Citlivost při přidávání/ubírání výkonu

17 nepřečtených
  • Krejza

    Mám dotaz především na vlastníky wattmetrů, ale nejen je, také na zkušené hobíky a profesionály.

    Po jak malých jednotkách jste schopni přidávat nebo ubírat výkon? Jste schopni poznat nárůst výkonu v řádu jednotek wattů?

    Jste schopni to poznat a zvyšovat/snižovat i bez pohledu na budík, jen z pocitu, se stejnou přesností?

    0 0
    • McBlacky  

      Co se týče dávkování, tak po 5w už se dá na silničce při pohledu na budík.

      Pokud mám referenci tak následně přidávat a ubírat bez pohledu na watták zvládnu tak 15w.

      Co je obtížnější je říct kolik člověk jede odhadem, pokud sebou watták nemám – tzn není reference. Pak dokážu ten výkon dávkovat po stejných malých změnách, ale neřeknu už jestli to je z 220 na 240 nebo z 240 na 260. A samozřejmě v narůstajícím časem stoupá nepřesnost odhadu – směrem dolů. Myslím si že na 4té hodině jedu 250 a jedu s bídou 210 :)

      Wattmetr používám od roku 2008 na trenažeru a v reálu 5 let.

      0 0
    • Coural  

      Po 40 letech ježdění, z toho 8 s wattmetrem, zní moje odpověď na obě otázky: ne. V řádu jednotek nepoznám nic. Bez budíku o nějaké přesnosti u mě nemůže být řeč.

      Pokud se řídím pocitově, jsem úplně mimo.

      0 0
    • Krejza  

      Díky, pánové. Myslím si to samé. V řádu desítek wattů lze odhadnout, kolik výkonu dávám. Bez budíku se možná tak trefím do zóny.

      Odpověď jsem chtěl znát z důvodu, že jeden amatérský běžec mi tvrdil, že je schopen na jednotky wattů přesně říci, jakou práci vykonává. Bez toho, aby k tomu potřeboval číslo na displeji.

      On tedy k tomu přidává další vtipné teorie, tohle byl jen vrchol.

      0 0
      • kejda  

        Už je vymazaný, což?

        0 0
      • kokoska.rokoska  

        Tak ale u běhu je to něco úplně jiného, než u kola. Nechci tvrdit, že to je triviální, ale zkušený běžec má šanci buď v zazitem nebo přímo ve speciálním tempu trefovat výkon poměrně přesně. Na dráze rozhodně a na asfaltu po rovině většinou. Dokonalý cit pro tempo.je základem běhání.

        0 0
        • McBlacky  

          To je ale neco jineho. Pro kratke distance je ten cit spis ohranicen vydrzim/nevydrzim.

          To na kole taky vis co vydrzis 1–2–5 minut bez budiku.

          Ale trefit presne loudacku 5:00 a 5:05 v behu to taky neni tak trivialni, to je tempo ve kterym se da bezet 20kilaku jako nic.

          Navic draha nebo rovnej asfalt je neco jinyho mez promenlivy teren na silnici.

          Umet drzet 250w v mensich brdcich a rovinkach mezi je uz umeni domestika. Ja diky rokum jezdeni 4–6hod zavodu dvojic v mixu to v nohou mam. Tzn umim jet spic tak, aby ten za mnou jel konstatni tempo celou dobu bez ohledu na profil, plus tlacit na pilu tam kde on setri v haku.

          0 0
          • kokoska.rokoska  

            Nevím, kolik toho máš nabehano s wattmetrem, ale Tvůj příspěvek mí zní tak, jako kdyby úplné minimum. Výkon u běhu a na kole je fakt něco úplně jiného a znalosti a zkušenosti z kola nejsou nijak přenositelné.

            Ad tempo: za prvé, běžec se právě pozná podle toho, že má cit pro tempo, za (téměř) všech okolností. I já, i když jsem z opravdového běhání před desitkami let vypadl, poznám – jsem-li nezraněn – velmi dobře jak 3:05 od 3:10 tak 4:10 od 4:15. Přes 5 jsem (po rovině) asi nikdy neběžel, tak nemohu sloužit.

            0 0
            • McBlacky  

              Nebeham s nim, muj point byl ten, ze dobre odhadnes tempo, protoze mas nabehano a ten vykon neni tak dlouhy, tzn to odhadnes ze zkusenosti jak dlouho tohle vydrzis bezet. U kola tenhle rozmer nemas. Odhadnout tempo hranicni na 2,4,5 hodin s presnosti na 10w je podle me nemozny pro lidi co se tim roky nezivi.

              0 0
              • Krejza  

                Na kole je tohle asi i zbytečnost, resp. tak dlouhé závody ve stálých podmínkách jen za své se nejezdí. Časovky jsou kolem hodiny, hodinovka na dráze.

                U ostatních závodů jde nejen o maximální výkon udržitelný po určitou dobu.

                0 0
              • kokoska.rokoska  

                Ano, pochopil jsem co chceš říci. A právě proto Ti píšu, že u běhu je to s výkonem úplně jinak, než na kole. Na hodinovém běhu „na pocit“ se sebehem a vybehem na Vítkov seknu max o dva tri watty. Ne proto, že mám nabehano, ale proto, že jeden watt na běhu je větší rozdíl, než 10 W na kole, tonje celé.

                Takže pokud někdo trefuje vykon na kole plus minus 20 W (to asi každý trenovany), tak identicky schopny běžec se rozhodně vejde do rozptylu 5 W.

                0 0
        • Krejza  

          Celkem rozumím, že u běhu nehraje odpor vzduchu takovou roli. I tak jsou ale jiné vlivy, které výkon ovlivňují. A výkon není tempo, že?

          0 0
          • kokoska.rokoska  

            Jaké přesně vlivy na mnou zmiňované dráze za bezvětří máš na mysli?

            Mimochodem, se Strydem Everest se dalo poměrně pravdivě tvrdit, že výkon odpovídá tempu, u Windu je to pochopitelně jiné, ale většinou v jednotkách wattů. Ale to předpokládám víš.

            0 0
            • Delkim  

              Publikum :)))

              0 0
            • Krejza  

              Neběhám, nikdy mě to nebavilo.

              Řeč s ním byla obecně, nejen na dráze (tam chápu, že jsou téměř vždy stejné podmínky).

              Třeba vítr – ten asi bude znát i na venkovní dráze.

              Co různá teplota, povrch atd?

              0 0
              • kokoska.rokoska  

                Teoretický vliv teploty, vlhkosti a nadmořské výšky na potřebný výkon si můžeš nejlépe spočítat v Super Power Calculatoru Steva Palladina, Google dodá odkaz. V reálu ale zjistíš, že kromě nadmořské výšky nad 2000 m je zbytek marginální.

                Vítr pochopitelně vliv má, jaký těžko říci. Dle Strydu Wind v Praze v Troji třeba i 5–6 %, ale pocitově to rozhodně neodpovídá a tempo většinou odpovídá RPE, takže nejspíš inženýři ještě mají co řešit (v jinak hodně luxusním modelu).

                0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.