Dobře vybavený hliník vs. základní karbon

94 nepřečtených
  • Dirt

    Ahoj všem,

    po všech peripetiích jsem vybral tyhle modely:

    https://www.mojekolo.cz/…crb-30-29-1/

    vs

    https://www.mojekolo.cz/…blizz-70-29/

    Ten karbon můžu mít ± za cenu toho hliníku a hliník cca o 3 K levněji. Nicméně ten karbon je zase dle výbavy ochuzenější.

    Do čeho byste šli? Karbon? Nemám s ním žádné zkušenosti. Jezdil jsem na celopéru z hliníku a nyní vzhledem k rozpočtu spíš hardtail na traily. Na celopero s kterým odjedu nějaký ten trail a občas trochu silnice moc rozpočet cca 40 K není.

    Díky za radu

    0 0
    • novas752  

      Hlina

      0 0
      • Jakobo  

        Proc? Vzdyt vybaveni je temer stejne, brzdy, vidlice, kola, pevne osy. Jediny rozdil je razeni, jaky je skutecne rozdil mezi SX a NX netusim a pak plaste, to snad ani neni treba komentovat. Jinak brzdy, kazeta a dalsi drobnosti stejne, celkove je to porad nizsi trida vcetne vidlice.

        No ja pokud bych si mel vybrat vzal bych karbon. Hlinik muze prasknout a karbon mohu rozkrapnout. Tak to ale zalezi i na stylu. Teleskopicka sedlovka opet, zalezi na tom, kde jak bude jezdit.

        0 0
        • Venda  

          A navic to razeni sx ma hlinikova verze

          0 0
        • novas752  

          Ja na ty kola nekoukal, jen odpovidam na dilema hlina nebo karbon. Na trailovym hardtailu karbonovej ram imho neni potreba.

          0 0
          • Kamilac  

            A důvod tohoto tvrzení? Když karbon víc vydrží a když už praskne tak se dá opravit, což se o hliníku uspokojivě říct nedá, navíc za stejnou cenu a horší výbavu nemá.

            0 0
    • Venda  

      Podle ceho soudis, ze je ten karbon hur vybavenej?

      0 0
    • Dirt  

      Teleskopicka sedlovka je asi jediny co me trapi, ale spis nemam zkusenosti s tim karbonem, proto se ptam. Jezdim modry traily, nic zabijackyho.:)

      0 0
    • snas89  

      Jestli vis do ceho jdes a mas v planu si to nechat dlouho tak urcite karbon.

      Za me:)

      0 0
    • Mildee  

      z těchto dvou bych zvolil spíš karbon, osazení je téměř identické, až na teleskop, ten si můžeš časem pořídit

      0 0
      • Dirt  

        A ten zdvih je dostačující pro nějaké lehčí traily? Teď jsem zvyklý na 130mm…

        0 0
        • novas752  

          Ten centimetr asi ani nepoznáš, ale Recon neni zrovna vzor trailové vidlice.

          0 0
    • Smazaný účet  

      Určitě hliník bakelit nebrat ten skřípe i na fotce.

      0 0
      • Vilém  

        „Vidli s hlíněným krkem bych nedal ani na odrážedlo.“. U ramu to neplati?

        0 0
      • petrx  

        Na slušné kolo určitě karbon , hliník už je volba jedině na tescobiky, či jiné sociální kola.

        0 0
        • danielh  

          +1

          0 0
        • JakeF  

          Hele a to pořád jezdíš na tom Haibiku?

          0 0
          • petrx  

            Ano stále na něm jezdím a jako univerzální kolo na výletování po lesích mě stále vyhovuje, ono když se podívám na dnešní nabídku, tak u kol do 50tis bych se ani moc nikam neposunul,spíš naopak bych přišel o převody.

            0 0
            • JakeF  

              Za 50 litrů nekoupíš v karbonu ani slušnej samotnej rám… Proto mě překvapujou ty řeči o „sociálních kolech“.

              0 0
              • danielh  

                Hmm, ja koupil pred 2ma lety 26kovy ram na fulla Ghost AMR 9500 (2013) za 9tisic, ten lepsi ze dvou karbonu co ghost delal. Ale kdo by dnes kupoval 26ku :-) originalne to kolo na tom ramu stalo 147k v 2013 roce.

                0 0
    • Dag  

      Za mně bych šel do carbonu. Až na teleskop sedlovku mi příjde líp vybavený. NX je vyšší řada než SX. Vidlice je stejná. Komponenty RF. Hliník má čtyřpístky brzdy. Komponentově to bude ± na stejno.

      Záleží asi jestli chceš kolo laděné spíše do XC CARBON nebo Trail.HLINIK.

      0 0
    • Smazaný účet  
      0 0
      • Smazaný účet  
        0 0
        • novas752  

          Na trailovym hardtailu pozná prd. Tam hrají prim pláště, výplety a vidlice.

          0 0
          • Mr.Duck  

            Mi prijde ze ram je poznat dost i tak. Nevim jak to popsat, ale kdykoliv jedu na karbonovym kole, prijde mi takovy responzivnejsi, rychlejsi. A nemyslim ze je to placebo, spis kdyz jsem jel na nekolikatem karbonovem kole, vzdy jako prvni vec co jsem si vsiml ze to jede nejak „jinak“, i kdyz treba srovnam podobne vybaveny Reign hlina vs uhli.

            Netvrdim ze dokazu nejak vycislit ze by to bylo rychlejsi, ale pocitove mi to tak pripada, a proste „lepsi“ :)

            0 0
            • mirorek2  

              Tak jako jsou rychlejší do kopce na asfaltu 29" :-)))

              placebo je svině

              včera měla kamarádka půjčený ženin bajk (karbon s karbonovými koly) a na konci dne jsem se ji zeptal jestli poznala rozdíl oproti své „plečce“ a ona prý co? to je karbonové? buhehe

              0 0
              • qwertz375  

                Jeden rozdíl jde poznat spolehlivě. Hliník je dost nepružný, takže každý hrbol je cítit.

                0 0
                • mirorek2  

                  zvláště na celopéru 140 mm +

                  0 0
                • blue.sun  

                  Jo jo, zejména na takové minulé generaci Lectoru to určitě poznáš… ten je tvrdší než hliník.

                  0 0
              • Mr.Duck  

                O čem mluvím není placebo si nemyslím, na několika kolech jsem to zaregistroval aniž bych řešil nebo i věděl (ne že bych to nepoznal, ale prostě skočím na kolo ani nekoukám co to je) jestli je to karbon nebo ne, resp. jsem na to skočil, říkám si že to jede dobře a že ten pocit znám, a pak mě trklo že to kolo je karbon a ten pocit znám z karbonu. Něco na tom je, netvrdím že to je opravdu rychlejší ale ten pocit z jízdy je trochu jiný. Pro mě lepší, ale ne nějak drasticky, nové EN bude hliník ale nič to nemení na tom že karbón je lepší :)

                0 0
                • mirorek2  

                  Však jo, taky to tak beru :-)) u zápletů je to ještě markantnější ten pocit

                  0 0
                • embi  

                  Ale asi to nebude tak jednoznacne. Viz treba nove Demo, ktere je jen hlinikove a zda se, ze funguje dobre.

                  Jezdil jsem dva karbonove ramy a pak dva hlinikove ramy s velmi podobnym osazenim a temer identickou geometrii a nedokazu rict, na cem se jede lepe, i kdyz rozdily jsou.

                  0 0
                  • Mr.Duck  

                    Tak jasně, nový demo je krásný a funguje, I když mi přijde že sem na něm jak na trajektu s těma megakolama :D

                    Ale nepochybuju o tom že bude i v plastu brzo.

                    Zrovna u toho kola si nemyslím že je vývoj úplně uzavřený, jelikož nemají karbon verzi poprvé od 2013 a na WC na tom vozí 27.5 kola. Tak trochu doufám že bude karbon verze s 27.5 možností, ale nechci předbíhat, letos mám nový „starý“ demo tak snad to bude ještě chvilka :)

                    0 0
                    • JakeF  

                      Ve Spešlu se teď nějak nemůžou rozhodnout… Enduro zase udělali jen v plastu a přitom prej vychází ze stejnýho přepákování.

                      0 0
    • Dirt  

      Ještě jsem teď narazil na https://www.albie.cz/…ey-h20-2020/

      Na jiném fóru jsem dostal totál kotel:D, že RM má blbý úhel sedlovky. Tomu tedy nerozumím. Máte ten pocit někdo stejný?

      0 0
    • MilanCF  

      Šel bych do karbonu. Řešil jsem podobný problém a po projetí kola s karbonovým rámem bylo vymalováno. A lepší kompomenty můžeš dokoupit časem.

      0 0
      • Smazaný účet  
        0 0
        • petrx  

          Tak někteří nedají ještě dopustit na starou dobrou ocel (i když teda musím říct, že v dávných dobách když jsem přecházel z oceláku na hliník se mě moc nelíbilo že to s hliníkovým rámem na nerovnostech nějak víc vibrovalo)

          0 0
        • qwertz375  

          Nejlepší je určitě ocel, která se ovšem nedá mimo garážovku rozumně sehnat. Z toho zbytku je určitě lepší být alobalista než bárbína na bakelitu.

          0 0
          • Cavendish  

            Prej bárbína :) Někdo s karbon rámem ti spí se ženou?

            0 0
          • Smazaný účet  
            0 0
            • snas89  

              no…tvý kola v profilu taky nejsou etalony vysoký cyklistiky:)

              ale jinak jo, souhlas. jedinej důvod, proč nejít do karbonu je cena

              0 0
            • qwertz375  

              Za ty peníze raději SIR 9, jen škoda že nemá BSA ale pressfit.

              0 0
          • bikemike  

            Sakra, to jsou mi zase moudra…je z toho cítit závist…

            0 0
            • qwertz375  

              A co konkrétně? Vymačkané středy, oltačené patky, omlácená nebo prostřelená rámová trubka od šutrů?

              Až ten váš bakelit bude po 20 letech s maximálně vybledlým lakem jezdit jako nový, tak si přijďte pokecat.

              0 0
              • Mr.Duck  

                Mam 1 kolo z oceli, 1 z hliniku, a 1 z karbonu. Tak ti tu objektivne reknu ze karbon je nejlepsi material na kolo a ty se muzes uklidnit :)

                0 0
              • Smazaný účet  
                0 0
              • Cavendish  

                Za 20 let bude hliníkový rám dávno po smrti. Bude v lepším případě vymačkaný. V horším dávno prasklý.

                0 0
                • JachymP  

                  Za 20 let bude hliník 15 let po smrti :)

                  Teda v případě, že na něm budeš fakt jezdit…

                  0 0
                • qwertz375  

                  To nikdo nepopírá, hliník je navíc dost nepohodlný.

                  Jenže když srovnáme Carbon a R853, tak ten ocelový rám toho snese výrazně více. Stačí postupovat podle návodu výrobce a s karbonem nelze celá řada věcí:

                  • nosič nelze
                  • dětská sedačka nelze
                  • klasický držák na kolo s upnutím „do svěráku“ za horní rámovou trubku nelze
                  • klasický nosič kol na auto nelze (ano lze s nějakými polstrovanými ochranýmí díly)
                  • zdroj tepla je problém
                  • kontakt s ostrým předmětem je problém

                  Jasně, karbon je lehčí a dá se nomezeně tvarovat, a možná tady někdo odpoví, že lze i relativně snadno opravit. Ale kdyby byl „všeobecně nejlepší“ nedělaly by se dneska některé kategorie kol stále z oceli.

                  0 0
                  • Smazaný účet  
                    0 0
                    • qwertz375  

                      Tohle je prave skvely priklad nevyhod karbonu v praxi. Hliník se pri nevhodném použití často deformuje, což je rozhodně lepší, než nenadálé prasknutí rámu (nebo jiných komponent) za jízdy. Je úplně k hovnu, jestli karbon vydrží větší namáhání (pouze!) v definovém směru, když pak z ničeho nic selže fatálně bez jakéhokoli varování. Btw v USA, kde jsou žaloby národním sportem, se prasklý karbon roky docela řeší, protože se dovozci vymlouvají na (zahraniční) výrobce a výrobci zase na dovozce, zákazník pak zatím většinou ostrouhá, protože nikdo nenese odpovědnot. Kolem praskajích rámů z hliníku se tyhle šarády nevedou.

                      Na rozdíl od takového leteckého průmyslu ty karbonové rámy ručně lepí levná pracovní síla někde v asii – každý kus je tak originál – a kontrola kvality téměř veškěrá žádná.

                      0 0
                      • Hrabex1  

                        jo, hlinik jeste urcite nikomu nenadale neprask.....

                        0 0
                        • Ladnonna  

                          Ale praskl, ale většinou když tomu dáš opravdu nálož a nemáš hned z rámu dva kusy, ale nějakou zříceninku.

                          0 0
                  • Smazaný účet  
                    0 0
                  • Vilém  

                    Jo a ktere kategorie to jsou? Par garazovek pro staromilce a snoby?

                    0 0
                  • Cavendish  

                    My se ale bavíme o karbon-hliník. Ocel se netahej a pokud nutné potřebuješ, tak přidej o titan.

                    0 0
      • Chlebovnik  

        Není hliník jako hliník stejně jako není karbon jako karbon.

        0 0
    • Hrabex1  

      na tom hliniku neni za tu cenu zajimavyho nic. Navic ma 14 kg.

      0 0
    • Charles2k  

      Šel bych do karbonu, ostatní díly časem můžeš vyměnit. Udělal jsem to takhle se svým Ghostem – koupil jsem základní karbonový model za slušnou cenu, nejdříve vyměnil zapletená kola a postupně i některé další díly.

      0 0
      • James.Sniper  

        Udělal jsem to stejně. Koupil jsem základní karbonový model, taky GHOST :-) a kola jsem zrovna objednal.

        0 0
    • snake_biker  

      Obě kola mají podle mě trochu jiné určení – hliníkový RM je skutečně trailový HT, karbonový CRB je spíš XC kolo s vyšším zdvihem vidlice. Kromě teleskopické sedlovky jsem nenašel jediný důvod, proč upřednostnit hliník, proto bych šel do karbonového modelu. Na „modré“ trailové lajny to určitě stačí, navíc díky cca 1,5kg hmotnostní úspoře bude cesta k trailu mnohem příjemnější. Teleskopku si můžeš dokoupit buďto novou (např. Giant Contact Switch, která se nabízí za rozumné peníze okolo 5 tis. Kč) nebo nějakou z bazaru a budeš mít kompletní bike na XC i traily.

      0 0
    • AleZ80  

      Ten hliníkový má jinou geometrii (m.j. o 2° položenější hlavu), pokud je to letošní model, takže bych se rozhodoval také dle toho, na co to kolo chceš.

      0 0
    • Cyklo.Robo  

      Výbava obou modelů je kromě již zmíněné sedlovky skoro stejná, ale na traily bych použil model s karbonovým rámem. NX je lepší než SX, ale určitě se objeví někdo, kdo bude tvrdit opak. Na traily bude určitě více rozhodovat již zmíněný rám. Relativně fajn o materiálu rámu psali na https://www.profi-bike.cz/…ebo-hlinik/9

      0 0
    • osobne  

      Poté co cca týden jezdím na carbonu bych už hlínu nikdy nekoupil. Je to docela bomba pohodlí. A carbonová vidlice se mi zdá na rozbitém asfaltu i v terénu lepší než odpružená.

      0 0
      • novas752  

        Tak to je jasné že je karbonová vidle v terénu lepší než odpružená, to dá rozum ne.

        0 0
      • jIrI___  

        S jakou odpruženou vidlicí porovnáváš?

        0 0
      • Charlie_R  

        To jsou věci, po dvou deci. A potkal jsi už nějaký prima kanál nebo kořen? :D

        0 0
        • Rychlej turista  

          Tak právě na osamocený kanál nebo kořen je pevná lepší.

          0 0
          • Charlie_R  

            No nevím. Budu staromódní a zůstanu u odpružené :-)

            0 0
            • Rychlej turista  

              To není o módnosti, ale o stylu ježdění.

              S odpuženou do toho prostě najedeš na prasáka a ta vidle si s tím už nějak poradí. Kdo jezdí pevnou vidli, tak toto nedělá – buďto se vyhne nebo kolo zvedne do výšky kořenu a bez nárazu a tedy i ztráty energie ho přejede. Udělat to samé s odpuženou vidlí je mnohem náročnější a proto do toho většina lidí jde na toho prasáka :-)

              0 0
              • Charlie_R  

                Takže kolega OSOBNE zveda neustále kolo do vzduchu? :-) Prostě je to nesmysl, co napsal…

                0 0
              • TK75  

                Jo to máš pravdu…ale to je prostě technika kterou s pevnou člověk používá.Neni to ale o tom, že ten karbon z kterého máme vidle, je víc funkční než odpružená :-)

                0 0
              • JakeF  

                Pokud kolo zvedas do vzduchu, tak vynakladas energii ho zvednout, ktera ti bude pozdeji chybet jinde… Navic zvedas vetsi hmotnost, nez co je neodpruzena hmotnost u odpruzeny vidle, takze s tim “bez ztraty energie” bych si nebyl tak jistej…

                0 0
                • Rychlej turista  

                  Tím, že do kořenu narazíš, energii nenávratně ztratíš. To kolo se ale nezvedá tak, že přestaneš šlapat a pak ho zvedneš. Zvedneš ho tím, že si v přesný okamžik přišlápneš a tím pomůžeš rukám a zároveň i zrychlíš. Je to náročné na koordinaci pohybů, ale někde je video, kde jede borec na celkem rozbité trati a prakticky každou nerovnost takto dokáže žehlit, i v okmžiku, kdy pedály na přišlápnutí zrovna v ideální poloze nemá. Tak dokonale zmáknuté to samozřejmě nemám, ale v rámci svých schopností tuto techniku využívám.

                  0 0
                  • JakeF  

                    Presne o tom mluvim… Vynakladas energii na zvednuti kola misto na pohyb dopredu. A krome kola zvedas i ram, celou vidlici a cast svyho tela. Ze v ramci toho i zrychlis je fajn, ale kdybys jenom zrychloval bez zvedani kola, tak pri vynalozeni stejny energie zrychlis vic.

                    Naproti tomu kdyz to pobere vidle, tak se zveda jen kolo a spodni nohy vidle, takze energeticky je to uspornejsi, takze ti to nemuze sebrat vic energie, nez cos musel vynalozit v prvnim pripade.

                    Bavime se samozrejme o mensich prekazkach, kde je vidle pobere sama o sobe, u vetsich samozrejme zvedat musis.

                    0 0
              • McBlacky  

                Zapomnel jsi napsat ze na pevny tam vlitnes mas plny ruce prace stress a stejne jsi ve finale pomalejsi ;) uz jen proto ze tam nevlitnes na toho prasaka full gas.

                0 0
      • kubad  

        A teď tu o Karkulce :)

        0 0
        • theedge  

          V poslední době se tu objevují strašný kydy …

          0 0
          • osobne  

            Např. takový standardní asfalt s výmoly a záplatami, na silničce jsem musel z kopce brzdit, rychle se to s ní projet nedá, na MTB hlíně i s odpruženou vidlicí to šlo sice i rychle bez brzdění, ale vyloženě utrpení, na MTB carbonu úplná pohodička.

            0 0
            • JachymP  

              Máš recht, jezdit na MTB po asfaltu je fakt utrpení ;)

              Ale s vidlicí to moc nesouvisí.

              0 0
              • osobne  

                On není asfalt jako asfalt, že? Já píšu pro představu o něčem takovém:

                https://1gr.cz/…67d_diry.jpg

                0 0
                • JakeF  

                  Pokud si ty diry chces poradne uzit, tak urcite pevna karbon lepsi nez odpruzena :))

                  0 0
                  • DaSnail  

                    Tak pohodlí máš doma na gauči, žeano. Díry si treba užit na max. Rychle a tvrdě.

                    0 0
                    • McBlacky  

                      Podle nalady nekdy rychle a tvrde a nekdy dlouho a jemne ;)

                      Nicmene pevna dobrovolne na bajka, to je zalezitost pro jednotky exotu v ramci CR.

                      0 0
                      • TK75  

                        V rámci ČR už začíná být pro jednotky exotů mít kolo bez motoru…:-)

                        0 0
                • TK75  

                  To by musela pružit v řádu centimetrů, aby měla karbonová vidle na tohle vliv.Z 99% ti u pevnyho kola pracujou pneumatiky…teda pakliže to není silnička s 30 mm užovkou a nebo mtb s nabusenou pneumatikou :-)

                  Leda tahle pevná…ta určitě pracuje :-D

                  0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.