Čím osadit Scalpela? 2x10 nebo 2x11? Jaké komponenty?

57 nepřečtených
  • kejmi

    Ahoj, pořídil jsem karbonový rám Scalpel 29. Lámu si hlavu s výběrem kompletního pohonu (kliky, kazetu, měnič, hazku, řetěz i řazení).

    Zamrznul jsem na 3×9 (osvědčená kombinace XT kazeta a točit dva C9 řetězy = nájezd cca 15.000km). Netuším jaká je nyní vhodná sestava z pohledu cena/hmotnost/kva­lita (ujeté km)… Předpokládám, že osadit Scalpela v dnešní době sestavou 3×9 je asi pi*ovina. Prosím tedy zkušenější bikery o radu s výběrem.

    Díky Lukáš

    0 0
    •  

      2×11

      0 0
    • blackboy007  

      XX1 1×11

      0 0
      • wilda81  

        Zmiňoval i cenu. XX1 mi nepřijde jako sada přívětivá k peněžence.

        Za mě 2×10 nebo nějaká levnější 1×11.

        0 0
        • kejmi  

          Zkušenost nemám s 2×10 ani 1×11, ale 1×11 jsem ani nezminoval – asi by mi nestačily převody…? Jezdím 50/50 po Pardubický placce / Orlické hory… (Na scalpelu 26 využívám celý rozsah 3×9).

          0 0
        • minimus80  

          1×11 by malo stacit …prevodnik kazdy podla kapacity noh/pluc :-)

          kadencia ..kadencia …kadencia a dole kopcom po asfalte zjazd na sagana a hranie sa aerodynamikou posedu :-)

          0 0
          • kubad  

            že něco stačí tobě neznamená že to musí všem, osobně bych si na maratonského fulla kde jsou v plánu závody 1×11 nedal

            0 0
            • wilda81  

              +1

              0 0
            • minimus80  

              Mas pravdu ze zavody nejazdim …aka býva cca priemerka lepšieho hobika na xc maratóne? …nemyslim Hartl spol ale taký dobrý hobik s lepší priemer BF …len tak pre predstavu o rychlostiach/vzdi­alenostiach/pre­vyseni

              0 0
              • kubad  

                Od 16 do 30 podle trati :)

                Proč se ptáš?

                0 0
                • minimus80  

                  Jen tak pre info ze koľko z toho by som si vedel predstaviť utocit na 1× neco :)

                  Ale uz som ticho:)

                  0 0
    • RUSH  

      Řekl bych, že 2×10 Ti bude určitě stačit. Objedu na tom všechno i maratony v Krkonoších. 38/24 a 11/36 vzadu. Nevím jak je na tom 2×11. Ale určitě to bude podobné. Lišit se to asi bude cenou při nákupu, mírná výhoda bude asi to, že je to lehce modernější.

      Do 1×11 bych nešel, chyběly by mi jak záchranné lehké převody, tak i ty nejrychlejší.

      0 0
      • kejmi  

        Dík za reakci. Jak jsem psal – zkušenost 0, ale s jednoplackou by mi asi také chyběly lehčí i těžší převody, když na 3×9 využívám celý rozsah…

        0 0
        • nomecz  

          teď tu v bazaru někdo prodává komplet 2×11 za 12 000 včetně brzd tak bych asi neváhal

          0 0
          • kejmi  

            dík za tip… Jak na tom je Shimano řetěz z tohoto kompletu s životností? Má smysl ho vůbec nahazovat nebo rovnou koupit něco lepšího?

            0 0
            • nomecz  

              nechal bych orginál, ale počítej že to celkově nevydrží tolik co 3×9 s jakýmkoliv řetězem

              0 0
    • blackboy007  

      Tak ber nové XT 8000 2×11

      0 0
      • pumpy  

        cau ja sem pred 3 mesici resil to same – jednoplacku sem hned odmitl z duvodu absence lehkych prevodu.

        chtel sem nakonec 2×10 – kuli cene ale nakonec jsem zvolil 2×11– nakupoval jsem pres kamose a vse me vyslo na 12tis. i s brzdama.

        takze se me to aji vyplatilo

        bez do 2×11 design brzd i klik je dle meho aji mnohem hezci jak 2×10 a do kopcu je to pro me lepsi

        0 0
        • Kysky  

          Myslím, že k designu XTR 2×10 – hlavně klik, se dlouho nic ani nepřiblíží

          0 0
        • Chlebovnik  

          Design je sice cool, ale podle všech informací jsou ty nové brzdy horší než předešlá generace.

          0 0
          • snas89  

            jj

            i mě mechanik doporučoval vzít ty starší a spokojenost:)

            0 0
    • okam_z_brna  

      2×11 . nový XT M8000.

      0 0
      • okam_z_brna  

        jinak mám 38/28 a kazetu 11–40 na 29 kole a ještě jsem netlačil. Dle mýho názoru ideální kombinace. Možná do orliček bych dal kazetu 11–42 a s tím prakticky vyjedeš cokoliv.

        0 0
        • AlesM  

          ja mam 2×11 ⇒ 36/26 s 11–40 kazetu…co jsem jel tak jsem taky jeste netlacil…oproti starymu kolu co bylo 3×9 tak je to pokrok vpred…snad jen jednou jsem jel prevod 26–40, jinak jsem si zatim vystacil…za 14 dni jedu do krusnych hor tak uvidim jak to tam pujde…

          0 0
      • jurajc  

        tak :)

        0 0
    • oo.viper.oo  

      Nebude x11 pohon obecně dražší s nižší životností než x10? Rozsah má 2×11, předpokládám, obdobný jako 2×10, takže je to jen o jemněji odstupňované kazetě a otázka je, jestli to za vyšší provozní náklady stojí. Pokud to vyšší provozní náklady má, což netuším, rád si poslechnu názory.

      Já mám na Camber Comp 29" 2013 od výroby převody 2×10 s rozsahem 36/22×11–36 a rozsah mi přijde ok, využívám ho komplet, takže třeba přechod na 1×11 taky nezvažuju, tam by mi chyběly buď rychlé nebo pomalé převody. Na druhou stranu nemám moc dobrou fyzičku a je to AM bike. Ty to chceš na XC bike a pokud máš formu, tak ti možná bude stačit menší rozsah.

      0 0
      • oo.viper.oo  

        Nějako mi to nejde zeditovat, tak ještě doplním k tomu rozsahu 36/22×11–36 takto: 22×36 je opravdu extrémní převod. Použil jsem snad dvakrát a je to tak na to, když má člověk nohy komplet kyselý a jen se mu nechce tlačit. Rychlost s tímhle převodem má stejnou, jako kdyby tlačil :-). Naopak při táhlých klesáních bych možná využil něco o zub dva rychlejšího než 36×11. Někdo výše zmiňoval, že jezdí 38/24×11–36. S kazetou 11–36 je 38/24 pro XC bajk asi lepší volba než 36/22.

        0 0
      • MlokCZ  

        2×11 má hlavně menší skok mezi převodníky a netrpí už syndromem chybějícího středního převodníku (oproti trojplacce). U 2×11 má kazeta už takový rozsah, že na velkou placku to stejně lehké převody jako u trojplacky na střední.

        Takže pak 2×11 je vhodná i pro ty, co u 3×10 jezdí nejvíce velkou placku a u 2×10 pak akorát řadí ještě více na plackách než u 3×10, jak tam ta prostřední chybí a jezdí se hodně právě na rozmezí velká/malá.

        Každý to ale má jinak dle toho jako jezdí přesně převody, jakým stylem a kde.

        Mě kvůli výše uvedenému 2×10 na kolo nesmí (vyzkoušeno, že to bylo pro mě úplně na h…o). 2×11 už bych si na kolo klidně už dal a už by mi to nepřineslo výše uvedenou (pro mě zásadní) nevýhodu oproti 3×10.

        0 0
        • oo.viper.oo  

          Člověče, nebudu předstírat, že úplně rozumím, co popisuješ. Skok mezi převodníky je takovej, jakej si ho uděláš, ne?

          Pokud vezmu mé převody 36/22×11–36, tak skok mezi 36 a 22 převodníkem odpovídá cca 3 pastorkům na 11–36 kazetě. Pocitově, nikdy jsem to nepočítal. Čili když shazuju na menší převodník, tak zároveň kontruju shozením o dva pastorky a výsledek je, že mám o „jeden stupeň“ lehčí převod. Analogicky, když natahuju na větší převodník, tak kontruju dva pastorky hore a tím dostanu o „jeden stupeň“ těžší převod. To je to co myslíš tou chybějící plackou? Já v tom nevidím problém, je to otázka zvyku. Na začátku po přechodu z klasického 3×9 to bylo divný, ale teď mi to připadá úplně normální. Beztak převodníky řadím velmi málo. Většinu toho ujedu na velkej, konec konců mám velkej 36z a největší pastorek taky 36z a to je dost lehkej převod. Pokud to nestačí, nebo pokud vidím, že to je táhlej kopec, kde nebudu potřebovat rychlý převody, tak shodím na malej převodník a využiju toho, že se mi převody na kazetě „zjemní“. Na kopci zase natáhnu velkej převodník. Nevidím problém. Ale jak píšeš, každej to má jinak. 2×10 je jiné než 3×9 a chce to tomu dát šanci.

          Ale nerozumím jak by 2×11 vyřešilo problém „chybějícího převodníku“. Jako že bys dal menší odstup mezi převodníky a větší malý převodník vykompenzoval jedenáctým velkým pastorkem?

          0 0
          • satch  

            myslí tím, že právě -většinu toho neujede na velkej- (2×10 je 38/24), takže se často pohybuje na rozhraní převodníků a často shazuje a dorovnává furt dokola. Když tam má prostřední, tak většinu času vystačí s tím

            0 0
          • MlokCZ  

            Jedna věc je zbytečně velký skok u 38/24 nebo 36/22 a nutnost dorovnávat vzadu o dva (u 2×11 stačí o jeden). Menší skok udělat samozřejmě můžeš, ale tím přijdeš o rozsah (který by u 2×11 byl i s tím menším skokem), to není řešení.

            A druhá věc je ta chybějící střední placka. 36z pastorek je i u 3×10 a tam mám střední placku 30 zubů. A na tu můžu právě odjezdit toho hodně v terénu a nemusím tak moc házet na malou.

            Při 22/36 (takovou bych na 2×10 na 29" potřeboval a také jsem zkoušel) jsem pak řadil na převodníkách opravdu hodně, mnohem více než na trojplacce a dvojplacka tak byla velké zhoršení. Ten rozdíl 30z (střední u 3×10 kde vozím 22/30/40) vs 36z (velká u 2×10) je už hodně.

            Ne každému to tak musí vyjít, ale jak už se tu řešilo v historii, tak těch případů, že po přechodu na dvojplacku někdo loví převody a řadí na plackách více než u 3×10 tu už bylo dost.

            2×11 to pak zcela vyřeší bez jakékoliv nevýhody. Tam bych měl 26/36. Velká placka je sice stejná jako u 2×10, jenže kazeta má větší rozsah do lehkých převodů a tedy nejlehčí na velkou bude 36/42 a to už je skoro stejné jako původní stav pro prostřední převodník (tedy převod 30/36).

            S 2×11 velká placka prostě nahradí převody, který byly u 3×10 na střední + velkou dohromady a tedy čistě jen odpadne řazení mezi velká a střední a žádné řazení navíc. Tedy výsledek je vždy k lepšímu a nemůže být k horšímu.

            0 0
            • Rubi  

              ale mloku, nedavno si mi psal ze 34/10 je z kopce a po rovinach strasne malo, no a 36/11 je jeste min, tim padem by ti to nestacilo :-) a kdybys nasadil 38/28, tak zase nemas ty lehke…jsi proste odkazan na 3-tac!

              0 0
              • MlokCZ  

                To se ti neco zdalo, nic takoveho jsem nepsal. Jezdim na 3×10 nejtezsi 40/12. 34/10 je jeste o fous tezsi, takze by mi bohate stacil. 36/11 je rozdil minimalni a take by mi jeste stacil.

                0 0
            • tomxxx  

              Ja ani netusil, ze jezdit na kole je takova převodníková dřina.

              0 0
            • Cryzyy  

              Jezdim 36–24 s kazetou 11–36 a staci to jak na rychle Kolo vo zivot, tak na Trilogy, nebo Sudety. Předtím jsem jezdil 38, ale 36 se mi zda na moje ježdění dostačující a není tam tak velký skok. Na některých zavodech, ani nepoužíju malou placku, ale to už může být individuální.

              0 0
              • jonti  

                Na rychle zavody kolo pro zivot jako treba Mlada Boleslav to nemuze stacit, podobne ani na ty asfaltove a sotolinove sjezdy na Salzkammergutu. V MB jsem i s 36×10 mel pocit nedostatecneho prevodu.

                Na Sudety nebo Trilogy v pohode, tam se nejezdi rychle sjezdy.

                0 0
          • oo.viper.oo  

            Ok. Rozumím. Je to tak, jak jsem předpokládal, malej převodník zvětšíš, abys neměl velký skok mezi převodníky a jeho zvětení je vykompenzované větším největším pastorkem na kazetě:

            Místo 36/22 budeš mít 36/26, takže se zmenší skok na převodníkách.

            Rozsah kazety se zvětší z 36 na 42.

            Takže nejlehčí převod pak máš 26:42 (=0,619) misto 22:36 (=0,611), čili prakticky stejnej, ale bez skoku mezi převodníkama.

            Akorát vozíš kupu železa navíc (větší malej převodník, jedenáctej velkej pastorek, delší řetěz), ale komu dělá skok mezi převodníkama problém, pro toho je to řešení. Fair enough.

            0 0
            • MlokCZ  

              Přesně tak. Ale ještě k tomu navíc máš ten větší rozsah kazety i pro velkou placku, takže na malou házíš o dost déle. Tohle je aspoň pro mě ten důležitější faktor (i když to co popisuješ je pro mě také postatné plus).

              0 0
          • racek_chechtavy  

            konec konců mám velkej 36z a největší pastorek taky 36z a to je dost lehkej převod. Pokud to nestačí, nebo pokud vidím, že to je táhlej kopec, kde nebudu potřebovat rychlý převody, tak shodím na malej převodník a využiju toho, že se mi převody na kazetě „zjemní“.

            esli jezdis 36 vpredu a 36 vzadu, tak bych ti doporucoval naucit se radit.

            0 0
            • oo.viper.oo  

              Jestli vidíš nějakej problém, tak zkus být konkrétnější v čem, tenhle výkřik je k ničemu.

              0 0
              • MlokCZ  

                Na 2×10 je řetězová linka pro velkou placku skoro stejná jako na 3×10 pro střední. Takže to bych dle racka neměl jezdit ani na střední placku u 3×10 největší pastorek.

                Ono i na trojplacce dost lidí jezdí velká/velká a žádný problém s tím není, i když tady už se to kříží dost a sám největší dva pastorky na velkou na trojplacce už běžně nejezdím. Na střední samozřejmě jezdím i největší pastorek.

                Naopak házet tam malou placku na 2×10 hodně brzo povede akorát k daleko menší výdrži celého pohonu (daleko častější použití menší placky, daleko častější použití menších pastorků).

                0 0
            • oo.viper.oo  

              A pokud máš dojem, že křížení je fujky, tak je to tvůj názor, ale zastydl jsi někde ve 20. století. Systém 2×10 je navrženej s ohledem na křížení, řetěz je pružnější a snese to, zuby jsou na to tvarovaný. Ale na toto téma je tu celkem čerstvé jiné vlákno, tak nezaplevelujme toh­le.

              http://www.bike-forum.cz/…izeni-retezu

              0 0
    • Macháně  

      Mam 2×11 predek 28, 38 kazeta 11–42 maximalni speed je tak 44–46km/h

      0 0
      • Jakobo  

        Tech 46 km/h je jen teoretickych, dosahnout rychlosti a snizit na 30, pac vic jak 5 km pri tom prevodu 38/11 nedas. Aspon ne ja.

        Ja bych zakladateli klidne doporucil pouvazovat o 3×9 a 10 r kliky. Je na to zvykly, nebude muset lovit prevody a pokud mu vyhovuje 42/32/24 – 11–32 tak ani neni co resit. Retez vydrzi co to tak sleduju asi dyl a s osazenim XTR/X0 se muze dostat na hodne zajimave ceny. Musi to mit ale v hlave srovnane, protoze tento system samozrejme konci. Ja treba dalsi kolo budu skladat zase na 3×9, protoze kdyz mi neco vyhovuje tak to nemam duvod menit.

        0 0
        • jonti  

          Tech 3×9 nedava smysl, devitkove sady v rozumne kvalite uz nove nesezene, navic shimano 10 funguje vyrazne lip nez 9 rychlostni.

          Vubec spatna volba neni ale normalni XT 3×10 nebo 3×11, kdyz si neni jisty prevodnikem a jezdi hodne v horach, kde potrebuje casto velmi lehke prevody i velmi tezke prevody na asfaltove sjezdy.

          0 0
        • Macháně  

          Teoreticky se da jet i 460km/h

          0 0
        • kubad  

          na 29" je to cca kadence 100 to zase taková teorie být nemusí

          0 0
    • snas89  

      Za mě asi i podle toho co jezdíš.

      2×10 má pořád slušný rozsah (myšleno k 2×11) a vyjde podle mě dost levněji, i řetěz víc vydrží.

      případně pak 1×11, ale já třeba vím, že bych to do kopců neutáhl:) takže zůstávám u 2×10

      0 0
      • wilda81  
        já třeba vím, že bych to do kopců neutáhl

        To není žádný argument. Převody si klidně navolíš tak aby ti zůstal nejlehčí převod +/- stejný jako u 2×10.

        0 0
        • snas89  

          a po rovině mám pak kvůli malý pile jezdit „patnáctkou“?

          0 0
          • wilda81  

            To už se ale bavíme o nedostatečném rozsahu 1× a ne o tom, že když dáš 1×.., tak automaticky nevyjedeš kopce. Proto jsem poukazoval na nesmyslnost toho tvrzení.

            0 0
    • juricmir  

      Nazdar chlape, vím že jsi 1*11 zavrhnul ale zkus si alespoň spočítat rozsah, když dáš dozadu kazetu Sunrace 11–46 a dopředu převodník 36z. Myslím, že je to kombinace, která stojí za zvážení. Těžký převod dostatečně a lehký tak, že je to skoro jako bys šel pěšky:)

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.