vazelínu..

              0 0
          • Maris  

            To je samozřejmě pravda, ale myslel jsem to tak, že tlumič je v klidovém stavu stlačen&y

            0 0
    • Maris  

      Netuším sice, jak se sem můj předchozí příspěvek dostal, protože jsem ho nevkládal, ale asi z důvodů problémů s vložením fotky.

      Jinak k tomu WD. Použil jsem ho jen 2× (protože po ruce nic nebylo a přišlo mi to lepší než vlhko resp. nic) a jen zlehka rozleštil hadrem, tak se snad moc nestane…

      0 0
      • kolda  

        to uz je snad lepsi to nic.

        loziska jsem mazal vazelinou. (kdyz jsem mel fulla)

        0 0
        • Maris  

          Napsal jsi „když jsem měl fulla“ … to jsi přešel zpět na pevné kolo? Jaké to bylo? Mám fulla krátce, ale už teď si pomalu nedovedu představit, že bych se zase drkocal na pevňákovi…

          0 0
          • kolda  

            ja mam zase rad, kdyz to jede .) postavil jsem si docela lehky a sviny HT – viz profil

            a nebavila me udrzba. zpet jsem si zvykl rychle.

            0 0
    • BB  

      na čepy fulíka mám nejlepší zkušenost s anti-seize vazelínou. Je to taková měděná vazelína. Jak často ? Záleží v čem jezdíš a kolik jezdíš, ale určitě jednou za rok bych to promazání udělal.

      0 0
      • LUCCA  

        skor by som odporucal bielu lithium vazelinu, ak hovorime o klznych puzdrach capov a nie o priem.loziskach. Pokial ide o priemyselne loziska, tak vazelinu na loziska (co urcite nie je vazelina s primesou medi). MOze byt opat lithium vazelina alebo ine, specialne vazeliny na loziska. Naposledy (tuto zimu) som pouzil na svoj bike a jeho priem.loziska specialnu vazeli pouzivanu pre loziska automobilov. Je lahko aplikovatelna a tazko zmyvatelna vodou :)

        0 0
      • LUCCA  

        skor by som odporucal bielu lithium vazelinu, ak hovorime o klznych puzdrach capov a nie o priem.loziskach. Pokial ide o priemyselne loziska, tak vazelinu na loziska (co urcite nie je vazelina s primesou medi). MOze byt opat lithium vazelina alebo ine, specialne vazeliny na loziska. Naposledy (tuto zimu) som pouzil na svoj bike a jeho priem.loziska specialnu vazeli pouzivanu pre loziska automobilov. Je lahko aplikovatelna a tazko zmyvatelna vodou :)

        0 0
        • Maris  

          Myslíš něco na tento způsob?

          http://www.cykloexpert.cz/…ova-vazelina

          0 0
          • Maris  

            A tak mě napadlo… co na tu vidli použít silikonový lubrikační gel? :-))) Ten mám doma, tak bych ho aspoň nemusel kupovat. :-))) A při té ceně by to mohla být kvalitka…

            0 0
            • misak.kadlec  

              Člověče co ty všechno nemáš doma, ale bacha aby nebylo s přídavkem nějakýho dráždidla, to by ti pak pořád tvrdla vidle a stavělo se ti kolo. :-)))

              0 0
    • Lister  

      Taky mám dotaz:

      Má se nečím mazat ta plocha čepu, kde se proti sobě třou jednotlivé kovové části – například míst, kde dosedá vložka v oku tlumiče na zadní stavbu a ty místa kde se mezi sebou třou – v mém případě kov na kov – jedotlivé části zadní stavby (občas tam může být ještě nějaká vložka, taky tam v některých místech mám, ale jinde je to opravdu přímý kontakt). Ty plošky jsou na mojem fulu krásně obroušené do hladka a když jsem to rozdělával, tak jsem měl pocit, že to je nasucho složené. Po zpětné montáži jsem to vše hezky namazal lithiovou vazelínou, abych mu udělal dobře a to byla asi chyba. Teď zadní stavba vydává nelíbé zvuky a navíc se čepy povolují, takže následovalo opětovné rozebrání, vyčištění a zpětná montáže. Po testovací jízdě zatím klid, ale kdo ví jak dlouho to vydží. Na osu čepu už vazelínu 100% dávat nebudu, naopak tam hned poputuje závitové lepidlo. Na ty čepy možná občas nějaký řidký olej, ale tu vazelínu si už nějak netroufám ??

      0 0
      • MlokCZ  

        Mezi vložku v oku tlumiče (bushingem) a montážní vložku do rámu se vazelína nedává a chodí to na sucho (vložka v oku tlumiče je konstruována materiálově aby to na sucho chodilo).

        U čepů zadní stavby (mimo tlumiče) to bude záležet na konkrétním provedení rámu a jaká tam jsou ložiska.

        0 0
        • Lister  

          u těch čepů jsem nemyslel přímo ložiska, ale ten čep se většinou skládá (mimo toho ložiska samozřejmě) z dvou ramen, které na sebe doléhají nějakou plochou – teda alespoň u mě to tak je a ta plocha vypadá naprosto stejně jako ta připravená pro bushing. Ono se to blbě popisuje, asi bude lepší to někdy vyfotit, až to zase rozeberu – pokud to začně zase skřípat, tak to bude brzo :-)

          0 0
          • MlokCZ  

            Jestli myslíš dotyk, který je rovnoběžné s osou celého kola, tak to u mojich kol se v žádném čepu nedotýká a mám tam vždy cca 1mm mezeru.

            0 0
            • Lister  

              jo jo, přesně to mám na mysli…u mě to tam doléhá přes drobnou kulatou kovovou vložku síly cca 2mm, která kryje z vnitřní strany ložisko

              0 0
            • fluider  

              No ale potom musíš mať na oske čapu nejakú dištančnú podložku, nie ? Snažil som sa to načrtnúť, standardný čap s valivým ložiskom. Medzi 2 ramenami musí byť nejako vymedzená vôľa.

              Inak by ma zaujímalo, aké veľké sú takéto pasívne odpory zadných stavieb.

              0 0
              • MlokCZ  

                Já to neměl ještě rozebraný a do prvního problému mít asi ani nebudu, takže přesně netuším. Sundaval jsem pouze několikrát tlumič. Nějaké podložky tam někde být musí, jinak by šroub stahující k sobě to stáhnul úplně a mezera by tam nezbyla žádná.

                Jinak pasivní odpor samotné zadní stavby je poměrně malý, si to zkus bez tlumiče a s vypuštěným tlumičem.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Tedy podložka musí být u těch čepů, kde je to pro pravou a levou stranu sešroubované zvlášť, tedy třeba jako to je vždy u horstlink čepu. A tam teď nevim, jestli tam mezeru takovou mam.

                  Tu mezeru mám jistě třeba u jednoho čepu u vahadla (u Sterea ten horní čep vahadla, ten v kterém není tlumič), kde nutně žádná podložka být nemusí, protože vahadlo je z jednoho kusu a tedy více stahnout šroubem to nejde aniž bys zdeformoval vahadlo. U druhého čepu vahadla (kde také není tlumič) bych se musel také podívat pořádně.

                  0 0
                • fluider  

                  No ja to zatial nemám na čom skúšať :-), ale keď som počul na čo všetko sa pužívaju napr. kåzne ložiská v aute, tak hádam to konštruktéry u bikov využili. Takže zrejme tlmič má väčšie pasívne odpory ako zadná stavba …

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Vzduchový tlumič je jednak extrémně předepnutý. Tedy má takový odpor z počátku, že v ruce nemáš žádnou šanci s ním pohnout, když je nafoukaný (a to i přesto, že tam je vzduchová negativka u Foxe). To je proti zadní stavbě nesrovnatelně více.

                    A pak pasivní odpory tlumiče, ty těžko říct jak jsou přesně velké, to se jen tak změřit nedá. U vypuštěného nejsou téměř žádné, ale ty samozřejmě nafouknutím narostou.

                    A pak ještě u některých tlumičů komprese, ta je pěkný prevít.

                    Jinak ložiska mám všechny průmyslová včetně malých čepů jako horstlinkový. Pouze tlumič samotný je řešený kluzně. A i když třeba montážní vložka se v bushingu když je to nové neotáčí vůbec snadno (v ruce žádná šance s tím otočit), tak když se to pak vezme přes přepákovaní zadnís stavby, tak je to odpor minimální.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Hezky to bylo vidět na úpravě tlumiče u Sterea. Před úpravou to chtělo dost velkou sílu, než se na počátku stavba pohla, po úpravě, kde pouze eliminovali kompresi ta síla klesla o strašně moc (neměřil jsem přesně, ale klidně možná méně než na polovinu, ona pak rozdíl 45kg x 20kg je extrémní – to nejsou přesná čísla jen odhad, neměřil jsem).

                      0 0
                • Lister  

                  No já bych to taky nerozdělával, akorát jsem neměl jinou možnost, když je uložení tlumiče součástí čepů zadní stavby :-) Doufám, že to už nebude zlobit, protože to by mě celkem štvalo. Ale tak to je vždycky, když se do něčeho začnu montovat. Aspoň že pokud jde o funkci, tak je to teď s novým tlumičem mnohem lepší, už je odstranit ty zvuky :-(

                  0 0
                • Mr.Duck  

                  A náhodou netušíš, k čemu by se ten odpor dal přirovnat? Jde mi konkrétně o FSR na mym SXu. Mám teď sundanej tlumič, nýbrž čekám na měkčí pružinu, vidlici a spravený rameno, tak se v tom věčně šťourám.. No a ta zadní stavba chce docela sílu abych s ní pohnul. Měl sem tam přetaženej jeden čep, že to bylo jak HT, ten sem povolil, ale je možný, že to mám někde přetažený furt, abych s tim hnul, chce to sílu asi jakou bych se stejnou pákou jako je zadní stavba třeba utahoval misky středu.. Tak dumám, když beztak nemůžu jezdit, jestli to nerozebrat a něčim celý nemáznout?

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Bez tlumiče jde pohnout zadní stavbou na všech fullech, co máme doma úplně lehounce.

                    0 0
    • kali222  

      treba v manualu marzocchi kdysi stalo, ze  nohy natirat lestenkou na auta : )

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.