• BB

    V únorovém čísle MBA testují představce Race Face různé délky (130, 120, 100, 70 mm) s úhlem 6 stupňů a vliv délky představce na ovládání kola. Testovali 4 jezdci na 4 Blurech a snažli se vždy zachovat stejnou vzdálenost střed řídítek, špice sedla. S vyjímkou představce 70 mm se vzdálenost podařila zachovat. Došli k zajímávým výsledkům. Nejhůře se kolo chovalo se 130, špatné rozložení váhy, kolo špatně točilo, protože malý vstup na řídítkách znamenal velký pohyb kola, přední se špatně nadhazovalo a špatně vedlo stopu. 120 o něco lepší, ideální výsledky se 100 mm představcem. K překvapení všech testerů se jim skoro stejně dobře jezdilo s představcem 70 mm. Akorát kolo blbě vypadá. To je jen příspěvek do věčných diskusí okolo velikostí rámu, protože teorie, že co nejmenší rám je to pravé a posez se dožene představcem, jsou tady poměrně často slyšet. Jasně, že se to celé týká kategorie trail biků a ne sjezďáků nebo BMX.

    0 0
    • hanz  

      vliv představce na ovladání kola je notoricky známá věc, na tom nevidím nic zásadního ale na xc htčko bude 70tka představec taky kravina…delší představce zase lépe jedou do kopce.

      0 0
    • Tomcat  

      Nic nové pod slunce, čím kradčí neznamená lepší ani opačně.

      Ovladatelnost kola daná geometrii celého kola, je to komplexni množina vlastnosti a prvků. Teda není problém sestavil kolo které bude mít papírově správný posez a nebude moc ovladatelné a zase opak. Netýká se to kategorie trail biků, ale podle všech bajků.

      Pro neznalé je to špatné, protože ne každý má cit proto aby sestavil kolo které bude po stránce ovladatelnosti to pravé.

      0 0
    • Rolei  

      …even a small amount of input to the bar translated into big changes.
      Mějak to nechápu mám za to že čím delší představec tím potřebuju větší pohyb řidítek pro stejnou změnu směru kola než s krátkým představcem a ne naopak jak oni píšou ne?

      0 0
      • Smazaný účet  

        přesně, nad tímdle si dost lámu hlavu, já má přesně opačné pocity než slovutní pánové z MBA. dlouhej představec znamená spíše necitlivost vůči zásahům do řízení.

        0 0
        • cat  

          Cim delsi paka – predstavec, tim delsi draha a mensi sila potrebna k otoceni. To z pohledu jezdcova siloveho pusobeni.Ovsem z pohledu terenu to plati naopak (tzn. ze pri kratsim predstavci budu muset drzet drzet klandry pevnejc). Pokud to tak neni, tak me opravte.

          0 0
    • mr.antik  

      Mě se teda zas kola z představcem nad 10 cm nelíběj vůbec. Mám teď 10 cm a chci zkrátit posed a snížit řidítka, tak zkusím 7 – 8 cm a po vlaštovách se vrátím k přimým řidítkům..

      0 0
    • Radek Broz  

      „Blbě vypadá“ je věc názoru – mě se naopak všechno tak nad těch 70 strašně nelíbí.

      0 0
      • CERWuska  

        zastávam brotiho názor i když to bude tim co jezdíme ale já nikdy nechci mít víc než 50mm tata měl na xc který mu občas zabavim asi 130 a nedalo se s tim jezdit dals sem tam 50 a je to uplně jezdivý a hravý a fakt mi to vyhovuje a i jemu

        0 0
    • Řechty  

      Dle mého názoru je to dost subjektivní. A záleží na konkrétní geometrii kola, jak psal Tomcat. Jsou kola která jsou vhodná s delším představsem a naopak.. Já na svým starým Rocky Mountainu mam 130 a maximálně mně to vyhovuje.

      0 0
    • vifon  

      hehe, akurat idem kupavat novy predstavec a konkretne prave o dlzke 70 mm :-). Zistil som, ze kolo s 90 mm predstavcom je sice dobre pri vyslapoch, ale malo hrave.

      0 0
    • Lister  

      o tom je tady toho dost, dlouho jsem jezdil 120mm a vím, že už nikdy nebudu, teď mám na obou kolech 100mm a na tom druhám jen proto, že jsem žádný slušný 80 mm nesehnal. Prostě poté co mám vyzkoušené co z kolem dokáže udělat kratší představec už neuvařuju o ničem jiném něž 80–100mm. Pro holku bych klidně bral i těch 70mm :)

      0 0
      • MlokCZ  

        Mě už třeba 90mm představec + vlajdy nesedělo a zkončil jsem u 105mm. S rovnými jsem jezdil 90mm.

        0 0
        • pepek  

          A z toho vyplývá, že všeobecně hlásané přísloví: vlajdy jedině bez rohů je kravina. Krátký představec, vlajdy + rohy-ideální kombinace. Je to sice trochu hnusné, ale maximálně funkční. Jednak pro lepší ovládání a také možnost změny úchopu:skopce x dokopce.

          0 0
          • Zlatka  

            vlajdy jedině bez rohů je kravina. Krátký představec, vlajdy + rohy-ideální kombinace. Je to sice trochu hnusné, ale maximálně funkční. Jednak pro lepší ovládání a také možnost změny úchopu:skopce x dokopce.

            :-D

            Ano, moje řeč, je pak akorát nutné dolaborovat délku rohů pilkou, už je mám 7cm od řidítek. FSA FR-220 8cm a FSA FR270, teď DH400 68cm. A zjistila jsem že čím jsou rohy buřtíkovější tím také lépe, žádné slabé anténky. Moje zkušenost…, a zas tak hnusné to také není.

            0 0
            • Hurka  

              No konečně rozumný názor. taky jsem představec zkrátil na 60mm a na vlaštovky dal delší tvarované rohy – používám při výjezdech. kratší představec jsem původně chtěl jenom na zimu kvůli vyššímu posedu při použití světel+čelovky ve tmě, ale ukazuje se, že je to mnohem lepší a asi to tak nechám i v létě… akorát jsem dal delší rohy, protože ačkoli mám stavitelný zdvih vidle, při strmých výjezdech je lepší úchop více vepředu – zůstávám vsedě…

              0 0
          • Lister  

            no já se taky hodně pohoršoval nad kombinací otočený představec dolů a vlajdy…no a dopadlo to tak, že to tak mám taky – prostě chtěl jsem široký řidítka, který v rovné verzi neseženeš a pokud jsem měl představec nahoru, tak už to bylo o cca 3 cm nad sedlem – a to bylo i na moji pohodovou jízdu moc........

            0 0
    • rysak  

      To ja sem zase menil predstavec ze 110 na 120. taky zalezi jak mas dlouhej ram a jestli se tam do toho naskladas. Ja kdybych mel predstavec 80mm tak se umlatim kolenama o riditka, kdyz slapu ze sedla do kopce.

      0 0
      • BB  

        u příštího kola jdi do delšího rámu

        0 0
        • rysak  

          Myslis, ze na 181 cm je 20" malo?? :)

          0 0
          • MlokCZ  

            Záleží jaký konkrétně máš rám. Klidně se může stát, že leckterá 18" rám bude delší než tvoje 20". A pokud máš nějakou dlouhou 20" rám a ještě k tomu 12cm představec, tak bych chtěl vidět, jak máš dlouhý ruce.

            0 0
            • rysak  

              Mam No Saint Luzifer, ale oto tu nejde. Chtel sem odpovedet na puvodni otazku(Čím kratší tím lepší ?), ze kazdymu vyhovuje neco jineho, ja sem zvyklej ze silnicky byt hodne natazenej, tak na biku mam taky delsi posed.

              0 0
              • MlokCZ  

                O ten konkrétní rám jde hodně. Je jasné, že každému sedí jinak dlouhý posez, ale zrovna ten tvůj rám je spíš kratší. Virtuální rámovou trubku má cca 600mm (našel jsem jen skutečnou délku horní rámové, která je 582, tomu těch 600mm odpovídá při té výšce a úhlech ± pár mm).

                A třeba nové Superiory mají při velikosti virtuální horní rámovou u 19" rámu 615mm. Takže tam bys měl pro stejně dlouhý posez o 1,5cm kratší představec a ještě bys měl jen 19" rám.

                A pak teprve bys mohl s takovým rámem testovat kratší představec a porovnávat rozdíly při zachování délky posezu.

                0 0
                • rysak  

                  No jasny, ze o dylku ramu jde, ale obecně nejde o moji dylku ramu. Otazka zni Čím kratší tím lepší a ja rikam, ze kdybych mel kratsi predstavec na tom ramu co mam, tak by to pro me nebylo lepsi.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Tak to je jasný, že když by ti to zkrátilo posez, který ti vyhovuje, že to nebude dobrý. Ale původní otázka je při zachování délky posezu, i v tom testu se o to snažili (jen na nejkrátším představci už se jim to nepovedlo, když asi neměli dost dlouhý rám na to).

                    0 0
                • rysak  

                  No jasny, ze o dylku ramu jde, ale obecně nejde o moji dylku ramu. Otazka zni Čím kratší tím lepší a ja rikam, ze kdybych mel kratsi predstavec na tom ramu co mam, tak by to pro me nebylo lepsi.

                  0 0
                • rysak  

                  No jasny, ze o dylku ramu jde, ale obecně nejde o moji dylku ramu. Otazka zni Čím kratší tím lepší a ja rikam, ze kdybych mel kratsi predstavec na tom ramu co mam, tak by to pro me nebylo lepsi.

                  0 0
                • kámen úrazu1  

                  Zajímá mě, jaký je rozdíl v ovladatelnosti u kombinací dlouhý rám + krátký představec a krátký rám + dlouhý představec. Bo se všude dočítám, že delší rámy (od ideálu pro daného člověka ± řekněme centimetr) jsou taky málo hravý. Narozdíl od krátkých rámů. Takže pak mně z toho vychází, že na XC a chrtí posed na tom bude kombinace dlouhý rám a krátký představec podobně jako krátký rám a delší představec při zachování stejné délky posedu. Což tento thread popírá a já mám v hlavě maglajz. Můj dotaz je čistě hypotetický, je jasný, že každý má jinou představu o tom, co je „dlouhý“ a co „krátký“ rám, představec, části těla… :-)

                  0 0
                  • Lister  

                    rozdíl bude a řekl bych znčný, mám to zokoušené, krátký rám + dlouhý představec se chová hůř než dlouhý s krátkým – IMHO na tomhle principu je založené celá Genesis geometrie :o)

                    0 0
                    • kámen úrazu1  

                      Ale v čem? Když beru v úvahu, že s dlouhým představcem se hůř zatáčí a dlouhý rám že se hůř vejde do zatáček, jak pak zlepší krátký představec ovladatelnost dlouhýho rámu třeba právě v ostřejších zatáčkách, když se tam ten rám pořád „nevejde“? A jaký je rozdíl ve výjezdu, klidněji se přece chová jak delší rám tak i delší představec oproti kratším variantám…? Furt to nechňápu, může to tu, prosím, někdo blíž rozebrat? prosím, prosím, jinak se v klidu nevyspím. :-)

                      0 0
                      • BB  

                        na větším rámu máš lépe těžiště vůči kolům, jak do kopce, tak z kopce. Dva cm na rozvoru vzhledem k poloměru těch nejutaženějších zatáček zas až takovou roli nehrajou.

                        0 0
                      • mr.antik  

                        subjektivně, a dokažu říc, žím to přesně je, se mi jeví ta „ztráta“ hravosti v důsledku délky rámu (větš rozvor) jako menší než ta způsobená dlouhým představcem (špatný zatáčení). Fuj to je věta, shrnu to tak, že subjektivně a pocitově si myslim, že je lepší kratší představec (8 cm) než kratší rám a představec 13 cm..

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Při těch extrémních rozdílech, tam jsem o tom taky přesvědčený, že to tak bude. Ale jak to bude řekněme v porovnání 8 cm představec x 10 cm představec (a k tomu adekvátně dlouhé rámy pro stejně dlouhý posez). A k tomu ještě na vlajdách, které virtuálně ten představec ještě taky trošku zkracují.

                          Mě třeba právě při vlajdách už sedí více 10,5cm představec než 9cm. Při 9cm představci + vlajdy už to nebylo ono ve výjezdech, už jsou řídítka moc před předním kolem. Ve sjezdech samozřejmě byl lepší ten kratší představec, ale nebyl to zase takový rozdíl.

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            A v zatáčení nebyl mezi 9 × 10,5cm téměř žádný rozdíl (oboje s vlaštovkami).

                            0 0
                          • mr.antik  

                            možná by se to dalo ještě poladit výškou řidítek – kratší představec, ale nižší posed – to by mohlo bejt pohodlnější.

                            Když srovnám svůj posed malého člověka s posedem dlouhánů, kteří se skoro kopou do řidítek a aby měli podobný posed jako já, museli by mít rám o 10 cm delší, tak si myslím, že rezervy jsou a člověk si zvykne na ledacos.

                            0 0
                            • MlokCZ  

                              To já naopak pro moji atypickou postavu musel řídítka hodně zvýšit. Protože mám nejen krátké ruce ale i trup, tak když mám nízko řídítka a k tomu krátký rám a představec, tak záda mám ohnuté jako u hodně dlouhého posezu a současně k tomu pak ruce se blíží při držení ke kolmici k zemi (což je zcela nevhodné, dobré akorát pro cestování přes řídítka). Takže já postupem času pořád zvedal a zvedal řídítka proti sedlu až jsem našel po letech a po x rámech ideální posez a to při stejné výšce sedla a řídítek. Takže s řídítkama dolu určitě nemůžu.

                              0 0
                              • mr.antik  

                                podle tý fotky by to něajkej centimetr ještě sneslo…blíž i níž

                                0 0
                  • BB  

                    Na to už přišel GF se svou genesis geometrií – dlouhý rám a krátší představec. Ale nelze to přehnat zase kvůli „stand over height“. V těžkym prudkym kopci chci mít nad rámem dost místa, abych mohl pohodlně seskočit. Takže pokud budou dva rámy vyhovovat z hlediska výšky, tak lepší se bude ovládat ten větší s 10 cm představcem, než ten menší se 13 cm představcem. A na obou může být udělán identický posed. Navíc na tom větším bude lepší rozložení váhy mezi kola, nevím, jak to popsat, ale v těžkým padáku je lepší, když přední kolo je dál od těžiště a v prudkém výjezdu to platí pro zadní. Připadám si tak nějak bezpečněji.

                    0 0
                    • kámen úrazu1  

                      Ale proč? Vždyť se tvrdívá i to, že delší rám je hůř ovladatelnější. takže proti sobě stojí hůř ovladatelný rám s lépe ovladatelným představcem a naopak. Proč je teda ta varianta delší rám nakonec lepší? Mám od Tebe vysvětlení pro těžší padáky – viz vzdálenost těžiště od předního kola. Ale co třeba ostrý zatáčky, tam ta vzdálenost hraje taky roli nebo je v tom ěnco jinšího?

                      0 0
                    • MlokCZ  

                      To ovládání není úplně jednoznačné. Ten delší rám s kratším představcem bude mít většinou i delší rovor kol (do sjezdu a výjezdu kvůli těžišti lepší jak píšeš) a ten způsobí větší tendenci držet rovný směr a trošičko horší točení. Samotný představec kratší způsobí lepší ovládání, ale jaký bude přesný výsledek všeho dohromady nedokážu jednoznačně říct.

                      0 0
                      • Lister  

                        Pokud budu vycházet z toho co hlasá GF tak by kolo mělo být velmi stabilní, ale přitom i slušně a pohotově reagující na podněty jezdce

                        0 0
                        • kámen úrazu1  

                          Pokud je to pravda, tak supr. To už nebude daleko doba, kdy budou za levno k dostání rychlé, lehké, pohodlné pláště v kevlaru, které zároveň i úžasně drží v bahně, v zatáčkách, na hranách, mají perfektní záběr, nekloužou na žádným materiálu a jsou odolný proti defektům. Čímž nenaznačuju, že GF geometrie nefunguje. :-)

                          0 0
                          • Lister  

                            Až je najdeš tak dej vedět hnes si pár koupím :)

                            IMHO já jsem zase nechtěl naznačovat že GF geometrie funguje, jen jsem psal co hlásá reklama na jeho kola :)

                            0 0
                          • jecnak  

                            A kdyz je doma postavis do vody, tak jim dorusta vzorek.

                            0 0
                        • cabbage  

                          k té geometrii by moh GF vyrábět i biky, takhle to nemá smysl…

                          0 0
                • jecnak  

                  Sup 970 rok 2005 ma jen tak pro zajimavost horni trubku dlouhou 585mm (mereno) a virtualne 610 (dle webu). A ten ram mi rozhodne nejak kratkej neprijde.

                  0 0
                  • jecnak  

                    K porovnani by bylo potreba mit zmerenou virtualni delku i u yoho Luzifera. Problem totiz je v tom, ze SUPy maj hodne kratkou hlavovku, takze a to s tim dost micha.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      U toho Luzifera jsem určoval tu virtuální podle jiných rámů, které mají téměř stejné všechny ostatní parametry jako ten Luzifer a tu délku mají uvedenou (takže myslím, že to ± pár mm sedí).

                      0 0
                      • jecnak  

                        Popravde cim na to dyl koukam, tim vic si myslim, ze tenhle udaj prakticky na nic. POrovnej odku meri tu virtualni delku: www.superior.cz/…al/bike.html?…

                        • obrazek v priloze
                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Toho obrázku z odkazu jsem si moc pořádně nevšim předtim (když jsem na tu geometrii koukal, jen jsem kouknul na hodnoty), ale kdyby to měřili podle toho obrázku, tak skutečná délka by byla ještě delší a to už snad tak dlouhý být nemůže. Normálně to všichni měří jako na obrázku, co jsi dal jako přílohu.

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            Myslim, že musí být chyba v tom obrázku z odkazu, protože jinak by ta 16,5" rám byla neuvěřitelně dlouhá (tam by se ten rozdíl měření projevil nejvíc, protože výška rámu je oproti větší velikosti o více menší než je kratší hlavovka). Kdyby to tak skutečně bylo, tak muj spočítaný odhad na tu správně měřenou délku je u 16,5" aspoň 630mm a to už není možný.

                            0 0
                          • MlokCZ  

                            A úhly mají stejné oboje ty modely, rozvor se prodloužil u 19-ky o 13mm, délka zadní stavby je stejná. Takže by souhlasilo, že délka virtuální horní rám. trubky se prodloužila o 15mm (to bude ten rozdíl o změnu hlavovky o 5mm, to by tak cca mohlo být). Takže to opravdu vypadá, že to měří pořád stejně a jak se má, jen mají špatně obrázek.

                            0 0
                  • MlokCZ  

                    Taky ten letošní SUP byl pro příklad hodně dlouhého rámu. Já mám třeba u svojeho kola v 18" velikosti virtuální horní rámovou trubku pouze 583mm, což je zase příklad proklatě krátkýho rámu (což je přesně co potřebuju).

                    0 0
    • Pá-dlista1  

      Jen bych chtel upresnit, ze kdyz hovorim stylem „cim mensi, tim lepsi“ mam na mysli vysku ramu (coz palcove hodnoty udavaji) nikoliv jeho delku. Na te skutecne zalezi. A jinak s predstavcem souhlas. Cim kratsi, tim lepsi.

      0 0
      • fousek  

        No ja bych rek ze kdyz bude ram dlouhej a jen na vysku bude mensi tak to neni uplne dobry, tedy pokud by sme se bavili o skocich, sjezdu a takovejhle vecech, protoze kdyz bude clovek natazenej na ramu jak na skripci, tak uz nemuze jit moc za sedacku

        0 0
        • goofy  

          To je sice velke, ale kdyz jsi vetsi, tak proste potrebujes delsi ram, jinak se na to neposkladas. Na vyku je zbytecne (kor u pevnaku) aby byl nejak vyrazne vetsi, ale dulezite je, aby byl delsi.

          0 0
    • Včelda  

      Jám mám na Blurovi 100ku (velikost) L. Měřím 178cm. Dříve jsem měl i delší a kratší představce při podobné velikosti rámu. Hodně ovšem záleží na celkové geometrii rámu. To ovšem nic nemění na tom, že Blur je nejvyváženější (nejlepší)kolo co jsem měl. Ano, je to subjektivní hodnocení :-) (pro rejpaly)

      0 0
      • BB  

        toho Blura nezbývá než skutečně pochválit, mám ho taky :-). Na něm je zajímavá věc, měl jsem Palomino L s přestavcem 10 cm a vlajdama, Blura mám taky L a přestavec a vlajdy stejné. Posed identický. Palo mělo více postavený úhel hlavové trubky 71 stupňů, BLT má 69,5, tak by měl hůř točit, ale není to pravda. Testuji kola na chodníku před barákem, kde se snažím ukroutit co nejuzavřenější smyčku a BLT s položenou hlavovkou a o 1 cm delším rozvorem je výrazně lepší.

        0 0
    • RUMcajs  

      Hmm, ja po letosni dovolene, vyjezdech na Varhost a Nemci zjistil, ze muj Cube potrebuje 120mm presdstavec. Se soucasnym 90mm kolo spatne vede a stavi se na zadni. Jestli to nepomuze, prijde ke slovu montaz rohu :-)

      0 0
      • cabbage  

        Se soucasnym 90mm kolo spatne vede a stavi se na zadni. to neni představcem, ale vidlicí- chce to regulaci zdvihu..

        0 0
        • RUMcajs  

          M MX Comp ETA 120mm – i se zamcenou se to strasne stavi na zadni.

          0 0
          • Hurka  

            :-) regulace zdvihu a zamčení vidle není to samý – jako pojmy a dojmy, nebo holinky a hodinky… ale vážně – kdo zkusil 130 a více zdvihu bez a s regulací, potvrdí názor cabbageho. Já souhlasím. ještě bych přidal vlastní zkušenost s Manitou Minute 4 – vůbec si neumím představit, jak v sedle vyšlápnout některé kopce bez snížení zdvihu na cca 80–100. a jak jsem uvedl tady dříve, používám i kombinaci kratšího představce a rohů. společně s regulací zdvihu je to kolo nesmírně přizpůsobivé jakémkoliv stoupání nebo ostrému sjezdu.

            0 0
            • RUMcajs  

              ETA u Marzocchi funguje tak, ze se zdvih vidlice zmensi na cca 3cm a zaroven se kluzakaky zajedou. Celkem to muze delat cca 5, takhle na dalku to presne nepovim. Ve vysledku je ze 120mm vidle 80mm, ktera dokaze jeste trochu pruzit tema 3ma zbyvajicima cm.

              Proto neuvazuju o nakupu napr. 80mm vidle, nebo nasazeni stare 100mm, ale o predstavci.

              0 0
              • Hurka  

                aha… řešil bych to rohama. vedení kola se prodloužením představce může zhoršit, ale být tebou, tak zkouším, je to o pocitu, posedu, tělesných rozměrech atd. docela věda radit na dálku. musí se vyzkoušet…

                0 0
            • cabbage  

              ono ta eta je vlastně snižování + zamčení, takže chyby potom bude jinde.

              ale jinak s tebou souhlasim, bez snižování je to na pitel… poloha řidítek nehraje roli, půležitý je kde se nachází sedlo.

              0 0
            • dodydody  

              O tom to neni davam vsechno s plnym zdvihem vpredu 150mm a mam tam 40ku predstavec …

              0 0
              • Hurka  

                seš asi hold nějaký lepší oddíl… :-)

                0 0
                • Hurka  

                  ale neříkej mi, že u toho sedíš. 150/40 – to už je při kvalitnějším stoupání v podstatě ne posed ale postoj…

                  0 0
                  • dodydody  

                    To nejde ve stoje pak nemas zaber proklouzne ti zadni kolo a nikam se nedostanes

                    0 0
                • dodydody  

                  Tak jako snizeni pomuze take sem to zkousel ale jde to i bez toho akorad se musim vic snazit : )

                  0 0
              • Páník  

                to je fakt 40mm?prijde mi delsi

                0 0
      • MlokCZ  

        Já jezdim teď se 105mm představcem a nezvedá se mi nijak příliš ani při plném zdvihu vidlice. A hlavní rozdíl, který vidim, že oproti tobě vozim sedlo víc vepředu a pak máš výš řídítka oproti sedlu než já (ale to by nemělo hrát žádnou roli, když ve výjezdu snižuješ zdvih vidle a já ne). Takže rozdíl musí dělat hlavně to sedlo + něco malinko představec, jinak máme vše stejný (jak geometrii, tak i řídítka). A nebo subjektivní dojem, že mě přijde, že se to nestaví na zadní a tobě jo :-)

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.